Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Alamartin, Annika (2018)
    Tässä Pro Gradu -tutkielmassa on tutkittu vastuullisen elintarvikealan yrityksen tuotebrändin rakentamista sekä luomista. Tutkielman case -osio tarkastelee suomalaista Paulig -yritystä ja heidän tuotettaan Juhla Mokkaa. Tähän tutkielmaan on otettu lisäksi myös vastuullisuuden näkökulma mukaan, joka tekee aiheesta hyvin ajankohtaisen, tärkeän sekä mielenkiintoisen. Vastuullisuus ja ekologinen kuluttaminen ovat tärkeitä aiheita sekä samalla kasvava trendi ja sen vuoksi tutkittavaksi yrityksen kohteeksi on valittu Paulig, joka toimii vastuullisten periaatteiden mukaisesti. Tässä tutkimuksessani on pohdittu ensin sitä, mitkä tekijät tekevät yrityksen brändistä suositun ja tunnetun. Tämän jälkeen on syvennetty erityisesti Juhla Mokka -brändin menestystarinaan ja mikä on johtanut siihen, että joka toinen Suomessa juotu kahvi on Juhla Mokkaa. Brändin onnistunut strategia on taannut suuren menestyksen ja pysyvän suosion kotimaisilla kahvimarkkinoilla. Juhla Mokan erottautuminen muista saman toimialan kilpailijoista vahvalla brändi-imagollaan on syy sen onnistuneeseen brändimielikuvaan. Tässä tutkimuksessa käsitellään sitä tuotebrändin rakentamisen prosessia, jossa onnistutaan erottumaan kilpailijoista menestyksekkäällä tavalla. Tutkimukset selvittämiseksi on haastateltu Juhla Mokan -tuotepäällikköä sekä lisämateriaalina on käytetty runsaasti Pauligin julkisia dokumentteja ja verkkotiedotteita. Tutkimuksen tueksi on myös käytetty Anu Kultalahden vuonna 2016 tekemä Finnwatchin julkaisua, joka on laaja selvitys kahvitilojen vastuullisuudesta. Brändin rakentuminen on pitkäaikainen prosessi eikä brändityötä voi koskaan sanoa täysin valmiiksi. Kun yritys rakentaa uutta brändiä, on mietittävä aluksi sitä, millainen brändi-identiteetti tuotteelle luodaan. Brändi-identiteetin tärkeys liittyy siihen, millainen mielikuva kuluttajille syntyy brändistä. Brändin luomisessa tulee määrittää myös tuotteen kilpailustrategia ja kuinka se asemoi tuotteensa verrattuna markkinoilla oleviin kilpaileviin tuotteisiin. Juhla Mokka on onnistunut tällä sektorilla olevan hinnaltaan ja laadultaan kilpailukykyinen. Brändi on rakennettu niin, että se on perinteinen ja ainutlaatuinen, joka näkyy myös vahvasti kahvin mainonnassa. Juhla Mokka on luotettava, helposti lähestyttävä, positiivinen ja jalat maassa -asenteen omaava brändi.
  • Helin, Anni (2014)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuudella erottautuvan yrityksen kannattaa lähestyä vähittäiskaupan valikoimiin vaikuttavaa ostajaa ja kuluttajaa saadakseen omasta vastuullisesta toiminnastaan kilpailuetua. Työn teoriaosassa selvitetään myös erityisen vastuullisesti toimisesta tulevaa mahdollista kilpailuetua ottaen huomioon kustannukset, vastuullisuudella differoinnin erityiskysymykset sekä viestin perillemenon ja uskottavuuden. Jotta yritys saisi viestin oman tuotteensa vastuullisuudesta eteenpäin, nousee esiin vahvasti viestinnän merkitys: miten tavoittaa kuluttaja ja myös vähittäiskaupan valikoimiin vaikuttava ostaja. Erilaiset tavat lähestyä kuluttajaa tai ostajaa jaettiin viiteen osaan: yhteiskuntavastuuraportti, Internet, markkinointia tukeva viestintä, median rooli ja kuluttajan fyysiseen kohtaamiseen liittyvät asiat. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu. Kaikki yhdeksän haastateltavaa toimivat ostotehtävissä ja heitä haastateltiin ensimmäisellä kerralla ostajan roolissa ja toisella haastattelukerralla kuluttajan roolissa. Tällä tavoin haluttiin nähdä, millä tavoin heidän ajatuksensa eroaa eri roolista riippuen. He myös täyttivät lomakkeen, missä piti arvioida asteikolla 1-7 miten hyvin mikäkin viestintätapa heidät tavoitti ja miten uskottavana he sitä pitivät. Tutkimuksen perusteella voi sanoa, että haastateltavien mielestä vastuullisuutta voisi tuoda nykyistä enemmän esiin. Markkinointia kohtaan oli oletettua vähemmän ärsytystä niin ostajissa kuin kuluttajissa. Viherpesu koettiin ongelmaksi, mutta yleisenä ajatuksena oli että mainoksissa voisi tuoda enemmän vastuullisuutta esiin hinnalla mainostamisen sijaan. Mediaa pidettiin tärkeänä väylänä tuoda vastuullisuutta esiin, mutta median väitetty sensaationhakuisuus kohtasi voimakastakin kritiikkiä. Yhteiskuntavastuuraporttien julkaisemista arvostettiin, mutta niitä ei pidetty toimivana keinona tavoittaa ostaja tai kuluttaja. Tuotteen ulkoasua pidettiin hyvänä keinona markkinoida vastuullisuutta. Mielipiteet ostajien ja kuluttajien kesken eivät eronneet merkittävästi. Haastateltavat miettivät vastuullisuusasioita enemmän ostajan roolissa, koska kokivat ostajan roolilla olevan enemmän merkitystä volyymien takia sekä koska se kuuluu toimenkuvaan. Ostajat arvostivat ennen kaikkea virallisten sertifikaattien merkitystä. Haastateltavat toivoivat näkevänsä nykyistä enemmän vastuullisuuteen liittyviä asioita esillä ja koettiin, että nämä asiat nousevat tulevaisuudessa yhä vahvemmin esiin. Toisaalta kuluttajan roolissa tuotiin esiin, että usein ostopäätöksiin vaikuttavat vastuullisuuden sijaan hinta ja tottumukset.
