Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Issue Date

Sort by: Order: Results:

  • Karkkila, Serafima (2024)
    In my thesis I will analyze discrimination as it appears in different types of contractual relations and propose my own interpretation on the application of valid law that deals with equality and inclusivity in the Nordic countries. The main focus of my thesis is the legislation and case law of Finland, but I will also refer to the legal systems of Sweden, Norway, and Denmark for comparison. It can be summarized that the most common factors that may result in a person experiencing discrimination are his gender, age, nationality, disability, health, language, religion, and political or ideological convictions. My thesis will explore different instances of discrimination in various contract types, such as consumer contracts, work contracts, and contracts between businesses, as well as long-term contracts. I have also selected a few topics for more thorough analysis, such as discrimination occurring in the workplace and discrimination based on gender. My aim is to form a general principle on the application of the relevant legislation: do national courts interpret the law leisurely or strictly, are there differences between contract types, is one party favored over the other. I also explore so called permitted discrimination in my thesis, with a particular emphasis on comparing the wording of various laws of the Nordic countries. Lastly, I will also present my own thoughts about the state of the valid legislation in addition to offering possible outcomes for future development.
  • Taillon, Petra (2024)
    Tutkielma keskittyy arvioimaan lasten välistä yhdenvertaisuutta turvapaikkamenettelyssä. Kansallisella tasolla turvapaikkamenettelyn sääntelyä ohjaa Euroopan Unionin oikeus yhdessä kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kanssa. Keskeinen sääntely on koottu ensisijaisesti ulkomaalaislakiin (301/2004). Oleellisessa roolissa lapsia koskevan oikeudellisen sääntelyn kannalta on lisäksi vuonna 1989 hyväksytty Yleissopimus lapsen oikeuksista sekä sopimuksen valvontaelimen, Lapsen oikeuksien komitean, tulkintakannanotot sekä muut päätelmät ja suositukset. Sekä Suomen perustuslailla (731/1999) että kansainvälisillä ihmisoikeussopimuksilla turvattu syrjintäkielto ja yhdenvertaisuus koskevat yhtä lailla myös lapsia, jotka hakevat Suomesta turvapaikkaa. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, kohtelevatko ulkomaalaislain lapsia koskevat säännökset lapsia keskenään yhdenvertaisesti. Säännöksiä arvioidaan etenkin perustuslain ja yhdenvertaisuuslain mukaisten yhdenvertaisuuden, sallitun erilaisen kohtelun sekä syrjinnänkiellon näkökulmasta. Arvioinnissa painoarvoa annetaan myös lapsen oikeuksien komitean tulkintakannanotoille ja suosituksille. Ulkomaalaislaki sisältää säännöksiä, jotka soveltuvat kaikkiin lapsiin ilman rajauksia, mutta myös säännöksiä, joissa lapsia on eroteltu eri asemiin erilaisin perustein. Erotteluperusteena säännöksistä esiin nousevat lapsen ikä, vanhemman tai muun huoltajan läsnäolo tai olemassaolo, sekä se, millä suojeluperusteella tai oleskelulupaperusteella lapselle myönnetään Suomesta oleskelulupa turvapaikkahakemuksen perusteella. Oleellista arvioinnin kannalta on se, täyttävätkö säännökset, jotka asettavat turvapaikkaa hakevat lapset keskenään eriarvoiseen asemaan, yhdenvertaisuuslain (1325/2014) erilaiselle kohtelulle asetetut vaatimukset. Ollakseen sallittua, erilaisen kohtelun tulee yhdenvertaisuuslain 11 §:n mukaan perustua lakiin ja sillä tulee olla hyväksyttävä tavoite ja keinot tavoitteeseen pääsyyn tulee olla oikeasuhtaisia. Huomionarvoista on myös se, ovatko säännökset Lapsen oikeuksien sopimusta tulkitsevan Lapsen oikeuksien komitean kannanottojen mukaisia. Tutkielman perusteella voidaan sanoa, etteivät kaikki lapsia koskevat ulkomaalaislain säännökset täytä aukottomasti sallitulle erilaiselle kohtelulle asetettuja hyväksyttävyyden ja oikeasuhtaisuuden vaatimuksia. Lapsia koskevien säännösten tavoitteet ovat yleisesti hyväksyttäviä ja tietyn lapsiryhmän perus- ja ihmisoikeuksia edistäviä, mutta samalle ne asettavat lapset keskenään eriarvoiseen asemaan. Säännökset voisi myös toteuttaa tavalla, joka edistäisi lasten välistä yhdenvertaisuutta paremmin ja jolloin sääntely olisi nykyistä oikeasuhtaisempaa.
  • Kokko, Essi (2024)
    EU:n uusi kestävyysraportointia koskeva direktiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive ”CSRD” (EU)2022/2464) astui voimaan 5.1.2023. Direktiivi tulee merkittävästi muuttamaan eurooppalaista kestävyysraportointia ja vaikutusten on arvioitu vaikuttavan maailmanlaajuisesti. Keskeisimpinä muutoksina direktiivissä on soveltamisalan laajentuminen koskettamaan yhä useampia yrityksiä, kestävyysraportoinnin liittäminen osaksi toimintakertomusta, tietojen julkaiseminen sähköisesti, kestävyystietojen varmentaminen sekä pakolliset kestävyysstandardeissa säädeltävät yksityiskohtaiset tiedonantovaatimukset. Yksi kestävyysraportointidirektiivin tavoitteista on torjua kestävyysraportoinnissa esiintynyttä viherpesua, jota edeltävä eurooppalainen kestävyysraportointia koskeva sääntely, erityisesti muiden kuin taloudellisten tietojen raportointia koskeva direktiivi, ”NFRD” (EU)2014/95/EU), ei onnistunut tekemään riittävällä tavalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, estääkö uuden kestävyysraportointidirektiivin säädökset viherpesuilmiön, jota esiintyy kestävyysraportoinnissa. Kysymystä tarkastellaan direktiiviin sisältyvän kaksinkertaisen olennaisuuden periaatteen näkökulmasta. Kaksinkertaisen olennaisuuden periaate on keskeinen tekijä kestävyysraportoinnissa julkaistavan tiedon määrittämisessä. Periaatteen merkitys on kuitenkin ollut epämääräinen ja eikä sen soveltamiseen ole tarjottu selkeää ohjeistusta. Uusi kestävyysraportointidirektiivi selkeyttää kaksinkertaisen olennaisuusperiaatteen merkitystä ja uudet direktiiviin perustuvat eurooppalaiset kestävyysraportointistandardit (European Sustainability Reporting Standards, ”ESRS”) asettavat periaatteen soveltamiselle yksityiskohtaisia vaatimuksia. Tässä tutkimuksessa selvitetään myös mitä vaatimuksia kaksinkertaisen olennaisuuden periaatteen ja siihen liittyvän olennaisuusarvioinnin suorittamiselle asetetaan uudessa kestävyysraportointidirektiivissä. Julkaistavaa tietoa määrittävänä periaatteena, kaksinkertaisella olennaisuudella on katsottu olevan mahdollinen yhteys yritysten mahdollisuuteen harjoittaa viherpesua. Tutkimus osoittaa, että kestävyysraportointidirektiivin mukainen kaksinkertaista olennaisuutta koskeva olennaisuusarviointi on monimutkainen ja haastava prosessi, johon liittyy ainakin jonkin asteista kestävyysselvityksen laatijalle jätettyä harkinnanvaraa olennaisten vaikutusten tunnistamisessa. Tällä olennaisuusarviointiin liittyvällä joustavuudella on myös liityntä viherpesuilmiöön, jonka mahdollisuus riippuu pitkälti siitä, miten viherpesukäsite määritellään.
