Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hakala, Katri"

Sort by: Order: Results:

  • Hakala, Katri (2024)
    Ilmastonmuutos on ajankohtainen ilmiö, joka tulee muuttamaan maataloutta maailmanlaajuisesti, minkä takia sen kokonaisvaltainen ymmärtäminen on tärkeää maataloustieteiden opiskelijoille. Ilmastonmuutos on monimutkainen ilmiö ja sen oppiminen on havaittu vaikeaksi. Ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien vuorovaikutussuhteiden ymmärtämiseksi tarvitaan systeemistä ajattelua, joka on ajattelun taito ja lähestymistapa monimutkaisten ja suurien kokonaisuuksien ymmärtämiselle. Tutkielman tavoitteena oli kartoittaa maataloustieteiden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden(N=55) systeemisen ajattelun tasoa opintojen alussa sekä systeemisen ajattelun kehittymistä ensimmäisen opiskeluvuoden aikana ilmastonmuutoksen vaikutuksista kasvintuotantoon Suomessa. Lisäksi tutkielmassa kartoitettiin, millaisia virhekäsityksiä aiheeseen liittyen opiskelijoilla esiintyi tutkimuksen aikana. Tutkielman tuloksien mukaan maataloustieteiden opiskelijoilla oli heikot systeemisen ajattelun taidot ilmastomuutoksen vaikutuksista kasvintuotantoon opintojen alussa. Tuloksissa opiskelijoiden systeemisen ajattelun havaittiin kehittyvän ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Tuloksien mukaan opiskelijoilla esiintyi joitakin virhekäsityksiä liittyen ilmastonmuutokseen, joista keskeisimpänä havaittiin usealla opiskelijalla oleva virhekäsitys valon määrän lisääntymisestä ilmastonmuutoksen seurauksena. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa maataloustieteiden opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä, jossa systeemisen ajattelun sisällyttäminen opetukseen on tärkeää vaikeiden ilmiöiden oppimisessa. Lisäksi opetuksessa olisi tärkeää tunnistaa opiskelijoiden mahdollisia virhekäsityksiä ja pyrkiä saamaan opiskelijat tietoisiksi näistä aiemmista virhekäsityksistään, mikä auttaa heitä kehittämään tieteellistä ymmärrystään.