Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kujanpää, Aleksi (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkimuksessa tarkastellaan markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (EU) N:o 596/2014 (”MAR”) 19 artiklan mukaisia liikkeeseenlaskijoiden johtohenkilöiden ja heidän lähipiirinsä liiketoimien ilmoitus- ja julkistamisvelvollisuuksia informaatiotehokkuuden ja markkinoiden luottamuksen turvaamisen näkökulmasta. Näin pyritään tuottamaan ymmärrystä siitä, miten tulisi arvioida johtajien ja heidän lähipiiriinsä kuuluvien luonnollisten henkilöiden ja lähipiiriyhteisöjen transaktioista tehtävien ilmoitusten signalointiarvoa markkinoilla. Tehokkuusnäkökohtien ohella analysoidaan tiedon julkistamisen roolia arvopaperimarkkinoiden valvonnassa. Koska markkinatoimijat voivat ottaa sisäpiirikaupan riskin alentumisen huomioon, luottamus markkinoilla kasvaa, osallistumishalukkuus lisääntyy, markkinoiden likviditeetti paranee ja kaupankäyntikustannukset alentuvat. Tutkimuksessa yhdistetään oikeustaloustieteen ja oikeusvertailun näkökulmia oikeusdogmaattiseen tarkasteluun. Tutkimuksen alun oikeustaloustieteellisessä käsittelyssä keskitytään erityisesti informaatiotehokkuuden näkökulmaan, jonka teoreettisena perustana ovat tehokkaiden markkinoiden hypoteesi, noise-teoria ja rajoitetun rationaalisuuden vaikutus sijoittajien käyttäytymiseen. MAR 19 artiklan velvoitteiden lainopillisen yleistarkastelun jälkeen tutkielmassa käsitellään sitä, millaisina MAR:n käytännön vaikutuksia tulisi pitää. Koska MAR tuli pääosin sovellettavaksi 3.7.2016 ja sen soveltamisala kattaa mm. yhtiöt, joiden rahoitusvälineet ovat kaupankäynnin kohteena säännellyllä markkinalla, kuten Helsingin pörssissä, tai monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä, kuten First North Finlandissa, 19 artiklan tulkintojen vaikutuksista on voitu kerätä tietoa laajalta alalta yhteiskunnassa. Tarkastelun näkökulmat koskevat mm. MAR:n ja kansallisen lainsäädännön suhdetta sekä Suomen toimivaltaisen viranomaisen Finanssivalvonnan kannanottoja. Tämän jälkeen esitetään vertailevan oikeustieteen keinoin, millaisia käytännön toimintatapojen eroja Euroopan läntisten ja pohjoisten jäsenvaltioiden väliltä on löydettävissä. MAR 19 artiklan mukaisen sääntelyn valvomisesta vastaavat kansalliset toimivaltaiset viranomaiset, joilla on ilmoitus- ja julkistamisvelvoitteiden konkreettisten toteuttamistapojen osalta rajallinen määrä harkinnanvaraa. Työssä vertaillaan, millä tavoin Finanssivalvonnan ohjeistus ja tulkinnat sovellettavista menettelytavoista eroavat muiden tarkasteltujen jäsenvaltioiden viranomaisten määrittelemistä käytännöistä. Vertailun tuloksia systematisoidaan ja suhteutetaan jäsenvaltioiden oikeusperinteeseen ja paikallisten markkinoiden erityisoloihin. Vertailua täydennetään luomalla lisäksi katsaus Euroopan unionin oikeuden ja Yhdysvaltain liittovaltiotasoisen oikeuden eroavuuksiin johtohenkilöiden liiketoimia koskevien säännösten osalta. Sääntelyteoriaa sivuavina huomioina työssä tarkastellaan finanssikriisien vaikutusta uuden kauppaoikeudellisen regulaation syntyyn ja institutionaalisiin muutoksiin. EU-tasolla keskeinen vuosien 2007–2009 finanssikriisin jälkeinen kehityskulku liittyy ns. agentifikaatioon, jossa esimerkiksi Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) kaltaisten valvontaviranomaisten asema ja toimivalta ovat vahvistuneet kansallisten toimijoiden kustannuksella. Työssä kiinnitetään huomiota eurooppaoikeuden ja EU:n jäsenvaltioiden kansallisen lainsäädännön väliseen jännitteeseen. Yksityisoikeudellisen sääntelyn avainkysymykseksi nousee harmonisointikehityksen eriasteisuus yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeuden välillä. Suora sovellettavuus tekee MAR:sta sääntelyinstrumenttina oleellisella tavalla erilaisen verrattuna direktiiveihin, joista työssä käsitellään esimerkiksi osakkeenomistajan oikeudet -direktiiviä (SHRD) sekä sen kansallisesta implementoinnista seuranneita muutoksia. Lähipiirimääritelmien vertailun lisäksi sivutaan tiiviisti yhtiöiden ja yhteisöjen uutta velvollisuutta tosiasiallisten edunsaajiensa ilmoittamiseen. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että Suomessa omaksutut julkistamisen menettelytavat poikkeavat läntisen Euroopan jäsenvaltioiden valtavirrasta erityisesti laajuutensa suhteen, sillä täkäläisille markkinoille tarjotaan huomattavan paljon tietoa johdon liiketoimista. Toinen päätulos on, että markkinoiden luottamusta suojataan MAR 19 artiklassa tavoilla, joihin liittyy ongelmia informaatiotehokkuuden osalta. MAR velvoittaa julkistamaan potentiaalisesti myös sellaista informaatiota, jota markkinaosapuolet eivät tosiasiallisesti käytä sijoituspäätöstensä tukena. Keskeiset haasteet koskevat lähipiirien laajuuden ja signalointiarvoltaan tarpeeksi merkittävien transaktioiden määrittelyä. Kolmanneksi arvioidaan, että agenttiteorian näkökulmasta MAR 19 artiklan taustalla voidaan nähdä osakkeenomistajan ja johdon välinen fidusiaarisuhde. Johtohenkilöiden liiketoimet -tiedotteilla arvioidaan olevan markkinoiden näkökulmasta suotuisia tehtäviä, sillä tiedotteiden ansiosta markkinat saavat enemmän tietoa johdon käyttäytymisestä. Palkitsemisjärjestelmien osalta raportointivelvoitteen perusteluongelma kiteytyy transaktioiden tahdonvaltaisuuteen: koska johto ei voi itse aktiivisesti päättää, annetaanko sille tietyllä hetkellä kannustimena osakepalkkioita vai ei, ilmoitukset eivät signaloi mitään sisäpiiriläisten preferensseistä tai odotuksista.
  • Ahonen, Emma (2024)
    Tutkielmassa käsitellään sanan- ja lehdistönvapauden ja markkinoiden tehokkuusperiaatteen välisiä suhteita Euroopassa. Euroopan unionin markkinoiden väärinkäyttöä estävä sääntely pyrkii optimoimaan markkinoiden tehokkuutta ja varmistamaan sijoittajien tasapuolisen tiedonsaannin. Sananvapautta ja lehdistönvapautta taas pidetään demokraattisen yhteiskunnan perustana, ja journalismi voidaan nähdä demokratian välttämättömänä edellytyksenä, toimien hallinnon vahtikoirana ja edistäen laadukasta tiedonlevitystä valistuneiden mielipiteiden muodostamiseksi. Tutkielma tarkastelee, kuinka sananvapausrajoituksia voidaan soveltaa taloudellisin perustein, erityisesti unionin markkinoiden väärinkäyttöasetuksen näkökulmasta. Tutkielmassa perehdytään myös vastuukysymyksiin, eli journalisteille aiheutuvia mahdollisia seuraamuksia tilanteissa, joissa relevantti sääntely on ylitetty. Tutkielman taustalla käsitellään arvopaperimarkkinaoikeudellista sääntelyä, jonka tavoitteena on tukea markkinoiden luotettavaa toimintaa ja varmistaa sijoittajien välinen tasa-arvo. Tutkielmassa esitetään tutkimuskysymykset, jotka keskittyvät markkinoiden väärinkäyttöasetuksen 10 ja 21 artiklojen väliseen suhteeseen sekä sisäpiiritiedon ilmaisemisen rajoituksiin silloin, kun kyseessä on tiedon ilmaisu journalistisiin tarkoituksiin. Tavoitteena on selvittää, millä tavoin journalistit voivat toimia näiden säännösten puitteissa ja millaisia rajoja heidän on noudatettava työssään, jotta he eivät rikkoisi markkinoiden väärinkäyttösääntelyä työtänsä suorittaessaan. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sisäpiiritiedon ilmaisemisen journalistisiin tarkoituksiin ympärillä on edelleen epäselvyyttä ja että oikeustila on tulkinnanvarainen ja kehittyvä. Uudet teknologiat ja viestintämuodot voivat entisestään haastaa nykyisiä sääntelynormeja. Journalistien sanktiot voivat tässäkin yhteydessä aiheuttaa pelotevaikutuksen synnyn, ja toisaalta sananvapausmyönteinen ja tulkinnanvarainen ratkaisukäytäntö voi vaikuttaa negatiivisesti markkinoihin ja asettaa journalistit epätasapainoiseen rikosoikeudelliseen vastuuseen eri jäsenvaltioissa. Sääntely on tarpeen sijoittajien suojelun ja markkinoiden tehokkuuden kannalta, mutta samalla on varmistettava, että sananvapaus ja journalistinen toiminta eivät kärsi kohtuuttomasti. Tulevaisuuden teknologiset muutokset voivat edelleen vaikuttaa tähän tasapainoon.
