Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Salmi, Ville (2018)
    Kansainvälisten konsernien verotukseen liittyy useita haasteita, joista yhden keskeisen osa-alueen muodostavat markkinaehtoiseen siirtohinnoitteluun liittyvät kysymykset. Haasteellisuutta lisää se, että patentin kaltaisten aineettomien oikeuksien arvon määrittäminen on usein vaikeaa, sillä aineettomaan omaisuuteen on hankala konkretisoida taloudellista arvoa. Siirtohinnoittelun toteuttaminen kuitenkin edellyttää, että tällaistenaineettomien oikeuksien arvo tunnistetaan ja hinnoitellaan markkinaehtoperiaatteen mukaisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarttua tähän ongelmakokonaisuuteen ja käsitellä konser-nin siirtohinnoittelun markkinaehtoisuutta erityisesti patenttien hyödyntämisen näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään patenttien markkinaehtoiseen hintaan vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, miten markkinaehtoperiaatteen sisältö määräytyy kansainvälisessä ja kansallisessa vero-oikeudessa. Tutkielman toisena päämääränä on selvittää se, millä tavoin patenttien erilaiset hyödyntämistavat ja luonne aineettomana oikeutena vaikuttavat näiden oikeuksien markkinaehtoisen hinnan määrittelyyn kansainvälisessä vero-oikeudessa. Varsinaisten tutkimuskysymysten rinnalla tutkielmassa käsitellään markkina-ehtoisen hinnoittelun rajoja sekä aineettomien omaisuuserien erityispiirteitä yleisemmällä tasolla. Tarkastelun pääpaino on kuitenkin tilanteissa, joissa siirtohinnoittelun kohteena on aineettomia oikeuksia, näihin liittyviä käyttöoikeuksia, tai kun sovelletaan siirtohinnoittelumenetelmiä, jotka soveltuvat myös patenttien markkinaehtoisen hinnan määrittämiseen. Tutkielman tutkimusmenetelmä on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Tutkimuskysymyksiin etsitään vastauksia sekä kansain-välisen vero-oikeuden että kansallisen vero-oikeuden sääntelyn kautta. Voimassa olevan oikeuden sisältöä selvitetään erityisesti verolakien, verosopimusten sekä EU-vero-oikeuden sääntelyä tutkimalla. Voimassa olevan oikeuden sisältöä määritetään myös tuomalla esiin kansallista tuomioistuinkäytäntöä. Tutkielma kuuluu aihepiiriltään kansainvälistä vero-oikeuden alaan. Konserniyritysten liiketoimien markkinaehtoisuuden määrittely tapahtuu Suomessa verotettavan tulon osalta VML 31 §:n sovelta-misen kautta, joka muodostaa rajat etuyhteysliiketoimien markkinaehtoiselle hinnoittelulle. Säännöksen tulkintaa ohjaa vahvasti OECD:n malliverosopimuksen 9 artikla sekä tähän liittyvät OECD:n siirtohinnoitteluohjeet. Siirtohinnoitteluoikaisua koskevan VML 31 §:n soveltamistilanteissa havaittiin tutkielmassa useita rajoituksia, joita asettavat paitsi oikeuslähdeoppi ja verosopimus-oikeudelliset periaatteet myös verotusta koskeva yleinen legaliteettiperiaate. Tässä tutkielmassa nämä rajoitukset tuotiin esiin erityisesti oikeustapausten kautta, jotka osoittivat liiketoimien markkinaehtoisuuden määrittelyssä ja VML 31 §:n soveltamis-käytännössä ilmenneitä ongelmia. Patenttien markkinaehtoisen hinnan määrittelyn havaittiin olevan monitahoinen ja laaja kokonaisuus, jossa merkityksellistä on ensinnäkin se, onko kyseessä patentin luovutus vai käyttöoikeuden lisensointi ja millä aikaperspektiivillä patentin tuottamaa taloudellista hyötyä tarkastellaan. Toiseksi patentin tai tähän liittyvän käyttöoikeuden arvostamiseen vaikuttavat myös useat muut seikat, joita voi olla vaikea määrittää etukäteen patentin markkinaehtoista hinnoittelua varten. Määrittelyn epävarmuuden myötä patentin mahdollista tulevaa voittopotentiaalia voi olla vaikea arvioida riittävällä tarkkuudella etukäteen. Tutkielmassa havaittiin, että siirtohinnoittelumenetelmän valinnassa voidaan soveltaa useita vaihtoehtoisia menetelmiä sen sijaan, että korostettaisiin tietyn menetelmän ylivertaisuutta tietynlaisia aineettomia oikeuksia sisältävän liiketoimen osalta. Markkinaehto-periaatteen mukaista ja vero-oikeudellisesti hyväksyttävää hinnoittelutasoa arvioitaessa tulee myös huomioida niin siirtohintojen taloudellista hyötyä koskevat arviointiperusteet kuin liiketoimeen liittyvän riskinjaonkin merkitys siten kuin ne huomioidaan vapaissa markkinaolosuhteissa riippumattomien osapuolten välillä.
  • Olsson, Amanda (2019)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten markkinaoikeuden voimassa olevan oikeuden mukaiset toimivaltasäännökset toteuttavat asianosaisten tosiasiallista oikeuksiin pääsyä. Tavoitteena oli tuoda esiin toimivaltasäännösten mahdolliset ongelmakohdat liittyen asianosaisten tosiasiallisen oikeuksiin pääsyn takaamiseksi. Markkinaoikeudessa ratkotaan taloudellisten toimijoiden välisiä riitoja sekä yritysten ja viranomaisten välisiä valitus- ja hakemusasioita. Markkinaoikeus toimii kilpailu- ja valvonta-asioiden sekä hankinta-asioiden, IPR-asioiden sekä markkinaoikeudellisten asioiden erityistuomioistuimena. Markkinaoikeuden ollessa erityistuomioistuin kuuluu sen toimivaltaan ainoastaan asiat, jotka on säädetty nimenomaisesti sen toimivaltaan kuuluviksi. Toimivaltasäännöksiä tarkastellaan lähes poikkeuksetta tuomioistuinten näkökulmasta. Tämä johtaa siihen, että asianosaisten oikeusturvan tarve saatetaan sivuuttaa niin lainsäätäjän kuin myös lainkäyttäjän toimesta. Tutkimuksessa selvisi, että asianosaisen tosiasiallinen pääsy tuomioistuimeen edellyttää toimivaltasäännöksiltä ennustettavuutta, selkeyttä, kattavuutta sekä asian erityisluonteen huomioimista. Toimivaltasäännökset eivät saa johtaa asian pirstoutumiseen ja tutkimattajättämispäätöksiä tulee välttää. Tutkittaessa miten markkinaoikeuden toimivaltasäännökset vastaavat kyseisiä edellytyksiä, nousi esiin markkinaoikeuden toimivaltasäännösten erinäisiä ongelmakohtia liittyen asianosaisten oikeuksiin pääsyyn. Huomattiin, että toimivaltasäännökset ovat jäykkiä, eivätkä ne jätä lainkaan harkinnanvaraa lainkäyttäjälle. Lisäksi voidaan toimivaltasäännösten katsoa rankaisevan kantajaa erehdyksestä. Tutkielmassa kävi myös ilmi, että toimivaltasäännökset sisältävät paljon tulkinnanvaraisuutta, jota ei edes juristikoulutuksen saanut osaa ennustaa. Tämä johtaa riita-asioiden pirstoutumisiin, tutkimattajättämispäätöksiin sekä prosessikynnyksen nousuun. Tutkielman lopuksi pohdittiin eri ratkaisuvaihtoehtoja, jotta toimivaltasäännökset parantaisivat asianosaisten oikeuksiin pääsyä. Ratkaisuehdotuksina olivat markkinaoikeuden toimivaltasäännösten joustavuuden lisääminen ja asioiden siirtämisen mahdollistaminen yli toimivaltarajojen. Markkinaoikeuden toimivaltasäännöksiä tulisi kehittää niin, että ne vastaisivat yhteiskunnassa vallitsevia reaalielämän tarpeita riitojen ratkaisemiseksi.
