Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Sydänmaanlakka, Saana (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia edellytyksiä automaattiselle päätöksenteolle ja verrataan näitä kansalliseen terveydenhuollon sääntelykehikkoon. Tutkielmassa tunnistetaan tekoälyn käyttöönotolle ennakoivassa palveluntarjonnassa terveydenhuollossa liittyviä riskejä esimerkiksi yhdenvertaisuuteen, oikeusturvaan ja henkilötietojen suojaan liittyen. Näihin teemoihin liittyvää sääntelyä on runsaasti sekä EU-oikeuden, kansallisen oikeuden, että kansainvälisen oikeuden kentällä. Tutkielmassa esitetään, että tekoälypohjaisten järjestelmien käyttöönotto terveydenhuollon palveluntarjoamiseen edellyttäisi erityissääntelyä, joka huomioisi säännöskokonaisuuden, tekoälyjärjestelmien erityisen luonteen sekä erityiset riskit terveydenhuollon kontekstissa. Tutkielmassa tuodaan esille sääntelyn soveltumattomuus tekoälypohjaisten ratkaisujen ongelmien ehkäisyssä. Lopputuloksena muodostetaan kuvaus siitä, millaisilla juridisilla ratkaisuilla tekoälyjärjestelmien käyttö olisi mahdollista terveydenhuollon palveluiden tarjoamisessa ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tavoitteiden ja siitä seuraavien kustannushyötyjen saavuttamiseksi. Näiden sääntelyratkaisujen ytimessä on niissä määritellyt suojakeinot rekisteröityjen oikeuksien suojaamiseksi. Tutkielmassa tarkastellaan yksilön itsemääräämisoikeuteen ja ihmisen interventioon nojaavien suojakeinojen toimivuutta tekoälyratkaisujen käyttöönotossa. Tietosuojajuridiikan itsemääräämisoikeutta ja tiedonsaantioikeuksia korostavaa kehystä verrataan kansalliseen lääkintäoikeuden perinteeseen potilaiden itsemääräämisoikeudesta, sekä kansalliseen terveydenhuollon oikeussuojajärjestelmään.
  • Häikiö, Aura (2022)
    Henkilötietojen suoja on tunnustettu omana perusoikeutena Euroopan unionissa, ja tietosuojasääntely on noussut merkittävään asemaan henkilötietojen moninkertaistuneen keräyksen ja käsittelyn myötä. On tärkeää, että henkilötietojen suojaa turvaava sääntely pysyy ajan tasalla teknologisen kehityksen kanssa. Euroopan unioin yleinen tietosuoja-asetus tuli sovellettavaksi vuonna 2018 ja rekisteröidyille säädettiin siinä uusi oikeus siirtää tiedot rekisterinpitäjältä toiselle, turvaamaan rekisteröityjen oikeuksia. Tutkielmassa tarkastellaan lyhyesti henkilötietojen suojan asemaan Euroopan unionissa ja henkilötiedon käsitettä. Tutkielma keskittyy käsittelemään Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen 20 artiklan oikeutta siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Tarkoituksena on selventää, miten rekisteröidyn siirto-oikeutta tulisi soveltaa ja mitä edellytyksiä oikeuden soveltamiselle on asetettu. Lisäksi selvitetään, mitä velvoitteita siirto-oikeus tuo rekisterinpitäjille. Tutkielmassa on haluttu ottaa selvää, miten siirto-oikeutta on todellisuudessa sovellettu. Tutkielmassa on siksi hyödynnetty erinäisiä tutkimuksia, joissa on tarkasteltu siirto-oikeuden käyttämistä tosielämässä. Näiden tutkimusten avulla pyritään luomaan katsaus siihen, miten siirto-oikeutta on käytännön tasolla sovellettu ja minkälaisia haasteita siihen on liittynyt. Tutkielmassa luodaan katsaus myös siirto-oikeuden ja kilpailuoikeuden suhteeseen. Lopuksi pyritään löytämään keinoja, miten siirto-oikeutta voitaisiin kehittää, jotta sen koko potentiaali saataisiin rekisteröityjen ja yhteiskunnan hyödynnettäväksi. Tutkielmasta selviää, että siirto-oikeuteen liittyy nykyisellään tiettyjä epätäsmällisyyksiä ja haasteita. Vaikuttaa siltä, että oikeutta on rekisteröityjen taholta käytetty melko vähän, mutta tutkituissa tapauksissa rekisteröity on pystynyt saamaan itseään koskevat henkilötiedot rekisterinpitäjältä. Harva rekisterinpitäjä on kuitenkaan mahdollistanut henkilötietojen siirtämisen suoraan rekisterinpitäjältä toiselle.