  • Sandvik, Daniel (2024)
    Den obligationsrättsliga utgångspunkten är att avtalets rättsverkningar är begränsade till avtalsparterna emellan. Denna huvudregel kallas principen om avtalets subjektiva begränsningar. Detta tvåpartsförhållande innebär att en utomstående tredje man inte kan åläggas några förpliktelser genom ett avtal denne inte är part i. I praktiken är tillverkning av varor ordnat så att en tillverkare sköter till exempel planering, design och montering, samtidigt som denna förlitar sig på underleverantörer för komponenter och råvaror. Detta kedjemässiga upplägg kan benämnas avtalskedja. Kännetecknande är att fel och försummelser av tidigare led i avtalskedjan (vanligen en underleverantör) kan få betydande förluster för såväl dennes avtalspart (tillverkaren) som för avtalspartens avtalsparter (köpare eller återförsäljare). Ansvarsbegreppet är begränsat till tvåpartsförhållandet, varpå köparen bör kräva ersättning från tillverkaren, som i sin tur har regressrätt att kräva ersättning från underleverantören för den skada denna orsakat. Avhandlingen berör ansvar utöver tvåpartsförhållandet i avtalskedjor, det vill säga situationer där det av orsak eller annan inte är möjligt att kräva ersättning från den direkta avtalsparten. Sådana orsaker kan vara avtalspartens insolvens eller att denna har avslutat sin verksamhet. Problematikens kärna är att det avtalsrättsligt skadeståndsansvaret endast gäller avtalsparterna emellan. Ett senare led i avtalskedjan utgör en utomstående tredje man, vars enda rättsmedel är det skadeståndsrättsliga deliktansvaret. Deliktansvaret omfattar dock inte avtalsbrott, eftersom avtalsbrott inte är en skada i utomobligatorisk mening. Detta innebär alltså att den skadelidande köparen saknar konkreta rättsmedel att få ersättning ifall dennes avtalspart är insolvent, trots att det tidigare ledet i avtalskedjan som orsakat skadan är känt. Ansvar utöver tvåpartsförhållandet föreligger exempelvis i konsumenträtten och transporträtten, men det saknas ett motsvarande lagstöd i avtalskedjesituationer där samtliga parter är näringsidkare. Det oaktat har HD i ett par fall dock medgett ett ansvar utöver tvåpartsförhållandet. Avhandlingens syfte är att undersöka hur ett ansvar utöver tvåpartsförhållandet kan uppstå i avtalskedjor. Särskilt fokus kommer ligga på hur så kallade indemnity-klausuler kan tänkas utgöra skäl för att ett ansvar utöver tvåpartsförhållandet borde uppstå. En indemnity-klausul innebär vanligen att indemnitorn åtar sig att hålla avtalsparten (indemniteen) skadeslös. Klausulen kan omfatta “alla” skador, men även vara begränsad till endast särskilda skador eller upp till ett visst belopp. Metoden som används i denna avhandling är den rättsdogmatiska metoden. Denna är lämplig för den här typen av undersökning, eftersom syftet är att analysera och systematisera gällande rätt utgående från rättskällorna. Knappheten av relevanta inhemska rättskällor föranleder att även utländska rättskällor används såväl som stödjande argument som i komparativt syfte. Den finska lagstiftningen och förarbetena ger väldigt lite vägledning för hur den ifrågavarande obligationsrättsliga problematiken kunde lösas. Således har rättsprinciper och reella argument en betydande ställning, och särskilt fokus kommer i avhandlingen att ligga på de reella argumenten. Undersökningens slutsatser är att ett ansvar utöver tvåpartsförhållandet kan medges på basen av reella argument. De viktigaste argumenten för att ett ansvar ska uppstå är (i) det är av orsak eller annan klart mera ändamålsenligt för borgenärens att kräva ersättning av medkontrahentens medkontrahent, och (ii) borgenären och medkontrahentens medkontrahent har, sett till fallet som helhet och omständigheterna vid avtalets ingående, ett särskilt förhållande som talar för att ett ansvar bör medges. Indemnity-klausulen kan i sig utgöra ett starkt argument för eller ett indicium på att parterna i det enskilda fallet har ett sådant särskilt förhållande som förutsätts för att ett ansvar utöver tvåpartsförhållandet ska uppstå. Likaså kan partsavsikten kan utgöra ett tydligt stöd för närhetsargumentet. Sammanfattningsvis kan det konstateras att det finns goda skäl för att frångå en strikt tillämpning av principen om avtalets subjektiva begränsningar i det enskilda fallet. Det förutsätter dock att omständigheterna, avtalsparternas närhet och avtalens innehåll talar för det, samtidigt som ett hinder för att vända sig till den direkta avtalsparten föreligger.
  • Kujanpää, Emmiliina (2024)
    Tutkielman kohteena ovat verolainsäädäntöön sisältyvät konserniyhteyden ja etuyhteyden määritelmät sekä määritelmän valinta uutta verolainsäädäntöä valmisteltaessa. Erillisyhtiöperiaatteella on perustavanlaatuinen merkitys Suomen verolainsäädännössä, mutta EU-lainsäädännön, kuten veronkiertodirektiivin ja minimiverolain toimeenpanon myötä konserniin kuuluminen tai etuyhteyden muodostuminen vaikuttaa yhä enemmän yhtiön verotukseen. Erillisyhtiöperiaatteesta on perinteisesti poikettu konserninsisäisen tappiontasauksen perusteella, mutta nykyisin se kyseenalaistetaan myös konserninsisäisen aggressiivisen verosuunnittelun torjunnan yhteydessä. Verolainsäädäntö sisältää useita eri konserni- ja etuyhteysmääritelmiä. Samassa laissa tai jopa samassa säännöksessä voi olla useita eri määritelmiä, mikä monimutkaistaa verotusta. Sääntelyn yksinkertaistamiseksi verolainsäädännössä voitaisiin viitata ensisijaisesti liikekirjanpidollisen konsernin määritelmään tai VML 31 §:n 4 momentin etuyhteysmääritelmään. Tutkielmassa tarkastelluissa säädösvalmisteluhankkeissa konserni tai etuyhteys määriteltiin asianmukaisesti lakitekstin tasolla. Määritelmävalinnan perustelut jäivät kuitenkin suppeiksi tai olemattomiksi. Lausuntopalautteella oli monessa säädösvalmisteluhankkeessa vaikutusta määritelmän muotoiluun tai jopa valintaan. Monessa lausunnossa otettiin myös kantaa konsernikohtaisen sääntelyn tarpeeseen.