  • Syrjänen, Verna (2018)
    Markkinoinnin määrä yhteiskunnassamme on lisääntynyt digitaalisuuden myötä. Viime vuosien aikana se on kasvanut huomattavasti erityisesti sosiaalisessa mediassa ja kaupallisuuden jatkuvan lisääntymisen myötä sosiaalisen median sisällön tuottamisesta on tullut monille työ. Sosiaalisen median vaikuttajat tekevät sekä kaupallista sisältöä että omiin mielipiteisiin pohjautuvaa sisältöä. Vaarana on, että markkinointi sekoittuu vaikuttajan omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiin, ja kuluttajat altistuvat kaupalliselle sisällölle tietämättään. Tässä lainopillisessa tutkielmassa tarkastellaan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointia sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa ja systematisoidaan arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Tarkasteltavina markkinointikanavina ovat blogit, YouTube ja muut sosiaalisen median alustat, kuten Instagram. Ennen kuin päästään arvioimaan markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymistä, tutkielman esikysymyksenä pohditaan, millainen toiminta yleisesti ja erityisesti sosiaalisessa mediassa on ylipäänsä markkinointia, johon markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus soveltuu. Tutkielman keskeisin tutkimuskysymys on, miten markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymistä arvioidaan – yhtäältä yleisesti ja toisaalta erityisesti sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkielmassa tarkastellaan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointikriteerejä ja peilataan niitä sosiaalisen median ympäristön erityispiirteisiin. Erityisesti pyritään selvittämään, milloin ja miten kaupallinen sisältö tulee merkitä sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimuksen täyttymisen edellytykset on jätetty avoimeksi lainsäädännössä ja esitöissä. Myöskään perinteisiä markkinoinnin muotoja käsittelevästä oikeuskäytännöstä ei saada yksiselitteistä vastausta markkinoinnin tunnistettavuuden periaatteen arviointiin uudessa digitaalisessa kontekstissa. Mainonnan eettinen neuvosto on kuitenkin antanut viime aikoina useita lausuntoja markkinoinnin tunnistettavuudesta sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa tarkastellaankin laajasti viranomais- ja itsesääntelyohjeita sekä niiden soveltamiskäytäntöä elinkeinoelämän itsesääntelyelimissä. Tarkastelussa havaitaan, että markkinoinnin käsite on hyvin laaja. Markkinointina pidetään kaikenlaisia tilanteita, joissa yritys maksaa jollakin tavalla brändinsä näkyvyydestä sosiaalisen median vaikuttajalle. Kaiken kaupallisen sisällön on oltava erotettavissa muusta sisällöstä markkinointivälineestä riippumatta. Markkinoinnin tunnistettavuuden arviointi on kokonaisarviointia, jossa huomioon otetaan useita tekijöitä, kuten markkinointiväline, markkinoinnin esitystapa sekä markkinointia osoittavan merkinnän sanamuoto ja havaittavuus. Markkinointia arvioidaan sen kohdeyleisön keskivertokuluttajan näkökulmasta ja erilaisissa sosiaalisen median kanavissa tunnistettavuuden vaatimus täytetään eri tavoin. Näyttäisi siltä, että digitaalisuuden ja markkinoinnin modernien muotojen myötä markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus on aiempaa korkeampi. Sosiaalista mediaa pidetään ympäristönä, jossa kuluttaja ei ole tottunut kohtaamaan markkinointia. Lisäksi markkinoinnin kohderyhmä on nuorta. Tyypillisesti sosiaalisessa mediassa sisältöä myös selaillaan nopeasti ja pintapuolisesti, joten kaupallisen sisällön on oltava tunnistettavissa entistä nopeammin ja selkeämmin. Tämän vuoksi sosiaalisessa mediassa on korostuneen tärkeää ilmoittaa markkinoinnista selkeällä ja helposti havaittavalla merkinnällä, jotta kuluttaja tunnistaa kaupallisen sisällön ensisilmäyksellä. Markkinoinnin selkeä merkitseminen onkin tärkein keino lisäämään vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja avoimuutta.
  • Silvolahti, Antti (2020)
    Markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta voidaan pitää keskeisenä markkinaoikeudellisena periaatteena. Periaatteen mukaan markkinoinnin tulee olla aina tunnistettavissa markkinoinniksi. Kuluttajilla on oikeus olla vastaanottamatta markkinointiaineistoa ja olla tutustumatta siihen. Markkinoinnin määrän lisääntymisen ja uusien markkinointikanavien syntymisen myötä markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta haastetaan yhä useammin, kun elinkeinonharjoittajat kamppailevat kuluttajien huomiosta. Markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus korostuu silloin, kun markkinoinnin kohderyhmänä ovat alaikäiset. Alaikäiset ovat elinkeinonharjoittajien kannalta houkutteleva markkinoinnin kohde, koska alaikäisillä on mahdollisuus vaikuttaa vanhempien kulutuskäyttäytymiseen ja alaikäisten kulutustottumukset syntyvät jo varhain. Tämän lainopillisen tutkielman tutkimuskysymyksenä on selvittää, miten markkinoinnin tunnistettavuutta arvioidaan alaikäisten näkökulmasta tarkasteltuna yhtäältä lainsäädännössä ja toisaalta elinkeinoelämän ja tiedotusvälineiden itsesääntelyssä. Markkinoinnin tunnistettavuutta säännellään lainsäädännössä yleissäännöksellä kuluttajansuojalaissa sekä radio- ja tv-markkinoinnin osalta laissa sähköisen viestinnän palveluista. Markkinoinnin tunnistettavuus on myös runsaan itsesääntelyn kohde; hyvää journalistista tapaa tulkitseva joukkoviestinten itsesääntelyelin Julkisen sanan neuvosto kieltää piilomainonnan soveltamissaan Journalistin ohjeissa ja ICC:n markkinointiohjeita soveltava elinkeinoelämän itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto on viimeaikaisessa lausuntokäytännössään ottanut useasti kantaa piilomarkkinointiin. Markkinoinnin tunnistettavuuden sääntelykehikko on kaiken kaikkiaan pirstaleinen. Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevalla lainsäädännöllä ja itsesääntelyelimillä on eri tavoitteet ja lähtökohdat, mutta viime kädessä kaikki palvelevat markkinoinnin tunnistettavuuden periaatetta. Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia tulee vakiintuneen periaatteen mukaan arvioida muuta markkinointia tiukemmin. Periaate on vahvistettu niin kuluttajansuojalain esitöissä kuin ICC:n markkinointisäännöissä. Periaate koskee myös markkinoinnin tunnistettavuutta. Alaikäiset käyttävät suuren osan ajastaan kouluissa, päiväkodeissa, sosiaalisessa mediassa ja videopelien äärellä. Erityisesti nuorempien lasten kohdalla myös perinteisemmät ajanviettotavat kuten printtilehtien lukeminen, television katselu ja radion kuuntelu ovat suosittuja. Alaikäisiin kohdistetaan kaupallista vaikuttamista niin oppilaitoksissa, printtimediassa kuin digitaalisessa maailmassakin. Kuluttaja-asiamies on linjauksissaan ja ratkaisuissaan korostanut alaikäisiin kohdistuvan markkinoinnin tunnistettavuuden tärkeyttä, mutta suuri osa kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista ja linjauksista koskevat perinteisiä markkinointikanavia. Samoin oikeuskäytännössä on käsitelty markkinoinnin tunnistettavuutta vain perinteisten markkinointikanavien osalta. Ratkaisuissa on kuitenkin usein ollut kyse alaikäisiin kohdistuvasta markkinoinnista. JSN on päätöksissään käsitellyt useasti lehdissä ja verkkolehdissä sekä radiossa tapahtuvaa piilomainontaa. MEN:n lausumat ovat viime vuosina vahvasti keskittyneet vahvasti sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tunnistettavuuden arviointiin. Näyttääkin siltä, että uudemmat markkinoinnin muodot ovat piilomarkkinoinnin osalta jääneet osin itsesääntelyn varaan. Viime kädessä markkinoinnin tunnistettavuuden vaatimus on kuitenkin kaikissa markkinointikanavissa sama: markkinointi tulee aina voida tunnistaa markkinoinniksi, myös silloin kuin markkinoinnin kohteena on alaikäinen.
  • Palm, Charlotta (2023)
    Marknadsmanipulation är en form av straffbart marknadsmissbruk. De straffrättsliga reglerna hittas alltsedan totalreformen av strafflagen år 1999 i strafflagen. Idag finns två mycket centrala europeiska regelverk på området: marknadsmissbruksförordningen (MAR) och marknadsmissbruksdirektivet (MAD II). Dessa regelverk har inverkat starkt på det nationella rättsläget. I och med att användningen av internet har ökat har även miljön som värdepappersmarknaden existerar i förändrats. Under 2020–2021 uppstod ett dittills oskådat fenomen på börsen i USA, då ett stort antal individer samordnade sig via sociala medier för att uppnå en effekt på bolaget GameStops aktiekurs. Som resultat av skeendet uppstod frågan på ett allmänt plan ifall sådana typer av manipulativa flockbeteenden kan vara straffbara. Den straffrättsliga bedömningen utgår ifrån en viss brottsbeskrivning, vars element bör tolkas för att kunna bedöma ifall någonting straffbart hänt. Marknadsmanipulation kan antingen ske genom information i endera skriftlig eller muntlig form eller genom transaktioner. För att bedöma under vilka grunder som ansvar kan tillskrivas individer som agerar i grupp analyseras brottet marknadsmanipulation utifrån de straffrättsliga bestämmelserna om medverkan. Denna avhandlings syfte är att ge en överskådlig blick av brottet marknadsmanipulation samt besvara frågan om huruvida flockbeteenden på marknaden kan anses vara marknadsmanipulation i brottets egentliga mening. Rättsläget är någorlunda otydligt till följd av bristen på rättspraxis på nationell nivå, vilket leder till att särskilt svensk praxis får en större betydelse för att beskriva det aktuella läget.
