Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yritysbrändi"

Sort by: Order: Results:

  • Kivi, Laura (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yritysbrändin tuen lisääminen tuotebrändiin vaikuttaa kuluttajan tuotebrändistä kokemiin mielleyhtymiin eli assosiaatioihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin saada selville, miten yritysbrändin tuen vaikutus eroaa tutkittujen, eri juomakategorioita edustavien, tuotebrändien välillä sekä millaisia assosiaatioita yritysbrändi kuluttajissa herättää. Empiriassa keskitytään tarkastelemaan tilannetta, jossa yritysbrändi Sinebrychoffin tuki näkyisi voimakkaammin tiettyjen yrityksen valmistamien tuotteiden pakkauksissa. Tutkituista tuotebrändeissä yksi oli olutbrändi, yksi siideribrändi ja yksi lonkerobrändi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu erilaisten brändistrategiamallien sekä brändiassosiaatioiden tarkastelusta. Viitekehyksen keskiössä on tuettujen brändien strategiamalli sekä tämän vaikutukset tuote ja –yritysassosiaatioihin. Valitun strategiamallin vaikutusten toimeenpanevana voimana toimivat sekundaariset assosiaatiot. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen case-tutkimus ja se on suoritettu teemahaastatteluin. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuuttatoista henkilöä Uudenmaan alueelta. Jokaisen haastateltavan kohdalla on käsitelty ainoastaan yhtä, haastateltavalle relevanttia juomakategoriaa. Tutkimuksessa voitiin havaita yritysbrändin tuen esiin nostamien assosiaatioiden liittyvän muun muassa tuotteen alkuperään, tuotelaatuun sekä valmistajaosaamiseen ja valmistusmääriin. Assosiaatiot olivat kuitenkin hyvin tuotebrändikohtaista. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että kuluttajan brändiorientoituneisuus sekä tuotebrändiin tai –kategoriaan sitoutumisen taso vaikuttivat valmistajayrityksen tuen merkityksellisyyden kokemiseen. Yritysbrändin tuotebrändille antaman tuen lisäksi tutkimuksessa nousi esille myös tuotebrändin antaman tuen vaikutus yritysbrändin suuntaan.