Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Sin, Ngor Shek (2020)
    “Excessive delays in the delivery of justice are equal to the denial of justice”. This is a sentence that has repeatedly appeared in different reports, research papers, comments and opinions circling the UN internal justice system. This article attempts to seek answers to the question whether it is possible to assess the quality of justice of the UN internal justice system in different ways established in national and supra-national organizations.
  • Iivanainen, Aatu (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia määräyksiä vahvistetuissa edunvalvontavaltuutuksissa on ollut. Edunvalvontavaltuutuksesta annetun lain (648/2007) mukaisella edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi etukäteen varautua tulevaan toimintakykynsä menetykseen antamalla määräyksiä asioidensa hoidosta. Valtuuttaja voi antaa määräyksiä muun muassa siitä, kenet hän haluaa asioitaan hoitavan, millaisia asioita valtuutettu saa hoitaa ja millä tavalla asioita on hoidettava. Laki asettaa edunvalvontavaltuutusta koskevalle valtakirjalle raamit, mutta lähtökohtaisesti valtuuttaja voi määritellä edunvalvontavaltuutetun oikeudet ja velvollisuudet haluamallaan tavalla, koska edunvalvontavaltuutus perustuu valtuuttajan yksityisoikeudelliseen tahdonilmaisuun. Erityisen kiinnostuksen kohteena tutkielmassa on se, millä tavoin valtakirjoissa on hyödynnetty edunvalvontavaltuutukseen liittyvää potentiaalia varsinkin verrattuna holhoustoimesta annetun lain (442/1999) mukaiseen edunvalvontaan. Osana tutkielmaa tarkastellaan myös valtuuttajaan ja valtuutettuihin liittyviä seikkoja sekä sitä, miltä valtuutuksen antajan läheisten oikeusasema näyttäytyy vahvistettujen edunvalvontavaltuutusten perusteella. Tutkielmassa yhdistetään lainopillinen ja empiirinen tutkimusmetodi. Lainopillisen tutkimuksen avulla selvitetään edunvalvontavaltuutusta koskevan oikeusjärjestyksen sisältö. Empiirisen tutkimusmetodin käyttö liittyy siihen, että tutkielmassa analysoidaan pääosin laadullisesti 300 vahvistettua edunvalvontavaltuutusta sekä niihin liittyvät edunvalvontavaltuutettujen vahvistamishakemukset. Tutkimusaineiston analyysissä kävi ilmi, että vahvistetuissa edunvalvontavaltuutuksissa ei aina käytetty hyväksi sitä potentiaalia, joka edunvalvontavaltuutukseen oikeudellisena instituutiona liittyy. Varsinkin valtuutetun edustusvallan määrittelyyn sekä esteettömien varavaltuutettujen nimeämiseen liittyi seikkoja, joihin edunvalvontavaltuutuksella voisi varautua entistä paremmin. Edunvalvontavaltuutuksen yksityisoikeudellisesta luonteesta johtuen sillä voitaisiin edunvalvontaan verrattuna vieläkin joustavammin varmistaa myös valtuuttajan läheisten tiedonsaantioikeudet sekä antaa muita valtuutettua sitovia määräyksiä asioiden hoitamisesta
  • Haverinen, Minna (2015)
    Tutkielman tarkoituksena on lainopillisen tarkastelun kautta ottaa osaa yleisempään yhteiskunnalliseen keskusteluun siitä, haastaako tiettyjen ilmiöiden turvallistaminen ja tähän liittyvä hallintajärjestelmien kehittäminen yhteiskunnan konstituoivat perusrakenteet ja perus- ja ihmisoikeudet. Tutkielmassa keskitytään rahanpesun turvallistamiseen, sen kriminalisointiin ja rahanpesun torjumiseksi säänneltyihin preventiotoimenpiteisiin erityisesti siltä osin, kun ne asettavat velvollisuuksia yksityisille toimijoille. Ihmis- ja perusoikeuksiin liittyen tarkastellaan yksityisyyden suhdetta rahanpesun estämisen ja selvittämisen järjestelmään. Teemaa lähestytään perehtymällä yleiseen turvallisuusteoreettiseen keskusteluun, käsittelemällä rahanpesun turvallistamisen ja kriminalisoinnin yhteyttä sekä selvittämällä rahanpesun estämisen ja selvittämisen normatiivista sääntelyä. Yksityisyyden osalta tarkastellaan kysymystä siitä, vaarantaako rahanpesun estämiseksi säädetty laki yksityisyyden. Tutkielman aineistona hyödynnetään relevanttia, voimassa olevan lainsäädännön sisältöä esitöineen, unionin oikeuskäytäntöä soveltuvin osin sekä ajankohtaisia kansainvälisiä ehdotuksia lainsäädännön uudistamiseksi. Näkemys riskiyhteiskunnasta sekä yleinen turvallisuusteoreettinen keskustelu sitoo tutkielman yhteiskuntatieteelliseen viitekehykseen.
  • Nyholm, Anu (2017)
    Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen pyrkivällä lainsäädännöllä ja kansainvälisellä yhteistyöllä on pitkät perinteet. Taistelu, joka alkoi kansainvälisen huumekaupan ja järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi, on vuosien saatossa laajentunut myös kamppailuksi terroristijärjestöjä ja terrorismin rahoittamista vastaan. Koska molemmat ongelmat ovat globaaleja, ja nykyteknologian ansiosta niin varat kuin informaatio liikkuvat silmänräpäyksessä mantereelta toiselle, ainoa mahdollinen tapa taistella näitä rikoksia vastaan on kansainvälinen yhteistyö. OECD:n alla toimiva FATF on vaikuttanut jäsenvaltioiden kansallisiin käytäntöihin monella tavoin. Sen piirissä on tehty suosituksia, jotka ovat olleet perustana monelle lainsäädäntöhankkeelle, kuten EU:n rahanpesudirektiiveille. FATF:n kautta tapahtuva yhteistyö onkin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen suhteen merkittävä. Suomessa käsitellään keväällä 2017 hallituksen esitystä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä eduskunnassa. Kyseinen lakiesitys implementoi EU:n neljännen rahanpesudirektiivin. Lakiuudistuksessa muutoksia velvoitteisiin on tulossa niin ilmoitusvelvollisille, valvojille kuin muillekin viranomaisille. Tutkielman tarkoitus on tarkastella näitä muutoksia ja pohtia, mitä seurauksia uusi rahanpesulainsäädäntö saattaa tuoda tullessaan valvojille ja finanssialan ilmoitusvelvollisille toimijoille. EU:n lainsäädäntö, ja sen implementoinnin seurauksena myös kansallinen lainsäädäntö, ovat siirtymässä uuteen vaiheeseen neljännen rahanpesudirektiivin myötä. Nykylainsäädännön mukaiset tuntemis- ja tunnistamisvelvollisuuden rikkominen, epäilyttävän liiketoimen ilmoitusrikkomus, sekä velvoite kouluttaa ja suojella työntekijöitä dekriminalisoidaan. Kyseisten velvollisuuksien laiminlyöntejä ei rangaista uuden lain astuessa voimaan rikoslain alaisuudessa, vaan valvonta ja sanktiointi tulevat siirtymään laissa määrätyille valvoville viranomaisille. Velvollisuuksien rikkomisesta voi tulevaisuudessa seurata viranomaisen antama hallinnollinen sanktio. Tämä tarkoittaa rangaistusvallan siirtymistä pois tuomioistuimilta erinäisille viranomaisille. Voidakseni arvioida viranomaisten valtuuksia ja hallinnollisten sanktioiden vaikutuksia, olen tutkinut lyhyesti myös hallinnollisia sanktioita, niiden säätämisperusteita ja erityisesti hallinnollisten sanktioiden suhdetta rikosoikeuteen. Suomessa ei ole varsinaista järjestelmää hallinnollisten sanktioiden säätämiseksi. Tähän liittyen olen tutkimuksessa käynyt läpi sitä, mihin EU-direktiivin ja uuden rahanpesulain kokonaisuudistuksen dekriminalisointi perustuu. Oikeuskirjallisuudessa lainsäätäjällä on todettu olevan motiivinsa hallinnollisiin sanktioihin siirtymiselle. Tähän liittyen tutkin, mitä lainsäädännössä tapahtuvalla dekriminalisoinnilla tavoitellaan. Viimeisessä kappaleessa tutkin Suomen ja Ruotsin valvovien viranomaisten valvontatoimenpiteitä sekä FATF:n Ruotsissa ja Suomessa tekemiä maatarkastuksia ja niistä tehtyjä raportteja toimenpidesuosituksineen.