  • Joki, Jami (2024)
    Rekisteröidyllä on oikeus saada tutustua (right of access) häntä koskeviin tietoihin, joita rekisterinpitäjä käsittelee. Tästä henkilötietojen tarkastusoikeudesta säädetään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 15 artiklassa. Tutkielmassa tarkastellaan rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajoja lainopin keinoin. Tutkielma koostuu kahdesta pääasiallisesta tutkimuskysymyksestä. Ensiksi tarkastelussa on henkilötietojen määritelmä, sillä tarkastusoikeuden rajojen ymmärtämistä varten on tiedettävä, mitä tietosuoja-asetuksessa tarkoitetaan henkilötiedoilla. Toiseksi tutkielmassa selvitetään tarkastusoikeuden toteuttamista koskevien säännösten sisältöä ja tunnistetaan niistä tarkastusoikeutta rajoittavia tekijöitä. Kysymyksiä tarkastellessa mukana kulkee tietosuojalainsäädäntöön sisältyvä läpinäkyvyysperiaate. Tutkielmassa esitetään, että henkilötietojen määritelmä vaikuttaa keskeisellä tavalla rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajoihin. Tietosuojalainsäädännössä henkilötiedot ymmärretään erittäin laajasti ja määritelmän alle kuuluvien tietojen moninaisuus haastaa rekisterinpitäjiä tarkastuspyyntöihin vastattaessa. Tutkielma onnistuu tunnistamaan useita yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä, jotka rajoittavat rekisteröidyn tarkastusoikeutta. Merkittävimmät havainnot liittyvät rekisterinpitäjän toimintaan ilmeisen kohtuuttoman tai perusteettoman pyynnön tilanteessa sekä oikeuksien väliseen intressipunnintaan. Tarkastusoikeutta ei saa käyttää väärin, eikä oikeus käsiteltävien henkilötietojen jäljennökseen saa haitata muiden oikeuksia ja vapauksia. Tarkasteltavasta unionin oikeuskäytännöstä kuitenkin selviää, että rajoituksia rekisteröidyn oikeuksiin on tulkittava suppeasti. Tulkinnassa on erityisesti huomioitava tietosuoja-asetuksen tavoitteet ja asetuksella suojeltavat perusoikeudet.
  • Metso, Anna (2015)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen on reklamaatiovelvollisuuden ajallinen ulottuvuus ketterissä tietojärjestelmäprojektisopimuksissa. Lojaliteettivelvollisuus, heikomman sopijapuolen suoja sekä taloudelliset argumentit ovat keskeisiä näkökulmia pitkäkestoisten ja sopijapuolten yhteistyötä edellyttävien sopimusten tarkastelussa, joten ne muodostavat tutkielman teoreettisen taustan. Tutkielman aihe on mielenkiintoinen ensinnäkin siksi, että reklamaatiovelvollisuutta koskeva aiempi tutkimus keskittyy lähinnä kuluttajasopimusten erityispiirteisiin. Osana lojaliteettivelvollisuutta reklamaatiolla on kuitenkin tärkeä merkitys myös laajoissa IT-sopimuksissa. Lisäksi ketterien menetelmien käyttäminen tietojärjestelmäprojektien toteutuksessa on yleistynyt viime aikoina ja niitä koskevaa oikeustieteellistä kirjallisuutta, kuten IT-sopimuksia käsittelevää oikeustieteellistä kirjallisuutta ylipäänsä, on melko vähän saatavilla. Lisäksi tuleva IT2015-uudistushanke, joka koskee muun muassa ketterillä menetelmillä toteutettavia tietojärjestelmäprojekteja, tekee tutkielman aiheesta varsin ajankohtaisen. Tutkimuskysymyksenä tarkastellaan ensinnäkin sitä, milloin reklamaatioaika alkaa ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa. Samassa yhteydessä käsitellään alakysymyksenä sitä, miten sopimusrikkomus määritellään ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa, joissa määrityksiä ei ole lyöty lukkoon sopimussuhteen alussa, ja miten eri projektivaiheiden hyväksymistestaukset vaikuttavat reklamaatioajan alkuajankohdan määrittelyyn. Toisena tutkimuskysymyksenä on reklamaatioajan pituus ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa. Samassa yhteydessä käsitellään neutraali- ja vaatimusreklamaatioiden tekoon varattujen määräaikojen eroavaisuuksia. Kolmanneksi tutkielmassa tarkastellaan toimittajan antamien takuuehtojen sekä yleisen vanhentumisajan vaikutusta reklamaatioaikaan. Tutkielmassa käytetty tutkimusmetodi on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Koska tutkielma keskittyy Suomen oikeuden tarkasteluun, oikeusvertailevaa tutkimusmetodia ei ole käytetty, vaikkakin paikoitellen tulkinta-apua ja vertailukohtaa haetaan myös muiden Pohjoismaiden oikeusjärjestyksistä sekä esimerkiksi YK:n kauppalaista. IT-sopimuksille on tunnusomaista useimpien liikesopimusten tavoin se, että niitä varten ei ole luotu omaa lainsäädäntöä, joten tarkastelun kohteena ovat myös alalla yleisesti sovellettavat IT2010-vakioehdot. Koska ketteristä tietojärjestelmäprojekteista ei ole juurikaan juridista kirjallisuutta saatavilla, tutkielmassa on lähteinä käytetty myös teknillisiä julkaisuja sekä Internet-lähteitä. Kuten liikesuhteissa tavallisestikin, sopimusriidat ratkaistaan IT-alalla yleensä välimiesmenettelyssä muun muassa välimiesten asiantuntemuksen vuoksi. Koska välitystuomiot eivät ole lähtökohtaisesti julkisia, tutkielmassa on käytetty taustamateriaalina muita sopimustyyppejä ja reklamaatiovelvollisuutta koskevia korkeimman oikeuden ratkaisuja. Ketterien tietojärjestelmäprojektisopimuksissa noudatettavaa reklamaatioaikaa on tarkasteltu erityisesti nykyisten IT2010 EJT -sopimusehtojen hyväksymismenettelyä koskevien määräysten pohjalta. Tulkinta-apua on haettu myös muun muassa kauppalain kohtuullista reklamaatioaikaa koskevasta säännöksestä, oikeuskäytännöstä ja kauppalain esitöistä. Kohtuullista aikaa määritettäessä tulee ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa huomioida muun muassa sopijapuolten tietotaidollinen ja taloudellinen asema. Lisäksi on otettava huomioon IT-alan muutosalttius sekä tietojärjestelmien nopea kehittyminen, minkä vuoksi sopijapuolilta voidaan edellyttää nopeaa reklamaatiota. Tutkielman perusteella tulevan IT2015-uudistuksen voidaan katsoa olevan tarpeellinen antamaan suuntaviivat ketterissä tietojärjestelmäprojektisopimuksissa noudatettavalle reklamaatiokäytännölle etenkin projektin välivaiheiden hyväksymistestien oikeusvaikutusten sekä takuuajan alkamisen ja keston osalta.
