Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sammalisto, Sarianna"

Sort by: Order: Results:

  • Sammalisto, Sarianna (2015)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan blogien hyödyntämistä ja merkitystä yritysten markkinointiviestinnässä selvittämällä markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Blogit ovat markkinointiviestinnän keinona verrattain uusi sosiaalisen median mukanaan tuoma ilmiö, josta on tällä vuosikymmenellä tullut merkittävä kanava kuluttajatuotteiden ja -palvelujen markkinointiviestinnälle. Erilaisia tapoja hyödyntää bloggaajia yritysten markkinointiviestinnässä on useita. Mediatilan myynnin lisäksi bloggaaja voi toimia sisällöntuottajana yrityksen markkinointiviestinnän tarpeisiin. Tällaisia yhteistyön muotoja ovat lukijan ostamiseen tai sivustovierailuun tähtäävä kumppanuusmarkkinointi, bloggaajan sisällöntuottamista yrityksen tarpeisiin tarkoittava sisältömarkkinointi sekä yrityksen sponsoroima sisältö blogeissa, jossa bloggaaja kirjoittaa tai arvioi yrityksen tuotteita tai palveluita korvausta vastaan. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusmetodina ryhmähaastattelua. Tutkimuksessa selvitettiin blogi-yhteistyön merkitystä ja nykytilaa yrityksen markkinointiviestinnässä sekä kaupallisen sisällön vaikutusta yrityksen, bloggaajan ja blogin lukijoiden kannalta. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä 26–32 vuotiasta kuluttajatuotteiden markkinointiviestintää toteuttavaa ammattilaista. Tutkimuksen viitekehys syntyi kaupallisen sisällön osapuolien, yrityksen, bloggaajan ja lukijan välisistä vuorovaikutussuhteista. Ryhmähaastattelun perusteella viitekehyksen asiakokonaisuuksista nousi esille neljä pääteemaa: blogin rooli mediana, bloggaaja sisällöntuottajana, bloggaaja yrityksen kumppanina sekä blogiyhteistyöhön liitetyt riskit. Tulosten analysoinnin perusteella voidaan sanoa, että bloggaajan mielipidevaikuttajan rooli sekä lukijoiden ja bloggaajan välisen intiimin suhteen merkitys tunnustetaan merkittävinä etuina bloggaajayhteistyötä tehdessä. Tutkimuksen analysoinnissa esille tullut bloggaajan kaksoisrooli sekä mediatilan haltijana että sisällöntuottajana tekevät bloggaajasta ainutlaatuisen mediahybridin, jonka toimesta toimituksellinen sisältö yhdistyy maksetun mainonnan hyötyihin. Bloggaaja koetaan myös ainutlaatuisena yhteistyökumppanina yritysten näkökulmasta, sillä bloggaaja on samanaikaisesti sekä yksityishenkilö että oman brändinsä edustaja. Tutkimuksen analyysin pohjalta voidaan myös todeta, että merkittävänä osana bloggaajayhteistyötä ovat myös riskit, joita sosiaalisen median ominaispiirteet kuten nopeatempoisuus ja ennalta-arvaamattomuus aiheuttavat. Blogiyhteistyöstä aiheutuneet hyödyt koetaan kuitenkin riskejä suuremmiksi, sillä onnistuessaan bloginäkyvyydellä voidaan saavuttaa merkittäviä markkinointiviestinnällisiä hyötyjä.