Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Gordin, Robert (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (596/2014, MAR) tiedonantovelvollisuussääntelyä ja näiden velvollisuuksien rikkomisen suhdetta kansalliseen arvopaperimarkkinaoikeudelliseen vahingonkorvausnormistoon. Arvopaperimarkkinoilla tiedonantovelvollisuudella on perustavanlaatuinen rooli eri markkinaosapuolten välisessä tiedon jakamisessa ja tasapuolisuuden varmistamisessa. Luottaakseen rahoitusmarkkinoihin sijoittajien tulee voida luottaa siihen, että he ovat tiedollisesti yhdenvertaisessa asemassa markkinoilla toimivien muiden osapuolien kanssa. Osana tämän tavoitteen toteuttamista, liikkeeseenlaskijoille on säädetty tiedonantovelvollisuuksia, joiden nojalla liikkeeseenlaskijaan liittyvää tietoa tulee julkistaa markkinoille. MAR:ssa säädetäänkin liikkeeseenlaskijan velvollisuudesta sitä suoraan koskevan sisäpiiritiedon julkistamiseen. Liikkeeseenlaskijan etujen suojaamiseksi on kuitenkin säädetty myös liikkeeseenlaskijan oikeudesta lykätä sisäpiiritiedon julkistamista, mikäli kaikki MAR:ssa asetetut edellytykset täyttyvät samanaikaisesti. Tämä merkitsee siis poikkeamista liikkeeseenlaskijan jatkuvasta tiedonantovelvollisuudesta. Tämän säännöksen systematisoinnin kautta hahmotetaan virheelliseksi sisäpiiritiedon julkistamisen lykkäämiseksi kutsuttavaa tiedonantovirhettä. Arvopaperimarkkinaoikeudellinen vahingonkorvausnormisto on hahmotettavissa hyvin kansalliseksi verrattuna edellä esitettyyn tiedonantovelvollisuuden sääntelyyn. Arvopaperimarkkinalaki (746/2012, AML) sisältää hyvin yleisluonteisen säännöksen vahingonkorvauksesta arvopaperimarkkinoilla. Säännöksen väljän sanamuodon johdosta on katsottava, että sen soveltamisessa voidaan verrattain laajasti hyödyntää vahingonkorvausoikeuden yleisiä oppeja korvausoikeuden arvioimisessa. Arvopaperimarkkinoiden on katsottava kuitenkin asettavan tiettyjä erityisedellytyksiä näiden oppien soveltamiselle. Tutkielman ytimessä voidaan katsoa olevan juuri edellä mainittujen normistojen yhteensovittamiseen liittyvien kysymysten tarkastelu. Näkökulmaa rakennetaan sitä kautta, että tutkielmassa asetetaan kaksi päätutkimuskysymystä: 1) miten virheellistä sisäpiiritiedon julkistamisen lykkäämistä tulisi arvioida suhteessa tavanomaisempiin tiedonantovirheisiin; sekä 2) onko virheellisen sisäpiiritiedon julkistamisen lykkäämisen johdosta ylihintaisia rahoitusvälineitä hankkivalla sijoittajalla oikeutta vahingonkorvaukseen ja miten tätä oikeutta arvioidaan? Tutkimuskysymyksillä rajataan tutkielman tarkastelu koskemaan siis tilannetta, jossa sisäpiiritiedon julkistamisen lykkäämisen edellytykset eivät täyty, mutta liikkeeseenlaskija ei myöskään julkista sisäpiiritietoa tiedonantovelvollisuutensa nojalla. Tutkielman näkökulma on lainopillinen, mutta toiseen hyvin rajattuun tutkimuskysymykseen esitetään ratkaisua hyödyntäen de sententia ferenda –näkökulmaa. Tutkielman lopuksi esitetään, että sisäpiiritiedon julkistamisen lykkääminen virheellisesti, eli silloin kun lykkäämisen edellytykset ovat rauenneet eikä tietoa julkisteta markkinoille, voidaan rinnastaa tavanomaisempiin tiedonantovirheisiin. Tällöin tämän myötä voidaan arvioida sijoittajille syntyvien vahinkojen korvattavuutta. Toiseen tutkimuskysymykseen vastaten voidaan todeta, että jos arvopaperimarkkinaoikeudellisten vahinkojen yleiset syntyedellytykset täyttyvät, voi sijoittajalle myös syntyä oikeus vahingonkorvaukseen. Tämän osalta kuitenkin lain väljä sanamuoto puoltaa yksityiskohtaisen ja tapauskohtaisen arvioinnin korostamista.
  • Laitinen, Jaakko (2018)
    Markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (MAR) voimaantulon ja Euroopan unionin tuomioistuimen sisäpiiritiedon määritelmää laajen-taneiden ennakkoratkaisujen myötä arvopaperien liikkeeseenlaskijoiden sisäpiiritietojen julkistamisvelvollisuudet ovat laajentuneet. Sääntelyn tulkinnallinen painopiste on tämän myötä siirtynyt MAR:issa määriteltyihin julkistamisen lykkäämisen edellytyksiin. MAR 17 artiklan 4 kohdan mukaan liikkeeseenlaskija voi lykätä sisäpiiritiedon julkistamista jos tiedon välitön julkistaminen vaaran-taisi liikkeeseenlaskijan oikeutetut edut, edellyttäen että lykkääminen ei johda markkinoita harhaan ja että tiedon luottamuksellisuus kyetään takaamaan. Näistä oikeutettujen etujen vaarantuminen on julkistamisen lykkäämisen sallittavuuden harkinnassa ensisijainen ja tärkein arviointiperuste, muiden edellytysten toimiessa sijoittajansuojaa vahvistavina reunaedellytyksinä. Tutkielman tavoitteena on määrittää liikkeeseenlaskijan edut, niiden oikeutuksen arvioinnissa huomioitavat osatekijät ja periaatteet sekä ne konkreettiset tilanteet joissa liikkeeseenlaskijalla on julkistamisen lykkäämiseen oikeuttava etu. Tutkielmassa sovelletaan oikeustaloustieteellisen laintulkintaopin metodia, jonka perusteella esitetään tulkintakannanottoja de sententia ferenda. MAR:in edel-lyttämän EU-oikeudellisen tulkintadoktriinin huomioiminen toteutuu teleologisen tulkinnan kautta, joka nivoutuu yhteen markkina-lähtöisen, markkinoiden tehokkuutta korostavan näkökulman kanssa. MAR:in määrittämät tavoitteet markkinoiden tehokkuudesta ja markkinoihin kohdistuvasta luottamuksesta toimivat reaaliargumentteina, jotka ohjaavat tulkintaa arvopaperimarkkinoiden toimi-vuutta kokonaisuudessaan parhaiten edistävään suuntaan. Liikkeeseenlaskijan oikeutettujen etujen määritelmä koostuu kolmesta keskinäisessä dynaamisessa vuorovaikutussuhteessa olevasta osasta. Liikkeeseenlaskijaa määrittelee sen identiteetti pörssiin listautuneena julkisena osakeyhtiönä. Sen edut taas ovat asioita joi-den toteuttaminen parantaa sen asemaa pörssiyhtiönä, tai ainakin estää sen heikkenemisen. Oikeutuksen arvioinnissa on puolestaan huomioitava miten liikkeeseenlaskijan etujen tavoittelu vaikuttaa markkinoilla toimivien sijoittajien tiedollisiin oikeuksiin. Ensisijaisesti liikkeeseenlaskijan toimi on oikeutettu, kun se toteuttaa osakeyhtiöoikeudellisia päämääriään pyrkimällä osakkeidensa nettoperusteisesti määrittyvän fundamenttiarvon maksimointiin. Julkistamisen lykkääminen on liikkeeseenlaskijan näkökulmasta lähtökohtaisesti perusteltua, kun lykkäämispäätöksen odotusarvoinen nettohyöty yrityksen arvon maksimoinnin suhteen on korke-ampi kuin odotusarvoiset nettohyödyt sisäpiiritiedon julkistamisesta. Hyötyjen arvioinnissa liikkeeseenlaskijan on kuitenkin huo-mioitava arvopaperimarkkinaoikeudellisen toimintaympäristönsä vaatimukset, kuten arvopaperimarkkinoiden sääntely ja sen etujen toteuttamisen vaikutukset sen toimintamahdollisuuksiin arvopaperimarkkinoilla. Sen on pyrittävä tarkoin noudattamaan arvopape-rimarkkinoita koskevaa oikeudellista sääntelyä, viranomaismääräyksiä sekä itsesääntelynormeja. Oikeutuksen arvioinnissa suoritet-tavaa oikeushyvien punnintaa ei siis tule rajoittaa pelkästään yksityisoikeudellisten oikeussubjektien väliseksi, koska toimiviin markkinoihin liittyy merkittävä julkinen intressi. Liikkeeseenlaskijoilla onkin erityinen vastuu markkinoiden luottamuksen takaami-sen suhteen. Markkinoiden edun huomioimisessa on myös viime kädessä kyse myös jokaisen liikkeeseenlaskijan edusta. Keskeisimmäksi tekijäksi liikkeeseenlaskijan oikeutettujen tulkinnassa muodostuukin tasapainon saavuttaminen liikkeeseenlaskijan ja sijoittajien kilpailevien etujen välillä. Tulkinnan perustana on hyöty- ja haitta-arvojen arviointiin perustuva intressipunninnallinen tasapainotesti, jonka kautta liikkeeseenlaskijan ja markkinoilla toimivien sijoittajien oikeuksia on arvioitava ja punnittava keskenään tavalla, joka johtaa markkinoiden ja liikkeeseenlaskijan kannalta suurimpaan kokonaisnettohyötyyn. Oikeutettujen etujen konkreettisen arvioinnin lähtökohtana toimivat Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) ohjeet, joissa määritellään esimerkkitilanteita oikeutetuista eduista liikkeeseenlaskijan toiminnassa sekä sen ulkopuolisten tahojen että sen sisäisten prosessien vaatimusten suhteen. Tutkielmassa esitetyn kannan mukaan liikkeeseenlaskija voi ESMAn ohjeiden esimer-keissä määriteltyjen tilanteiden lisäksi lykätä tiedon julkistamista erityisesti silloin, kun tieto koskee sen kilpailukyvyn kannalta merkittäviä liikesalaisuuksia tai strategisesti merkittäviä hankkeita, taikka käsillä on tilanne jossa tiedon julkistaminen johtaisi mark-kinoita harhaan ja suhteettomasti vahingoittaisi liikkeeseenlaskijan mainetta ja markkina-arvoa. Kun liikkeeseenlaskija on pystynyt poistamaan etuihinsa kohdistuvan vaaran, tieto tulee julkistaa.
