Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "uutiset"

Sort by: Order: Results:

  • Sorsimo, Laura (2014)
    Tämän tutkielman tavoitteena on uutisten kautta tehty ruokatrendin kuvaaminen ja sen kehityksen seuranta. Esimerkkitapaukseksi on otettu vähähiilihydraattinen ruokavalio karppaus ja sen uutisointi valituissa medioissa. Tutkimuksessa etsitään vastausta tutkimuskysymykseen, miten nämä uutiset käsittelevät ruokatrendiä sen elinkaaren aikana. Alaongelmiksi määriteltiin, uutisten vaikutus ruokatrendiin ja miksi yritysten olisi niin tärkeä yrittää tunnistaa ruokatrendejä. Näihin kolmeen tutkimuskysymykseen saatiin tutkielman teorian ja aineiston avulla vastaukset. Teoriassa avattiin trendin ja median käsitteitä. Aluksi selvitettiin, mikä on trendi ja miten se leviää ympäristössään. Tämän jälkeen siirryttiin avaamaan sitä, miksi trendien ennakointi on niin tärkeää liiketoiminnan kannalta. Teorian media osuudessa pyrittiin saamaan selville, miten media toimii mielipiteiden muokkaajana ja vaikuttaa toiminnallaan trendeihin. Tutkimuksessa menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla aineisto ensin kvantifioitiin. Tämän jälkeen aineisto käsiteltiin myös kvalitatiivisesti, jotta se saatiin hyödynnettyä mahdollisimman hyvin. Aineistona toimi Helsingin Sanomien ja YLE:n Internet-sivuilla tapahtunut uutisointi vuosina 2010–2013. Aineistoon kertyi 168 kappaletta uutisia karppauksesta ja siihen liittyen. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että karppaus on ainakin enemmän kuin villitys, koska se ehti vaikuttaa niin moneen ihmiseen ja niin laajasti ympäristöönsä tämän neljän seuranta vuotensa aikana. Teoriaosassa villityksen ja trendin eroksi määritellään se, että villitys vaikuttaa vain muutamiin ihmisiin lyhyessä ajassa, kun trendi vaikuttaa moniin ihmisiin pidemmällä aikavälillä. Voidaan myös todeta, että tutkimuksen yksi tärkeimmistä tuloksista oli se huomio, kuinka laaja-alainen ja vahva trendi karppaus loppujen lopuksi oli. Aineiston uutisista välittyi hyvin se, miten trendi ehti vaikuttaa elinkaarensa aikana ympäristöönsä varsin laajasti. Karppaus ehti vaikuttaa niin talouteen, kansanterveyteen ja ympäristöön. Tutkimuksessa saatiin myös tukea ennakko-oletukselle trendien ennustamisen ja seuraamisen vaikeudesta, mutta myös sen tärkeydestä yritykselle. Yritysten olisi hyvin tärkeä yrittää ennakoida tai edes puskuroida tulevia trendejä. Yllätetyksi tuleminen on hyvin vaarallista. Trendien oikea aikainen valjastaminen voi olla yritykselle hyvin menestyksekästä ja siihen tulisi pyrkiä.