Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ostokanavan valinta"

Sort by: Order: Results:

  • Tolvanen, Alisa (2024)
    Nykyinen kertakäyttökulttuuri ja siihen perustuvat liiketoimintamallit luovat painetta ympäristölle. Tilanteen ratkaisemiseksi on ehdotettu kiertotaloutta, jossa resurssit ja tavarat kiertävät eivätkä päädy pois heitettäviksi. Secondhand-ostaminen, josta on tullut maailmanlaajuinen trendi, johtaa tavaroiden uudelleenkäyttöön ja on erityisen suosittu kuluttamisen muoto etenkin Z-sukupolven keskuudessa. Siitä huolimatta käyttökelpoista tavaraa ja etenkin huonekaluja päätyy yhä suuria määriä jätteeksi, ja on tärkeää selvittää, miten kehityksen suuntaa voitaisiin muuttaa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Z-sukupolven secondhand-huonekalujen ostamista Suomessa. Tarkemmin työssä selvitettiin ostamisen motivaatioita ja esteitä eli sitä, miksi näitä huonekaluja ostetaan ja miksi ei. Tärkeä osa tutkimusta oli myös tunnistaa, minkälaisia kauppapaikkoja Z-sukupolvi suosii secondhand-huonekalujen ostamisessa ja mistä syistä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven valintoihin ja ostokäyttäytymiseen secondhand-huonekalujen markkinoilla. Tutkielmassa käytettiin metodina laadullisia teemahaastatteluja, jotka oli suunnattu Z-sukupolven edustajille. Aineiston analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin. Tutkimustulosten perusteella secondhand-huonekalujen ostamista suositaan, koska se tarjoaa mahdollisuuden säästää rahaa, ilmentää yksilöllisyyttä, huomioida ympäristöä ja omistaa huonekaluja, joilla on tarina. Suurimpia esteitä ostamiselle muodostavat huoli hygieniasta ja tuholaisista sekä käytännön haasteet, kuten kuljetus. Suosituimpia kauppapaikkoja ovat verkkoalustat, joilta ostetaan etenkin helppouden, tottumuksen ja halvempien hintojen takia, kun taas kivijalkakaupat tarjoavat enemmän satunnaisia löytöjä ja mahdollisuuden virkistäytymiseen. Verkkokaupat ovat vähemmän suosittu ostamisen paikka lähinnä hintaan liittyvistä syistä. Tutkimus osoittaa, että Z-sukupolvi arvostaa helppoutta ja mukavuutta, mutta rahan säästämisen mahdollisuus saattaa houkutella heitä joustamaan näistä. Yleisesti ottaen kyseisen sukupolven ostokäyttäytyminen heijastaa tasapainoilua taloudellisten, yksilöllisten ja ympäristöllisten tekijöiden välillä, mikä ohjaa heidän päätöksiään secondhand-huonekalujen markkinoilla. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokkaita näkemyksiä erityisesti secondhand-yrityksille ja tuotteitaan myyville kuluttajille tämän merkittävän kuluttajaryhmän tarpeiden huomioimiseksi ja secondhand-huonekalujen ostamisen edistämiseksi. Tulokset antavat myös suuntaa mahdolliselle tulevalle secondhand-huonekaluja tai Z-sukupolvea koskevalle tutkimukselle.