  • Ylä-Mononen, Johanna (2020)
    Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten asuntoyhteisön tai ostajan tulee reklamoida uuden asunnon kaupassa rakentamisvaiheessa tapahtuneista rakennusvirheistä pitääkseen oikeutensa voimassa. Lisäksi olen tutkielmassani pyrkinyt selvittämään, mistä ajankohdasta perustajaosakkaan vastuun vanhentuminen alkaa sellaisten virheiden osalta, joita ei ole voitu havaita vuositarkastukseen mennessä ja kuinka vanhentuminen tulee katkaista, jotta asuntoyhteisö säilyttää oikeutensa vedota virheisiin. Asuntoyhteisöllä on asuntokauppalain perusteella oikeus vedota uuden asunnon virheisiin suhteessa perustajaosakkaaseen silloin, kun virhe ilmenee asuntoyhteisön kunnossapitovastuulla olevassa osassa. Myös sovellettaessa vanhentumislakia, tulisi perustajaosakkaan vastuun vanhentumiseen suhteessa asunto-osakeyhtiöön tulkintani mukaan soveltaa sopimusvastuuta koskevia vanhentumislain sääntöjä. Jotta ostaja ja asuntoyhteisö säilyttäisivät oikeutensa vedota uuden asunnon virheisiin, tulee ennen vuositarkastusta havaitut virheet ilmoittaa perustajaosakkaalle viimeistään vuositarkastuksessa. Ostaja ja asuntoyhteisö menettävät tämän jälkeen oikeutensa vedota sellaisiin virheisiin, jotka olisi pitänyt havaita vuositarkastukseen mennessä. Tällaisten virheiden ilmoittamiseen riittää niin sanottu neutraali reklamaatio, eli ostajan tai asuntoyhteisön ilmoitus virheestä perustajaosakkaalle. Sellaisten virheiden osalta, jotka tulevat havaittaviksi vasta vuositarkastuksen jälkeen, edellytetään, että ostaja tai asuntoyhteisö ilmoittavat virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksistaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita. Myös vanhentumislain mukainen yleinen vanhentumisaika alkaa sopimusrikkomukseen perustuvassa hyvityksessä kulua siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai se olisi pitänyt havaita. Virheen havaitsemisen kannalta ratkaisevana on pidetty sitä ajankohtaa, kun ostaja on päässyt selville tai hänen olisi pitänyt päästä selville virheen merkityksestä. Tältä osin huomiota tulisi kiinnittää siihen, miten virheen vaikutukset ilmenivät. Ostajalla on ainakin jonkinasteinen selonottovelvollisuus vastaanottamansa suorituksen sisällöstä. Oikeuskirjallisuuden perusteella vaikuttaa siltä, että reklamaatiolle varatun kohtuullisen ajan pituus ratkaistaan tapauskohtaisesti. Havaitessaan virheen tulisi asuntoyhteisön ja ostajan siten mahdollisimman pian reklamoida virheestä myyjälle pitääkseen oikeutensa voimassa. Lain esitöiden mukaan reklamaatiossa tulisi tällöin yksilöidä vika tai puute, jota pidetään virheenä, sekä vaatimuksensa virheen johdosta. Kohtuullisen ajan vaatimus koskee sekä virheen että sitä koskevan vaatimuksen ilmoittamista. Asuntokauppalaissa ole säännöksiä vastuun vanhentumisesta, joten perustajaosakkaan virhevastuun vanhentumista joudutaan arvioimaan vanhentumislain säännöksien perusteella. Vanhentumislain mukaan sopimusperusteisten vahingonkorvaussaatavien osalta toissijainen vanhentumisaika alkaa sopimusrikkomuksesta. Näin ollen myös perustajaosakkaan vastuun vanhentumisen osalta merkityksellistä on, milloin sopimusrikkomuksen katsotaan tapahtuneen. Perustajaosakkaan suorituksen virheellisyyttä tulisi uuden asunnon kaupassa asuntokauppalain mukaan arvioida sen perusteella, millainen kohde oli huoneiston hallinnan siirtyessä ostajalle Painavat oikeussystemaattiset ja oikeusvertailevat syyt puoltavat tulkintaa, jonka mukaan lakisääteistä virhearvioinnin ajankohtaa pidettäisiin VanhL 7.2 §:n kannalta ratkaisevana sopimusrikkomuksen tapahtumahetkenä ainakin vahvan pääsäännön mukaan. Tämän tulkinnan mukaan perustajaosakkaan vastuu vanhentuisi uuden asunnon rakennusaikaisten virheiden osalta viimeistään silloin, kun kymmenen vuotta on kulunut asunnon hallinnan luovutuksesta ostajalle, ellei vanhentumista ole tätä ennen katkaistu. Täysin lopullista ja sitovaa vastausta siihen, mikä ajankohta katsotaan sopimusrikkomuksen tapahtumishetkeksi ja mistä ajankohdasta toissijainen vanhentumisaika siten alkaisi kulua perustajaosakkaan sopimusrikkomukseen perustuvan saatavan osalta, ei vanhentumislain säännöksiä tulkitsemalla voida käsittääkseni antaa. Lähtökohtana voidaan pitää, että korotetun yksilöintivaatimuksen johdosta asuntoyhteisön tai ostajan katkaisuilmoituksen osalta edellytettäisiin epäselvissäkin tapauksissa, että velkoja ilmoittaa katkaisuhetkellä vallitsevan käsityksensä korvaus- tai muun hyvityssaatavan perusteesta ja määrästä. Vahingon määrän osalta ei kuitenkaan vaadita tarkkaa rahamäärää. Oikeuskirjallisuuden perusteella ilmoitukselta pitäisi edellyttää lähinnä sitä, että velallinen tietää, mistä korvauksesta on kyse.