  • Nikander, Riina (2019)
    Tutkielman aiheena on arvopaperien liikkeeseenlaskuun osallistuvien investointipankkien eli liikkeeseenlaskun järjestäjien vahingonkorvausvastuu totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen esittämisestä listalleottoesitteessä. Aihetta tarkastellaan tutkielmassa oikeusvertailevasti vertaamalla suomalaista oikeuskäytäntöä erityisesti yhdysvaltalaiseen mutta myös eräiden toisten maiden oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa esitetään, että vaikka järjestäjän vastuu on suomalaisessa oikeuskäytännössä ollut harvoin esillä, voi järjestäjäkin eräissä tilanteissa joutua korvausvastuuseen esitteessä olleista virheistä tai puutteellisuuksista. Oikeustila on tältä osin myös liikkeessä sijoittaja myönteisempään suuntaan, mikä saattaa johtaa tulevaisuudessa ankarampaan suhtautumiseen järjestäjän selonotto- ja tiedonantovelvoitteisiin nähden. Tutkielmassa liikkeeseenlaskun järjestäjän vastuuta tarkastellaan ensisijaisesti järjestäjän näkökulmasta. Tutkielma jakautuu viiteen lukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkielman aihepiiriä ja kysymyksenasettelua, menetelmää ja käytettyjä menetelmiä sekä tutkimuskohteen rajausta. Toisessa luvussa tarkastellaan arvopaperien laskemista yleiseen liikkeeseen esimerkiksi liikkeeseenlaskun syiden ja liikkeeseenlaskuun osallistuvien tahojen tehtävien kautta. Luvussa tarkastellaan liikkeeseenlaskun järjestäjän tehtäviä sekä esitesääntelyä Suomessa ja vertailumaassa Yhdysvalloissa. Tutkielman kolmas luku koskee vahingonkorvausvelvollisuuden merkitystä arvopaperimarkkinoilla ja lähemmin listalleottoesitteessä annetuista puutteellisesta tai virheellisestä tiedosta seuraavaa vastuuta. Luvussa kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti arvopaperimarkkinaoikeudelliseen vahingonkorvaukseen liittyvät haasteet sekä esitteen perusteella aiheutuvaan vastuuseen liittyvät erityisongelmat. Luvussa tarkastellaan lisäksi etenkin Yhdysvalloissa liikkeeseenlaskun järjestäjiin sovellettavaa portinvartijateoriaa. Neljännessä luvussa analysoidaan liikkeeseenlaskun järjestäjän vahingonkorvausvastuun toteutumista suomalaisen oikeuskäytännön valossa. Koska järjestäjän vastuun on katsottu perustuvan huolimattomuuteen tai laiminlyönteihin due diligence – tarkastuksen eli yritystarkastuksen suorittamisessa, on alaluvut rakennettu sellaisten yritystarkastuksessa tarkastuksen kohteena olevien tietojen ympärille, joiden puutteellista tai harhaanjohtavaa ilmoittamista on käsitelty suomalaisessa oikeuskäytännössä. Suomalaista oikeustilaa verrataan liikkeeseenlaskun järjestäjän esitevastuun osalta etenkin yhdysvaltalaiseen mutta myös eräiden toisten maiden oikeuskäytäntöön. Viidennessä luvussa esitetään tutkielman johtopäätökset. Arvopaperimarkkinaoikeudellinen vahingonkorvaus on poikkeus vahingonkorvausoikeuden pääsäännöstä, jonka mukaan puhtaan taloudellisen vahingon korvaaminen edellyttää erityisiä syitä. Listalleottoesitteessä olevassa tiedonantovirheessä on näkemykseni mukaan kysymys sopimuksenulkoisesta vastuusta ainakin liikkeeseenlaskun järjestäjän kohdalla. Arvopaperimarkkinalakia uudistettaessa todettiin, ettei vahingonkorvauksella ole ollut suurta merkitystä arvopaperimarkkinoilla Suomessa. Liikkeeseenlaskun järjestäjän esitevastuun kannalta keskeinen osa listautumisannin valmistelua on liikkeeseenlaskijaan kohdistuva yritystarkastus eli due diligence. Jos järjestäjä suorittaa tarkastuksen huolellisesti, on se yleensä vastuusta vapaa sijoittajiin nähden esitteessä ilmenneistä virheistä. Tämä standardi on lähtöisin yhdysvaltalaisessa BarChris-ratkaisusta ja sitä seuranneesta oikeuskäytännössä muotoillusta due diligence defense -periaatteesta. Tämän periaatteen mukaan muu esitteen laatimisesta vastannut taho kuin liikkeeseenlaskija itse voi vapautua esitevastuusta osoittamalla, että hän pyrki riittävässä määrin selvittämään esitteessä esitettyjen tietojen oikeellisuutta ja uskoi perustellusti tietojen olevan oikeita ja riittäviä. Yhdysvalloissa liikkeeseenlaskun järjestäjän rooliin on usein nähty kuuluvan myös toimiminen portinvartijana ja liikkeeseenlaskijan antaman tiedon haastajana, kun taas suomalaisessa oikeuskäytännössä tällaisen roolin ottamista ei ole ainakaan aikaisemmin tavattu järjestäjiltä edellyttää. Oikeuskäytännössä suomalaiset tuomioistuimet ovat suhtautuneet varsinkin yhdysvaltalaisia tuomioistuimia pidättyvämmin arvopaperimarkkinaoikeudelliseen vahingonkorvausvelvollisuuteen niin järjestäjän kuin muidenkin tahojen kohdalla. Järjestäjän vastuu ei muutenkaan ole ollut oikeudessa esillä kuin joitakin kertoja. Oikeuskäytännöstä ei kuitenkaan voida tehdä sitä johtopäätöstä, että vahingonkorvausvelvollisuus olisi järjestäjän kohdalla ainoastaan lähinnä teoreettinen mahdollisuus, jolla ei olisi juuri merkitystä käytännössä.
  • Salo, Jussi (2020)
    Ne bis in idem -periaatteen mukaan ketään ei saa tutkia, syyttää tai rangaista kahdesti samasta teosta. Periaate on keskeinen prosessuaalinen ihmisoikeus. Tutkielman tavoitteena on selvittää ne bis in idem -periaatteen sisältö hallinto-oikeudellisen ja rikosoikeudellisen rahanpesusääntelyn muodostamassa viitekehyksessä. Ne bis in idem -periaatetta tarkastellaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa (”rahanpesulaki”) omaksutun, hallinnollisille seuraamuksille rakentuvan seuraamusjärjestelmän ja rikosoikeudellisten rahanpesukriminalisointien välisessä suhteessa. Vuonna 2017 voimaantulleella rahanpesulailla Suomi implementoi nk. neljännen rahanpesudirektiivin vaatimukset kansallisesti. Uudessa rahanpesulaissa vanhassa laissa olleet rahanpesulain kriminalisoinnit korvattiin huomattavilla rahamääräisillä hallinnollisilla seuraamuksilla. Laki mahdollistaa jopa 5 000 000 euron suuruisen seuraamusmaksun määräämisen luonnolliselle henkilölle. Tähän mennessä rahanpesulakiin otettuja hallinnollisia sanktioita ei vielä kertaakaan ole käytetty, mutta tilanne tulee todennäköisesti lähitulevaisuudessa muuttumaan OECD:n alaisuudessa toimivan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen Financial Action Task Force:n (FATF) havaittua vuonna 2019 toteuttamassaan arvioinnissa Suomen kohdalla vakavia puutteita rahanpesulain säännösten noudattamista koskevassa viranomaisvalvonnassa. Rahanpesulain säätämisen yhteydessä ei tehty muutoksia rikoslain rahanpesurikosten tunnusmerkistöihin tai rangaistuksiin. Näin ollen tietyissä tilanteissa samaa tekoa voidaan arvioida sekä rikosoikeudellisessa prosessissa että hallintolainkäytön piirissä. Rahanpesulain säätämisvaiheessa pyrittiin huomiomaan hallinnollisen sanktioinnjn ja rikosoikeudellisen rangaistavuuden välinen ne bis in idem -jännite, sillä kansallinen oikeustila on 2010-luvun aikana sopeutunut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen luomaan ne bis in idem -doktriiniin, joka edellytti merkittävää muutosta kansallisessa oikeusvoimaa koskevassa tulkintraditiossa. KKO:n prejudikaattien ja perustuslakivaliokunnan kannanottojen tuloksena vallitseva oikeustila on muokkautunut ne bis in idem -kiellon tulkinnan osalta tiukemmaksi, kuin mitä Suomea velvoittavat ihmisoikeussopimukset välttämättä edellyttävät. Oikeuskäytännössä ja oikeustieteellisessä tutkimuksessa hallintosanktioiden ja rikosoikeuden välinen ne bis in idem -problematiikka on kuitenkin paikantunut lähinnä veronkorotusten ja veropetossyytteiden välisiin tilanteisiin. Viranomaisen mahdollisuus määrätä rahanpesulain mukainen sanktio estyy laissa olevan nimenomaisen säännöksen nojalla jo siinä vaiheessa, jos sama teko on esitutkinnan kohteena tai syyteharkinnassa. Tämä ilmentää eräänlaista laajennettua lis pendens -vaikutusta, sillä rikosasia tulee vireille vasta syyteharkintaa myöhemmässä vaiheessa. KKO:n omaksuma tulkintalinja puolestaan soveltuu analogisesti ne bis in idem -arvioinnissa keskeisen estevaikutuksen määrittelemiseen tilanteessa, jossa asia on tullut ensin vireille viranomaisessa. Tällöin varsinaista lis pendens -vaikutusta suhteessa rikosprosessiin ei synny, mutta syytteen nostamiselle muodostuu este, kun viranomainen on käyttänyt hallinnollisen sanktion määräämistä koskevaa päätäntävaltaa joko määräämällä sen tai jättämällä sen määräämättä. Estävä vaikutus ei siis kytkeydy vireilletuloon, mutta ei toisaalta myöskään ratkaisun lopullisuuteen, vaan paikantuu näiden välille. Idem -elementtiä, eli asioiden samuutta koskeva ratkaisu tehdään rahanpesulain ja rikoslain välisessä suhteessa EIT:n Zolotukhin-ratkaisussa konstruoidun tulkintalinjauksen mukaan, eli tosiasiallisia tapahtumakulkuja oikeudellisten käsitteiden sijaan painottaen. Rahanpesulakiin sisältyy idem -elementtiä ilmentävä säännös, joka rajoittaa seuraamusmaksun käyttöäalaa luonnollisten henkilöiden kohdalla rangaistavuuden perusteella. Kyseinen lainsäädäntöratkaisu edellyttää valvontaviranomaiselta rikosoikeudellista asiantuntemusta. Syyllisyyskysymysten ja rikostunnusmerkistötekijöiden arviointiin liittyvien tehtävien osoittaminen valvontaviranomaiselle on oikeusvarmuuden, yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan toteutumisen kaltaiset syyt huomioiden ongelmallinen lainsäädäntöratkaisu.