  • Rouhiainen, Mari (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on analysoida digitaalitalouden ja digitaalisten yritysten soveltuvuutta kiinteän toimipaikan käsitteeseen. Yritystulojen verotusoikeuden jakautumisen kannalta keskeinen tekijä on kiinteän toimipaikan käsite, joka on vuosisadan ajan perustunut ajatukseen kiinteästä, fyysisestä yhteydestä maahan. Perinteisesti kansainvälisillä yrityksillä, jotka harjoittavat rajatylittäviä liiketoimia, on oltava jonkinlainen kiinteä fyysinen läsnäolo lähdevaltiossa, jotta verotusoikeus voidaan myöntää lähdevaltiolle. Digitaalisen aikakauden kuluttajakäyttäytyminen on kuitenkin muuttanut tapaa, jolla yritykset harjoittavat rajatylittävää kauppaa, minkä vuoksi liiketoiminnan harjoittaminen toisessa valtiossa on mahdollista ilman fyysistä läsnäoloa. Tässä tutkielmassa analysoidaan digitaalisia yrityksiä, niiden ainutlaatuisia liiketoimintamalleja ja nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat kiinteän toimipaikan muodostumista. Kiinteän toimipaikan käsitteen soveltuvuutta arvioidaan digitaalisiin yrityksiin ja osoitetaan, että ainakin teoriassa nykyinen määritelmä voi kattaa digitaaliset yritykset, vaikkakin käytännössä harvoin näin tapahtuu. Tutkielmassa lisäksi esitetään kiinteän toimipaikan käsitteen määritelmään ehdotetut OECD:n ja EU:n muutosehdotukset, joilla pyritään helpottamaan kiinteän toimipaikan muodostumista digitaalisille yrityksille. Tutkielmassa analysoidaan OECD:n ja EU:n ratkaisuehdotuksia ja arvioidaan niiden mahdollista käytännön soveltuvuutta sekä EU:n ratkaisuehdotuksen mahdollisia vaikutuksia jäsenvaltioihin.
  • Uusimaa, Oona (2024)
    Suomalaisten osakeyhtiöiden johtohenkilöinä toimii enenevissä määrin henkilöitä, joiden kotipaikka on jossakin toisessa EU-jäsenvaltiossa tai EU:n ulkopuolella. Johtohenkilöiden eli hallitusten jäsenten, toimitusjohtajan ja hallintoneuvoston jäsenten kotipaikalla on huomattava vaikutus johtohenkilöiden osakeyhtiölain (624/2006, OYL) 22:1:n mukaisen yhtiöoikeudellisen vahingonkorvausvelvollisuuden toteuttamiseen. Näin on erityisesti silloin, kun johtohenkilön kotipaikka on kolmannessa valtiossa, eli sellaisessa EU:n ulkopuolisessa valtiossa, jonka kanssa Suomi ei ole sitoutunut kansainväliseen sopimukseen tuomioistuinten toimivallasta (esim. Luganon yleissopimus). Yhtiöoikeudellisen vastuun toteuttamisen kannalta keskeistä on, voidaanko johtohenkilöä vastaan ajaa vahingonkorvauskannetta Suomessa vai onko kanne nostettava toisessa valtiossa vastaajan kotipaikan tuomioistuimessa. Kun johtohenkilön kotipaikka on kolmannessa valtiossa, Suomen tuomioistuimen kansainvälinen toimivalta tutkia kyseistä johtohenkilöä vastaan ajettava OYL 22:1:n mukainen vahingonkorvauskanne määräytyy oikeudenkäymiskaaren (4/1734, OK) 10:25 ja 10:26:n mukaisesti. Tutkielmassa tarkastellaan mitkä OK 10:25:n mukaiset liittymät eli toimivaltaperusteet voisivat muodostaa suomalaiselle tuomioistuimelle kansainvälisen toimivallan OYL 22:1:n mukaisissa yhtiöoikeudellisissa vahingonkorvauskanteissa. Liittymät jakautuvat ns. vahvoihin (OK 10:25.1) ja heikkoihin (OK 10.25.2) liittymiin, joiden keskeinen ero on sovellettavissa toimivallan menettämisperusteissa. OK 10:25.1:n mukaisista vahvoista liittymistä mahdollisena toimivaltaperusteena tutkielmassa tarkastellaan OK 10:7:n mukaista vahinkoforumia. OK 10:25.2:n mukaisista heikoista liittymistä mahdollisena toimivaltaperusteena tarkastellaan OK 10:10:n mukaista asiayhteysforumia, OK 10:18:n mukaisia toissijaisia oikeuspaikkoja sekä muita olennaisia liittymiä. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, voidaanko toimivaltakysymyksessä antaa merkitystä OYL 24:1:ssä säädetylle valinnaiselle oikeuspaikalle osakeyhtiölain soveltamista koskevissa riita-asioissa. Tutkielmassa havaitaan, että OK 10:7:ssä tarkoitettu vahinkoforum voisi muodostaa suomalaiselle tuomioistuimelle vahvan toimivaltaperusteen johtohenkilöön kohdistuvissa yhtiöoikeudellisissa vahingonkorvauskanteissa ainakin silloin, kun kantajana on joku muu kuin yhtiö. Tutkielmassa tarkasteltavissa kanteissa OK 10:25.2:ssa tarkoitettuja muita olennaisia liittymiä voivat olla yhteys suomalaisen osakeyhtiön toimintaan, henkilön asema suomalaisen osakeyhtiön johtohenkilönä tai vahinkotapahtuman yhteys Suomeen. Muu olennainen liittymä ei sen sijaan voi olla yksinomaan osakeyhtiölain soveltuvuus tai OYL 24:1:ssä säädetty valinnainen oikeuspaikka. Kansainvälinen toimivalta voi perustua myös asiayhteyteen silloin kun johtohenkilöä vastaan ajetaan samanaikaisesti useita kanteita (OK 10:10.1) tai kanteita ajetaan samanaikaisesti useita eri vastaajia vastaan (OK 10:10.2). OK 10:18:ssä säädettyjen toissijaisten oikeuspaikkojen merkitys toimivaltaperusteina tutkimuksessa tarkasteltavissa kanteissa on vähäinen. Heikkojen toimivaltaperusteiden osalta kansainvälisen toimivallan esteenä toimii käytännössä usein ratkaisun oikeudellinen merkityksettömyys asianosaisille, johon kantajan osalta sisältyy usein näyttövaikeuksia.
