Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ikääntynyt"

Sort by: Order: Results:

  • Pastila-Rantala, Anna-Maija (2019)
    Muuttunut yhteiskunta ja digitaalinen toimintaympäristö asettaa uusia vaatimuksia sekä ikääntyneille että yrityksille. Yritysten tulee kilpailussa mukana pysyäkseen onnistua digitalisaation hyödyntämisessä ja ikääntyneiden pitää oppia käyttämään uutta teknologiaa ja digitaalisia palveluja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miksi ja miten ikääntyneet käyttävät internetiä ja digitaalisia palveluja. Lisäksi tavoitteena oli saada selville niitä verkkopalvelun ominaisuuksia, joilla ikääntyneiden asiakaskokemusta voidaan parantaa ja saada yhä useampi ikääntynyt palvelun käyttäjäksi. Digitalisaatio tuo yritykselle mahdollisuuksia kasvattaa tuottavuutta ja tuottaa asiakkaalle paremman asiakaskokemuksen. Uuden palvelun kehittäminen vaatii asiakasymmärryksen luomista ja asiakkaan ottamista mukaan kehitysprojektiin. Onnistunut uuden palvelun kehitysprojekti on systemaattinen ja yhtenäinen. Uuden palvelun kehitysprosessin tärkeimmät vaiheet ovat palvelun ideointi ja kaupallistaminen. Ainoastaan huolellisella suunnittelulla voidaan varmistua onnistuneen palvelun luomisesta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin viidellä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut litteroitiin kokonaisuudessaan ja analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimuksen perusteella yleisin syy käyttää internetiä ja teknologiaa on tiedonhaku ja ikääntyneet käyttävät internetiä sekä älypuhelimella että tietokoneella. Joidenkin palveluiden käyttäminen, esimerkiksi pankkiasioiden hoitaminen verkkopankissa, koetaan pakolliseksi. Apua käyttöön saadaan tuttavilta ja sukulaisilta, mutta omaa käyttöä hallitsee keskeisesti epävarmuuden tunne. Myös turvallisuus epäilyttää eli verkkokauppojen käyttö on vähäistä, koska tietojen pelätään joutuvan vääriin käsiin. Keskeisimmät syyt digitaalisen palvelun vähäiseen käyttöön ovat henkilökohtaisen palvelukokemuksen puute ja se, että ikääntyneet eivät koe tarvetta käyttää palvelua. Ikään liittyviä haasteita aiheuttavat näytön pieni koko ja pienet näppäimet, mutta nämä haasteet ratkeavat toistaiseksi laitevalinnalla.