  • Kinanen, Klaus (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan tuomioistuimen materiaalisen prosessinjohdon ja heikompaa osapuolta suojaavan aineellisen lainsäädännön yhteyttä dispositiivisen riita-asian oikeudenkäynnissä sekä tuomioistuimen roolia oikeuden tosiasiallisen saatavuuden edistämisessä materiaalisen prosessinjohdon keinoin. Tutkimuskysymys on, voidaanko perus- ja ihmisoikeutena sekä Euroopan unionin oikeudessa taattua access to justice –vaatimusta käyttää perusteena tuomioistuimen laajemmalle tutkimisvelvollisuudelle kansallisen lain soveltamistilanteissa kuin mihin tuomioistuin on oikeudenkäymiskaaren säännöksien mukaan velvollinen. Dispositiivisissa riita-asioissa noudatetaan määräämisperiaatetta, jonka mukaan määräämisvalta oikeudenkäynnin kohteesta kuuluu asianosaisille. Vaatimis- ja väittämistaakka merkitsevät asianosaisten mahdollisuutta päättää tuomioistuinta sitovasti tuomioistuimen tutkittavana olevan oikeustosiseikaston laajuudesta samoin kuin asiassa annettavan tuomion laadusta ja laajuudesta. Määräämisperiaatteen mukaan asianosaisilla on mahdollisuus määrätä oikeudenkäynnin kohteesta myös tavalla, joka on ristiriidassa aineellisesti pakottavan lainsäädännön kanssa. Määräämisperiaatteen mukainen sopimusvapaus on siten itse asiassa laajempi kuin oikeudenkäynnin ulkopuolella vallitseva sopimusvapaus. Oikeudenkäynnin heikommassa asemassa oleva asianosainen voi laiminlyödä vaatimis- ja väittämistaakkansa mukaiset velvollisuudet tiedollisten, taidollisten ja taloudellisten voimavarojen puutteen seurauksena, jolloin tuomioistuin ei voi toteuttaa pakottavan lainsäädännön turvaamia heikompaa osapuolta suojaavia oikeuksia täysimääräisesti. Määräämisperiaatteen pääsäännöstä huolimatta tuomioistuimella on velvollisuus huolehtia materiaalisella prosessinjohdolla siitä, että asia tulee perusteellisesti käsitellyksi sekä esittää asianosaisille tarpeelliset kysymykset asianosaisten esityksissä olevien epäselvyyksien tai epätäydellisyyksien korjaamiseksi. Asianosaisten esitysten epäselvyyksien ja puutteiden havainnointi sekä tuomarin selvittämis- ja kyselyvelvollisuuden edellyttämien toimien riittävyyden arviointi edellyttävät asiaan soveltuvan aineellisen oikeuden ja asianosaisten esitysten välistä vertailua. Vertailun kautta aineellinen lainsäädäntö ja sen tavoitteet suojata yhteiskunnan heikommassa asemassa olevia suodattuvat oikeudenkäyntiin riippumatta asianosaisten esittämistä vaatimuksista ja väitteistä. Perustuslain 21 § ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla sisältävät access to justice –vaatimuksen, jonka mukaan yksityisillä käytössään olevien oikeussuojakeinojen tulee olla tosiasiassa tehokkaita menettelyjä aineellisen lain yksityisille takaamien oikeuksien toteuttamiseksi. Pelkkä muodollinen oikeuden saatavuus ei täytä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksia, jos asianosaisilla ei ole käytännössä mahdollisuutta päästä oikeuksiinsa. Oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää, että tuomioistuin puuttuu aktiivisella prosessinjohdolla asianosaisten oikeudenkäynnissä käymään keskusteluun, jos asianosaisten prosessiasemat ovat eriarvoiset ja oikeuden tosiasiallisen saatavuuden toteutuminen vaarantuu eriarvoisuuden seurauksena. Suomalaisessa oikeuskäytännössä määräämisperiaatteen pääsäännöstä ei kuitenkaan ole poikettu heikomman asianosaisen hyväksi silloin, jos tosiasiallinen oikeuden saatavuus on jäänyt toteutumatta asianosaisen heikosta asemasta johtuvien puutteellisten vetoamislausumien vuoksi. Euroopan unionin oikeudessa access to justice –vaatimus rakentuu unionin oikeuden periaatteiden sekä Euroopan unionin perusoikeuskirjan määräysten varaan. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on katsottu, että jäsenvaltioiden kansallisilla tuomioistuimilla on velvollisuus huolehtia unionin oikeuden tehokkaasta toteutumisesta ja unionin lainsäädännössä kuluttajalle turvattujen oikeuksien toteutumisesta. Velvollisuus edellyttää poikkeamista kansallisen prosessiautonomian periaatteesta, jonka mukaan prosessissa voidaan noudattaa jäsenvaltion kansallisia prosessisääntöjä, sillä jäsenvaltioiden velvollisuus viran puolesta varmistaa kuluttajan oikeuksien toteutuminen voi vaatia kansallisten prosessisääntöjen soveltamatta jättämistä, jos säännöt ovat unionin oikeuden toteutumisen esteenä. Euroopan unionin oikeutta sovellettaessa noudatettavaa laaja-alaista access to justice –vaatimusta ja tuomioistuimen aktiivista prosessinjohtoa ei kuitenkaan ole ulotettu kansallisen lain soveltamistilanteisiin edes silloin, kun unionin ja kansallisen lainsäädännön tavoitteet suojata heikompaa osapuolta ovat yhtenevät. Nykytilaa ei voida pitää hyväksyttävänä, kun otetaan huomioon heikomman suojaan liittyvä vahva julkinen intressi, julkisen vallan velvollisuus turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen sekä access to justice –vaatimus. Oikeustilan korjaaminen edellyttää oikeudenkäymiskaareen otettavan säännökset tuomioistuimen velvollisuudesta tutkia viran puolesta heikompaa osapuolta suojaavan aineellisen oikeuden soveltuminen.
  • Gamba, Axel (2020)
    Tutkielmassa käsitellään materiaalista prosessinjohtoa Suomessa tapahtuvassa välimiesmenettelyssä. Välimiesten keskeisenä velvollisuutena on antaa asiassa aineellisesti oikea ratkaisu. Materiaalisella prosessinjohdolla tarkoitetaan välimiesten tekemiä toimia asian selvittämiseksi. Välimiesten myötävaikutusta asian selvittämisessä on pidetty käytännön kannalta tärkeänä. Kirjallisuudessa on kuitenkin esitetty erisuuntaisia näkemyksiä välimiesten roolista asian selvittämisessä. Tutkielmassa tutkitaan, miten niin yleiset prosessioikeudelliset periaatteet kuin välimiesmenettelyssä noudatettavat periaatteet vaikuttavat välimiesten harjoittamaan materiaaliseen prosessinjohtoon. Oikeuskäytännön avulla perehdytään siihen, millaista prosessinjohtoa välimiehiltä voidaan katsoa edellytettävän. Tutkielman lopuksi pohditaan, miten välimiesten tulisi harjoittaa materiaalista prosessinjohtoa. Tutkielma on lainopillinen tutkielma, jossa tulkitaan ja systematisoidaan voimassaolevaa oikeutta. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan rinnakkain niin välimiesmenettelylain (967/1992, VML) kuin Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen näkökulmasta. Yleisillä prosessioikeudellisilla periaatteilla tarkoitetaan tutkielmassa oikeudenkäymiskaaressa (4/1734, OK) säädettävistä periaatteista, jotka vaikuttavat materiaaliseen prosessinjohtoon. Näitä ovat vaatimistaakka, väittämistaakka ja jura novit curia -periaate. Periaatteiden tarkka sisältö esitellään siviiliprosessuaalisessa kontekstissa. Lisäksi OK:ssa on nimenomaisia säännöksiä materiaalisen prosessinjohdon keinoista. Tutkielmassa pohditaan OK:n säännösten merkitystä välimiesmenettelyssä. Periaatteita on käsitelty välimiesoikeudellisessa kontekstissa ratkaisussa KKO 2008:77, joka muodostaa keskeisen lähteen tutkielmassa. Välimiesmenettelyssä noudatettavilla periaatteilla tarkoitetaan tutkielmassa asianosaisautonomiaa, kontradiktorista periaatetta, menettelyn joutuisuutta, menettelyn lopullisuutta ja välimiesten puolueettomuutta. Nämä kaikki periaatteet yhdessä yleisten prosessioikeudellisten periaatteiden kanssa muodostavat sen viitekehyksen, jonka valossa tarkastellaan yksityiskohtaisesti välimiesten prosessinjohtoa suhteessa asianosaisten prosessitoimiin. Välitystuomio voidaan kumota, jos välimiehet ylittävät toimivaltansa (VML 41.1 §:n 1 kohta) tai jos asianosaisille ei ole varattu tarpeellista tilaisuutta asiansa ajamiseen (VML 41.1 §:n 4 kohta). Tutkielmassa käsitellään laajasti näitä kumoamisperusteita koskevaa kotimaista ja ulkomaista oikeuskäytäntöä. Oikeuskäytäntö ei edellytä välimiehiltä aktiivista roolia asian selvittämisessä. Välimiesten aktiivista roolia kuitenkin puoltavat menettelyn kustannustehokkuus ja se, ettei välimiesmenettelyssä ratkaisu saa tulla asianosaiselle yllätyksenä. Vaikka oikeuskäytäntö ei edellyttäkään välimiesten aktiivista prosessinjohtoa, niin tutkielmassa päädytään suosittamaan edellä mainituista syistä välimiesten aktiivista prosessinjohtoroolia.
