Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "eheyttävä opetus"

Sort by: Order: Results:

  • Lunetta, Essi (2020)
    Huoli vähentyneestä kiinnostuksesta kemian opiskelua kohtaan on ollut kansainvälisesti esillä viime vuosina etenkin kestävyysvajeeseen liittyvien globaalien ongelmien kontekstissa. Tästä syystä yksi opetussuunnitelmien uudistajien tärkeimmistä tavoitteista kansainvälisesti onkin tehdä luonnontieteistä kiinnostavampia ja relevantimpia oppilaille. Kiinnostuksen tukeminen on listattu kemian opetuksen tavoitteeksi myös kansallisella tasolla peruskoulun sekä lukion opetussuunnitelmien perusteissa. Viime vuosina opetuksen tutkimuksessa on korostunut myös ajatus siitä, että tiedeopetuksessa tulisi korostaa etenkin niitä taitoja, joita nykymaailmassa tarvitaan (engl. 21st century skills). Tämä tarkoittaa muun muassa ajattelutaitojen ja luovuuden korostamista tiedeopetuksessa. Jotta jatkossakin voitaisiin turvautua luovien kemianosaajien ammattitaitoon kestävyysongelmien ratkaisemiseksi, on tärkeää pyrkiä ymmärtämään, millä tavoin lasten ja nuorten kiinnostusta ja luovuutta voidaan tukea, sekä kehittää konkreettisia oppimiskokonaisuuksia tukemaan kiinnostuksen ja luovuuden kehitystä. Myös non-formaalien oppimisympäristöjen tärkeä rooli tiedeopetuksessa on ollut esillä viime vuosina, ja tiedeopetusta on ehdotettu järjestettävän koulujen ohella myös muualla. Kiinnostuksen ja motivaation tukeminen sekä merkityksellinen oppiminen ovat non-formaalin opetuksen tärkeitä tavoitteita. Kiinnostusta kemiaa kohtaan pyritään tässä pro gradu -tutkielmassa tukemaan eheyttävästi taiteen avulla tiedekerho-oppimisympäristössä. Kemian ja taiteen yhdistämistä ei ole ennen tutkittu non-formaalissa kontekstissa, mutta se on tutkitusti perusteltua kiinnostuksen tukemisen, ajattelutaitojen kehittymisen sekä merkityksellisen oppimisen näkökulmasta. Non-formaalia opetusta on tärkeää kehittää formaalin opetuksen rinnalla, jotta oppilaille voidaan tarjota mahdollisuuksia kiinnostua kemiasta myös koulun ulkopuolella. Tämä pro gradu -työ on toteutettu kehittämistutkimuksena, jossa on kehitetty aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta nousseiden asioiden pohjalta kiinnostusta tukeva tiedettä ja taidetta eheyttävä tiedekerhokokonaisuus sekä tutkittu millaiset asiat ja työtavat tiedekerhossa herättivät kiinnostusta tukevia kokemuksia kerholaisissa. Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisia asioita on otettava huomioon, kun suunnitellaan kemiaa ja taidetta eheyttävää, kiinnostusta tukevaa tiedekerhoa? 2) Millainen on kiinnostusta tukeva kemiaa ja taidetta eheyttävä tiedekerho? sekä 3) Millaiset asiat ja työtavat kemiaa ja taidetta eheyttävässä tiedekerhossa herättivät kiinnostusta tukevia kokemuksia kerholaisissa? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin teoreettisen ongelma-analyysin sekä empiirisen ongelma-analyysin pohjalta. Tarveanalyysiin kerättiin aineistoa kerholaisten vanhemmilta sähköpostikyselyn avulla. Todettiin, että tiedekerhon suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon minäpystyvyyden tukeminen, toiminnallisten työtapojen kuten projektioppimisen käyttö sekä tutkimuksellisuuden hyödyntäminen, relevanssi, kemian ja kuvataiteen eheyttäminen, sekä sosiaaliset aspektit. Näiden pohjalta suunniteltiin toiseen tutkimuskysymykseen vastaten kuuden kerhokerran mittainen kemiaa ja kuvataidetta eheyttävä tiedekerho, johon sisällytettiin projektioppimista sekä tutkimuksellisia töitä. Kolmanteen tutkimuskysymykseen liittyvä aineisto kerättiin semistrukturoitujen ryhmähaastattelujen avulla. Kohderyhmänä olivat haastattelukerralla paikalla olevat 3.-6.