Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuvataiteen opetus"

Sort by: Order: Results:

  • Soittila, Minna-Maija (2020)
    Matematiikka-ahdistus on matemaattiseen suoritukseen liittyvää pelkoa, ahdistusta ja jännittyneisyyttä. Se häiritsee opiskelijan matemaattista suoritusta ja vaikuttaa tämän tulevaisuuden koulutus- ja uravalintoihin. Tutkielmassa pyritään selvittämään uuden opetussuunnitelman mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien vaikutusta yläkoululaisten kokemaan matematiikka-ahdistukseen. Monialainen oppimiskokonaisuus toteutetaan kuvataidetta ja matematiikkaa yhdistämällä geometrian opetuksen yhteydessä. Matematiikka-ahdistus on monitahoinen ilmiö, joka vaikuttaa oppilaan matemaattiseen suoritukseen alentamalla työmuistin kapasiteettia. Sen lievittämiseksi on esitetty erilaisia keinoja oppilaiden asenteiden muokkaamisesta aina fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimuksissa on myös nähty, että oppilaan totuttaminen tilanteisiin, joissa matematiikkaa käytetään voi auttaa lievittämään ahdistusta. Monialaiset oppimiskokonaisuudet mahdollistavat matematiikan käyttämisen tavallisesta poikkeavassa kontekstissa. Matematiikka on maailmassamme jatkuvasti läsnä ja eri oppiaineisiin integroituna oppilaiden mahdollisuudet kohdata sitä kasvavat ja he myös näkevät, mihin sitä voi käyttää. Tutkielman tutkimusosuus koostuu yläkoulussa toteutetusta tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen kohteena on kahdelle normaaliopetuksen 7.-luokalle pidettävä monialainen oppimiskokonaisuus. Monialainen oppimiskokonaisuus sisältää sekä matematiikan että kuvataiteen elementtejä. Aiheena kokonaisuudessa on geometrinen konstruointi ja säännölliset monikulmiot. Tutkimuksen aineisto kerätään kyselylomakkeella. Yhtenä kyselylomakkeen osana on sMARS lomake, jolla mitataan matematiikka-ahdistusta. Tutkimuksesta käy ilmi, että otos koostuu pääosin oppilaista, jotka eivät koe vahvaa matematiikka-ahdistusta. Monialainen oppimiskokonaisuus koettiin vähemmän ahdistavaksi kuin matematiikan tehtävät keskimäärin. Oppilaiden väliset erot ahdistuneisuudessa vaikuttaisivat kuitenkin säilyvän ahdistuksen suuruuden osalta myös monialaisessa tehtävässä. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien vaikutusta matematiikka-ahdistukseen olisi hyvä tutkia lisää. Kiinnostavaa olisi nähdä, miten oppilaiden positiivinen tunnelataus toiseen matematiikkaan integroitavaan oppiaineeseen vaikuttaa koettuun ahdistukseen. Monialaisuus tulisi kuitenkin toteuttaa siten, etteivät matematiikkaan negatiivisesti suhtautuvat opettajat vahingossa altistaisi oppilaita näille asenteille.