  • Valkama, Annina (2015)
    Tutkielma käsittelee transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetussa laissa eli translaissa sukupuolen vahvistamiselle asetettuja edellytyksiä ihmis- ja perusoikeusnäkökulmasta. Translain 1 § sisältää sukupuolen vahvistamisen yleiset edellytykset, joihin sisältyy muun muassa vaatimukset siitä, että henkilö esittää lääketieteellisen selvityksen siitä, että hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja että hän elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa sekä siitä, että hänet on steriloitu tai että hän muusta syystä on lisääntymiskyvytön. Lisäksi edellytetään, että henkilö ei ole avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa. Translain 2 § sisältää poikkeuksen edellä mainittuun niin sanottuun naimattomuusvaatimukseen, ja henkilö voidaan vahvistaa kuuluvaksi vastakkaiseen sukupuoleen, jos aviopuoliso tai rekisteröidyn parisuhteen toinen osapuoli antaa tähän suostumuksensa. Tällöin avioliitto muuttuu sukupuolen vahvistamisen yhteydessä ilman eri toimenpidettä rekisteröidyksi parisuhteeksi ja rekisteröity parisuhde vastaavasti avioliitoksi. Nämä vaatimukset ovat herättäneet kritiikkiä yhdenvertaisuuden, henkilökohtaisen koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden kannalta. Vaatimuksia on kritisoinut muun muassa Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu. Tutkielmani käsittelee sitä, mitä Euroopan ihmisoikeussopimuksen säännöksistä sovelletaaan kun tarkastellaan translain mukaisia lisääntymiskyvyttömyys- ja naimattomuusvaatimuksia. Käsittelen lyhyesti myös kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevaa yleissopimusta, Euroopan unionin perusoikeuskirjaa ja Suomen perustuslain säännöksiä olennaisilta osiltaan. Niin sanotuista soft law -instrumenteista käsittelen Yogyakartan periaatteita, joka on ihmisoikeusasiantuntijoiden vuonna 2006 laatima ohjeistus siitä, kuinka sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville henkilöille kuuluvat ihmisoikeudet tulee parhaiten toteuttaa. Selvitän tutkielmassani myös mikä on nykykäsitys sukupuolesta biologisena, sosiaalisena ja psykologisena käsitteenä, ja vastaako lainsäädännöstä ilmenevä jäykkä kahtiajako tätä sukupuolikäsitystä. Tuon tutkielmassani esiin myös kuinka sukupuolen vahvistamisen sitominen transsukupuolisuutta koskevaan diagnoosiin (ICD-10 F64.0) on ongelmallinen. Naimattomuusvaatimuksen osalta käsittelen myös korkeimman hallinto-oikeuden tapausta 2009:15, joka eteni Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen tapauksena Hämäläinen v. Suomi. Tapaus koski transsukupuolisen henkilön oikeutta sukupuolen vahvistamiseen tilanteessa, jossa hän oli ollut pitkäkestoisessa avioliitossa jonka puolisot toivoivat jatkuvan ennallaan sukupuolen vahvistamisen jälkeen. Translain muutostarpeita arvioinut työryhmä on ehdottanut lain nimikkeen muuttamista muotoon ”laki sukupuolen vahvistamisesta” ja lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksen poistamista. Vertailun vuoksi Ruotsin lainsäädännöstä lisääntymiskyvyttömyysvaatimus poistettiin vuoden 2013 heinäkuun alusta ja Tanskassa sukupuolen vahvistamiseksi ei puolestaan syyskuun 2014 jälkeen ole edellytetty lainkaan lääketieteellistä selvitystä. Lisäksi työryhmä ehdotti, että naimattomuusvaatimus poistettaisiin laista. Käsittelen tutkielmassani muutoksen toteuttamiseksi annettuja vaihtoehtoja ja niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta ehdotuksista annettujen lausuntojen perusteella. Joulukuussa 2014 eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteeseen perustuneen avioliittolain muutoksen siten, että samaa sukupuolta olevat henkilöt voivat lain voimaantulon jälkeen solmia keskenään avioliiton. Tämä muutos edellyttää muutoksia myös translakiin. Lain nimikkeen muutos on tarpeellinen, sillä transseksuaalisuus terminä on vanhentunut. Lisääntymiskyvyttömyysvaatimukselle ei ole lääketieteellisiä perusteita, ja myös naimattomuusvaatimuksen poistaminen on käytännössä välttämätöntä kun avioliitto tulee mahdolliseksi samaa sukupuolta olevien henkilöiden välillä. Naimattomuuden ei voida muutoinkaan katsoa olevan aiheellinen edellytys sukupuolen vahvistamiselle etenkään tapauksissa, joissa puolisot toivovat liiton jatkuvan ennallaan sukupuolen vahvistamisen jälkeen. Translain muutostarpeet ulottuvat kuitenkin paljon lisääntymiskyvyttömyys- ja naimattomuusvaatimusten poistamista pidemmälle, ja lain kokonaisvaltainen ja ihmisoikeusvetoinen uudistaminen olisi aiheellista.
  • Vitikainen, Heidi (2013)
    Tutkimuksen kohteena on lisä- ja muutostyöt rakennusurakassa. Lisä- ja muutostöiden ilmeneminen rakennusurakassa on enem-män pääsääntö kuin poikkeus, ja niitä koskevat riidat ovat varsin yleisiä rakennusalalla. Muutostyöllä tarkoitetaan työtä, joka muut-taa urakkasopimuksessa sovitun työn sisältöä. Lisätyöllä tarkoitetaan puolestaan työtä, joka tehdään sovitun suorituksen lisänä. Lisä- ja muutostöitä voidaan joutua toteuttamaan mm. puutteellisten tai virheellisten suunnitelmien vuoksi. Rakennuttajan ja ura-koitsijan väliset erimielisyydet liittyvät tyypillisesti siihen, mitkä työt on katsottava urakkaan kuuluviksi ja mitkä taas muutos- tai lisätöiksi. Lisäksi rakennuttaja ja urakoitsija voivat olla erimielisiä lisä- ja muutostöiden vaikutuksista urakkahintaan ja urakan aika-tauluun. Rakennusurakan yleisiin sopimusehtoihin sisältyy menettelytapamääräyksiä lisä- ja muutostöistä sopimisesta. Ehtojen lähtökohtana on, että lisä- ja muutostöiden vaikutuksista sovitaan kirjallisesti etukäteen. Rakennuttaja ja urakoitsija eivät kuiten-kaan aina noudata näitä menettelytapamääräyksiä vaan sopivat töiden suorittamisesta epävirallisesti. Lisä- ja muutostöitä koske-vissa riidoissa joudutaankin usein ottamaan kantaa menettelytapamääräysten asemaan lisä- ja muutostöistä sovittaessa. Tutkielmassa tarkastellaan YSE 1998-ehtojen lisä- ja muutostöitä koskevia määräyksiä ja niiden vaikutuksia rakennuttajan ja urakoitsijan välisiin oikeuksiin ja velvollisuuksiin rakennusurakassa. Tarkoituksena on selvittää, miten YSE 1998-ehtoihin sisältyviä lisä- ja muutostöitä koskevia määräyksiä on tulkittava ja mitä niiden laiminlyönnistä seuraa. Rakennusurakan yleisissä sopimuseh-doissa lähtökohtana on, että urakoitsija on velvollinen toteuttamaan rakennuttajan osoittamat muutokset, elleivät ne muuta työtä olennaisesti toisen luonteiseksi. Koska rakennuttajalle annettu yksipuolinen oikeus muutosten teettämiseen johtaisi helposti koh-tuuttomuuteen, on urakoitsijalla yleisten sopimusehtojen mukaan oikeus lisä- ja muutostöistä aiheutuvaan korvaukseen ja lisäai-kaan. Keskeinen tutkimuskysymys liittyy lisä- ja muutostöistä sopimiseen. YSE-ehtojen mukaan lisä- ja muutostöistä tulisi sopia kirjallisesti ennen kuin niitä aletaan suorittaa. Käytännössä rakennusurakan yleisten sopimusehtojen menettelytapamääräyksiä ei ole aina noudatettu vaan ne on nähty lähinnä ohjeellisina. Aikaisemmassa oikeuskäytännössä urakoitsijan ei ole katsottu menettä-neen oikeuttaan lisä- ja muutostyöstä aiheutuvaan lisäkorvaukseen, vaikka lisä- ja muutostöistä ei olisi sovittu yleisten sopimuseh-tojen edellyttämällä tavalla. Korkeimman oikeuden ratkaisussa 2008:19 otettiin kantaa kysymyksiin siitä, oliko urakoitsijalla oikeus saada korvausta tekemistään lisä- ja muutostöistä ja oikeus saada lisäaikaa suoritukselleen siitä huolimatta, ettei töistä ja lisäajas-ta oltu sovittu YSE-ehtojen mukaisella tavalla. Ratkaisu on herättänyt paljon keskustelua rakennusalalla ja sitä käsitellään myös tässä tutkielmassa. Suomessa ei ole rakennusurakkaa sopimustyyppinä koskevaa lainsäädäntöä. Kauppalaissa rakennusurakka on rajattu kauppalain säännösten soveltamisalan ulkopuolelle. Maankäyttö- ja rakennuslaissa on asetettu tiettyjä velvoitteita rakennushankkeeseen ryhtyvälle, mutta laissa ei kuitenkaan säännellä urakkasopimuksen osapuolten välistä suhdetta. Rakennuttajan ja urakoitsijan välinen sopimussuhde määräytyy yleensä rakennusurakan yleisten sopimusehtojen mukaan. Vakioehdot tulevat urakkasopimuk-sen osaksi viittauksen perusteella. Tärkeimpinä vakioehtoina voidaan pitää YSE 1998-ehtoja, jotka on laadittu sovellettavaksi elinkeinonharjoittajien välisiin urakkasopimuksiin. YSE-ehdot ovat kattavuutensa ja yksityiskohtaisuutensa puolesta verrattavissa lainsäädäntöön ja niillä on hyvin vakiintunut asema rakennusalalla. Vakioehtojen lisäksi rakennusurakkaan sovelletaan oikeustoi-milain säännöksiä ja sopimusoikeuden yleisiä periaatteita. Tutkielmassa tarkastellaan elinkeinonharjoittajien välisiä urakkasopimuksia. Kuluttajaurakat ja grynderirakentaminen on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen ja toteutettu rakennusurakan yleisiin sopimusehtoihin, oikeuskirjal-lisuuteen ja oikeuskäytäntöön perehtymällä. Koska rakennusurakasta on viime vuosina kirjoitettu suhteellisen vähän ja rakennus-urakkaa koskevat riidat ratkaistaan usein välimiesmenettelyssä, on tutkielmaa varten haastateltu alan asiantuntijoita käytännön näkökulman saamiseksi. Haastattelut ovat antaneet myös tukea tutkimusaineistosta tehtäville tulkinnoille.