  • Huhtala, Mikael (2024)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella lohkoketjuteknologiaa ja sen käyttökohteita sekä suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin, hallintoon ja rahoitukseen liittyviä oikeudellisia kysymyksiä. Tutkielmassa selvitetään, voisiko lohkoketjuteknologia käyttökohteineen ratkaista suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin ja hallintoon liittyviä oikeudellisia jännitteitä, tuoden samalla näille urheiluseuroille uudenlaisen keinon rahoittaa toimintaansa. Tutkielman metodina toimii lainoppi, jota hyödynnetään havainnoitaessa lohkoketjuteknologian ja ammattimaisten urheiluseurojen oikeudellisia lähtökohtia. Apumetodeina hyödynnetään kriittistä lainoppia tunnistettaessa suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin ja hallintoon liittyviä oikeudellisia jännitteitä sekä tarkoituksenmukaisissa määrin oikeusvertailua. Tutkielmassa on johdannon jälkeen kolme aihetta käsittelevää päälukua sekä lopuksi johtopäätökset. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan suomalaisten urheiluseurojen organisoinnin, hallinnon ja rahoituksen kehitystä osana urheilun eurooppalaista pyramidimallia sekä verrataan nykyistä oikeustilaa eräisiin eurooppalaisiin vastinpareihin. Toisessa pääluvussa tarkastellaan lohkoketjuteknologiaa, siinä laajasti hyödynnettäviä älysopimuksia sekä erilaisia kryptovaroja ja DAO:a lohkoketjuteknologian käyttökohteina. Kolmannessa pääluvussa osoitetaan, kuinka suomalaisille ammattimaisille urheilu-seuroille valittu organisointimuoto on jännitteinen urheiluseuran toiminnan tarkoituksen näkökulmasta ja johtaa urheiluseuran hallinnossa päätöksenteon keskittymiseen sekä mitä mahdollisuuksia lohkoketjuteknologia voisi tarjota näihin teemoihin. Päälukujen myötä tutkimuskysymykseen tulee vastattua vaiheittain. Johtopäätöksissä todetaan urheilun kaupallistumisen olleen keskeinen jännitteisen oikeustilan muodostumisen kannalta, koska ilmiön myötä aiemmin aatteellisiksi yhdistyksiksi organisoidut urheiluseurat päätyivät eriyttämään huippu-urheiluun keskittyvän edustusjoukkueen itsenäiseksi osakeyhtiöksi. Samalla havaitaan, että urheiluseurat voisivat mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyntää lohkoketjuteknologiaa sekä sen käyttökohteita organisointimuotoon ja hallintoon liittyvien jännitteiden poistamisessa, osallistaen etenkin kannattajia tärkeänä sidosryhmänä urheiluseuraa koskevaan päätöksentekoon. Lisäksi selvitetään, että MiCA-asetus tarjoaisi jo nyt selvän oikeudellisen kehikon hyödyntää lohkoketjuteknologiaa urheiluseurojen toiminnan rahoittamisessa.
  • Voutilainen, Julia (2024)
    This Thesis examines the impact of Multinational Corporations (MNCs) on global governance, focusing on Corporate Social Responsibility (CSR) and Human Rights Due Diligence (HRDD). In the globalized world, MNCs have gained significant social power and influence, which they may utilize to advance their business interests at the cost of human rights through global governance. Simultaneously, they may seek to evade their social responsibilities and act with impunity without accountability mechanisms under the voluntary, self-regulated CSR regime. The primary research question is to what extent HRDD legislation mitigates the lack of accountability exhibited by MNCs, particularly in light of the challenges posed by the voluntary CSR regime. The research examines the effectiveness of HRDD laws in regulating corporate behaviour and protecting human rights against MNCs’ pursuit of profit maximization. The research employs a case study, legal analysis, and literature review to analyse MNCs’ influence and challenges of CSR in the global market. Key findings reveal the need for stronger regulatory frameworks to counterbalance MNCs' profit-driven agendas with CSR. The study underscores the importance of enhancing accountability mechanisms and collaboration among MNCs, governments, and civil society to uphold human rights standards in corporate operations. The research advocates for the continued development of HRDD laws and the CSR framework to mitigate the adverse impacts of MNCs on the surrounding society and environment and to promote responsible business practices.
  • Leikola, Salli (2024)
    Due to the accelerating environmental crisis and the frequency of environmentally harmful activities having negative extraterritorial impacts, the traditional notions of state responsibility and jurisdiction are being tested. Restrictive interpretation of jurisdiction within international environmental law and human rights results in gaps in protection, with respect to both individuals and the environment. A significant gap, particularly evident in relation to climate change, also remains between the aspirational promises and agreed targets, on the one hand, and the level of implementation and action, on the other. Climate change does not adhere to political boundaries, thus requiring a transnational approach in relation to the establishment of accountability for environmental damage and resulting human rights violations. This thesis explores the scope of due diligence obligations of states in the interplay of human rights and international environmental law as well as the notions of jurisdiction and control influencing the territorial reach of responsibility. The research is conducted by investigating the environmental due diligence standard under the human rights, international environmental law and climate law regimes. Despite its wide acknowledgement, the concept of due diligence has been relatively understudied in international law. The increasing incidence of transboundary and global environmental harm as well as phenomena such as relocation of harmful activities and carbon leakage prompt the question of the scope of existing due diligence obligations of states – both within and outside territorial boundaries. International environmental law is based on guiding principles, such as prevention and precaution, having the ability to create obligations of customary international law character. It is argued that the standard of due diligence provides a promising way to hold states accountable for environmental harm – even beyond territorial limits. By combining the ambitious environmental policies, often lacking in bindingness, and the effective human rights systems through the standard of due diligence, it is concluded that the already existing legal frameworks may be utilized for environmental protection objectives. Furthermore, the mutually reinforcing relationship between international environmental law and human rights has contributed to the emergence and development of environmental due diligence standard of extraterritorial nature. Instead of a vague 'buzzword', absent of identifiable obligations and enabling the evasion of responsibility in relation to environmental harm and ensuing human rights violations, the case law in relation to the due diligence obligations of states presents evidence that such evasion of accountability is no longer acceptable nor possible. As human rights regimes should not be interpreted in a vacuum, consideration must be given to developments within international environmental law. The Paris Agreement is founded on the highest possible ambition of the member states. It is this due diligence standard against which the actions of the state are evaluated. The known and/or admitted risks of environmental harm, coupled with inconsistent measures against non-state actors’ activities, could establish state responsibility before such risks materialize. Of relevance is the actual ability to regulate or influence over the harmful activities, which may result in a jurisdictional link and individual responsibility.