  • Ogbeide, Onni (2016)
    Euroopan unionissa on jo pitkään nähty tärkeäksi säännellä valtiontukia, jotta sisämarkkinoilla toimiville yrityksille voitaisiin taata yhdenvertaiset toimintaedellytykset. Samalla Euroopan unionin valtiontukisääntelyllä pyritään ennen kaikkea estämään jäsenvaltioiden taloudellisten resurssien epätehokas käyttö ja kilpailun vääristyminen sisämarkkinoilla. Valtiontukia koskeva sääntely voidaankin nähdä yhtenä sisämarkkinapolitiikan kulmakivenä. Valtiontukien valvontaa kiteyttävä SEUT 107 artiklan 1 kohdan mukainen valtiontukikielto on sellaisenaan laaja ja kattaa jäsenvaltioiden missä tahansa muodossa myöntämät valtiontuet. Aina ei kuitenkaan ole täysin selvää, milloin on kyseessä sisämarkkinoille soveltumaton tukitoimenpide, ja milloin julkinen valta toimii markkinoilla puolestaan SEUT 345 artiklan oikeuttamalla tavalla. Julkisella vallalla on nimittäin kiistämättä oikeus toimia markkinoilla siinä missä yksityisilläkin tahoilla. SEUT 345 artiklan turvin jäsenvaltiot voivat muun muassa myöntää yrityksille lainoja, antaa takauksia, toimia velkojina, yksityistää omaisuuttaan tai esimerkiksi sijoittaa varojaan. Tämä julkisen vallan markkinoilla toimiminen edellyttää aina kuitenkin sitä, ettei SEUT 107 artiklan 1 kohdan valtiontukikieltoa rikota. Euroopan unionin komissio ja Euroopan unionin tuomioistuin ovat kehittäneet valtiontuen olemassaolon arvioinnin helpottamiseksi niin sanotun markkinataloustoimijaperiaatteen, jonka mukaisesti julkisen vallan on markkinoilla toimiessaan käyttäydyttävä siten kuin vastaavassa tilanteessa oleva yksityinen taho olisi toiminut. Jos periaatetta ei noudateta, on kyseessä todennäköisesti jollekin markkinatoimijalle annettu etu, ja mahdollisesti myös sisämarkkinoille soveltumaton valtiontuki. Toisin sanoen, markkinataloustoimijaperiaatteesta on tullut apuväline määritettäessä sitä, sisältyykö julkisen vallan toimenpiteeseen valtiontukea. Lisäksi periaatteella voidaan niin ikään todentaa mahdollisen valtiontuen suuruus. Tutkielmassa kuvataan sitä, mihin kaikkeen julkisen vallan toimintaan markkinataloustoimijaperiaate on sovellettavissa, ja miten sitä käytännössä sovelletaan arvioitaessa mahdollista valtiontukea. Samalla pyritään antamaan kuva periaatteen nykyisestä merkityksestä valtiontukien arvioinnissa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yleisellä tasolla periaatteen historiaa, kehittymistä ja eräitä periaatteeseen liittyviä ongelmia. Nykyisin vakiintuneen käytännön mukaisesti periaatetta käytetään tavallisesti esimerkiksi julkisen vallan sijoitusten, sen antamien luottojen, takausten ja valtion omaisuuden yksityistämisen markkinaehtoisuuden arviointiin. Lisäksi muun muassa julkisten toimijoiden suorittaman velkojen perinnän sekä niiden myymien ja ostamien tavaroiden ja palveluiden markkinaehtoisuuden arviointi on periaatteen tavanomaista käyttöalaa. Periaatteella voidaan niin ikään arvioida myös muunkinlaisen taloudellisen toiminnan markkinaehtoisuutta hyvin laajasti ajateltuna. Markkinataloustoimijaperiaatteen käyttö on kuitenkin sittemmin laajentunut tästä perinteisestä julkisen vallan harjoittamasta taloudellisesta toiminnasta. Viime aikoina on saatu enenevässä määrin viitteitä siitä, että periaatteella voidaan potentiaalisesti arvioida jopa osittain myös julkisen vallan käyttöön liittyviä toimenpiteitä, jos niillä on tarpeeksi vahva taloudellinen liityntä. Tässä suhteessa periaatteen soveltamisala kattaa tietyissä tilanteissa nykyään myös esimerkiksi verotuksen kautta annetut tuet. Markkinataloustoimijaperiaatteen liian laaja soveltamisala saattaa kuitenkin aiheuttaa myös käytännön ongelmia. Nämä ongelmat liittyvät pääosin julkisten ja yksityisten toimijoiden luontaisiin eroihin sekä kilpailuneutraliteetin ja oikeusvarmuuden mahdolliseen vaarantumiseen.
  • Perttula, Eeva-Leena (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan pörssiyhtiön osakkeen markkinahinnalle annettavaa oikeudellista merkitystä. Taloustieteellisesti ja rahoitusteoreettisesti markkinoiden rationaalisuus ja markkinahinnan oikeellisuus osakkeen arvon kuvaajana voidaan kyseenalaistaa. Osakemarkkinoilla on osoitettu esiintyvän systemaattisia ali- ja ylihinnoitteluita sekä muita markkinahäiriöitä, jotka vaikuttavat markkinoiden hinnanmuodostukseen ja tätä kautta pörssikursseihin. Käytännössä voidaankin esittää, että osakemarkkinat eivät aina ole oikeassa, vaan markkinoilla esiintyy joskus merkittäviäkin väärinhinnoitteluita. Oikeudellisessa arvioinnissa pörssiyhtiön osakkeen markkinahinnalle annetaan kuitenkin merkittävä painoarvo useissa erilaisissa yhteyksissä. Varsinkin osakeyhtiö-, vero- ja arvopaperimarkkinaoikeuteen sisältyy useita arvonmääritykseen liittyviä tilanteita, joissa pörssikurssilla on sääntelyn tulkinnassa erittäin suuri painoarvo. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voidaanko markkinahinnan omaksumista sääntelyn ja tulkinnan lähtökohdaksi pitää perusteltuna silloin, kun markkinat ovat väärässä. Kysymyksenasettelu on siten ongelmalähtöinen. Ensinnäkin pyrkimyksenä on selvittää, mihin olettamus markkinahintojen oikeellisuudesta perustuu ja voidaanko tällaista olettamusta perustellusti kritisoida. Toiseksi tavoitteena on arvioida, millä tavoin taloustieteellistä tietoa osakkeiden hinnanmuodostuksesta voidaan hyödyntää oikeudellisessa argumentaatiossa. Lopuksi tarkoituksena on paikantaa konkreettisia sääntelytilanteita, joissa osakkeen markkinahinnalle annetaan merkittävä oikeudellinen painoarvo, sekä arvioida, onko näiden tilanteiden välillä keskeisiä eroja. Näin ollen tutkimuskysymystä tarkastellaan sekä abstraktimmalla tasolla että konkreettisemmissa tulkintatilanteissa. Tarkastelussa hyödynnetään lainopin ja oikeustaloustieteen metodeja. Tutkimus sijoittuu arvopaperimarkkinaoikeudelliseen kontekstiin, mutta aiheen käsittely ylittää oikeudenalarajoja. Tutkimusaiheen analysointi edellyttää taloustieteellisen ja rahoitusteoreettisen tiedon hyödyntämistä. Tutkimuksessa tarkastellaankin kriittisesti, miten ja missä määrin empiiristä markkinoiden toimintaa koskevaa tietoa voidaan hyödyntää oikeudellisessa argumentaatiossa. Tähän kysymykseen vastaamisen edellytyksenä on oikeustieteen ja taloustieteen välisten näkökulmaerojen hahmottaminen sekä taloustieteellisten teorioiden taustaoletusten merkityksen ymmärtäminen. Oikeus- ja taloustieteen vuorovaikutussuhteen tarkastelu osoittaa, että tieteiden eriävät tiedonintressit ja näkökulmat puoltavat tietynasteista pidättyväisyyttä empiirisen tiedon hyödyntämisessä oikeudellisessa kontekstissa. Lisäksi arviointi tuo esiin, minkälaisia hyötyjä pörssikurssin asemaan juridisena lähtökohtana liittyy. Yleisellä tasolla pörssikurssiin tukeutumista oikeudellisen sääntelyn ja tulkinnan lähtökohtana voidaan pitää monella tapaa perusteltuna. Pörssikurssin omaksuminen tulkinnan lähtökohdaksi ei kuitenkaan välttämättä ole samalla tavoin perusteltua kaikissa tilanteissa. Tämän vuoksi tutkimuksessa arvioidaan, minkälaisissa konkreettisissa ongelmatilanteissa pörssikurssiin nojautuvaa tulkintaa voidaan yhtäältä puolustaa ja toisaalta kritisoida. Tarkoituksena on tunnistaa ne oikeudelliset asiayhteydet, joissa pörssikurssiin nojautuminen on erityisen ongelmallista tai vaihtoehtoisesti hyvin perusteltua silloinkin, kun markkinat ovat väärässä. Osakeyhtiö-, arvopaperimarkkina- ja vero-oikeudellisten tilanteiden analysointi osoittaa, että eri tilanteiden välillä on eroja siinä, kuinka perusteltuna pörssikurssiin tukeutumista voidaan pitää. Keskeisenä erotteluperusteena tilanteiden välillä on pörssikurssin hyödyntämisen tarkoitus. Lisäksi tilanteet sijoittuvat erilaisiin toiminta- ja tulkintaympäristöihin sekä eroavat toisistaan tulkintamahdollisuuksien joustavuuden suhteen. Kaiken kaikkiaan tutkimus osoittaa, että oikeudellisessa argumentaatiossa ja tulkinnassa tulisi selkeämmin erottaa eri tulkintatilanteiden erot sekä ymmärtää pörssikurssiin arvon kuvaajana liittyvät reunaehdot sekä rajoitteet, vaikka yleisellä tasolla pörssikurssiin tukeutuvaa oikeudellista tulkintaa voidaankin perustellusti puolustaa.
