Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ikävalko, Iiro Ilari"

Sort by: Order: Results:

  • Ikävalko, Iiro Ilari (2014)
    Musiikkimarkkinat ovat olleet murroksen kourissa jo noin viidentoista vuoden ajan. Internetin yleistyminen on tuonut mukanaan digitaalisen aikakauden myös musiikkialalle. Digitaaliset palvelut kehittyvät ja kasvattavat kuluttajakuntaansa vauhdilla, kun samaan aikaan fyysisten äänitteiden myyntiluvut laskevat joka vuosi. Internetin myötä alalle on tullut myös laittomia lieveilmiöitä, kuten nettipiratismi, joka on ilmiönä puhuttanut musiikkialalla jo pitkään. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää musiikkialalla toimivien yritysten suhtautumista digitaalimurokseen ja sen mukanaan tuomiin lieveilmiöihin, sekä perehtyä yrityksen strategisiin ratkaisuihin näinä muutoksen aikoina. Teoriaosuus käsittää katsauksen musiikkimarkkinoiden kehityksestä, sekä tutkimuksen kannalta oleellisista strategiamalleista. Erityisen huomion kohteena on SWOT-analyysin hahmotteleminen yleisellä tasolla ja sen laatiminen yhdessä molempien kohdeyritysten kanssa. Tutkimuksessa haastateltiin kahta musiikkialan yrityksen edustajaa, Sakara Recordsin (levy-yhtiö) toimitusjohtajaa Tuomo Saikkosta, sekä Levykauppa Äx:n (musiikkikauppa) kauppojen esimiestä Veli Hämäläistä. Molemmat yritykset ovat menestyneet muuttuvilla markkinoilla ja onnistuneet jopa kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Syy tähän menestykseen on heidän tekemissään strategisissa valinnoissa ja oikeanlaisissa palvelukokonaisuuksien löytymisessä. Niin levy-yhtiöt kuin musiikkikaupatkin elävät ja kuolevat henkilökuntansa kautta. Oikeanlaisilla ihmisillä on suuri vaikutus yrityksen menestykseen. Molempien yritysten kohdalla, oikeanlaiset ja pätevät ihmiset ovat omilla valinnoillaan auttaneet yritystään menestymään. Molemmat tahot ovat lisäksi onnistuneet asemoitumaan oikein kohdemarkkinoillaan ja heidän tuotteensa ovat toimineet menestyksen takeena. Vaikka musiikkialalla toimijat ovat viime vuosina pikemminkin vähentyneet kuin lisääntyneet, ovat molemmat kohdeyritykset selvinneet digitaalimurroksesta kunnialla ja onnistuneet jopa kasvattamaan toimintaansa. Molempien tulevaisuuden näkymät ovat nekin positiivisia. Kumpikin yritys on tullut musiikkialalle jäädäkseen ja molemmilla on tahtoa kehittyä tulevaisuudessa vieläkin isommiksi ja menestyneemmiksi musiikkialan toimijoiksi.