Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "taloudellinen lukutaito"

Sort by: Order: Results:

  • Öz, Melike (2020)
    Opetussuunnitelman perusteiden 2014 (POPS) tavoitteena on laaja-alainen osaaminen, jonka yhtenä osaamiskokonaisuutena on monilukutaito. Monilukutaitoon kuuluu monia erilaisia lukutaitoja, joista taloudellista ja matemaattista lukutaitoa käsitellään tässä tutkielmassa. Aikaisempien tutkimusten mukaan koululaisten ja nuorten taloudellinen lukutaito on matala. Nuoret haluavat kehittää talousosaamistaan ja toivovat koululta talouskasvatusta. Kuitenkaan taloustaitojen opetus ei ole toivotulla tasolla. Opettajille talousasioiden liittäminen oman oppiaineen johonkin asiakokonaisuuteen tuottaa haasteita. Monissa yhteiskuntaopin kirjoissa ei käydä läpi talouden suunnittelua ja riskeihin varautumista. Lisäksi kirjoissa ei kerrota säästämisen merkityksestä nuorten elämässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää oppilaiden taloudellista lukutaitoa ja samalla muuttaa matematiikan opetusta oppilaiden kannalta merkitykselliseksi kontekstuaalisen lähestymistavan kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kertoa, miten kontekstuaalista lähestymistapaa voidaan käyttää matematiikan ja taloudellisen lukutaidon opetuksessa. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata taloudellisen lukutaidon opetuksen mahdollisuuksia matematiikan tunnilla, tutkia oppilaiden taloudellista lukutaitoa sekä selvittää oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia talousaiheisesta matematiikan oppitunnista. Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli tehtävämonisteen tuottaminen opettajien käyttöön. Opettajille annettiin myös vinkkejä talousaiheisten oppituntien suunnitteluun. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräällä yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten matematiikan tunnilla, jossa oli 24 oppilasta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja tehtävämonisteella. Analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Oppitunti oli oppilaiden mielestä onnistunut matematiikkaa ja yhteiskuntaoppia eheyttävä oppituntikokonaisuus. Oppilaat pitivät matematiikkaa tarpeellisena talousosaamisessa. Oppilaista 78 prosenttia koki oppitunnin hyödyllisenä, mutta ainoastaan 46 prosenttia mielenkiintoisena. Rahankäytön suunnittelu ei ollut yleistä oppilaiden keskuudessa. Oppilaat toivoivat rahan hallinnan, budjetoinnin ja säästämisen opetusta. Puolet oppilaista oli sitä mieltä, että koulussa ei anneta riittävästi talouskasvatusta. Eheyttävän tunnin ansiosta oppilaat ymmärtävät, miten matematiikka ja talousosaaminen liittyvät toisiinsa. Näin oppilaat näkevät matematiikan merkityksen ja hyödyn arjessa. Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten tuloksia siitä, että koulussa pitää antaa enemmän talouskasvatusta. Talouskontekstinen matematiikan tunti kehittää oppilaiden taloudellista lukutaitoa. Tutkimustuloksia ja oppilaiden palautteita voidaan hyödyntää muiden talousaiheisten matematiikan tuntien suunnittelussa. Tutkimustulokset kannustavat toteuttamaan matematiikkaa ja yhteiskuntaoppia eheyttäviä oppituntikokonaisuuksia.