Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "education"

Sort by: Order: Results:

  • Veteli, Peitsa (2020)
    Opetus- ja tutkimusmaailmojen välillä koetaan olevan rako, jota voidaan pitää osasyynä yleisesti havaittuun opiskelijoiden matalaan motivaatioon luonnontieteellisiä aloja kohtaan. Samassa yhteydessä esiin nousevat autenttisuuden ja relevanssin käsitteet, joilla voidaan kuvata eri tavoilla tapahtuvan toiminnan ”aitoutta” tai mielekkyyttä. Tässä työssä esitellään Fysiikan tutkimuslaitos HIP:in (Helsinki Institute of Physics) Avoin data opetuksessa -projektin myötä kehitettyjä merkityksellisen ohjelmoinnin työkaluja, joissa hyödynnetään muun muassa CERNissä toimivan CMS-kokeen (Compact Muon Solenoid) avoimia hiukkastutkimuksen aineistoja. Näiden materiaalien siirtymistä opettajakunnan avuksi tuetaan koulutuksilla, joista kerättyä palautetta analysoidaan tässä tutkielmassa laajemman tiedeopetuksen autenttisuuteen ja avoimen datan hyödyntämiseen liittyvän keskustelun yhteydessä. Avoimen datan hyödyntäminen ja opetuksellinen tutkiminen ovat hyvin nuoria aloja, joiden eturintamaan tämäkin työ asettuu. Aineistoa on kerätty sekä suomalaisilta (n = 64) että kansainvälisiltä (n = 12) toisen asteen opettajilta, minkä lisäksi vertailukohtana käytetään opiskelijatyöpajoista nousseita kommentteja (n = 62). Menetelmänä toimii temaattinen analyysi, jonka tulokset ovat vertailukelpoisia muuhun luonnontieteen opetuksen tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimuskysymyksenä on: Miten autenttisuus esiintyy opettajien palautteessa hiukkasfysiikan avoimen datan opetuskäytön kursseilta ja kuinka se vertautuu tiedeopetuksen tutkimuskirjallisuuteen? Tuloksista havaitaan opettajien näkemysten asettuvan hyvin saman suuntaisesti kuin verrokkikirjallisuuden pohjalta olisi voinut olettaakin, yleisimpien autenttisuuden yhteyksien painottuessa tutkijoiden toimintaan verrattaviin työskentelytapoihin ja ”oikean maailman” haasteisiin. Palautteen lähes yksimielinen positiivisuus antaa vahvaa indikaatiota projektin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyllisyydestä ja tukee alalla kaivattavien jatkotutkimusten kannattavuutta.
  • Laurila, Soili (2023)
    The aim of this thesis is to explore how the Indigenous people’s rights to education in their own language and culture are realized in practice and what are the challenges for providing education that is both high in quality and equal for all. For the context of the research, the rights of Indigenous peoples were studied, and also central to this research were concepts of intercultural bilingual education and Indigenous knowledge. The research data was collected as part of a case study that was carried out during geography field course to the Ecuadorian Amazon in October 2015. The research was carried out using qualitative methods and the research methods were semi-structured interviews and observation. Expert interviews were conducted in Quito, which teachers and parents were interviewed in schools in Ahuano, Santa Clara and Sarayaku. The results are in line with previous research and show that the education does not in all respects consider the cultural and linguistic rights of Indigenous peoples. Even though the majority of the students in the schools selected for the study were Amazonian Kichwa, the language of teaching and instruction was mainly Spanish, and Indigenous language and culture were taught in separate lesson. There were differences between the schools in both resources and curriculums. As a conclusion, it can be stated that teaching is subject to continuous development, but there is no consensus among different actors and communities how it should be organized in the future. On the one hand, there are calls for organizing the teaching independently in accordance with local traditions and cherishing the language and culture of the Indigenous peoples, but the educational policy guidelines and the teaching materials dictate what kind of teaching is available for the children.
  • Pulsa, Veikka (2023)
    The scholarship allotment problem describes the goal of strategically offering scholarships to prospective students of a university in a way that optimises the expected return for that investment. The goal of this thesis is to formulate the scholarship allotment problem in multiple variations of increasing complexity while also introducing algorithms to solve those variations optimally as efficiently as possible. The thesis also offers some insight into the way more complex variations and generalisations heighten the difficulty of finding an optimal solution in a reasonable amount of time. The main focus and the main tool used to tackle these problems is the classic knapsack algorithm and different variations of it, like multiple-choice knapsack and multidimensional knapsack. In addition to the theoretical side, the thesis contains an empirical study into the performance and feasibility of the algorithms introduced. Concrete implementations of the algorithms discussed are all available on a public GitHub repository online: https://github.com/SirVeggie/scholarship-allotment.
  • Räty, Matti (2020)
    SQL kuuluu suositeltujen oppiaineiden joukkoon tietojenkäsittelytieteestä. Se on tehokas tapa varastoida dataa kontekstista riippumatta. SQL on kuitenkin opittavana aiheena opiskelijoilleen vaikea, ja tämän vuoksi SQL-opetuksen rinnalla käytetään opetusohjelmistoja. Opetusohjelmistojen avulla SQL:ää päästään opettelemaan käytännössä, paikataan suurta oppilaiden määrää opettajien määrään nähden, ja kerätään aineistoa opiskelijoiden suoriutumisesta. Oppimisohjelmistojen keräämä aineisto oppilaiden suoriutumisesta tarjoaa mahdollisuuden ennustaa opiskelijoiden suoriutumista kurssilla koneoppimismenetelmin. Tämä tutkielma kouluttaa SQL-opetusohjelmiston aineistoilla hyväksi todettuja koneoppimisalgoritmeja malleiksi, jotka osaavat ennustaa osaako opiskelija seuraavalla yrityksellään SQL-harjoitustehtävän oikein. Kyseessä ei ole tehdä mallia joka osaisi tarkastaa SQL-tehtäviä, vaan tarkoituksena on antaa koneoppimisalgoritmien tarkkailla opiskelijoilta muita kerättyjä tilastoja tehtäväyrityksen oikeellisuuden arvioimiseen ilman itse oppilaan antamaa ratkaisua. Tutkielmassa huomataan useiden koneoppimismallien olevan toimivia tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Vastaavia koneoppimismalleja voidaan hyödyntää oppilaiden löytämisessä, joilla on vaikeuksia tehtävien tekemisessä. Tämä tieto on arvokasta esimerkiksi opetusohjelmistoille, jotka pyrkivät antamaan SQL-tehtävien tekijöille vihjeitä hyödylliseen aikaan.