  • Anttila, Jutta (2024)
    Kiinnostuksen yrityksen kestävyyttä kohtaan voidaan katsoa lisääntyneen merkittävästi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana (Meuer, Koelbel & Hoffman, 2019). Kiinnostus on kasvanut sellaisten maailmanlaajuisten ongelmien kuten ilmastonmuutoksen johdosta, mutta myös siksi, että kansa odottaa yritysten tarjoavan ratkaisuja näihin ongelmiin (Benn, Edwards & Williams, 2014). Yrityksen kestävyyteen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joista yksi keskeisimmistä on kestävyyden määritelmään ja mittaamiseen liittyvä epämääräisyys. Se on yksi niistä tekijöistä, jotka monimutkaistavat ja hidastavat yritysten kehitystä kohti kestävää toimintaa ja vihersiirtymää. Viime vuosina yhteisymmärrys on kuitenkin kasvanut ja kestävyyden jako kolmeen ulottuvuuteen, eli taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen, voidaan katsoa olleen ollut 1990-luvulta alkaen yleisin filosofia yritysmaailman kestävyydessä (Caradonna, 2022, s. 171-172). Käytännössä sitä ei kuitenkaan voida edelleenkään pitää itsestäänselvyytenä, mitä tulee yritysten harjoittamaan raportointiin ja mittaamiseen, sillä yhä edelleenkään ei ole olemassa yleistä standardia, jota kaikki yritykset noudattaisivat. Tämän tutkimuksen on tarkoitus lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä liittyen yritysten harjoittaman kestävyysraportoinnin monimuotoisuuteen ja haasteisiin. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa keskitytään termien vastuullisuus ja kestävyys historiaan ja nykytilaan. Toisessa osassa käydään läpi kestävyyden mittaamista ja raportointia sekä muutamia yleisimpiä kestävyysstandardeja, joita tutkimuksen aineiston yritykset sekä yritykset yleisesti käyttävät kestävyysraporteissaan. Viimeinen teoriaosuus puolestaan käsittelee vahvan ja heikon kestävyyden käsitteitä sekä yrityksen kestävyyden tasoja. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin: 1. Onko eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten kestävyysraporteissa käytetyissä raportointistandardeissa eroja? 2.Ilmentävätkö eläinperäistä ja kasviperäistä maitoa valmistavat yritykset raporteissaan vahvaa vai heikkoa kestävyyttä, ja mikä on yritysten kestävyyden taso? Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahden ruotsalaisen maitotuotteita valmistavan yrityksen, Arlan ja Oatlyn, yritysvastuu- ja kestävyysraporteista aikajaksolta 2018-2022.Yritykset eroavat toisistansa siinä, että Arla valmistaa eläinperäisiä maitotuotteita ja Oatly puolestaan kasviperäisiä. Raporttien analysointiin ja vertailuun on käytetty kriittistä sisällönanalyysiä, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kriittisellä sisällönanalyysin menetelmällä voidaan analysoida dokumentteja, kuten raportteja, systemaattisesti ja objektiivisesti. Sen avulla tutkittava aineisto ja siinä esiintyvä ilmiö kuvataan sanallisesti tiivistetyssä muodossa johtopäätösten tekemistä varten. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten raportoinnissa on eroja, mitä tulee käytössä olevien kestävyysstandardien määrään ja raporttien ilmentämään yrityksen kestävyyden tasoon. Tutkimuksen tuloksien pohjalta voidaan sanoa, että tutkimuksen kohteena oleva eläinperäisen maitoalan yritys käytti määrällisesti enemmän kestävyysstandardeja, mutta sen määrittelemä kestävyyden taso oli alhaisempi verrattuna kasviperäisen maitoalan yritykseen, joka puolestaan käytti vähäisempää määrää kestävyysstandardeja mutta jonka määrittelemä kestävyyden taso oli korkeampi. Toisaalta myös yhteneväisyyksiä havaittiin: raportointi oli systemaattista, eli molemmat yritykset raportoivat ympäristöllisestä ja sosiaalisesta ulottuvuudesta ja käytössä oli esimerkiksi samoja kestävyysstandardeja. Hankalaa tulosten muiden samalla tai eri toimialalla toimivien yritysten raportointiin vertailusta ja suhteuttamisesta teki vastaavien tutkimusten vähäisyys. Tutkimustulosten vahvistamiseksi aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimusta, niin yritysten sisäisistä kestävyyskäytännöistä kuin raportoinnistakin, jotta parhaat kestävyys- ja raportointikäytännöt löydetään ja niitä voidaan kehittää entistä toimivammiksi ja kestävyyteen ohjaaviksi.
  • Minkkinen, Alex (2023)
    Tutkielma tarkastelee vastuullisuuden mittaamista liiketoiminnassa ja strategisessa yhteistyössä elintarvikealalla. Vastuullisuus on noussut merkittäväksi keskusteluaiheeksi sidosryhmien keskuudessa, mikä on vaikuttanut organisaatioiden käyttäytymiseen ja toimitusketjujen väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan minkälaisia vastuullisuuteen liittyviä raportointimenetelmiä ja periaatteita organisaatiot soveltavat elintarviketeollisuudessa. Lisäksi tutkitaan minkälaiset tekijät kannustavat yrityksiä ja yhteistyökumppaneita investoimaan vastuullisuusohjelmiin. Vastuullisuus sisältää monenlaisia käsityksiä ja tulkintoja tutkijoiden keskuudessa, mikä tekee vastuullisuuden tarkastelusta haastavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin useita tieteellisiä artikkeleita ja viitekehyksiä, jotka täsmentävät minkälaisia vastuullisuuden periaatteita käytetään organisaatioissa ja strategisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa. Tutkimuksen lähestymistapana sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa organisaatioiden asenteista ja kokemuksista. Haastatteluissa keskityttiin havaitsemaan, minkälaisia vastuullisuuden mittareita, periaatteita ja strategista yhteistyötä harjoitetaan yritystoiminnassa. Haastateltavat valittiin kahdeksasta organisaatiosta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen koko, osaaminen ja resurssit vaikuttavat vahvasti yrityksen arvoissa, periaatteissa, viestinnässä ja strategiassa. Suuryritykset kiinnittävät enemmän huomiota vastuullisuuden mittareihin, joita pyritään hyödyntämään strategian suunnittelussa ja liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa yritysten pitäisi osata integroida tehokkaammin vastuullisuusteemat strategiaan. Liiketoiminnan strategiassa tulisi huomioida taloudelliset ja ei-taloudelliset ulottuvuudet. Vastuullisuus tulee vaatimaan organisaatioilta enemmän osaamista ja resursseja, koska sidosryhmien vaatimukset ja lainsäädäntö tulevat todennäköisesti tiukentumaan tulevaisuudessa. Olennaista vastuullisuudessa ja strategisessa yhteistyössä on hyödyntää tutkimuksen mukaan erilaisia digitaalisia apuvälineitä toimitusketjussa, jonka avulla pystytään edistämään kommunikaatiota, läpinäkyvyyttä, tiedonjakoa ja luotettavuutta.
