Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mäkelä, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Mäkelä, Kaisa (2020)
    Kuluttajat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita saamaan tietoa ruoan alkuperästä, terveellisyydestä ja ympäristövaikutuksista. Kuluttajien lisääntynyt kiinnostus tehdä vastuullisia valintoja, ja toisaalta pyrkimys asiakkaiden onnistuneen ravintolakokemuksen takaamiseen, ovat saaneet ravintola-alan toimijat miettimään, miten vastuullisuusinformaatiota pitäisi esittää, jotta se tuottaisi asiakkaille lisäarvoa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä tiedon esittämisestä ravintolassa vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisätietoa siitä, millaista ja millä tavoin esitettyä tietoa ravintolaruoasta kuluttajat haluaisivat. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2020 pääkaupunkiseudulla kahdessa ketjuomisteisessa ravintolassa aidon ravintolatilanteen yhteydessä. Tutkimukseen osallistui 47 kuluttajaa. Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimusta tuki kyselylomakkeen avulla toteutettu kvantitatiivinen osuus. Kotimaisuus nousi tutkimuksessa osallistujia kiinnostavaksi ja merkitykselliseksi tiedoksi. Se yhdistettiin monin tavoin vastuullisuuden toteutumiseen. Raaka-aineiden alkuperämaa kiinnosti suurta osaa tutkimukseen osallistujista. Varsinkin lihan ja kalojen alkuperämaa haluttiin ravintolassa paremmin esille. Ravintolassa syömistä luonnehdittiin poikkeukselliseksi tilanteeksi, eivätkä haastateltavat toivoneet vastuullisuuteen liittyvää tietoa ravintolaympäristössä samalla tavoin kuin esimerkiksi vähittäiskaupassa. Haastateltavat toivat esille, että ruokalistassa ei voi olla paljon tietoa, koska se rasittaa valintatilannetta. Tiedon ei myöskään haluttu tuovan suoraa neuvontaa valintoihin. Tutkittavien puheista välittyi kiinnostus vastuullisuuteen, mutta tiedonhalu vastuullisuudesta ei ravintolaympäristössä ollut tähän tutkimukseen osallistuneilla kovin suurta. Vastuullisuusviestinnän vaikutus ravintolan valintaan olisi keskeinen tutkimusaihe tulevaisuudessa.
  • Mäkelä, Kaisa (2024)
    Tutkielmassa käsitellään poliittista yritysvastuuta ja yritysten roolia poliittisina toimijoina. Aihe on ajankohtainen ja moniulotteinen, ja siitä on tarpeen saada lisää tietoa eri näkökulmista ja eri konteksteissa. Tutkielman tarkoituksena on tutkia poliittisen yritysvastuun ilmiötä ja siihen liittyvää keskustelua olemassa olevan tutkimuskirjallisuuden ja vastuullisuusraporttien pohjalta, keskittyen erityisesti Suomen kolmen suurimman vähittäistavaraketjun; Keskon, S-Ryhmän ja Lidlin vastuullisuusviestintään. Tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä vastuullisuusviestinnän kielenkäytön tunnistamiseen ja ymmärtämiseen. Tutkimuksessa analysoitiin vastuullisuusraporteissa tapahtunutta poliittista muutosta ajan myötä sekä tunnistettiin mahdollisia uusia teemoja. Tutkimuksessa esiin nousi viisi poliittisen yritysvastuun diskurssia: asiakas keskiössä, ympäristön ja ilmaston hyvinvointi, toiminnan läpinäkyvyys ja avoimuus, yhteiskunnallinen osallistuminen sekä sidosryhmien hyvinvointi. Kuluttajien ääni nousi keskeisimmäksi tekijäksi. Kuluttajien tarpeisiin vastataan entistä tarkemmin, ja yritykset pyrkivät saamaan jatkuvaa palautetta ja osallistumaan yhteisönsä tarpeisiin yhä enemmän. Sidosryhmäviestinnässä korostuu avoimuus ja läpinäkyvyys, jotka luovat perustan luottamukselle yritysten ja sidosryhmien välillä. Lisäksi vähittäiskaupat ovat asettaneet yhä kunnianhimoisempia tavoitteita kestävän kehityksen ja hiilineutraaliuden suhteen, mikä heijastaa niiden sitoutumista ympäristön hyvinvointiin. Myös sidosryhmien hyvinvointi sai merkittävää huomiota, kun vähittäiskaupat pyrkivät muuttamaan toimintaansa sidosryhmien toiveiden mukaisesti. Yritysten viestinnässä korostui myös läpinäkyvyys ja avoimuus, mikä luo perustan luottamukselle, jota sidosryhmät kokevat yritystä kohtaan. Lisäksi vähittäiskaupat osallistuvat yhä aktiivisemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun, pystyvät vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin sekä pyrkivät osallistamaan sidosryhmiä myös näihin teemoihin liittyen. Kaiken kaikkiaan vähittäiskaupat näyttävät pyrkivän entistä vastuullisempaan ja sidosryhmälähtöisempään toimintaan, mikä edistää niiden sopeutumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa esiin nousseet vastuullisuusdiskurssit voivat auttaa vähittäiskauppoja pysymään mukana toimintaympäristön muutoksessa, mutta samalla ne voivat asettaa yrityksille haasteita eri sidosryhmien tasapuolisen huomioimisen suhteen. Vaikka lainsäädäntö velvoittaa vähittäiskauppoja jonkin verran, on selvää, että yritysten oma aktiivisuus yhteiskunnallisissa asioissa on kasvanut ja sidosryhmien tarpeiden ja odotusten huomioiminen näyttää olevan keskeistä vähittäiskauppojen liiketoiminnan menestyksen kannalta. Lisätutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää vähittäiskauppojen johtajien poliittisia ideologioita ja niiden vaikutusta sidosryhmien huomioimiseen toimintaympäristön muutoksessa.