  • Sormunen, Sofia (2022)
    Transparency of the Commission is as important as ever considering the ever-expanding nature of EU’s influence. In current digital era, EU’s access to documents regime is increasingly also conducted through technological solutions assisting and replacing previously predominant tangible and human solutions. An example of the technological solutions equipped for transparency in the context of the Commission are document registers, which are founded in law and created in the name of transparency. However, the practical and legal effects of document registers materialising transparency is largely unstudied aspect of the Union’s transparency. Therefore, this thesis is devoted to examining how we can observe the materialisation of transparency in practice, focusing on the European Commission’s Register of Documents. Aim is to show the (often) hidden ways in which the technological solutions influence transparency in their own right. To be able to study transparency in practice, it is necessary to understand the concept not only as talk but also an action. The related legal instruments are studied in order to get a full picture of the realm in which transparency conducted through document registers function. The technology is studied to bring fore ways in which the technological solutions are able to govern transparency on their own right. Institutional and expert interviews were conducted and incorporated in the analysis to support the findings from the usability of the registers. The thesis shows how technological construction of the Register of Documents is able to largely limit access to documents precisely due to the way in which it has been constructed. Together with the technological solutions, soft law instruments as well as institutional specific guidelines prove to have enormous influence in practicing transparency through the registers. Main finding suggests that access to documents is not an equal right in practice but high level of expert knowledge is required to gain information. This raises question on the nature of transparency as an ideal principle in a democratic society which would allow to hold the governing entities responsible on their decision and actions. What is needed is renewed attention to the ways in which designing technology creates, in itself, silent rules and shapes the reality of transparency in practice. Tämän tutkielman keskiössä on se, miten Komission läpinäkyvyys materialisoituu digitaalisessa ympäristössä asiakirjarekisterien kautta ja mitä vaikutuksia tällä on asiakirjoihin perustuvalle läpinäkyvyydelle. Euroopan Unionin demokratiavaje on ollut puheenaiheena jo pitkään. Hallinnon läpinäkyvyys on ajateltu olevan yksi keino parantaa demokraattista päätöksen tekoa ja tuoda se lähemmäksi kansalaisia. Läpinäkyvyyttä, kuten monia muitakin hallinnon osa-alueita on digitalisaation myötä lähdetty toteuttamaan myös teknologian avulla. Esimerkkinä tästä on Euroopan Komission Asiakirjarekisteri (RegDoc), joka on tämän tutkielman keskiössä. Teknologian oikeusvaikutukset on oikeustieteen tutkimuksessa aiemmin jo tunnistettu. Komission toimien ja päätösten läpinäkyvyyttä lainopillisesti sääntelee perussopimuksien ja perusoikeuskirjan lisäksi tarkempi asetus asiakirjojen saamisesta yleisön tutustuttavaksi (1049/2001). Nämä luovat pohjan, jonka päälle Komissio on säätänyt päätöksiä, menettelyohjeita, sekä -sääntöjä, niin sanottuja soft law instrumentteja. Vaikkakaan näillä instrumenteilla ei ole yhtäläistä lainpohjaa kuten perussopimuksilla tai asetuksilla, ne vaikuttavat olevan vahvemmassa asemassa asiakirjarekisterien yksityiskohtaisemmassa sääntelyssä. Yksi tutkimuksen löydös osoittaakin, että soft law:sta tuleva sääntely osittain poikkeaa asetuksen vaatimuksista liittyen asiakirjojen metadataan tietokannassa. Tutkielma keskittyy siihen, kuinka rakennettu teknologia itsessään pystyy sääntelemään Komission läpinäkyvyyttä. Komission Asiakirjarekisterin analyysi tuo uutta tietoa ensinnäkin siitä, miten tietyt ratkaisut Asiakirjarekisterin rakennuksessa itsessään vaikeuttaa asiakirjojen saantia. Toiseksi analyysi näyttää miten läpinäkyvyys materialisoituu soft law:n ja teknologian pohjalta. Tutkimuksessa käytetään instituutio- ja asiantuntija haastatteluja, jotka tukevat kirjallisuuteen perustuvaa, lainopillista sekä empiiristä tutkimusta. Tutkielman keskeinen löytö on kuinka Komission läpinäkyvyys ei ole käytännössä saavutettavissa jokaiselle. Erityisesti teknologiset ratkaisut ovat johtaneet vaikeuksiin käyttää asiakirjarekisteriä tai löytää sieltä tietoa. Samalla asiantuntijat, joilla on täsmällistä tietoa haluamistaan asiakirjoista eivät monesti pysty löytämään niitä rekistereistä. Asiakirjoihin pääsy vaikuttaa olevan hyvinkin elitistinen oikeus, jos sitä tarkastellaan rekisterien kautta, ja asiakirjarekisterit vaikuttavat olevat enemmän symbolinen ideaalin läpinäkyvyyden ilmentymä. Kuitenkin asiakirja rekisterien ongelmilla on vaikutuksia muihinkin kansalaisten oikeuksiin, kuten asiakirjapyyntöihin. Näin ollen asiakirja rekisterien käytettävyyteen tulisi kohdistaa enemmän huomiota ja resursseja.
  • Salokangas, Hanna (2018)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract This thesis deals with mediation of commercial conflicts in contractual relationships between all sizes of corporations. The contracts are based on continuous co-operation and they are binding in the long-term. The research is particularly important because mediation has not become very established in Finland. The trend for mediation has, however, been growing in Finland. Furthermore, there are many misunderstandings about mediation that deserve to be corrected. It has been proven that when the general public searches for a mediator, it does not usually know how mediation is defined. Individual mediators may offer processes that are completely different from one another. Free, out-of-court mediation has been chosen as the subject because it is a reasonable, probably relatively cost-effective and flexible, effective, voluntary, confidential and future-oriented process. In the mediation process, the parties are empowered to find their own settlement and retain control; resting on the parties’ consent and acceptance, helped to maintain the business and develop the mutual relationship by improving the communication. Mediation is suited for settling commercial conflicts in long-term contractual relationships. Such contractual perspective forms the basis and background for this thesis. Another governing perspective relates to procedural law, i.e. the parties’ procedural rights such as the protection under the law, self-determination, mediator neutrality and impartiality, constituting a fair mediation process. The most common division between different mediation models is the division between facilitative and evaluative mediation. My hypothesis is that these two mediation models are very different. Furthermore, facilitative and evaluative mediation should principally not be combined in the same mediation process in order to ensure and protect the parties’ procedural and other rights. The central questions this thesis aspires to answer are: What are the most important elements in mediation ethics and how will ignoring these affect the mediation process and the parties? Should mediation of commercial conflicts be regulated? Does facilitative or evaluative mediation form a best practice of mediation? If so, does this result in any consequences as regards to the other mediation model? The practice of mediation regularly generates ethical dilemmas. Mediation ethics have not yet been sufficiently noticed in Europe, but it has been the subject of active discussion in the U.S.A. There are multiple scenarios that can lead to unwanted ethical problems in mediation. Mediator neutrality and impartiality, the role of the mediator, and self-determination are ethical problems discussed further in this thesis. Specific issues relating to evaluative mediation and evaluations in general are discussed. The role of the mediator, both the principal role and other roles, are centrally connected to neutrality and impartiality. The qualities of mediation and mediation as a process of conflict resolution in general closely interact with issues relating to a mediator’s role. Mediators can assume several roles in the mediation process. The mediator’s understanding of his or her role is an important part of ethical questions. Two proposals to handle the issue with facilitative and evaluative mediation are presented. Furthermore, two examples of mediation of fictive commercial conflicts are discussed in order to demonstrate the significance of the choice between facilitative and evaluative mediation for the content, satisfaction and outcome of mediation as well as the parties’ protection under the law, the parties’ choice to engage in mediation, their choice to settle, and the settlement’s quality.
  • Tuomola, Nicole (2023)
    Medicintekniska produkter regleras kraftigt av MDR. Den styr vad en tillverkare ska göra för att få sin produkt ut på marknaden. Medicintekniska produkter kan vara mjukvara, vilket innebär att de kan vara AI-baserade. Detta leder till att EU:s harmoniserade regler för artificiell intelligens (AIA) kan bli tillämpliga för AI-baserade medicintekniska produkter. EU:s mål med AIA är att marknaden endast ska bestå av tillförlitlig AI, eftersom det uppmuntrar till användningen av AI och till investeringar i teknologin. Situationen och rättsläget är osäkert för tillfället och både företag som individer är medvetna om riskerna som förknippas med AI. Det finns dock även flera fördelar som AI-teknologin kan leda till eller bidra till vilket betyder att man vill få kontroll över marknaden. Syftet med AIA är således att reglera teknologin genom att ställa krav och skyldigheter på AI-systemet samt de olika AI-aktörerna, som till exempel leverantören av en AI-baserad medicinteknisk produkt. Vad är tillförlitlig AI och hur uppnås det? För en leverantör, eller utvecklare av en sådan produkt, finns det intresse att få en inblick i hur den framtida miljön kommer att se ut då både MDR och AIA tillämpas på samma produkt, så att man kan förbereda sig och reagera proaktivt. Avhandlingens syfte är att ta reda på hur AIA kommer att påverka utvecklandet av AI-baserade medicintekniska produkter och hur det kommer att se ut i praktiken.