  • Liimatainen, Minna (2019)
    Ilmastonmuutos ja globalisaatio ovat johtaneet sellaisiin toimintaympäristön muutoksiin, että yritysten on pakko ottaa vastuullisuuteen liittyvät asiat huomioon toiminnassaan. Myös kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota tuotteiden ympäristöystävällisyyteen, eettisyyteen ja terveellisyyteen. Tässä tutkimuksessa selvitetään sitä, millainen merkitys ja erityisesti strateginen merkitys vastuullisuudella on suomalaisissa elintarviketeollisuuden yrityksissä. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiat yritysten vastuullisuustyössä painottuvat ja millaisia erot ovat, mikä yrityksiä motivoi vastuulliseen toimintaan, millaisia haasteita yritykset näkevät vastuullisuustyössä olevan tulevaisuudessa sekä sitä, millaiselle tasolle yritysten ja niiden vastuullisuustoimintojen vastuullisuus voidaan luokitella. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kymmenen elintarviketeollisuusyrityksen yritysvastuuraporteista, joiden lisäksi haastateltiin asiantuntijoita neljästä yrityksestä. Sekä yritysvastuuraporttien että haastattelujen sisältö analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimuksesta selvisi, että vastuullisuus on osa yritysten jokapäiväistä toimintaa ja niin sitoutuneena yrityksen toimintaan, että sitä pidetään jopa itsestään selvyytenä, toimintaedellytyksenä toimia markkinoilla. Vastuullisuuden katsotaan olevan pitkällä aikavälillä hyödyllistä liiketoiminnalle. Vastuullisuudella on mahdollista vahvistaa eri liiketoiminnan osia, kuten brändimielikuvaa, yrityksen mainetta ja tuotteiden laatua. Lisäksi vastuullisuus voi toimia katalysaattorina prosessi- ja tuoteinnovaatioihin sekä pitkällä aikavälillä säästää resursseja ja siten tuottaa myös taloudellisia säästöjä. Vastuullisuudella on merkittävä strateginen rooli myös riskien hallinnassa. Yritysten on pidettävä huoli siitä, että kaikista vastuullisuuden osa-alueista: ympäristövastuusta, taloudellisesta vastuusta ja sosiaalisesta vastuusta huolehditaan, mutta niiden kannattaa valita toimintansa ja sidosryhmiensä kannalta olennaisimmat, strategisesti merkittävät vastuullisuusteemat, joihin keskittyä sekä toiminnassa että viestinnällisesti. Yritykset toimivat vastuullisesti, koska sidosryhmät ja lainsäädäntö sitä edellyttävät, mutta ulkoisten ajurien lisäksi vastuullisuus voi kummuta myös yrityksen sisältä, sisäisistä sidosryhmistä. Yrityksiä motivoi vastuulliseen toimintaan niin sidosryhmien vaatimukset kuin johdon ja työntekijöiden arvot ja yrityksen sisäinen tahtotila. Yritykset kokevat hyvin tärkeänä sen, että sidosryhmille tärkeät vastuullisuusteemat otetaan strategiassa huomioon, mutta myös yrityksen sisäistä halua toimia vastuullisesti pidetään merkittävänä tekijänä vastuullisuuden edistämisessä. Yritykset etsivät ja tunnistavat toiminnassaan aktiivisesti vastuullisia kilpailuetuja ja myös luovat kokonaan uusia kilpailuetuja, niin vastuullisilla tuote- kuin prosessi-innovaatioilla. Erityisesti sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu toimivat uusien kilpailuetujen lähteenä, kun taas taloudellisen vastuun rooli on enemmän yrityksen perustehtävien ja sidosryhmien vaatimusten ja odotusten täyttämisessä. Kun vastuullisuuden avulla luodaan uusia kilpailuetuja, myös sidosryhmäviestinnän merkitys korostuu. Vastuullisuustyön tulevaisuuden haasteina yritykset näkevät ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien riskien arvioinnin, toimitusketjujen hallinnan erityisesti riskimaista hankittaessa sekä vastuullisuudesta viestinnän. Vastuullisuuden toteuttaminen vaatii yrityksiltä paljon työtä ja resursseja, mutta yritykset kuitenkin katsovat vastuullisen toiminnan olevan pitkällä aikavälillä liiketoiminnalle hyödyllistä ja kannattavaa.
  • Staff, Domna (2021)
    Corporate responsibility has become an increasingly important objective, and its role as a part of company’s strategy has enhanced. The discussions around the topic have heated and failure to take responsibility into account can be very detrimental to the company’s reputation. Company’s accountability has been guided by regulatory means. There have been regulations in place for a longer period both in Europe and the United States, but in the emerging markets the interest around the topic is also constantly growing. The aim of the thesis was to investigate how companies’ stock prices react when they are either added to or removed from the responsibility index in the emerging markets in 2013-2020. The index under study was the Dow Jones Sustainability Emerging Markets Index (DJSI Emerging Markets), which selects annually approximately 80 best companies from the emerging markets according to RobecoSAM’s ESG criteria. In addition, the study examined whether the reactions had changed in the subsequent period 2016–2020 compared to the previous period 2013–2015. The research material was collected from the S&P Global website and, in terms of share prices, from the Orbis and Yahoo Finance databases. Data analysis was performed with R and Microsoft Excel software. Quantitative event study was used as a research method, and the data was examined by using the daily stock prices in the 21-day [-10, +10] event window. The study examined the reaction both at the time of publication of the index (publication date, when the annual content of the index is published) and at the actual time of change (date of change, when the changes in the index take effect). Based on the results, the addition to the studied index caused abnormal returns around the date of change on the two-day window [0, +1]. The observed average cumulative abnormal return (CAAR) in the event window was +0.46%. Annualized, the abnormal return would thus be approximately 57,5%. However, based on the results, abnormal returns weakened later after the event. Additionally, for the removed stocks, a negative return reaction was observed in the date of change event window [0, +1], where the CAAR was -0.37%. No statistically significant results were observed in later time windows – suggesting the presence of semi-strong market efficiency. On the publication date of the index, no statistically significant results were observed. Reactions only on the change date suggest that the addition (deletion) to the index itself does not provide the investors with new information about the stocks added (removed). Instead, the results provide evidence that the abnormal return arises from the increased trading activity of the stock.
  • Lindqvist, Ida (2022)
    Coffee is one of the largest commodities in the world and Finland is known to be a coffee nation. There are a lot of inequalities in coffee cultivation and climate change is also causing various problems now and in the future. Various organizations have sought to improve working conditions for farmers and help with the problems caused by climate change by setting up various responsibility labels and certifications. These measures aim to guarantee better wages and safer working conditions for workers. The aim of this master's thesis was to find out the grounds on which young consumers buy coffee. The study also sought to find out in what situations coffee is consumed and the importance of responsibility and sustainability labels in consumption. There has not been much research on the subject, so it is interesting to study it. In addition, sustainability is a topical and important topic to explore. The theoretical framework of the study was based on the food choice model and the model of factors influencing coffee consumption. The study was conducted as a qualitative study and a semi-structured thematic interview was chosen as the method. A total of ten people participated in the study. The participants were all 18-30 year old coffee drinkers from the Helsinki metropolitan area. Both men and women participated in the interviews. The material collected in the interviews was analyzed using thematic design. The results of the study showed that the main consumption situations were breakfast, after-meal and coffee consumed in the afternoon. In situations of coffee consumption, there was a strong emphasis on sociality and coffee was often enjoyed with others. The most important purchase criteria were the taste of the product and the price-quality ratio. Willingness to experiment was variable, and routines often strongly influenced the selection of the product. Sustainability labels were high-quality, but also more expensive products, which also affected the willingness to buy labeled products. Based on the results of this study, among young consumers, responsibility labels do not seem to play a major role in coffee selection. According to this study, young consumers would also like more information from companies about their responsibility measures.