  • Viitanen, Sanna (2021)
    Tutkielman aiheena on ns. itsepesun rangaistavuuden alan tarkastelu suomalaisessa rikosoikeudessa. Itsepesulla tarkoitetaan toimia, joissa esirikokseen osallinen kohdistaa omalla rikoksella saatuun rikoshyötyyn rahanpesutoimia. Rahanpesun ollessa ennen kaikkea kansainvälinen uhka, perustuu rahanpesun kriminalisointi kansallisesti erityisesti kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseen. Suomeakin velvoittavat kansainväliset rahanpesua koskevat sopimukset edellyttävät lähtökohtaisesti myös itsepesun kriminalisointia, elleivät sopimusvaltion perustuslain periaatteet tai oikeusjärjestelmän peruskäsitteet muodosta estettä kriminalisoinnin toteuttamiselle. Suomessa itsepesun kriminalisoiminen on nähty ongelmallisena, ja kriminalisointivelvoitteesta poikkeamista onkin perusteltu juuri sillä, että kansalliset rikosoikeudelliset perusperiaatteet olisivat ristiriidassa kriminalisoinnin kanssa. Itsepesusta ei Suomessa ole voitu rikoslain 32 luvun 11 §:n mukaisesti tuomita esirikokseen osallistunutta tekijää lainkaan aina vuoteen 2012 asti, jolloin itsepesu kriminalisoitiin rajoitetusti edellä mainittua rajoitussäännöstä muuttamalla. Kriminalisoinnin taustalla olivat ennen kaikkea Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet sekä järjestäytyneen huumausainerikollisuuden torjuminen. Itsepesun kriminalisointi toteutettiin kuitenkin niin suppeasti, ettei itsepesusta ole annettu tähän päivään mennessä vielä yhtään varsinaista tuomiota. Itsepesun rangaistavuuden alan laajuus on noussut puheenaiheeksi aika ajoin, ja aihe on taas ajankohtainen Euroopan unionin antaessaan 23.10.2018 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/1673 rahanpesun torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin, joka sisältää jäsenvaltioille velvoitteita rahanpesun ja itsepesun kriminalisoimisesta. Periaatteellisempana direktiivin tuomana muutoksena on juuri itsepesun laajempi kriminalisointivelvoite, jonka pohjalta oli Suomessa tarpeen harkita, kuinka laajasti ja millä keinoin itsepesun kriminalisointi Suomen rikoslainsäädännössä toteutetaan. Tutkielman tavoitteena onkin tutkia ennen kaikkea sitä, mahdollistavatko kansalliset perusperiaatteet itsepesun kansainvälisestä kriminalisointivelvoitteesta poikkeamisen ja minkälainen harkintamarginaali EU:n jäsenvaltioilla on valtioiden saattaessa direktiivejä kansallisesti voimaan. Kansallisia perusperiaatteita tarkastelemalla tutkielmassa päädytäänkin siihen, että nämä oikeusperiaatteet ovat ristiriidassa itsepesun rajattoman kriminalisoinnin kanssa. Vaikka kansainvälisten velvoitteiden täyttäminen sekä laillisen rahoitusjärjestelmän suojaaminen nähdäänkin tärkeinä asioina, tulee itsepesun kriminalisoinnin alassa ottaa huomioon kansalliset perusperiaatteet, jotka väistämättä nähdään ongelmallisina tietyn tyyppisiä tekoja kriminalisoitaessa itsepesuna. Toisaalta kansallisesti ei voida nähdä ongelmallisena sitä, että itsepesu on rangaistavaa silloin, kun sillä aiheutetaan sellaista lisävahinkoa, jota esirikos rangaistuksineen eivät kata. EU:n rahanpesurikosdirektiivin asettamat velvoitteet saatettiin Suomessa voimaan joulukuussa 2020 rikoslain muutoksella. Nykyistä oikeustilaa voidaankin pitää perusteltuna ja itsepesun rangaistavuuden alaa riittävän laajana.
  • Vehmaskoski, Juha (2016)
    Rahanpesurikos on alun perin kansainvälisessä kontekstissa liitetty järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan. Nykyisin rahanpesurikos yhdistetään sekä kansallisesti että kansainvälisesti myös muunlaisen rikollisuuden laittomien varojen laillistamiseen. Suomessa rahanpesurikos oli alun perin rangaistava kätkemisrikoksena. Vuodesta 2003 voimaan tulleella lailla rahanpesu kriminalisoitiin omana nimikkeenä. Rahanpesurikoksen tunnusmerkistö edellyttää esirikosta, joka Suomessa voi olla mikä tahansa rikoshyötyä tuottava rangaistava teko. Esirikoksen lisäksi rangaistavuudelta edellytetään myös tietyn tekotavan täyttymistä. Ritva Sahavirta on jakanut rahanpesukriminalisoinnin tekotavat vuonna 2008 ilmestyneessä väitöskirjassaan tarkoitusta korostavaan (RL 32:1.1 § 1-kohta) ja seurausta edellyttävään (RL 32:1.1 § 2-kohta) rahanpesuun. Molemmissa tekotavoissa esiintyvät tunnusmerkistötekijät peittää ja häivyttää kytkeytyvät sekä tahallisuuden että näyttökysymysten tematiikkaan. Tutkielmassa käsitellään peittämisen ja häivyttämisen merkitystä ja sisältöä rahanpesurikoksen tunnusmerkistössä. Käsittely aloitetaan kriminalisoinnin kansainvälisen kontekstin hahmottamisella ja tekotapojen sisällön selvittämisellä. Tämän jälkeen pohditaan termien sisältöä yleiskielen sanoina ja tahallisuuteen liittyviä kysymyksiä erityisesti seuraustahallisuuden näkökulmasta. Rahanpesurikoksen tahallisuusvaatimukset vaihtelevat tekotapakohtaisesti. Toisaalta rahanpesurikoksen kokonaisuudessa huomioon otetaan esirikoksen näkökulmasta myös olosuhdetahallisuuden vaikutukset. Tahallisuusteema yhdistetään tutkielmassa rahanpesurikosten tekotapojen näyttövaatimuksiin. Rahanpesurikoksen sisältöä hahmotetaan oikeusvertailevassa osassa erityisesti peittämisen ja häivyttämisen näkökulmasta. Vertailu kohdistetaan Ruotsiin, Englantiin ja Yhdysvaltoihin. Peittämiseen ja häivyttämiseen liittyvissä tahallisuusvaatimuksissa on eroavuuksia Suomen ja vertailumaiden välillä. Yhdysvaltalaisessa oikeuskäytännössä korostuvat objektiiviset olosuhteet esimerkiksi näyttöä arvioitaessa. Tämä vastaa rahanpesukriminalisoinnin kansainvälisessä kontekstissa esitettyä. Lisäksi erityistä merkitystä peittämisen ja häivyttämisen toteutumisessa annetaan rahanpesijän esirikostietoisuudelle. Tutkimuskysymyksiä konkretisoidaan runsaalla oikeuskäytännöllä. Tavoitteena on selventää peittämisen ja häivyttämisen sisältöä ja näyttökysymyksiä sekä pohtia kuinka tekotapojen tahallisuusvaatimukset on huomioitu. Tahallisuusvaatimukset aiheuttavat haasteita oikeuskäytännössä siten, että vaadittava tahallisuuden taso ei aina ilmene tuomioistuimen tulkinnasta. Oikeuskäytännön perusteella on syytä myös kysyä erotellaanko tarkoitusta korostavan ja seurausta edellyttävän rahanpesun tunnusmerkistötekijät toisistaan siten kuin rahanpesukriminalisointi edellyttää. Onko jopa niin, että joissakin tapauksissa on vaadittu rangaistusta tarkoitusta korostavasta rahanpesusta unohtaen seurausta edellyttävä rahanpesu? Kysymyksen yhteydessä on syytä pohtia myös syytesidonnaisuutta. Peittämiseen ja häivyttämiseen liittyvissä näyttövaatimuksissa korostuu objektiivisten olosuhteiden merkitys myös subjektiivista tarkoitusta näytettäessä. Kansainväliset sopimukset ja eurooppaoikeudelliset säännökset ovat luoneet pohjan peittämisen ja häivyttämisen sisällölle, joka on laaja-alainen eikä tyhjentävän määritelmän antaminen ole mahdollista. Oikeusturvan, ennakoitavuuden ja yhtenäisen tulkinnan vuoksi oikeuskäytännön merkitys korostuu peittämiseen ja häivyttämiseen liittyvien vaatimusten luomisessa.