  • Kneck, Amanda (2019)
    Denna avhandling utgör en rättsdogmatisk forskning och avhandlingens syfte är att undersöka huruvida tillämpningen av bestämmelserna i direktivet om europabolag innebär att den nationella rätten till medverkan kan bevaras, förstärkas eller förminskas i det europabolag som bildas, i jämförelse med den nationella rätten i de olika medlemsstaterna. I och med att den nationella rätten till medverkan ser så olika ut i de olika medlemsstaterna har man i direktivet om europabolag infört en bestämmelse om att rätten till medverkan enbart måste införas i europabolaget om denna rätt sedan tidigare förekommer i något av de deltagande bolagen. Direktivets uttalade syfte är således att säkerställa arbetstagarnas förvärvade rätt till medverkan i enlighet med den så kallade före- och efterprincipen, samtidigt som utgångspunkten i direktivet är ett förhandlingsförfarande genom vilket förhandlingsparterna ska fastställa det arbetstagarinflytandet som de anser lämpa sig bäst i europabolaget ifråga. Den så kallade före- och efterprincipen genomsyrar hela direktivet och utgör den grundläggande tanken bakom bestämmelserna i direktivet. Ifall förhandlingsförfarandet inte resulterar i ett avtal för arbetstagarinflytandet i europabolaget har man i direktivet infört en rad referensbestämmelser som ska komma att tillämpas i andra hand. Referensbestämmelserna föreskriver att den högsta grad av medverkan som förekommer i ett deltagande bolag även ska införas i europabolaget. Direktivets bestämmelser kan vid en första anblick verka utgöra en välfungerande helhet som ger ett effektivt skydd för den nationella rätten till medverkan. Trots direktivets uttalade syfte att säkerställa arbetstagarnas förvärvade rätt till medverkan har det visat sig att det förekommer bristfälligheter i direktivet som kunde leda till att rätten till medverkan i enlighet med den nationella rätten ändå inte bevaras då ett europabolag bildas. I denna avhandling undersöks därmed vilka de olika bristfälligheterna i direktivet är som kan leda till att den nationella rätten till medverkan kringgås då ett europabolag bildas. I avhandlingen undersöks därmed de specifika bestämmelserna beträffande förhandlingsförfarandet i direktivet för att analysera huruvida det förekommer oklarheter eller otydligheter som kunde försvåra att medverkan kan bevaras i europabolaget, på grund av att medverkan ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Därtill tas fasta även på utomstående omständigheter som inverkar på hur medverkan kan utformas i europabolaget, samt till en viss mån även huruvida det förekommer bristfälligheter i medlemsstaterna implementering av vissa av direktivets bestämmelser. Direktivets olika bestämmelser har inte som syfte att förstärka rätten till medverkan i europabolaget utan har främst som uppgift att bevara den nationella rätten. Det finns dock dem som förespråkar att medverkan i europabolagen kunde leda till att denna rätt förstärks och sprids i medlemsstaterna och man pratar om en europeisering av denna rätt i den mening arbetstagarrepresentanterna i bolagens styrelse bör representera och ta i beaktande hela arbetskraften i de olika medlemsstaterna. I avhandlingen undersöks därmed även i hur stor mån denna europeisering av medverkan har skett samt vilka de olika faktorerna är för att europeiseringen av denna rätt ska kunna ske. Direktivet främjar således inte aktivt att rätten till medverkan förstärks i europabolaget och det är svårt att förutspå hur utvecklingen av denna rätt i framtiden kommer att ske. Det förefaller självklart att en revidering av direktivet är på sin plats för att hantera de olika bristfälligheterna som förekommer i direktivet, och det förekommer ett behov för en lösning som bättre kunde ta i beaktande den dynamiska karaktär som ett företagen har, vilket den nuvarande före- och efterprincipen dessvärre inte gör. Det existerar fortsättningsvis skeptiska förhållningssätt till denna rätt i de olika medlemsstaterna, och något större skifte i attityderna och fördomarna gentemot denna rätt verkar inte förekomma trots att medverkan antas ha en positiv inverkan på företagens verksamhet. Huruvida kommissionen i framtiden enbart kommer att anta minimistandardregler eller allt striktare kommer att harmonisera denna rätt i medlemsstaterna förblir därmed att se.
  • Pettilä, Max (2014)
    Mellakointia on tutkittu varsin vähän suomalaisessa oikeustieteessä. Kyseiseen ilmiöön liittyvä tutkimus on oikeustieteen sijaan keskittynyt pääosin yhteiskuntatieteisiin. Tutkielmani koskee mellakoinnin ilmiötä ja eteenkin tämän ilmiön hillitsemiseksi käytettyä kontrollipolitiikkaa. Tutkimusote on oikeushistoriallinen ja tutkielman keskeisin tutkimustavoite on analysoida mellakoinnin kontrollipolitiikassa tapahtunutta oikeudellista muutosta 2000-luvun aikana. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkielma vastaa kysymyksiin siitä, miten ja miksi mellakoinnin vastainen kontrollipolitiikka on historian aikana muuttunut. Tämän lisäksi tutkielmassa käsitellään ja analysoidaan huliganismin ja mellakoinnin taustalla vaikuttavia syitä. Poliisilla on suuri rooli mellakoinnin vastaisen fyysisen kontrollipolitiikan toteuttajana. Poliisin suorittamat kontrollitoimet ovat historian aikana olleet jatkuvan ulkopuolisen tarkkailun ja arvostelun kohteena. Vertailemalla 2000-luvulla Suomessa sattuneita mellakkatilanteita ja niiden aikaisia kontrollitoimia voidaan löytää mellakoinnin kontrollipolitiikassa tapahtuneet muutokset, sekä syyt jotka ovat johtaneet näihin muutoksiin. Käsittelen myös kontrollipolitiikan suuntauksia 2000-luvun Euroopassa. Poliisin voimavarojen osoittautuessa riittämättömiksi yhteiskunta joutuu usein turvautumaan vaihtoehtoisiin kontrollin keinoihin. Eurooppalaisista valtioista ainakin sekä Ruotsi että Ranska ovat joutuneet 2000-luvulla radikaalisti muuttamaan suhtautumistaan mellakoinnin ilmiöön.
  • Mellandom 
    Felix, Wik (2021)
    Denna magisteravhandling behandlar civilrättslig mellandom enligt rättegångsbalken 24:6. Avhandlingens ändamål är att erbjuda en utförlig och rättsdogmatiskt förankrad framställning av den civilrättsliga mellandomen i det finska rättssystemet. I avhandlingen behandlas följaktligen för ämnet relevant lagstiftning och hur mellandom kommit att tillämpas i rättspraxis. Mellandomens tillämpningsområde avgränsas i förhållande till närbelägna processuella instrument såsom deldom och beslut gällande processinvändningar. I avhandlingen presenteras även de processekonomiska fördelar som eftersträvas med mellandom och de förutsättningar som i lag och doktrin uppställts för meddelandet av mellandom. I avhandlingen behandlas både mellandom som meddelas enligt rättegångsbalken 24:6.1, som reglerar mellandom gällande prejudicerande käromål, och mellandom enligt rättegångsbalken 24:6.2, som reglerar mellandom i prejudicerande frågor. I avhandlingen markeras de många olikheter som råder mellan dessa två former av mellandom. Frågor som ägnas särskild uppmärksamhet är ändringssökande i mellandom och mellandomens rättskraft. Avhandlingen innehåller även en rättsjämförelse med den svenska regleringen av mellandom. Således presenteras huvuddragen av vad som stadgats om mellandom i Sverige och hur de svenska normerna avviker från de lösningar som valts i Finland. Slutligen framförs några synpunkter de lege ferenda som bottnar i de observationer som gjorts under arbetets gång.