  • Honkanen, Anni (2016)
    Maitotuotteiden kulutus ja tuotanto tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Keväällä 2015 Euroopan Unioni poisti käytöstä maitokiintiöjärjestelmän, minkä seurauksena markkinoiden rakenne muuttui väistämättä, kun kilpailukykyisempien maidontuotantoketjujen maat alkoivat lisätä tuotantoaan ja vientiään. Vallitseva tilanne aiheuttaa suomalaisille meijerialan yrityksille paineita kansainvälisen kilpailuasemansa sekä asiakkaidensa säilyttämisessä. Liiketoimintakokemuksen parantaminen markkinoinnin avulla on yksi väylä, jonka kautta asiakassuhdetta pystytään lujittamaan. Tämä tutkimus tehdään toimeksiantona Valio Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yrityksen vastuullisten toimintatapojen ja niistä viestimisen rooli B2B-markkinoiden liiketoimintakokemuksessa. Tavoitteena on myös saada selville, kuinka merkittävää asiakkaalle on Valion brändi ja siihen liitetyt vastuullisuusmielikuvat ja kokemukset ja kuinka on onnistuttu viestimään vastuullisuusasioista yrityksen kotisivuilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseen haastateltiin kuutta Valion kansainvälistä avainasiakasta. Viisi haastateltavista olivat eurooppalaisia ja yksi australialainen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ympäristöulottuvuuden tekijät olivat asiakkaille kaikista näkyvimpiä vastuullisuuden toimintatavoista. Otsikointi ja johdantotekstit yrityksen kotisivuilla koettiin erittäin informatiivisina ja olivat merkittävässä asemassa vastuullisuusmielikuvan syntymisessä. Yhteiset vastuullisuusprojektit yhteistyökumppanin kanssa tuovat suhteeseen lisää arvoa sekä parantavat asiakkaan liiketoimintakokemusta. Sosiaalisen ulottuvuuden osalta työntekijöiden, erityisesti maidontuottajien, hyvinvoinnista huolehtiminen koettiin yhdeksi tärkeimmäksi teoksi. Taloudellisen ulottuvuuden nähtiin olevan vastuullisuuden toteuttamisessa se osa, joka mahdollistaa ja tukee muiden osa-alueiden toteuttamista. Myös brändilupausten pitäminen ja uudet tuoteinnovaatiot vahvistivat liiketoimintakokemusta.
  • Hyvärinen, Johanna (2016)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää vastuuttomuuden vaikutusta kuluttajan päätöksentekoon. Tutkimuksen viitekehys muodostuu Restin (1986) eettisen päätöksenteon malliin. Huomion kohteena ovat rikkomuksen piirteet, ja piirteiden vaikutus kahdessa päätöksenteon vaiheessa: arvioinnissa ja käyttäytymisaikomusten muodostumisessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, minkälaisia vaikutuksia rikkomuksista on kuluttajan käyttäytymiseen. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja tutkimus suoritettiin skenaariopohjaisena yksilöhaastatteluna. Haastatteluun osallistui 10 Uudellamaalla asuvaa kuluttajaa. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisesti ja piirteiden määrittelyssä tukeuduttiin aikaisempaan tutkimukseen vastuuttomuudesta ja eettisestä päätöksenteosta, joista keskeisimmiksi muodostuivat Langen ja Washburnin (2012) vastuuttomuuden piirteet ja Jonesin (1991) moraalisen intensiteetin käsite. Kuluttajat eivät päätöksenteossa arvostele rikkomuksia identtisesti, vaan rikkomuksen piirteillä on vaikutusta arvioinnissa ja käyttäytymisaikomuksien muodostumisessa. Kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavia rikkomuksen piirteitä ovat seurausten voimakkuus, poikkeavuus, läheisyys, yrityksen syyllisyys ja kohteena olevan osallisuuden puute tapahtumaan. Käyttäytymisaikomuksiin vaikuttavat lisäksi tilannetekijät, joita ovat vaikutusmahdollisuudet, toimintavaihtoehdot ja luottamuspääoma. Mitä voimakkaammista piirteistä rikkomus muodostuu, sitä todennäköisemmin se arvioidaan negatiivisesti ja se johtaa negatiivisiin käyttäytymisaikeisiin. Piirteiden voimakkuus lisää kuluttajan käyttäytymisaikomuksia. Ennen varsinaista vastuuttomuutta on olemassa toleranssivyöhyke, ja kuluttajat hyväksyvät sillä alueella olevat rikkomukset osaksi liike-elämän käytäntöjä. Kuluttajat eivät näyttäytyneet eettisinä kuluttajina, joilla olisi halua aktiivisesti rangaista yrityksiä vastuuttomuudesta esimerkiksi boikotoinnilla. Vastuuttomuuteen liittyneitä tuotteita halutaan kuitenkin välttää vaihtamalla ne toiseen tuotteeseen normaalin markkinatarjonnan puitteissa. Yrityksen rikkomuksesta johtuvat käyttäytymisaikeen muutokset kohdistuvat tavallisesti rikkomukseen osallisena olevaan tuotteeseen. Voimakkuuden kasvu voi levittää vaikutukset koskemaan yritystä ja sen muita tuotteita. Lisäksi rikkomuksilla voi olla vaikutusta kuluttajan arvostukseen ja lojaaliuteen yritystä kohtaan.
  • Jaakkola, Sauli (2013)
    Assessing and avoiding environmental impact of agriculture and forestry has become more and more important during recent years. In Finland, half of the phosphorus load and nearly 40 % of the nitrogen load in the water system is caused by agriculture and forestry. Traditionally water quality monitoring has been carried out with manual water sampling and laboratory analyses. The problem with manual sampling is low amount of samples. Continuously working water quality sensors have been used for a relatively short time, which is why continuous water quality monitoring needs more research. The objective of the study is to clarify the feasibility of optical sensors in monitoring water quality and nutrient loading in an agricultural and forest management area. The study was carried out in three monitoring stations of the Savijoki catchment in Southwest Finland. Two of the stations were identically equipped and were located in forested subcatchments. A third station was located at the Savijoki catchment discharge point, making it possible to study how sensors work in different water qualities. According to the study, monitoring with continuously working sensors will result in more accurate nutrient loading estimates. With sensors used in the study it is also possible to draw conclusions about dynamics between run-off and nutrient concentrations in water. A prerequisite for successful monitoring is utilizing the appropriate sensors in the correct location. For example, low nitrate levels in water in forested areas have to be taken into consideration when choosing sensors. During the monitoring it is important to actively keep track of the quality of data and to check that sensors are working properly. Water quality sensors always need good calibration and control water samples from the entire concentration range. Sensors also have to be equipped with an automatic cleaning mechanism.