  • Tuomala, Sara (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan tunnusmerkkioikeudessa todisteina käytettäviä markkinatutkimuksia. Tunnusmerkkioikeudellista lainsäädäntöä tulkittaessa kohderyhmän käsitykset tavaramerkistä tai muusta tunnuksesta ovat usein merkityksellisiä. Markkinatutkimuksilla tutkitaan kuluttajien ja muiden markkinoilla toimivien yksiköiden käsityksiä, assosiaatioita ja mielipiteitä markkinoilla. Empiirisillä tutkimuksilla on mahdollista analysoida kohderyhmän käsityksiä tilastotieteellisin metodein, joiden perusteella tehdyt havainnot voidaan esittää oikeusprosessissa todisteena. Markkinatutkimusten todistekäyttöön tunnusmerkkioikeudessa on kiinnitetty oikeustieteellisessä doktriinissa huomiota jo 1900-luvulla esimerkiksi Yhdysvalloissa. Pohjoismaisessa vertailussa markkinatutkimukset ovat saaneet erityisen painoarvon Ruotsissa, missä tutkimuksille on annettu vahva asema sekä oikeuskäytännössä että doktriinissa. Tutkielmassa selostetaan oikeustilaa liittyen markkinatutkimusten käyttöön todisteena tunnusmerkkioikeudessa ja analysoidaan oikeussäännöksiä, joiden tulkinnalla on merkitystä markkinatutkimusten käyttökelpoisuuden ja niille annettavan todistearvon kannalta. Lisäksi tutkielmassa käsitellään niitä prosessioikeuteen ja markkinatutkimusten metodologiaan liittyviä seikkoja, jotka vaikuttavat tutkimusten todistearvoon, luotettavuuteen sekä käyttökelpoisuuteen. Esille nostetaan myös doktriinissa ja oikeuskäytännössä markkinatutkimusten todistekäyttöön liitettyjä ongelmia. Markkinatutkimuksilla on pyritty tunnusmerkkioikeudellisissa prosesseissa todistamaan muun muassa tavaramerkin vakiintumista, laajaa tunnettuutta ja käytön kautta saavutettua erottamiskykyä. Tutkimuksia on käytetty myös tavaramerkkejä tai muita tunnuksia koskevan sekoitettavuuden todisteluun sekä maineen norkkimisen ja orjallisen jäljittelyn edellytyksenä vakiintuneesti pidetyn tunnettuusvaatimuksen toteennäyttämiseen. Tutkielmassa käsitellään yleisesti näyttöön liittyviä kysymyksiä ja erityisesti markkinatutkimustodistelua edellä mainittuja teemoja koskien. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan markkinatutkimusalan itsesäätelyä sekä ajankohtaisia trendejä ja pohditaan immateriaalioikeudellisia asioita koskevien prosessien keskittämisen vaikutuksia markkinatutkimustodisteluun. Tutkielmassa selostetaan kansallista oikeuskäytäntöä sekä yhteisön tuomioistuinten antamia ratkaisuja, jotka sisältävät markkinatutkimustodistelun kannalta olennaista argumentointia. Tutkielmaa laadittaessa on otettu huomioon osittain myös ulkomaista materiaalia ja lähdeaineistona on käytetty kotimaisen aineiston lisäksi etenkin ruotsalaista kirjallisuutta.
  • Wik, Joachim (2019)
    Digitalisaation tuomat muutokset näkyvät sekä taloudessa että yhteiskunnassa. Palveluiden ja tuotteiden digitalisoituminen on johtanut merkittävien markkinoiden siirtymiseen digitaaliseen maailmaan. Tämän seurauksena alustatalous on jatkanut kasvuaan ja suurin osa maailman isoimmista yrityksistä toimivat digitaalisina alustoina. Merkittävimpinä yrityksinä voidaan pitää Googlea, Applea, Facebookia ja Amazonia, jotka muodostavat niin kutsutun GAFA:n. Kilpailuoikeuden katsotaan olevan yksi tehokkaimmista sääntelyvälineistä digitaaliselle alustataloudelle. Digitaalisen alustatalouden ominaispiirteet, kuten digitaaliset alustat, kaksipuoliset markkinat sekä verkostovaikutusten ja datan korostunut merkitys ovat muuttaneet lähestymistapaa kilpailuoikeuteen. Euroopan unioni (EU) on ottanut pioneerin roolin teknologiajättien valvojana. Markkinavoima on yksi kilpailuoikeuden ydinkäsitteistä ja sitä arvioidaan useiden kilpailuoikeudellisten menettelyjen osana. Yrityksen toiminta markkinoilla ei yleensä aiheuta kilpailulle haittaa, mikäli yrityksellä ei ole tietyn asteista markkinavoimaa. Markkinavoiman arvioiminen muodostaa siten keskeisen seikan kilpailuoikeudellisessa tarkastelussa ja sillä on erityisen keskeinen asema yrityskauppavalvonnassa sekä arvioitaessa mahdollista määräävää markkina-asemaa. Markkinavoiman arvioimiseen digitaalisilla alustamarkkinoilla liittyy lukuisia haasteita, sillä alustatalouden ominaispiirteistä johtuen vakiintuneet kilpailuoikeudelliset opit ovat vanhentuneet, eivätkä sellaisenaan päde. Markkinavoiman arviointi digitaalisilla alustamarkkinoilla on tällä hetkellä keskiössä oikeus- sekä taloustieteellisessä tutkimuksessa. Tutkielmassa selvitetään, miten EU:n kilpailuoikeudessa käytössä olevat markkinavoiman arviointimenetelmät soveltuvat digitaalisessa alustataloudessa toimivien yritysten markkinavoiman arvioimiseen, mitkä seikat osoittavat markkinavoimaa digitaalisilla alustamarkkinoilla sekä mihin seikkoihin markkinavoiman arvioimisessa on keskityttävä. Tutkimalla oikeus- ja taloustieteellistä kirjallisuutta sekä EU-oikeuskäytäntöä selvitetään, miten vakiintuneesti käytössä olevat markkinavoiman arviointimenetelmät soveltuvat digitaalisille alustamarkkinoille. Kilpailuviranomaisilla on käytössään eri menetelmiä markkinavoiman arvioimiseen. Niin sanotut suorat menetelmät koostuvat taloustieteellisistä malleista ja liittyvät yrityksen hinnoitteluun ja käyttäytymiseen sekä tuotteiden kysyntäjoustoon. Suorien menetelmien soveltaminen vaatii yksityiskohtaisia tietoja markkinoista ja hinnoista. Toista arviointimenetelmää kutsutaan epäsuoraksi menetelmäksi. Siinä painotetaan markkinoiden rakenteellista tarkastelua ja tutkitaan esimerkiksi yritysten markkinaosuuksia, markkinoiden keskittymisastetta sekä alalle tulon esteitä. Komissio sekä EU:n jäsenmaiden kilpailuviranomaiset käyttävät pääsääntöisesti epäsuoraa menetelmää arvioitaessa yritysten markkinavoimaa. Tutkielmassa päädytään esittämään, että markkinavoiman arvioimiseen vakiintuneesti käytössä olevat menetelmät eivät sellaisinaan sovellu digitaalisille alustamarkkinoille. Osa menetelmistä eivät digitaalisten alustamarkkinoiden erityisten ominaispiirteiden johdosta ole käyttökelpoisia. Rakenteellisessa tarkastelussa arvioinnin painopiste on siirtynyt pois markkinaosuuksista, sillä markkinaosuudet eivät digitaalisilla alustamarkkinoilla aina anna luotettavaa kuvaa markkinoiden voimasuhteista. Arvioitaessa digitaalisten alustojen markkinavoimaa arvioinnissa on entistä enemmän keskityttävä alalle tulon esteisiin, kuten verkostovaikutuksiin, dataan ja vaihtamiskustannuksiin sekä innovaation ja potentiaalisen kilpailun korostuneeseen merkitykseen.
  • Heinonen, Tiina (2017)
    Eurooppalainen sisäpiirisääntely uudistui 3.7.2016, kun markkinoiden väärinkäyttöasetus (EU) N:o 596/2014 (MAR) sekä direktiivi markkinoiden väärinkäytöstä määrättävistä rikosoikeudellisista seuraamuksista 2014/57/EU tulivat sovellettaviksi. Asetuksella vahvistettiin sisäpiirikauppoja, sisäpiirintiedon laitonta ilmaisemista ja markkinoiden manipulaatiota koskeva yhtenäinen sääntelykehys Euroopan unionin alueella sekä toimenpiteet markkinoiden väärinkäytön estämiseksi. MAR on asetuksena kaikilta osiltaan velvoittava ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa. Markkinoiden väärinkäyttöasetuksen myötä Euroopan unionin tasolla säädetään ensimmäistä kertaa markkinoiden tunnustelusta (market sounding). Asetuksen mukaan markkinoiden tunnustelulla tarkoitetaan ennen liiketoimesta ilmoittamista tapahtuvaa tietojen välittämistä potentiaaliselle sijoittajalle tarkoituksena kartoittaa tämän kiinnostusta mahdolliseen liiketoimeen sekä siihen liittyviä ehtoja. Tiedon ilmaisevan osapuolen noudattaessa asetuksessa sekä sen nojalla annetuissa delegoiduissa säädöksissä tarkemmin säädettyjä menettelysäännöksiä, tietojen ilmaisemisen ei katsota rikkovan sisäpiirintiedon laitonta ilmaisemista koskevaa kieltoa. Sisäpiirintiedon ilmaisemisen katsotaan tapahtuneen osana henkilön työn, ammatin tai tehtävien tavanomaista suorittamista. Tämän johdosta markkinoiden tunnustelu muodostaa tiedon ilmaisevalle osapuolelle niin kutsutun turvasataman (safe harbour) sisäpiirintiedon ilmaisukieltoa vastaan. Tutkielman aiheena on markkinoiden väärinkäyttöasetuksen mukainen markkinoiden tunnustelu ja sitä koskevat menettelysäännökset sisäpiirintiedon ilmaisukiellon poikkeussäännöksenä. Tutkielma jäsentää markkinoiden tunnustelua koskevaa uutta sääntelyä sekä selventää sen tulkintaa osana eurooppalaista sisäpiirisääntelyä. Tutkielmassa perehdytään siihen, minkä vuoksi markkinoiden tunnustelun yhteydessä on tarve sallia poikkeus sisäpiirintiedon ilmaisukielloista. Lisäksi tutkielmassa luodaan kokonaiskuva niistä periaatteista ja säännöistä, jotka ohjaavat markkinoiden tunnustelua koskevan sääntelyn tulkintaa. Tutkielmassa syvennytään myös siihen, mitä markkinoiden tunnustelun muodostama turvasatama tarkoittaa markkinoiden tunnustelun osapuolille ja millaisia edellytyksiä sen saamiselle on asetettu. Tutkielmassa esitellään malli markkinoiden tunnusteluun liitettyjen toimintavelvollisuuksien systematisoinnille, jolloin yksittäiset velvollisuudet voidaan hahmottaa osana laajempaa normikokonaisuutta. Tutkielmassa hyödynnetään pluralistista tutkimusmetodia, joka sisältää elementtejä sekä lainopillisesta tutkimusmetodista että oikeustaloustieteestä. Tutkielman pääasiallisen tutkimusmetodin muodostaa kuitenkin oikeusnormien systematisointiin ja tulkintaan pyrkivä lainoppi. Oikeustaloustieteellisellä tutkimusmetodilla puolestaan viitataan tutkielmassa tarkastelutapaan, jossa markkinoiden tunnustelua koskevan tutkimusongelman eri ratkaisuvaihtoehtoja tarkastellaan suhteessa niiden taloudellisiin tehokkuus- ja kustannusvaikutuksiin. Tehokkuus- ja kustannusvaikutusten tutkiminen antaa perusteita markkinoiden tunnustelun oikeudelliselle sääntelylle ja sen sisällön määrittämiselle.