  • Haapiainen-Makkonen, Johanna (2016)
    Menettämisseuraamukset ovat osa rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää. Menettämisseuraamuksella tarkoitetaan rikoksen johdosta tapahtuvaa, lakiin perustuvaa omaisuuden vastikkeetonta menettämistä valtiolle. Menettämisseuraamukset on katsottu Suomessa turvaamistoimiksi, eikä niitä ole katsottu voitavan käyttää rangaistuksina. Tästä huolimatta kysymys menettämisseuraamusten ja rangaistusten rinnastettavuudesta on tullut esille erityisesti tilanteissa, joissa on pohdittu, voidaanko ja millä perusteilla rattijuopumukseen syyllistyneiden henkilöiden ajoneuvo konfiskoida. Myös esimerkiksi WinCapita-oikeudenkäynnit ovat nostaneet esiin kysymyksen siitä, voidaanko ja millä edellytyksin rikok-seen syyllistymättömään tahoon kohdistuvaa menettämisseuraamusta kohtuullistaa. Menettämisseuraamuksen kohtuullistamisessa on kyse siitä, että seuraamus olisi ilman tapauksessa ilmenneitä erityisiä kohtuullistamisen puolesta puhuvia seikkoja tuomittu ankarampana. Tutkielmani keskittyy rikoslain 10 luvussa säädettyyn menettämisseuraamusten kohtuullistamissääntelyyn sekä sen lainopilliseen ja oikeuspoliittiseen arviointiin. Keskityn erityisesti RL 10:10.1:n 3 kohdan mukaiseen kohtuullistamissääntelyyn, jonka nojalla menettämisseuraamus saadaan jättää tuomitsematta, jos menettämisseuraamuksen tuomitseminen olisi kohtuutonta ottaen huomioon rikoksen ja esineen tai omaisuuden laatu, vastaajan taloudellinen asema sekä muut olosuhteet. Pyrin oikeuskäytännön avulla selvittämään, ilmentääkö soveltamiskäytäntö menettämisseuraamuksen kohtuullistamisen ratiota sekä taustalla vaikuttavia kriminaalipoliittisia tavoitteita. Tavoitteenani on muun muassa selvittää, mikä merkitys on RL 10:10.1:n 3 kohdassa säädetyillä perusteilla, eli rikoksen ja esineen tai omaisuuden laadulla, vastaajan taloudellisella asemalla sekä muilla olosuhteilla seuraamuksen kohtuullisuutta arvioitaessa. Kohtuullistamisen ration lisäksi toinen keskeinen osa tutkimustani on menettämisseuraamuksen oikeudellisen luonteen arvioiminen. Rajaan tutkielmani koskemaan pääasiallisesti rikoslain 10 luvussa säädettyjä menettämisseuraamuksia, jotka tulivat voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002. Tutkielmani oikeustapaukset olen valinnut sillä perusteella, onko ratkaisussa sovellettu rikoslain 10:10.1:n 3 kohtaa, tai onko ratkaisussa muuten otettu kantaa menettämisseuraamuksen kohtuullisuuteen. Menettämisseuraamus on ajankohtainen tutkimusaihe siitä syystä, että menettämisseuraamusten kansainvälinen merkitys on kasvanut. Kansainvälinen sääntely liittyy erityisesti rikoksen tuottaman hyödyn konfiskointiin, jolla on merkitystä rajat ylittävän, järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa. Rikoslain 10 luvun menettämisseuraamussääntelyä ollaan uudistamassa vastaamaan konfiskaatiodirektiivin (2014/42/EU) vaatimuksia. Myös ne bis in idem -kiellon merkitys Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä ja sen vaikutus myös kotimaisten tuomioistuinten ratkaisuihin haastaa pohtimaan menettämisseuraamusten oikeudellista luonnetta sekä rajanvetoa rangaistuksen ja turvaamistoimen välillä. Menettämisseuraamuksen kohtuullistamiseen on sekä oikeuskirjallisuudessa että oikeuskäytännössä suhtauduttu varauksellisesti, ja tämän tutkielman analyysiluku osoittaa, että menettämisseuraamus on käytännössä pääsääntö, kohtuullistaminen vain harvoin toteutettava poikkeus. Analysoimani oikeuskäytännön perusteella menettämisseuraamus vaikuttaa oikeudelliselta luonteeltaan eräänlaiselta hybridiltä. Konfiskaatiolajista ja rikoksen laadusta riippuen seuraamuksessa korostuvat joko turvaamistoimiluonne tai rankaisulliset piirteet. Menettämisseuraamuksella on kuitenkin myös kolmas ulottuvuus. Rikastumiskieltoperiaatteen taustalla voidaan nähdä yleisempi yhteiskunnallinen intressi oikeusjärjestelmän uskottavuuden ja toiminnan varmistamisesta. Jos rikoksista hyötymistä ei estettäisi, tämä rapauttaisi oikeusjärjestelmän integriteettiä. Näin ollen menettämisseuraamus kytkeytyy yleisempiin yhteiskunnallisiin tavoitteisiin.
  • Marttinen, Kaisa (2020)
    Valvontalautakunta on Asianajajaliiton yhteydessä toimiva riippumaton elin, joka valvoo asianajajia, julkisia oikeusavustajia ja tietyin edellytyksin luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia eli lupalakimiehiä ja arvioi valvottavien menettelyn ammattieettisyyttä. Tutkielman aiheena on valvontamenettely valvontalautakunnassa erityisesti sen julkisuuden ja salassapitokysymysten näkökulmasta. Valvontalautakunta käyttää tehtävässään julkista valtaa ja hoitaa julkista hallintotehtävää, jonka antaminen muulle kuin viranomaiselle edellyttää perustuslain 124 §:n mukaan, etteivät hyvän hallinnon perusteet vaarannu ja että tehtävän hoitaminen tällaisen tahon toimesta on tarkoituksenmukaista. Myös julkisuusperiaatteen noudattaminen kuuluu hyvän hallinnon takeisiin. Julkisuudella taataan toiminnan ennakoitavuus ja uskottavuus sekä yleisön luottamus. Valvontalautakunnan toimintaan ja asiakirjojen julkisuuteen sovelletaan julkisuuslakia ja hallintolakia ja menettely on lähtökohtaisesti asiakirjajulkista. Valvontamenettely muistuttaa hallintomenettelyä, mutta valvonta-asian käsittely eroaa hallintoasian käsittelystä erityisesti muutoksenhaun suhteen, kun muutosta valvontalautakunnan ratkaisuihin haetaan hovioikeudelta hallinto-oikeuden sijaan. Tällä on vaikutusta asiakirjojen julkisuuteen ja salassapitoon sovellettavan lain valinnassa, sillä julkisuuslain sijaan hovioikeudessa valvonta-asian asiakirjoihin sovelletaan oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annettua lakia, joka asettaa julkisuuslakia korkeammat edellytykset asiakirjojen salassapidolle. Valvonta-asian käsittely on pääosin kirjallista ja käsittelyn julkisuuteen on sovellettavissa, mitä hallintoasioiden käsittelyn julkisuudesta on hallintolaissa säädetty. Yleisöjulkisuutta ei näin sovelleta valvontamenettelyyn. Valvontalautakunnan asiakirjat ovat kuitenkin julkisuuslain perusteella lähtökohtaisesti julkisia ja viranomaisen asiakirjoihin rinnastettavissa. Julkisuutta rajoittaa julkisuuslain salassapitosäännösten lisäksi myös asianajajan salassapitovelvollisuus. Asianajajan laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden alaiset tiedot ovat myös valvontalautakunnassa salassa pidettäviä. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos valvontalautakunnan ratkaisusta valitetaan hovioikeuteen, jolloin salassapidon edellytyksenä on lisäksi se, että tiedon paljastumisesta aiheutuisi todennäköisesti merkittävää haittaa niille eduille, joita laissa säädetty salassapitovelvollisuus suojaa. Hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa säädetyn vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat tiedot eivät voi olla salassa pidettäviä hovioikeuden lisäksi myöskään valvontalautakunnassa, sillä salassapito edellyttää lain tasolla määrättyä salassapitovelvollisuutta. Asianajaja on kuitenkin velvollinen vastaamaan valvonta-asiassa näiden velvollisuuksien rajoittamatta. Velvollisuudet, joita asianajajan edellytetään noudattavan, ovat ristiriidassa keskenään. Ristiriitatilanteen ratkaiseminen niin, että sekä asianajajan että hänen asiakkaansa intressit toteutuisivat, edellyttäisi asianajajalain muutosta. Asianajajan lakisääteinen salassapitovelvollisuus pitäisi laajentaa koskemaan myös vaitiolovelvollisuuden alaisia tietoja.
