Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sarkia, Risto"

Sort by: Order: Results:

  • Sarkia, Risto (2012)
    Tämän tutkimuksen kohteena ovat Espanjassa toimivat suomalaisyrittäjät. Tutkimuksessa selvitetään poikkeavan kansallisen ja kulttuurisen taustan merkitystä yrittäjän strategisena, kilpailuetua tuottavana voimavarana. Tutkimusongelman osa-alueita ovat yrittäjälle Espanjan Fuengirolan suomalaisvähemmistön tarjoamat mahdollisuudet, yrittäjän kulttuuriset strategiset resurssit sekä Espanjan suomalaisyhteisön markkinapotentiaali. Teoreettinen viitekehys muodostuu kahden pääkäsitteen ympärille. Vähemmistöyrittäjyyden käsite avaa vähemmistöyrittäjän sosiaalista, kulttuurista ja maantieteellistä ympäristöä yrittäjän liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja rajoitteita säätelevinä tekijöinä. Strategisen johtamisen resurssiperusteinen teoria taas määrittelee yrittäjän ainutlaatuisia voimavaroja, jotka edistävät kilpailuedun saavuttamista. Pääkäsitteet nivoutuvat yhteen siten, että poikkeavaa kulttuuria tarkastellaan vähemmistöyrittäjän ainutlaatuisena, strategisena resurssina, joka luo erilaistamisstrategiaan perustuvaa kilpailuetua ja sitä kautta taloudellista menestymistä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa empiirinen osio koostuu teemahaastattelumetodilla kerätystä aineistosta. Aineiston otoksena on seitsemän yrittäjää, joita haastateltiin Espanjan Fuengirolassa tammikuussa 2011. Tutkimuksen perusjoukon taustalla on maantieteellinen ja toimialaan liittyvä rajaus tutkimusongelmaan ja tutkijan oppiaineeseen perustuen. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittain. Lisäksi vastaajien väliset yhtäläisyydet mallinnettiin tyyppivastauksiksi kuvaamaan tiivistetysti tutkimusongelman eri osa-alueita. Tutkimustulosten perusteella strategisen resurssin vaikea kopioitavuus ja harvinaisuus konkretisoituvat Espanjan suomalaisen yrittäjän toiminnassa esimerkiksi kielen, luottamuksen ja kulutustottumusten kautta. Kulttuurista strategista resurssia selittävät tekijät ulottuvat niin Suomen maantieteelliseen sijoittumiseen, uskontoon, sodanajan niukkuuteen kuin urheilun kansallissymboliikkaan. Mahdollisuuden havaitsemisessa suomalaisten erityistarpeiden tunnistaminen toimii yrittäjän vetovoimana, kun taas espanjalaisen kulttuurin tuntemattomuus on vähemmistöyrittäjyyteen työntävä tekijä.