  • Kujanpää, Aleksi (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkimuksessa tarkastellaan markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (EU) N:o 596/2014 (”MAR”) 19 artiklan mukaisia liikkeeseenlaskijoiden johtohenkilöiden ja heidän lähipiirinsä liiketoimien ilmoitus- ja julkistamisvelvollisuuksia informaatiotehokkuuden ja markkinoiden luottamuksen turvaamisen näkökulmasta. Näin pyritään tuottamaan ymmärrystä siitä, miten tulisi arvioida johtajien ja heidän lähipiiriinsä kuuluvien luonnollisten henkilöiden ja lähipiiriyhteisöjen transaktioista tehtävien ilmoitusten signalointiarvoa markkinoilla. Tehokkuusnäkökohtien ohella analysoidaan tiedon julkistamisen roolia arvopaperimarkkinoiden valvonnassa. Koska markkinatoimijat voivat ottaa sisäpiirikaupan riskin alentumisen huomioon, luottamus markkinoilla kasvaa, osallistumishalukkuus lisääntyy, markkinoiden likviditeetti paranee ja kaupankäyntikustannukset alentuvat. Tutkimuksessa yhdistetään oikeustaloustieteen ja oikeusvertailun näkökulmia oikeusdogmaattiseen tarkasteluun. Tutkimuksen alun oikeustaloustieteellisessä käsittelyssä keskitytään erityisesti informaatiotehokkuuden näkökulmaan, jonka teoreettisena perustana ovat tehokkaiden markkinoiden hypoteesi, noise-teoria ja rajoitetun rationaalisuuden vaikutus sijoittajien käyttäytymiseen. MAR 19 artiklan velvoitteiden lainopillisen yleistarkastelun jälkeen tutkielmassa käsitellään sitä, millaisina MAR:n käytännön vaikutuksia tulisi pitää. Koska MAR tuli pääosin sovellettavaksi 3.7.2016 ja sen soveltamisala kattaa mm. yhtiöt, joiden rahoitusvälineet ovat kaupankäynnin kohteena säännellyllä markkinalla, kuten Helsingin pörssissä, tai monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä, kuten First North Finlandissa, 19 artiklan tulkintojen vaikutuksista on voitu kerätä tietoa laajalta alalta yhteiskunnassa. Tarkastelun näkökulmat koskevat mm. MAR:n ja kansallisen lainsäädännön suhdetta sekä Suomen toimivaltaisen viranomaisen Finanssivalvonnan kannanottoja. Tämän jälkeen esitetään vertailevan oikeustieteen keinoin, millaisia käytännön toimintatapojen eroja Euroopan läntisten ja pohjoisten jäsenvaltioiden väliltä on löydettävissä. MAR 19 artiklan mukaisen sääntelyn valvomisesta vastaavat kansalliset toimivaltaiset viranomaiset, joilla on ilmoitus- ja julkistamisvelvoitteiden konkreettisten toteuttamistapojen osalta rajallinen määrä harkinnanvaraa. Työssä vertaillaan, millä tavoin Finanssivalvonnan ohjeistus ja tulkinnat sovellettavista menettelytavoista eroavat muiden tarkasteltujen jäsenvaltioiden viranomaisten määrittelemistä käytännöistä. Vertailun tuloksia systematisoidaan ja suhteutetaan jäsenvaltioiden oikeusperinteeseen ja paikallisten markkinoiden erityisoloihin. Vertailua täydennetään luomalla lisäksi katsaus Euroopan unionin oikeuden ja Yhdysvaltain liittovaltiotasoisen oikeuden eroavuuksiin johtohenkilöiden liiketoimia koskevien säännösten osalta. Sääntelyteoriaa sivuavina huomioina työssä tarkastellaan finanssikriisien vaikutusta uuden kauppaoikeudellisen regulaation syntyyn ja institutionaalisiin muutoksiin. EU-tasolla keskeinen vuosien 2007–2009 finanssikriisin jälkeinen kehityskulku liittyy ns. agentifikaatioon, jossa esimerkiksi Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) kaltaisten valvontaviranomaisten asema ja toimivalta ovat vahvistuneet kansallisten toimijoiden kustannuksella. Työssä kiinnitetään huomiota eurooppaoikeuden ja EU:n jäsenvaltioiden kansallisen lainsäädännön väliseen jännitteeseen. Yksityisoikeudellisen sääntelyn avainkysymykseksi nousee harmonisointikehityksen eriasteisuus yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeuden välillä. Suora sovellettavuus tekee MAR:sta sääntelyinstrumenttina oleellisella tavalla erilaisen verrattuna direktiiveihin, joista työssä käsitellään esimerkiksi osakkeenomistajan oikeudet -direktiiviä (SHRD) sekä sen kansallisesta implementoinnista seuranneita muutoksia. Lähipiirimääritelmien vertailun lisäksi sivutaan tiiviisti yhtiöiden ja yhteisöjen uutta velvollisuutta tosiasiallisten edunsaajiensa ilmoittamiseen. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että Suomessa omaksutut julkistamisen menettelytavat poikkeavat läntisen Euroopan jäsenvaltioiden valtavirrasta erityisesti laajuutensa suhteen, sillä täkäläisille markkinoille tarjotaan huomattavan paljon tietoa johdon liiketoimista. Toinen päätulos on, että markkinoiden luottamusta suojataan MAR 19 artiklassa tavoilla, joihin liittyy ongelmia informaatiotehokkuuden osalta. MAR velvoittaa julkistamaan potentiaalisesti myös sellaista informaatiota, jota markkinaosapuolet eivät tosiasiallisesti käytä sijoituspäätöstensä tukena. Keskeiset haasteet koskevat lähipiirien laajuuden ja signalointiarvoltaan tarpeeksi merkittävien transaktioiden määrittelyä. Kolmanneksi arvioidaan, että agenttiteorian näkökulmasta MAR 19 artiklan taustalla voidaan nähdä osakkeenomistajan ja johdon välinen fidusiaarisuhde. Johtohenkilöiden liiketoimet -tiedotteilla arvioidaan olevan markkinoiden näkökulmasta suotuisia tehtäviä, sillä tiedotteiden ansiosta markkinat saavat enemmän tietoa johdon käyttäytymisestä. Palkitsemisjärjestelmien osalta raportointivelvoitteen perusteluongelma kiteytyy transaktioiden tahdonvaltaisuuteen: koska johto ei voi itse aktiivisesti päättää, annetaanko sille tietyllä hetkellä kannustimena osakepalkkioita vai ei, ilmoitukset eivät signaloi mitään sisäpiiriläisten preferensseistä tai odotuksista.
  • Ahonen, Emma (2024)
    Tutkielmassa käsitellään sanan- ja lehdistönvapauden ja markkinoiden tehokkuusperiaatteen välisiä suhteita Euroopassa. Euroopan unionin markkinoiden väärinkäyttöä estävä sääntely pyrkii optimoimaan markkinoiden tehokkuutta ja varmistamaan sijoittajien tasapuolisen tiedonsaannin. Sananvapautta ja lehdistönvapautta taas pidetään demokraattisen yhteiskunnan perustana, ja journalismi voidaan nähdä demokratian välttämättömänä edellytyksenä, toimien hallinnon vahtikoirana ja edistäen laadukasta tiedonlevitystä valistuneiden mielipiteiden muodostamiseksi. Tutkielma tarkastelee, kuinka sananvapausrajoituksia voidaan soveltaa taloudellisin perustein, erityisesti unionin markkinoiden väärinkäyttöasetuksen näkökulmasta. Tutkielmassa perehdytään myös vastuukysymyksiin, eli journalisteille aiheutuvia mahdollisia seuraamuksia tilanteissa, joissa relevantti sääntely on ylitetty. Tutkielman taustalla käsitellään arvopaperimarkkinaoikeudellista sääntelyä, jonka tavoitteena on tukea markkinoiden luotettavaa toimintaa ja varmistaa sijoittajien välinen tasa-arvo. Tutkielmassa esitetään tutkimuskysymykset, jotka keskittyvät markkinoiden väärinkäyttöasetuksen 10 ja 21 artiklojen väliseen suhteeseen sekä sisäpiiritiedon ilmaisemisen rajoituksiin silloin, kun kyseessä on tiedon ilmaisu journalistisiin tarkoituksiin. Tavoitteena on selvittää, millä tavoin journalistit voivat toimia näiden säännösten puitteissa ja millaisia rajoja heidän on noudatettava työssään, jotta he eivät rikkoisi markkinoiden väärinkäyttösääntelyä työtänsä suorittaessaan. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sisäpiiritiedon ilmaisemisen journalistisiin tarkoituksiin ympärillä on edelleen epäselvyyttä ja että oikeustila on tulkinnanvarainen ja kehittyvä. Uudet teknologiat ja viestintämuodot voivat entisestään haastaa nykyisiä sääntelynormeja. Journalistien sanktiot voivat tässäkin yhteydessä aiheuttaa pelotevaikutuksen synnyn, ja toisaalta sananvapausmyönteinen ja tulkinnanvarainen ratkaisukäytäntö voi vaikuttaa negatiivisesti markkinoihin ja asettaa journalistit epätasapainoiseen rikosoikeudelliseen vastuuseen eri jäsenvaltioissa. Sääntely on tarpeen sijoittajien suojelun ja markkinoiden tehokkuuden kannalta, mutta samalla on varmistettava, että sananvapaus ja journalistinen toiminta eivät kärsi kohtuuttomasti. Tulevaisuuden teknologiset muutokset voivat edelleen vaikuttaa tähän tasapainoon.
  • Syrjänen, Verna (2018)
    Markkinoinnin määrä yhteiskunnassamme on lisääntynyt digitaalisuuden myötä. Viime vuosien aikana se on kasvanut huomattavasti erityisesti sosiaalisessa mediassa ja kaupallisuuden jatkuvan lisääntymisen myötä sosiaalisen median sisällön tuottamisesta on tullut monille työ. Sosiaalisen median vaikuttajat tekevät sekä kaupallista sisältöä että omiin mielipiteisiin pohjautuvaa sisältöä. Vaarana on, että markkinointi sekoittuu vaikuttajan omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiin, ja kuluttajat altistuvat kaupalliselle sisällölle tietämättään. Tässä lainopillisessa tutkielmassa tarkastellaan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointia sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa ja systematisoidaan arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Tarkasteltavina markkinointikanavina ovat blogit, YouTube ja muut sosiaalisen median alustat, kuten Instagram. Ennen kuin päästään arvioimaan markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymistä, tutkielman esikysymyksenä pohditaan, millainen toiminta yleisesti ja erityisesti sosiaalisessa mediassa on ylipäänsä markkinointia, johon markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus soveltuu. Tutkielman keskeisin tutkimuskysymys on, miten markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymistä arvioidaan – yhtäältä yleisesti ja toisaalta erityisesti sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkielmassa tarkastellaan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointikriteerejä ja peilataan niitä sosiaalisen median ympäristön erityispiirteisiin. Erityisesti pyritään selvittämään, milloin ja miten kaupallinen sisältö tulee merkitä sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymisen edellytykset on jätetty avoimeksi lainsäädännössä ja esitöissä. Myöskään perinteisiä markkinoinnin muotoja käsittelevästä oikeuskäytännöstä ei saada yksiselitteistä vastausta markkinoinnin tunnistettavuuden periaatteen arviointiin uudessa digitaalisessa kontekstissa. Mainonnan eettinen neuvosto on kuitenkin antanut viime aikoina useita lausuntoja markkinoinnin tunnistettavuudesta sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa tarkastellaankin laajasti viranomais- ja itsesääntelyohjeita sekä niiden soveltamiskäytäntöä elinkeinoelämän itsesääntelyelimissä. Tarkastelussa havaitaan, että markkinoinnin käsite on hyvin laaja. Markkinointina pidetään kaikenlaisia tilanteita, joissa yritys maksaa jollakin tavalla brändinsä näkyvyydestä sosiaalisen median vaikuttajalle. Kaiken kaupallisen sisällön on oltava erotettavissa muusta sisällöstä markkinointivälineestä riippumatta. Markkinoinnin tunnistettavuuden arviointi on kokonaisarviointia, jossa huomioon otetaan useita tekijöitä, kuten markkinointiväline, markkinoinnin esitystapa sekä markkinointia osoittavan merkinnän sanamuoto ja havaittavuus. Markkinointia arvioidaan sen kohdeyleisön keskivertokuluttajan näkökulmasta ja erilaisissa sosiaalisen median kanavissa tunnistettavuuden vaatimus täytetään eri tavoin. Näyttäisi siltä, että digitaalisuuden ja markkinoinnin modernien muotojen myötä markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus on aiempaa korkeampi. Sosiaalista mediaa pidetään ympäristönä, jossa kuluttaja ei ole tottunut kohtaamaan markkinointia. Lisäksi markkinoinnin kohderyhmä on nuorta. Tyypillisesti sosiaalisessa mediassa sisältöä myös selaillaan nopeasti ja pintapuolisesti, joten kaupallisen sisällön on oltava tunnistettavissa entistä nopeammin ja selkeämmin. Tämän vuoksi sosiaalisessa mediassa on korostuneen tärkeää ilmoittaa markkinoinnista selkeällä ja helposti havaittavalla merkinnällä, jotta kuluttaja tunnistaa kaupallisen sisällön ensisilmäyksellä. Markkinoinnin selkeä merkitseminen onkin tärkein keino lisäämään vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja avoimuutta.
  • Silvolahti, Antti (2020)
    Markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta voidaan pitää keskeisenä markkinaoikeudellisena periaatteena. Periaatteen mukaan markkinoinnin tulee olla aina tunnistettavissa markkinoinniksi. Kuluttajilla on oikeus olla vastaanottamatta markkinointiaineistoa ja olla tutustumatta siihen. Markkinoinnin määrän lisääntymisen ja uusien markkinointikanavien syntymisen myötä markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta haastetaan yhä useammin, kun elinkeinonharjoittajat kamppailevat kuluttajien huomiosta. Markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus korostuu silloin, kun markkinoinnin kohderyhmänä ovat alaikäiset. Alaikäiset ovat elinkeinonharjoittajien kannalta houkutteleva markkinoinnin kohde, koska alaikäisillä on mahdollisuus vaikuttaa vanhempien kulutuskäyttäytymiseen ja alaikäisten kulutustottumukset syntyvät jo varhain. Tämän lainopillisen tutkielman tutkimuskysymyksenä on selvittää, miten markkinoinnin tunnistettavuutta arvioidaan alaikäisten näkökulmasta tarkasteltuna yhtäältä lainsäädännössä ja toisaalta elinkeinoelämän ja tiedotusvälineiden itsesääntelyssä. Markkinoinnin tunnistettavuutta säännellään lainsäädännössä yleissäännöksellä kuluttajansuojalaissa sekä radio- ja tv-markkinoinnin osalta laissa sähköisen viestinnän palveluista. Markkinoinnin tunnistettavuus on myös runsaan itsesääntelyn kohde; hyvää journalistista tapaa tulkitseva joukkoviestinten itsesääntelyelin Julkisen sanan neuvosto kieltää piilomainonnan soveltamissaan Journalistin ohjeissa ja ICC:n markkinointiohjeita soveltava elinkeinoelämän itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto on viimeaikaisessa lausuntokäytännössään ottanut useasti kantaa piilomarkkinointiin. Markkinoinnin tunnistettavuuden sääntelykehikko on kaiken kaikkiaan pirstaleinen. Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevalla lainsäädännöllä ja itsesääntelyelimillä on eri tavoitteet ja lähtökohdat, mutta viime kädessä kaikki palvelevat markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta. Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia tulee vakiintuneen periaatteen mukaan arvioida muuta markkinointia tiukemmin. Periaate on vahvistettu niin kuluttajansuojalain esitöissä kuin ICC:n markkinointisäännöissä. Periaate koskee myös markkinoinnin tunnistettavuutta. Alaikäiset käyttävät suuren osan ajastaan kouluissa, päiväkodeissa, sosiaalisessa mediassa ja videopelien äärellä. Erityisesti nuorempien lasten kohdalla myös perinteisemmät ajanviettotavat kuten printtilehtien lukeminen, television katselu ja radion kuuntelu ovat suosittuja. Alaikäisiin kohdistetaan kaupallista vaikuttamista niin oppilaitoksissa, printtimediassa kuin digitaalisessa maailmassakin. Kuluttaja-asiamies on linjauksissaan ja ratkaisuissaan korostanut alaikäisiin kohdistuvan markkinoinnin tunnistettavuuden tärkeyttä, mutta suuri osa kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista ja linjauksista koskevat perinteisiä markkinointikanavia. Samoin oikeuskäytännössä on käsitelty markkinoinnin tunnistettavuutta vain perinteisten markkinointikanavien osalta. Ratkaisuissa on kuitenkin usein ollut kyse alaikäisiin kohdistuvasta markkinoinnista. JSN on päätöksissään käsitellyt useasti lehdissä ja verkkolehdissä sekä radiossa tapahtuvaa piilomainontaa. MEN:n lausumat ovat viime vuosina vahvasti keskittyneet vahvasti sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointiin. Näyttääkin siltä, että uudemmat markkinoinnin muodot ovat piilomarkkinoinnin osalta jääneet osin itsesääntelyn varaan. Viime kädessä markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus on kuitenkin kaikissa markkinointikanavissa sama: markkinointi tulee aina voida tunnistaa markkinoinniksi, myös silloin kuin markkinoinnin kohteena on alaikäinen.
