Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Helaniemi, Aleksanteri (2023)
    Kieltolaki ja sitä edeltänyt raittiusaate nivoutui suomalaisen kansakunnan historian vaiheisiin monisyisesti jo Ruotsin vallan sekä autonomian aikana. Suomen kansallinen kieltolaki oli seurausta kansallisesta raittiusihanteesta. Raittiusvalistus oli sisältynyt keskeisesti eri aikakausien moraalinormistoihin. Tämä johti raittiusihanteen sedimentaatioon osaksi oikeuden syvärakenteita ja oikeuskulttuuria. Kieltolaki voidaan nähdä vastaavan konstituutioprosessin tuloksena. Kansainvälisestikin poikkeuksellisen kieltolain säätämiseen ja sisältöön voidaan katsoa vaikuttaneen erityisesti työväenaatteen nousun ja poliittisen vaikutusvallan kasvun. Kieltolaki oli keskeinen teema ensimmäisissä eduskuntavaaleissa. Yhtenä ensimmäisistä sääntelyistä eduskunnassa, kieltolaki osoittaa myös kansanedustuslaitoksen kokemattomuutta. Osa kieltolain sääntelystä osoittautui ongelmalliseksi jo lain voimaantulon yhteydessä vuonna 1919. Lakia jouduttiin muokkaamaan 1920-luvulla useita kertoja. Lainsäädännöstä tuli reaktiivista, lainsäätäjän pyrkiessä vastaamaan kieltolakirikkomuksiin ja -ilmiöihin. Lopulta kieltolaki kumottiin vuonna 1932 selkeätuloksisen kansanäänestyksen seurauksena. Kieltolakikokemus kuvastaa suomalaisen alkoholia koskevan moraaliopin kehitystä, arvojen sedimentaatio- ja konstituutioprosesseja positiivisen lainsäädännön osaksi, kansanedustuslaitoksen lainsäädäntötoiminnan alkuvaiheita, sekä hallitsevan yhteiskuntaluokan mahdollisuuksia hallinnoida hyväksyttävän nautinnon rajoja.
  • Kairento, Sanna (2023)
    Yhtenäispatenttijärjestelmä on astumassa voimaan patenttioikeuden ollessa suuren haasteen edessä. 3D-tulostusteknologia, jonka johdosta patentoituja fyysisiä keksintöjä on mahdollista jakaa verkkoalustoilla digitaalisten CAD-tiedostojen muodossa, kehittyy ja yleistyy jatkuvasti. Tutkielmassa kartoitetaan yhtenäispatentinhaltijan edellytyksiä hakea kieltomääräystä CAD-tiedostoja välittävää verkkoalustaa vastaan ja selvitetään, millä tavalla EU-oikeudessa omaksuttu yleisen valvontavelvollisuuden kielto voi vaikuttaa mahdollisuuteen velvoittaa kieltomääräyksessä verkkoalustaa estämään myös uudet patentin loukkaukset. Tutkielmassa tunnistetaan kaksi keinoa kohdistaa kieltomääräys verkkoalustaan: verkkoalustan oma patentinloukkaus ja kolmannen patentinloukkaus verkkoalustaa käyttäen. Tutkielmassa katsotaan, että verkkoalusta ei voi itse loukata patenttia välittömästi jakaessaan keksintöä esittävää CAD-tiedostoa, joten tarkastelu rajoittuu alustan välilliseen patentinloukkaukseen. Kieltomääräyksen hakemiseen alustan oman loukkauksen perusteella liittyy merkittäviä epävarmuustekijöitä. Tutkielmassa puolletaan kantaa, jonka mukaan verkkoalustan oma välillinen patentinloukkaus voisi sääntelyn puitteissa olla mahdollinen, mutta sen osoittaminen olisi erittäin haastavaa. Säännöstä, joka mahdollistaa kieltomääräyksen hakemisen sellaista välittäjää vastaan, jonka palveluja kolmas käyttää patentinloukkauksessaan, ei ole tiettävästi vielä hyödynnetty patentin suojakeinona. Tämä aiheuttaa oikeustilaan epävarmuutta. EU-oikeudessa on kuitenkin säännöksen soveltamisessa omaksuttu varsin laaja tulkinta, mikä voi edesauttaa patentinhaltijan mahdollisuuksia saada kieltomääräys verkkoalustaa vastaan ja siten estää patentoidun keksinnön leviäminen verkossa. Yleisen valvontavelvollisuuden kiellon osalta havaitaan unionin tuomioistuimen tulkintalinjassa tapahtuneen viime vuosina muutos. Muutoksen seurauksena voidaan perustellusti katsoa, että yleisen valvontavelvollisuuden kielto ei enää ole esteenä sille, että kieltomääräyksiin sisällytetään velvoitteita estää jo poistettavaksi määrätyn tiedoston lataaminen alustalle uudelleen. Tämä linjamuutos tehostaa kieltomääräyksen patenttia suojaavaa vaikutusta ja voi lisätä kannattavuutta hakea kieltomääräystä verkkoalustaa vastaan siitä huolimatta, että kieltomääräyksen saamisen edellytykset ovat vielä oikeuskäytännön puuttuessa epävarmat. Kokoavasti todetaan, että yhtenäispatenttijärjestelmän sääntelykehys tarjoaa puitteet hakea kieltomääräystä verkkoalustaa vastaan. Jää kuitenkin yhdistetyn patenttituomioistuimen varmistettavaksi tulevassa oikeuskäytännössään, että nämä puitteet tarjoavat tosiasiallisen keinon oikeuksiin pääsemiseksi.
  • Prykäri, Amanda (2022)
    Tutkielmassa käsitellään patenttihakemuksen tuoman väliaikaisen suojan laajuutta ja sen perusteella syntyvää mahdollista kielto-oikeutta. Väliaikaisesta suojasta säännellään patenttilain 60 §:ssä ja 70 n §:ssä, jonka mukaan, jos joku sen jälkeen, kun hakemusasiakirjat ovat patenttilain mukaisella tavalla tulleet julkisiksi, käyttää ammattimaisesti hyväksi keksintöä, johon on haettu patenttia, on patentinloukkausta koskevia säännöksiä vastaavasti sovellettava, jos patentti sittemmin myönnetään. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä, onko patentinhakijalla jo täytäntöönpanokelvollisia oikeuksia ennen patentin myöntämistä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää ensinnäkin, tulisiko patenttihakemuksen tuoman väliaikaisen suojan katsoa sisältävän kielto-oikeutta, eli tulisiko patenttihakemuksen julkaiseminen antaa keksijälle täytäntöönpanokelvollisia oikeuksia jo ennen patentin myöntämistä. Tutkielman toinen tutkimuskysymys on, millä edellytyksillä kielto pitäisi pystyä määräämään. Tutkielmassa esitetään tulkintasuositus de sententia ferenda. Patenttilain säännösten tulkinnan tulisi mahdollisimman hyvin olla yhteensopivia patenttijärjestelmän tarkoitusten kanssa, eikä turvaamistoimi-instituution tarkoitus toteudu, jos ei kieltoa voitaisi perustaa patenttihakemuksen tuottamaan väliaikaiseen suojaan. Lisäksi, jos kielto ei voitaisi myöntää väliaikaisen suojan perusteella, se voisi aiheuttaa peruuttamatonta haittaa patentinhaltijalle myös patentin myöntämisen jälkeiselle ajalla. Markkinarakenteiden muuttuessa patentinhaltijan oikeus voisi tyhjentyä täydellisesti. Tutkielmassa esitetään lisäksi ehdotuksia edellytyksistä, joiden perusteella kielto voitaisi määrätä patenttihakemuksen tuoman väliaikaisen suojan perusteella. Tutkielmassa päädytään esittämään, että kielto tulisi voida määrätä, jos hakija pystyy näyttämään, että patentti todennäköisesti tullaan myöntämään. Näyttökynnys olisi todennäköisesti kuitenkin korkea, koska kyseessä olisi aina etukäteisnautintatilanne.