  • Ruolahti, Iiro (2022)
    Reklamaatiotilanteet ovat yleisiä myös yritysten välisissä liikesopimuksissa, mutta usein näihin reklamaatiotilanteisiin ei sovellu kirjoitetun lain tai toimialalla käytössä olevien yleisten ehtojen puolesta mikään reklamaatiosäännös tai -määräys. Suomessa on vakiintuneesti katsottu, että reklamaatiovelvollisuus on voimassa myös yleisten oppien mukaan, joten tällaisissa tilanteissa asia tulee ratkaista yleisten oppien perusteella. Monet reklamaatiovelvollisuuteen liittyvät kysymykset, kuten mitä reklamaatiovelvollisuus käsittää tai missä ajassa reklamaatio on tehtävä, ovat tulkinnanvaraisia. Korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön perusteella on nähtävissä, että nykypäivänä reklamaatiovelvollisuutta arvioitaessa korostuu erityisesti vanhentumis- ja reklamaatiosääntelyn taustalla vaikuttavat tavoitteet, kuten luottamuksensuoja ja velkasuhteiden joutuisa selvittäminen. Reklamaatiovelvollisuutta koskevissa riidoissa onkin hyvä tiedostaa nämä tavoitteet.
  • Sulander, Virve (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkielmassa selvitetään työnhakijan henkilötietojen ja yksityisyyden suojaa työnhakuprosessissa, kun töitä haetaan julkiselta tai yksityiseltä sektorilta. Tutkielma tarkastelee aihetta työtä hakevan henkilön näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on luoda kokonaiskuva rekrytointiprosessiin liittyvästä työnhakijan henkilötietojen käsittelystä. Minkälaisia tietoja ja missä tarkoituksessa työnhakijaan liittyviä tietoja saa kerätä sekä miten ja mistä tiedot voidaan hankkia? Nämä ovat kysymyksiä, joihin kirjoituksen edetessä on pyritty vastaamaan. Tutkielman metodi on lainopillinen. Tutkielmassa käsitellään työnhakijan henkilötietojen suojan kysymyksiä lähinnä lainsäädännön ja sen esitöiden, erilaisten ohjeistojen ja suositusten sekä oikeuskirjallisuuden kautta. Euroopan unionissa henkilötietojen käsittelyn säännöt on määritelty yleisessä tietosuoja-asetuksessa, jonka soveltaminen alkoi 25. toukokuuta 2018. Suomessa tietosuoja-asetuksen säännöksiä täsmentää ja täydentää uusi tietosuojalaki ja työelämän osalta yksityisyyden suojasta työelämässä annettu laki. Työelämän tietosuojalakiin ehdotettiin unionin tietosuoja-asetuksesta johtuen tehtäväksi vain joitakin vähäisiä muutoksia ja pääosiltaan se jää sellaisenaan voimaan. Eduskunta hyväksyi lakiin tehtävät muutokset helmikuussa 2019. Yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa on otettu huomioon työelämän erityiset henkilötietojen käsittelytilanteet. Laki koskee työnantajan ja työntekijän välistä suhdetta, sisältäen säännökset henkilötietojen ja yksityiselämän suojaamiseksi työelämän alueella. Työelämän tietosuojalakia sovelletaan sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla ja soveltuvin osin myös työnhakijoihin ja virkaa hakeviin. Haettava tehtävä asettaa raamit henkilötietojen keräämisen laajuudelle ja laadulle. Työnantajan tulee huolehtia siitä, että työnhakijasta kerättävät henkilötiedot ovat tarpeellisia haettavan työtehtävän tai viran kannalta. Pääsääntöisesti tiedot tulee kerätä työnhakijalta itseltään tai hänen suostumuksellaan muualta. Julkisen sektorin erityissääntely lisää viranomaistyönantajan tiedonkeräämisoikeuksia ja julkisuuslaista seuraa, että osa viranhakuprosessin yhteydessä viranomaiselle toimitetusta sekä syntyvästä dokumentaatiosta tulee julkiseksi tai asianosaisten saataville. Tietosuojalainsäädäntö suojaa työnhakijan henkilötietoja laajasti ja työelämän tietosuojasäännöksiä voi luonnehtia melko tiukoiksi. Sääntelyn riittämättömyys ei kuitenkaan ole suurin henkilötietojen suojaan liittyvä haaste. Työnantajan ja työnhakijan välisen valtasuhteen epäsuhta ja usein myös tiedonpuute, ovat varmasti yleisimmät syyt siihen, ettei tietosuojasäännösten tarkoitus käytännön työelämässä täysin toteudu.
