Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "avoin innovaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Vanhakylä, Tuomo (2024)
    Maisterintutkielman toimeksiantajana toimi Metsäteho Oy. Metsäteho on tutkimusorganisaatio, jonka päätehtävänä on edistää osakkaidensa puunhankintaa. Metsäteho uudisti organisaatiorakennettansa perustamalla uudet kehittämisryhmät tunnistamaan tutkimustehtäviä ja suuntaamaan tutkimuksen toteutusta, joka loi tarpeen innovaatiotoiminnan ja kehitystyön tarkastelulle. Suomessa ei ole aikaisemmin tarkasteltu metsäteollisuusyritysten yhteisen, avoimiin innovaatioihin perustuvaa kehitys- ja innovaatiotoimintaa ja koska innovaatioyhteisön avoimuuden, kommunikaation ja keskinäisen luottamuksen tiedetään vaikuttavan innovaatiovalmiuksiin, ryhdyttiin toteuttamaan haastattelututkimusta innovaatio- ja kehitystyön toiminnasta. Tavoitteena oli selvittää kehittämisryhmien toimintaa innovaatiotoiminnan työkaluna, kuinka kehittämisryhmien jäsenet kokivat roolinsa kehittämisryhmässä sekä puuhuoltoon liittyviä kehitystarpeita. Lisäksi tarkasteltiin, nousiko haastatteluissa samat puuhuollon kehitystarpeet esille kuin kehittämisryhmien tekemissä tiekartoissa. Haastattelumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, jossa haastateltiin kaikki Metsätehon kehittämisryhmien jäsenet. Kaikkiaan haastateltavia oli 32 ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Teams-ohjelmaa käyttäen. Haastatteluaineisto anonymisoitiin, eikä siitä voida tunnistaa yksittäisiä henkilöitä. Haastattelu sisälsi haastateltavien perustietojen lisäksi kysymyksiä puuhuollon haasteista ja kehitystarpeista sekä kehittämisryhmien toimintaan liittyviä kysymyksiä. Avoimen innovaation teoriassa oletetaan, että yritysten tulee hyödyntää ulkoisia ja sisäisiä ideoita oman toimintansa kehittämisessä. Innovaatiot tarvitsevat syntyäkseen avoimen ympäristön, jossa on riittävästi innovaatioita tukevia aineksia. Vuorovaikutus eri toimijoiden kanssa auttaa edistämään uuden luomista ja erilaisen informaation yhdistämisestä syntyy myös uusia innovaatioita. Haastattelujen tuloksia tarkasteltiin innovaatioteoriaa vasten sekä arvioitiin kehittämisryhmien toimintaa ja toimivuutta tutkimus- ja kehitystyön työkaluna. Haastateltavat olivat tyytyväisiä kehittämisryhmien toimintaan ja organisaatiomuutoksen toteutukseen. Kehittämisryhmien vaikutusmahdollisuuksien koettiin parantuneen, toiminnan selkeytyneen ja tiedonkulun tehostuneen etenkin kehittämisryhmien välillä. Avoimeen innovaatioon liittyvänä haasteena kuitenkin koettiin salassapitovelvollisuudet ja koko alaa hyödyttävän yhteisen kehittämisen erottaminen jokaisen organisaation omasta kehitystyöstä. Nämä tekijät osaltaan rajoittavat kehittämisryhmissä käytävää keskustelua. Kaikki ryhmien jäsenet kokivat saavansa äänensä kuuluviin ja ryhmien ilmapiiri koettiin avoimeksi uusille ideoille. Ryhmissä käyty keskustelu koettiin asiallisena ja asiapainotteisena. Tulosten perusteella kehittämisryhmät vastaavat avoimen innovaation teoriassa esitettyä innovaatioille avointa ympäristöä ja Metsätehon organisaatiomuutoksen voi nähdä parantaneen olosuhteita innovaatioiden syntymiselle. Haastatteluissa esiin nousseet kehitystarpeet liittyivät metsäalalla jo tunnistettuihin teemoihin, kuten ilmastonmuutokseen, metsien monimuotoisuuteen ja päästövähennyskeinoihin. Esiin nousseet kehitystarpeet vastasivat sisällöltään ja prioriteettijärjestykseltään kehittämisryhmien laatimia tiekarttoja. Kehittämisryhmien toiminta oli kuitenkin kestänyt haastattelujen toteutusvaiheessa vasta muutaman kuukauden, joten jatkotarkastelu kehittämisryhmien toiminnasta ja toiminnan kehityksestä olisi hyvä toteuttaa muutaman vuoden kuluttua.
