Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laaksonen, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Laaksonen, Elina (2017)
    Kvantitatiivisia kuluttajatutkimuksia tehdään, kun halutaan kuluttajilta tietoa arvioitavien tuotteiden hyväksyttävyydestä ja miellyttävyydestä. Yrityksen työntekijöiden käyttäminen talon sisäisessä kuluttajaraadissa ei lähtökohtaisesti anna aidon kuluttajatutkimuksen kaltaista vastetta. Työntekijöitä voidaan käyttää aistinvaraisessa miellyttävyys- ja hyväksyttävyystesteissä, kunhan raatia verrataan samoilla kriteereillä toteutettuun kuluttajatestiin talon ulkopuolella. Tämä maisterin tutkielma toteutettiin yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Oy Gustav Paulig Ab:n kanssa. Kokeellisen osan tavoitteena oli selvittää, miten talon sisäisen ja ulkoisen kuluttajaraadin tulokset eroavat toisistaan. Erojen perusteella tehtiin yhteenveto asioista, jotka tulisi ottaa huomioon, jotta raatia voitaisiin käyttää luotettavasti. Tutkittavat kahvityypit olivat cappuccino (osakoe 1) ja vaaleapaahtoinen suodatinkahvi (osakoe 2), joista molemmat arvioitiin eri ajankohtina. Osakokeessa 1 arvioitiin kaksi varianttia ja osakokeessa 2 kolme varianttia. Edellytyksenä arviointiin osallistumiselle oli täysi-ikäisyys ja se, että joi kahvia vähintään kerran viikossa. Talon sisäinen kuluttajatesti järjestettiin Pauligin Vuosaaren aistilaboratoriossa, ja raati koostui toimeksiantajan työntekijöistä (osakoe 1 n=43; osakoe 2 n=44). Ulkoinen kuluttajaraati koostui satunnaisista kuluttajista (osakoe 1 n=114; osakoe 2 n=120), jotka olivat Helsingin yliopiston Viikin kampuksella. Koehenkilöt arvioivat näytteiden miellyttävyyttä 9-portaisella strukturoidulla luokka-asteikolla ja valittujen ominaisuuksien voimakkuutta (aromi, täyteläinen, makea, karvas) 9-portaisella strukturoimattomalla luokka-asteikolla. Tutkimuksen perusteella talon sisäisen ja ulkoisen kuluttajaraadin toiminnassa on eroja, jotka on hyvä ottaa huomioon suunniteltaessa tuotetta valitulle kohderyhmälle. Tutkimus osoitti, että testattavan ryhmän tulee olla tarkemmin rajattu sen mukaan, mikä on tuotteen kohderyhmä. Sisäinen kuluttajaraati osoittautui harjaantuneemmaksi kuin satunnaisista kuluttajista koottu ulkoinen raati. Havaintoa voidaan selittää sillä, että sisäisen kuluttajaraadin kahvimieltymykset eivät vastaa satunnaisten kuluttajien mieltymyksiä. Talon sisäistä kuluttajaraatia voidaan käyttää, kun vääristymät tiedostetaan ja ne osataan ottaa huomioon.