  • Himmanen, Kaisa (2018)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten lisäkauppahinnan käyttämistä yrityskauppasopimuksissa tulisi arvioida sopimusoikeudellisten argumenttien valossa sekä miten ja missä laajuudessa moraaliseen uhkapeliin ja sen aiheuttamaan opportunistiseen käyttäytymiseen voidaan puuttua sopimusoikeudellisen sääntelyn avulla. Tutkielmassa arvioidaan myös sitä, kannustaako sopimusoikeudellinen sääntely ostajaa myyjän edun mukaiseen käyttäytymiseen vai jääkö myyjän etujen huomioiminen osapuolten neuvottelemien sopimusehtojen varaan. Tutkielmaa ja sen teoreettisia lähtökohtia taustoitetaan kauppahinnan muodostamisen ja lisäkauppahinnan talousteoreettisten vaikutusten näkökulmista käsin sekä jäsentämällä lisäkauppahintaan liittyviä käytännön sopimusteknisiä haasteita. Tutkielman tutkimuskysymykset on jaoteltu seuraavasti: (i) miksi lisäkauppahintaa käytetään yrityskaupoissa ja milloin sen käyttö on perusteltua, (ii) mihin yrityskauppasopimuksessa on erityisesti kiinnitettävä huomiota lisäkauppahintaa käytettäessä, (iii) mitkä ovat lisäkauppahinnalla otettavan taloudellisen riskin rajat sopimuksen tulkintatilanteissa ja kuinka pitkälle menevää myyjän edun huomioon ottoa on myyjällä oikeus odottaa ostajalta sopimusoikeudellisen normiston perusteella sekä (iv) kun/jos lisäkauppahinta ei toteudu normaaleissa olosuhteissa tai väärinkäytöksen johdosta, niin mitkä ovat sen saavuttamatta jäämisen seuraukset. Lisäkauppahinta on yrityskauppasopimuksissa suhteellisen yleinen tapa jakaa kohdeyhtiöön liittyvää riskiä ostajan ja myyjän välillä. Riski voi liittyä siihen, että kohdeyhtiöstä ei ole saatavilla tarpeeksi tietoa informaatioepäsymmetrian vuoksi tai että ostaja ei muun syyn vuoksi jaa myyjän näkemyksiä kohdeyhtiön ansaintapotentiaalista ja kokee kaupan epävarmana. Lisäkauppahintaa käytettäessä osa kauppahinnasta sidotaan tulevaisuuden kehitykseen. Tällöin yrityskauppasopimuksessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota seuraaviin ehtoihin: (i) kohdeyhtiön määrittämiseen, (ii) lisäkauppahinnan suoriutumismittarin valintaan, (iii) kirjanpitomenetelmän ja siinä noudatettavien periaatteiden määrittämiseen, (iv) lisäkauppahinnan tarkasteluajanjakson pituuteen ja maksun rakenteen määrittämiseen sekä (v) kohdeyhtiön liiketoiminnan harjoittamiseen lisäkauppahinta-ajanjakson aikana. Lisäkauppahintaa käytettäessä taloudellinen riski siirtyy osittain myyjän kannettavaksi, jolloin myyjä joutuu kantamaan riskin sekä kohdeyhtiön taloudellisesta kehityksestä että ostajan kyvystä johtaa kohdeyhtiötä tämän intressien mukaisesti lisäkauppahinnan maksun perusteita maksimoivalla tavalla. Riskinjaon lähtökohtana on, että myyjä kantaa kaikki ennakoitavissa olevat riskit, jollei sopimuksessa ole muuta sovittu. Ennakoitavuuden arvioimisen kannalta keskeinen lähtökohta on se, että ostaja on ilman erillistä sopimusehtoa oikeutettu kohdeyhtiön määräysvallan nojalla harjoittamaan liiketoimintaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Myyjän valvontamahdollisuuksien puutteen vuoksi ostajalla saattaa olla kannustin ryhtyä toimiin, jotka ovat myyjän etujen vastaisia. Sopimuksen tarkoituksena ei kuitenkaan voi olla, että ostaja vilpillisesti pyrkii toimillaan lisäkauppahinnan vähentämiseen. Jos tietää myyjän erehtyneen sopimuksen päättämisen kannalta olennaisesta seikasta, ostajan toiminta on katsottava OikTL 33 §:n vastaiseksi. OikTL 33 § velvoittaa myös ostajan huomioimaan myyjän oikeutetut odotukset kohdeyhtiön tulevaisuuden suhteen. Lähtökohtaisesti lojaliteettiperiaatteella ei yritysten välisissä kertasopimuksen luonteisissa sopimussuhteissa ole juurikaan painoarvoa. Lojaliteettiperiaatteen näkökantoja voidaan kuitenkin hyödyntää OikTL 33 §:n osoittaman sopimustoiminnassa noudatettavan menettelyn arvioinnissa, jolloin intressipunninta saattaa edellyttää, että ostaja pidättäytyy itseään hyödyttävistä toimista, joista aiheutuu myyjälle merkittävää haittaa. Ostajan vilpillistä toimintaa sopimuksenteon hetkellä voidaan arvioida myös petoksen tunnusmerkistön täyttymisestä käsin silloin, kun ostaja on erehdyttänyt myyjää lisäkauppahinnan käyttämisellä tarkoituksenaan saada taloudellista hyötyä. Tutkielman tulokset osoittavat, että sopimusoikeudellinen normisto kohdistuu lähinnä väärinkäytösten estämiseen. Liikesopimuksissa tasapuolisille sopimuskumppaneille annetaan huomattava painoarvo heidän omille kyvyilleen valvoa etujaan, jolloin myyjä on vastuussa ostajan toimintavapauden kontrolloinnista siltä osin, kun kyse ei ole oikeuksien väärinkäyttämisestä.
  • Jämsä, Juhani (2019)
    Yritysjärjestelyt ovat usein hyvin monimutkaisia prosesseja ja niiden läpivieminen koostuu pääsääntöisesti kolmesta eri vaiheesta: suunnittelusta, toteutuksesta ja jälkitoimenpiteistä. Yritysjärjestely voi myös koostua useammasta eri oikeustoimesta, kuten esimerkiksi liiketoiminnan, varallisuuden sekä osakkeiden luovutuksesta. Yritysjärjestelyihin liittyy aina rahoituksellisia, oikeudellisia ja verotuksellisia kysymyksiä, ongelmia ja seuraamuksia. Tästä johtuen yrityskauppojen toteuttamiseen kuuluu myös luonnollisesti tulevan järjestelyn verotuksellisen struktuurin miettiminen ja sen huolellinen suunnittelu. Tämä tutkielma käsittelee yrityskauppojen yhteydessä käytettävien lisäkauppahintamekanismien (earnout provisions) verotusoikeudellista kohtelua. Tutkimuksessa pyritään esittämään taustoja lisäkauppahinnan käytölle sekä selvittämään minkälaisia verotusoikeudellisia ongelmia ja kysymyksiä lisäkauppahinnan käyttöön liittyy. Tutkielman tavoitteena on antaa kokonaiskuva lisäkauppahintaan ja sen verotukseen liittyvästä nykyisestä lainsäädännöstä ja siihen läheisesti yhteydessä olevasta oikeuskäytännöstä. Tavoitteena on tehdä selvitys lisäkauppahinnan käyttöön liittyvistä verotusoikeudellisista kysymyksistä ja millä tavoin nämä tulisi ottaa huomioon yrityskauppojen yhteydessä. Lisäkauppahintamallien osalta tutkielmassa pyritään ensiksi vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) mitä lisäkauppahintamallit ovat, 2) miksi lisäkauppahintaa käytetään, 3) millaisissa tilanteissa lisäkauppahintaa yleensä käytetään? Lisäkauppahintaan liittyvät verotukselliset kysymykset ovat yleisiä yrityskauppojen yhteydessä. Tutkielmassa verotuksellisten kysymysten tarkastelu kohdistuu ensinnäkin siihen, minkälaisia kysymyksiä lisäkauppahinnan käyttämisestä voi nousta esiin veroneutraaleissa järjestelyissä. Veroneutraaleiden järjestelyiden osalta tarkastelu kohdistuu potentiaalisiin ongelmiin, jotka voivat nousta esiin silloin, kun veroneutraalin osake-vaihdon tai sulautumisen yhteydessä sovitaan lisäkauppahinnan käyttämisestä. Veroneutraaleiden järjestelyiden lisäksi tutkielma keskittyy lisäkauppahinnan varainsiirtoverotukseen. Varainsiirtoverotuksen osalta keskeiset kysymykset kohdistuvat siihen, milloin lisäkauppahinnan varainsiirtovero tulee suorittaa ja mistä määrästä se tulee suorittaa. Lisäksi varainsiirtoverotuksen osalta tarkastellaan tilanteita, joissa varainsiirtoveroa on suoritettu joko liikaa tai liian vähän. Aihealueen osalta tarkastellaan myös tilannetta, jossa yrityskaupan kauppahinta on määritetty ulkomaan rahassa ja mitä vaikutuksia sillä voi mahdollisesti olla varainsiirtoveron suorittamiseen. Tutkielmassa käsitellään myös kohdeyhtiön myyjän ansiotuloverotusta ja mitä ongelmia lisäkauppahinnan osalta voi mahdollisesti seurata, jos kohdeyhtiön myyjä jää yrityskaupan jälkeen työskentelemään myymäänsä yhtiöön. Tällaiseen niin sanottuun työssä jatkamisvelvoitteeseen ja myyjän ansiotuloverotukseen liittyy läheisesti myyjän palkkataso ennen yrityskauppaa ja sen jälkeen. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös tilannetta, jossa maksettava lisäkauppahinta jakautuu epätasaisesti kohdeyhtiön myyjien kesken. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan lisäkauppahinnan jaksotukseen ja veronalaisen tulon laskentaan liittyviä kysymyksiä. Aihealueen osalta tarkastellaan ensin kohdeyhtiön myyjän verotusta tuloverolain ja elinkeinotuloverolain mukaan, jonka jälkeen tarkastelu kohdistuu laeille yhtenäisiin tulkintaongelmiin. Tulkintaongelmat liittyvät muun muassa lisäkauppahinnan varmuustasoon, luovutusvuoden verotuksen päättymisen jälkeisen luovutusvoiton laskentaan ja osakkeiden hankintamenon huomioimiseen. Lainsäädännön, oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuuden perusteella lisäkauppahinnan verotusoikeudellisten tulkintakysymysten osalta tutkielmassa päädytään siihen lopputulokseen, että osaa tulkintakysymyksistä voidaan edelleen pitää tulkinnanvaraisina.
  • Lammila, Anni (2021)
    Tutkielman aiheena on kotimaisten listaamattomien ja arvo-osuusjärjestelmään kuulumattomien osakkeiden digitalisoinnin arviointi. Erityskysymyksenä tarkastellaan avoimen lohkoketjun soveltuvuutta digi-talisoinnissa käytettäväksi teknologiaksi. Tutkielman metodi on lainopillinen ja sääntelyteoreettinen. Sen ulko-puolelle on rajattu verotukselliset, listattuihin yhtiöihin liittyvät sekä osakeyhtiöoikeudellisiin osakasoikeuksiin liittyvät kysymykset. Suomen lainsäädännöllistä tilannetta tarkastellaan valikoitujen valtioiden kontekstissa. Tarkoituksena on tulkita voimassa olevaa osakeyhtiöiden osakkeisiin soveltuvaa lainsäädäntöä, kuten osake-yhtiölakia sekä velkakirjalakia, ja arvioida mahdollistaako nykytila listaamattomien ja arvo-osuusjärjestelmään kuulumattomien osakkeiden digitalisoinnin. Mikäli arvioinnissa päädytään siihen, että lainsäädäntö on puut-teellista tai epäselvää, tavoitteena on hahmotella muutossuosituksia. Sääntelyteorian metodein pyritään arvi-oimaan muutosten tarkoituksenmukaisuutta sekä pyritään muotoilemaan suositukset niin, että ne täyttävät osakeyhtiölainsäädännössä tyypillisesti painotetut sääntelystandardit. Arvo-osuusjärjestelmään kuulumattomien osakkeiden sähköistäminen on jäänyt jälkeen arvo-osuuksista ja muista arvopapereista. Vuonna 2021 yksityisten yhtiöiden osakekirjattomien osakkeiden esineoikeudellisia suojamuotoja ei edelleenkään turvata lainsäädännöllä ja esimerkiksi osakkeen panttaus on oikeustoimena epävarma perustuessaan yhä yhtiölle tehtävään ilmoitukseen sekä osakasluettelokirjaukseen. Lisäksi tällais-ten osakkeiden kaupankäynti kärsii likviditeettiongelmasta, sekä kohtaa ESMA:n tuoreen linjauksen myötä myös säädösesteitä. Ongelmat ovat merkittäviä; osakeyhtiön ollessa Suomen suosituin yhtiömuoto, asia kos-kettaa useita osakeyhtiöitä vain murto-osan yhtiöistä kuuluessa arvo-osuusjärjestelmään, jossa vastaavat on-gelmat on selätetty. Tutkielmassa perehdytään myös avoimiin lohkoketjuihin, arvioiden niiden soveltuvuutta osakkeiden digitalisoinnin tekniseksi välineeksi. Tutkielmassa katsotaan, että avoimen lohkoketjun anonymi-teetti, konsensusmekanismi ja maturiteetti huomioon ottaen se ei ole parhaiten soveltuva vaihtoehto. Tutkielmassa argumentoidaan, että vaikka voimassa oleva lainsäädäntö sinänsä mahdollistaa jonkinasteisen osakkeiden digitalisoinnin, lainsäädäntö luo epävarmuutta ja on osittain ajastaan jäljessä. Tutkielmassa kat-sotaan, että osakasluetteloa, osakekirjoja ja velkakirjoja koskevaa lainsäädäntöä on tarve uudistaa sekä välit-tömästi tehtävillä pienemmillä muutoksilla että laajemmalla sähköisen osakasrekisterin valmistelulla. Tutkiel-massa todetaan myös, että voimassa oleva EU:n lainsäädäntö tosiasiallisesti estää kustannustehokkaan lis-taamattomien ja arvo-osuusjärjestelmään kuulumattomien osakkeiden kaupankäynnin. Vaikka komission 2020 vireille saattama asetusehdotus hajautetun tilikirjan teknologiaan pohjautuvasta arvopaperien kaupankäynnin pilottijärjestelmästä astuisi voimaan, se ei ratkaisisi ongelmaa. Tutkielmassa argumentoidaan lisäksi, että lain-valmistelun on oltava teknologianeutraalia sekä erityisesti osakasrekisterin osalta suosittava ratkaisuja, jotka mahdollistavat kaupankäyntijärjestelmän liittämisen rekisteriin myöhemmässä vaiheessa. Lainvalmistelussa on myös huomioitava joustavuuden ja kustannustehokkuuden sääntelystandardit, jotta osakeyhtiölaki säilyttää tahdonvaltaisuutensa, vaikka sitä digitalisoitaisiinkin 2020-luvulle.
  • Anttila, Christa (2016)
    Listayhtiön osakkeen markkinahinta perustuu informaatioon osakkeen tulevasta tuotosta. Tehokkaasti informoidut markkinat kykenevät hinnoittelemaan arvopapereita luotettavammin, minkä vuoksi markkinatoimijoiden käytettävissä olevaa informaatiota pyritään lisäämään lainsäädännöllisin keinoin. Arvopaperimarkkinalain jatkuva tiedonantovelvollisuus asettaa listayhtiölle velvollisuuden julkistaa listayhtiön arvopaperin arvoon olennaisesti vaikuttava tieto ilman aiheetonta viivytystä. Laki tai oikeuskäytäntö ei kuitenkaan anna ”olennaisen vaikutuksen” käsitteelle tyhjentävää määritelmää. Jatkuva tiedonantovelvollisuus tarkoittaa käytännössä, että listayhtiön johdon on tehtävä etukäteisarvio tietyn päätöksen tai seikan vaikutuksesta listayhtiön osakkeen arvoon. Listayhtiön etukäteisarvioinnin helpottamiseksi muun muassa arvopaperimarkkinalain valmisteluasiakirjoissa, Finanssivalvonnan määräyksissä ja ohjeissa sekä itsesääntelyssä on lueteltu tietoja, jotka yleensä ovat omiaan olennaisesti vaikuttamaan listayhtiön arvopaperin arvoon. Edellä mainitut luettelevat esimerkkejä, eli näiden lisäksi voi olla myös muita päätöksiä ja seikkoja, joista listayhtiön tulee tiedottaa mahdollisimman nopeasti. Helsingin Pörssin säännöissä, jotka luetaan itsesääntelyksi, todetaan, että kovenantin rikkoutuminen voi olla arvopaperin arvoon olennaisesti vaikuttava seikka. Kovenantit ovat rahoitussopimuksen erityisehtoja. Niiden tarkoituksena on vähentää lainanantajan ja velallisyhtiön välistä epätasapuolista informaation jakautumista. Kovenantit jaotellaan yleensä (a) finanssikovenantteihin ja (b) toimintakovenantteihin. Tässä tutkielmassa pääpaino on ensiksi mainituissa finanssikovenanteissa. Finanssikovenantit asettavat velallisyhtiön taloudellista suorituskykyä mittaaville tilinpäätös- ja tunnuslukuarvoille tiettyjä raja-arvoja. Kun velallisyhtiön tilinpäätös- tai tunnusluvut ylittävät tai alittavat kovenanteissa asetetut raja-arvot (kovenantin rikkoutuminen), lainanantaja saa siitä tiedon. Lainantajalla on kovenantin rikkoutuessa mahdollisuus irtisanoa rahoitussopimus taikka asettaa velallisyhtiölle uusia toiminnallisia vaatimuksia ja rajoitteita. Nämä kovenantin rikkoutumisen seuraukset voivat vaikuttaa listayhtiön osakkeen arvoon, minkä johdosta yhtiön tiedottamisvelvollisuus voi syntyä. Kun listayhtiö arvioi jatkuvan tiedonantovelvollisuuden mahdollista syntymistä, listayhtiön tulee vastata kysymykseen, ottaisiko järkevästi toimiva sijoittaja kyseisen tiedon huomioon sijoituspäätöstä tehdessään. Tällainen arviointi tehdään taloustieteeseen perustuen. Taloustieteellisten sääntöjen ja taloustieteellisten tutkimusten avulla voidaan tunnistaa kovenantin rikkoutumisen seurauksia, jotka oletettavasti kiinnostavat sijoittajia erityisen paljon. Tällaisia kovenantin rikkoutumisen seurauksia pyritään tutkielmassa tarkastelemaan ja jäsentämään käytännönläheisestä näkökulmasta. Tutkielman viimeisessä kohdassa todetaan, että erityisesti rahoitussopimuksen irtisanominen on omiaan vaikuttamaan olennaisesti arvopaperin arvoon, mikäli rahoitussopimus on listayhtiön toiminnan kannalta merkittävä. Lisäksi todetaan nimenomaisen investointirajoituksen, nimenomaisen osingonmaksurajoituksen sekä kovenanttien rikkoutumisen yhteiskustannusten voivan tietyissä tilanteissa olla omiaan olennaisesti vaikuttamaan arvopaperin arvoon. Kun edellä mainittujen kovenantin rikkoutumisen seurausten toteutuminen on riittävän todennäköistä, listayhtiölle voi syntyä velvollisuus julkistaa tieto kovenantin rikkoutumisesta ja sen seurauksista ilman aiheetonta viivytystä. Listayhtiöllä voi kuitenkin tietyin edellytyksin olla mahdollisuus lykätä tiedottamista. Lopuksi tutkielmassa tehdään joitakin yleisluoteisia loppupäätelmiä arvopaperimarkkinalain jatkuvan tiedonantovelvollisuuden oikeudellisesta arvioinnista.
  • Falkenberg, Anton (2015)
    The subject of the master's thesis is location savings, which can be defined as the net cost savings realized by a multinational enterprise through operating in a low-cost jurisdiction instead of a high-cost jurisdiction. Location savings has emerged as one of the most interesting international tax law developments in the recent years as the tax administrations in countries such as China and India have begun to apply the concept in practice. The OECD Transfer Pricing Guidelines of 2010 define location savings as a concept relating to business restructurings. However, in many jurisdictions the concept is understood more broadly. According to the broader definition location savings accrue to multinational enterprises as a result of the exploitation of location-specific advantages offered by low-cost jurisdictions without necessitating a relocation of economic activities from high-cost jurisdictions. The study discusses this disputed aspect of location savings and seeks to highlight the discrepancies and difficulties brought about by the lack of international understanding of the concept. The research methods utilized are comparative law and legal dogmatics. Comparative law is a suitable research method in this context, as the national legal approaches to location savings can be compared against the background of both the OECD's and United Nations' transfer pricing guidance. The jurisdictions discussed in the study are China, Finland, Germany, India and the United States. Both OECD member and non-member countries, or the “high-cost” and “low-cost” jursdictions are therefore represented in the study. The diverging national interests concerning location savings are evident: the "high-cost" jurisdictions or developed countries seek to preserve their tax base and on the other hand the "low-cost" jurisdictions or developing countries would like to see the additional profits accruing from location savings taxed where they originate. The findings of the study suggest that there is no clear international consensus on the scope of the concept. The OECD is currently broadening its definition of location savings to include situations outside the business restructuring context. The means of governing the issue legally are also diverse: Finland, India and the United States have some case law but little if any legislation on location savings, while Germany has integrated the location savings -specific norms into an extensive legislative package on business restructurings. Concerning China there is no informative case law on the subject to provide guidelines but the tax administration has described its approach to location savings in the United Nations Practical Transfer Pricing Manual for Developing Countries. The study concludes that the situation concerning location savings’ standing in transfer pricing practice is still generally unclear. Nevertheless, evident is that the concept’s importance is increasing as the tax administrations in developing countries are devoting more resources to transfer pricing and seeking to take on a more prominent role in international taxation matters. The Chinese and Indian tax administrations are already utilizing the concept of location savings to make transfer pricing adjustments during audits. It is not only transfer pricing and location savings in developing countries that might cause taxpayers trouble: a Finnish Supreme Administrative Court case demonstrates that the application of location savings in transfer pricing in a coherent manner may be a difficult task even in developing countries. The German legislation on the subject, which might result in a non-arm’s length outcome and location savings being subject to an exit tax adjacent to business restructurings, has also not went without criticism.