  • Dammert, Joonas (2017)
    Euroopan unionin oikeudellisen järjestelmän fundamentaalisena piirteenä voidaan nähdä unionin ja sen jäsenvaltioiden välillä vallitseva sisäänrakennettu ja dynaaminen jännite, joka koskee erityisesti integraation laajentumista sekä toisaalta jäsenvaltioiden sääntelyautonomiaa. Tätä jännitettä voidaan edelleen kohdennetusti tarkastella mm. federalismin tutkimuksessa vakiintuneen universaliteetti - diversiteetti dikotomian avulla, jossa tietyn entiteetin universaalit eli yleisesti sovellettavat tavoitteet ja säännöt tulee sopeuttaa entiteetin jäsenten monimuotoisiin ja toisistaan eroaviin arvoihin ja intresseihin yhteistyön legitimiteetin varmistamiseksi. EU:n kontekstissa universaaleina ilmiöinä voidaan pitää jo Euroopan talousyhteisön perustamisesta asti integraation vetureina toimineita taloudellisia perusvapauksia sekä syrjimättömyyden ja vapaan kilpailun ihanteita. Diversiteetillä taas voidaan viitata niihin jäsenvaltioille sensitiivisiin asioihin ja intresseihin, joiden suojelemista varten mm. subsidiariteettiperiaate sekä SEU 4(2) artikla on luotu. Nämä arvot heijastuvat usein myös perusvapauksien rajoitusperusteiden taustalla. Rahapelisektori taas on juuri sellainen kansallisesti herkkä ala, jota on perusteltua tarkastella universaliteetti - diversiteetti dikotomian kautta. Tähän vaikuttaa ensinäkin se, että rahapelialaa ei ole vielä tänä päivänä harmonisoitu EU-tasolla, mutta perusvapauksia koskevien sääntöjen on silti katsottu soveltuvan niiden järjestämiseen. Perusvapauksien kuuluessa jaetun toimivallan alueelle Euroopan unionin tuomioistuin on joutunut lukuisissa ennakkoratkaisuissa yli kahden vuosikymmenen aikana ottamaan kantaa rahapelien EU-oikeudelliseen asemaan. Tämän aseman on taas katsottu olevan hyvin kaksijakoinen, sillä toisaalta rahapeleihin liittyy varsinkin sähköisen pelaamisen aikakaudella suuria taloudellisia intressejä niin valtioiden, yksityisten markkinatoimijoiden sekä sisämarkkinoiden näkökulmasta. Toisaalta taas pelaamiseen on läpi historian liitetty erityinen moraalinen, uskonnollinen ja kulttuurinen stigma sekä muita kuluttajan ja yhteiskunnan kannalta negatiivisia aspekteja. Rahapelien kansallinen sääntely onkin perinteisesti ilmentänyt tiukkaa julkisen vallan kontrollia ja oman kokonaisuutensa on muodostanut myös julkisten toimijoiden keräämien pelituottojen ohjaaminen yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Tutkielmassa on tarkoitus vallitsevan lainopin doktriinin avulla selvittää, minkälaisia diversiteettiä ja toisaalta universaliteettia tukevia perusteita voimassaolevasta ja rahapelejä koskevasta EUT:n oikeuskäytännöstä, oikeuskirjallisuudesta ja virallisaineistosta löytyy ja systematisoida ne eri puolille dikotomiaa eli kahtiajakoa. Tämän jälkeen tarkoituksena tulkita sitä, miten rahapelien perinteinen asema EU:ssa on mahdollisesti muuttunut tai tulee muuttumaan. Painopiste on nimenomaan rahapelien EU-oikeudellisessa asemassa, joka on vuonna 1994 annetusta ensimmäisestä rahapelejä koskeneesta Schindler-ratkaisusta asti ilmentänyt toisaalta diversiteettiä tukevaa staattisuutta, mutta myös osoittanut universaliteettia tukevia dynaamisia piirteitä erityisesti sähköisessä pelaamisessa tapahtuneen suuren murroksen johdosta. Sähköinen pelaaminen onkin ennennäkemättömällä tavalla asettanut kyseenalaiseksi tätä taloudellista toimintaa rajoittavat kansalliset ja fragmentoituneet normistot EU-alueella, kun yksityiset online-operaattorit kykenevät vaivatta tarjoamaan pelejään ympäri Eurooppaa kansallisia suojasäännöksiä kiertämällä. Tutkielman keskittyessä universaliteettiin ja diversiteettiin liittyviin kokonaisuuksiin rahapelien kontekstissa on kuitenkin taustoittamistarkoituksessa suotavaa kiinnittää lukijan huomio myös itse rahapelien käsitteeseen, historiaan sekä siihen laajempaan poliittiseen ja oikeudelliseen kontekstiin, jossa rahapelejä koskeva oikeuskäytäntö on syntynyt ja kehittynyt. Diversiteettiä koskevia relevantteja ja tarkastelun kohteena olevia kokonaisuuksia ovat moraaliin, kulttuuriin ja uskontoon liittyvät aspektit, rahapelien erityinen luonne suhteessa muihin samankaltaisiin ilmiöihin, perusoikeudellinen ulottuvuus, kuluttajasuojaan ja yhteiskuntajärjestyksen (ordre public) suojeluun liittyvät oikeuttamisperusteet, SEU 4(2) artiklaa ja toissijaisuusperiaatetta koskeva oikeuskäytäntö sekä erityisesti sähköisiin peleihin luomaan uhkaan ja vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen kieltoon liittyvät perustelut. Universaliteetin osalta pääteemoina ovat vuorostaan empiirinen näyttö rahapelien erityistä luonnetta vastaan, pelien sähköistymisen luoma harmonisaatiopaine ja siihen liittyvä liberalisaatiokehitys keskeisissä jäsenvaltioissa sekä kansallisen harkintavallan kaventuminen oikeuskäytännössä ja virallisaineistossa.
  • Viiri, Elisa (2021)
    Rahapelialalla on selvästi nähtävissä jännite toisaalta kansallisen tilanneherkkyyden ja toisaalta Euroopan unionin perusvapauksien edistämisen välillä. Alalla esiintyy jäsenvaltioiden välillä moraalisesti, kulttuurisesti ja uskonnollisesti toisistaan eroavia näkökantoja. Tästä syystä ala on jätetty harmonisoimatta, eikä alaan sovelleta vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta. Alan sääntely on siten jätetty osaksi jäsenvaltioiden toimivaltaa toissijaisuusperiaatteen nojalla. Jäsenvaltiot pyrkivät suojelemaan kansalaisiaan ja yhteiskuntaansa rahapelien aiheuttamilta haitoilta rajoittamalla alueellaan harjoitettavaa rahapelitoimintaa. Täysin vapaita käsiä alan herkkyydestä huolimatta jäsenvaltioilla ei ole, vaan rahapelitoimintaan taloudellisena toimintana soveltuvat kuitenkin EU:n perusvapaudet. Lähestulkoon kaikki jäsenvaltiot soveltavat lisenssi- tai yksinoikeusjärjestelmää, jotka molemmat muodostavat rajoituksen sekä palvelujen vapaalle liikkuvuudelle että sijoittautumisvapaudelle. Harmonisoimattomuuden vuoksi EUT on ajautunut tilanteeseen, jossa sen on pitänyt antaa alaan liittyen useita kannanottoja perusvapauksien ja niiden rajoitusten oikeuttamisen tulkintaa varten. Kansallista harkintavaltaa on korostettu EUT:n ratkaisuissa ensimmäisestä alaa koskevasta ratkaisusta Schindler lähtien. Ajan myötä EUT:n kannanotot ja tulkintaohjeet ovat muuttuneet kriittisemmiksi, jotta jäsenvaltioiden protektionistiset intressit eivät vie liikaa alaa perusvapauksien turvaamiselta. Tutkielmassa jäsennetään EUT:n oikeuskäytäntöä rajoitusten oikeuttamisesta kokonaisuudeksi, jossa käsitellään tätä kehitystä kriittisyyden ja kansallisen harkintavallan kaventumisen suuntaan sekä yleisellä tasolla että suhteessa erilaisiin sääntelyjärjestelmiin. Nykypäivänä muita rahapelejä enemmän riskejä aiheuttavien online-pelien tarjoaminen kuluttajille kiertämällä jäsenvaltioiden asettamia rajoituksia on yksinkertaista ja muodostunut ongelmaksi. Rahapelimarkkinaa on oikeastaan mahdotonta pitää enää jäsenvaltion sisäisenä, vaikka siihen pyrittäisiin esimerkiksi yksinoikeusjärjestelmän avulla. Kansallisten rajoitusten toimivuus jäsenvaltioiden asettamien tavoitteiden saavuttamisessa voidaankin kyseenalaistaa. Kansallisten rajoitusten kiertämisen helppoudesta johtuen yksi EU:n jäsenvaltioista, Suomi, on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen, jonka avulla kiertämisestä johtuvien laittomien rahapelien saatavuutta yritetään torjua. Suomi suunnittelee asettavansa tietyin edellytyksin maksuliikenteen estoja mannersuomalaisten pelaajien ja yksinoikeuden ulkopuolisten rahapelejä tarjoavien toimijoiden välille. Tutkielmassa arvioidaan mahdollisen tulevan lainsäädännön yhdenmukaisuutta EU:n perusvapauksien ja tutkielmassa esitellyn EUT:n oikeuskäytännön kanssa ja kyseenalaistetaan maksuliikenteen estojen asettamisen todellinen syy ja toimivuus käytännössä. Jos lainsäädäntöhanke toteutuu, tullaan lopputulokseen, ettei EU-oikeuteen voida yksinoikeuden kattavan alueen ulkopuolella sijaitsevan Ahvenanmaan ja siellä toimivan rahapeliyhtiö Paf:n osalta vedota.