  • Järvi, Sini (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan menettelyn aikaista yksilön oikeusturvaa suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa. Kyseessä on osapuolille vapaaehtoinen tuomarin johdolla käytävä menettely, jonka tavoitteena on pyrkimys sovinnolliseen ratkaisuun. Tilausta sovittelun käytön lisäämiselle on nähtävissä sekä EU:ssa että Suomessa, joten sovitteluun liittyvien yksilön oikeusturvakysymysten voi olettaa kasvattavan merkitystään. Näkökulma aiheeseen on pääosin lainopillinen, mutta tutkielmassa huomioidaan myös sovittelu- ja konfliktiteorioita sekä empiiristä aineistoa. Lisäksi työ sisältää tieteidenvälisen tutkimuskohteen mahdollistamaa teoreettista pohdintaa ja kriittistä tarkastelua. Tutkielman tiedonintressi on praktinen, sillä tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkimusaiheesta. Tutkimuskysymystä – miten yksilön oikeusturva toteutuu suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa – lähestytään kolmesta eri tarkastelukulmasta. Ensimmäiseksi käsitellään sovittelun konfliktiteoreettista taustaa ja oikeusturvakäsitystä. Toiseksi tarkastellaan tuomioistuinsovittelijan asemaa riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (394/2011, tuomioistuinsovittelulaki), muiden virallislähteiden sekä oikeuskirjallisuuden perusteella. Kolmanneksi selvitetään tuomioistuinsovittelijoille kohdennetulla kyselytutkimuksella Manner-Suomen käräjäoikeuksien tuomareiden sovittelukäytäntöjä, sekä heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään yksilön oikeusturvasta tuomioistuinsovittelussa. Vastauksia vastaanotettiin 62 tuomarilta, joista 80 % oli tuomioistuinsovittelijoita. Lopuksi tarkastelukulmat yhdistetään tuomioistuinsovittelun mahdollisia yksilön oikeusturvauhkia kartoittavaksi teoriapainotteiseksi tarkasteluksi. Lainopillinen tarkastelu osoittaa, että tuomioistuinsovittelijan on sovittelutilanteessa punnittava tapauskohtaisesti useita yksilön oikeusturvaan vaikuttavia sääntöjä ja periaatteita. Lähtökohtaisesti tuomioistuinsovitteluun ei haeta menettelyohjeita oikeudenkäyntiä koskevasta lainsäädännöstä. Sovittelijan toimintaa ohjaa tuomioistuinsovittelulaki, joka jättää osapuolille sovittelijan valvoman ratkaisuvallan asiassa. Suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa korostuvat yksilön oikeusturvan elementteinä osapuolten itsemääräämisoikeus, sovittelijan tasapuolisuus ja puolueettomuus menettelyperiaatteena sekä sovittelijan sovintosopimuksen vahvistamisharkinta aineellisoikeudellisena ulottuvuutena. Näiden lisäksi tuomioistuinsovitteluun liittyy asianmukaisen menettelyn vaatimus, jolla tuetaan yleistä luottamusta viranomaistoimintaan. Kyselytutkimuksella kartoitetaan osapuolten itsemääräämisoikeuteen ja sovittelijan puolueettomuuteen liittyvää tuomioistuinsovittelijoiden sovintoehdotuskäytäntöä. Tulokset osoittavat, että vastanneiden tuomioistuinsovittelijoiden keskuudessa 52 % on saanut työssään sovintoehdotuspyynnön, noin 48 % on tehnyt sovittelijana ainakin kerran sovintoehdotuksen ja noin 28 % on kieltäytynyt sovintoehdotuspyynnön saatuaan ainakin joskus tekemästä sovintoehdotusta osapuolten pyynnöstä huolimatta. Kyselyssä ei kuitenkaan selvitetty sovintoehdotuspyyntöjen tai sovintoehdotusten yleisyyttä. Lisäksi kaikkien vastaajien keskuudessa noin 98 % suhtautuu pääosin myönteisesti tuomioistuinsovitteluun ja 92 % näkee, ettei menettely vaaranna osapuolten oikeusturvaa. Kyselytutkimuksen voi nähdä antavan uutta tietoa käytännön sovittelutoiminnasta tuomioistuinsovittelua käräjäoikeudessa harkitseville osapuolille, tuomioistuinsovittelusta ja sovittelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille sekä nykyisille ja tuleville tuomioistuinsovittelijoille. Yhdistettynä teoreettiseen tarkasteluun tulokset auttavat tunnistamaan mahdollisia tuomioistuinsovittelun oikeusturvauhkia ja lisäämään tietoisuutta sovittelijan keskeisestä roolista yksilön oikeusturvakokemuksen takana. Johtopäätöksenä yksilön oikeusturvan huomioon ottavat tuomioistuinsovittelukäytäntöjä yhtenäistävät toimet ovat tulevaisuudessa tavoiteltava – joskaan ei yksinkertainen – suunta, joilla tuomioistuinsovittelulle voidaan luoda yhä ennakoitavampaa ja vahvempaa asemaa. Sääntelyn lisääminen ei silti vähennä osapuolten kokemuksellisuuden merkitystä menettelyssä, jossa korostuvat sovittelijan tapauskohtainen harkinta ja ammattivastuu yhä kompleksisemmassa riidanratkaisumaailmassa.
  • Sarasoja, Laura (2017)
    Tutkielmani käsittelee vastaaja-velallisen oikeuksiin pääsyä summaarisessa menettelyssä. Vaikka lainsäädännön tasolla siviiliprosesseja on vain yksi, empiirisesti voidaan erottaa erillinen summaarinen menettely siviiliprosessin sisällä, kun suppealla haastehakemuksella vireille tullut asia ratkaistaan kirjallisessa valmistelussa yksipuolisella tuomiolla. Siviilioikeudellinen oikeusturva toimii alustana aineellisen lainsäädännön takaamien oikeuksien toteutumiselle. Oikeusturvan toisena ulottuvuutena pidetään menettelyn reunaehtoja, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytyksiä, jotka prosessin tulee joka tapauksessa toteuttaa. Kuitenkin rajalliset resurssit, oikeudenhoidon säästöt ja yhteiskunnalliset käsitykset muokkaavat prosessikäsityksiä ja painotuksia. Summaarinen menettely ja siitä käyty keskustelu tuo varsin selvästi esiin näitä ristiriitaisuuksia; miten sovittaa yhteen kustannustehokas, massamuotoinen maksuvelvollisuuden vahvistaminen ja toisaalta pakottavan lainsäädännön suojasäännösten toteutuminen osapuolten asemat ja niihin kuuluvat vastuurakenteet huomioivalla tavalla? Summaaristen asioiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti vuoden 2007 jälkeen. Asiamäärien kasvun syynä on pidetty kotitalouksien korkeaa velkaantumisastetta ja kuluttajaluottojen yleistymistä. Kuluttajien velkaantumiseen ja kuluttajaluottojen kielteisiin vaikutuksiin on pyritty puuttumaan useilla aineellisen lainsäädännön uudistuksilla, kuten korkokattosääntelyllä. Painetta velkaantumis- ja kuluttajansuojakeskustelun ulottamisesta prosessuaaliselle puolelle on muodostunut vasta hiljattain. Tuomioistuimen merkittävä rooli kuluttajansuojan toteutumisessa on noussut esiin kotimaisessa keskustelussa unionin oikeutta tulkinneen korkeimman oikeuden ratkaisun KKO:2015:60 kautta. Ehkäpä oikeudenalajaottelun vuoksi summaarinen menettely on pysynyt tämän keskustelun ulkopuolella, vaikka sitä voidaan pitää kiinteänä osana maksuhäiriömerkintään johtavaa velanperintää. Aiemmassa tutkimuksessa vastaajan oikeusturvan kannalta merkityksellisiä seikkoja on kyllä nostettu useissa yhteyksissä esiin, mutta kattavaa tutkimusta niiden toteutumisesta ei ole tehty. Tutkimuskysymykseni on miten vastaaja-velallisen oikeusturva toteutuu summaarisessa menettelyssä. Siihen vastatakseni olen käynyt läpi käräjäoikeuksien yksipuolisia tuomioita vuosilta 2014–2016. Aineisto on koostunut 5 000 yksityishenkilöä koskevasta, käräjäoikeuksissa yksipuolisella tuomiolla ratkaistusta velkomusasiasta vuosilta 2014–2016. Velkomustuomioiden kautta pyrin analysoimaan vastaajan toimintamahdollisuuksia ja sitä, miten oikeuksiin pääsyn toteutumista voidaan arvioida. Tutkimukseni oikeuspoliittisena antina voidaan nähdä keskeisten tiedon tuottaminen summaarisen menettelyn kehittämisestä käytävälle keskustelulle. Työni jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisen osan muodostaa summaarisen menettelyn lainopillinen tarkastelu. Jakson tarkoituksena on vastata kysymykseen siitä, miten prosessuaalinen vastuunjako tuomioistuimen ja osapuolten välillä rakentuu summaarisessa menettelyssä; mitä kuuluu tuomioistuimen tutkimisvaltaan ja mikä jää sen ulkopuolelle vastaajan väittämistaakan varaan. Toisessa osiossa täydennän kuvaa valmisteluasiakirjojen analyysilla sekä aineiston tuomioiden perusteella hahmottuvien, vastaajan oikeussuojan toteutumismahdollisuuksien esittelyllä, jossa hyödynnän aineiston määrällistä analysointia. Kolmannessa jaksossa muotoilen osapuolten ja tuomioistuimen positioita Marc Galanterin (1974) klassikkoartikkelin Why the ”Haves” Come Out Ahead: Speculations on the Limits of Legal Change osapuolikapasiteettiteorian kautta. Analyysini avaa toimintamahdollisuuksia tilanteessa, jossa menettelyssä nousee esiin oikeudellisesti tulkinnanvarainen kysymys. Aineistolähtöinen kuvaus rakentuu yksittäisen kantajan tuomioille, jota kuitenkin laajennan toimintamahdollisuuksien systemaattiseen tarkasteluun. Silloin kun summaarinen prosessi perusmuodossaan, se täyttää työni mukaan hyvin tarkoituksensa: kustannustehokkaan velan vahvistamisen. Kun menettelyssä tulee vastaan pakottavan lainsäädännön kannalta tulkinnanvarainen tilanne, tilanne muuttuu. Määrällinen tarkastelu antoi viitteitä siitä, vastaajan näkökulmasta vaatimuksen riitauttamiselle voi olla tiedollisia tai taloudellisia esteitä. Myös osapuolten toimintamahdollisuutta koskeva analyysini nostaa esiin kriittisiä huomioita väittämistaakan aktiivisuusvelvoitteen soveltuvuudesta summaarisiin asioihin. Galanterin osapuolikapasiteettiteoriaan pohjautuvan analyysini tuloksena kantaja-velkojalla on selvästi vahvemmat toimintamahdollisuudet menettelyssä. Lisäksi tutkimukseni keskeinen havainto on, että pelkkä prosessilainsäädännöllinen tutkintaoikeus (tai -velvollisuus) ei suoraviivaisesti manifestoidu pakottavan lainsäädännön toteutumisena. Analyysin perusteella kyse ei ole vain siitä, onko tuomioistuimella sopivat juridiset työkalut, vaan yhtäältä myös siitä, tunnistetaanko oikeudellisesti tulkinnanvaraiset tilanteet.