  • Kokkola, Anna (2015)
    Suoramarkkinointi on markkinoinnin erityismuoto, jossa markkinointiviesti kohdistetaan tietylle henkilölle tai yhteisölle suoraan jonkin. Suoramarkkinointi voidaan jakaa perinteiseen ja sähköiseen suoramarkkinointiin, joihin liittyvä sääntely eroaa jonkin verran toisistaan. Perinteisessä suoramarkkinoinnissa lähtökohtana on opt out -periaate, eli suoramarkkinointiin ei tarvita ennakkosuostumusta, mutta se on voitava aina kieltää. Sähköisessä suoramarkkinoinnissa taas on lähtökohtana opt in -periaate, eli ennakkosuostumuksen periaate. Suoramarkkinointia koskeva sääntely löytyy pääosin henkilötietolaista ja tietoyhteiskuntakaaresta. Sen valvominen kuuluu tietosuojavaltuutetun toimivaltaan. Tutkielmassani suoramarkkinointia lähestytään kielto-oikeuden ja yksityishenkilön itsemääräämisoikeuden kautta. Kielto-oikeudesta säädetään henkilötietolain 30 §:ssä. Sen mukaan rekisteröidyllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä häntä itseään koskevia tietoja suoramainontaa varten. Tutkielmassani pyrin selvittämään, onko kielto-oikeus tehokas oikeus ja mitä ongelmia sen käyttämiseen voi liittyä. Tarkastelen kielto-oikeutta suoramarkkinoinnin lähettämisen, tietojen luovuttamisen, tietojen korjaamisen ja profiloinnin kautta. Lisäksi käsittelen suoramarkkinoinnin käsitettä, muotoja ja erilaisia suoramarkkinointirekisterejä. Tutkielmassa tarkastelen myös Euroopan unionissa vireillä olevan tietosuoja-asetuksen mahdollisia tuomio muutoksia suoramarkkinoinnin alalla Suomessa. Kielto-oikeudella suoramarkkinoinnin lähettämisessä tarkoitetaan henkilön oikeutta kieltäytyä vastaanottamasta suoramarkkinointia. Käsittelen sitä erikseen perinteisen ja sähköisen suoramarkkinoinnin kannalta. Sähköisen suoramarkkinoinnin kohdalla käsittelen myös suostumuksen käsitettä ja tietoyhteiskuntakaaren mukaisia poikkeuksia ennakkosuostumuksen vaatimukseen. Luovuttamisen kieltämisellä tarkoitetaan henkilön oikeutta kieltää tietojensa luovuttaminen markkinointitarkoituksiin. Käsittelen yleisiä edellytyksiä luovuttamiselle sekä erilaisia rekisterejä, joihin kiellon voi tehdä. Suomessa ei ole yhtä kattavaa rekisteriä, johon suoramarkkinointikiellon voi tehdä, mutta esimerkiksi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry ylläpitää jäsenyrityksiään koskevia kieltorekisterejä, minkä lisäksi väestötietojärjestelmään ja Trafin rekistereihin voi tehdä luovutuskiellon. Henkilötietolain 29 §:ssä säädetään tietojen korjaamisesta. Lähtökohtaisesti kaikki henkilötietojen käsittelyn kannalta tarpeettomat ja virheelliset tiedot tulee korjata tai poistaa. Tutkielmassa pohdin, luoko kielto-oikeuden käyttäminen rekisterinpitäjälle velvollisuuden poistaa rekisteröidyn tiedot rekisteristään. Lisäksi tarkastelen tietosuoja-asetuksen uudistusta, oikeutta tulla unohdetuksi, suoramarkkinoinnin kannalta. Viimeiseksi tarkastelen kielto-oikeutta profiloinnin kannalta, eli henkilön oikeutta kieltää profilointi suoramarkkinointitarkoituksissa. Tältä osin oikeus ei ole ihan selvä, mutta tietosuoja-asetuksen valmistelun yhteydessä tarve kieltää profilointi on tuotu esiin.
  • Kunnari, Sara (2019)
    Talouden digitalisaation aikakaudella digitaaliteknologian yhteentoimivuudella ja tuotteiden yhteenliitettävyydellä on aiempaa huomattavasti merkittävämpi rooli osana innovatiivisen tietotaidon leviämistä ja talouskasvun maksimointia. Digitaaliteknologian yhteentoimivuus on mahdollista teknologiastandardien avulla, jotka käsittävät erilaisia tekniikoita suojaavia ja eri tahojen omistamia patentteja. Standardiin kuuluvien patenttien hyödyntäminen on välttämätöntä standardoidun tekniikan aikaansaamiseksi, minkä vuoksi tällaisille patenteille on annettu oma erityisnimityksensä; standardiessentiaalipatentti. Standardiessentiaalipatenttien haltijat ovat patenttiensa välttämättömyysluonteesta johtuen useimmiten sitoutuneet lisensoimaan patenttejaan oikeudenmukaisin, kohtuullisin sekä syrjimättömin ehdoin, eli niin kutsutuin FRAND-ehdoin, kaikille niille, jotka ovat halukkaita kyseisiä patentteja hyödyntämään. FRAND-sitoumus ei kuitenkaan vielä itsessään muodosta minkäänlaista lisenssisopimusta, vaan jokainen yksittäinen lisenssisopimus neuvotellaan erikseen kulloisenkin potentiaalisen lisenssinottajan kanssa. Eurooppalainen oikeustila on kuluneen vuosikymmenen aikana ollut jokseenkin epämääräinen sen suhteen, miten standardiessentiaalipatentin haltija voi täytäntöönpanna patenttioikeutensa, mikäli nämä FRAND-lisenssineuvottelut epäonnistuvat. Taustalla voidaan nähdä toisaalta pyrkimys estää patentinhaltijoita hyödyntämästä patenttiensa välttämättömyysluonnetta lisenssineuvotteluissa epätarkoituksenmukaisesti hyödykseen kieltotuomiolla uhkailemalla (patent hold-up), ja toisaalta tarve taata kieltotuomiokanteen asianmukainen hyödyntämismahdollisuus sellaisille patentinhaltijoille, jotka ovat käyneet lisenssineuvotteluja FRAND-sitoumuksen mukaisesti vilpittömässä mielessä. Viimeaikaisessa Euroopan unionin oikeuskäytännössä standardiessentiaalipatentin haltijan kieltotuomiokanteen on herkästi tulkittu täyttävän SEUT 102 artiklassa säännellyn määräävän markkina-aseman väärinkäytön kriteerit, minkä vuoksi vilpillisessä mielessä operoivat markkinatoimijat ovat alkaneet hyödyntää tätä vallitsevaa poliittista ilmapiiriä opportunistisesti hyödykseen hankaloittamalla tahallisesti FRAND-lisenssineuvotteluja, taikka pidättäytymällä niistä jopa kokonaan (patent hold out). Tämän ilmiön myötä standardiessentiaalipatenttien täytäntöönpanoympäristöön on syntynyt epävarmuutta ja epäselvyyttä siitä, millaisissa olosuhteissa kieltotuomion hakeminen epäonnistuneiden FRAND-lisenssineuvotteluiden seurauksena voidaan Euroopan unionin kilpailuoikeudellisten säännösten valossa katsoa hyväksyttäväksi. Tässä tutkielmassa selvennetään vallitsevaa Euroopan unionin oikeustilaa niistä edellytyksistä, joiden käsillä ollessa standardiessentiaalipatentin haltija voi täytäntöönpanna patenttioikeutensa hakemalla kieltotuomiota tuomioistuimelta ilman, että tällainen kieltotuomiokanne katsottaisiin SEUT 102 artiklan vastaiseksi määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi. Tutkielmassa havainnollistetaan ja systematisoidaan tähän täytäntöönpanoympäristöön kytköksissä olevia elementtejä niin patentinhaltijan kuin potentiaalisen lisenssinottajankin näkökulmasta tarkasteltuna. Lisäksi tutkielmassa analysoidaan tämänhetkisen oikeustilan vaikutuksia Euroopan unionin sisämarkkinoiden toimintaan, sekä luodaan katsaus siihen, millaisiin toimenpiteisiin Euroopan unioni vallitsevan oikeustilan tiimoilta aikoo mahdollisesti tulevaisuudessa ryhtyä. Tutkielman oikeusdogmaattisen tarkastelun keskiössä on Euroopan unionin tuomioistuimen asiassa Huawei v. ZTE vuonna 2015 antaman ratkaisun jälkeinen eurooppalainen – pääasiassa saksalainen – tuomioistuinkäytäntö. Painopiste tässä tarkastelussa on FRAND-sitoumuksesta lisenssineuvottelujen osapuolille syntyvissä neuvotteluprosessuaalisissa velvoitteissa. Tutkielmassa havaitaan, että kansalliset eurooppalaiset tuomioistuimet ovat onnistuneet täydentämään ja selkiyttämään EUT:n antaman ratkaisun luomaa sääntelykehystä merkittävästi, ja että EU:n antama soft law -sääntely voidaan tämän jatkuvasti lisääntyvän ja kehittyvän kansallisen tason oikeuskäytännön rinnalla katsoa vallitsevissa olosuhteissa riittäväksi sääntelyinstrumentiksi turvaamaan eurooppalaisen FRAND-lisensointiympäristön moitteettoman toiminnan.
  • Astala, Aleksiina (2023)
    Tutkielmassa käsitellään sosiaalisessa mediassa julkaistuun sisältöön, kuten kirjoituksiin, kommentteihin, kuviin ja videoihin liittyvää vahingonkorvauslain (31.5.1974/412) (jäljempänä VahL) mukaista vahingonkorvausvastuuta. Erityistarkasteluun tutkielmassa on otettu VahL 5:6:n mukainen kärsimyskorvaus ja rikosnimikkeistä edelleen rikoslain (19.12.1889/39) (jäljempänä RL) 24:9:ssä kriminalisoitu kunnianloukkaus, sillä se on yksi yleisimmistä sosiaalisessa mediassa tapahtuvista kunnianloukkauksista. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Millä edellytyksin epäasiallisen ja halventavan sisällön kohteeksi sosiaalisessa mediassa joutunut henkilö on oikeutettu VahL 5:6:n mukaiseen kärsimyskorvaukseen tai VahL 5:2:n mukaiseen korvaukseen aiheutuneesta henkilövahingosta? 2) Mitkä seikat vaikuttavat vahingonkorvausvastuun syntymisen ja vahingonkorvauksen määrän arvioinnissa? Tutkielmassa käytettävä metodi on oikeusdogmatiikka eli lainoppi. Sosiaalisessa mediassa viestimistä ja toimimista koskevat samat lainalaisuudet, jotka pätevät tavallisessakin arkielämässä. Tutkielman alussa onkin taustoitettu vahingon korvattavuuden yleisiä edellytyksiä, jonka jälkeen on syvennytty kärsimyskorvausta koskevaan VahL 5:6:n ja henkilövahinkoa koskevaan VahL 5:2:n säännökseen sosiaalisen median kontekstissa. VahL 5:6:n mukaan oikeus korvaukseen loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on sillä, jonka vapautta, rauhaa, kunniaa tai yksityiselämää on rangaistavaksi säädetyllä teolla loukattu. Tutkielmassa onkin todettu, että mikäli sosiaalisessa mediassa julkaistu sisältö täyttää RL 24 luvun 9 §:n mukaisen kunnianloukkauksen tunnusmerkistön, epäasiallisten kommenttien kohteeksi joutuneella on poikkeuksetta oikeus myös VahL 5:6.1:n 1 kohdassa säädettyyn kärsimyskorvaukseen menettelyn johdosta, sillä vahingonkorvausvelvollisuuden synnyttävän menettelyn alan on katsottu olevan asiallisesti sama kuin kunniaan kohdistuvien loukkauksien rangaistavuuden alan. Tutkielmassa on perehdytty myös kärsimyskorvauksen tuomitsemisen mahdollisuuteen sosiaalisessa mediassa VahL 5:6.1:n 3 ja 4 kohdan nojalla, mutta tätä mahdollisuutta on päädytty pitämään hyvin epätodennäköisenä. On sinällään riidatonta, että sosiaalisessa mediassa loukkauksen kohteeksi joutunut voisi olla oikeutettu korvaukseen myös VahL 5:2:n henkilövahingon nojalla. Tutkielmassa esitetyn perusteella vaikuttaa kuitenkin hyvin poikkeukselliselta, että sosiaalisessa mediassa julkaistun epäasiallisen sisällön kohde olisi psyykkisen oireilun perusteella oikeutettu tilapäisen haitan kautta maksettaviin korvauksiin kärsimyskorvauksen sijasta. VahL 5:6.2:n mukaan arvioinnissa on otettava huomioon loukkauksen laatu, loukatun asema, loukkaajan ja loukatun välinen suhde sekä loukkauksen julkisuus, joista loukkauksen julkisuus on sosiaalisen median kontekstissa yksi merkittävimmistä arvioperusteista. Vahingonkorvauksen määrän arvioimista varten on perustettu henkilövahinkoasiain neuvottelukunta, jonka suositukset tulee ottaa huomioon korvausta määrättäessä. Lisäksi tutkielmassa on syvennytty siihen, miten esimerkiksi alaikäisyys tai sieluntoiminnan häiriö vaikuttaa vahingonkorvauksen arvioinnissa sosiaalisen median loukkauksissa.
  • Pörsti, Toni (2013)
    Tutkielma käsittelee rikoslain 11 luvun 10 pykälässä kriminalisoitua kiihottamista kansanryhmää vastaan, eli kiihottamisrikosta. Tutkielman tarkastelun kohteena on vastuun kohdentaminen internetissä levitetystä lainvastaisesta aineistosta, eli tarkemmin sanottuna keskustelupalstan ylläpitäjän vastuu lainvastaisen aineiston saatavilla pitämisestä. Kyseessä on vallitsevan oikeustilan tarkastelu 1.6.2011 voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen. Tarkoitus on tehdä tulkintakannanotto siitä, miten internetissä toimivien keskustelupalstojen ylläpitäjien vastuuta on arvioitava toisaalta nyt ja toisaalta tulevaisuudessa perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Koska lain voimaantulosta on jo jonkin verran aikaa, voidaan tutkielmassa myös arvioida lain soveltamisessa esiin tulleita ongelmatilanteita ja pohtia ratkaisuja niille. Koska kyseessä on tutkielma perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta, siinä tulee punnittavaksi keskenään kiihottamisrikoksen suojeluobjekti eli vähemmistöjen suojaaminen sekä sananvapaus. Toisin sanoen tarkoitus on määrittää milloin kyse on sananvapautta nauttimattomasta vihapuheesta ja milloin ylläpitäjän toiminta on RL 11:10:n nojalla ollut lainvastaista ja riittävän moitittavaa rikosoikeudellisen seuraamuksen määräämiseksi. Tutkielmassa etsitään vastausta tutkimuskysymyksiin pääasiassa Suomea velvoittavan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä. Tältä pohjalta arvioituna todetaan, että nykyistä rikoslain 11 luvun 10 pykälän säännöstä tulisi soveltaa niin, että sen avulla rajataan pois sellaiset keskustelupalstat, joiden ulospäin näkyvänä tarkoituksena on kiihottamisrikoksen tunnusmerkistön täyttävien viestien levittäminen. Toisin sanoen ylläpitäjän tarkoituksena voidaan olosuhteista päätellen katsoa olevan lainvastaisen aineiston levittämiseen osallistuminen. Lisäksi toiminnan on ylitettävä tietty törkeyden taso, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikkein vähäisimmät teot eivät aiheuta täysimittaista rikosprosessia. Tämä on yksi keino reagoida sananvapaustuomioiden aiheuttamaan hiljennysvaikutukseen, joka saattaa johtaa yhteiskunnallisen keskustelun latistumiseen ja tarpeettomaan itsesensuuriin. Tutkielmassa tuodaan esiin myös joitain nykysääntelyn ongelmia, joiden voidaan katsoa tiivistyvän siihen, että keskustelupalstan ylläpitäjä saa sananvapauslain sisältämät oikeudet, mutta ei ole esimerkiksi vastaavan toimittajan tavoin vastuussa palstansa sisällöstä. Keskustelupalstan perustaminen ei saa nykytilanteessa ja vallitsevan tulkinnan mukaisesti aikaan velvollisuutta seurata palstaa myöhemmin. Tämä saattaa johtaa, ja on johtanutkin, nykyisen säännöksen soveltamisongelmiin ylläpitäjän osalta, kuten tuomitsematta jättämiseen teknisen seikan perusteella, vaikka ylläpitäjän toiminta olisikin ollut moitittavaa. Tulevaisuudessa, ja jos internetin välityksellä levitetty vihapuhe nähdään edelleen ongelmalliseksi, todennäköinen vaihtoehto on ylläpitäjän vastuusta säätäminen lainsäädännön tasolla.
  • Sopenlehto, Salla (2017)
    Tutkielman aiheena on rikoslain 11 luvun 10 pykälässä kriminalisoitu kiihottaminen kansanryhmää vastaan eli niin sanottu kiihottamisrikos. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, mitä oikeushyviä kiihottamisrikosta koskevalla kriminalisoinnilla on tarkoitus suojella. Oikeushyvien suojelun periaatteen mukaan rikosoikeudellisen järjestelmän käyttö on hyväksyttävää vain silloin, kun sillä suojellaan jotakin intressiä eli oikeushyvää. Myös teleologisen tulkinnan korostuminen sekä oikeuskäytännössä että oikeuskirjallisuudessa edellyttää, että säännöksen suojelemat oikeushyvät tunnetaan. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota kriminalisointia koskevaan lainvalmisteluaineistoon, Suomen perustuslakiin, suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa aiheesta kirjoitettuun, ulkomaiseen oikeuskirjallisuuteen sekä kotimaiseen oikeuskäytäntöön. Näiden lähteiden pohjalta luodaan kuva siitä, mitä oikeushyviä sääntelyllä pyritään suojelemaan. Erityisen mielenkiinnon kohteena suojeluobjektien osalta on ihmisarvo, ja käsitteen sisältöä avataan tutkielmassa myös muuten kuin oikeushyvämerkityksessä. Vihapuheen kriminalisointi liittyy kiinteästi perus- ja ihmisoikeutena turvattuun sananvapauteen, ja läpi tutkielman kantavana teemana on perus- ja ihmisoikeusnäkökulma sekä perusoikeuksien kollisio. Myös sananvapauden rajoittamisen näkökulmasta on tärkeää tarkastella sitä, missä tilanteissa ja missä laajuudessa kiihottamisrikoksen suojelemat oikeushyvät oikeuttavat sananvapauteen puuttumisen, ja milloin sananvapaus sen sijaan saa punninnassa suuremman painoarvon. Sananvapauden merkitystä tarkastellaan pääasiallisesti kotimaisesta sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja sitä koskevan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön näkökulmasta, minkä lisäksi tutkielmassa sivutaan myös kansainvälisessä oikeuskirjallisuudessa sananvapaudesta esitettyä. Toisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan kriminalisoinnin alaan kuuluvia ilmaisuja koskien kiihottamisrikoksen tunnusmerkistössä mainittuja termejä uhkaaminen, panettelu ja solvaus. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty, että kiihottamiskriminalisoinnin soveltamisessa tulisi omaksua eräänlainen hiljainen rajoitusehto, jonka mukaan rangaistavan teon tulisi olla sillä tavoin vahingollinen ja vaarallinen vihapuheen kohteena olevan ryhmän intressien näkökulmasta, että syntyy erityinen uhkaava ilmapiiri. Kysymystä hiljaisen rajoitusehdon omaksumisesta tarkastellaan erityisesti oikeushyvien suojelun periaatteen näkökulmasta, minkä lisäksi huomioidaan aiheesta lainvalmisteluasiakirjoissa sekä muualla oikeuskirjallisuudessa sanottu. Tutkielmassa tarkastellaan myös kotimaista oikeuskäytäntöä sen selvittämiseksi, onko suomalaiset tuomioistuimet omaksuneet oikeuskäytännössään tämäntyyppistä linjausta.
  • Hakkarainen, Marika (2014)
    Tämä tutkielma palvelee kahta tarkoitusta. Pyrin ensinnäkin löytämään kansainvälisistä sopimuksista ja kotimaisista perusoikeussäännöksistä oikeutuksen kansanryhmää vastaan kiihottamista koskevalle rikoslain säännökselle. Toisena tarkoituksena on selvittää, jääkö säännöksen kritiikille mainitun oikeutuksen jälkeen sijaa. En pyri antamaan vaihtoehtoa nykyiselle sääntelylle, vaan pikemminkin tuomaan esille niitä näkökohtia, joita säännöksen soveltamisessa ja mahdollisissa tulevissa lainsäädäntömuutoksissa tulisi ottaa huomioon. Kansanryhmää vastaan kiihottamista koskevaa rikoslain säännöstä on viime vuosina käsitelty runsaasti sekä perinteisissä että sosiaalisissa medioissa ja tietyt säännöksen nojalla annetut tuomiot ja rikoksesta tuomitut ovat saaneet osakseen suurta julkisuutta. Yhteiskunnan taholta on pyritty välittämään niin sanotun vihapuheen tuomitsevaa viestiä ja säännöstä on vastikään uudistettu vastaamaan paremmin uusia kansainvälisiä velvoitteita. Kriminalisoinnin julkinen kritiikki on ollut vähäistä. Kriminalisoinnin avaaminen kritiikille mahdollistaa kuitenkin sen tarkastelun huomattavasti syvemmällä tasolla, kuin tähän mennessä on tehty. Kriittinen tarkastelu auttaa myös tiedostamaan sen, ettei rasististen ilmaisujen kriminalisoiminen ole ainut mahdollinen tapa puuttua niihin, eikä välttämättä myöskään kovin tehokas. Kansanryhmää vastaan kiihottamista koskevan säännöksen tulkinnassa on otettava huomioon perustuslaissa turvattu sananvapaus. Sananvapaus suojaa lähtökohtaisesti kaikkea viestintää riippumatta viestin sisällöstä ja esittämisen tarkoituksesta, kattaen kaikenlaiset, kaikissa muodoissa esitetyt mielipiteet ja tiedot. Kansainvälisissä sopimuksissa on kuitenkin katsottu, että sananvapautta voidaan rajoittaa, jos se on tarpeen esimerkiksi toisten oikeuksien suojaamiseksi. Rasistiset ilmaisut aiheuttavat haittoja niin yhteiskunnalle kuin yksilöillekin. Näiden haittojen tunteminen on tärkeää, sillä sananvapautta ei tule rajoittaa ilman hyväksyttävää syytä. Rasististen ilmaisujen kiellolla pyritään syrjinnästä vapaaseen yhteiskuntaan ja tavoite katsotaan niin tärkeäksi, että rasististen ilmaisujen kiellot ovat sopusoinnussa ihmisoikeussopimuksissa turvatun sananvapauden kanssa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on toistuvasti todennut, että niin sanottu vihapuhe ei ansaitse sananvapauden suojaa. Rikoslain 11 luvun 10 §, jossa säädetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, perustuu kansainvälisiin kriminalisointivelvoitteisiin. Tämän lisäksi säännökselle on löydettävissä tukea muun muassa perustuslain yhdenvertaisuussäännöksestä. Rikoslain säännöksessä suhtaudutaan rasistisiin ilmaisuihin kansainvälisiä kriminalisointivelvoitteita tiukemmin ja säännöksen erot sen kansainvälisiin esikuviin nähden aiheuttavat epäselvyyttä siitä, mitä intressiä rikoslain 11 luvun 10 §:llä todella suojataan. Kansanryhmää vastaan kiihottamisesta annettujen tuomioiden perusteella tulkintakäytäntö ei vaikuta yksiselitteiseltä. Säännöstä pyrittiin selkiyttämään lainmuutoksella vuonna 2010, mutta ainoastaan osa muutoksista hyväksyttiin. Joidenkin kriitikoiden mielestä sananvapautta ei tulisi rajoittaa millään edellytyksillä. Haitallistenkin näkemysten esittäminen koetaan tärkeäksi, jotta jokainen voi kaikkien esitettyjen näkemysten valossa muodostaa oman mielipiteensä. Kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriminalisointia on kritisoitu myös siksi, että säännöksen katsotaan rikkovan perinteistä vapausoikeuskäsitystä vastaan. Rasististen ilmaisujen kieltoa ei pidetä kovin tehokkaana keinona taistelussa rasismia vastaan ja tehottomuudesta johtuen kiihottamiskriminalisointia voidaan arvostella symbolisen lainsäädännön kiellon ja hyöty-haitta-periaatteen nojalla. Koska rikosoikeutta tulisi käyttää vain silloin, kun muita keinoja tavoiteltavan päämäärän saavuttamiseksi ei ole, tulisi rasististen ilmaisujen vähentämiseksi pyrkiä löytämään rikosoikeudellisille toimenpiteille vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriminalisoinnilla on hyväksyttävät tarkoitusperät ja se perustuu kiistatta kansainvälisiin ihmisoikeusvelvoitteisiin. Nykyisen rikoslain 11 luvun 10 §:n tulkinnanvaraisuus ja tarkoitusperien epäselvyys syövät kuitenkin säännöksen uskottavuutta. Säännös vastaa tietyiltä osin edelleen vuonna 1970 säädettyä alkuperäistä kriminalisointia ja säännöksen sanamuotoa olisi syytä tarkistaa tulkintaepäselvyyksien vähentämiseksi.
  • Jansson, Hans Johan (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan valtakunnansyyttäjän roolia erityisen ja yksinomaisen syyteoikeuden haltijana. Valtakunnansyyttäjä on perustuslain (731/1999) nojalla ylin syyttäjä ja johtaa syyttäjälaitosta. Valtakunnansyyttäjälle on osoitettu yksinomainen syyteoikeus kahden rikosryhmän osalta. Toinen näistä rikosryhmistä on sananvapausrikokset, eli julkaistun viestin sisältöön perustuvat virallisen syytteen alaiset rikokset, joiden osalta sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 24 §:n 1 momentissa säädetään, että valtakunnansyyttäjä päättää syytteen nostamisesta. Roolia tarkastellaan keskeisimmän sananvapausrikoksen, rikoslain (39/1889) 11 luvun 10 §:n kiihottamisesta kansanryhmää vastaan säännöksen valossa. Tutkielman aluksi esitetään, että valtakunnansyyttäjän rooli saattaisi poiketa sananvapausrikosten osalta muista syyttäjistä, mitä ilmentää se, ettei kiihottamisesta kansanryhmää vastaan nostettuja syytteitä juurikaan hylätä tuomioistuimissa ja rikoksesta on annettu vain yksi korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Tutkimusasetelma kumpuaa julkisesta keskustelusta, jossa valtakunnansyyttäjää ja tuomioistuimia on kritisoitu kiihottamissäännöksen soveltamisen osalta. Valtakunnansyyttäjän roolia ei kuitenkaan voida yksinomaan perustaa syytteidenhylkäämisprosentteihin, vaan esitettyä tarkastellaan lainopillisen tarkastelun avulla, käyttäen lähdeaineistona Valtakunnansyyttäjän toimistossa (ent. virastossa) rikosnimikkeellä kiihottaminen kansanryhmää vastaan annettuja syyttämättäjättämispäätöksiä ajanjaksolta 1.6.2011-31.12.2019. Tutkielman tutkimuskysymyksenä esitetään, onko hylättyjen syytteiden ja syyttämättäjättämispäätösten valossa nähtävissä valtakunnansyyttäjän muusta syyttäjätoiminnasta poikkeavaa roolia sananvapausrikosten kohdalla? Jos on, niin mikä tätä kehitystä mahdollisesti selittää? Ja miten syyttämättäjättämiskäytännössä on tulkittu kiihottamisrikosta poliittisen ja yhteiskunnallisen keskustelun tapauksissa? Tutkielman sivutuotteena esitetään tulkintasuosituksia kiihottamissäännöksen osalta ja sananvapauden asemasta perusoikeuksien kokonaisuudessa. Tutkielmassa käydään läpi rikosprosessin yleisiä oppeja kuvaten rikosprosessin etenemistä rikosilmoituksesta lainvoimaiseen tuomioon, keskittyen syyttäjän rooliin, tehtäviin ja näitä ohjaaviin arvo- ja tavoiteperiaatteisiin. Sananvapausrikosten syyteoikeus otetaan lähempään tarkasteluun ja sitä vertaillaan terrorismirikosten vastaavaan järjestelyyn. Tutkielmassa tuodaan esille näkökohta, että syyteoikeusjärjestelyn osoittaessa syyteoikeuden yksinomaisesti ylimmälle syyttäjälle yhdessä kiihottamisrikoksen erityispiirteiden kanssa, asianomistajattomana rikoksena sekä useimmiten puhtaana oikeuskysymyksenä, tekee syyttämättäjättämispäätöksistä lopullisemman kuin syyttämättäjättämispäätökset yleensä, nostaen päätösten arvoa oikeuslähteenä. Tutkielman keskeisen perusoikeuden, sananvapauden tarkastelun keskiöön nostetaan sananvapauden ydinalueeksikin korotettu poliittinen ja yhteiskunnallinen keskustelu, kiihottamisrikoksen liittyessä lähes poikkeuksetta poliittiseen keskusteluun, ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kattava ja kansallisen kiihottamissäännöksen tulkinnan kannalta merkittävä ratkaisukäytäntö. Sananvapauden osalta osoitetaan, ettei ydinalue-käsitteelle ole tässä yhteydessä annettu perusoikeuksien yleisiin rajoitusedellytyksiin kuuluvan ydinalueen koskemattomuuteen liitettyä perusoikeuspunninnan syrjäyttävää vaikutusta, vaan esitöistä ja ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännöstä johdettu ydinalue toimii syyttämättäjättämiskäytännönkin valossa sananvapauden suhteellista painoarvoa korottavasti. Tutkielmassa ehdotetaan, että ydinalue-käsitteestä tulisi tässä yhteydessä luopua, sen aiheuttaessa käsitteellistä epäselvyyttä. Rikoslain (39/1889) 11 luvun 10 §:n säännös käsitellään keskittyen panettelu ja solvaamistekotapoihin ja tahallisuuteen, jotka ovat sananvapauden rikosoikeudellisen rajanvedon kannalta keskeisimpiä. Tutkielman ulkopuolelle rajataan levittämis- ja ihmisryhmätunnusmerkit sekä uhkaamistekotapa. Kiihottamissäännöstä tarkastellaan myös sillä suojeltavien oikeushyvien valossa, erityisesti perustuslain 1 §:n 2 momentissa ilmaistu ihmisarvon loukkaamattomuus, sekä 6 §:n yhdenvertaisuus. Ihmisarvon loukkaamattomuuden osalta käsitellään sen ongelmallisuutta rikosoikeudellisessa kontekstissa ja tuodaan esille, että kiihottamisrikoksen yhteydessä ihmisarvon loukkaamattomuus rinnastuu yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 14 §:ssä säädettyyn häirintään. Kiihottamisrikoksen tulkinnan osalta huomataan syyttämättäjättämiskäytännössä, että ilmaisun poliittisuudelle ja yhteiskunnalliselle merkitykselle on annettu painoarvoa tulkinnassa ja että sallitun ja kielletyn sananvapauden käytön rajanveto käydään useimmiten poliittisen sananvapauteen kuuluvan sallitun ja liioittelun piirissä. Tutkielman johtopäätöksenä nostetaan esille valtakunnansyyttäjän poikkeavan roolin puolesta puhuvia näkökohtia. Selitystä kiihottamisrikoksen suhteellisen vähäiselle määrälle hylättyjä syytteitä ei rikosprosessin arvo- ja tavoiteperiaatteista käsin ole esitettävissä. Selittäväksi tekijäksi esitetään sananvapauden korostunut asema Suomen kaltaisessa länsimaisessa demokratiassa ja oikeudenkäynnissä hylättyjen syytteiden mahdollisesti aiheuttama hiljennysvaikutus. Valtakunnansyyttäjä on yksinomaisen syyteoikeutensa johdosta yhdessä kiihottamisrikoksen erityispiirteiden kanssa asemassa, jossa hän voi tehokkaasti ehkäistä hiljennysvaikutusta.
  • Laitinen, Iiro (2022)
    Kiinteistöt ovat yksi merkittävimmistä varallisuusobjekteista yhteiskunnassa. Niiden erityisen luonteen vuoksi ne toimivat erityisen hyvinä vaihdannan ja vakuuskäytön kohteina. Suomessa kiinteistöjen vakuuskäyttö on perinteisesti toteutettu maakaaren mukaisen kiinnitysperusteisen kiinteistöpanttioikeuden avulla. Käytännön liike-elämässä on ollut kysyntää toteuttaa kiinteää omaisuutta koskevia vakuusjärjestelyjä myös muulla tavoin kuin perustamalla kiinnitys suoraan kiinteistöön. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on voimassa olevan lainsäädännön suhtautuminen ulkomailla paremmin tunnettuun vakuusluovutukseen kiinteän omaisuuden osalta. Yleisesti vakuusluovutusta on käsitelty suppeasti Suomen oikeuskirjallisuudessa johtuen siitä, että muut kiinteän omaisuuden vakuuskeinot ovat Suomessa huomattavasti merkittävämmässä roolissa. Tutkimuksessa pyritäänkin käsittelemään muun muassa sitä, että miten kiinteän omaisuuden vakuusluovutusjärjestelyihin tulisi suhtautua Suomen oikeusjärjestyksessä nykypäivänä, ja onko vakuusluovutukselle olemassa riittävästi kysyntää yhteiskunnassa lainsäädännöllisten muutosten tekemiseksi. Tutkielmassa pohditaan kolmea toisiinsa liitännäistä oikeudellista kysymystä, joihin pyritään löytämään vastaus hyödyntämällä tutkimusmenetelmänä lainoppia ja hakemaan tutkielman oikeuspoliittisen osioon tukea hyödyntämällä myös oikeusvertailua muihin pohjoismaihin. Tutkielman tutkimuskysymyksiksi on asetettu seuraavat kiinteän omaisuuden vakuusluovutusta käsittelevät kysymykset: 1) onko kiinteää omaisuutta koskeva vakuusluovutus suoraan pätemätön voimassa olevan lainsäädännön nojalla, 2) mikä on vakuusluonteisten järjestelyjen sitovuus asianosais- ja sivullissuhteissa ja 3) miten kiinteän ja irtaimen omaisuuden väliseen erotteluun tulisi suhtautua, ja tulisiko vakuusluovutus tunnistaa omatyyppiseksi vakuusmuodokseen Suomessa? Tutkielman rakenne jakautuu siten, että toinen pääjakso taustoittaa tutkielman aihetta ja siinä määritellään mitä esineellä, omaisuudella ja vakuudella ylipäätänsä tarkoitetaan varallisuusoikeuden näkökulmasta. Lisäksi jaksossa käsitellään lyhyesti omaisuuden luovuttamisen eri muodot sekä tehdään jaottelua kiinteän ja irtaimen omaisuuden välille ja tuodaan ilmi mitä eroa kiinteällä ja irtaimella omaisuudella lopulta on. Kolmas pääjakso lähtee liikkeelle vakuusluovutuksen määritelmästä, eli mitä vakuusluovutuksella ylipäätänsä tarkoitetaan ja miten vakuusluovutus voidaan konkreettisesti toteuttaa. Neljännessä pääjaksossa siirrytään arvioimaan vakuusluovutuksen sallittavuutta ja sen sitovuutta. Käsittelyyn tulee kiinteän omaisuuden vakuusluovutus ja kiinteän omaisuuden sale and lease back -järjestely, etenkin kun se on toteutettu vakuustarkoituksessa. Viides pääluku keskittyy mahdollisiin reaalisiin ja vertaileviin argumentteihin siitä, mihin kiinteän omaisuuden vakuusluovutusta koskevan lainsäädännön tulisi pohjautua tulevaisuudessa sekä esitetään kannanottoja omaisuuslajien välisen erottelun tarpeellisuudesta. Viimeinen pääjakso toimii koko tutkielman kokoavana jaksona ja siinä pyritään lyhyesti kokoamaan yhteen keskeisimmät johtopäätökset käsiteltävistä tutkimuskysymyksistä ja luomaan katsaus kiinteän omaisuuden vakuusluovutuksen asemasta Suomessa potentiaalisena vakuusmuotona.
  • Rein, Johanna (2020)
    Talouden digitalisaatio on luonut digitaalisille yrityksille mahdollisuuden harjoittaa toimintaansa toisessa valtiossa ilman, että lähdevaltiolle muodostuu verotusoikeutta. Kansainvälisen vero-oikeuden peruspilarit on luotu satoja vuosia sitten, ja ne eivät lähdeverotuksen osalta ole onnistuneet mukailemaan talouden kehitystä. Lähdevaltion verotusoikeuden ehdoton edellytys on fyysisen kiinteän toimipaikan muodostuminen. Tästä johtuu, että monia digitaalisesti toimivia yrityksiä verotetaankin nykysäännösten mukaan vain niiden asuinvaltiossa, vaikka ne tosiasiassa harjoittavat liiketoimintaansa usein maailmanlaajuisesti ja etäältä käsin. Toiminnot, joihin aikaisemmin tarvittiin valtiossa läsnä olevaa henkilökuntaa, voidaan nykyisin toteuttaa yhä enemmän automaattisesti yli valtioiden rajojen ja yhä useampi fyysinen tuote on korvattu digitaalisella versiolla. Digitaaliset tuotteet voidaan kuluttaa milloin vain, missä vain, eikä kansainvälisten yritysten toiminta ole enää sidottu fyysiseen aikaan tai paikkaan. Tässä tutkielmassa tarkastellaan digitalisaation aiheuttamaa kansainvälisen verojärjestelmän muutostarvetta kiinteän toimipaikan ja siihen sisältyvän liikepaikan edellytyksen näkökulmasta. OECD ja EU ovat esittäneet mittavia uudistusehdotuksia ja uusia kiinteän toimipaikan määrittämistapoja, joiden olisi tarkoitus ratkaista digitalisaation mukanaan tuomat haasteet. Muutostarvetta on argumentoitu muun muassa sillä, ettei fyysiseen liikepaikkaan nojaava nykyinen kansainvälinen verojärjestelmä täytä digitalisoituvan talouden vaatimuksia. Tietoyhteiskunnan ja digitalisaation myötä verotus on keskeisiltä osiltaan yhä enemmän kansainvälistä. Verotuksen ongelmat ovat yhä kansainvälisempiä ja kansalliset lainsäätäjät toimivat yhä kansainvälisemmässä ympäristössä. OECD:lla onkin merkittävä rooli uudistusten suuntaviivojen määrittäjänä. Tutkielmassa selvitetään taustat OECD:n BEPS-hankkeesta ja pureudutaan hankkeen toimenpiteen 1 perusteisiin liittyen digitaalisen liiketoiminnan verottamista koskeviin uudistusehdotuksiin. Lisäksi esitellään EU:n digiveropaketin tarjoamia ratkaisuja digitalisaation tuomiin haasteisiin. Tutkielman painopisteenä toimivat kiinteän toimipaikan uudistusehdotukset, joissa verotusoikeus pyritään ulottamaan lähdevaltioon myös tietynasteiseen digitaalisen tai virtuaalisen läsnäolon perusteella. Tutkielman lähteet koostuvat pääasiasiassa OECD:n selvityksistä ja raporteista, sekä Euroopan komission direktiiviehdotuksista ja kansainvälisen verotuksen perusteoksista. Tämän lisäksi olen hyödyntänyt erilaisia artikkeleita ja kannanottoja tukemaan tutkielman analyysia. Tutkielman kysymyksenasettelua pyritään tukemaan esittelemällä digitaalisen talouden tunnusmerkkejä, sekä uusien liiketoimintamallien ominaisuuksia. Tämä on olennaista, jotta voidaan ymmärtää miten digitaaliset yritykset onnistuvat toimimaan globaalisti ilman, että niille muodostuu lähdevaltioperiaatteen mukaista kiinteää toimipaikkaa. Näitä tarkastelemalla voidaan jo hyvin nopeasti huomata, kuinka ongelmallinen nykyinen lähestymistapa onkaan. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että talouden digitalisaation johdosta lähdevaltion verotusoikeuden edellytyksiä tulisi päivittää ja että globaali ratkaisu on tähän paras vaihtoehto. Tällaisen globaalin ratkaisun tulisi olla kestävä ja yksinkertainen, ennemmin kuin kunnianhimoinen. Globaalin ja laajasti hyväksytyn ratkaisun löytäminen olisi kaikkien osapuolten intressissä, sillä eri valtioiden omat yksittäiset lainsäädäntöratkaisut saattavat aiheuttaa taloudellisia vääristymiä ja kaksinkertaista verotusta kansainvälisellä kentällä.
  • Hyysalo, Tiia (2017)
    The purpose of this master’s thesis is to analyse the efficiency of the proposed moderations to the OECD Model Tax Convention’s definition of permanent establishment (article 5 of the OECD Model) demonstrated in the BEPS Action Plan 7. The Action Plan 7 “Preventing the artificial avoidance of permanent establishment status” is focused on two main problems that has been acknowledged to cause artificial tax avoidance in the regard of the permanent establishments. In this theses the analysis is focused on the other of these main concerns, the moderations proposed to the specific exceptions list and it’s commentary. The other significant part of the Action Plan 7 that handles the PE avoidance through commissionaire arrangements and similar strategies, is only mentioned as a reference in this theses. The main idea behind the newly proposed alterations to the Model Tax Convention’s article 5(4) considering the specific exceptions list is to prevent abuse of the treaty benefit (the non-establishment of the PE) in situations described in the specific exceptions list. The list contains examples on the situations where permanent establishment would not be formed, but the current list is outdated and does not keep up with the current business environment, as evolving technology is continuously forming new and alternative ways to conduct business. This has lead to the situation, where the overall practical interpretation of the specific exceptions list does not reflect to the meaning and original background of the provision and abusing the provision is relatively easy and also currently allowed by the system as particular rules do not prohibit it. To keep up with the business environmental changes of the day, the BEPS Action Plan proposes that the character requirement of “preparatory or auxiliary nature” would be expanded to cover the specific exceptions list as a whole. In addition to the character requirement, also a new “anti-fragmentation rule” against the artificial decentralizing of business operations within closely related enterprises was presented. The anti-fragmentation rule complements the requirement of preparatory or auxiliary nature and improves the effectiveness of the provisions. Put together these measures are deemed to prevent further abuses of the specific exceptions list. In this theses the proposed alterations to the article are demonstrated and analysed in the light of the definition of “artificial avoidance”. Also further reasoning and speculation of the term “artificial” is made both from domestic and international point of view. Another important part of this theses is the evaluation of the Finnish point of view to the implementation of the Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent BEPS. The convention is intended to help with the swift and coherent implementation of the BEPS proposals into the national jurisdictions and their tax treaties. The efficient implementation of the moderations proposed in the BEPS Action Plan 7 considering the anti-abuse of the specific exceptions list of article 5(4) of the OECD Model Tax Convention is a key factor in determining the success and impressiveness of the BEPS whole report. The Finnish national stand on implementation of the convention taken in the Ministry of Finance memorandum is critically evaluated, and also statements form relevant parties have been analyzed and taken into consideration. The principal outcome of this theses is a conclusion that in theory, the proposed measures against the abuse of the specific exceptions list are efficient and they would be suitable for their purpose and ambitions. However the concrete and actual efficiency cannot be defined theoretically only, and the eventual outcome of the whole BEPS project is now fully depending on the political will of the nations to make the changes come into reality also in action, not just in theory.
  • Huovinen, Timo (2016)
    Mobiiliapplikaatioiden liiketoiminta on kasvanut alle kymmenessä vuodessa suureksi maailmanlaajuiseksi liiketoiminnaksi. Hyvin usein se on kansalliset rajat ylittävää kaupankäyntiä. Se tapahtuu mobiililaitteilla matkapuhelin- tai internet-verkon välityksellä. Näihin laitteisiin sitten ladataan ja/tai ostetaan niille kehitettyjä applikaatioita. Täysin mobiilina liiketoimintana applikaatiokauppa on myös haastanut pohtimaan sitä, miten liiketoimintaa verotetaan. Pääsääntöisesti kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavaa yritystähän verotetaan sen asuinvaltiossa, ellei jollakin toiminnalla ole riittävän vahvaa liittymää toiseen valtioon. Perinteisen kaupankäynnin verotuksessa tämän riittävän liittymän määrittäminen ei ole ollut ongelma. Liittymä on veronormien mukaan muodostunut tuotteiden valmistamisella tai myymisellä. Verosopimuksissa on riittäväksi liittymäksi määritelty yleensä kiinteä toimipaikka. Monissa valtioiden sisäisissä verosäännöksissä vaatimustaso on alhaisempi. Mobiiliapplikaatoiden kaupassa sähköinen kaupankäynti on edelleen kehittynyt ja se onkin täysin mobiili versio sähköisestä kaupankäynnistä. 2000-luvun alusta voimallisemmin levinnyt sähköinen kaupankäynti kyseenalaisti monella tavalla kansainvälisen verotuksen periaatteet ennen kaikkea yrityksen asuin- ja kiinteän toimipaikan määrittelyn kannalta. Mobiiliapplikaatio-liiketoiminta on jatkanut tätä kyseenalaistamista. Tässä tutkielmassa pohdintaan tähän liiketoimintaa liittyviä kiinteän toimipaikan muodostumisen kysymyksiä. Tärkeä osa tutkielmaa on myös taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö eli OECD:n vuonna 2013 julkistama BEPS hanke. OECD:han julkisti tuolloin ohjelman, jolla se pyrki ehkäisemään valtioiden veropohjan murenemista. Myös OECD tunnisti BEPS-hankkeessaan digitaalisen talouden tuomat haasteet verotukselle. Vuoden 2015 loppuun mennessä OECD julkisti 15 toimenpidettä, joilla se aikoo puuttua veropohjan murenemiseen. Niistä ensimmäinen oli digitaalisen talouden verotukselle asettamien haasteiden pohtiminen. Pääkysymyksiä tutkielmassa ovat: millainen on perinteinen kiinteän toimipaikan määritelmä ja miten applikaatioliiketoiminnan mobiliteetti haastaa tämän määritelmän? Millainen on liiketulon ja kiinteän toimipaikan välinen yhteys? Miten OECD määrittelee kiinteän toimipaikan? Millaiset ovat kiinteän toimipaikan liitynnät mobiiliapplikaatio-liiketoiminnassa? Millaisia haasteita näistä liitynnöistä syntyy kiinteän toimipaikan määrittelyssä? Mobiiliapplikaatio-liiketoiminnan kiinteän toimipaikan määrittäminen on erittäin haastavaa nykyisillä fyysisyyteen pohjautuvilla kansainvälisillä verolinjauksilla. Palvelin on ainoa fyysinen kiintopiste, johon saattaa tarttua. Senkin avulla toimipaikkamäärittely on erittäin rajattua. Kiinteän toimipaikan määrittämisen terävöittämiseksi yksi keinoista onkin läpinäkyvyyden ja viranomaisten yhteistyön lisääminen. Tämä on OCED:n toimintalistoilla. Läpinäkyvyyden lisäämisen nimiin vannoo myös EU vuoden 2016 alussa julkistetussa omassa paketissaan verotuksen tehostamisen edistämiseksi. Tämän lisäksi on tärkeää ajatella jokaista tilannetta yksityiskohtaisemmin – case-by-case – ajatuksella. Onhan mobiiliapplikaatio-liiketoiminta aikaisempaa perinteistä liiketoimintaa monimuotoisempaa. Kokonaisuudessaan mobiiliapplikaatio-liiketoiminnan verotukselliset haasteet leviävät koko kansainvälisen verotuksen kenttään.
  • Partanen, Emilia (2023)
    Tässä tutkimuksessa olen pyrkinyt selvittämään millaisissa tilanteissa etätyön tekeminen toisesta valtiosta käsin voisi muodostaa yritykselle kiinteän toimipaikan kyseiseen valtioon. Lisäksi olen selvittänyt koronaviruspandemian vaikutuksia kiinteiden toimipaikkojen muodostumiseen näissä kansainvälisissä etätyötilanteissa sekä tuomaan esille etätyöskentelyn tulevaisuuden näkymiä ja nykyisen sääntelyn muutostarpeita OECD:n vuoden 2017 malliverosopimuksen pääsäännön mukaan kiinteä toimipaikka muodostuu kiinteästä liikepaikasta, josta käsin toimintaa osittain tai kokonaan harjoitetaan. Liikepaikalta edellytetään niin maantieteellistä kuin ajallistakin pysyvyyttä sekä toiminnan todellista harjoittamista sieltä käsin. Etätyötilanteissa arviotavaksi tulevat kaikki nämä aspektit ja kiinteän toimipaikan muodostuminen voi tulla kysymykseen esimerkiksi vahvasti työnantajan aloitteesta tapahtuvan etätyön kohdalla. Oleellista pohdinnassa on tilanteen kokonaisarviointi sekä kyseessä olevan työn luonteen selvittäminen. Kiinteä toimipaikka voi etätyötilanteissa muodostua myös epäitsenäisen edustajan perusteella tai toisaalta olla muodostumatta, mikäli etätyö on luonteeltaan valmistelevaa ja avustavaa toimintaa. Koronaviruspandemia on ajanut ihmisiä etätyöhön ennennäkemättömässä mittakaavassa ja oletettavissa on, että etätyö on tullut jäädäkseen. Pandemian rajoitustoimista johtuva työskentelyvaltion muuttuminen eivät OECD:n ohjeistuksen mukaan aiheuta kiinteän toimipaikan muodostumista, mutta etätyön jatkuminen pandemian jälkeen voi hyvinkin johtaa kiinteiden toimipaikkojen muodostumiseen ja lisääntymiseen jatkossa. Tutkimukseni johtopäätöksinä voidaan todeta, että kiinteiden toimipaikkojen muodostuminen on aina tapauskohtaista harkintaa, jossa etenkin etätyön luonne saa korostuneen merkityksen. Muutostarpeita etätyön sääntelyssä on verotuksen ennakoitavuuden parantaminen. Nykyisin kiinteiden toimipaikkojen käyttäminen ei ole kovinkaan suosittua, mutta etenkin kun kiinteistä toimipaikosta etätyötilanteissa saadaan enemmän ennakkotapauksia, voi tilanne olla toinen.
  • Rantala, Tiina (2013)
    Tutkielmassani tarkastelen kiintea?n toimipaikan muodostumista Suomen oikeus- ja verotuska?yta?nno?ssa?. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitta?a? kiintea?n toimipaikan muodostumiseen liittyva? oikeustila seka? verotuska?yta?nto?. Tutkimuksen pa?a?paino tuloverotuksen kiintea?n toimipaikan muodostumisessa, mutta ka?sittelen lyhyesti myo?s arvonlisa?verotuksen kiintea?n toimipaikan muodostumista seka? na?iden kahden ma?a?ritelma?n eroja. Tutkimukseeni sisa?ltyy myo?s joitakin julkaisemattomia hallinto-oikeuden ratkaisuja, joiden perusteella olen pyrkinyt selvitta?ma?a?n oikeuska?yta?nto?a?. Kiintea?n toimipaikan muodostuminen ulkomaisen yrityksen kannalta hyvin merkityksellinen asia, koska verosopimustilanteissa se saa aikaan verovelvollisuuden liiketulosta. Tutkielman perusta on OECD:n malliverosopimuksen 5 artiklan kiintea?n toimipaikan ma?a?ritelma?n tulkintojen ka?sittelyssa?. Kiintea? toimipaikka muodostaa ns. pa?a?sa?a?nno?n mukaan kiintea?a?n liikepaikkaan, jolloin edellytyksena? on, etta? yritys harjoittaa liiketoimintaansa joko kokonaan tai osaksi liikepaikan. Toiminnan ta?ytyy olla myo?s jatkuvaa. 5 artiklaan sisa?ltyy ns. negatiivinen lista, jossa mainitut toiminnan eiva?t muodosta kiintea?a? toimipaikkaa, vaikka toimintaa harjoitettaisiin pa?a?sa?a?nno?n mukaista kiintea?sta? liikepaikasta. Kiintea? toimipaikka voi muodostua myo?s epa?itsena?isen edustajan perusteella, jolloin edellytyksena? on, etta? edustajalla oikeus solmia pa?a?liiketta? sitovia sopimuksia. Kiintea? toimipaikka voi muodostua myo?s rakennus- ja asennustoiminnan perusteella, jos verosopimuksessa urakalle asetettu aikaraja ta?yttyy. Hallinto-oikeuden antamien julkaisemattomien ratkaisujen perusteella voidaan katsoa muodostuneen jo vakiintunutta oikeuska?yta?nto?a? koskien kiinteiden toimipaikkojen muodostumista. Kiinteita? toimipaikkoja koskeva lainsa?a?da?nto? on vaikeaselkoista ja tulkinnanvaraista. Verohallinto ei ole kuitenkaan asiakasohjauksessaan riitta?va?sti selvitta?nyt kiinteita? toimipaikkoja koskevaa ratkaisuka?yta?nto?a?a?n eika? tulkintaratkaisujaan, joten julkaisematon oikeuska?yta?nto? voi muodostua verovelvollisten oikeusturvan kannalta ongelmalliseksi.
  • Häkkinen, Vilma (2016)
    Tämä tutkielma tarkastelee kiinteän toimipaikan muodostumista henkilökunnan perusteella sekä henkilökunnan muodostamaan kiinteään toimipaikkaan liittyvää ongelmakenttää. Tutkielma sivuaa myös kiinteän toimipaikan työnantajavelvollisuuksia Suomessa sekä kiinteän toimipaikan työntekijän palkkatulon verotusta Suomessa. Kiinteän toimipaikan käsite on keskeinen kansainvälisessä vero-oikeudessa, sillä kiinteän toimipaikan muodostuminen rajaa valtioiden välistä verotusoikeutta. Tilanteessa, jossa valtioiden välillä on solmittu tuloverosopimus eli verosopimustilanteessa kiinteän toimipaikan sijaintivaltiolla on ensisijainen verotusoikeus kiinteän toimipaikan tuloon. Verotusoikeuden lisäksi kiinteän toimipaikan muodostuminen mahdollisesti laukaisee työnantajavelvoitteet sekä kiinteän toimipaikan henkilökunnan palkkatulon verottamisen kiinteän toimipaikan sijaintivaltiossa. Kiinteä toimipaikka on näin ollen yksi verosopimusoikeuden keskeisimmistä käsitteistä. Kiinteän toimipaikan ja henkilökunnan välisessä relaatiossa perinteisimpiä asetelmia lienevät edustajatilanteet sekä lähetettyjen työntekijöiden tilanteet. Työnteon muuttuneen luonteen ansiosta kiinteän toimipaikan ongelmakenttään ovat juurtuneet sekä etätyö että vuokratyövoima. Tässä tutkielmassa pyritään kattamaan perinteisten asetelmien lisäksi myös viimeksi mainitut ongelmakokonaisuudet. Tutkielman tutkimuskysymyksestä johtuen tutkielmasta on rajattu ulkopuolelle kiinteän toimipaikan muodostuminen niin sanotun rakennus- ja asennustoiminnan perusteella sekä kiinteään toimipaikkaan liittyvän tulon allokointi. Lähtökohtaisesti kiinteällä toimipaikalla tarkoitetaan kiinteää liikepaikkaa, josta liiketoimintaa kokonaan tai osaksi harjoitetaan. Kiinteän toimipaikan muodostumisen kannalta keskeisiä oikeuslähteitä ovat eri valtioiden välillä solmitut tuloverosopimukset, kansallinen lainsäädäntö sekä malliverosopimukset ja malliverosopimusten kommentaarit. Malliverosopimuksia ovat julkaisseet niin yksittäiset valtiot, kuten esimerkiksi Yhdysvallat, kuin kansainväliset toimijatkin, kuten Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (Organization for Economic Cooperation and Development, OECD) sekä Yhdistyneet kansakunnat (YK). Suomen solmimien tuloverosopimusten taustalla on pääsääntöisesti OECD:n julkaisema malliverosopimus. Kansallisessa oikeuskäytännössä on myös todettu, että OECD:n malliverosopimuksen kommentaarilla on merkitystä tulkittaessa Suomen solmimia tuloverosopimuksia. Kiinteä toimipaikka muodostuu lähtökohtaisesti joko niin sanotun yleissäännön perusteella tai epäitsenäisen edustajan tilanteissa. Mikäli kiinteän toimipaikan katsotaan muodostuvan yleissäännön perusteella, ei ole lähtökohtaista tarvetta tutkia edustajalausekkeen soveltumista. Jos kuitenkin on todettavissa, että kiinteä toimipaikka ei tule muodostumaan yleissäännön nojalla, tulisi epäitsenäisen edustajan normiston soveltuminen selvittää. Lähetettyjen työntekijöiden sekä etätyön ollessa kyseessä kiinteä toimipaikka muodostunee todennäköisimmin yleissäännön perusteella samoin kuin vuokratyövoiman osalta, mikäli kiinteä toimipaikka yleensäkään muodostuu. Arvioitaessa muodostaako henkilökunta kiinteän toimipaikan erityistä huomiota tulee kiinnittää suoritettujen työtehtävien luonteeseen sekä kenen lukuun työtä tehdään. Asetetut kysymykset vaihtelevat asianomaisen tilanteen mukaan. Esimerkiksi vuokratyövoiman ollessa kyseessä, on työnantajan ja työntekijän mahdollisesti solmiman työsopimuksen ohella merkitystä myös yritysten välisellä sopimuksella työvoiman vuokrauksesta. Oikeuskäytännössä on myös tullut esille ongelmia liittyen työvoimaa välittävän yrityksen omistaja-yrittäjiin, jotka lukeutuvat myös itse vuokrattavaan työvoimaan. OECD:n BEPS-projektin myötä kiinteää toimipaikkaa koskevat OECD:n malliverosopimuksen artiklat sekä malliverosopimuksen kommentaari soveltuvin osin muuttunevat lähitulevaisuudessa. Kiinteän toimipaikan muodostumiskriteerit tiukentunevat, jolloin myös henkilökunnan suorittamilla työtehtävillä on entistä enemmän merkitystä sen osalta muodostuuko kiinteää toimipaikkaa lainkaan. Avustavan ja valmistelevan toiminnan osalta kiinteän toimipaikan muodostumisen raja madaltunee henkilökunnan osalta.