  • Gil Turca, Laura Sofia (2024)
    Artificial Intelligence is gaining prominence across various sectors, including finance, healthcare, and social security. Notably, its potential in healthcare stands out, with Machine Learning and Deep Learning offering opportunities to enhance diagnosis and treatment decisions. By leveraging health data and genetic information, AI can effectively diagnose diseases and personalize treatments to suit individual patient needs. Recognizing this potential, substantial investments are being made in healthcare AI development. Trade secret protection emerges as a valuable tool to safeguard the intellectual assets underpinning the design, development, and implementation of AI-driven healthcare systems, aligning with the European Union Trade Secret Directive framework. However, alongside its benefits, AI introduces inherent risks, notably its opaque nature, often referred to as a "black box". The European Union's regulatory framework towards trustworthy AI, addresses this by emphasizing explicability as a fundamental ethical principle for trustworthy AI. In this thesis, explicability is framed as a principle aimed at enhancing stakeholders' understanding of how AI systems operate and who bears responsibility for their functioning. Transparency and accountability serve as foundational pillars, achieved through disclosure and effective communication. Consequently, the thesis examines the obligations of transparency and information provision outlined in the AI Act to analyze its stance on explicability. Given these contrasting concepts, it is crucial to examine the dynamic between trade secrecy and explicability from diverse stakeholder perspectives within healthcare AI systems. Consequently, the thesis delves into the viewpoints of public authorities, healthcare professionals, and patients. It concludes that while explicability is vital for fostering trustworthy and ethical healthcare AI, disclosure obligations should not affect trade secrets, thereby discouraging innovation. Moreover, overwhelming patients with excessive information could impair their ability to make informed decisions. To address this balance, the thesis briefly explores practical and theoretical approaches, including Explainable Artificial Intelligence techniques, human oversight, and communication by design and by default. These approaches aim to provide explanations and achieve explicability while safeguarding trade secrets and promoting innovation in healthcare AI.
  • Dunder, Helena (2024)
    Kryptotillgångars ökande framfart internationellt och inom Finland aktualiserar frågor angående förvaring av kryptotillgångar. Det har främst identifierats en legal risk med förvaring. Avhandlingen undersöker huruvida kryptotillgångar som kryptoinvesterare förvarar hos en marknadsaktör skyddas vid potentiell insolvens av marknadsaktören. Avhandlingen fokuserar således på den legala risken i anknytning till förvaring genom att undersöka kryptoinvesterarnas borgenärsskydd i konkurs- eller utmätningssituationer. Redogörelsen undersöker olika förvaringsarrangemang och deras risker för kryptoinvesterare. Avhandlingen tolkar och systematiserar gällande rätt genom rättsdogmatisk metod. Avhandlingen använder sig även av rättsjämförelse med svensk rätt med mål att undersöka den svenska lösningen som kan tillämpas för att lösa forskningsfrågan under svensk rätt. Avhandlingen problematiserar individualisering och avskiljandet av egendom, vilket framför utmaningar till följd av kryptotillgångars särskilda karaktär. I avhandlingen behandlas penningsanalogin för kryptotillgångarnas del på grund av prejudikatet HD 2020:64. Således behandlas även annan rättspraxis och doktrin avseende sammanblandning för kontomedel. För EU-regleringens del är MiCAR av central betydelse då den ämnar skydda äganderätten till kryptotillgångar. Från MiCAR kan även härledas operativt avskiljande, tekniskt avskiljande och rättsligt avskiljande som identifierats som användbara komponenter för avhandlingens behandling. Avhandlingen argumenterar på basis av det nuvarande rättsläget att det är oklart om kryptoinvesterare skulle skyddas gentemot marknadsaktörens utmätnings- och konkursborgenärer. Avhandlingen understryker behovet att ålägga en skyldighet för marknadsoperatörer att förvara kryptoinvesterarnas tillgångar avskilt från sina egna. På basis av undersökningen skyddar behörigt avskiljande av tillgångar kryptoinvesterarna. Det framförs att det finns behov inom inhemsk rätt att göra en stifta om skyddandet av kryptoinvesterarens rättigheter gentemot kryptotillgångarna som förvaras hos en marknadsaktör. Avhandlingen konkluderar med de lege -ferenda synpunkter som framför förslag av lagstiftning som borde framtas för att skydda kryptoinvesterarnas rätt till sina kryptotillgångar.
  • Lahti, Helena (2024)
    Yhä useammat tekevät työtä tavanomaisesta palkkatyöstä poikkeavalla tavalla, kuten itsensätyöllistäjänä alustan välityksellä. Alustatyön määrä on kasvanut viime vuosina hurjaa vauhtia. Koska työlainsäädäntö perustuu perinteisen työsuhteen malliin, alustatyötä koskevat monet työoikeudelliset soveltamis- ja tulkintaongelmat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten alustatyönsuorittajien työoikeudellinen status määritellään ja millaiset mahdollisuudet heillä on osallistua työehtosopimustoimintaan. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa määritellään alustatyö ja itsensätyöllistäminen. Tutkimus on rajattu sovelluksella tarvittaessa tilattaviin paikallisen työn alustoihin. Tutkimuksen metodina käytetään lainoppia ja de lege ferenda -tutkimusta sekä hieman oikeusvertailua. Alustatyö tarkoittaa alustataloudessa tapahtuvaa työtä, jota välitetään digitaalisella alustalla. Alustatyötä tehdään usein itsensätyöllistäjänä, mikä tarkoittaa yrittäjämäistä yksin työskentelyä työoikeudellisesta statuksesta riippumatta. Alustatyönsuorittajien työoikeudellisen status on ensisijaisesti ratkaistava arvioimalla TSL:n 1:1.1:n työsuhteen tunnusmerkkejä. Tulkinnanvaraisissa tilanteissa on käytettävä kokonaisharkintaa. Tukena rajanvedossa voidaan hyödyntää myös yrittäjyyden ”vastatunnusmerkistöä”, joka on muodostunut oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa. EU-tasolla oikeusvarmuutta pyritään lisäämään alustatyödirektiivillä, joka hyväksyttäneen kevään 2024 aikana. Direktiivin 5 artikla sisältää säännöksen työsuhdeolettamasta. Tiettyjen olosuhteiden vallitessa on oletettava, että alustatyönsuorittaja on työsuhteessa. Direktiivi helpottaa alustatyönsuorittajien työoikeudellisen statuksen selvittämistä, mutta tulkinnanvaraisissa tilanteissa joudutaan todennäköisesti jatkossakin turvautumaan kokonaisharkintaan. Työehtosopimustoiminta koskee vain työsuhteessa toimivia (TEhtoL 1.1 §). Siksi se on lähtökohtaisesti mahdollista vain sellaisille alustatyönsuorittajille, jotka ovat työsuhteessa tai näennäisyrittäjiä (EUT:n tapaus FNV Kiem). Yrittäjien välisissä TES:ksissa riskinä olisi KilpL:n 5 §:ssä ja SEUT:n 101 artiklassa säädettyjen kilpailunrajoitusten rikkominen. Järjestäytyminen monesti heikossa asemassa toimiville alustatyönsuorittajille olisi kuitenkin tarpeen. Euroopan komissio on antanut yksinyrittäjien työehtosopimuksia koskevat suuntaviivat, joilla se rajaa yksinyrittäjänä toimivat työntekijöihin rinnasteiset alustatyönsuorittajat SEUT:n 101 artiklan soveltamisalan ulkopuolelle. Tämä mahdollistaa heille TES:ksien solmimisen ilman, että komissio puuttuu niihin. Suuntaviivat eivät kuitenkaan sido kansallisia viranomaisia, ja siksi ne eivät tuo täysimääräistä oikeusvarmuutta. Suomessa viranomaiset vaikuttavat suhtautuvan suuntaviivoihin suopeasti. Ongelmia suuntaviivojen toteutuksessa aiheuttaa kuitenkin haasteet alustatyönsuorittajien järjestäytymisessä, suuntaviivojen rajautuminen ainoastaan yksinyrittäjiin ja se, että suuntaviivat lokeroivat kaikki alustatyönsuorittajat heikkoon asemaan.
