Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Välimäki, Kati"

Sort by: Order: Results:

  • Välimäki, Kati (2017)
    Vastuullisesti tuotettujen ruokatuotteiden kulutuksen lisääntymisen esteeksi on esitetty monia asioita, joista isoimpana on noussut esiin informaation saamisen vaikeus eri tilanteissa. Tutkielman tavoitteena oli kartoittaa miten kuluttajat hakevat tietoa vastuullisesti tuotetuista elintarvikkeista eri tilanteissa ja mitkä tekijät vaikuttavat tiedon omaksumiseen. Tarkoituksena oli kartoittaa ilmiötä mahdollisimman laajasti, joten tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja ennakkokartoitus. Ennakkokartoitusta käytettiin haastattelun apuna, suuntaamaan kysymyksiä tarkemmin. Haastatteluja tehtiin 13 kpl ja ne litteroitiin sekä niistä tehtiin sisällönanalyysi teemoittelua apuna käyttäen. Tulosten mukaan tietoa oli saatavilla, mutta se oli hajallaan ja pirstaleista, mikä vaikeuttaa kuluttajan vastuullisia valintoja elintarvikkeissa. Olemassa oleva tieto ja sitoutumisen taso olivat pohjana sille mihin kuluttajat kiinnittivät huomiota. Kuluttajien välillä tuli esiin suuria eroja tiedonhaussa ja omaksumisessa sitoutuneisuuden ja oman toiminnan vaikuttavuuden tasojen mukaan. Kuluttajat jaettiin kolmeen eri käyttäytymisprofiiliin tiedonhaun ja tarpeiden perusteella. Oikeanlaisen tiedon tarjoamisen tärkeys korostui, jotta kuluttajat osaisivat tehdä eettisiä valintoja ja sitoutuisivat eettiseen kuluttamiseen. Tietoa ja vihjeitä vastuullisesti tuotetuista elintarvikkeista tulisi tulla useammasta tietolähteestä, jotta siihen kiinnitettäisiin huomiota. Haastatteluissa tuli ilmi myös tarve entistä luotettavamman, avoimemman ja todennettavan tiedon tarjoamiselle kuluttajille ja eri tahojen yhteistyö tiedon tarjoamisessa. Johtopäätöksissä esitetään erilaisen tiedon tarjoamista vastuullisesti tuotetuista elintarvikkeista eri sitoutumistason omaaville kuluttajille ja vastuullisuusmerkkien yli menevistä vastuullisuuden osatekijöistä viestimistä luotettavuuden parantamiseksi ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi.