Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ilmiöt"

Sort by: Order: Results:

  • Penttilä, Inka (2020)
    Tässä matematiikan opettajalinjan pro gradu -tutkielmassa tutkitaan matematiikan sisältöjen opettamista ilmiöpohjaisesti peruskoulun yläluokilla. Tutkimus toteutettiin helsinkiläisessä Hiidenkiven peruskoulussa, joka on noin 900 oppilaan yhtenäiskoulu. Tutkimus tehtiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon vastasi viisi Hiidenkiven peruskoulun matematiikan opettajaa. Opettajat vastasivat kysymyksiin liittyen matematiikan sisältöjen opettamiseen kolmessa eri ilmiössä, jotka olivat seitsemännen luokan kestävä kehitys -ilmiö, kahdeksannen luokan kansalaisuus-ilmiö ja yhdeksännen luokan työelämä-ilmiö. Hiidenkiven peruskoulun opetussuunnitelman mukaisesti ilmiöiden puitteissa opetetaan tietyt matematiikan sisällöt kullakin vuosiluokalla. Opettajien vastausten perusteella parhaiten ilmiön yhteyteen on saatu sovitettua yhdeksännen luokan prosenttilaskut. Tutkimus painoittuikin yhdeksännen luokan työelämä-ilmiön analysointiin. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että ilmiölähtöinen matematiikan opetus soveltuu parhaiten sellaisille oppilaille, joiden opiskelutaidot ovat hyvät tai vähintään kohtalaiset. Sen hyviä puolia ovat ylöspäin eriyttämisen helppous ja oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien laajuus kun taas huonoja puolia ovat ajankäytölliset haasteet sekä heikkojen oppilaiden työskentelymotivaation ylläpitämiseen liittyvät haasteet.