  • Merenmies, Matilda (2017)
    The aim of this master’s thesis is to find how and if Finnish practice in schools regarding religious content is reconcilable with the current requirements of international human rights law and constitutional fundamental rights. This thesis offers a concise view on freedom of religion particularly in the public sphere and in the context of schools as a basis for the further evaluation of possible problems within Finnish practice. The main methodological approach is legal dogmatics with elements of critical legal study. Additionally, an element of de lege ferenda is applied. The main sources for this study include resolutions passed by the supreme guardians of Finnish law, jurisprudence of international human rights tribunals, jurisprudential literature and other academic works. The study is composed of four main segments followed by the findings and discussion. The first section of the thesis presents the framework and context for the study. This is followed by a summary of relevant and fundamental constitutional factors and international human rights instruments that are necessary for the further examination of freedom of religion in particular. The third chapter discusses the content and implications of freedom of religion as a fundamental and human right especially through jurisprudence. The fourth chapter maps out Finnish practice in school and applies the findings of chapter three to these and evaluates stances adopted by domestic authorities. Freedom of religion is an integral fundamental and human right and is one of the bases of a democratic society. This right imposes both positive and negative obligations on the state. The implications of this right are subject to the interpretations made by international human rights tribunals, which in turn shape the practical requirements at the state level. Therefore this thesis clarifies the contents of freedom of religion as a human right through the jurisprudence of both the European Court of Human Rights (ECtHR) and the United Nations Human Rights Committee (CCPR) and highlights differences in the stances adopted by these two human rights instruments. This study considers the nature of the margin of appreciation doctrine especially in ECtHR jurisprudence concerning freedom of religion and frames the problematic implications of the broad use of the margin in these cases. Finland is officially a secular country but awards special status to the Evangelical Lutheran Church of Finland. The church maintains a significant position within Finnish society, including schools. Most of this practice is founded on tradition and justified through cultural significance. There has been considerable public debate on the issue of religious content in schools, but this de-bate has mostly centred on one hymn sung at spring term festivities. The actual issue and subject of this thesis are much broader. This thesis examines religious content in Finnish basic education covering religious education, morning assembly, the Hymn-Quiz and other religious activities that schools partake in and evaluates this practice in the light of human rights jurisprudence and the constitution. Finnish religious education is carried out in a sectarian and segregated manner. Education in the pupils’ own religion is obligatory for pupils with officialized religious affiliation. Although this religious education is non-confessional according to law this is often not the case in practice. Therefore the compulsory nature is a problem for the actualization of freedom of religion. The large variety of religious content in Finnish schools and the consequent opt-out schemes have lead to a situation that makes protecting freedom of religion of all pupils equally unfeasible for practical reasons The results of this study suggest that current Finnish practice is not in line with all the requirements of international human rights law, especially those set by the ICCPR. Christian religion permeates Finnish schools in a manner that does not comply with the requirements for state neutrality. It would appear that domestic authorities are inclined to rely on the broad margin of appreciation evident in the ECtHR’s judgments regarding freedom of religion in school. Too little weight is placed on the resolutions of the CCPR apparently because there have been no recent cases brought by Finnish nationals or cases pertaining to the exact issues that are subjects of complaint in Finland. The Constitutional Law Committee is inclined to protect tradition and reluctant to address necessary changes despite of recent suggestions made by the Deputy Chancellor of Justice. Tradition is not on its own a justification for infringement on freedom of religion. Special attention should be paid to these issues especially because of the vulnerable position of children in compulsory schooling.
  • Rönnqvist, Linda (2018)
    EUIPO har i egenskap av EU:s varumärkesmyndighet i uppgift att registrera EU-varumärken. För att ett kännetecken skall kunna registreras som ett EU-varumärke bör den uppfylla de krav som ställs i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2017/1001. Den får inte vara mot de absoluta registreringshindren i artikel 7 eller de relativa registreringshindren i artikel 8. I artikel 7 ingår bland annat krav om att ett varumärke bör ha en tillräcklig grad av särskiljningsförmåga, den får inte vara mot allmän ordning eller allmän moral, vara förväxlingsbart med ett annat kännetecken, eller innehålla symboler som är av särskilt allmänt intresse. När kännetecken som innehåller religiös symbolik skall registreras som EU-varumärke, bör EUIPO göra en individuell bedömning från fall till fall och se till att kännetecknet inte går emot registreringshindren i artikel 7. Tolkningen för när ett kännetecken med religiös symbolik strider mot artikel 7 kan vara komplicerat. Registreringsmyndigheten bör ta i beaktande förutom lagstiftningen, även religiösa, kulturella, historiska och politiska aspekter. För att göra ett korrekt beslut i enskilda fall, behöver myndigheten ha en tillräcklig kunskap om den ifrågavarande religionen. Religiös symbolik kan väcka starka känslor hos människor och starkt påverka konsumenters köpbeteende, men också förarga religioners medlemmar om en symbol används på ett fel sätt i ett varumärke. Kommersiell användning av en religiös symbol kan också vara skadligt för en religion som hör till en minoritetskultur om den approprieras av en dominerande kultur och används på ett sätt som nedsätter ett folk och förvränger symbolens ursprungliga betydelse. I denna Pro gradu-avhandling utreds om religiösa symboler borde kunna registreras som varumärken, eller om de borde skyddas från sådan kommersiell användning. Olika religioner och kulturer har olika syn på frågan och i Europa uppstår konflikter när sekulära och religiösa åsikter står emot varandra. Enligt rådets direktiv 89/104/EEG om tillnärmningen av medlemsstaternas varumärkeslagar (varumärkesdirektivet) artikel 3(2)(b) kan en medlemsstat bestämma att ett varumärke inte skall registreras eller, om det redan är registrerat, att det skall kunna förklaras ogiltigt om varumärket omfattar tecken av högt symbolvärde, särskilt en religiös symbol. De flesta medlemsstater har inte förbjudit registreringen av religiösa symboler som varumärken i sina nationella varumärkeslagar, men det finns stater som har gjort det. Även om religiösa symboler inte nämns som ett registreringshinder i varumärkesförordningen, borde de beaktas på grund av totalitetsprincipen, enligt vilken ett EU-varumärke bör vara registrerbart i alla medlemsstater. Trots att det i vissa medlemsstater inte är tillåtet att registrera religiösa symboler som varumärken, registreras religiösa symboler som EU-varumärken. Rättsläget för registreringen av religiösa symboler bör förtydligas. Ett totalförbud av registrering av religiösa symboler i EU-varumärken fungerar dock inte i praktiken. Religion borde få synas i samhället och i varumärken, så länge de inte strider mot registreringshindren i varumärkesförordningen. EUIPO måste i sin bedömning ta i beaktande det europeiska kulturarvet och de enskilda religionernas kultur och regler för hur deras symbolik kan användas. Vissa religioners symbolik, så som ursprungsbefolkningars symbolik, bör dock ha en särställning i bedömningen så att endast medlemmar av ursprungsbefolkningen kan registrera varumärken som innehåller religionens symbolik.