  • Suutarinen, Heli (2013)
    Rahdinkuljettaja on taho, jolle tavara luovutetaan kuljetettavaksi. Rahdinkuljettajan tiekuljetusvastuu syntyy kuljetusasiakkaan eli lähettäjän tai vastaanottajan kanssa solmitun kuljetussopimuksen perusteella. Rahdinkuljettajan vastuuta säännellään tiekuljetussopimuslailla (TKSL), joka perustuu CMR-yleissopimukseen. Rahdinkuljettaja on vastuussa tiekuljetuksen aikana syntyneestä vahingosta, ellei kyseessä ole TKSL:ssa tai CMR:ssä tarkoitettu vastuuvapauden perustava tilanne. Vastuu on pääsääntöisesti määrällisesti rajoitettua vastuuta. Poikkeuksen muodostavat kuitenkin tilanteet, joissa rahdinkuljettajan menettely synnyttää täyden vahingonkorvausvastuun. Tiekuljetusvakuutus on vastuuvakuutustyyppi, jolla vakuutetaan rahdinkuljettajan TKSL:n tai CMR:n mukaista vahingonkorvausvastuuta. Tiekuljetusvakuutuksen korvauspiiri ei kuitenkaan ole täysin yhteneväinen TKSL:n tai CMR:n mukaisen vastuun kanssa, vaan sen ulkopuolelle on erilaisin rajoitusehdoin suljettu sellaisia tilanteita, joissa rahdinkuljettajalla on TKSL:n tai CMR:n mukainen vahingonkorvausvelvollisuus. Tutkielma tarkastelee rahdinkuljettajan tavaravastuusta tiekuljetuksissa sekä siihen liittyvää vastuuvakuutussopimusta oikeuskirjallisuuden, vakuutusehtojen sekä kotimaisen tuomioistuin- ja lautakuntakäytännön valossa.
  • Laine, Elias (2021)
    Liikkeeseenlaskijoiden tiedonantovelvollisuuden tavoitteena on sijoittajien luottamuksen turvaaminen markkinoita kohtaan. Markkinat perustuvat tehokkaiden markkinoiden hypoteesiin, jonka mukaisesti sijoittajat toimivat rationaalisesti ottaen huomioon kaiken saatavilla olevan informaation. Liikkeeseenlaskijoiden on julkistettava sisäpiiritieto (EU) N:o 596/2014 (MAR) artiklan mukaisesti. MAR 17 artiklassa säädetään, että liikkeeseenlaskijan on ilmoitettava sitä koskeva sisäpiiritieto mahdollisimman pian. Sisäpiiritiedon määritelmästä säädetään MAR 7 artiklassa. MAR 7 artiklan mukaan sisäpiiritieto on sellaista, jolla on ”huomattava vaikutus rahoitusvälineen arvoon”. Lisäksi sisäpiiritiedon määritelmään kuuluu täsmällisyyskriteeri, jonka mukaisesti tiedon on oltava riittävän tarkkaa ja täsmällistä, jotta se tulisi tiedottaa markkinoille. Sisäpiiritiedon määritelmä on jätetty hyvin yleiseksi eikä se siten sisällä tyhjentävää määritelmää. Oikeuskäytäntö ei ole vielä pystynyt täsmällistämään käsitettä tarpeeksi. Liikkeeseenlaskijan on tehtävä arviointi siitä, onko käsillä olevalla tiedolla huomattavaa vaikutusta rahoitusvälineen arvoon etukäteisesti, ex ante. Arviointi on aina tehtävä tapauskohtaisesti, sillä MAR ei sisällä tarkempaa tietoa siitä, mitä liikkeeseenlaskijan tulisi markkinoille tiedottaa tai siitä, mitä tietoja on pidettävä sellaisena, joilla on huomattava vaikutus rahoitusvälineen arvoon. Arvioinnissa on otettava huomioon se, mitä järkevästi toimiva sijoittaja ottaisi huomioon sijoituspäätöstä tehdessään. Liikkeeseenlaskijoiden rahoitusvälineen hinta perustuu usein informaatioon osakkeen tulevista tuotoista, joten arviointi siihen vaikuttavasta olennaisesta vaikutuksesta taloudellinen. Taloustieteen avulla liikkeeseenlaskijan johto tekee arvion siitä, millainen vaikutus käsillä olevan tiedolla on rahoitusvälineen arvoon. Rahoituskovenantteja on hyvin erilaisia ja niitä pystytään räätälöimään eri tilanteita varten. Niiden laajan kirjon vuoksi, niille ei pystytä antamaan yksiselitteistä määritelmää. Helsingin Pörssin säännöissä on kuitenkin todettu, että rahoituskovenantin rikkoutumisella voi olla huomattava vaikutus rahoitusvälineen arvoon, joten se tulisi siten julkistaa markkinoille. Tutkielmassa koitetaan ratkaista kysymystä siitä, tulisiko rahoituskovenantista ja/tai sen rikkoutumisesta tiedottaa markkinoille ja, että onko rahoituskovenantilla tai sen rikkoutumisella huomattavaa vaikutusta rahoitusvälineen arvoon. Tutkielman lopussa pohditaan myös sitä, että onko rahoituskovenantti tai sen rikkoutumisen sellaista tietoa, jota järkevästi toimiva sijoittaja käyttäisi sijoituspäätöksensä tukena.
  • Näveri, Katriina (2020)
    Prosessiteollisuuden koneet, laitteet tai kokonainen tuotantolinjasto sijoitetaan näitä varten suunniteltuun rakennukseen. Laitteisto on samalla todennäköisesti kiinteistön arvokkain varallisuuserä. Ainesosa-/tarpeistosuhteen syntyminen laitteiden ja rakennuksen tai edelleen kiinteistön välille on todennäköisempää kuin ns. tavanomaisen teollisuusrakennuksen osalta, koska rakennus ei välttämättä ole tarkoituksenmukaisesti muunnettavissa muuhun käyttöön. Kun koneet ja laitteet hankitaan rahoitusleasingjärjestelyin, on myös selvitettävä, mikä merkitys on vuokrakohteen (koneen/laitteen) ja kiinteistön ja/tai rakennuksen omistusoikeuksien erillisyydellä ainesosa-/tarpeistosuhteen syntymisen kannalta. Lisäksi rahoitusleasingjärjestelyn ja omistuksenpidätysehtoisen kaupan rinnastaminen maakaaressa synnyttää avoimia kysymyksiä. Mikäli ainesosa-/tarpeistosuhde syntyy, sivuesineet jakavat pääsäännön mukaisesti pääesineen oikeudellisen kohtalon. Rahoittajalle vuokraobjektin omistaminen merkitsee omistusvakuutta. Mikäli rahoittajan omistusoikeus ei sido leasingvuokralleottajan seuraajia ja velkojia, vakuus on rahoittajalle arvoton. Käytännössä MK 14:4.1:n 1 kohdan mukaisten kirjausten määrät 2010-luvulla, ja yleisemminkin koko maakaaren historian aikana, ovat olleet erittäin vähäisiä. Maakaaren 14:4.1:n 1 kohta sallii muulle kuin kiinteistön omistajalle kuuluvan konetta tai laitetta koskevan (omistus)oikeuden kirjaamisen, kun laite on tuotu kiinteistölle esim. rahoitusleasingsopimuksen perusteella. Kiinteistön omistajan velkojiin nähden kirjaus antaa kuitenkin vain osittaista suojaa kirjauksen etusija-aseman mukaisesti. Suoja olisi parempi parhaalla etusijalla, mutta nykyinen säännös ei tätä vaadi. Säännöksen muuttamista tältä osin voisi harkita. Kirjaus parhaalle etusijalle myös vaatii niiden oikeuksien haltijoiden suostumuksen, joiden asema kirjauksen myötä heikkenisi. Käytännössä tällaisia suostumuksia lienee vaikea saada. Tutkittavan arvoisena vaihtoehtona voisi olla, että mm. rahoitusleasingjärjestelyin kiinteistölle tuotava kone tai laite ennen liittämistä kirjataan aina parhaalle etusijalle ilman erillisiä suostumuksia.