-luokkalaiset kerholaiset (N = 12). Litteroidulle haastatteluaineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi pelkistämällä aineisto ja ryhmittelemällä analyysiyksiköt alaluokkiin. Tutkimuksessa todettiin, että kerholaiset kokivat kiinnostavaksi etenkin kemian ja taiteen yhdistämisen, siihen liittyvän taiteellisen vapauden, tutkimukselliset työtavat, joissa korostui oppijan autonomia, onnistumisen kokemukset, joita he saivat kemian ja kuvataiteen parissa, ympäristönäkökulmat, linkit arkielämään, sekä esteettiset näkökulmat. Myös kemiallisten reaktioiden yllättävyys ja tarinat koettiin kiinnostaviksi. Lopputuloksena todettiin teoreettisen ongelma-analyysin pohjalta, että asiat ja työtavat, jotka kerholaisissa herättivät kiinnostusta tukevia kokemuksia, ovat linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Tämän tutkielman tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana tutkimukselle, jolla pyritään paremmin ymmärtämään tieteen ja taiteen eheyttämiseen liittyviä asioita kiinnostuksen näkökulmasta. Jatkossa olisi syytä tutkia tarkemmin sitä, millaiset tavat eheyttää kemiaa ja taidetta ovat mielekkäimpiä kiinnostuksen tukemisen näkökulmasta. Tämä pro gradu -tutkielma on keskittynyt lähinnä kemian ja kuvataiteen eheyttämiseen, mutta kuvataiteen lisäksi kemian opetuksessa olisi syytä tutkia myös muiden taidemuotojen eheyttämisen hyötyjä monipuolistamaan opetusta, tukemaan kiinnostusta, sekä tarjoamaan onnistumisen kokemuksia nuorille myös non-formaalissa kontekstissa.
  • Öz, Melike (2020)
    Opetussuunnitelman perusteiden 2014 (POPS) tavoitteena on laaja-alainen osaaminen, jonka yhtenä osaamiskokonaisuutena on monilukutaito. Monilukutaitoon kuuluu monia erilaisia lukutaitoja, joista taloudellista ja matemaattista lukutaitoa käsitellään tässä tutkielmassa. Aikaisempien tutkimusten mukaan koululaisten ja nuorten taloudellinen lukutaito on matala. Nuoret haluavat kehittää talousosaamistaan ja toivovat koululta talouskasvatusta. Kuitenkaan taloustaitojen opetus ei ole toivotulla tasolla. Opettajille talousasioiden liittäminen oman oppiaineen johonkin asiakokonaisuuteen tuottaa haasteita. Monissa yhteiskuntaopin kirjoissa ei käydä läpi talouden suunnittelua ja riskeihin varautumista. Lisäksi kirjoissa ei kerrota säästämisen merkityksestä nuorten elämässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää oppilaiden taloudellista lukutaitoa ja samalla muuttaa matematiikan opetusta oppilaiden kannalta merkitykselliseksi kontekstuaalisen lähestymistavan kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kertoa, miten kontekstuaalista lähestymistapaa voidaan käyttää matematiikan ja taloudellisen lukutaidon opetuksessa. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata taloudellisen lukutaidon opetuksen mahdollisuuksia matematiikan tunnilla, tutkia oppilaiden taloudellista lukutaitoa sekä selvittää oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia talousaiheisesta matematiikan oppitunnista. Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli tehtävämonisteen tuottaminen opettajien käyttöön. Opettajille annettiin myös vinkkejä talousaiheisten oppituntien suunnitteluun. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräällä yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten matematiikan tunnilla, jossa oli 24 oppilasta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja tehtävämonisteella. Analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Oppitunti oli oppilaiden mielestä onnistunut matematiikkaa ja yhteiskuntaoppia eheyttävä oppituntikokonaisuus. Oppilaat pitivät matematiikkaa tarpeellisena talousosaamisessa. Oppilaista 78 prosenttia koki oppitunnin hyödyllisenä, mutta ainoastaan 46 prosenttia mielenkiintoisena. Rahankäytön suunnittelu ei ollut yleistä oppilaiden keskuudessa. Oppilaat toivoivat rahan hallinnan, budjetoinnin ja säästämisen opetusta. Puolet oppilaista oli sitä mieltä, että koulussa ei anneta riittävästi talouskasvatusta. Eheyttävän tunnin ansiosta oppilaat ymmärtävät, miten matematiikka ja talousosaaminen liittyvät toisiinsa. Näin oppilaat näkevät matematiikan merkityksen ja hyödyn arjessa. Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten tuloksia siitä, että koulussa pitää antaa enemmän talouskasvatusta. Talouskontekstinen matematiikan tunti kehittää oppilaiden taloudellista lukutaitoa. Tutkimustuloksia ja oppilaiden palautteita voidaan hyödyntää muiden talousaiheisten matematiikan tuntien suunnittelussa. Tutkimustulokset kannustavat toteuttamaan matematiikkaa ja yhteiskuntaoppia eheyttäviä oppituntikokonaisuuksia.