  • Kaipiainen, Johanna (2005)
    Suomalaisia vegaaniäitejä ja lapsia ei ole aiemmin tutkittu ravitsemustieteen näkökulmasta. Suomalaisilla suosituksissa (Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Sosiaali- ja terveysministeriö) lasten ja äitien vegaaniruokavalioon suhtaudutaan varauksellisesti. Pohjois-Amerikassa mm. American Dietetic Association ja American Academy of Pediatrics sen sijaan pitävät vegaaniruokavaliota ravitsemuksellisesti riittävänä myös raskauden ja imetyksen aikana sekä pikkulapsilla. Suomalainen tutkimustieto on tarpeen mm. laadittaessa uusia suosituksia tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistui 14 perhettä. Vegaaniruokavaliota oli noudatettu 11 raskauden ja imetyksen ajan. Syntymästään saakka vegaanilapsia oli 13. Menetelmänä oli kolmeosainen kyselylomake, jonka tutkittavat palauttivat postitse. Raskaus- ja imetysaikaa tarkastellessani käytin vertailuaineistona niitä seitsemää raskautta, jotka eivät täyttäneet vegaaniruokavalion määritelmää, mutta joiden aikana oli syöty tavanomaista sekaruokavaliota kasvispainotteisemmin. Tutkimukseen osallistuneet olivat koulutettuja ja suurin osa asui kaupungissa. Lapset olivat iältään keskimäärin 1 ½-vuotiaita (vaihteluväli pariviikkoisesta 5-vuotiaaseen). Perheet olivat etsineet itse aktiivisesti tietoa ravitsemusasioista ja tietoa oli saatu myös Vegaaniliitosta. Virallinen terveydenhuolto ei ollut juurikaan pystynyt tarjoamaan tietoa: kahdeksan perhettä oli käynyt ravitsemusterapeutin vastaanotolla, mutta vain yksi ilmoitti saaneensa tietoa sitä kautta. Useimmiten perheen ruokavalio oli herättänyt hämmennystä ja epätietoisuutta terveydenhuollossa. Jotkut olivat kokeneet erittäin negatiivista suhtautumista, etenkin lääkärien taholta, mutta myös myönteisiä kokemuksia oli. Vegaaniäitien keskimääräinen painonnousu raskauden aikana oli normaali ja lapset olivat syntyneet normaalipainoisina. Lasten kasvu oli normaalia. Kaikki äidit olivat huolehtineet D- ja B12-saannista. Myös kaikki lapset saivat ko. vitamiinitäydennyksiä lukuun ottamatta yhtä epäselvää tapausta D-vitamiinin suhteen. Vegaaniäidit imettivät pitkään ja olivat lähempänä imetyssuosituksia kuin suomalaiset yleensä. Tämän tutkimuksen perusteella suomalaisissa vegaaniperheissä ollaan tietoisia D- ja B12-vitamiinien tärkeydestä ja ravitsemusasioista yleensä. Sellaisia ongelmia ei noussut esille, etteikö ruokavaliota voisi suositella
  • Poutiainen, Oona (2019)
    Vegaanisuus ilmiönä on herättänyt keskustelua viimeisten vuosien aikana, ja vegaanisten elintarvikkeiden kulutus on kasvanut sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa. Vegaanien määrä väestöstä on vähäinen, mutta ilmiö kiinnostaa yhä enenevissä määrin kuluttajia ja yrityksiä, joiden on vastattava kuluttajien nopeasti muuttuvaan kysyntään. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä siitä, mitä merkityksiä kuluttajat liittävät vegaanisten elintarvikkeiden kuluttamiseen, minkälaisia ominaisuuksia kuluttajat liittävät vegaanisiin elintarvikkeisiin, minkälaisia seurauksia näiden tuotteiden käytöstä koetaan ja minkälaisia arvoja ja päämääriä kuluttajat tavoittelevat vegaanisten elintarvikkeiden kulutuksella. Tavoitteiden saavuttamiseksi ruokaa tarkastellaan kulutuksen kohteena erityisesti vegaanisuuden ja vastuullisuuden näkökulmasta. Kuluttajien kokemien merkitysten tutkimisella voidaan tarjota lisätietoa vegaanisten elintarvikkeiden markkinointiin, viestintään ja tuotekehitykseen. Tutkimus toteutettiin täsmäryhmähaastatteluna, jossa pyrittiin keskustelunomaiseen, uutta tietoa luovaan keskusteluun tutkimuksen kannalta olennaisesta ja rajatusta aiheesta. Menetelmälle on ominaista ryhmän pieni koko, tarkoin määritelty tavoite ja se, että ryhmän jäsenet ovat kohderyhmään sopivia tutkittavia, joiden mielipiteillä ja asenteilla on vaikutusta tarkasteltavana olevaan ilmiöön. Haastateltavat olivat vegaaneja kuluttajia. Merkitysten ja arvojen mielleyhtymäteoria muodostaa pohjan tutkimuksen teoreettiselle viitekehykselle. Teorian oletus on, että kulutus perustuu tavoitteisiin, ja kuluttajien tuotteiden valintaan vaikuttavat tilanteesta riippuen tavoitellut seuraukset, jotka puolestaan perustuvat kuluttajan henkilökohtaisiin arvoihin ja päämääriin. Tuotteiden merkitykset on jaoteltu merkitysten ja arvojen mielleyhtymäteorian mukaisesti tuoteominaisuuksiin, käytöstä koettuihin seurauksiin ja arvoihin. Vegaaniset elintarvikkeet saivat monitasoisia merkityksiä. Tuoteominaisuuksien tasolla maku, ravintosisältö, hinta, alkuperä ja saatavuus sekä tuotteen nimeäminen korostuivat aineistosta. Tuotteiden käytöstä tavoitellut hyödyt olivat tunteisiin liittyviä seurauksia, kuten mielihyvä terveellisyys, luonnollisuus ja puhtaus. Arvojen tasolla korostuivat terveys ja ympäristö, joihin motivoivat yksilölliset ja yhteistä hyvää edistävät arvot. Vegaanisten elintarvikkeiden kulutus on arvolatautunutta, ja taustalla vaikuttavat arvot liittyvät useimmiten terveellisyyteen ja ympäristöön. Kulutus on vahvasti tilannesidonnaista ja siinä korostuu kuluttajan elämäntyyli.