  • Suomela, Paula (2015)
    Ympäristövahinkojen korvaamista sääntelee pääasiassa ympäristövahinkojen erityislaki, ympäristövahinkolaki. Tutkielmassa määritellään aluksi keskeiset käsitteet ja termit, kuten ympäristövahinko, vahinkolajit, syy-yhteys ja sietämisvelvollisuus. Tutkielman myöhemmässä luvussa luvussa käydään läpi ympäristövahinkojen korvaaminen ympäristövahinkolain ja eräiden muiden lakien mukaisissa menettelyissä ja tarkastellaan ympäristövahinkolain aineellisten säädösten vaikutusta eri menettelyissä. Tutkielmassa tutustutaan myös ympäristövahinkojen korjaamiseen ja toissijaisen vastuun muotoihin. Neljännessä luvussa tarkastellaan korvauksen määräytymistä erityisesti ankaran vastuun osalta. Ympäristövahinkoina korvataan esinevahinko, henkilövahinko ja puhdas varallisuus vahinko. Käsitteet vastaavat vahingonkorvauslain käsitteitä, mutta varallisuusvahingon osalta korvausvelvollisuus on osittain laajempi. Pykälän toisella momentilla tarkoitetaan niin kutsuttuja aineettomia vahinkoja. Esinevahinko ja varallisuusvahinko voivat molemmat tulla korvattavaksi jo ympäristönsuojelulain lupamenettelyn yhteydessä. Ympäristövahinkolain perustilanteessa, eli kanteen johdosta ratkaistavan ympäristövahinkokysymyksen ratkaisee oikeudenkäymiskaaren 10 luvun oikeuspaikkasäännösten ilmoittama käräjäoikeus. Muutoksenhakuportaat ovat muiden riita-asioiden tavoin edelleen oikeudenkäymiskaaren osoittamalla tavalla hovioikeus ja korkein oikeus. Tutkielmassa selvitetään käräjäoikeuden ja viranomaisten toimivallan jakoa sekä menettelykysymyksiä. Ympäristölupa vaaditaan, kun toiminta aiheuttaa ympäristön pilaantumisen vaaraa (YSL 27 §). Pilaantumisen käsite on määritelty ympäristönsuojelulain 5 §:ssä. Lupa-asian yhteydessä määrätään korvattavaksi viran puolesta (virallisperiaate) toiminnasta johtuva, vesistön pilaantumisesta aiheutuva vahinko (YSL 125 §), eikä tällöin sovelleta ympäristövahinkolain 9 §:n säännöstä etukäteiskorvauksesta, sillä etukäteiskorvaus on lupa-asioissa pääasiallinen käytäntö. Korvauksista päättäminen lupa-asian yhteydessä liittyy vesilain perinteeseen siitä, että myös korvauskysymysten ratkaisu etukäteen on osa lupamenettelyä. Tutkielmassa perehdytään myös tiettyihin erityiskysymyksiin, kuten sopimukseen perustuvaan vastuuseen, ympäristövahinkojen korvaamiiseen vesilain mukaisessa menettelyssä ja ympäristövahinkojen korjaamisvelvollisuuteen.
  • Pakkasvirta, Mari (2020)
    Kansainvälisten vero-oikeuden haasteet nousivat poliittiselle agendalle vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin seurauksena ja OECD käynnistikin G20 maiden aloitteesta vuonna 2013 veropohjan rapautumista ja voittojen siirtoa koskevan hankkeen (base erosion and profit shifting, jäljempänä ”BEPS”). OECD:n tuottaman selvityksen perusteella kansainvälisen verotuksen järjestelmän periaatteet eivät olleet pysyneet ajan tasalla kansainvälistyneen ja muuttuneen liiketoimintaympäristön kanssa ja monikansallisten yritysten verosuunnittelu oli muuttunut yhä aggressiivisemmaksi. OECD laati tuottamansa selvityksen perusteella BEPS-toimintasuunnitelman, jossa esitettiin 15 suositusta veropohjan rapatutumisen ja voittojen siirron ehkäisemiseksi. EU antoi OECD:n loppuraporttien julkaisun jälkeen OECD:n suositusten pohjalta direktiivin 2016/1164 sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta. Direktiivin yhteydessä todettiin kuitenkin vielä olevan tarpeellista kehittää EU:n verokohtelun eroavuuksia eli hybridijärjestelyitä koskevaa lainsäädäntöä. EU antoikin direktiivin 2017/952 direktiivin 2016/1164 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse verokohtelun eroavaisuuksista kolmansien maiden kanssa. Kansallisesti direktiivi 2017/952 pantiin täytäntöön direktiivin käänteisen hybridin verokohtelun eroavuutta koskevaa 9 a artiklaa lukuun ottamatta lailla eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotuksesta 1567/2019 (”hybridilaki”). Hybridilaissa säädetään rajat ylittäviin hybridijärjestelyihin liittyvien menojen vähennyskelpoisuudesta ja tulojen veronalaisuudesta. Hybridilain tavoitteena on ennaltaehkäistä järjestelyitä, joiden avulla tuloja jää verottamatta tai samoja menoja vähennetään useampaan kertaan tekemällä tällaisista järjestelyistä vähemmän houkuttelevia. Hybridilaissa säädeltyjä järjestelyjä ovat rahoitusvälineeseen liittyvät hybridijärjestelyt, järjestelyt, joissa on hybridiyksikkö suorituksensaajana tai -maksajana, järjestelyt, joissa sama meno voidaan vähentää kahdella eri lainkäyttöalueella sekä kiinteisiin toimipaikkoihin liittyvät järjestelyt. Lisäksi hybridilaissa säädetään menon vähennyskelvottomuudesta järjestelyissä, joissa meno kuitataan hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan. Hybridijärjestelyitä nimenomaisesti koskevaa säätelyä ei ole Suomessa aikaisemmin ollut lukuun ottamatta elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 6 a §:n 9 ja 10 momenttia, jotka koskevat ainoastaan osinkotulojen veronalaisuutta tietyissä tilanteissa. Tutkielman tarkoituksena on käsitellä hybridilain säätelemää menon kuittaamista hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan (hybridilaki 8 §), erityisesti säännöksen soveltamisalan rajojen näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään nostamaan säännöksen verovelvollisille ja veroviranomaisille mahdollisia luomia ongelmakohtia ja etuja. Lisäksi tutkielman tarkoituksena on kommentoida hybridilaille asetettujen tavoitteiden saavuttamista hybridilain 8 §:n osalta sekä sääntelyn suhdetta hyvän verojärjestelmän periaatteisiin. Tutkielmassa kommentoidaan myös eräitä hybridilain käsitteitä, kuten verokohtelun eroavuus, jotka ovat hybridilain 8 §:n soveltamisalan kannalta olennaisia.
  • Mäkinen, Anna (2020)
    This thesis was inspired by the debate that followed the Siemens/Alstom merger prohibition concerning European Champions. The thesis will in particular examine the process of market definition in merger control proceedings, and how the Commission’s margin of discretion in market definition analysis affects legal certainty. The purpose of merger control is to assess the effects of mergers before they are carried out and to prevent mergers that may have adverse effects on competition. In order for markets to work properly and to ensure effective competition, significant market power needs to be supervised and any harmful exercise of such needs to be prohibited. In order to assess an undertakings market power on a given market, the relevant markets need to be defined. This thesis will only focus on the definition of the relevant product market. The main purpose for market definition is to identify in a systematic way the competitive constraints that the undertakings involved face. Effective competition requires that the undertakings active on a particular market are subject to a sound degree of competitive constraints, demand substitutability, supply substitutability and potential competition. Definition of the relevant market is conducted primarily by considering demand substitutability. Demand substitutability is commonly measured by using the SSNIP test but ideally the assessment combines many types of evidence and makes use of all available data. However, the SSNIP test is not applicable in all situations, increasingly so due to digitalisation. There are several instances where the traditional approach to market definition is not possible due to the structure of the market, such as in the case of aftermarkets, innovation markets, and multisided markets. In these instances, the market definition process needs to be altered to fit the market structure in question. However, considerable uncertainties regarding market definition on these markets still exist. Due to the fact that merger assessment is conducted ex ante, it inherently involves some degree of speculation. In addition, definition of the relevant market is conducted on a case-by-case basis, which means that undertakings cannot rely on previous practice in order to foresee the likely effects of their actions, which augments the problems concerning predictability in the market definition process. The Notice on Market Definition does little to improve predictability, especially with regard to the increasing amount of unclear questions relating to market definition in the digital era. The Commission has been granted a margin of discretion in the assessment of complex economic and technical issues. In practice, this means that the Commission has a wide discretion concerning the definition of the relevant market. This further affects the predictability of merger control in the EU. As market definition can determine the direction of the whole case, it allows the Commission to implement its own competition policy. Given that there is no division of powers when it comes to merger control and that the Commission is subject to ‘light judicial review’ by the EU Courts, the Commission has the possibility to steer merger control in the EU according to its will, and impose a strict competition policy on European undertakings. Therefore, it can be concluded that the Commission’s margin of discretion is too wide. The problems concerning predictability affect the legal certainty in merger control. Without legal certainty and predictability market players in the EU become less willing to initiate merger proceedings. The lack of predictability creates a deterrence effect and hinders economic growth in the EU.