  • Hovi, Rami (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan deonttisen logiikan oikeustieteellisen soveltamisen perusedellytyksiä. Varsinaisena tutkimusongelmana on Jørgensenin dilemmana tunnettu antinomia, joka koostuu seuraavista oletuksista: (1) normatiivisilla lauseilla ei ole totuusarvoa (nonkognitivismi); (2) deduktio on totuuden välttämättä säilyttävä relaatio lausejoukkojen välillä (klassinen, semanttinen määritelmä); (3) deonttisessa logiikassa tehdään normeja koskevia päätelmiä, joiden looginen pätevyys vaikuttaa ilmeiseltä. Jos deonttisen logiikan lauseet ovat normatiivisia, niillä ei ole totuusarvoa, ja oletukset (1)-(3) johtavat ristiriitaan. Jørgensenin dilemma voidaan ratkaista luopumalla nonkognitivismista tai klassisesta deduktion määritelmästä taikka osoittamalla, että deonttisen logiikan lauseilla on totuusarvo, vaikka niissä onkin kyse normeista. Nonkognitivismin kyseenalaistaminen oikeusteoriassa on harvinaista, ja klassisella deduktion määritelmällä on logiikan filosofiassa melko vakiintunut asema. Deonttisen logiikan lauseilla puolestaan väitetään usein olevan totuusarvo, kun niiden sisältämä pitäminen tulkitaan deskriptiiviseksi. Tällaisia lauseita kutsutaan normipropositioiksi. Tutkielman päätavoitteena on normiproposition käsitteen puolustaminen. Siinä arvioidaan Tecla Mazzaresen normiproposition käsitteeseen kohdistamaa kritiikkiä sekä Aulis Aarnion ja Ilkka Niiniluodon debattia oikeustieteeseen soveltuvasta totuusmääritelmästä. Mazzaresen ja Aarnion argumenttien todetaan perustuvan samaan oletukseen: jos normipropositio on tosi, normiformulaatiolla on yksi ainoa merkitys (normi). Tämä oletus osoitetaan virheelliseksi, mikä kaataa sekä Mazzaresen että Aarnion päättelyn. Tutkielmassa syvennytään deduktion määrittelyyn ja oikeutukseen, totuuden käsitteeseen ja totuudentekijöiden metafysiikkaan, osoitetaan perinteinen lingvistinen normikäsitys puutteelliseksi ja konstruoidaan uusi normimääritelmä, jonka mukaan oikeusnormi on eräänlainen metatason asiaintila ja kelpaa totuudentekijäksi. Normimääritelmä oikeutetaan osoittamalla sen mukaisen normin rakentuvan asiaintiloista ja normatiivisuudesta ilman lisäoletuksia. Normatiivisuuden olettamisen osoitetaan sisältyvän kolmeen 1900-luvun merkittävään oikeusteoreettiseen suuntaukseen: Hans Kelsenin normativismiin, Alf Rossin oikeusrealismiin sekä Ota Weinbergerin ja Neil MacCormickin institutionaaliseen oikeusteoriaan. Asiaintilan hyväksyminen ontologiaan jätetään hypoteettiseksi. Normimääritelmälle konstruoidaan modaalilooginen malli, jonka avulla sen ominaisuuksia tutkitaan lyhyesti. Mazzaresen ja Aarnion päättelyiden todetaan osittain vastaavan yleistä filosofista argumenttia, jonka mukaan relativistinen totuus on metafyysisen relativismin seuraus. Kyseinen argumentti osoitetaan Michael Lynchiin tukeutuen virheelliseksi. Huomiota kiinnitetään myös piirteisiin, jotka tekevät Mazzaresen ja Aarnion päättelyistä yleistä argumenttia huomattavasti heikompia. Lopuksi osoitetaan, että relativisoiduilla normipropositioilla ja niistä yleistetyillä minimaalisilla normipropositioilla on absoluuttinen totuusarvo.
  • Hakkarainen, Jenni (2017)
    Tutkimuskysymykseni on se, voiko koodi korvata lain. Hypoteesini on kaksiosainen. Oletan, että koodilla ei sellaisenaan ole edellytyksiä korvata lakia ja oikeudenkäyttöä. Tämän lisäksi oletan, että koodi voi saada yhteiskunnassa minkä roolin tahansa, myös lain. Tutkielman ensimmäisessä osassa vertaan kriittisen oikeuspositivismin oikeuskäsitystä ja teknologian toiminnallisuutta kielen ja ratkaisutoiminnan valossa. Etenkin käsitteellisellä tasolla on havaittavissa selkeitä haasteita, joita korvattavuudesta seuraisi. Tekninen koodi ei pysty imitoimaan oikeuden tulkinnallisuutta. Vaikka tekninen järjestelmä muodostaisikin varman ja ennustet-tavan toimintaympäristön, puuttuu siitä oikeudelle ominainen joustavuus. Koodin sisäänrakennettu etukäteinen pakottavuus uhkaa redusoida yksilön passiiviseksi, vastaanottavaksi agentiksi. Yksilö ei voi vastustaa normia, valita toisin toimimisen mahdollisuutta tai valvoa vallankäyttöä. Tutkielman toisessa vaiheessa lähestyn tutkimuskysymystä käytännön esimerkin kautta. 2000-luvun merkittävimmäksi inno-vaatioksi nimetyn lohkoketjuteknologian toivotaan radikaaleimmillaan murtavan kansallisvaltioiden norminannon ja normien pakottamisen monopolin. DAO:n analysoiminen teknologian sosiaalisen konstruktivismin viitekehyksessä paljastaa siihen liitetyt ”totuudet” osin virheellisiksi ja DAO:ssa todellisuudessa läsnä olevan inhimillisen päätöksentekotason. Teknologioiden paljastuminen joustaviksi ja niissä läsnä oleva ihmiskeskeinen taso voivat nähdäkseni mahdollistaa ensim-mäisessä osassa paikannettujen jännitteiden ratkaisukeskeisen käsittelyn. Jos teknologia ei jousta ja on läpinäkymätön, voidaan tarvittavia suojatoimenpiteitä integroida ihmiskeskeiseen hallinto- tai päätöksentekorakenteeseen. Sen tekeminen läpinäkyviksi, korjaavan prosessin sisällyttäminen teknisiin rakenteisiin ja yksilön tiedollisen aseman parantaminen ovat konk-reettisia korjausehdotuksia joita tutkielmassa teen. Myös ilmiöiden rohkeampi oikeudellinen systematisoiminen edesauttaisi yksilön oikeuksiin vaikuttavien innovaatioiden perusoikeuskeskeistä hallinnointia. Koska sekä oikeus että teknologia ovat päätöksenvaraisia, voi koodi saada lain aseman jos se sille annetaan. Tutkielman johtopäätös ei ole yksiselitteisesti se, että teknologia ei voi korvata lakia. Oikeudenkäyttöä voidaan ulkoistaa koodille jos näin päätetään tai siitä voi tulla uusi laki. Koska teknologian kehitystä voidaan ohjata, on myös mahdollista päättää että näin ei tule käymään.
  • Jokelin, Jon (2021)
    Tutkielma tarkastelee todistelutarkoituksessa laadittuja lohkoketjupohjaisia sähköisiä todisteita ja erityisesti niiden hyödynnettävyyttä tavaramerkkien tosiasiallisen käytön osoittamisessa. Aluksi tutkielmassa tarkastellaan lohkoketjuteknologiaa ja sähköisiä todisteita koskevia peruslähtökohtia. Näiden sisäistäminen avaa teknologian ja oikeuden välisen vuoropuhelun, jonka hahmottaminen nähdään tutkielmassa keskeisenä. Jotta oikeudellisen menettelyn osapuolilla olisi kuitenkin intressi turvautua sähköisiin todisteisiin, on heidän voitava luottaa siihen, että esimerkiksi myös lohkoketjupohjaisille todisteille annetaan johdonmukaisesti todistusarvoa ja että tällaiset todisteet voivat siten aidosti vaikuttaa menettelyn lopputulokseen. Tutkielmassa tarkastellaankin lohkoketjupohjaisten todisteiden hyväksyttävyyttä ja laillisuutta. Tutkielmassa päädytään perustellusti johtopäätökseen, että markkinatoimijat eivät voi täysimääräisesti luottaa lohkoketjupohjaisiin todisteisiin oikeuksiin pääsyssä. Tämä siitä huolimatta, että Euroopan neuvoston mukaan sähköisiä todisteita ei tulisi syrjiä muun tyyppisiin todisteisiin nähden: kaikki tekniikat, jotka mahdollistavat informaatiosisällön aitouden, tarkkuuden ja eheyden toteamisen, olisi oltava hyväksyttäviä. Tutkielman toisen esikysymyksen osalta tarkastellaan tavaramerkin tosiasiallista käyttöä oikeusilmiönä. Tällöin keskeistä on myös eräiden menettelyllisten seikkojen arvioiminen. Se, miten ja millä tavalla tavaramerkin tosiasiallinen käyttö konkreettisesti nimittäin osoitetaan, on myös toimitettavien todistusten näkökulmasta keskeistä. Tarkastelulla suljetaan pois etenkin prosessuaalisia esteitä ja arvioidaan lohkoketjutodisteisiin liittyviä tarkoituksenmukaisuusnäkökohtia näissä menettelyissä. Tutkielman varsinaista tutkimuskysymystä koskevassa kappaleessa arvioidaan sitä, miten lohkoketjupohjaiset todisteet voivat näyttäytyä hyödyllisenä tavaramerkin tosiasiallisen käytön osoittamisessa. Lohkoketjuteknologian mahdollistaman muuttumattomuuden merkitystä korostetaan: teknologia itsessään varmistaa, että todisteet pysyvät muuttumattomana ja väärentämättömänä aina oikeudelliseen menettelyyn asti. Tutkielmassa argumentoidaan, että lohkoketjutodisteita tulisi kohdella edellytysten täyttyessä eräänlaisesti itseään todentavina. Tutkielmassa alleviivataan myös aikaleimaominaisuuden merkitystä, joka tavaramerkin käyttöön liittyen saattaa auttaa toimitetun käyttönäytön kytkemistä tiettyyn ajalliseen hetkeen. Tutkielmassa keskeinen havainto onkin, että lohkoketjuteknologian ominaispiirteiden vuoksi lainsoveltaja voisi mahdollisesti kohdistaa harkintaansa suoremmin tallennetun datan (eli käyttönäytön) informaatiosisällön analysointiin eli käytännössä tuomari tai muun viranomainen voisi ryhtyä ratkaisemaan käsillä olevan jutun aineellisoikeudellista kysymystä. Lainsoveltajan ei tarvitsisi käyttää aikaa, ja mahdollisten teknisten asiantuntijoiden muodossa ylimääräisiä resursseja, sähköisen todisteen tuottaneen tietojenkäsittelyprosessin alkuperäisyyden ja eheyden arvioimiseen. Tutkielman lopussa tarkastellaan vaihtoehtoja lohkoketjupohjaisten todisteiden laajemmalle käyttöönotolle eurooppalaisesta näkökulmasta. Lainsoveltajien kouluttamisen lisäksi keskeinen merkitys tulee todennäköisesti olemaan erilaisten sertifikaattien, standardien ja lainsäädäntömuutosten – esimerkiksi koskien eIDAS-asetusta – hyväksymisellä, jotka tekisivät lohkoketjuun tallennettujen todisteiden hyväksyttävyydestä ja arvioinnista yhdenmukaisempaa.
