Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yhteiskuntavastuuraportointi"

Sort by: Order: Results:

  • Airas, Saara (2015)
    Yhteiskuntavastuuraportointi on ollut kuuma puheenaihe jo tovin sekä yritysmaailmassa että sen ulkopuolella. Yrityksien sidosryhmiltä tulee jatkuvasti kovempi paine avoimempaan ja informatiivisempaan suhteeseen yritysten kanssa ja vastuullisuus on oleellinen osa tätä. Aihetta on usein tutkittu sen sisällöllisestä näkökulmasta; mistä yritykset raportoivat tai toisaalta arvoperustein; kuinka vastuullisesti yritys toimii. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kattavasti ja laajasti elintarvikealan yritykset Suomessa raportoivat sekä mitä raportointityyppejä yritykset käyttävät. Tutkielmassa keskitytään siis puhtaasti raportointiin teknisenä suorituksena, eikä sen sisältöä tai yrityksen vastuullisuutta itsessään tarkastella. Tutkittavat yritykset on valittu Tilastokeskuksen toimialaluokituksen pohjalta edustamaan mahdollisimman kattavasti Suomen elintarvikealaa. Jokaisesta luokasta on valittu neljä suurinta yritystä, jolloin aineiston määräksi saatiin 56 yritystä. Oletuksena oli, että institutionaalisen samankaltaistumisen eli isomorfismin seurauksena samassa ympäristössä toimivat yritykset rupeaisivat muistuttamaan eri tasoilla toisiaan, tässä tapauksessa myös yhteiskuntavastuuraportoinnissa. Tutkielmassa tutkittiin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen, miten toimiala ja yrityksen liikevaihto vaikuttavat sen tuottaman raportoinnin määrään, kattavuuteen ja raportointityyppiin. Kvantifiointia varten tutkimuksessa muodostettiin GRI:n ja ISO 26000-standardin pohjalta arviointisabluuna, missä yhteiskuntavastuun keskeisimmät osa-alueet oli huomioitu. Sabluunan avulla aineistoista voitiin laskea niiden toistuvuus. Tuloksissa huomattiin, että valittujen yritysten joukko oli todella heterogeeninen ja sama näkyi myös muuttujien vaikutuksissa toisiinsa. Tilastollisesti ei voitu osoittaa, että mikään valituista riippumattomista muuttujista olisi selittänyt raportoinnin määrää, kattavuutta tai valittua raportointityyppiä.
  • Koljonen, Aura (2015)
    Tavoitteet: Tutkielma tavoitteena on tarkastella, miten yritys voi luoda yritysvastuun kautta kilpailuetua, millainen asema yritysvastuun viestinnällä on kilpailuedun rakentamisessa sekä miten yritysvastuuraportointi toimii vastuuviestinnän yhtenä osa-alueena. Tutkielman osana luotiin case-yritykselle toimeksiantona yritysvastuuraportti. Menetelmä: Tutkielman teoriaosa perustuu akateemiseen kirjallisuuteen ja aiheesta julkaistuun tutkimukseen. Teoriaosuuden pohjalta lähdettiin toteuttamaan tutkielman empiiristä osuutta ja rakentamaan case-yrityksen yritysvastuuraporttia. Tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu, jossa käytettiin kahta eri haastattelurunkoa. Haastateltavina oli sekä case-yrityksen sisäisten (toimitusjohtaja, hallituksen jäsen, kolme työntekijää) että ulkoisten sidosryhmien (asiakasyrityksen työntekijä, yhteistyötä tekevän konsulttiyrityksen kaksi työntekijää, seitsemän ulkopuolista henkilöä) edustajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto käsiteltiin teemoitteluun ja tyypittelyyn perustuvan sisällönanalyysin avulla. Tulokset: Yritysvastuu ja liiketoiminnan yhteiskunnalliset vaikutukset ovat viime vuosina nousseet yhä suuremman huomion kohteiksi. Tämän johdosta monet yritykset ovat ryhtyneet tarkastelemaan yritysvastuuta myös liiketoiminnallisena mahdollisuutena. Erottumalla markkinoilla vastuullisena toimijana yritys voi saada kilpailuetua esimerkiksi kasvavien myyntilukujen, laskevien kustannusten, positiivisen imagon, pätevämmän työvoiman ja paremman riskien hallinnan kautta. Yritysvastuusta on kuitenkin osattava viestiä, jotta siitä syntyvät potentiaaliset liiketoiminnalliset hyödyt voidaan realisoida. Yritysvastuun viestintään kiinnitetään yritysten puolelta yhä merkittävän vähän huomiota, minkä ansiosta vastuuviestinnästä on muodostunut tärkeä kilpailuedunlähde sitä tehokkaasti toteuttaville yrityksille. Vastuuviestintä on kuitenkin haastava viestinnänmuoto ja vaatii erityistä osaamista yritysten puolelta. Haasteina ovat etenkin viestinnän luotettavuus, olennaisuus, asiayhteys, tasapainoisuus ja läpinäkyvyys. Yritysten yritysvastuuraportointi on maailmanlaajuisesti yleistyvä vastuuviestinnänmuoto. Se on tärkeä osa yrityksen ulkoista viestintää, mutta myös tehokas työkalu vastuutoiminnan kehittämisessä, tehostamisessa ja hallinnassa. Yksi yritysvastuuraportoinnin tärkeistä tehtävistä on myös tukea muun vastuuviestinnän uskottavuutta. Case-yrityksen yritysvastuuraporttia lähdettiin kehittämään tutkielman teoriaosuuden ja GRI-ohjeistuksen pohjalta. Teemahaastatteluiden perusteella raportin kohdeyleisöksi identifioitiin yrityksen työntekijät, asiakasyritykset, kumppanit sekä lähiyhteisö. Haastatteluissa case-yrityksen taloudellinen suoriutuminen, henkilöstön hyvinvointi, ympäristöaspektit, tuotelaatu ja yrityksen luotettavuus asiakkaita kohtaan nousivat keskeisiksi vastuuraportin teemoiksi. Kyseiset aiheet jaoteltiin raportissa edelleen neljän laajemman teeman alle; työpaikka (workplace), markkinapaikka (marketplace), ympäristö (environment) ja ympäröivä yhteiskunta (community), jotta raportin sisältö olisi mahdollisimman selkeä ja vertailukelpoinen. Yritysvastuuraportti päätettiin julkaista case-yrityksen kotisivuilla erillisenä sähköisenä raporttina.