  • Lehtokoski, Ilona (2014)
    Rapid changes in the environment due to human actions have highlighted the need to better understand the functioning of ecosystems and the underlying mechanisms. Biodiversity and ecosystem functioning (hereafter, BEF) research has mainly concentrated on studying the effects of biodiversity on ecosystem functioning in experiments using grassland species. Moreover, the focus of these studies has been in determining how a single ecosystem process (e.g. productivity) is affected by the changes of biodiversity. Evaluating how the forest ecosystems’ successional gradient and species functional traits are related to each other still remains a major challenge for ecologists. The aim of this study was to find out the relations between different forest successional stages and plant species functional traits and if there were traits that were favoured along the successional gradient. This was investigated by using a direct plant species trait approach called the fourth-corner method. Also, the vertical vegetation structure of the successional stages was studied. The field measurements were conducted in 31 study sites in the southern boeal vegetation zone during summer 2011. The study sites were divided into three groups according to their successional stage and time since last management activities. Ten of the sites were young forests stands with normal management activities; eleven were mature stands that have had silvicultural activities (e.g. thinnings) within the last 25 years and the rest were also mature forest stands but without management activities since 1985. From these sites the understory vegetation was inventoried and general stand characteristics (e.g. mean height or the DBH of the living trees) were measured. Clear patterns of trait associations with the successional stages emerged from the analysis. The young stands were characterized with species that are shade intolerant, able to expand extensively also but also have abundant production of small seeds. These traits are typical for so-called pioneer species. Species traits associated with the mature, recently managed forests were chameaphytes with erect leafy stems and had a scarce seed production. For the mature nonrecently managed stands, a positive correlation was found for shade tolerant species. Species abundant in these stands had significantly longer seeds that were mainly dispersed by ants. Species occurring in these stands had also a semi-abundant seed production. The vertical vegetation structure showed, that the vegetation structure of both mature stands was similar and that the management activities could affect the natural successional trajectories. The results showed that the fourth-corner method could indeed give insight on which plant species functional traits are affected by environmental factors (such as forest succession or management activities). With this method it is possible for example to identify traits associated with valuable forest stands and practice forest management activities targeted in preserving the ecosystems’ key functions.
  • Österman, Erika (2012)
    The literature review deals with baking tests and rheological measuring devices, which measure the baking quality of wheat flour. The farinograph measures, for example, the water absorption, the alveograph the gas retention capacity, the extensograph the extensibility and the amylograph the starch gelatinisation of the sample. Chopins’ Mixolab-device imitates the whole bread-baking process by measuring water absorption, mixing tolerance, gluten quality, starch gelatinisation, starch gel stability and starch retrogradation of the sample. The aim of the experimental work was to determine the applicability of the Mixolab-device to measure the baking quality of wheat flour and to find out whether the results obtained by Mixolab correlate to the results of baking tests. The repeatability of the Mixolab results was ensured by repeating measurements five times. Seven gluten preparations (2% of the wheat flour mass), three enzyme preparations (30 and 70 ppm of the flour mass) and bread improvers (0.5–2.0% of the flour mass) were analyzed in wheat flour with Mixolab to find out how they affect the baking quality of wheat flour. Two gluten preparations which differed most from each other and all enzymes with both concentrations and reference sample were test baked. According to the results obtained using Mixolab, one of the gluten preparations differed from others by making the sample softer and having bigger volume than all the other gluten preparations, which made samples harder, have a smaller volume and larger water absorption potential. The exceptional gluten preparation and one of the other gluten preparations were test baked. The results obtained using Mixolab were confirmed by baking tests: samples including the exceptional gluten preparation were softer and had a greate volume than the sample which included the other gluten preparation. One enzyme preparation softened the dough more and had a bigger volume than the others. Test baking showed that the enzyme preparation possessed proteolytic activity, and destroyed the gluten matrix of the dough. The other two enzymes were quite similar and the bigger concentration softened the dough compared to the reference sample. Mixolab showed also clear differences between the bread improvers. The results obtained using Mixolab were repeatable, differences were found between samples and the results correlated with the results of the baking tests. It was difficult to interpret the results of Mixolab and that is why test baking was compulsory. There is still a lot to learn about interpreting the results of Mixolab and test baking can’t be replaced by Mixolab, at least not yet.
  • Huittinen, Topias (2016)
    Typpi on kasvien tärkein ravinne ja kasvinviljelyssä usein kasvua rajoittava tekijä. Kasvukauden aikaisella typpilannoituksella pyritään turvaamaan kasvuston typen saanti parhaan mahdollisen sadon saavuttamiseksi. Kasvuolosuhteet aiheuttavat haasteita lannoitukselle, koska kasvuston kunto ja typentarve saattaa vaihdella runsaasti jopa lohkon sisällä. Väärällä lannoitusmäärällä ei välttämättä saavuteta kasvuston satopotentiaalia, tai tuhlataan lannoitetta. Tutkimuksessa vertailtiin Suomen, Saksan ja Ruotsin syysvehnälohkojen (Triticum aestivum L.) vaihtelevuutta toisiinsa. Tarkoituksena oli selvittää, onko lisätyppilannoituksen avuksi kehitetyn Yara N-Sensorin käytölle paremmat perusteet Suomessa kuin Saksassa tai Ruotsissa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Yara Suomi Oy:n kanssa. Aineisto, jonka pohjalta tutkimus toteutettiin, oli viljelijöiden Yara N-Sensorin avulla tekemiä karttoja lohkojen biomassa ja typpilannoitussuosituksista. Tutkimuksen hypoteesina oli, että Suomessa erityisesti pieni lohkokoko aiheuttaa vaihtelua vehnäkasvustoihin. Tutkimuksessa vertailtiin eri maiden karttoja. Tulosten perusteella todettiin, että pienillä alle 10 hehtaarin lohkoilla hajonta vähenee lohkokoon kasvaessa. Tulosten perusteella ei kuitenkaan yksiselitteisesti pystytty vahvistamaan ennen työn aloittamista asetettua hypoteesia, vaikka Ruotsin ja Saksan suuret lannoitusmäärät kuitenkin voivat vähentää Yara N-Sensorin avulla saavutettavia hyötyjä.