  • Huhtala, Mikael (2024)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella lohkoketjuteknologiaa ja sen käyttökohteita sekä suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin, hallintoon ja rahoitukseen liittyviä oikeudellisia kysymyksiä. Tutkielmassa selvitetään, voisiko lohkoketjuteknologia käyttökohteineen ratkaista suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin ja hallintoon liittyviä oikeudellisia jännitteitä, tuoden samalla näille urheiluseuroille uudenlaisen keinon rahoittaa toimintaansa. Tutkielman metodina toimii lainoppi, jota hyödynnetään havainnoitaessa lohkoketjuteknologian ja ammattimaisten urheiluseurojen oikeudellisia lähtökohtia. Apumetodeina hyödynnetään kriittistä lainoppia tunnistettaessa suomalaisten ammattimaisten urheiluseurojen organisointiin ja hallintoon liittyviä oikeudellisia jännitteitä sekä tarkoituksenmukaisissa määrin oikeusvertailua. Tutkielmassa on johdannon jälkeen kolme aihetta käsittelevää päälukua sekä lopuksi johtopäätökset. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan suomalaisten urheiluseurojen organisoinnin, hallinnon ja rahoituksen kehitystä osana urheilun eurooppalaista pyramidimallia sekä verrataan nykyistä oikeustilaa eräisiin eurooppalaisiin vastinpareihin. Toisessa pääluvussa tarkastellaan lohkoketjuteknologiaa, siinä laajasti hyödynnettäviä älysopimuksia sekä erilaisia kryptovaroja ja DAO:a lohkoketjuteknologian käyttökohteina. Kolmannessa pääluvussa osoitetaan, kuinka suomalaisille ammattimaisille urheilu-seuroille valittu organisointimuoto on jännitteinen urheiluseuran toiminnan tarkoituksen näkökulmasta ja johtaa urheiluseuran hallinnossa päätöksenteon keskittymiseen sekä mitä mahdollisuuksia lohkoketjuteknologia voisi tarjota näihin teemoihin. Päälukujen myötä tutkimuskysymykseen tulee vastattua vaiheittain. Johtopäätöksissä todetaan urheilun kaupallistumisen olleen keskeinen jännitteisen oikeustilan muodostumisen kannalta, koska ilmiön myötä aiemmin aatteellisiksi yhdistyksiksi organisoidut urheiluseurat päätyivät eriyttämään huippu-urheiluun keskittyvän edustusjoukkueen itsenäiseksi osakeyhtiöksi. Samalla havaitaan, että urheiluseurat voisivat mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyntää lohkoketjuteknologiaa sekä sen käyttökohteita organisointimuotoon ja hallintoon liittyvien jännitteiden poistamisessa, osallistaen etenkin kannattajia tärkeänä sidosryhmänä urheiluseuraa koskevaan päätöksentekoon. Lisäksi selvitetään, että MiCA-asetus tarjoaisi jo nyt selvän oikeudellisen kehikon hyödyntää lohkoketjuteknologiaa urheiluseurojen toiminnan rahoittamisessa.
  • Mattila, Jenni (2019)
    Tutkielmassa selvitetään, onko lohkoketjuteknologian avulla mahdollista vahvistaa rekisteröimättömien immateriaalioikeuksien antamaa suojaa muotiluomuksille muun muassa tallentamalla muotiluomusten suunnitteluprosessi lohkoketjuun. Tutkielmassa myös selvitetään, voiko lohkoketjuteknologia toimia tällä tavalla alkuperäisen muotiluomuksen luoneen oikeudenhaltijan apuna taistelussa pikamuoti-ilmiötä vastaan. Lisäksi tutkielmassa käsitellään muotiyritysten mahdollisuuksia kerätä ja tallentaa dataa muotiluomuksen toimitusketjun seuraamista varten ja toimitusketjun ekologisen kestävyyden parantamiseksi. Lohkoketjuteknologia on vielä hyvin varhaisessa vaiheessa kehitystään, joten sen käytännön sovellusmahdollisuudet ja toisaalta sen tämänhetkinen ylistys pitää osata erottaa toisistaan. Näin ollen lohkoketjun tosiasiallista sovellettavuutta on tärkeää pohtia toisaalta sen teknologisten ominaispiirteiden kuin tulevaisuuden sääntelyn ja tosiasiallisen vaikuttavuuden kautta. Tutkielmassa muodostetaan käsitys siitä 1) onko lohkoketjuteknologian avulla mahdollista saavuttaa parempaa näyttöä muotiluomusten loukkaustapauksissa koskien erityisesti rekisteröimättömiä immateriaalioikeuksia ja 2) onko lohkoketjuteknologian avulla mahdollista parantaa muotiluomuksen toimitusketjun seurantaa ja siten toimitusketjun ekologista kestävyyttä. Muotiluomuksen suojan toteuttamisen kannalta suurin potentiaali lohkoketjuteknologian hyödyntämisessä on loukkausoikeudenkäynnin alkupuolella muotiluomuksen oikeudenhaltijan sekä suojan kohteen, alkamisajankohdan ja edellytysten täyttymisen osoittamiseksi. Mitä tulee kuitenkin varsinaiseen loukkauksen näyttämiseen, ei kantajan todistustaakka esimerkiksi muotiluomuksen rekisteröimättömän yhteisömallin kopioinnin näyttämisestä helpotu lohkoketjuteknologian avulla. Lohkoketju saattaa kuitenkin välillisesti kannustaa muotiluomusten oikeudenhaltijoita ryhtymään oikeustoimiin, sillä lohkoketju yksinkertaistaa erityisesti oikeudenkäynnin alkupään todistelua, jolloin oikeudenhaltijat kokevat muotiluomuksen loukkausprosessiin lähtemisen kynnyksen matalampana. Tällainen kuitenkin edellyttää, että lohkoketjua todisteena ryhdytään hyödyntämään tuomioistuimissa ja sen käyttäminen ylipäätään muotisuunnittelijoiden keskuudessa yleistyy. Lohkoketjun tosiasialliseen hyödynnettävyyteen vaikuttaa muun muassa lohkoketjun tulevaisuus sääntelyn näkökulmasta. Lohkoketju aikaleimoineen voidaan lukea eIDAS-asetuksen soveltamisalan piiriin, mutta muun kuin hyväksytyn aikaleiman käyttö ei takaa aikaleimalle tuomioistuimessa samanlaista oikeusvaikutusta tietojen oikeellisuudesta ja eheydestä. Lohkoketjuteknologiaa itsessään olisi järkevää säännellä yleisesti tietyn viitekehyksen mukaisesti, sillä lohkoketjuteknologia kehittyy ja muuttuu nopeasti jatkossakin. Muotiluomuksen monimutkaisen ja laajalle levittyneen toimitusketjun seuraamisessa lohkoketju edistää merkittävästi toimitusketjun eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja tehokkuutta sekä läpinäkyvyyttä tuotteen ja siihen käytettyjen raaka-aineiden matkasta. Lohkoketju tuo myös tiettyä varmuutta tarjonnan ja kysynnän välimaastossa tasapainotteluun, sillä muotiyrityksellä on mahdollisuus seurata lohkoketjun avulla paremmin vaatteidensa todellista myyntiä ja se pystyy näin ollen arvioimaan vaatteiden tosiasiallisen tarpeen ja heijastamaan sen niiden valmistukseen. Lohkoketjun tuottamalla läpinäkyvällä tiedolla muotiluomuksen toimitusketjusta on suurta merkitystä myös kuluttajille, jotka vaativat vaatteiden jäljitettävyyttä ja ekologisen kestävyyden väitteiden todentamista. Toisaalta huolena voi olla se, valjastaako muotiyritys todellisuudessa lohkoketjuun tallennetun datan nojalla saavuttamansa tehokkuuden lisääntymisen ekologisen kestävyyden tavoitteiden täyttämiseksi vai vain nopeammalla tahdilla tuotettujen vaatemäärien lisäämiseksi. On kuitenkin nähtävissä, että tällä hetkellä lohkoketjun soveltamisen suurin potentiaali on nimenomaan toimitusketjujen seuraamisessa ja näin ollen niiden ekologisen kestävyyden parantamisessa. Varsinkin yksittäisten muotiyritysten kannalta lohkoketjuteknologia tarjoaakin mahdollisuuden erottautua joukosta sekä toisaalta soveltaa sen hyötyjä niin muotiluomuksen loukkaustapauksessa kuin toimitusketjun seuraamisessa ekologisesti kestävien valintojen tekemiseksi.
