Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "fylogenia"

Sort by: Order: Results:

  • Kinnunen, Roosa (2024)
    Biologia on tieteenalana jatkuvassa muutoksessa. Geenitutkimusten kehittyessä saadaan uutta tietoa eliöiden perimästä ja sukulaissuhteista, jolloin niitä voidaan myös luokitella tarkemmin. Opinnäytetyössä tarkastellaan biologian tieteenalalla tapahtuvien muutoksien vaikutuksia biologiaan oppiaineena peruskoulussa ja lukiossa. Tutkimuksessa selvitän, miten biologian opettajat suhteutuvat päivitettyyn eliöiden luokitteluun ja se otettu osaksi opetusta. Lisäksi tavoitteenani on selvittää mitkä eliöryhmät opettajat kokevat merkittäväksi opettaa kullakin opetusasteella, ja ovatko jotkin eliöryhmät opettajien mielestä merkityksettömiä yleissivistävän koulutuksen kannalta. Selvitän myös mitä aineistoja biologian aineenopettajat käyttävät merkittävimpänä lähteenään opetuksessa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomakkeena, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä, että monivalintakysymyksiä. Tutkimuksen taustatiedot osio on tehty kirjallisuuskatsauksena luokittelun muutokseen liittyviin artikkeleihin sekä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan pohjautuen. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Osa opettajista ei ole ollut tietoinen eliökunnan luokittelun päivityksestä, mikä on vaikuttanut sen käyttöönottamiseen opetuksessa. Päivitetty luokittelu on koettu haastavimmaksi yläkoulun opettajien keskuudessa, eikä sitä ole otettu yhtä laajasti käyttöön kuin lukioissa. Opettajilla on melko yhtenäinen käsitys siitä, mitä eliöryhmiä tulisi opettaa kullakin opetusasteella. Vastausten perusteella opettajat käyttävät tiedonlähteenä pääasiassa opettajille tuotettuja materiaaleja. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että keskeisistä uudistuksista tiedotetaan riittävästi ja niistä tehtäisiin helposti saatavilla olevia lisämateriaaleja.