Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Alanen, Oona"

Sort by: Order: Results:

  • Alanen, Oona (2013)
    Yliopistoissa, erityisesti teknillisellä alalla, opinnot etenevät keskimäärin tavoiteaikaa hitaammin. Hidas eteneminen myöhentää opiskelijoiden tulevaa työuraa, ja hitaalla etenemisellä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia. Opiskelijat listaavat suurimmiksi esteiksi opintojen etenemiselle epämotivoivat kurssit sekä ajankäytön ongelmat, ja myös huonot opetusmenetelmät mainitaan opintoja hidastavaksi ongelmaksi. Näiden havaintojen perusteella on kiinnitettävä erityistä huomiota opiskelijoiden motivoimiseen ja parempiin opetusmenetelmiin, jotka helpottaisivat kurssien joustavamman suorittamisen. Tutkimuksessa kehitettiin teknillisen alan fysiikan peruskursseja opetusmetodeiltaan paremmiksi. Tutkimus toteutettiin fysiikan kursseja kehittämällä, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin osa-alueeseen, jolla matematiikan ja siihen verrattavien aineiden osaaminen on oleellista. Kurssiongelmat fysiikan suurilla massakursseilla ovat samanlaisia kuin matematiikan massakursseilla, ovathan näiden aineiden kurssikäytännöt paljon toisiaan vastaavat. Kurssit sijoittuivat opinnoissa ensimmäiselle ja toiselle opiskeluvuodelle ja niille osallistui noin 250 opiskelijaa. Kurssien aikaisempia käytäntöjä voi kuvata erittäin traditionaalisiksi; pääpaino on ollut oikeiden vastausten siirtämisessä opettajalta opiskelijoille. Opiskelijat ovat pitäneet aikaisempia kurssikäytäntöjä toimimattomina. Ensimmäisessä vaiheessa pilotoitiin sähköisiä laskuharjoituksia STACK-järjestelmää hyödyntäen pienemmän testiryhmän avulla. Toisessa vaiheessa pilotoinnin tulosten perusteella kehitettiin kaikilla opiskelijoilla käytössä ollut tietotekniikkaa hyödyntävä laskuharjoituskäytäntö massaluentojen oheen. Kehityksen tukena oli laskuharjoituskäytännön lisäksi myös pienempiä muutoksia, kuten Moodle-kurssialusta, älykynällä toteutetut vinkitykset sekä tietokonevälitteinen ohjausmahdollisuus. Tutkimuksen kahden vaiheen lopputuloksena kehitettiin kurssikäytäntömalli, joka kannusti opiskelijoita laskemaan tehtäviä huolellisemmin ja joka johti parempiin tuloksiin kurssin tentissä. Aikaisemmilla kursseilla havaittu laskuharjoitusten kopioiminen poistui laskuharjoitusten siirtyessä osittain sähköisiksi. Myös laskuharjoitusten vaikutus tenttipisteisiin kasvoi. Tutkimuksen aikana löydettiin sekä opiskelijoita että opettajia miellyttänyt malli lähi- ja etäopetuksen yhdistämisestä laskuharjoituksissa.