  • Sipinen, Anni (2016)
    Yritysten pitäisi pystyä kehittämään uusia tuotteita entistä enemmän, edullisemmin, monipuolisemmin ja nopeammin ja yhä vähemmillä resursseilla. Tämän vuoksi niiden kannattaa kehittää uusia toimintamalleja ja ryhtyä esimerkiksi tuotekehitysyhteistyöhön. Tuotekehitysyhteistyön yksi suurimmista haasteista on sopivan kumppanin valinta. Tämän tutkimuksen tavoite oli kehittää työkalu, jolla matalan tai keskimatalan teknologian alalla toimiva tilaajayritys voi arvioida alihankkijoiden potentiaalia yhteistyöhön. Arviointityökalun on tarkoitus toimia tilaajayrityksen kumppanin valintaan liittyvän päätöksenteon tukena ja siten parantaa tuotekehitysyhteistyön onnistumisen todennäköisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin ensin, mitkä tekijät vaikuttavat alihankkijan tuotekehityskumppanuuspotentiaaliin. Sen jälkeen kehitettiin väline kyseisten tekijöiden mittaamiseen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja arviointityökalu kehitettiin Metsämuurosen (2002) mittariston kehittämisprosessia seuraten. Arviointityökalulla tutkittavien osa-alueiden teoriapohja luotiin aikaisempien tutkimusten perusteella, minkä jälkeen niitä täydennettiin aineistolla, joka kerättiin toimeksiantajayrityksessä toteutetulla kyselyllä, johon osallistui 12 vastaajaa. Kyselyn lisäksi tehtiin viisi yksilöhaastattelua. Arviointityökalun luotettavuutta pyrittiin kohentamaan toteuttamalla kahdessa alihankkijayrityksestä ryhmähaastattelut, joista toiseen osallistui neljä henkilöä ja toiseen kolme. Pilottitutkimukseen, eli kehitetyn arviointityökalun testaamiseen osallistui kuudesta alihankkijayrityksestä yhteensä 14 vastaajaa. Tutkimuksessa löydettiin useita tekijöitä, jotka todennäköisesti vaikuttavat alihankkijan potentiaaliin tilaajayritykselle sopivana tuotekehitysyhteistyökumppanina. Alihankkijan tulee olla innovatiivinen ja sen yrityskulttuurin tulee olla tuotekehitysyhteistyön mahdollistava, tuotekehitystä arvostava ja kannustava. Alihankkijan tulee olla valmis joustamaan prosesseissaan ja sillä tulee olla jonkinasteinen luottamus tilaajayritystä kohtaan, eikä se saa kokea yhteistyöhön väistämättömästi kuuluvia riskejä liian suuriksi. Kyseisiä tekijöitä kartoittava arviointityökalu muodostui kahdeksi kyselylomakkeeksi. Arviointityökalun avulla tilaajayritys voi tutkia ja vertailla alihankkijoita luomalla kustakin profiilin mahdollisena tuotekehitysyhteistyökumppanina. Profiilien kautta tilaajayritys voi tarkastella kunkin alihankkijan heikkouksia ja vahvuuksia ja sen kanssa tehtävän yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita.
  • Rantamoijanen, Pekka (2014)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka virtuaalista markkinatutkimusyhteisöä voidaan hyödyntää suomalaisen elintarvikealan yrityksen innovaatioprosessissa. Virtuaaliyhteisöön rekrytoidut kuluttajat ideoivat ja kehittävät uusia innovaatioita muiden yhteisön jäsenten kanssa. Tutkielman tutkimustehtävä on tarkastella virtuaalisesta markkinatutkimusyhteisöstä saatavia hyötyjä ja haasteita sekä menetelmän kehitysajatuksia. Tutkimusta varten luodaan tilaajayritykselle virtuaalinen markkinatutkimusyhteisö, jonka kautta kerätään kuluttajatutkimustietoa. Virtuaalisen markkinatutkimusyhteisön hyödynnettävyyttä tutkitaan empiirisessä osiossa laadullisin tutkimusmenetelmin kolmiportaisena tapaustutkimuksena, joka sisältää virtuaaliyhteisössä kootun tiedon analysoinnin, yksilöhaastattelut sekä ryhmäkeskustelun. Aineiston analysoimisessa hyödynnetään sisällönanalyysia. Virtuaaliyhteisömenetelmän eduiksi koetaan kuluttajan äänen esiintuomisen yrityksen sisälle, heikkojen signaalien todentaminen, menetelmän joustavuus sekä osallistujien rekrytoinnin helppous. Haasteiksi nähdään tiedon yleistettävyys ja todennettavuus, osallistujien rajoitteet innovaatiotyössä, yrityksen sitoutuneisuus tutkimukseen sekä tietoturvariskit. Virtuaaliyhteisömenetelmän kehitysajatuksina nähdään yhtiön sisäinen virtuaaliyhteisö, virtuaaliyhteisön laajamittainen integrointi tuotekehitysprosessiin sekä kuluttajien osallistaminen täsmällisesti tuotekehityksen eri vaiheisiin. Tutkimustulosten perusteella esitän kahta vaihtoehtoa, joiden kautta virtuaaliyhteisömenetelmää voidaan viedä eteenpäin. Pienimuotoisessa kehitystyössä ehdottamani kehitysaiheet ovat taktisia. Laajamittainen virtuaaliyhteisön kehittäminen puolestaan edellyttää uuden ajattelutavan viemistä yrityksen strategiaan sekä organisatoriseen ajattelutapaan.