  • Palm, Charlotta (2023)
    Marknadsmanipulation är en form av straffbart marknadsmissbruk. De straffrättsliga reglerna hittas alltsedan totalreformen av strafflagen år 1999 i strafflagen. Idag finns två mycket centrala europeiska regelverk på området: marknadsmissbruksförordningen (MAR) och marknadsmissbruksdirektivet (MAD II). Dessa regelverk har inverkat starkt på det nationella rättsläget. I och med att användningen av internet har ökat har även miljön som värdepappersmarknaden existerar i förändrats. Under 2020–2021 uppstod ett dittills oskådat fenomen på börsen i USA, då ett stort antal individer samordnade sig via sociala medier för att uppnå en effekt på bolaget GameStops aktiekurs. Som resultat av skeendet uppstod frågan på ett allmänt plan ifall sådana typer av manipulativa flockbeteenden kan vara straffbara. Den straffrättsliga bedömningen utgår ifrån en viss brottsbeskrivning, vars element bör tolkas för att kunna bedöma ifall någonting straffbart hänt. Marknadsmanipulation kan antingen ske genom information i endera skriftlig eller muntlig form eller genom transaktioner. För att bedöma under vilka grunder som ansvar kan tillskrivas individer som agerar i grupp analyseras brottet marknadsmanipulation utifrån de straffrättsliga bestämmelserna om medverkan. Denna avhandlings syfte är att ge en överskådlig blick av brottet marknadsmanipulation samt besvara frågan om huruvida flockbeteenden på marknaden kan anses vara marknadsmanipulation i brottets egentliga mening. Rättsläget är någorlunda otydligt till följd av bristen på rättspraxis på nationell nivå, vilket leder till att särskilt svensk praxis får en större betydelse för att beskriva det aktuella läget.
  • Kinanen, Klaus (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan tuomioistuimen materiaalisen prosessinjohdon ja heikompaa osapuolta suojaavan aineellisen lainsäädännön yhteyttä dispositiivisen riita-asian oikeudenkäynnissä sekä tuomioistuimen roolia oikeuden tosiasiallisen saatavuuden edistämisessä materiaalisen prosessinjohdon keinoin. Tutkimuskysymys on, voidaanko perus- ja ihmisoikeutena sekä Euroopan unionin oikeudessa taattua access to justice –vaatimusta käyttää perusteena tuomioistuimen laajemmalle tutkimisvelvollisuudelle kansallisen lain soveltamistilanteissa kuin mihin tuomioistuin on oikeudenkäymiskaaren säännöksien mukaan velvollinen. Dispositiivisissa riita-asioissa noudatetaan määräämisperiaatetta, jonka mukaan määräämisvalta oikeudenkäynnin kohteesta kuuluu asianosaisille. Vaatimis- ja väittämistaakka merkitsevät asianosaisten mahdollisuutta päättää tuomioistuinta sitovasti tuomioistuimen tutkittavana olevan oikeustosiseikaston laajuudesta samoin kuin asiassa annettavan tuomion laadusta ja laajuudesta. Määräämisperiaatteen mukaan asianosaisilla on mahdollisuus määrätä oikeudenkäynnin kohteesta myös tavalla, joka on ristiriidassa aineellisesti pakottavan lainsäädännön kanssa. Määräämisperiaatteen mukainen sopimusvapaus on siten itse asiassa laajempi kuin oikeudenkäynnin ulkopuolella vallitseva sopimusvapaus. Oikeudenkäynnin heikommassa asemassa oleva asianosainen voi laiminlyödä vaatimis- ja väittämistaakkansa mukaiset velvollisuudet tiedollisten, taidollisten ja taloudellisten voimavarojen puutteen seurauksena, jolloin tuomioistuin ei voi toteuttaa pakottavan lainsäädännön turvaamia heikompaa osapuolta suojaavia oikeuksia täysimääräisesti. Määräämisperiaatteen pääsäännöstä huolimatta tuomioistuimella on velvollisuus huolehtia materiaalisella prosessinjohdolla siitä, että asia tulee perusteellisesti käsitellyksi sekä esittää asianosaisille tarpeelliset kysymykset asianosaisten esityksissä olevien epäselvyyksien tai epätäydellisyyksien korjaamiseksi. Asianosaisten esitysten epäselvyyksien ja puutteiden havainnointi sekä tuomarin selvittämis- ja kyselyvelvollisuuden edellyttämien toimien riittävyyden arviointi edellyttävät asiaan soveltuvan aineellisen oikeuden ja asianosaisten esitysten välistä vertailua. Vertailun kautta aineellinen lainsäädäntö ja sen tavoitteet suojata yhteiskunnan heikommassa asemassa olevia suodattuvat oikeudenkäyntiin riippumatta asianosaisten esittämistä vaatimuksista ja väitteistä. Perustuslain 21 § ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla sisältävät access to justice –vaatimuksen, jonka mukaan yksityisillä käytössään olevien oikeussuojakeinojen tulee olla tosiasiassa tehokkaita menettelyjä aineellisen lain yksityisille takaamien oikeuksien toteuttamiseksi. Pelkkä muodollinen oikeuden saatavuus ei täytä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksia, jos asianosaisilla ei ole käytännössä mahdollisuutta päästä oikeuksiinsa. Oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää, että tuomioistuin puuttuu aktiivisella prosessinjohdolla asianosaisten oikeudenkäynnissä käymään keskusteluun, jos asianosaisten prosessiasemat ovat eriarvoiset ja oikeuden tosiasiallisen saatavuuden toteutuminen vaarantuu eriarvoisuuden seurauksena. Suomalaisessa oikeuskäytännössä määräämisperiaatteen pääsäännöstä ei kuitenkaan ole poikettu heikomman asianosaisen hyväksi silloin, jos tosiasiallinen oikeuden saatavuus on jäänyt toteutumatta asianosaisen heikosta asemasta johtuvien puutteellisten vetoamislausumien vuoksi. Euroopan unionin oikeudessa access to justice –vaatimus rakentuu unionin oikeuden periaatteiden sekä Euroopan unionin perusoikeuskirjan määräysten varaan. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on katsottu, että jäsenvaltioiden kansallisilla tuomioistuimilla on velvollisuus huolehtia unionin oikeuden tehokkaasta toteutumisesta ja unionin lainsäädännössä kuluttajalle turvattujen oikeuksien toteutumisesta. Velvollisuus edellyttää poikkeamista kansallisen prosessiautonomian periaatteesta, jonka mukaan prosessissa voidaan noudattaa jäsenvaltion kansallisia prosessisääntöjä, sillä jäsenvaltioiden velvollisuus viran puolesta varmistaa kuluttajan oikeuksien toteutuminen voi vaatia kansallisten prosessisääntöjen soveltamatta jättämistä, jos säännöt ovat unionin oikeuden toteutumisen esteenä. Euroopan unionin oikeutta sovellettaessa noudatettavaa laaja-alaista access to justice –vaatimusta ja tuomioistuimen aktiivista prosessinjohtoa ei kuitenkaan ole ulotettu kansallisen lain soveltamistilanteisiin edes silloin, kun unionin ja kansallisen lainsäädännön tavoitteet suojata heikompaa osapuolta ovat yhtenevät. Nykytilaa ei voida pitää hyväksyttävänä, kun otetaan huomioon heikomman suojaan liittyvä vahva julkinen intressi, julkisen vallan velvollisuus turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen sekä access to justice –vaatimus. Oikeustilan korjaaminen edellyttää oikeudenkäymiskaareen otettavan säännökset tuomioistuimen velvollisuudesta tutkia viran puolesta heikompaa osapuolta suojaavan aineellisen oikeuden soveltuminen.
