Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "wood-based"

Sort by: Order: Results:

  • Sorsa, Reetta (2024)
    Tämän yritysvastuullisuuden aihepiiriin sijoittuvan maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää puupohjaisten biopolttoaineiden ja turpeen toimitusketjujen kasvihuonekaasupäästöt. Työ perustui tapaustutkimukseen suomalaisesta energiayhtiöstä. Työn tutkimuskysymyksinä olivat: 1) paljonko puupohjaisten biopolttoaineiden ja turpeen toimitusketjuissa aiheutuu kokonaispäästöjä, 2) missä puupohjaisissa toimitusketjuissa muodostuvat suurimmat päästöt, 3) voidaanko terminaalitoimitusketjua hyödyntämällä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna toimituksiin suoraan tienvarresta käyttöpaikalle, 4) kuinka suuren osuuden päästöistä polton sivutuotteiden kuljetus jatkokäyttöön tuottaa. Laskennassa sovellettiin Greenhouse Gas Protocolin standardia yritysten arvoketjujen epäsuorien kasvihuonekaasupäästöjen (scope 3) laskentaan. Työssä käytettiin Microsoft Excel -ohjelmistoa. Suurimmat vuosittaiset kokonaispäästöt syntyivät kokopuu-, metsätähde- ja rankahakkeen tienvarsitoimitusketjuista. Puupohjaisten biopolttoaineiden yksikköpäästöt olivat samaa suuruusluokkaa kuin kirjallisuudessa. Käyttöpaikalle saapuvan polttoaineen energiasisältöä kohden tarkasteltuna terminaalitoimitusketjujen päästöt olivat samaa tasoa tai hieman korkeammat kuin vastaavilla tienvarsitoimitusketjuilla. Lisäksi terminaalitoimitusketjuihin aiheutui vielä pieni lisäpäästö terminaalien konetöistä. Tulosten pohjalta terminaalitoimitusketjuista aiheutuu tienvarsitoimitusketjuja suuremmat yksikköpäästöt. Samanlainen havainto on tehtävissä myös kirjallisuuden pohjalta. Polton sivutuotteiden kuljetuksesta syntyvien päästöjen osuus oli vähäinen, vain noin prosentin toimitusketjujen kokonaispäästöistä. Työn merkittävimmät epävarmuudet liittyivät lähtötietojen kattavuuteen ja päästökertoimien valintaan. Tulosten pohjalta annettiin suosituksia toimitusketjujen päästöjen vähentämiseen. Jos terminaalitoimitusketjulla haluttaisiin saavuttaa päästövähennyksiä, tulisi tehdä merkittäviä energia- ja päästötehokkuutta parantavia investointeja. Lisäksi suositellaan muun muassa vähentämään kantojen energiakäyttöä korkeiden yksikköpäästöjen vuoksi.