Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vaikuttajaomistaja"

Sort by: Order: Results:

  • Heiniö, Matias (2020)
    Kuluttajien ostokäyttäytyminen sekä kulutuspäätökseen vaikuttavat tekijät ovat muuttuneet viimeisien vuosikymmenien aikana. Mainostajan tuotteista antamien väittämien merkitys kuluttajien ostopäätöksissä on vähentynyt. Suusta suuhun- viestinnän merkitys sekä vaikuttajamarkkinointi ovat nousseet merkittäviksi tekijöiksi kuluttajien ostopäätöksissä ja yhä kasvavissa määrin kuluttajat haluavat suosituksen tuotteesta kolmannelta osapuolelta, jolla ei ole tekemistä myyjäosapuolen kanssa. Kuluttajat arvostavat erityisesti vaikuttajia, jotka ovat samaistuttavia, luotettavia sekä asiantuntevia. Vaikuttajailmiö on levinnyt myös sijoitusmaailmaan, muun muassa tv-ohjelmien myötävaikuttamana. Lisäksi viime vuosina on ollut havaittavissa nouseva trendi, jossa vaikuttajat ja julkisuuden henkilöt ovat lähteneet mukaan yritystoimintaa. Tässä työssä perehdyttiin vaikuttajaomistajuuteen ja siihen liittyviin asenteisiin. Työn tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen menetelmin nuorten aikuisten piensijoittajien suhtautumista vaikuttajaomistajuuteen. Tutkimuksessa selvitettiin, miten nuoret aikuiset piensijoittajat ajattelevat vaikuttajaomistajuudesta ja vaikuttajaomisteisista yrityksistä sekä mitä ajatuksia ja ennakkoluuloja niihin liitetään. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, voisiko vaikuttajaomistajuus olla nuorten aikuisten piensijoittajan sijoituspäätöksentekoprosessiin vaikuttava tekijä. Vastauksia käsiteltiin Ohanian (1990) lähdeuskottavuusmallin mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina yksilöittäin ja haastatteluita toteutettiin kahdeksan kappaletta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat suhtautuvat avoimesti vaikuttajaomistajuuteen, mutta sen luotettavuus koetaan ongelmallisena. Haastateltavat kokevat vaikuttajaomistajuuden ensisijaisesti markkinoinnin keinona. Siirtymä vaikuttajamarkkinoinnista vaikuttajaomistajuuteen nähdään luonnollisena kehityksenä, jota ohjaa muun muassa paremmat ansaitsemismahdollisuudet. Vaikuttajaomistajuus nähdään pidempikestoisena, syvällisempänä ja sitoutuneempana. Luotettavaan, asiantuntevaan, sitoutuneeseen ja osakkeenomistajan sekä yrityksen tarpeita palvelevaan vaikuttajaomistajaan suhtaudutaan positiivisesti, mutta haastateltavat antavat sille vaihtelevasti painoarvoa omassa sijoituspäätöksessään. Huolimatta vaihtelevista vastauksista liittyen vaikuttajaomistajuuden vaikutuksesta sijoituspäätökseen, tarkasteltaessa vastauksia Ohanian lähdeuskottavuusmallin (1990) mukaisesti luotettavuus, asiantuntemus ja puoleensavetävyys ovat tekijöitä, joita vastaajat arvostivat vaikuttajaomistajassa, joten niiden havaittiin vaikuttavan positiivisesti nuoren aikuisen piensijoittajan sijoituspäätökseen. Tutkimustuloksien mukaan vaikuttajaomistajuudella on positiivinen vaikutus nuoren aikuisen piensijoittajan sijoituspäätökseen. Jatkotutkimusehdotuksena määrällinen tutkimus soveltuisi täydentämään tietoa vaikuttajaomistajuuden vaikutuksesta piensijoittajan sijoituspäätökseen ja arvioimaan vaikutusta.