  • Wainikka, Olli (2024)
    Tarkastelen tässä tutkielmassa palveluntuottajan omavalvontaa, 2000-luvulla Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä yleistynyttä valvonta- ja sääntelykeinoa. Omavalvonnan soveltamisala on laajentunut ja se on entisestään vakiintunut systemaattisemmin osaksi sääntelyä myös myöhempien sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän muutosten yhteydessä, ja palvelujen järjestäjien ja tuottajien omavalvonnasta on lopulta säädetty varsin yksityiskohtaisesti vuoden 2024 alussa voimaan tulleessa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetussa laissa (741/2023). Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten omavalvonta on kehittynyt sääntelykeinona yhteiskunnassa? Ja 2) mitä omavalvonta on lainopillisesti tarkasteltavina velvollisuuksina ja vastuina? Kysymyksistä muodostuu kaksi näkökulmaa: Toisaalta selvitän omavalvonnan sääntelyhistoriaa lainvalmisteluasiakirjojen perusteella sekä hahmottelen kehyksiä omavalvonnan kaltaisen sääntelykeinon muodostumiselle oikeus- ja yhteiskuntatieteellisen kirjallisuuden perusteella. Lisäksi tarkastelen nykyisen omavalvontasääntelyn yhteyksiä lainvalmistelussa asetettuihin tavoitteisiin ja vaikutusarvioihin. Lainopillisessa tarkastelussa puolestaan selvitän nykyisen omavalvontasääntelyn sisältöä eli siinä asetettuja velvollisuuksia ja vastuita julkisille ja yksityisille toimijoille sekä sitä, millaisia yhteyksiä omavalvonnan korostumisella on esimerkiksi asiakkaiden ja potilaiden sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen. Omavalvonta on esimerkki muun muassa siitä niin sanotun sääntelyvaltiokehityksen piirteestä, että yhteiskunnan palvelujen tuottajien lähtökohtien monimuotoistuessa erilaisten elämänalueiden sääntelykeinoja taivutetaan toimimaan samoilla perusteilla. Omavalvonnalla pyritäänkin hallitsemaan monien sellaisten peruspalvelujen laatua ja turvallisuutta, jotka kytkeytyvät esimerkiksi sosiaaliturva- ja oikeusturvaperusoikeuksiin. Omavalvontaan nojaaviin sääntelyratkaisuihin päätymistä on silti perusteltu eri aikoina tehtyjen lakimuutosten yhteydessä melko vähän, vaikka ratkaisuilla on sanottu tavoiteltavan paljon. Oikeustieteessä ja yleisessä keskustelussa omavalvontaa on sen sijaan kritisoitu valvojan ja valvottavan roolien sekoittumisesta ja epämääräisestä suhteesta julkisen vallan vastuuseen sosiaalilainsäädännön toimeenpanosta. Kuitenkin omavalvonta ja vastuun jakaminen voivat edistää erilaisten toimijoiden yhteistyötä ja luottamuksellisia suhteita.
  • Toivonen, Kiia (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan kansallista rikoslainsäädäntöä lähisuhdeväkivallan osalta ja arvioidaan tarvetta lähisuhteen säätämiseksi uudeksi rikoslain yleiseksi koventamisperusteeksi. Aihetta lähestytään etenkin Istanbulin sopimuksen 46 artiklan a-alakohdan valossa, jonka nojalla rikoksen kohdistuminen tekijälle läheiseen henkilöön tulee voida huomioida raskauttavana tekijänä rangaistuksen määräämisessä. Tutkimuskysymykset ovat: huomioidaanko lähisuhde rangaistusta koventavana seikkana Suomen lainsäädännössä ja -soveltamisessa Istanbulin sopimuksen 46 artiklan mukaisesti ja onko lähisuhteen säätäminen rangaistuksen koventamisperusteeksi tarpeellista ja kriminalisointiperiaatteiden valossa hyväksyttävää. Rikoslaissa ei ole nimenomaista lähisuhdeväkivaltaa koskevaa rikostunnusmerkistöä tai yleistä koventamisperustetta, eikä lähisuhdetta ole säädetty minkään rikoksen kvalifiointiperusteeksi. Edelleen Istanbulin sopimuksen 46 artiklan kansallisessa täytäntöönpanossa ei ryhdytty erillisiin lainsäädäntötoimiin. Sen sijaan lähisuhde voidaan huomioida koventavana seikkana rangaistuksen määräämisessä muun muassa RL 6:4:n kautta. Tutkielmassa selvitetään korkeimman oikeuden sekä Helsingin, Turun ja Rovaniemen hovioikeuksien ratkaisukäytännön valossa, millä tavoin ja miten kattavasti lähisuhde tulee huomioiduksi rangaistuksen määräämisessä. Oikeuskäytännön tarkastelu kohdistuu tältä osin rikosnimikkeisiin pahoinpitely, raiskaus ja vainoaminen, joita voidaan pitää lähisuhdeväkivallan tyypillisinä ilmenemismuotoina. Tarkastelun perusteella kansallinen lainsäädäntö täyttää Istanbulin sopimuksen vähimmäisvaatimuksen, sillä lähisuhde on mahdollista huomioida rangaistusta koventavana tekijänä RL 6:4:n kautta. Tuomioistuinaineiston perusteella etenkin pahoinpitelyrikosten osalta lähisuhde huomioidaan kattavasti, mutta raiskaus- ja vainoamisrikosten osalta lähisuhde tuli huomioiduksi vain noin puolessa tapauksista. Lisäsääntelyn tarvetta arvioitaessa tutkielmassa kiinnitetään huomiota oikeuskäytännön ohella siihen, miksi teon tapahtuminen lähisuhteessa ylipäätään tekee teosta moitittavamman. Tältä osin keskeiseksi nousevat kysymykset lähisuhteen määrittelystä ja rikoksen teko-olosuhteista. Arvioitaessa uuden koventamisperusteen säätämistä kriminalisointiperiaatteiden valossa huomio kiinnittyy etenkin sääntelyn välttämättömyyteen, painavan yhteiskunnallisen tarpeen olemassaoloon, sekä suhteellisuusvaatimuksen täyttymiseen. Tutkielmassa päädytään katsomaan, etteivät kriminalisointiperiaatteet aseta suoranaista estettä uuden koventamisperusteen säätämiselle. Niiden valossa on kuitenkin korostettava tarvetta rajata mahdollisen koventamisperusteen soveltamisalaa siten, että se koskee vain tilanteita, joissa teon tapahtuminen lähisuhteesta tekee siitä erityisen moitittavan. Näin ollen olisi välttämätöntä rajata sen soveltamisalan ulkopuolelle ainakin puolustusväkivallan käyttö, sekä pohtia tarvetta asettaa soveltamisen edellytykseksi esimerkiksi uhrin ja tekijän välinen erityisen läheinen suhde taikka riippuvuus-tai alistussuhde.