  • Väre, Roosa (2018)
    Kolmikantasuhteeseen perustuva rahoitusleasingjärjestely muodostuu tavarantoimittajan ja leasingantajan välillä tehtävästä kauppasopimuksesta sekä leasingantajan ja leasingottajan välillä tehtävästä vuokrasopimuksesta, jota kutsutaan tässä tutkielmassa rahoitusleasingsopimukseksi. Rahoitusleasingsopimuksen ominaispiirteiden vuoksi leasingottajan oikeusasema voi muistuttaa leasingkohteen omistajan oikeusasemaa. Tämän seurauksena voidaan kysyä, onko rahoitusleasingsopimuksessa tosiasiassa kyse vuokrasta vai kaupasta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten rahoitusleasingsopimuksen vuokran- ja kaupanluonteisuuden väliseen rajanvetoon suhtaudutaan ensinnäkin Suomen ja toiseksi Yhdysvaltojen vero-oikeudessa. Tähän liittyen tutkielmassa selvitetään, mitä eroja ja yhteneväisyyksiä kyseisten valtioiden oikeuskäytännössä ilmenee rahoitusleasingsopimuksen tulkintaan liittyen. Toiseksi tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten leasingantajaa ja leasingottajaa verotetaan Suomessa rahoitusleasingjärjestelyyn liittyen silloin, kun rahoitusleasingsopimusta pidetään toisaalta vuokranluonteisena, toisaalta kaupanluonteisena. Tutkielmassa tarkastellaan myös rahoitusleasingsopimuksen kirjanpitokäsittelyä, mikä on tutkimuskysymyksen kannalta olennaista etenkin Suomessa vallitsevan verotuksen ja kirjanpidon vahvan sidonnaisuuden vuoksi. Tutkielmassa havaittiin, että rahoitusleasingsopimuksen luokittelu vaikuttaa osapuolten verotukseen etenkin menon ja tulon jaksotuksen osalta. Leasingantajalla on oikeus tehdä leasingkohteen hankintamenosta verotuksessa poistoja vain vuokranluonteisessa leasingissa, kun taas kaupanluonteisessa leasingissa oikeus hankintamenon poistoihin on leasingottajalla. EVL 54.2 §:n sisältämä poistojen kirjanpitosidonnaisuutta koskeva vaatimus voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, mikäli rahoitusleasingsopimuksen vero-oikeudellinen tulkinta eroaa osapuolten noudattamasta kirjanpitokäytännöstä, eikä poistoihin verotuksessa oikeutettu osapuoli ole tehnyt leasingkohteen hankintamenosta poistoja kirjanpidossaan. Leasingsopimuksen vuokran- ja kaupanluonteisuuden välisen rajanvedon osalta tutkielmassa havaittiin, että Suomen oikeuskäytännössä painotetaan osapuolten liiketoimelle antamaa oikeudellista muotoa, ja vuokrasopimukseksi muotoiltu rahoitusleasingsopimus katsotaan lähtökohtaisesti vuokrasopimukseksi myös verotuksessa. VML 28 §:n veronkiertosäännös on tullut leasingjärjestelyjen osalta sovellettavaksi toistaiseksi harvoin. Yhdysvaltojen vero-oikeudessa sen sijaan painotetaan liiketoimen taloudellista sisältöä, ja liiketoimelle annettu oikeudellinen muoto on substance over form -periaatteen mukaisesti toissijaista. Yhdysvalloissa leasingsopimusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota ensinnäkin siihen, kumpi osapuoli saa hyväkseen leasingkohteen omistamiseen liittyvät hyödyt ja kantaa siitä koituvat riskit. Toisaalta arvioidaan, onko osapuolilla ollut verotuksesta riippumaton liiketaloudellinen peruste leasingjärjestelyyn ryhtymiselle, jolloin tarkastellaan etenkin järjestelyn voittopotentiaalia sekä sen suhdetta saataviin verohyötyihin. Suomen oikeuskäytännössä leasingsopimuksen ehdoista ainoastaan leasingkohteen automaattinen siirtyminen leasingottajan omistukseen leasingkauden päätyttyä sekä leasingottajalla oleva leasingkohteen lunastusvelvollisuus vaikuttavat voivan johtaa leasingsopimuksen kaupanluonteisuuteen verotuksessa. Lunastusvelvollisuutta koskevan ehdon osalta oikeuskäytäntö on kuitenkin ollut vakiintumatonta. Yhdysvaltojen oikeuskäytännön valossa selvin osoitus leasingsopimuksen kaupanluonteisuudesta on leasingkohteen omistusoikeuden siirtyminen leasingottajalle joko automaattisesti, lunastusvelvollisuuden myötä tai osto-option nojalla silloin, kun osto-option toteutuminen on leasingsopimuksen tekohetkellä vähintään kohtuullisen varmaa. Suomessa taas leasingsopimukseen sisältyvä osto-optio ei pääsääntöisesti johda leasingsopimuksen kaupanluonteisuuteen verotuksessa. Leasingantajan ja leasingottajan verotusta tarkastellaan tässä tutkielmassa vain tuloverotuksen osalta, eli arvonlisäverotusta koskevia kysymyksiä ei tutkielmassa käsitellä. Tutkielma keskittyy lisäksi vain yhden valtion verotusoikeuden sisällä toteutettaviin rahoitusleasingjärjestelyihin, ja rajat ylittävien järjestelyjen tarkastelu on rajattu tutkielman ulkopuolelle. Tutkielmassa käytetään lainopillista eli oikeusdogmaattista metodia sekä soveltuvin osin oikeusvertailevaa menetelmää.
  • Puranen, Eero (2016)
    Tutkielman aihe on rahoitusleasing vuokralleottajan konkurssissa ja ulosotossa. Tavoitteena tutkielmassa on ollut selvittää perusteellisesti rahoitusleasing-vuokralleantajan oikeusasema silloin, kun vuokralleottaja ajautuu konkurssiin tai häneen kohdistetaan ulosottotoimenpiteitä. Aihetta lähestytään siten korostuneesti vuokralleantajan näkökulmasta. Konkurssin osalta erityistä huomiota on kiinnitetty konkurssipesän sijaantulo-oikeuden vaikutukseen vuokralleantajan oikeusasemaan. Ulosottoa käsittelevässä jaksossa käsitellään sekä leasingesineen ulosmittausta että leasingsopimuk-seen perustuvan vuokralleottajan oikeusaseman ulosmittausta. Rahoitusleasingin erityispiirteistä johtuu ainesosa- ja tarpeistokysymyksiin liittyviä epävarmuustekijöitä, joiden ratkaisemiseksi voimassaoleva oikeutemme ei tarjoa suoria vastauksia. Tutkielmassa on pyritty tuomaan esille argumentteja, joiden perusteella ainesosa- ja tarpeistosuhteen oi-keuksien yhteisyyttä koskevan edellytyksen täyttyminen tulisi ensisijaisesti ratkaista. Tutkielman metodi on lainopillinen, ja siinä keskitytään vuokralleantajan oikeusaseman jäsentämiseen suomen oikeu-den mukaan. Lähteiden osalta tutkielma nojaa ensisijaisesti suomalaiseen lainsäädäntöön, oikeuskäytäntöön ja –kirjallisuuteen. Rahoitusleasingin erityispiirteistä johtuu, että sekä tavallista irtaimen vuokraa että omistuksenpidätyseh-toa koskevat säännöt on täytynyt ottaa vertailun ja tutkimuksen kohteeksi kaikkien tutkimuskysymysten osalta. Keskeis-ten asiakokonaisuuksien osalta on tukeuduttu myös muuhun pohjoismaiseen oikeuskirjallisuuteen ja oikeuslähteis-töön. Lainsäädännön puuttuessa argumentaatiossa on pyritty nojaamaan myös reaalisiin argumentteihin. Lisäksi tut-kimuskysymysten osalta tehtyjä havaintoja on läpi tutkielman peilattu tutkielman liitteiksi oheistettuihin mallileasingso-pimuksiin. Rahoitusleasing-vuokralleantajan oikeusasema vuokralleottajan konkurssissa ja ulosotossa on voimassa olevan oi-keutemme mukaan käytännössä täysin riskitön silloin, kun rahoitusleasingjärjestely on toteutettu oikein, omistusva-kuus on alun alkaen perustettu tehokkaan omistusvakuuden yleisiä ja erityisiä edellytyksiä noudattaen ja leasingesine on erotettavissa vuokralleottajan muusta varallisuudesta. Yksi tutkielmassa tehdyistä havainnoista onkin, että perinteis-ten kollisionratkaisunormien kategorinen noudattaminen on omiaan johtamaan epätarkoituksenmukaisiin lopputulok-siin erityisesti silloin, kun kysymys aktualisoituu perusvuokrakauden loppuvaiheessa tai sen jo päätyttyä. Vallitseva oikeustila ei ota huomioon rahoitusleasingin ominaispiirteitä eikä tunnusta rahoitusleasingiä omatyyppisenään va-kuusoikeustoimena. Velkojien tasa-arvon periaate, rahoitusleasingjärjestelyn luonne luottovelkasuhteena sekä sepa-raatio-oikeuden todellinen funktio tarjoavat kriittisen argumentin vallitsevaa oikeustilaa kohtaan. Nykyisen oikeustilan silmissä ainesosa- ja tarpeistosuhde on kiistatta merkittävin riski vuokralleantajan oikeusasemal-le vuokralleottajan konkurssissa ja ulosotossa, mutta oikeutemme ei anna yksiselitteisiä vastauksia suhteen syntymi-sen edellytyksille. Tutkielmassa on tultu siihen tulokseen, että kokonaisarvioinnissa tulisi kiinnittää ennen kaikkea huomiota leasingsopimuksen yksityiskohtaiseen sisältöön sekä alalla vallitsevaan käytäntöön. Havainto on mielen-kiintoinen esineoikeudellisen julkisuusperiaatteen näkökulmasta, sillä julkisuuden kannalta sopimusehdot ja alalla vallitseva käytäntö ovat kaukana toisistaan.