  • Rämä, Pilvi (2020)
    The purpose of this thesis is to study the phenomenon of religious conversion during asylum procedures in light of the international human rights law standards protecting the freedom of thought, conscience and religion. Specifically, this thesis seeks to identify particular legal questions which arise in the international standards and jurisprudence related to the issue of religious conversion during asylum procedures. Particular emphasis is placed on considering whether the freedom of religion aspects inherent in cases of religious conversion during asylum procedures have been addressed in the aforementioned standards and jurisprudence, and whether any safeguards regarding the freedom of religion have been identified. This thesis proceeds to address the above questions by considering a number of sources. First, the international human rights standards on the freedom of thought, conscience and religion are introduced. These standards include the inviolable right to choose, maintain, renounce or change one’s religion which cannot be subject to any limitations. Second, the key aspects of international refugee law are introduced, including particular guidance related to the issue of post-departure religious conversion. While these standards provide some guidance on the issue, they are not entirely clear nor always congruent with the international standards on the freedom of religion. Third, international human rights jurisprudence featuring religious conversion during asylum procedures is addressed. However, the jurisprudence does not – due to a number of procedural and substantive limitations – directly address the freedom of religion aspect inherent in such cases. As such, there are a number of questions regarding the protection of the freedom of religion in the context of asylum procedures which remain unanswered. In particular, assessing the credibility of religious conversion remains problematic under existing standards on the freedom of religion. This thesis concludes by suggesting how the protection of the freedom of religion in the context of asylum procedures might be improved.
  • Rönnberg, Pernilla (2021)
    As transnational corporations have emerged as some of the most prominent actors within the international system, there have been several attempts to approach them through international legal and normative instruments during the past 50 years. Despite this, there is no established system by which corporate actors can be held directly accountable for human rights abuse under international law. Accessing domestic remedies for human rights abuse by transnational corporations remains a challenge as the abuse often occur in regions where fair and effective court proceedings are unavailable. Extraterritorial court proceedings, on the other hand, entail several practical and legal barriers to the access to remedy, causing a general lack of final court rulings in the field. Against this background, international arbitration has been proposed as an accessible and effective method for the resolution of disputes which concern corporate activities and human rights. In December 2019, the Hague Rules on Business and Human Rights Arbitration were launched with the intent of facilitating arbitration of disputes in this context. The aim of arbitration under the Hague Rules is to provide those affected by adverse human rights impacts of businesses with the possibility of a remedy and to provide businesses with a mechanism for addressing their adverse human rights impacts. The aim of the study is to examine the potential of international arbitration as an alternative dispute resolution method for cases concerning adverse human rights impacts by transnational corporations. As the underlying issues which give rise to the need for a non-Statebased grievance mechanism, the thesis addresses the limited international legal framework applicable to corporate actors and the barriers to remedy that victims may face in human rights litigation against transnational corporations. Acknowledging that arbitration is not meant as a general substitute for Statebased redress mechanisms, the thesis finds that international arbitration under specialized procedural rules can provide several advantageous features that improve the access to remedy for victims of human rights abuse by transnational corporations. However, the availability and effectiveness of arbitration in this context is dependent on additional mechanisms to be established on the initiative of states, businesses or international institutions. The thesis concludes that business and human rights arbitration is a well-motivated option to be developed further.
  • Onimus, Louise (2022)
    In the last two years, the world has been controlled by Covid-19 imposed travel restrictions, lockdowns and social distancing guidelines. Especially in the beginning of the pandemic, court proceedings temporarily came to a halt or suffered significant delays. Contrary to this, in arbitral proceedings, there has been a seamless transition from in-person to remote hearings. Remote hearings are flexible and efficient, but their compliance with procedural principles in arbitration has been called into question and intensely discussed by arbitration professionals. Despite Covid-19 restrictions currently being lifted in many countries, it is possible that remote hearings will become the “new normal”, i.e. the standard procedure in arbitration. This raises the question whether the use of remote hearings as the new default procedure would be in line with procedural principles or if on the contrary remote hearings should only be used occasionally. In order to answer this question, this thesis examines remote hearings together with procedural principles applicable to arbitral proceedings. More importantly, it contains an in-depth analysis of relevant case-law, which helps understand the relationship of remote hearings and procedural principles. The main conclusion that can be drawn is that remote hearings are generally in line with procedural principles, if planned well and conducted without technical difficulties. Possible downsides to remote hearings are outweighed by the many advantages that remote hearings bring to arbitral proceedings, especially flexibility and efficiency. Therefore, if certain safeguards are respected, nothing is standing in the way of remote hearings becoming the “new normal” in arbitral proceedings.