  • Perttilä, Sanni (2024)
    Suomessa syyntakeisuus jakautuu kolmeen asteeseen: syyntakeisuuteen, syyntakeettomuuteen ja niiden väliin jäävään alentuneeseen syyntakeisuuteen. Rikoslaissa säädetään tilanteista, joissa rikoksen tehnyt henkilö voidaan katsoa syyntakeettomaksi tai alentuneesti syyntakeiseksi. Syyntakeisuusarviointi tapahtuu psykologis-normatiivisen kriteerin avulla, jolloin lähtökohtana on tietty lääketieteellinen tosiseikka arvioinnin kohteena olevan henkilön mahdollisessa psyykkisessä poikkeavuustilassa. Lääketieteellisen tosiseikan lisäksi toisena arvioitavaksi tulee se, miten tuo psyykkinen poikkeavuustila on vaikuttanut henkilön ymmärryskykyyn tai kykyyn säädellä käyttäytymistään. Syyntakeisuus arvioidaan useimmiten mielentilatutkimuksessa, mutta päätöksen syyntakeisuuden asteesta tekee lopulta tuomioistuin. Syyntakeeton henkilö vapautuu rangaistusvastuusta ja alentuneesti syyntakeisen henkilön rangaistus mitataan pääsääntöisesti lievennetyn rangaistusasteikon mukaisesti. Henkilö katsotaan alentuneesti syyntakeiseksi, jos hänen kykynsä ymmärtää tekonsa tosiasiallinen luonne tai oikeudenvastaisuus taikka säädellä käyttäytymistään on mielisairauden, vajaamielisyyden taikka mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi tekohetkellä merkittävästi alentunut. Rikoslain esitöissä alentuneen syyntakeisuuden edellyttämän merkittävän alentumisen on katsottu olevan kriminaalipoliittisilla perusteilla ratkeava kysymys. Kriminaalipoliittisia perusteita ovat ainakin syyllisyysperiaate sekä erilaiset rangaistuksella nähtävät tavoitteet ja merkitykset. Oikeuskirjallisuudessa on kiinnitetty huomiota siihen, että syyntakeisuuden ja alentuneen syyntakeisuuden väliltä on vaikea löytää lääketieteellisiä perusteita, joilla erottelu näiden ryhmien välillä tehdään. Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, millä perusteilla korkein oikeus tekee eron alentuneen syyntakeisuuden ja syyntakeisuuden välillä. Lisäksi pyritään selvittämään, onko näissä erotteluperusteissa tapahtunut muutoksia tutkittavan ajanjakson aikana. Tutkielmassa keskitytään käsittelemään korkeimman oikeuden oikeuskäytäntöä, jossa se on tehnyt rajanvetoa alentuneen syyntakeisuuden ja syyntakeisuuden välillä sekä linjannut syyntakeisuuden yleisempiä arviointiperusteita. Tutkielman johtopäätöksenä on, että korkein oikeus on rajanvetoa alentuneen syyntakeisuuden ja syyntakeisuuden välillä tehdessään kiinnittänyt huomiota ainakin tekijän osoittamaan harkintaan ja johdonmukaisuuteen sekä ennen tekoa että teon aikana. Korkein oikeus on antanut vaihtelevasti painoarvoa tekijän sairaalahoidolle ennen tekoa ja teon jälkeen. Ennakkoratkaisujen perusteella vaikuttaa siltä, että myös se, millaiseen rangaistukseen tekijä on haluttu tuomita, on vaikuttanut korkeimman oikeuden syyntakeisuusarvioinnissa. Kaiken kaikkiaan ennakkoratkaisuista ei ole löydettävissä mitään yleisiä tarkempia arviointiperusteita, vaan korkein oikeus on painottanut ratkaisuissa vaihtelevasti eri asioita. Erotteluperusteissa tapahtuneiden muutosten osalta tutkielman johtopäätöksenä on, että selvä muutos, joka ennakkoratkaisuista voidaan havaita, on muuttunut suhtautuminen persoonallisuushäiriöihin ja erityisesti epäsosiaaliseen persoonallisuushäiriöön eli psykopatiaan. Kun aiemmin psykopatia johti usein alentuneeseen syyntakeisuuteen, johtaa se nykyään pikemminkin syyntakeisuuteen. Lisäksi yleisempänä muutoksena on ennakkoratkaisuista havaittu se seikka, että alentuneen syyntakeisuuden rajaa on tiukennettu ja paikoin se on nostettu jopa lähelle syyntakeettomuuden rajaa.
  • Lamberg, Roosa (2024)
    Suomi on Euroopan unionin toiseksi vaarallisin maa naiselle Euroopan perusoikeusviraston vuonna 2014 julkaiseman koko EU:n laajuisen tutkimuksen mukaan. Suomessa 53 prosenttia naisista, jotka ovat elämänsä aikana olleet parisuhteessa, on kokenut parisuhdeväkivaltaa aikuiselämänsä aikana. Parisuhdeväkivalta on korostuneen sukupuolistunut väkivallan muoto, jolle on ominaista väkivallan toistuvuus, monimuotoisuus, vakavoituminen ajan myötä sekä uhrin alisteinen asema tekijään nähden. Suomen rikoslaissa ei ole parisuhdeväkivaltaa koskevaa erityissääntelyä, mutta parisuhde on mahdollista huomioida tekoa ankaroittavana seikkana rangaistuksen mittaamisharkinnassa rikoslain 6 luvun 4 §:n yleissäännöksen nojalla. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin sitä, kuinka Suomen voimassa oleva rikoslainsäädäntö soveltuu parisuhdeväkivallan ja sen erityispiirteiden käsittelyyn ja sitä, huomioidaanko rikoslaissa tarpeeksi tehokkaasti Istanbulin sopimuksen velvoitteet etenkin parisuhdeväkivallan ja sen ankaramman rangaistavuuden osalta. Tutkielmassa havaitaan, että voimassa oleva rikoslainsäädäntö asettaa useita haasteita parisuhdeväkivallan käsittelylle, minkä johdosta tutkielmassa arvioidaan tarvetta erityissääntelylle. Vertailukohdiksi otetaan Ruotsi ja Norja, joissa molemmissa parisuhdeväkivalta on huomioitu keskenään erityyppisillä erilliskriminalisointiratkaisuilla. Tutkielmassa päädytään siihen, että parhaiten suomalaisen rikosoikeusjärjestelmän ja sen läpileikkaavien periaatteiden kanssa sopusoinnussa olisi rikoslain 6 luvun 5 §:n mukainen rangaistuksen koventamisperuste, joka mahdollistaisi parisuhdeväkivallan korostuneen moitittavuuden tehokkaamman huomioimisen. Koventamisperusteen hyväksyttävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta tarkastellaan rangaistusteorioiden ja kriminalisointiperiaatteiden kautta hyödyntäen erityisesti rikosoikeusteoreettista lähestymistapaa. Tutkielmassa esitetään, että koventamisperusteen säätämisellä voisi olla välillisen yleisprevention ja kommunikatiivisen vaikutuksen kautta saavutettavaa parisuhdeväkivaltaa vähentävää vaikutusta. Lisäksi moitittavuuden huomioimisella kirjoitetun lain tasolla voidaan nähdä olevan oikeustilaa selkeyttävä ja vakiinnuttava vaikutus.
