Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "natiivimainonta"

Sort by: Order: Results:

  • Salokangas, Joona (2017)
    Digitaalisen aikakauden myötä inbound-markkinointi on kasvattanut suosiotaan yrityksien hyödyntämänä markkinointiviestinnän keinona pyrittäessä saamaan uusia asiakkaita. Jokainen yritys joutuu nykyään vakavasti pohtimaan, miten maksimoida digitaalisten kanavien hyödyt ja mahdollisuudet osana strategisesti tehokasta sisältömarkkinointia ja markkinointiviestintää. Yksi inbound-markkinoinnin ja digitaalisen sisältömarkkinoinnin keskeisistä ja kiistattomista hyödyistä on mitattavuus myyntitunnelin eri vaiheissa verkkoanalytiikan avulla. Aiheesta on käyty runsaasti keskustelua etenkin yritysmaailmassa, mutta itse tutkimus on jäänyt vähäiseksi. Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään sisältömarkkinointia teorian kautta ja vertailemaan eri kanavia osana myyntitunnelia pohjatuen verkkoanalytiikan hyödyntämiseen. Tutkimuksella on vahva yhteys käytäntöön teorian pohjalta. Tutkimuksen päätavoitteena on tutkia eroavatko esitetyt sisältökanavat toisistaan ja arvioida mikä on verkkoanalytiikan rooli tulosten arvioimisessa. Tutkielman teoreettinen viitekehys mukailee vahvasti inbound-markkinoinnin ja myyntitunneli-mallin metodeja nojaten vahvasti näiden teorioiden yhdistämiseen, jonka prosessin lopullisena tavoitteena on aina ensimmäisestä houkuttelevasta kontaktista sisällön avulla herätettävä mielenkiinto, joka lopulta johtaa kohti muodostettavaa asiakassuhdetta. Tutkimuksen empiirinen osio pohjautuu Finance Link Oy nimisen rahoitusyhtiön sisältökampanjoiden arviointiin toiminta-analyyttisen tutkimusotteen kautta. Tutkimus toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yhdessä tutkijan ja Finance Linkin kanssa. Tutkimuksessa käytetty empiirisen osion aineisto kerättiin Finance Linkin sisäisistä verkkoanalytiikan mittareista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sisältömarkkinoinnille tulee asettaa selkeät päätavoitteet, jotta sisältöjen suoriutumista voidaan tehokkaasti mitata verkkoanalytiikan avulla. Sisältökanavien valinta ja verkkoanalytiikkaan pohjautuva mitattavuus ovat tutkimuksen mukaan merkittävässä asemassa haluttaessa tehostaa yrityksen sisältömarkkinointia. Tutkimustulosten mukaan jokaisen sisällön tuottamia tuloksia eri sisältökanavissa tulee mitata luomalla selkeä verkkoanalytiikan mittaristo. Pelkkään tuloksien mittaamisen pohjautuva analysointi on haastavaa, mikäli ei tiedetä asetettuja mittareita ja tavoitteita.