  • Catalano, Tuija I. (2015)
    A typical sale and purchase agreement in an M&A transaction will include a variety of representations and warranties that the seller, and to some extent the buyer, will make as a result of extensive negotiations between the parties. The purpose of seller's representations and warranties when they are combined with indemnification provisions is to provide the buyer additional information about the target of the transaction and a mechanism whereby the buyer can be compensated for damages that are suffered as a result of untrue or inaccurate seller's representations and warranties, i.e. in the event of a breach. Representation and warranty insurance ("R&W Insurance") is a relatively new product in a sense that its use has increased more significantly only in recent years. There are a number of other risk management and allocation tools that parties frequently use, either in lieu of or in connection with the use of R&W Insurance. These other tools include, without limitation, 1) providing security to buyer's ability to recover losses from the seller due to breach of (representations and warranties or) contract by withholding some of the seller's proceeds e.g. via an escrow or other holdback mechanism, 2) providing other security for compensation of buyer's losses with the use of guarantees or sureties, e.g. provided by a third party or a parent company, and 3) providing an incentive for the seller to ensure that certain post-closing actions occur and/or potential post-closing risks do not realize by delaying the payment of a portion of the seller's proceeds with purchase price adjustment, earn-out and/or contingency payment mechanisms. This thesis evaluates some of the alternative risk management and allocation tools, including their relative strengths and weaknesses as compared to R&W Insurance, and identifies the circumstances wherein R&W Insurance may potentially address the parties' needs better or more appropriately. The two different types of R&W Insurance policies, i.e. buy-side and sell-side policies, are also evaluated with respect to the coverage and benefits that they provide in order to determine whether it is advantageous for the parties' to choose one type of policy over another type. With respect to the use of R&W Insurance, this thesis evaluates the ways in which a decision to use R&W Insurance can alter or change the parties' behavior or other aspects of the M&A transaction thereby increasing risk and/or undesirable effects. For example, does the use of a buy-side R&W Insurance policy cause the seller to engage, or provide an opportunity to engage, in riskier behavior since R&W Insurance transfers seller's liability for breach of seller's representations and warranties to a third-party insurer, thereby potentially causing the seller to become less engaged or more dishonest in the negotiation phase with respect to the content of the representations and warranties given by the seller? If yes, what are the potential strategies the buyer can use to deter undesirable behavior by the seller? This thesis also looks at certain qualifiers that parties often use, or at least discuss using during contract negotiations, such as knowledge. Since R&W Insurance is intended to cover unknown risks, parties' knowledge precludes coverage under R&W Insurance policy. In this regard, among other questions, the discussion in this thesis evaluates what the knowledge exclusion means, whether it impacts the buyer' behavior by potentially discouraging continued due diligence efforts by the buyer after signing and before closing, and how concepts such as sandbagging fit into a transaction wherein parties are contemplating the use of R&W Insurance.
  • Järvenpää, Jesse Juhani (2014)
    EU:ssa on ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevat säännöt harmonisoitu nk. ihmislääkedirektiivillä. Jotta lääkettä olisi mahdollista myydä unionissa, on sen saatava ensin myyntilupa lääketurvaviranomaiselta. Myyntiluvan myöntämisen yhteydessä vahvistettu lääkkeen valmisteyhteenveto sisältää tyhjentävästi ne käyttöaiheet, joihin lääkettä on normaaliturvallista käyttää, sillä myyntiluvan hakija on osoittanut nämä lääketurvaviranomaiselle laajojen potilassarjallisten kliinisten testien kautta. Ihmislääkedirektiivin lääkesäännösten oikeusperusta onkin kansanterveyden turvaamisessa, jota koskevaa eurooppaoikeudellista sääntelyä tutkitaan tämän kirjoituksen ensimmäisessä osassa. Potilaan suostumusta hoitoon tulee edeltää laajamittainen selvitys eri hoitovaihtoehdoista, komplikaatiomahdollisuuksista, hoidon hinnasta potilaalle, sekä vastaavista seikoista. Potilaan on mahdollista antaa pätevä suostumus hoitotoimenpiteeseen vasta täysin tietoisena aiotun hoidon merkityksestä hänelle. Tutkielman toinen osa pyrkii edellä sanotun lisäksi valottamaan tällaista lääkintäoikeudellista sääntely-ympäristöä. Tutkielman metodi on lainopillinen sekä tutkimustehtävä on siis yhdistetysti eurooppa- ja lääkintäoikeudellinen. Näitä tarkasteluosioita yhdistävänä punaisena lankana, ja eräänlaisena case-esimerkkinä toimii alla esitetty viranomaismenettely AMD:n hoidossa, joskin tutkielman tarkoitus on silti tarkastella ilmiötä yleisemmällä tasolla. Myyntilupajärjestelmän viimekätinen vaikutus ja tarkoitus heijastuu korostetusti yksittäiseen potilassuhteeseen. Suomessa keskustelua on herättänyt sairaanhoitopiireissä laajalti noudatetut silmäpohjan nesteisen ikä-rappeuman (”AMD”) hoitokäytännöt. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisusta vuoden 2012 lopulla käy ilmi, että sairaanhoitopiireissä on käytetty AMD:n hoidoon sarjamittaisesti Avastin-valmistetta, jonka hyväksyttyihin käyttöaiheisiin AMD:n hoito ei kuulu (nk. lääkkeen ”off-label-käyttö”). Sairaanhoitopiirit ovat perustelleet Avastinin laajaa off-label-käyttöä sillä, että Avastinin on osoitettu antavan hoitovasteen AMD:n hoidossa lähes myyntiluvallisen Lucentis-valmisteen veroisesti, joskaan sen turvallisuutta ei voida pitää aivan myyntiluvallisen valmisteen tasolla. Halukkuus Avastinin off-label-käyttöön selittyykin Avastinin kymmeniä kertoja Lucentista halvemmalla hinnalla maksuvastuulliselle kunnalliselle terveydenhuoltoyksikölle. Tämän tutkimuksen lopputuloksen perusteella sanottua viranomaismenettelyä ei voida puoltaa.