  • Juusti, Jussi (2017)
    Pankkikriisi 1990–luvun alussa sekä finanssikriisi 2000–luvun lopussa johtivat pankkikriisejä koskevan lainsäädännön sekä pankkialaa valvovaa viranomaista koskevan sääntelyn muutokseen. Jo vuodesta 1970 alkaen toiminut pankkitarkastusvirasto siirrettiin Suomen Pankin alaisuuteen ja siitä tuli Rahoitustarkastus. Rahoitustarkastus jatkoi pankkitarkastusviraston tehtäviä, mutta pankkikriisin seurauksena valvontaa kohdistettiin enemmän kriisien ehkäisemiseen kuin jälkikäteen tehtäviin toimenpiteisiin. Merkittävä lainsäädännöllinen uudistus tapahtui kuitenkin vasta kesällä 2003, jolloin astui voimaan uudistettu laki rahoitustarkastuksesta. Vuonna 2009 Vakuusvalvontaviraston ja Rahoitustarkastuksen toiminnot yhdistettiin, minkä seurauksena syntyi Finanssivalvonta. Finanssivalvonta jatkoi Rahoitustarkastuksen toimintaa. Finanssikriisi 2000-luvun loppupuolella pakotti jälleen aloittamaan toimet lainsäädännön uudistamiseksi. Osana EU:n yhteisen kriisinratkaisusääntelyn kehittymistä, pankkivalvonnan rinnalle rakennettiin EU:n yhteinen kriisinratkaisumekanismi, jonka kansallisen kriisinratkaisuviranomaisen tehtäviä on Suomessa vuodesta 2015 alkaen hoitanut Rahoitusvakausvirasto. Viraston tehtäviin kuuluu luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisun suunnittelu sekä päätösvalta kriisitilanteissa että vastuu talletussuojajärjestelmän ylläpidosta. Tutkielmassa on tutkittu sitä, mitkä syyt ovat olleet erillisen kriisinratkaisuviranomaisen perustamisen taustalla, miten pankki- ja finanssikriisit ovat vaikuttaneet lainsäädännön kehitykseen sekä mitkä tahot ovat olleet muutoksen taustalla. Tutkimuskohteena olevan muutoksen ajallisen läheisyyden johdosta tutkimuksen voidaan katsoa olevan nykyoikeushistorian tutkimusta. Nykyoikeushistorian tutkimuksessa asetetaan hiljattain tapahtuneita muutoksia niiden yhteiskunnalliseen kontekstiinsa. Nykyhistorian tutkimus voidaan nähdä myös oman ajan oikeudellisen muutoksen analyysinä, jossa muutosta selitetään historiallisten lähteiden avulla. Tutkimuksen yhtenä osa-alueena on tutkia sitä, kuinka tehokkaasti kriisinratkaisu pankkitoimialalla on järjestetty ja onko vastuu kriisien kustannusten hoitamisesta riittävällä tavalla allokoitu oikealle taholle. Tutkimussuuntausta, jossa oikeushistoriallisessa tutkimuksessa hyödynnetään myös taloustieteen argumentaatiota, kutsutaan oikeustaloushistoriaksi. Tutkimus sisältää lisäksi myös oikeusvertailevan ulottuvuuden. Oikeusvertailun sekä historiantutkimuksen yhdistämisellä voidaan purkaa niitä epävarmuuksia, jotka ovat peräisin vain toisesta näkökulmasta tehdystä tutkimuksesta. Historiantutkimuksella voidaan löytää syitä lainsäädännön kehittymiselle, mutta vasta eri aikojen oikeuskulttuurien vertailulla voidaan löytää oikea konteksti, johon kehitys tulee asettaa. Toisaalta oikeusvertailu ilman historian tuntemusta johtaa kulttuurillisten erojen kuvailemiseen ja havainnointiin ilman eroja selittävää tekijää. Tutkielmassa on käytetty tutkimuslähteinä pääsääntöisesti hallituksen esityksiä sekä aikaisempaa oikeustieteellistä sekä taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että tarve tehostaa pankkivalvontaa ja allokoida vastuuta kriisinratkaisusta riskien ottajille moraalikadon torjumiseksi on kriisien jälkeen ollut merkittävä. Muutoksen on pannut vireille kriiseissä hävinneet osapuolet, eli valtiovarainministeriöt sekä keskuspankit. Kriisien juurisyiksi on tunnistettu se, että toimialalla toimivilla pankeilla on ollut mahdollisuus ottaa vapaasti liian suuria riskejä sekä markkinoiden nopea monimutkaistuminen. Kriisinratkaisulainsäädäntökehikko muuttui perustetun EU:n yhteisen kriisinratkaisumekanismin myötä kansainvälisemmäksi sekä siirsi valvonnan painopisteen kriisien hoidosta niiden ennaltaehkäisyyn. Myös valtion viimekäden vastuusta luovuttiin, vaikka tutkimuksessa esitetyin perusteluin voidaan kuitenkin epäillä, että kriisinratkaisurahasto sekä sijoittajavastuu eivät välttämättä ole riittävällä tasolla tulevaisuuden kriiseissä. Lainsäädäntötyössä kriisinratkaisutavaksi on valittu pankkitoimialan vahvan edustuksen johdosta toimialan kannalta edullisimmat kriisinratkaisumekanismit, eikä pankkien vakavaraisuuden parantamiseen tähtääviä mekanismeja.
  • Ahola, Titta (2014)
    Tutkielmassani tarkastelen raiskausrikosta sekä kansallisen että kansainvälisen oikeuden näkökulmasta ja käyn läpi tärkeimpien Suomea sitovien, kansainvälisten sopimusten asettamia vaatimuksia raiskausrikokselle. Rajaan tarkasteluni nimenomaisesti raiskaukseen, mikä tarkoittaa vielä toistaiseksi tarkastelun jakautumista kolmeen eriasteiseen tekomuotoon, eli pakottamiseen sukupuoliyhteyteen, raiskaukseen ja törkeään raiskaukseen. Raiskausrikoksen kansallisen tarkastelun aloitan kuvaamalla lyhyesti seksuaalirikoslainsäädännön vuonna 1999 voimaan tulleen uudistuksen tavoitteita, nykyisen raiskausrikoksen tunnusmerkistön soveltamiskäytäntöineen sekä myös syyskuun alusta voimaan tulevan lainsäädäntömuutoksen sisällön, unohtamatta muutosten taustalla olevia kansallisia ja kansainvälisiä vaikutteita. Aloitan raiskauksen tarkastelun kansainvälisenä rikoksena kuvaamalla raiskausrikoksen muotoutumisen entisen Jugoslavian ja Ruandan sotarikostuomioistuinten ratkaisuissa ja tuon esille niihin liittyvää, erityisesti suostumuksen näkökulmasta käytyä keskustelua. Lisäksi tarkastelen ICC:n Rooman perussäännön raiskauksen määritelmää, joka on muodostettu edellä mainittujen sotarikostuomioistuinten työn pohjalta, ja käyn läpi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen raiskausta koskevaa ratkaisukäytäntöä Euroopan ihmisoikeussopimuksen 3 ja 8 artiklojen näkökulmista. Näissä ratkaisuissa raiskausta on tarkasteltu sekä raiskauksen tunnusmerkistön ja viime aikoina erityisesti sen tehokkaan tutkinnan näkökulmista. Suomi on ratifioimassa elokuun 1. päivänä voimaan astunutta Euroopan neuvoston yleissopimusta naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta (Istanbulin sopimus), jossa asetetaan vaatimuksia sekä raiskausrikoksen tunnusmerkistölle että raiskausten ja muunlaisen väkivallan uhreille tarjottaville palveluille. Istanbulin sopimuksessa raiskaus kuvataan ilman uhrin suostumusta tapahtuvaksi sukupuoliyhdynnäksi. Kansainvälisesti raiskaus nähdäänkin pitkälti suostumuksen vastaiseksi teoksi. Edellä mainitut instrumentit eivät kuitenkaan velvoita sopimusmaitaan tietynlaisen tunnusmerkistön käyttöönottoon, kunhan ilman uhrin suostumusta tapahtuva sukupuoliyhdyntä tulee tutkituksi ja rangaistuksi. Rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen takia kansainvälisten sopimusten asettamat vaatimukset, kun on kysymyksessä rikosvastuun laajentaminen, kohdistuvat kuitenkin viime kädessä lainsäätäjään. Myös Suomessa väkivallan merkitys raiskausrikoksen arvioinnissa on koko ajan vähentynyt ja tämä kehitys tulee jatkumaan tulevan lainsäädäntömuutoksen myötä. Lainvalmistelun yhteydessä esitettiin, että Suomen raiskausrikostunnusmerkistö tekee raiskauksen jopa laajemmin rangaistavaksi kuin puhtaasti suostumukseen rakentuva raiskausrikostunnusmerkistö. Tätä pyrin selvittämään tutkielmani toiseksi viimeisessä luvussa, jossa kuvaan vuoden 2011 lainsäädäntömuutoksen jälkeistä hovioikeuskäytäntöä Englannin raiskausrikostunnusmerkistöä vasten. Englannin seksuaalirikoslainsäädännön olen ottanut esimerkiksi tällaisesta puhtaasti suostumukselle rakentuvasta tunnusmerkistöstä. Tarkoituksenani on sitä vasten arvioida, tuleeko rikoslain 20 luvun 1 § 2 momentin soveltamistilanteissa raiskaus yhtä laajasti rangaistavaksi, kuin suostumukselle rakentuva tunnusmerkistö sen tekisi. Käsittelen tutkielmassani myös raiskauksen näytön arviointia siltä osin kuin olen katsonut sen merkitykselliseksi suostumuskeskustelua silmällä pitäen.