  • Rouhiainen, Mari (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on analysoida digitaalitalouden ja digitaalisten yritysten soveltuvuutta kiinteän toimipaikan käsitteeseen. Yritystulojen verotusoikeuden jakautumisen kannalta keskeinen tekijä on kiinteän toimipaikan käsite, joka on vuosisadan ajan perustunut ajatukseen kiinteästä, fyysisestä yhteydestä maahan. Perinteisesti kansainvälisillä yrityksillä, jotka harjoittavat rajatylittäviä liiketoimia, on oltava jonkinlainen kiinteä fyysinen läsnäolo lähdevaltiossa, jotta verotusoikeus voidaan myöntää lähdevaltiolle. Digitaalisen aikakauden kuluttajakäyttäytyminen on kuitenkin muuttanut tapaa, jolla yritykset harjoittavat rajatylittävää kauppaa, minkä vuoksi liiketoiminnan harjoittaminen toisessa valtiossa on mahdollista ilman fyysistä läsnäoloa. Tässä tutkielmassa analysoidaan digitaalisia yrityksiä, niiden ainutlaatuisia liiketoimintamalleja ja nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat kiinteän toimipaikan muodostumista. Kiinteän toimipaikan käsitteen soveltuvuutta arvioidaan digitaalisiin yrityksiin ja osoitetaan, että ainakin teoriassa nykyinen määritelmä voi kattaa digitaaliset yritykset, vaikkakin käytännössä harvoin näin tapahtuu. Tutkielmassa lisäksi esitetään kiinteän toimipaikan käsitteen määritelmään ehdotetut OECD:n ja EU:n muutosehdotukset, joilla pyritään helpottamaan kiinteän toimipaikan muodostumista digitaalisille yrityksille. Tutkielmassa analysoidaan OECD:n ja EU:n ratkaisuehdotuksia ja arvioidaan niiden mahdollista käytännön soveltuvuutta sekä EU:n ratkaisuehdotuksen mahdollisia vaikutuksia jäsenvaltioihin.
  • Heikkinen, Miira (2021)
    Kiinteistöihin sijoittavat erikoissijoitusrahastot ovat avoimia rahastoja, joissa sijoittajan omistama rahasto-osuus on likvidiä varallisuutta, mutta rahaston omistamat kiinteistökohteet epälikvidiä varallisuutta. Tämän epäsuhdan takia lainsäädäntö ja valvovat viranomaiset vaativat rahastonhoitajien kiinnittävän korostetusti huomiota rahaston likviditeetinhallintajärjestelyihin. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten kiinteistöihin sijoittavien erikoissijoitusrahastojen likviditeetinhallintaa säännellään ja millaisia likviditeetinhallintakeinoja lainsäädäntö rahastojen käyttöön mahdollistaa. Tutkimustehtävänä on lisäksi selvittää, onko likviditeetinhallinnan sääntely tällaisenaan hyvää ja riittävää vai tulisiko siihen tehdä muutoksia. Tutkimusmenetelmä yhdistelee oikeusdogmaattiseen metodiin myös oikeustaloustieteellistä ja sääntelyteoreettista tarkastelutapaa. Tällainen valinta on tehty, koska tutkimusaihe liittyy vahvasti talous- elämään eikä tutkimuksen tekeminen pelkästään oikeudellisessa tyhjiössä olisi mielekästä. Lisäksi tutkimuksessa pyritään ottamaan kantaa sääntelyn tasoon ja kehityskohtiin, mikä edellyttää sääntelyteoreettisen näkökulman käyttöä. Rahastojen valvonnasta vastaava viranomainen Finanssivalvonta teki vuonna 2019 laajan selvityksen kiinteistöihin sijoittavien erikoissijoitusrahastojen likviditeetinhallinnan tilasta. Syksyllä 2019 julkaistun teema-arvion tulosten perusteella rahastot päivittivät likviditeetinhallintakäytäntöjään, mikä auttoi niitä selviämään vuoden 2020 koronapandemian aiheuttamasta markkinashokista ilman suuria vaikeuksia. Ensimmäinen kiinteistöihin sijoittava erikoissijoitusrahasto perustettiin vuonna 2012, joten rahastot eivät toistaiseksi ole joutuneet selviytymään pitkäaikaisista markkinakriiseistä tai kiinteistöjen arvojen laskusta. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että kotimainen likviditeetinhallinnan sääntely on hyvällä tasolla, mutta EU-tason sääntelyyn odotetaan tehtävän sääntelyä tiukentavia muutoksia. Kotimaisilla rahastoilla on laajasti erilaisia likviditeetinhallintavälineitä käytössään, mutta markkinatilanne ei ole toistaiseksi edellyttänyt niiden hyödyntämistä.
  • Ahtola, Mika (2024)
    Kiinteistöjen yhteisjärjestelyt eivät ole oikeusjärjestyksessämme uusi asia, mutta ympäristössämme tapahtuneet muutokset, kuten: ilmastonmuutos, resurssien ylikuluttaminen ja kaupungistuminen ovat nostaneet kiinteistöjen yhteisjärjestelyt rakennusalan viimeaikaiseen keskusteluun. Rakennusalan keskustelussa on esitetty, että tulevaisuudessa rakennukset liittyvät entistä enemmän toisiinsa ja rakennusten talotekniset järjestelmät ikään kuin ”keskustelevat” toistensa kanssa, minkä takia kiinteistöjen välisiä yhteisjärjestelyjä pidetään hyvänä keinona sopia kiinteistöjen välisistä teknisistä järjestelmistä ja niiden ylläpidosta. Kiinteistöjen yhteisjärjestelyjä on yleisesti pidetty vaikeasti lähestyttävinä järjestelynä niin kiinteistönomistajien, taloyhtiöiden hallitusten kuin juristienkin keskuudessa. Tätä ongelmaa ei helpota se, että kiinteistöjen yhteisjärjestelyä koskeva sääntely ei ole kovin yksiselitteistä tai tyhjentävää, minkä takia kiinteistöjen yhteisjärjestelyjä on käytetty korvaamaan monen tyyppisiä oikeuksia kiinteistöllä. Tutkielmassa kiinteistöjen yhteisjärjestelyä tarkastellaan maankäyttö- ja rakennuslain sekä varallisuusoikeuden näkökulmasta seuraavan kysymyksen kautta: miten maankäyttöja rakennuslain 164 ja 164 a §:ssä säädettyjä kiinteistöjen yhteisjärjestelyitä ja yhteisjärjestelysopimuksella perustettuja oikeuksia ja velvollisuuksia tulisi tulkita varallisuusoikeudellisessa kontekstissa? Tutkielmassa kiinteistöjen yhteisjärjestelyä tarkastellaan lainopin metodein kahdesta eri näkökulmasta. Kiinteistöjen yhteisjärjestelyä lähestytään ensiksi maankäyttö- ja rakennuslain näkökulmasta, jossa selvitetään kiinteistöjen yhteisjärjestelyn tarkoitusta, sisältöä ja käyttöalaa. Tässä tarkastelussa kiinteistöjen yhteisjärjestelyä tarkastellaan yleisesti rakennus- ja kiinteistöoikeuden kontekstissa, erityisesti rasiteoikeuksien kautta. Toiseksi kiinteistöjen yhteisjärjestelyä tarkastellaan varallisuusoikeuksien sekä esine- ja velvoiteoikeuden näkökulmasta, erityisesti, mihin yhteisjärjestelysopimus sitoo tai ei sido ensinnäkin henkilösuhteissa ja toiseksi omistajanvaihdostilanteessa. Tässä tarkastelussa kiinnitetään huomiota esineoikeudelliseen tyyppipakkoperiaatteeseen ja esineoikeuden yleisiin oppeihin esinekohtaisista oikeuksista ja esineistä, ja toiseksi sopimusoikeuden yleisiin oppeihin sopimuksen sitovuudesta, sopimuksen syntymisestä ja sopimustyypeistä. Tutkielmassa havaitaan, että kiinteistöjen yhteisjärjestelyssä kiinteistön omistaja teoreettisesti luopuu esineoikeudellisesta staattisesta suojastaan määrätyille sopijapuolille, perustamalla oikeustoimiperusteisen rajoitetun esineoikeuden ja erityisen käyttöoikeuden kiinteistöönsä tai rakennukseensa, mikä nauttii rekisteröinnin myötä viranomaisen päätöksestä johtuvaa pysyvyyssuojaa sivullisiin ja sopijapuoliin nähden. Rekisteröinnin myötä sopijapuolen absoluuttinen esineoikeus muuntuu velvoiteoikeudelliseksi sopijapuolten väliseksi suhteeksi, ja kiinteistöjen yhteisjärjestelysopimuksesta tulee sopijapuolia sitova instrumentti, joka ulottaa tietyissä tilanteissa sitovuusvaikutuksensa myös kolmansiin osapuoliin, jotka eivät ole sopimuksen osapuolia.