Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Anttonen, Juho"

Sort by: Order: Results:

  • Anttonen, Juho (2019)
    Tutkielman tavoitteena oli vertailla maatalouden maantiekuljetuksissa traktorin ja varsinaisen perävaunun yhdistelmän energiankulutusta kuorma-autokuljetuksen energiankulutukseen. Energiankulutus kuljetuksissa syntyy vierintävastuksen ja ilmanvastuksen voittamisesta. Toisena tavoitteena oli vertailla menetelmien kus-tannuksia. Tutkielman aineisto kerättiin kirjallisuudesta ja tilastoista, minkä lisäksi mitattiin polttoaineen kulutusta lihakarjatuotantoon keskittyneen maatilan traktorilla ja kuljetusyrityksen täysperävaunuyhdistelmällä. Täysperävaunuyhdistelmällä ja traktorin ja -varsinaisen perävaunun yhdistelmällä kuljetettiin pyöröpaaleja pellolta tilakeskukseen samanlaisissa oloissa. Paalit olivat rehupaaleja ja olkipaaleja. Lisäksi kuljetettiin myös irtorehua. Traktori kulutti tiekuljetuksissa enemmän polttoainetta kuin kuorma-auton täysperävaunuyhdistelmä. Eron katsottiin johtuneen traktorin renkaista, joilla oli suurempi vierintävastus kuin kuorma-auton renkailla. Traktori oli myös hitaampi massan siirtäjä kuin kuorma-auto alemman ajonopeuden ja pienemmän hyötykuorman takia. Tulokset osoittivat, että kuorma-auton täysperävaunuyhdistelmä on energia-tehokkaampi ja nopeampi kuljetusväline kuin traktori, kun matkat ovat pitkiä ja kuljetettavat massat suuria. Kuorma-auton täysperävaunuyhdistelmän rengastus ja hyötykuorman koko on lähtökohtaisesti suunniteltu maantiekuljetuksiin. Tämän tutkimuksen mittaustulokset eivät ole laajasti yleistettävissä, koska mittauksiin sisältyi useita muuttuvia tekijöitä. Taloudellisten laskelmien perusteella kuorma-auto oli traktoria edullisempi kuljetusmenetelmä kuljetusmatkan ja kuljetettavan massan kasvaessa. Tuloksia verrattiin myös kuljetusliikkeen kuorma-auton ostopalveluun, joka laskelmien perusteella osoittautui omaa traktoria tai kuorma-autoa edullisemmaksi.