Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Norola, Elsa"

Sort by: Order: Results:

  • Norola, Elsa (2024)
    Ruokahävikistä on tullut maailmanlaajuinen ongelma, johon kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Maailmanlaajuisesti jopa puolet ihmisten käyttöön tuotetusta ruoasta päätyy jätteeksi jossain elintarvikeketjun vaiheessa, mikä on taloudellisesti tehotonta sekä ympäristöllisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta kestämätöntä. Merkittävä osa hävikistä syntyy kotitalouksissa, minkä vuoksi ruokahävikin vähentämisen on nähty olevan yksittäisten kuluttajien ja kotitalouksien vastuulla. Monissa tutkimuksissa on keskitytty ruokahävikin määrän ja koostumuksen mittaamiseen melko yksilölähtöisistä näkökulmista, joten ymmärrys ympäröivien rakenteiden vaikutuksesta kotitalouksissa syntyvän ruokahävikin määrään on jäänyt heikommaksi. Ymmärtääksemme paremmin kuluttajien ruokahävikin tuotantoon ja siihen liittyvään käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, tässä tutkielmassa selvitettiin, mitkä tekijät selittävät suomalaisten kuluttajien aikomusta vähentää ruokahävikkiä. Sen lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät selittävät ruokahävikin määrää sekä ostosten suunnitteluun liittyvää käyttäytymistä. Tämä tutkimus toteutettiin keväällä 2024, jolloin ruuan hinnan inflaatio oli selkeästi havaittavissa. Siispä tutkimuksessa selvitettiin lisäksi ruuan hintojen nousuun liittyvien käsitysten mahdollisia vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimus toteutettiin yli 18-vuotiaille suomalaisille suunnatun verkkokyselyn avulla. Kerättyä aineistoa (N=397) analysoitiin tilastollisilla menetelmillä, joiden avulla saatujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tulot, hintakäsitykset sekä normit selittivät suomalaisten kuluttajien tuottaman ruokahävikin määrää sekä ostokäyttäytymisen muutoksia. Sosiodemografisten ominaisuuksien sekä normien havaittiin selittävän ostosten suunnitteluun liittyvää käyttäytymistä ja erilaisten asenteiden ruokahävikin vähentämiseen liittyvää käyttäytymisaikomusta. Kuluttajien ostokäyttäytymisen havaittiin myös muuttuneen viimeisen kahden vuoden aikana, jolloin inflaation vaikutukset ovat olleet merkittäviä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille ja poliittisille päättäjille ruokahävikin vähentämisen strategioiden kehittämiseen. Tulokset myös viitoittavat tietä mahdolliselle tulevalle tutkimukselle kuluttajien ruokahävikin tuottamisesta, sen syistä ja siinä tapahtuvien muutosten taustalla olevista tekijöistä.