Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "talouden hallinta"

Sort by: Order: Results:

  • Saksa, Hanna (2018)
    Yksin asuminen on ilmiönä yleistynyt. Viimeaikainen uutisointi ja tutkimukset osoittavat, että nuoret aikuiset haluavat asua erityisesti yksin. Yksin asumiseen liittyvät pääkaupunkiseudulla korkeat asumiskustannukset, jotka rajoittavat muuhun kulutukseen käytettävissä olevien varojen määrää. Kuitenkin yksin asuvat ovat tutkimusten mukaan aktiivisia kaupunkipalvelujen käyttäjiä. He vierailevat kahviloissa ja ravintoloissa useammin kuin muiden kotitaloustyyppien edustajat. Tarkastelen tutkielmassani Helsingissä asuvien 20–28-vuotiaiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yksin asumisesta ja sen vaikutuksista kulutukseen ja talouden järjestelyyn. Lisäksi tarkastelen sitä, liittyykö yksin asumiseen jonnkin erityisen elämäntyylin tavoittelua. Lähestyn aihetta laadullisella tutkimusotteella Keräsin osan aineistosta e-lomakkeella hyödyntäen eläytymismenetelmää ja osan haastattelemalla. Aineistoni koostuu 28 e-lomakevastauksesta sekä neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineiston analyysissa olen käyttänyt teemoittelua. Tutkimuksen mukaan yksin asumiseen liittyy vahva tiedostamaton talouden järjestely, jossa asumisen hinta sovitetaan arkisiin säästöihin. Ruokailu on keskeinen teema, jonka ympärille sekä kulutus että säästäminen kohdistuvat. Yksin syödessä ruokailu on yksipuolista ja välttämätöntä, kun taas seurassa ruokailuun panostetaan ja pidetään tavallisen arjen ylittävänä tapahtumana. Yksin asuvat kuvaavat itseään kuluttajina harkitseviksi ja säästäväisiksi, vaikka talouden seuranta on epäsäännöllistä ja suurpiirteistä. Yksin asumista pidetään normaalina asumismuotona, eikä siihen suoranaisesti liitetä ajatuksia elämäntyylistä. Tutkielma osoittaa, että yksin asumisen keskeisin syy on vapaus toteuttaa itseään ja koettu tehokkuus hallita omaa taloutta. Sosiaalisuus ja sen säätely ovat merkittävä osa yksin asumista. Yksin asujan kulutus kohdistuu elämyksiin ja sosiaalisiin tapahtumiin, joissa ilmennetään omaa identiteettiä ja siten elämäntyyliä.
  • Tuomi, Elina (2010)
    The objective of this study is to discover, how consumers use their credit cards and what kind of conceptions are associated with credit cards. The study also focuses on what is the impact of different background factors on conceptions and perceptions of acceptable credit card use. The study material was collected using an internet questionnaire, which consisted of both closed-ended and open-ended questions. 159 consumers answered the questionnaire. The results of closed-ended questions were analysed by using quantitative research methods. Frequencies were calculated from the research material, and variance analysis and t-test were used to study the impact of the different background factors. Qualitative methods were used to analyze open-ended questions. The study revealed that there are various ways to use credit card. Also the conceptions associated with credit cards vary a lot. A typical way to use credit card is to use it when it is considered as the only payment method, ie. when travelling abroad or shopping in the internet. Credit card is also used to balance expenditures and earnings, for example in large purchases as a way to divide the payment for several months. Credit card is also typically used as a makeshift, only in situations when there is an urgent, obligatory expenditure. Several respondents also mentioned that they use credit card when it is useful to them and when it offers benefits. Setting clear boundaries on credit card use was also distinguishing factor among respondents. The conceptions associated with credit cards vary widely. Some of the respondents thought that credit card is deceptive and dangerous and can easily lead to over-consuming. These respondents generally avoid using credit card. For other respondents credit card is a modern means of payment which can be used anytime and anywhere. Many respondents considered credit card usage acceptable as long as ones own earnings are considered when using the card. Many respondents also thought that credit card use should be planned beforehand and the purchases should be intended. In general, credit card is perceived as consumer credit and credit card money is seen as debt. Credit card is widely accepted as a payment method when it is used as a productive credit, for investing. Women are considerably more eager than men to link credit cards with over-consuming and debt problems. They see credit card use clearly more challenging than men do. In general, credit card use is considered challenging and respondents thought that certain skills are needed to be able to control the use of credit card. Other background factors than gender had no clear effect on the results.