  • Pukari, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen aiheena on raiskausrikoksen suostumusperusteisen sääntelymallin hyväksyttävyys kriminalisointiperiaatteiden valossa. Suostumusperusteisen sääntelytavan lähtökohtana on se, että sukupuoliyhteys ilman toisen osapuolen suostumusta on raiskaus. Nyt voimassa olevan rangaistussäännöksen mukaan raiskaukseen syyllistyy se, joka pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen väkivaltaa käyttämällä, uhkaamalla tai toisen puolustuskyvytöntä tilaa hyväksikäyttämällä (RL 20:1). Kriminalisointiperiaatteet asettavat ehdottomia rajoituksia rikoslainsäädännölle. Tämä perustelee suostumusperusteisen sääntelytavan hyväksyttävyyden tarkastelua nimenomaan kriminalisointiperiaatteita työvälineinä käyttäen. Raiskausrikoksen suostumusperusteisen sääntelymallin hyväksyttävyyttä voidaan pitää ajankohtaisena tutkimuskohteena. Oikeusministeriö asetti huhtikuussa 2019 työryhmän valmistelemaan rikoslain 20 luvun kokonaisuudistusta. Suostumusperusteinen sääntelytapa on käytössä useissa Euroopan maissa. Merkityksellisenä Suomen näkökulmasta voidaan pitää erityisesti sitä, että myös Ruotsissa ja Saksassa on siirrytty suostumusperusteiseen sääntelymalliin raiskausrikosten sääntelyssä. Raiskausrikoksen sääntelytapa on noussut myös laajemman yhteiskunnallisen keskustelun kohteeksi erityisesti keväällä 2018 käynnistyneen Suostumus2018-kampanjan myötä. Kysymys suostumusperusperusteiseen sääntelytapaan siirtymisestä voidaan hahmottaa myös osaksi laajempaa, yhteiskunnassa vallitsevissa arvoissa tapahtuneisiin muutoksiin kytkeytyvää keskustelua seksuaalirikosten sääntelystä. Tutkimuksen tavoitteena on vastata ensinnäkin siihen, täyttäisikö suostumuksen puuttumisen kautta rakentuva rangaistussäännös kriminalisointiperiaatteiden asettamat vaatimukset. Rangaistussäännöksen hyväksyttävyyden arviointia suoritetaan osin vertaillen kriminalisointiperiaatteiden asettamien edellytysten täyttymistä suostumuksen puuttumisen kautta rakentuvan säännöksen ja nyt voimassa olevan rangaistussäännöksen kohdalla. Tutkimuksen toisena tavoitteena on vastata kysymykseen siitä, kuinka suostumuksen puuttumisen kautta rakentuva rangaistussäännös tulisi muotoilla, jotta se täyttäisi nämä vaatimukset mahdollisimman tehokkaasti. Tutkimuksessa todetaan, että suostumuksen puuttumisen kautta rakentuva rangaistussäännös voi täyttää kriminalisointiperiaatteiden asettamat vaatimukset. Keskeistä merkitystä kriminalisointiperiaatteiden asettamien edellytysten täyttymisen kannalta on kuitenkin rangaistussäännöksen konkreettisella muotoilulla. Suostumuksen puuttumisen kautta rakentuvan rangaistussäännöksen kohdalla tulee kiinnittää erityistä huomiota laillisuusperiaatteen asettamaan vaatimukseen sääntelyn täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta. Suostumusperusteiseen sääntelytapaan siirtymistä voidaan kuitenkin kokonaisuutena arvioiden pitää perusteltuna. Suostumusperusteiseen sääntelytapaan siirtyminen olisi perusteltua erityisesti oikeushyvien suojelun periaatteen näkökulmasta. Myös kansainväliset velvoitteet puoltavat suostumusmalliin siirtymistä. Tutkimuksessa esitetään lisäksi ehdotus suostumuksen puuttumisen kautta rakentuvan rangaistussäännöksen konkreettisesta muotoilusta.
  • Juntunen, Jutta (2015)
    Tutkielmassa aiheena on raiskausrikoksista tuomitseminen kansainvälisessä rikostuomioistuimessa ICC:ssä. Tutkimus on laadittu todistusoikeudellisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on miten ICC voi tuomita kansainvälisten rikosten alla tapahtuneista raiskauksista turvaamalla uhrin oikeudet oikeudenkäynnissä täysimääräisesti kuitenkin niin, että syytetyn oikeudet eivät vahingoitu tavalla, joka estäisi tuomioistuimen antamasta tuomiota raiskauksesta. Tutkimus selvittää raiskausrikosten tuomitsemiin liittyviä ongelmia, jotka liittyvät Rooman perussäännön 68 artiklan mahdollistamiin uhritodistajien suojatoimenpiteisiin sekä osallistumisoikeuteen. Tämän lisäksi selvitetään onko muilla kuin uhrin henkilökohtaisilla todistajanlausunnoilla mahdollista ylittää todistuskynnys raiskausrikoksissa. Tutkielmassa selvitetään vaihtoehtoisten todisteiden todistusvoimaista arvoa sekä hahmotetaan todistuskynnyksen ylittymistä raiskausrikoksissa. Raiskausrikosten tuomitsemiseen liittyvät ongelmat ICC:ssä liittyvät läheisesti ICC:n omaan prosessioikeudelliseen järjestelmään, jonka todistusoikeudelliset säännöt ovat yhteen sovitettu Common Law –maiden ja siviilioikeudellisten maiden oikeusjärjestyksien piirteistä. Niin kauan, kun ICC:n todistusoikeudelliset säännöt ovat näiden kahden järjestelmästä yhteen sovitettu malli, tulee raiskausrikosten käsittelyssä olemaan ongelmia.
  • Cederberg, Nina (2020)
    Tässä työssä tutkitaan rikoslain raiskausta koskevan säännöksen tunnusmerkistöä oikeushistoriallisesta näkökulmasta. Voimassaoleva raiskauksen tunnusmerkistö edellyttää, että teossa on käsillä väkivalta tai sen uhka tai, että tekijä käyttää hyväkseen uhrin puolustuskyvyttömyyttä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miksi tällaiseen tunnusmerkistöön on päädytty ja mitkä tekijät tunnusmerkitön muotoutumiseen ovat vaikuttaneet. Kesällä 2019 eduskunnalle annettiin kansalaisaloite, jossa tunnusmerkistöön ehdotettiin lisättäväksi myös uhrin suostumuksen puuttuminen. Vastaava lakimuutos toteutettiin Ruotsissa kesällä 2018. Lähteenä tutkielmassa on käytetty pääasiassa lainvalmistelumateriaalia sekä aihetta käsittelevää oikeuskirjallisuutta. Tutkielmasta käy ilmi, että alun perin raiskaus on ollut miehen omistusoikeuteen kohdistuva loukkaus. Vuoden 1889 rikoslaki lähti siitä, että seksuaalinen kanssakäyminen oli sallittua vain avioliitossa. Avioliiton sisällä raiskausta ei voinut tapahtua, koska naisen katsottiin olevan miehen omaisuutta. Kyseisen lain seksuaalirikoksia koskevan luvun (joka tuolloin oli vielä nimetty siveellisyysrikoksiksi) uudistaminen aloitettiin 1960-luvulla, mutta edelleen avioliiton sisällä tapahtuvat teot jätettiin raiskauspykälän soveltamisalan ulkopuolelle. Raiskaussäännös ulotettiin avioliiton sisäisiin tekoihin vasta vuonna 1994 kansainvälisten ihmisoikeussopimusten asettamien muutospaineiden johdosta. Vuonna 1999 rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä säännös kirjoitettiin sukupuolineutraaliksi ja seksiin pakottaminen jaettiin neljään lainkohtaan: raiskaus (RL 20:1), törkeä raiskaus (RL 20:2), pakottaminen sukupuoliyhteyteen (RL 20:3) ja pakottaminen seksuaaliseen tekoon (RL 20:4). Seksuaalinen itsemääräämisoikeus nousi seksuaalirikoslainsäädännön tärkeimmäksi suojeluintressiksi 1990-luvulla. Vuonna 2011 sukupuoliyhteyteen pakottamista koskeva pykälä säädettiin raiskaussäännöksen kolmanneksi momentiksi. Samana vuonna Suomi ratifioi naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta tehdyn Euroopan Neuvoston yleissopimuksen eli niin sanotun Istanbulin sopimuksen. Istanbulin sopimuksen johdosta on Suomessa kahteen otteeseen arvioitu sitä, tulisiko suostumuksen puuttuminen ottaa osaksi raiskaussäännöksen tunnusmerkistöä. Lainvalmisteluaineistoista ilmenee, että lainsäätäjä on useissa raiskaussäännöstä koskeneissa uudistuksissa ottanut mallia Ruotsista. Myös ratkaisua olla ottamatta puuttuvaa suostumusta osaksi raiskauksen tunnusmerkistöä on tähän asti perusteltu lähinnä niillä näkökohdilla, joilla Ruotsissa samaa ratkaisua perusteltiin vuonna 2010. Koska Ruotsissa kuitenkin päädyttiin asian uudelleenarvioinnin myötä päinvastaiseen ratkaisuun vuonna 2018, antaisi se aihetta asian uudelleenarviointiin myös Suomessa.