  • Huldén, Fredrik (2024)
    Detta är en rättsvetenskaplig avhandling med straff- och offentligrättsligt utgångsläge angående polisens befogenheter att använda maktmedel. Polisens befogenhet och rätt att använda maktmedel i olika situationer analyseras rättsdogmatiskt genom att granska både offentligrättsliga och straffrättsliga normer som utgör rättsgrunden för polisiär maktmedelsanvändning. Förutom analys av inhemsk rätt undersöks även nordisk lagstiftning och internationell rättspraxis i syfte att få en klarare helhetsbild beträffande polisens möjligheter att använda maktmedel de lege lata. Polisens användning av maktmedel ger uttryck för det statliga maktmonopolet. Genom att använda maktmedel mot enskilda gör polisen en inkräktning på samma fri- och rättigheter som polisen enligt lag ska skydda. Det är viktigt att polisens maktmonopol kontrolleras genom att uppställa tydliga ramar beträffande gränserna för polisens befogenheter och rättigheter att använda makt. Utmaningen ligger i att hitta en jämvikt mellan polisens möjligheter att utföra krävande tjänsteuppdrag och att samtidigt trygga människors fri- och rättigheter. Om polisens befogenheter att använda maktmedel stadgas i polislagen 2:17. Nödvändighets- och försvarlighetskravet är centrala med avseende på de yttre gränserna för polisens användning av maktmedel. Polisen har i vissa fall även rätt att använda nödvärn enligt strafflagen 4:4, men gränsdragningen mellan maktmedelsanvändning och rätten till nödvärn är inte alltid tydlig och klar. I denna avhandling utreds hur gränserna mellan offentligrättslig maktmedelsanvändning och straffrättslig tillämpning av nödvärn tillämpas i praktiken. Som särskilda forskningsområden granskas polisens maktmedelsanvändning mot passivt motstånd samt polisens befogenheter att avsiktligen använda sig av maktmedel med dödlig utgång.
  • Vartiainen, Niko (2024)
    In recent years, stablecoins become a hot topic in the debates among policymakers and experts in financial regulation. A stablecoin can be defined as a virtual currency that aims to maintain a stable value relative to a specified asset, most often the United States dollar. In essence, stablecoins are an attempt by private companies to bring fiat currencies into the crypto space. Their primary purpose is to provide an option without volatility within the cryptocurrency market, where price swings are common, and the stability aspect distinctly sets stablecoins apart from other virtual currencies. This stability is crucial for enabling practical, everyday uses of digital currencies, such as payments, remittances, collateral, and as a safe haven for traders and investors during periods of high volatility in the broader crypto markets. Despite their goal to stay pegged to the value of the asset they link themselves to, stablecoins have not always managed maintain a stable value. Some have outright collapsed. Thus, their reliability has raised concerns. The European Union’s Regulation on Markets in Crypto-assets (MiCAR) aims to generate stability in the sector by introducing a wide variety of requirements to issuers of stablecoins. These include strict capital and liquidity requirements, comparable to traditional financial regulations. By doing so, it aims to integrate crypto-assets into the European Union's financial system by ensuring that they are subjected to appropriate oversight and regulatory standards. While protecting customers and investors and safeguarding financial stability, MiCAR sets a high bar for stablecoin issuers. It is possible that these strict requirements could potentially restrict the entry of new, innovative players in the crypto market. This might lead to a market dominated by large, established financial entities, potentially stifling innovation in the field of stablecoins. However, MiCAR can also increase the credibility of the crypto market among investors, consumers, and businesses by establishing basic guarantees on the transparency, reliability and accountability of service providers.
  • Vazvan, Anniina (2024)
    When the global financial market was as its worst in 2008, something new was brought to light, which was to change how the financial market was seen: the Bitcoin. Bitcoin is a digital currency which was published in October 2008 by an unknown person, who represented himself under the pseudonym Satoshi Nakamoto, and it was the first currency that was created using the “blockchain”, one version of the distributed ledger technology. The idea of the currency was that it did not exist anywhere physically, nor was it in any official records, so people could own and transfer bitcoins without anyone knowing it. Thus, bitcoins could be transferred directly from one person to another, without any intermediary in between, and all this would happen far from the reach of governmental authorities. For years the interest towards cryptocurrencies was only nominal, but the closer the 2020’s got, the greater the interest grew. Now, 2024, crypto assets have gone a long way from the 2009 when the Bitcoin currency became active, and currency is not the only digital asset anymore, which exists on the distributed ledger technology. Currently, in addition to multiple currencies, you can buy inter alia securities, smart contracts, insurances, and art, and even companies can be built on the technology. However, even though the crypto market has grown significantly in products and services during recent years, it is still largely unregulated and there is no common framework for how to regulate these markets. Choice of laws has been one unanswered subject, and a common consensus has not been reached how the applicable law should be determined in relation to crypto assets. In this researched I have tried to answer to this question and suggest choice of laws rules for crypto assets, especially concerning assets which are considered to be similar with securities. In this paper I analyse previous choice of laws rules, which are either commonly accepted or which have been enacted for different purposes, to see whether old frameworks could be suitable for new assets, or whether new choice of laws rules could be built on them. Insights have been gathered from traditional choice of laws rules, as well as from certain Regulations and Directives from the European Union and certain principles and Conventions from the Hague Conference on Private International Law. Additionally, I have considered existing suggested choice of laws solutions from different persons and entities to gain new ideas for the potential solution. Choice of laws framework which I will suggest consists of six parts, which of five are designed to certain circumstances and one is a solution which is always available. Final suggestions are Rule of the Intermediary, Rule of the System, Habitual residence of the Consumer, Habitual residence of the Victim and Habitual residence of the Seller. Finally, Choice of the Parties is always allowed, on certain conditions.