  • Gamba, Axel (2020)
    Tutkielmassa käsitellään materiaalista prosessinjohtoa Suomessa tapahtuvassa välimiesmenettelyssä. Välimiesten keskeisenä velvollisuutena on antaa asiassa aineellisesti oikea ratkaisu. Materiaalisella prosessinjohdolla tarkoitetaan välimiesten tekemiä toimia asian selvittämiseksi. Välimiesten myötävaikutusta asian selvittämisessä on pidetty käytännön kannalta tärkeänä. Kirjallisuudessa on kuitenkin esitetty erisuuntaisia näkemyksiä välimiesten roolista asian selvittämisessä. Tutkielmassa tutkitaan, miten niin yleiset prosessioikeudelliset periaatteet kuin välimiesmenettelyssä noudatettavat periaatteet vaikuttavat välimiesten harjoittamaan materiaaliseen prosessinjohtoon. Oikeuskäytännön avulla perehdytään siihen, millaista prosessinjohtoa välimiehiltä voidaan katsoa edellytettävän. Tutkielman lopuksi pohditaan, miten välimiesten tulisi harjoittaa materiaalista prosessinjohtoa. Tutkielma on lainopillinen tutkielma, jossa tulkitaan ja systematisoidaan voimassaolevaa oikeutta. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan rinnakkain niin välimiesmenettelylain (967/1992, VML) kuin Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen näkökulmasta. Yleisillä prosessioikeudellisilla periaatteilla tarkoitetaan tutkielmassa oikeudenkäymiskaaressa (4/1734, OK) säädettävistä periaatteista, jotka vaikuttavat materiaaliseen prosessinjohtoon. Näitä ovat vaatimistaakka, väittämistaakka ja jura novit curia -periaate. Periaatteiden tarkka sisältö esitellään siviiliprosessuaalisessa kontekstissa. Lisäksi OK:ssa on nimenomaisia säännöksiä materiaalisen prosessinjohdon keinoista. Tutkielmassa pohditaan OK:n säännösten merkitystä välimiesmenettelyssä. Periaatteita on käsitelty välimiesoikeudellisessa kontekstissa ratkaisussa KKO 2008:77, joka muodostaa keskeisen lähteen tutkielmassa. Välimiesmenettelyssä noudatettavilla periaatteilla tarkoitetaan tutkielmassa asianosaisautonomiaa, kontradiktorista periaatetta, menettelyn joutuisuutta, menettelyn lopullisuutta ja välimiesten puolueettomuutta. Nämä kaikki periaatteet yhdessä yleisten prosessioikeudellisten periaatteiden kanssa muodostavat sen viitekehyksen, jonka valossa tarkastellaan yksityiskohtaisesti välimiesten prosessinjohtoa suhteessa asianosaisten prosessitoimiin. Välitystuomio voidaan kumota, jos välimiehet ylittävät toimivaltansa (VML 41.1 §:n 1 kohta) tai jos asianosaisille ei ole varattu tarpeellista tilaisuutta asiansa ajamiseen (VML 41.1 §:n 4 kohta). Tutkielmassa käsitellään laajasti näitä kumoamisperusteita koskevaa kotimaista ja ulkomaista oikeuskäytäntöä. Oikeuskäytäntö ei edellytä välimiehiltä aktiivista roolia asian selvittämisessä. Välimiesten aktiivista roolia kuitenkin puoltavat menettelyn kustannustehokkuus ja se, ettei välimiesmenettelyssä ratkaisu saa tulla asianosaiselle yllätyksenä. Vaikka oikeuskäytäntö ei edellyttäkään välimiesten aktiivista prosessinjohtoa, niin tutkielmassa päädytään suosittamaan edellä mainituista syistä välimiesten aktiivista prosessinjohtoroolia.
  • Sormunen, Sofia (2022)
    Transparency of the Commission is as important as ever considering the ever-expanding nature of EU’s influence. In current digital era, EU’s access to documents regime is increasingly also conducted through technological solutions assisting and replacing previously predominant tangible and human solutions. An example of the technological solutions equipped for transparency in the context of the Commission are document registers, which are founded in law and created in the name of transparency. However, the practical and legal effects of document registers materialising transparency is largely unstudied aspect of the Union’s transparency. Therefore, this thesis is devoted to examining how we can observe the materialisation of transparency in practice, focusing on the European Commission’s Register of Documents. Aim is to show the (often) hidden ways in which the technological solutions influence transparency in their own right. To be able to study transparency in practice, it is necessary to understand the concept not only as talk but also an action. The related legal instruments are studied in order to get a full picture of the realm in which transparency conducted through document registers function. The technology is studied to bring fore ways in which the technological solutions are able to govern transparency on their own right. Institutional and expert interviews were conducted and incorporated in the analysis to support the findings from the usability of the registers. The thesis shows how technological construction of the Register of Documents is able to largely limit access to documents precisely due to the way in which it has been constructed. Together with the technological solutions, soft law instruments as well as institutional specific guidelines prove to have enormous influence in practicing transparency through the registers. Main finding suggests that access to documents is not an equal right in practice but high level of expert knowledge is required to gain information. This raises question on the nature of transparency as an ideal principle in a democratic society which would allow to hold the governing entities responsible on their decision and actions. What is needed is renewed attention to the ways in which designing technology creates, in itself, silent rules and shapes the reality of transparency in practice. Tämän tutkielman keskiössä on se, miten Komission läpinäkyvyys materialisoituu digitaalisessa ympäristössä asiakirjarekisterien kautta ja mitä vaikutuksia tällä on asiakirjoihin perustuvalle läpinäkyvyydelle. Euroopan Unionin demokratiavaje on ollut puheenaiheena jo pitkään. Hallinnon läpinäkyvyys on ajateltu olevan yksi keino parantaa demokraattista päätöksen tekoa ja tuoda se lähemmäksi kansalaisia. Läpinäkyvyyttä, kuten monia muitakin hallinnon osa-alueita on digitalisaation myötä lähdetty toteuttamaan myös teknologian avulla. Esimerkkinä tästä on Euroopan Komission Asiakirjarekisteri (RegDoc), joka on tämän tutkielman keskiössä. Teknologian oikeusvaikutukset on oikeustieteen tutkimuksessa aiemmin jo tunnistettu. Komission toimien ja päätösten läpinäkyvyyttä lainopillisesti sääntelee perussopimuksien ja perusoikeuskirjan lisäksi tarkempi asetus asiakirjojen saamisesta yleisön tutustuttavaksi (1049/2001). Nämä luovat pohjan, jonka päälle Komissio on säätänyt päätöksiä, menettelyohjeita, sekä -sääntöjä, niin sanottuja soft law instrumentteja. Vaikkakaan näillä instrumenteilla ei ole yhtäläistä lainpohjaa kuten perussopimuksilla tai asetuksilla, ne vaikuttavat olevan vahvemmassa asemassa asiakirjarekisterien yksityiskohtaisemmassa sääntelyssä. Yksi tutkimuksen löydös osoittaakin, että soft law:sta tuleva sääntely osittain poikkeaa asetuksen vaatimuksista liittyen asiakirjojen metadataan tietokannassa. Tutkielma keskittyy siihen, kuinka rakennettu teknologia itsessään pystyy sääntelemään Komission läpinäkyvyyttä. Komission Asiakirjarekisterin analyysi tuo uutta tietoa ensinnäkin siitä, miten tietyt ratkaisut Asiakirjarekisterin rakennuksessa itsessään vaikeuttaa asiakirjojen saantia. Toiseksi analyysi näyttää miten läpinäkyvyys materialisoituu soft law:n ja teknologian pohjalta. Tutkimuksessa käytetään instituutio- ja asiantuntija haastatteluja, jotka tukevat kirjallisuuteen perustuvaa, lainopillista sekä empiiristä tutkimusta. Tutkielman keskeinen löytö on kuinka Komission läpinäkyvyys ei ole käytännössä saavutettavissa jokaiselle. Erityisesti teknologiset ratkaisut ovat johtaneet vaikeuksiin käyttää asiakirjarekisteriä tai löytää sieltä tietoa. Samalla asiantuntijat, joilla on täsmällistä tietoa haluamistaan asiakirjoista eivät monesti pysty löytämään niitä rekistereistä. Asiakirjoihin pääsy vaikuttaa olevan hyvinkin elitistinen oikeus, jos sitä tarkastellaan rekisterien kautta, ja asiakirjarekisterit vaikuttavat olevat enemmän symbolinen ideaalin läpinäkyvyyden ilmentymä. Kuitenkin asiakirja rekisterien ongelmilla on vaikutuksia muihinkin kansalaisten oikeuksiin, kuten asiakirjapyyntöihin. Näin ollen asiakirja rekisterien käytettävyyteen tulisi kohdistaa enemmän huomiota ja resursseja.
  • Salokangas, Hanna (2018)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract This thesis deals with mediation of commercial conflicts in contractual relationships between all sizes of corporations. The contracts are based on continuous co-operation and they are binding in the long-term. The research is particularly important because mediation has not become very established in Finland. The trend for mediation has, however, been growing in Finland. Furthermore, there are many misunderstandings about mediation that deserve to be corrected. It has been proven that when the general public searches for a mediator, it does not usually know how mediation is defined. Individual mediators may offer processes that are completely different from one another. Free, out-of-court mediation has been chosen as the subject because it is a reasonable, probably relatively cost-effective and flexible, effective, voluntary, confidential and future-oriented process. In the mediation process, the parties are empowered to find their own settlement and retain control; resting on the parties’ consent and acceptance, helped to maintain the business and develop the mutual relationship by improving the communication. Mediation is suited for settling commercial conflicts in long-term contractual relationships. Such contractual perspective forms the basis and background for this thesis. Another governing perspective relates to procedural law, i.e. the parties’ procedural rights such as the protection under the law, self-determination, mediator neutrality and impartiality, constituting a fair mediation process. The most common division between different mediation models is the division between facilitative and evaluative mediation. My hypothesis is that these two mediation models are very different. Furthermore, facilitative and evaluative mediation should principally not be combined in the same mediation process in order to ensure and protect the parties’ procedural and other rights. The central questions this thesis aspires to answer are: What are the most important elements in mediation ethics and how will ignoring these affect the mediation process and the parties? Should mediation of commercial conflicts be regulated? Does facilitative or evaluative mediation form a best practice of mediation? If so, does this result in any consequences as regards to the other mediation model? The practice of mediation regularly generates ethical dilemmas. Mediation ethics have not yet been sufficiently noticed in Europe, but it has been the subject of active discussion in the U.S.A. There are multiple scenarios that can lead to unwanted ethical problems in mediation. Mediator neutrality and impartiality, the role of the mediator, and self-determination are ethical problems discussed further in this thesis. Specific issues relating to evaluative mediation and evaluations in general are discussed. The role of the mediator, both the principal role and other roles, are centrally connected to neutrality and impartiality. The qualities of mediation and mediation as a process of conflict resolution in general closely interact with issues relating to a mediator’s role. Mediators can assume several roles in the mediation process. The mediator’s understanding of his or her role is an important part of ethical questions. Two proposals to handle the issue with facilitative and evaluative mediation are presented. Furthermore, two examples of mediation of fictive commercial conflicts are discussed in order to demonstrate the significance of the choice between facilitative and evaluative mediation for the content, satisfaction and outcome of mediation as well as the parties’ protection under the law, the parties’ choice to engage in mediation, their choice to settle, and the settlement’s quality.