  • Malén, Patrick (2016)
    Tutkimus keskittyy taloudellisen vahingon ja esinevahingon välisen yhteyden hahmottamiseen. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan harmaata aluetta, joka vallitsee näiden vahinkolajien välillä, eli millainen taloudellinen vahinko tulee esinevahinkona korvattavaksi ja milloin se luokitellaan puhtaaksi varallisuusvahingoksi. Tutkimuksen näkökulma on, että jos taloudellinen vahinko ei ole esinevahinko – eikä henkilövahinko –, sen on oltava puhdas varallisuusvahinko. Tästä näkökulmasta myös seuraa, että keskeisellä huomiolla on se, mikä on katsottava esinevahingoksi, ja rajanvetotapauksia lähestytäänkin pohtimalla, onko tapauksessa kysymys esinevahingosta. Tutkimuskysymyksenä on siis, mistä piirteistä esinevahingon käsite koostuu verrattuna puhtaaseen varallisuusvahinkoon. Tämä tutkimus keskittyy vahingonkorvausoikeuden yleisiin oppeihin kuuluviin esinevahingon ja puhtaan varallisuusvahingon käsitteisiin. Näkökulmana on tarkastella esinevahinkoa ja tarkentaa sen käsitettä tarkastelemalla esinevahingon ja puhtaan varallisuusvahingon välimaastoa. Katson, että esinevahingon ja puhtaan varallisuusvahingon välinen raja-alue osoittaa ne merkitykselliset piirteet, jotka tekevät esinevahingosta esinevahingon ja siten erottavat sen puhtaista varallisuus-vahingoista. Tutkimuksen metodina on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen metodi. Oikeusdogmaattisen tutkimuksen tehtävänä on oikeussäännösten sisällön selvittäminen ja systematisointi. Täsmällisemmin sanottuna tutkimus on teoreettista lainoppia. Teoreettisessa lainopissa eritellään käsitteistöä, jäsennetään käsitteitä uudelleen ja muodostetaan teoriaa oikeussäännösten tulkintaa varten. Tutkimuksen 2 luvussa selvitetään, millaisia taloudellisia vahinkoja korvataan esinevahinkoina ja millaisia taloudellisia vahinkoja puhtaat varallisuusvahingot ovat. Tällöin saadaan käsitys siitä, minkälaiset taloudelliset vahingot on yleensä luokiteltu näihin vahinkolajeihin kuuluviksi. Luvussa 3 tarkastellaan, minkälainen toimi tai seuraus aiheuttaa esinevahingon. Voidaan puhua myös vahingon aiheuttamismekanismista. Luvussa keskeinen hypoteesi on: ”esinevahinko on vain fyysistä vahinkoa esineelle”. Luku 3 keskittyy siis tämän hypoteesin paikkansapitävyyden arviointiin. Luvussa 4 tarkastellaan, mikä voi olla luvussa 3 määritellyn aiheuttamismekanismin kohde eli mikä on esinevahingon kohteena oleva esine. Luvussa tarkastellaan esimerkkeinä sähköä ja tallennusalustalla olevaa dataa, joiden perusteella voidaan arvioida, minkälainen esine katsotaan aineelliseksi esineeksi. Luvussa 5 tarkastellaan yhteyttä todetun esineen vahingoittumisen ja taloudellisen vahingon välillä. Viimeisessä luvussa tarkastellaan tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta esinevahingon määritelmään kuuluvan olennaisena osana vahingon fyysisyys, esineen aineellisuus, eli ihmisaistein havaittavuus, kausaaliyhteys esineen vahingoittumisen ja taloudellisen vahingon välillä, sekä esineeseen kohdistuva intressi. Näiden jokaisen edellytyksen tulee täyttyä, jotta vahinko olisi esinevahinkoa. Jos jokin edellytys ei täyty, vahinko on puhdasta varallisuusvahinkoa.
  • Huotilainen, Antti (2013)
    Euroopan komissio on 11.10.2011 antanut ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi yhteisestä eurooppalaisesta kauppalaista (CESL). Lakia sovellettaisiin yritysten välisessä kaupassa ja kuluttajakaupassa. Lakialoitteen tarkoituksena on helpottaa rajat ylittävää kaupankäyntiä tukemalla erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritykset) pääsyä sisämarkkinoille. Komission mukaan EU:n 27 jäsenvaltion sopimusoikeuslainsäädännön väliset erot aiheuttavat pk-yrityksille kohtuuttomia liiketoimintakustannuksia rajat ylittävässä kaupankäynnissä ja siksi se pyrkii yhtenäistämään sääntelyä yksityisoikeuden alalla. CESL olisi valinnainen oikeusinstrumentti, jonka soveltamisesta osapuolet päättäisivät vapaaehtoisesti. CESL ei näin ollen korvaisi kansallista sopimusoikeudellista lainsäädäntöä vaan toisi sen rinnalle toisen sopimuksia koskevan sääntelykokonaisuuden, jonka sopimusosapuolet voisivat valita. Tutkielmassa tarkastelen komission aloitteen soveltamista kuluttajakauppaan suomalaisen pienyrityk-sen näkökulmasta. Käytännössä rajat ylittävä kuluttajakauppa on aina etäkauppaa, joka on toteutettu sähköisen kaupankäynnin keinoin (esim. verkkokaupat). Tutkimuksessa selvitän, minkälaisia ongelmia pienyritykset kohtaavat rajat ylittävässä kuluttajakaupassa ja kuinka CESL:n kaltainen valinnainen oikeusinstrumentti auttaisi ratkaisemaan näitä ongelmia. Komission linjaamien sopimuslainsäädännön välisten erojen lisäksi muita ongelmia ovat esimerkiksi kulttuuriset, kielelliset ja hallinnolliset ongelmat. Lisäksi selvitän, kuinka voimassa olevat kansainvälisen yksityisoikeuden lainvalintasäännöt suhtautuvat lakiviittauksiin rajat ylittävissä kuluttajasopimuksissa, jos osapuolet ovat sopineet CESL:n soveltamisesta, sekä mitä ongelmia tähän mahdollisesti liittyy. Keskeisenä tarkastelun kohteena on Rooma I -asetuksen 6 artiklan 2 kohdan säännös, jonka mukaan kuluttajasopimuksissa tehty lakiviittaus ei saa johtaa siihen, että kuluttaja menettäisi sen valtion lain pakottavin säännöksin hänelle annetun suojan, jossa hänen asuinpaikkansa on. Tämän säännöksen soveltaminen voi johtaa hyvinkin ennalta-arvaamattomiin ja hankaliin tulkintatilanteisiin sekä eri säädösten samanaikaiseen soveltamiseen. Lopuksi esitän arvioni CESL:n käyttöarvosta pienyritysten ja kuluttajien välisessä rajat ylittävässä kaupankäynnissä sekä siitä, kuinka pienyritysten edellytyksiä harjoittaa rajat ylittävää kuluttajakauppaa EU:n sisämarkkinoilla voitaisiin parantaa. Tällöin tarkastelen muun muassa vaihtoehtoisien riidanrat-kaisumenetelmien ja komission 25.10.2011 antaman direktiivin 2011/83/EU kuluttajan oikeuksista (kuluttajadirektiivi) merkitystä kuluttajasopimuksissa.