  • Toivola, Pauliina (2019)
    Leseet ovat viljan kuoriosia, jotka sisältävät paljon ravintoaineita. Leseiden bioprosessoinnin seurauksena liukoisten hiilihydraattien määrä kasvaa ja ravintokuidun määrä vähenee, mikä saa aikaan muutoksia mikrorakenteessa. Leseen pinnasta tulee sileämpi ja siihen muodostuu huokosia. Mykotoksiinit ovat homeiden tuottamia sekundaarisia metaboliitteja, jotka ovat terveydelle haitallisia rasvakudoksiin kertyviä yhdisteitä. Kehitysmaissa mykotoksiinien kontaminoimat jyvät päätyvät ravinnoksi. Erilaisilla sidonta-aineilla voidaan vähentää mykotoksiinien imeytymistä elimistössä. Orgaanisten sidonta-aineiden, kuten ravintokuidun, on todettu sitovan tehokkaasti mykotoksiineja. Tämän tutkielman tavoitteena oli käsitellä vehnälesettä bioprosessoinnilla kahdella tavalla sekä tutkia käsittelyjen vaikutusta leseisiin sekä leseen kykyyn sitoa aflatoksiinia. Käsittelymenetelmät olivat fermentointi sekä fermentointi ja entsyymikäsittely. Hypoteesina oli, että entsyymikäsittely ja fermentointi saavat aikaan enemmän muutoksia leseen rakenteessa ja parantavat leseen kykyä sitoa aflatoksiinia. Vaikutusta leseisiin tutkittiin erilaisilla analyyseillä. Aflatoksiinin sitoutumista tutkittiin yksinkertaisella konsentraatiotutkimuksella. Maitohappobakteerit kasvoivat leseessä hyvin tuottaen runsaasti happoja. Bioprosessointi hajotti liukenemattomia polysakkarideja ja lisäsi liukoisten sokerien määrää. Liukoisen arabinoosin määrä kasvoi ja glukoosin määrä väheni fermentoinnin seurauksena. Liukoisen galaktoosin ja ksyloosin määrät kasvoivat entsyymikäsittelyn seurauksena. Entsyymit hajottivat polysakkarideja, kuten arabinoksylaania, jolloin liukoisten oligosakkaridien ja erityisesti ksyloosin määrä kasvoi. Kaikki lesenäytteet sitoivat aflatoksiinia melko tehokkaasti (50-70 %) kontrollinäytteeseen verrattuna. Parhaiten sitoi natiivilese ja fermentoitu lese. Vähiten fermentoitu ja entsyymi-käsitelty lese. Entsyymikäsittely hajotti mahdollisesti leseen rakenteita jopa liikaa, mikä heikensi sitomiskykyä. Hypoteesi ei siis toteutunut, sillä fermentointi ja entsyymikäsittely eivät parantaneet leseen kykyä sitoa aflatoksiinia. Fermentointi ei vaikuttanut leseen sitomiskykyyn. Sitoutumismekanismia ei vielä kuitenkaan tiedetä. Sitoutuminen on voinut tapahtua heikoilla molekyylien välisillä vuorovaikutuksilla tai aflatoksiini on voinut jäädä kiinni leseen polymeerirakenteeseen.
  • Lemmetty, Jenna (2021)
    Vehnän ainutlaatuisten leivontaominaisuuksien vuoksi vehnälajikkeiden leivontalaatu on tärkeä osa vehnän viljelyarvoa. Uusien vehnälajikkeiden leivontalaatu määritetään Luonnonvarakeskuksen järjestämissä virallisissa lajikekokeissa. Taikinan venyvyysominaisuuksia tutkivien menetelmien oletetaan kuvastavan vehnän leivontaominaisuuksia käytännön leivonnassa. Vehnän virallisissa lajikekokeissa vehnälajikkeista valmistettujen taikinoiden venyvyysominaisuuksia tutkitaan ekstensografilla. Ekstensografista on kehitetty myös pienoisversio: taikinan venyvyysominaisuuksia mittaava Kieffer-laitteisto. Kieffer-menetelmä on ekstensografimenetelmää nopeampi ja vaatii huomattavasti vähemmän näytettä. Kieffer-menetelmä ei kuitenkaan ole standardoitu menetelmä, ja sen toistettavuutta ja toimivuutta tutkineiden tutkimusten koeasetelmissa ja tuloksissa esiintyy vaihtelua. Lisäksi menetelmässä taikina muotoillaan käsin, joka ei ole toistettava muotoilutapa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, voidaanko Kieffer-menetelmässä taikina muotoilla ekstensografin muotoilijoilla ja saadaanko näin menetelmän toistettavuutta parannettua. Menetelmää toistettiin käsin muotoilulla ja ekstensografimuotoilulla, jonka jälkeen tutkittiin, pieneneekö tulosten keskihajonta ekstensografilla muotoilun ansiosta. Lisäksi Kieffer-menetelmällä määritettiin yhdeksän vehnän lajikekoenäytteen venyvyysominaisuudet, jonka jälkeen tutkittiin, korreloivatko Kieffer-parametrit lajikekoenäytteiden ekstensongrammien parametrejä paremmin vehnän leivontalaatua kuvaavien parametrien kanssa. Taikinan muotoilu ekstensografilla ei parantanut Kieffer-menetelmän toistettavuutta. Kieffer-parametrit korreloivat keskimäärin ekstensogrammien parametreja voimakkaammin vehnän leivontalaatua kuvaavien parametrien kanssa. Energian todettiin olevan Kieffer-parametreistä toimivin vehnän leivontalaadun arviointiin. Ekstensografin käyttäminen osana Kieffer-menetelmää ei ole käytännöllistä. Kieffer-menetelmä tulisi standardoida ja menetelmään tulisi kehittää siihen tarkoitetut taikinanmuotoilijat
  • Haikola, Marika (2009)
    Tutkielma käsittelee talous- ja velkaneuvontatoimintaa Suomessa. Empiirisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alkukartoitusprosessin ja velkojen vapaaehtoisen sovintoratkaisuprosessin etenemistä eri talous- ja velkaneuvontayksiköissä. Näin löydetään sekä hyviä toimintamalleja asiakastyöhön, että myös mahdollisia ongelmakohtia. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla Etelä-Suomen läänin alueella toimivia talous- ja velkaneuvojia. Haastatteluihin osallistui 14 neuvojaa kahdeksasta yksiköstä. Alkukartoitusprosessin hyviä toimintatapoja tämän tutkimuksen perusteella ovat ajanvaraus kunkin neuvojan omaan kalenteriin, tiedonkeruulomakkeen käyttäminen ajanvarauksen yhteydessä ja materiaalin kohdentaminen asiakkaan tyypittelyn mukaan. Lisäksi valtakirjan ottaminen mahdollisimman pian sekä tietylle asiakasryhmälle tukihenkilön tarjoama apu olisivat prosessia nopeuttavia tekijöitä. Ongelmakohdat puolestaan liittyvät pääsääntöisesti asiakkaisiin ja heidän ominaisuuksiinsa. Velkojen vapaaehtoisen sovintoratkaisuprosessin hyviä toimintatapoja ovat sovintoesityksen laatiminen velkajärjestelyhakemusta pohjana käyttäen sekä ”varahakemuksen” tekeminen muuhun järjestelyyn sovintoesityksen kaatumisen varalta. Sovintoratkaisuprosessi on kokonaisuudessaan työläs, monimutkainen ja aikaa vaativa verrattuna kaavamaisena ja helppona pidettyyn lakisääteiseen velkajärjestelyyn. Neuvojan kokemuksella onkin suuri merkitys sovintoratkaisuprosessissa. Prosessin suurimmat ongelmat ovat asiakkaan velkojen erilaisuuteen liittyvät tekijät ja velkojien hidas toiminta.
