Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ragbir, Mari"

Sort by: Order: Results:

  • Ragbir, Mari (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena on kehittää tominnalliseen matematiikanopetukseen perustuva työpajaohjelma Tiedekeskus Heurekan käyttöön. Ohjelman suunnittelussa pyrin ottamaan huomioon voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia tavoitteita matematiikanopetukselle, sekä hyödyntämään kouluympäristöstä poikkeavan oppimisympäristön mahdollisuuksia. Tutkielman kappaleessa 2 perustelen toiminnallisen opetusmenetelmän soveltuvuutta matematiikanopetukseen nojautuen toisaalta sosio-konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja toisaalta opetussuunnitelman perusteiden asettamiin tavoitteisiin. Esittelen konstruktivistista käsitystä oppimisesta ja sen näkymistä tämänhetkisessä opetussuunnitelmassa, sekä perustelen tarvetta koulun ulkopuolisten toimijoiden tarjoamille toiminnalliseen opetukseen perustuville matematiikkatyöpajaohjelmille. Luvussa 3 esittelen suunnittelemani matematiikkasuunnistuksen kokeiluversion tehtäväpisteineen ja kuvailen omaa toimintaani sekä Tiedekeskus Heurekan ulkonäyttelyalueella tapahtuneeseen ohjelman testaukseen osallistuneiden 7-12 –vuotiaiden tiedekerholaisten toimintaa ohjelman testauksen aikana. Luvussa 4 analysoin kerholaisilta ohjelman testauksen jälkeen keräämääni palautetta. Työpajaohjelman kokeilun aikana tekemäni havainnoinnin sekä osallistujilta kerätyn palautteen perusteella toiminnalliset tehtävät soveltuvat hyvin Tiedekeskus Heurekan tarjoamaan oppimisohjelmaan. Erityisesti kerholaiset kokivat tiedekeskuksen ulkonäyttelyalueen innostavaksi oppimisympäristöksi. Osa työpajan kokeiluversion tehtävistä osoittautui haastaviksi kokeiluun osallistuneiden ikäryhmälle, mutta pienin muutoksin työpajaa mukauttamalla voidaan siitä jatkokehittää valmis tuote.