  • Brink, Andreas (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan sopimusoikeudellisen lojaliteettiperiaatteen merkitystä elinkeinoharjoittajien välisten kestosopimusten irtisanomisen yhteydessä. Tarkastelun kohteena on toistaiseksi voimassa olevan kestosopimuksen irtisanomistilanne sekä minkälaisia oikeuksia ja velvollisuuksia lojaliteettiperiaate voi osapuolille muodostaa. Tarkemmin tarkastellaan kysymystä, minkälaisia konkreettisia oikeuksia ja toimintavelvollisuuksia lojaliteettiperiaate asettaa molemmille osapuolille. Liike-elämän sopimukset siirtyvät yhä enenevissä määrin kohti osapuolten välistä yhteistyösuhdetta, joka saa muotonsa pitkäkestoisena yhteistyösopimuksena. Elinkeinonharjoittajien välisille kestosopimuksille on tunnusomaista, että ne perustuvat pitkäkestoiseen yhteystyösuhteeseen, jossa molemmat osapuolet ovat sitoutuneet edistämään sopimuksen toteutumista. Tällöin sopimuksen käsite on laajentunut joustavammaksi kokonaisuudeksi käsittäen koko osapuolten välisen suhteen. Tämä muodostunut kokonaisuus korostaa luottamuksen merkitystä sopimussuhteessa ja antaa myös sijaa sekä tarvetta lojaliteettiperiaatteelle sekä sen tulkinnalle. Kestosopimuksen raameissa toteutettu pidempiaikainen yhteistoiminta luo tarvittavan perustan lojaliteettiperiaatteen soveltamiselle. Lojaliteettiperiaatteen käytännön merkityksen konkreettinen määrittäminen tapahtuu sopimuskohtaisesti, reaaliargumentteja hyödyntäen. Reaaliargumentit saavat sääntelemättömässä sopimuksessa korostuneen aseman ja niiden valossa on painotettava myös soveltuvia yleisiä oikeusperiaatteita. Irtisanomista käsitellään ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen tarkastellaan erilaisia olosuhteita ja miten nämä olosuhteet vaikuttavat lojaliteettiperiaatteen soveltavuuteen. Näitä olosuhteita ovat mm. sopimusriippuvuus, muuttuneet olosuhteet sekä taloudellinen vaihdanta. Täten tarkasteluun tulee sekä sopimuksen tekohetkellä vallinneet olosuhteet ja olosuhteet, jotka ovat muodostuneet vasta sopimuksen solmimisen jälkeen. Tämän jälkeen tarkastellaan, mitä käytännön velvoitteita ja oikeuksia lojaliteettiperiaate tuo osapuolille. Tutkielmassa on lähdetty oletuksesta, että suomalaisessa sopimusoikeudessa on olemassa irtisanomisvapaus noudatettaessa kohtuullista irtisanomisaikaa. Kestosopimusten yhteistoimintaluonteesta johtuen, tämä ei kuitenkaan aina ole itsestään selvää ja lojaliteettiperiaate voi tietyin edellytyksin asettaa rajoituksia irtisanomisvapaudelle. Tutkielmassa on lähdetty oletuksesta, että kohtuullinen irtisanomisaika on itsenäinen periaate, eikä lojaliteettiperiaatteen ilmentymä. Täten tarkastelun kohteeksi tulee lojaliteettiperiaatteen suhde kohtuulliseen irtisanomisaikaan. Tutkielmassa täsmennetään sopimusoikeudellinen normikehikko tutkimuskysymykselle siten, että luonnollisista olosuhteista johtuvat reaaliargumentit voidaan ottaa huomioon irtisanomistilanteen tulkinnassa. Tällöin voidaan arvioida, miten sopimuksessa vallitsevat reaaliolosuhteet vaikuttavat lojaliteettiperiaatteen soveltuvuuteen sekä missä tilanteissa lojaliteettiperiaate tulisi erityisesti ottaa huomioon.
  • Ström, Jonas (2024)
    Yhteiskunnassa tapahtuva taloudellinen toiminta on yleensä järjestetty toimimaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Taloudelliseen toimintaan keskeisesti liittyvä säännelty yritysmuoto on osakeyhtiö, joka oli vuonna 2023 Suomen yleisin yritysmuoto. Osakeyhtiön avulla voidaan järjestää ja harjoittaa yritystoimintaa. Se soveltuu niin pienten kuin myös suurten yritysten harjoittamaan yritystoimintaan. Suomessa osakeyhtiöitä sääntelee osakeyhtiölaki. Osakeyhtiölain 1 luku sisältää keskeisiä periaatteita, joiden varaan laki rakentuu. Näitä periaatteita ovat muun muassa osakeyhtiön toiminnan tarkoitus, yhdenvertaisuus ja johdon tehtävä, jonka mukaan yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua. Voimassa oleva osakeyhtiölaki perustuu osakkeenomistajakeskeisyydelle. Tutkielman tutkimuskysymyksenä on tarkastella lojaliteettivelvollisuuksia osakeyhtiön eri sidosryhmien näkökulmasta sekä selvittää niiden suhdetta yhtiön etuun ja toiminnan tarkoitukseen. Aluksi tutkielmassa tarkastellaan, miten yhtiön etu määritellään ja miten se liittyy yhtiön toiminnan tarkoitukseen. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan yhtiön johdon lojaliteettivelvollisuutta ja sen sääntelyperustaa. Tutkielmassa tarkastellaan myös, mikä on osakkeenomistajien lojaliteettivelvollisuus ja voidaanko lojaliteettivelvollisuuksia ylipäätänsä tunnistaa. Tutkielman viimeisessä osiossa tarkastellaan velkojien mahdollisia lojaliteettivelvollisuuksia ja tämän jälkeen kiteytetään johtopäätökset. Tutkielman ulkopuolelle on rajattu kysymykset yhtiön johdon vastuusta sekä osakassopimukset. Tutkimus on osakeyhtiöoikeudellinen ja siinä on käytetty metodina oikeusdogmatiikkaa, jossa tarkastellaan voimassa olevaa lakia ja sen tulkintaa. Tutkielmassa tunnistetaan yhtiön johdon lakiin perustuva velvollisuus edistää yhtiön etua, jonka todetaan lähtökohtaisesti palautuvan viimekädessä kaikkien osakkeenomistajien etuun. Osakkeenomistajien kohdalla samankaltaista suoraan lakiin perustuvaa lojaliteettivelvollisuutta ei tunnisteta. Tästä huolimatta osakkeenomistajilla voidaan tietyissä tilanteissa nähdä lojaliteettivelvollisuuksia muistuttavia velvollisuuksia, joita voidaan perustella usein eri tavoin, kuten laintulkinnalla. Lojaliteettivelvollisuus voi koskea erityisesti määräävässä asemassa olevaa osakkeenomistajaa. Tutkielmassa tunnistetaan myös rajattuja tilanteita, joissa myös velkojilla voitaisiin nähdä lojaliteettivelvollisuuden kaltaisia velvollisuuksia.
  • Kumara, Anu (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan lojaliteettivelvollisuuden merkityksen muuttumista uusien sopimuskäsitysten myötä ja esitetään lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavat tekijät rakennusurakassa. Tutkielman yksi tavoite on määritellä lojaliteettivelvollisuus sekä sopimusoikeudellisena periaatteena että erityisesti rakennusurakassa, ottaen huomioon sopimuskäsityksen kehitys. Tutkielman toinen tavoite on määritellä lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavat tekijät rakennusurakassa ja tarkastella sen merkityksen muuttumista näiden tekijöiden avulla. Sopimuskäsityksen kehitys, jossa sopimusosapuolet nähdään vastakkainasettelun sijaan yhteistyökumppaneina, korostaa luottamuksen ja lojaliteettivelvollisuuden merkitystä. Rakennusalalla sopimuskäsityksen kehitys tarkoittaa dynaamisia urakkasopimuksia. Kehityksen tuloksena on syntynyt uusia urakkamuotoja, joissa sopijaosapuolten yhteistyö tarkoittaa jopa muodollisen yhteisen projektiyhtiön perustamista. Uuden sopimuskäsityksen on katsottu tuovan rakennusalalle innovatiivisia ratkaisuja, tehostavan toimintaa ja laadun paremmin huomioon ottavaa rakentamista. Uudistukset poikkeavat selkeästi rakennusalan aikaisemmista käytännöistä. Esimerkiksi osassa uusista urakkamuodoista ei sovelleta lainkaan alalla pääsääntöisesti urakkasopimuksissa käytössä olevia yleisiä sopimusehtoja (YSE 1998). Vaikka uudistukset sinänsä ovat kannatettavia, liittyy niihin myös problematiikkaa. Problematiikkaa tarkastellaan tutkielmassa lojaliteettivelvollisuutta koskevissa kappaleissa. Tutkielmassa on omat kappaleensa lojaliteettivelvollisuuden määrittelylle sekä sopimusoikeuden yleisenä periaatteena, että rakennusurakassa, erityisesti YSE 1998 -ehtojen mukaisesti. Työssä huomioidaan rakennusurakka erityispiirteineen sopimustyyppinä ja lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavia tekijöitä käsitellään omassa kappaleessaan. Näitä tekijöitä ovat urakkamuodot, urakkamuodon valinta, kustannusriskin jakautuminen, urakoitsijan suoritusvelvollisuuden laajuus ja urakkasopimuksiin vaikuttavat suoritushäiriöt. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sopimuskäsityksen muutoksella ja rakennusurakan dynaamisella sopimuskäytännöllä on vaikutusta lojaliteettivelvollisuuden merkitykseen. Siihen miten merkitys muuttuu vaikuttavat rakennusurakan eri tekijät.
  • Stenman, Amanda (2023)
    Årligen ingås tiotusentals entreprenadavtal i Finland. Entreprenadavtal är ofta långvariga och kostsamma, och tvister uppstår lätt då flertalet parter är inblandade. Lojalitetsprincipen handlar om förtroendet mellan avtalsparter. Enligt principen är avtalsparterna skyldiga att ta hänsyn till motparten i sitt handlande och medverka till att avtalet uppfylls. Arbetets syfte är att granska lojalitetsprincipens funktion, definition och syfte i entreprenadavtal. Därtill granskas lojalitetsprincipens olika plikters roll, både för beställarens och för entreprenörens del. Arbetet fokuserar på finsk rätt, eftersom fokus ligger på entreprenadavtal som tillämpar YSE 1998, det allmänna avtalet för byggnadsentreprenader. Metoden som används i arbetet är i första hand rättsdogmatisk. I arbetet konstateras att lojalitetsprincipen är abstrakt och svår att definiera, men att principens existens har konstaterats genom rättspraxis, doktrin samt internationella principsamlingar. Lojalitetsförpliktelserna i entreprenadavtal konstateras i arbetet kunna delas in i den allmänna lojalitetsplikten, medverkansplikten, upplysningsplikten samt en anmärknings- och reklamationsplikt. Plikterna överlappar till viss del varandra, och det är inte alltid heller nödvändigt att tydligt kunna särskilja på dessa. Principen om god byggnadspraxis diskuteras också, eftersom det kan argumenteras att denna för entreprenörens del är en lojalitetsförpliktelse. YSE-avtalet har uppkommit genom ett långvarigt samarbete i branschen, och den senaste versionen, YSE 1998, används inom branschen ännu idag trots sin ålder. Det kan delvis också argumenteras för att YSE 1998 kan anses vara branschpraxis, eftersom avtalet är så välanvänt. I YSE 1998 definieras avtalsparternas skyldigheter gentemot varandra på ett väldigt omfattande vis, vilket också i arbetet konstateras vara en bidragande orsak till dess popularitet. I arbetet lyfts också fram tre typiska lojalitetsproblem i entreprenadavtal. Det första problemet är då entreprenören utför ändrings- och tilläggsarbeten. I arbetet konstateras att ny rättspraxis har tolkat YSE 1998 gällande ändrings- och tilläggsarbeten väldigt snävt, vilket i sin tur gör att lojalitetsplikten för entreprenörens del har höga krav. Det andra problemet som diskuteras är fall, var entreprenören har mera kunskap om arbetet än beställaren. Även i detta fall konstateras att entreprenörens informationsplikt gentemot beställaren är snäv, och att rättspraxis här tolkat YSE 1998 strikt. Det sista problemet som diskuteras är fel i handlingar som beställaren tillhandahållit åt entreprenören. Här framkommer att entreprenören har en undersökningsplikt, men att den inte kan tolkas allt för absolut, utan beställaren är i första hand ansvarig.