  • Haverinen, Päivi (2020)
    Verenpainetta ja kolesterolia alentavien lääkkeiden käyttö yleistyy väestön lisääntyvän lihomisen vuoksi. Rationaalinen lääkehoito on keskeinen hoitokeino etenkin perinnöllisen alttiuden sydän- ja verisuonitauteihin omaavilla henkilöillä. Lääkehoidon lisäksi on tärkeää huomioida elintapamuutoksen rooli ruokavalion, liikunnan, tupakoinnin ja alkoholin käytön osalta, koska kohonneet verenpaine- ja kolesteroliarvot johtuvat ensisijaisesti epäterveellisistä elintavoista. Aikaisemman tutkimuksen perusteella lääkkeitä käyttävät eivät muuta elintapojaan terveellisemmiksi ja heidän vyötärönympäryksensä on suurempi verrattuna lääkkeitä käyttämättömiin. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ruokatottumuksia ja muita elämäntyylejä. Verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ruokavalintoja on tutkittu kansainvälisesti jonkin verran, mutta suomalaisten näitä lääkkeitä käyttävien ruokavalinnoista ei ole kovinkaan paljon tutkimustietoa saatavilla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää ruoankäytön eroavaisuuksia verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävillä ja niitä käyttämättömillä 62-86 vuotiailla päijäthämäläisillä vuonna 2012 ja vastata kysymyksiin: Millaiset ruokatottumukset verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävillä on verrattuna niitä käyttämättömiin? Onko verenpaine- ja kolesterolilääkkeiden käytöllä yhteys ruokatottumuksiin ikääntyvillä päijäthämäläisillä? Onko verenpaine- ja kolesterolilääkkeiden käytöllä yhteyttä ruokavalion terveellisyyteen? Tutkielman tulokset antavat lisää tietoa verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ruokatottumuksista ja elintavoista. Tarpeeksi kattavan tutkimuksen ja vahvan tutkimusnäytön avulla voidaan luoda suosituksia ja ohjata lääkkeitä käyttäviä parempiin valintoihin, niin yksilöllisellä kuin yhteiskunnallisella tasolla. Tietoa voidaan mahdollisesti jatkossa hyödyntää kun suunnitellaan elintapaneuvontaa lääkityksen aloitusta suunniteltaessa, sen aloituksen yhteydessä ja säännöllisesti lääkkeiden käytön aikana. Pro gradun tutkimusväestönä oli päijäthämäläinen väestökohortti, joka muodostui kolmesta ikäluokasta (tutkimuksen alkaessa iältään 52–56, 62–66, ja 72–76 vuotta (n=2 815) Tutkimushenkilöt täyttivät elintapoja ja terveydentilaa koskevia kyselyitä. Tutkielmassa hyödynnettiin Ikihyvä -Päijät-Häme 2012- tutkimuksen aineiston ruokafrekvenssikyselyn ja lääkkeidenkäyttö kysymysten vastauksia. Otos oli (n=969), joista naisten osuus oli 54% ja miesten 46%. Verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ja käyttämättömien ravitsemuksen tarkastelun työkaluksi muodostettiin ravitsemussuositusten mukainen terveellisen ruokavalion pisteytys. Pisteytys mittaa ainoastaan ruokavalion kokonaisuutta, joten tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi siihen valittujen elintarvikeryhmien käyttöä yksi kerrallaan. Ruokatottumusten lisäksi tarkastelussa olivat muista elintavoista liikunta, tupakointi ja alkoholin käyttö. Aineistoa tutkittiin Khiin neliötestillä ja varianssianalyysillä, joissa tutkittiin lääkkeenkäyttöryhmien eroja ruokatottumuksissa. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida todeta, että verenpaine- ja kolesterolilääkkeiden käyttö tai toisaalta käyttämättömyys olisi yhteydessä suositusten mukaisiin ruokatottumuksiin. Tilastollisesti merkitseviä eroja ruokatottumuksissa ei ollut lääkkeenkäyttöryhmien välillä. Terveellisen ravitsemuksen ja elämäntyylin avulla on mahdollista vaikuttaa ikääntyvien sydän- ja verisuonitautiriskiin. Sekä lääkitystä, että elämäntapainterventioita tarvitaan ikääntyvillä kohonneen verenpaineen ja veren kolesterolitason alentamiseksi
  • Törmänen, Tiina (2016)
    In Finland, soil classification in forestry has played only a minor role. However several international classification systems exist, one being the World Reference Base for Soil Resources (WRB) used in this study. The criteria used in WRB to identify diagnostic properties, horizons and soil materials which are to classify a soil may not work everywhere. This is one reason why there is a continuous revision of international soil classification systems and a need to test them nationally. In Finland problems have been encountered with the criteria of international soil classification systems for defining a spodic B horizon. Empirical testing of soils classified as Podzols according to international soil classification systems has not been carried out in Finland. It is not known how many soil profiles considered to be Podzols actually have spodic B horizons, the official requirement for a soil to be classified as a Podzol. Soil classification systems provide detailed information of our soils and its properties in soil horizons. These soil properties are indicators of the degree of development in the soil. Podzols, considered to be the most common upland forest soil type in Finland, are formed through a combination of the five soil formation factors: climate, parent material, topography, biotic and time. These factors determine which soil formation processes operate, which properties develop and then which soil type classes are formed. There have been few studies in Finland that have examined the degree of podzolization of podzolized soil profiles in relation to soil formation factors. The aims of this study were therefore to determine the number of profiles (sampled from all over Finland) that were classified in the field as being Podzol that actually have diagnostic spodic horizons according to World Reference Base for Soil Resources (WRB). The diagnostic spodic criteria of WRB have six criteria and these are based on morphological properties (horizon thickness and Munsell dry/moist colours) and chemical properties (pH, organic carbon content and acid oxalate extractable Al and Fe contents) of the E and B horizon samples. In addition, the degree of podzolization of the profiles using a number of podzolization indices (Thickness index, Rubification index, Al+Fe index and Podzolization Development Index) was determinate and importance of various soil formation factors (climate, topography, parent material, biotic, time) on the degree of development of the profiles evaluated. The study was carried out using soil profiles covering the whole Finland. The soil profile data is from the BioSoil project, Natural Resources Institute Finland, Luke. Study showed that field classification of Podzols based on morphological features (colour and thickness of the albic and spodic horizons) works well in Finnish soils. Except of albic colours criteria of morphological soil properties in spodic horizon are fairly equal with criteria of chemical soil properties. Podzolization intensity is poorly explained by individual soil formation factors (variables). Soil processes occur simultaneously and there is much interaction between/among soil formation factors. In certain situations, indexes based on morphological or chemical properties acts in an opposite way to each other. Nevertheless, time and soil texture (parent material) were the most important factors. Topography was noticed to have only a minor effect on podzolization.