  • Tuomola, Nicole (2023)
    Medicintekniska produkter regleras kraftigt av MDR. Den styr vad en tillverkare ska göra för att få sin produkt ut på marknaden. Medicintekniska produkter kan vara mjukvara, vilket innebär att de kan vara AI-baserade. Detta leder till att EU:s harmoniserade regler för artificiell intelligens (AIA) kan bli tillämpliga för AI-baserade medicintekniska produkter. EU:s mål med AIA är att marknaden endast ska bestå av tillförlitlig AI, eftersom det uppmuntrar till användningen av AI och till investeringar i teknologin. Situationen och rättsläget är osäkert för tillfället och både företag som individer är medvetna om riskerna som förknippas med AI. Det finns dock även flera fördelar som AI-teknologin kan leda till eller bidra till vilket betyder att man vill få kontroll över marknaden. Syftet med AIA är således att reglera teknologin genom att ställa krav och skyldigheter på AI-systemet samt de olika AI-aktörerna, som till exempel leverantören av en AI-baserad medicinteknisk produkt. Vad är tillförlitlig AI och hur uppnås det? För en leverantör, eller utvecklare av en sådan produkt, finns det intresse att få en inblick i hur den framtida miljön kommer att se ut då både MDR och AIA tillämpas på samma produkt, så att man kan förbereda sig och reagera proaktivt. Avhandlingens syfte är att ta reda på hur AIA kommer att påverka utvecklandet av AI-baserade medicintekniska produkter och hur det kommer att se ut i praktiken.
  • Kneck, Amanda (2019)
    Denna avhandling utgör en rättsdogmatisk forskning och avhandlingens syfte är att undersöka huruvida tillämpningen av bestämmelserna i direktivet om europabolag innebär att den nationella rätten till medverkan kan bevaras, förstärkas eller förminskas i det europabolag som bildas, i jämförelse med den nationella rätten i de olika medlemsstaterna. I och med att den nationella rätten till medverkan ser så olika ut i de olika medlemsstaterna har man i direktivet om europabolag infört en bestämmelse om att rätten till medverkan enbart måste införas i europabolaget om denna rätt sedan tidigare förekommer i något av de deltagande bolagen. Direktivets uttalade syfte är således att säkerställa arbetstagarnas förvärvade rätt till medverkan i enlighet med den så kallade före- och efterprincipen, samtidigt som utgångspunkten i direktivet är ett förhandlingsförfarande genom vilket förhandlingsparterna ska fastställa det arbetstagarinflytandet som de anser lämpa sig bäst i europabolaget ifråga. Den så kallade före- och efterprincipen genomsyrar hela direktivet och utgör den grundläggande tanken bakom bestämmelserna i direktivet. Ifall förhandlingsförfarandet inte resulterar i ett avtal för arbetstagarinflytandet i europabolaget har man i direktivet infört en rad referensbestämmelser som ska komma att tillämpas i andra hand. Referensbestämmelserna föreskriver att den högsta grad av medverkan som förekommer i ett deltagande bolag även ska införas i europabolaget. Direktivets bestämmelser kan vid en första anblick verka utgöra en välfungerande helhet som ger ett effektivt skydd för den nationella rätten till medverkan. Trots direktivets uttalade syfte att säkerställa arbetstagarnas förvärvade rätt till medverkan har det visat sig att det förekommer bristfälligheter i direktivet som kunde leda till att rätten till medverkan i enlighet med den nationella rätten ändå inte bevaras då ett europabolag bildas. I denna avhandling undersöks därmed vilka de olika bristfälligheterna i direktivet är som kan leda till att den nationella rätten till medverkan kringgås då ett europabolag bildas. I avhandlingen undersöks därmed de specifika bestämmelserna beträffande förhandlingsförfarandet i direktivet för att analysera huruvida det förekommer oklarheter eller otydligheter som kunde försvåra att medverkan kan bevaras i europabolaget, på grund av att medverkan ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Därtill tas fasta även på utomstående omständigheter som inverkar på hur medverkan kan utformas i europabolaget, samt till en viss mån även huruvida det förekommer bristfälligheter i medlemsstaterna implementering av vissa av direktivets bestämmelser. Direktivets olika bestämmelser har inte som syfte att förstärka rätten till medverkan i europabolaget utan har främst som uppgift att bevara den nationella rätten. Det finns dock dem som förespråkar att medverkan i europabolagen kunde leda till att denna rätt förstärks och sprids i medlemsstaterna och man pratar om en europeisering av denna rätt i den mening arbetstagarrepresentanterna i bolagens styrelse bör representera och ta i beaktande hela arbetskraften i de olika medlemsstaterna. I avhandlingen undersöks därmed även i hur stor mån denna europeisering av medverkan har skett samt vilka de olika faktorerna är för att europeiseringen av denna rätt ska kunna ske. Direktivet främjar således inte aktivt att rätten till medverkan förstärks i europabolaget och det är svårt att förutspå hur utvecklingen av denna rätt i framtiden kommer att ske. Det förefaller självklart att en revidering av direktivet är på sin plats för att hantera de olika bristfälligheterna som förekommer i direktivet, och det förekommer ett behov för en lösning som bättre kunde ta i beaktande den dynamiska karaktär som ett företagen har, vilket den nuvarande före- och efterprincipen dessvärre inte gör. Det existerar fortsättningsvis skeptiska förhållningssätt till denna rätt i de olika medlemsstaterna, och något större skifte i attityderna och fördomarna gentemot denna rätt verkar inte förekomma trots att medverkan antas ha en positiv inverkan på företagens verksamhet. Huruvida kommissionen i framtiden enbart kommer att anta minimistandardregler eller allt striktare kommer att harmonisera denna rätt i medlemsstaterna förblir därmed att se.
  • Pettilä, Max (2014)
    Mellakointia on tutkittu varsin vähän suomalaisessa oikeustieteessä. Kyseiseen ilmiöön liittyvä tutkimus on oikeustieteen sijaan keskittynyt pääosin yhteiskuntatieteisiin. Tutkielmani koskee mellakoinnin ilmiötä ja eteenkin tämän ilmiön hillitsemiseksi käytettyä kontrollipolitiikkaa. Tutkimusote on oikeushistoriallinen ja tutkielman keskeisin tutkimustavoite on analysoida mellakoinnin kontrollipolitiikassa tapahtunutta oikeudellista muutosta 2000-luvun aikana. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkielma vastaa kysymyksiin siitä, miten ja miksi mellakoinnin vastainen kontrollipolitiikka on historian aikana muuttunut. Tämän lisäksi tutkielmassa käsitellään ja analysoidaan huliganismin ja mellakoinnin taustalla vaikuttavia syitä. Poliisilla on suuri rooli mellakoinnin vastaisen fyysisen kontrollipolitiikan toteuttajana. Poliisin suorittamat kontrollitoimet ovat historian aikana olleet jatkuvan ulkopuolisen tarkkailun ja arvostelun kohteena. Vertailemalla 2000-luvulla Suomessa sattuneita mellakkatilanteita ja niiden aikaisia kontrollitoimia voidaan löytää mellakoinnin kontrollipolitiikassa tapahtuneet muutokset, sekä syyt jotka ovat johtaneet näihin muutoksiin. Käsittelen myös kontrollipolitiikan suuntauksia 2000-luvun Euroopassa. Poliisin voimavarojen osoittautuessa riittämättömiksi yhteiskunta joutuu usein turvautumaan vaihtoehtoisiin kontrollin keinoihin. Eurooppalaisista valtioista ainakin sekä Ruotsi että Ranska ovat joutuneet 2000-luvulla radikaalisti muuttamaan suhtautumistaan mellakoinnin ilmiöön.
  • Mellandom 
    Felix, Wik (2021)
    Denna magisteravhandling behandlar civilrättslig mellandom enligt rättegångsbalken 24:6. Avhandlingens ändamål är att erbjuda en utförlig och rättsdogmatiskt förankrad framställning av den civilrättsliga mellandomen i det finska rättssystemet. I avhandlingen behandlas följaktligen för ämnet relevant lagstiftning och hur mellandom kommit att tillämpas i rättspraxis. Mellandomens tillämpningsområde avgränsas i förhållande till närbelägna processuella instrument såsom deldom och beslut gällande processinvändningar. I avhandlingen presenteras även de processekonomiska fördelar som eftersträvas med mellandom och de förutsättningar som i lag och doktrin uppställts för meddelandet av mellandom. I avhandlingen behandlas både mellandom som meddelas enligt rättegångsbalken 24:6.1, som reglerar mellandom gällande prejudicerande käromål, och mellandom enligt rättegångsbalken 24:6.2, som reglerar mellandom i prejudicerande frågor. I avhandlingen markeras de många olikheter som råder mellan dessa två former av mellandom. Frågor som ägnas särskild uppmärksamhet är ändringssökande i mellandom och mellandomens rättskraft. Avhandlingen innehåller även en rättsjämförelse med den svenska regleringen av mellandom. Således presenteras huvuddragen av vad som stadgats om mellandom i Sverige och hur de svenska normerna avviker från de lösningar som valts i Finland. Slutligen framförs några synpunkter de lege ferenda som bottnar i de observationer som gjorts under arbetets gång.