Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yhteiskuntavastuuviestintä"

Sort by: Order: Results:

  • Koljonen, Aura (2015)
    Tavoitteet: Tutkielma tavoitteena on tarkastella, miten yritys voi luoda yritysvastuun kautta kilpailuetua, millainen asema yritysvastuun viestinnällä on kilpailuedun rakentamisessa sekä miten yritysvastuuraportointi toimii vastuuviestinnän yhtenä osa-alueena. Tutkielman osana luotiin case-yritykselle toimeksiantona yritysvastuuraportti. Menetelmä: Tutkielman teoriaosa perustuu akateemiseen kirjallisuuteen ja aiheesta julkaistuun tutkimukseen. Teoriaosuuden pohjalta lähdettiin toteuttamaan tutkielman empiiristä osuutta ja rakentamaan case-yrityksen yritysvastuuraporttia. Tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu, jossa käytettiin kahta eri haastattelurunkoa. Haastateltavina oli sekä case-yrityksen sisäisten (toimitusjohtaja, hallituksen jäsen, kolme työntekijää) että ulkoisten sidosryhmien (asiakasyrityksen työntekijä, yhteistyötä tekevän konsulttiyrityksen kaksi työntekijää, seitsemän ulkopuolista henkilöä) edustajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto käsiteltiin teemoitteluun ja tyypittelyyn perustuvan sisällönanalyysin avulla. Tulokset: Yritysvastuu ja liiketoiminnan yhteiskunnalliset vaikutukset ovat viime vuosina nousseet yhä suuremman huomion kohteiksi. Tämän johdosta monet yritykset ovat ryhtyneet tarkastelemaan yritysvastuuta myös liiketoiminnallisena mahdollisuutena. Erottumalla markkinoilla vastuullisena toimijana yritys voi saada kilpailuetua esimerkiksi kasvavien myyntilukujen, laskevien kustannusten, positiivisen imagon, pätevämmän työvoiman ja paremman riskien hallinnan kautta. Yritysvastuusta on kuitenkin osattava viestiä, jotta siitä syntyvät potentiaaliset liiketoiminnalliset hyödyt voidaan realisoida. Yritysvastuun viestintään kiinnitetään yritysten puolelta yhä merkittävän vähän huomiota, minkä ansiosta vastuuviestinnästä on muodostunut tärkeä kilpailuedunlähde sitä tehokkaasti toteuttaville yrityksille. Vastuuviestintä on kuitenkin haastava viestinnänmuoto ja vaatii erityistä osaamista yritysten puolelta. Haasteina ovat etenkin viestinnän luotettavuus, olennaisuus, asiayhteys, tasapainoisuus ja läpinäkyvyys. Yritysten yritysvastuuraportointi on maailmanlaajuisesti yleistyvä vastuuviestinnänmuoto. Se on tärkeä osa yrityksen ulkoista viestintää, mutta myös tehokas työkalu vastuutoiminnan kehittämisessä, tehostamisessa ja hallinnassa. Yksi yritysvastuuraportoinnin tärkeistä tehtävistä on myös tukea muun vastuuviestinnän uskottavuutta. Case-yrityksen yritysvastuuraporttia lähdettiin kehittämään tutkielman teoriaosuuden ja GRI-ohjeistuksen pohjalta. Teemahaastatteluiden perusteella raportin kohdeyleisöksi identifioitiin yrityksen työntekijät, asiakasyritykset, kumppanit sekä lähiyhteisö. Haastatteluissa case-yrityksen taloudellinen suoriutuminen, henkilöstön hyvinvointi, ympäristöaspektit, tuotelaatu ja yrityksen luotettavuus asiakkaita kohtaan nousivat keskeisiksi vastuuraportin teemoiksi. Kyseiset aiheet jaoteltiin raportissa edelleen neljän laajemman teeman alle; työpaikka (workplace), markkinapaikka (marketplace), ympäristö (environment) ja ympäröivä yhteiskunta (community), jotta raportin sisältö olisi mahdollisimman selkeä ja vertailukelpoinen. Yritysvastuuraportti päätettiin julkaista case-yrityksen kotisivuilla erillisenä sähköisenä raporttina.
  • Helin, Anni (2014)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuudella erottautuvan yrityksen kannattaa lähestyä vähittäiskaupan valikoimiin vaikuttavaa ostajaa ja kuluttajaa saadakseen omasta vastuullisesta toiminnastaan kilpailuetua. Työn teoriaosassa selvitetään myös erityisen vastuullisesti toimisesta tulevaa mahdollista kilpailuetua ottaen huomioon kustannukset, vastuullisuudella differoinnin erityiskysymykset sekä viestin perillemenon ja uskottavuuden. Jotta yritys saisi viestin oman tuotteensa vastuullisuudesta eteenpäin, nousee esiin vahvasti viestinnän merkitys: miten tavoittaa kuluttaja ja myös vähittäiskaupan valikoimiin vaikuttava ostaja. Erilaiset tavat lähestyä kuluttajaa tai ostajaa jaettiin viiteen osaan: yhteiskuntavastuuraportti, Internet, markkinointia tukeva viestintä, median rooli ja kuluttajan fyysiseen kohtaamiseen liittyvät asiat. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu. Kaikki yhdeksän haastateltavaa toimivat ostotehtävissä ja heitä haastateltiin ensimmäisellä kerralla ostajan roolissa ja toisella haastattelukerralla kuluttajan roolissa. Tällä tavoin haluttiin nähdä, millä tavoin heidän ajatuksensa eroaa eri roolista riippuen. He myös täyttivät lomakkeen, missä piti arvioida asteikolla 1-7 miten hyvin mikäkin viestintätapa heidät tavoitti ja miten uskottavana he sitä pitivät. Tutkimuksen perusteella voi sanoa, että haastateltavien mielestä vastuullisuutta voisi tuoda nykyistä enemmän esiin. Markkinointia kohtaan oli oletettua vähemmän ärsytystä niin ostajissa kuin kuluttajissa. Viherpesu koettiin ongelmaksi, mutta yleisenä ajatuksena oli että mainoksissa voisi tuoda enemmän vastuullisuutta esiin hinnalla mainostamisen sijaan. Mediaa pidettiin tärkeänä väylänä tuoda vastuullisuutta esiin, mutta median väitetty sensaationhakuisuus kohtasi voimakastakin kritiikkiä. Yhteiskuntavastuuraporttien julkaisemista arvostettiin, mutta niitä ei pidetty toimivana keinona tavoittaa ostaja tai kuluttaja. Tuotteen ulkoasua pidettiin hyvänä keinona markkinoida vastuullisuutta. Mielipiteet ostajien ja kuluttajien kesken eivät eronneet merkittävästi. Haastateltavat miettivät vastuullisuusasioita enemmän ostajan roolissa, koska kokivat ostajan roolilla olevan enemmän merkitystä volyymien takia sekä koska se kuuluu toimenkuvaan. Ostajat arvostivat ennen kaikkea virallisten sertifikaattien merkitystä. Haastateltavat toivoivat näkevänsä nykyistä enemmän vastuullisuuteen liittyviä asioita esillä ja koettiin, että nämä asiat nousevat tulevaisuudessa yhä vahvemmin esiin. Toisaalta kuluttajan roolissa tuotiin esiin, että usein ostopäätöksiin vaikuttavat vastuullisuuden sijaan hinta ja tottumukset.