Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "verkkohuutokauppa"

Sort by: Order: Results:

  • Järvinen, Pia (2013)
    Tutkielma tarkastelee kuluttajien välistä kaupankäyntiä verkkohuutokaupassa, jossa tutkimuskohteena on käyttäjien välisen vuorovaikutuksen, luottamuksen sekä maineenhallinnan rakentuminen palvelussa. Aineisto koostuu 11 yksilöhaastattelusta, joita on analysoitu teemoittelemalla. Tarkastelen verkkohuutokauppaa sosiaalisen median kirpputorina. Käytän tarkastelussa pelitutkimuksen teorioita sekä mainejärjestelmän keskustelua luottamuksesta. Kaupankäynti verkkohuutokaupassa vaatii kuluttajien aktiivista toimintaa. Käyttäjät voidaan nähdä kuluttaja-tuottajina heidän toimiessaan palvelussa sekä ostajina että myyjinä. Kuluttajat luovat palvelun sisällön ja pitävät yllä sen toimintaa. Palveluntarjoaja tarjoaa puolestaan alustan, jossa kaupankäynti tapahtuu. Verkkohuutokaupankäynti ei perustu kasvokkaiseen vuorovaikutukseen, joten kommunikointi käyttäjien tapahtuu kirjoittamalla arvosteluita ostohistoriaan. Käytetyn tavaran kunnon arviointi muodostuu käyttäjien kirjoittaman kuvauksen ja valokuvan perusteella. Verkkohuutokaupan etuna kuluttajat kokevat sen hakuominaisuuden. Hakusanalla palvelusta on mahdollista etsiä tarvittavaa tavaraa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja missä vain. Kaupankäyntiä pidetään kuitenkin suhteellisen vaivalloisena ja aikaa vievänä. Palvelun pelinomaisuus tuo kaupankäyntiin jännitystä ja epävarmuutta sekä mielihyvää. Verkkohuutokaupasta metsästetään uusia harvinaisia löytöjä ja tarjouksia. Luottamus verkossa rakentuu mainejärjestelmän avulla, joka perustuu yhteisöllisyyteen ja maineen keräämiseen. Maineen avulla voidaan ennustaa käyttäjän tulevaa käyttäytymistä. Vastavuoroisuus on yksilön ja kaikkien yhteisön jäsenien etu. Luottamus mainejärjestelmän toimivuuteen on tärkeää. Käyttäjät luovat turvallisuuden tunteen yhdessä keskinäisen vuorovaikutuksen kautta.