  • Syvänen, Meri (2023)
    This thesis has been carried out in circumstances where the European security climate has changed due to the Belarusian regime’s hybrid operations as well as the Russian Federation’s attack on Ukraine. In this thesis, answers are sought to four research questions: 1) has instrumentalization been defined as a security threat, 2) has there been an attempt to securitize asylum seeking in itself, 3) why or why not has there been an attempt to securitize instrumentalization and/or asylum seeking in itself, 4) do the Finnish legislator, the Commission and the CJEU have differing motivations behind their decisions to either attempt to securitize, or not to securitize, instrumentalization and/or asylum seeking in itself. Answers to these questions are sought by analysing the Finnish legislator’s, the EU Commission’s, and the CJEU’s responses to instrumentalization. More precisely, the research subjects are 1) the Finnish Border Guard Act, 2) two Commission Proposals, and 3) the CJEU’s judgement in case C-72/22. This research utilizes multiple methods such as legal dogmatic method, discourse analysis, teleological interpretation, and methods borrowed from political studies. The answers to the first research question are that the Finnish Border Guard Act as well as the Commission Proposals define instrumentalization as a security threat. In contrast, the CJEU does not define instrumentalization as a security threat. Answers to the second question are that both the Finnish Border Guard Act and the Commission Proposals attempt to securitize asylum seeking. However, this is not the case with the CJEU’s judgement. Regarding the third question, it was found that the motivation behind the Finnish legislator’s choice to securitize was that it wanted to be able to react to anything out of the ordinary as soon as possible. Also, the Finnish politicians seemed to have wanted to safeguard as wide national leeway as possible. The Commission, in turn, was motivated by the goal of keeping the Member States content enough so that they will not close their borders. The CJEU chose to act in a manner that would safeguard the primacy, unity, and effectiveness of EU law. To summarize, and answer the fourth question, the Finnish legislator, the Commission, and the CJEU had differing motivations.
  • Wahlström, Eve (2021)
    Chinese labour programs in Xinjiang allow the use of Uyghurs and members of other Muslim minority groups for forced labour in factories owned by private entities. In this thesis, the Uyghur forced labour scheme is researched through the lens of corporate responsibility to respect human rights under the UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGPs). The purpose of this thesis is to provide a legal assessment of the scope and extent of transnational corporations’ responsibility under the UNGPs’ business and human rights regime for relying on goods, components, and materials sourced from China implicated in forced labour in the Xinjiang region. Uyghur forced labour is a human rights violation, and under the UNGPs, transnational corporations are expected to respect human rights in all their business activities wherever they operate. As part of the corporate responsibility to respect human rights, transnational corporations should address the risk of Uyghur forced labour by conducting human rights due diligence. Transnational corporations have a non-binding responsibility to respect human rights under the UNGPs. The analysis shows that transnational corporations do not have obligations under international law to respect human rights in their extraterritorial activities. Transnational corporations are bound by domestic laws prohibiting international human rights violations and forced labour in their extraterritorial activities. The analysis shows that home states of transnational corporations have extraterritorial jurisdiction in certain situations to incur legal liability on the extraterritorial activities of corporate nationals or their overseas subsidiaries where they fail to respect human rights and the prohibition of forced labour.
  • Frolova, Ekaterina (2020)
    The Research aims to study the notions of responsibility and liability of controllers and processors and their development that led them to the current status under the GDPR. The Research will also evaluate the importance of the changes in business practices, whether the transmission to the GDPR regime was easy, and whether it was fully completed. The First Chapter of the Research studies the development of data protection legislation at the national and international levels, as well as the main points about data protection law in the EU, focusing is on the development of the responsibility and liability of controllers and processors. In the Second Chapter, the Research studies the approaches to the responsibility and liability of controllers and processors in the EU in detail. The provisions of the GDPR will be explored in comparison with the DPD, and the main changes for controllers or processors are discussed. In the Third Chapter, three recent cases related to non-compliance of different types of controllers: a public authority, a legal service provider and a retailer. This chapter studies the actual examples of challenges of the controllers and their consequences. The Research found that in any period of the development of legislation and at any level, the controller remained primarily responsible and liable, even when the concept of the processor was formed under the DPD. Even though the GDPR introduced several duties that aimed at both the controller and processor and those that were targeting the processor specifically, the existing available practice mainly concerns the controller. The Research also showed that there is still a need to improve the controller’s compliance with the obligations imposed under the GDPR.
  • Heikkilä, Jesse Juhani Petteri (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee yritysten rikosoikeudellista vastuuta peilaten sitä perinteiseen tahallisuusoppiin. Tutkielman metodologia on oikeusteoreettinen ja aihetta käsitellään lähinnä käsitteellisellä tasolla. Myös oikeusvertailevat näkökohdat tulevat esille, koska aihetta koskeva kirjallisuus ja aiempi tutkimus ovat peräisen suurimmaksi osaksi Common Law -maista. Olennaisena osana tutkielmaa on kuitenkin tarkastella Suomessa kehitettyä yritysten rikosoikeudellista vastuuoppia ja yrittää arvioida sen käsitteellistä perustaa kriittisesti. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella erityisesti Peter A. Frenchin kehittelemää oppia kollektiivisesta vastuusta ja pyrkiä tunnistamaan ne lähtökohdat ja edellytykset, joiden pohjalta siitä voisi kehittää varsinaisen rikosoikeudellisen vastuuteorian rikosoikeudelliselle yritysvastuulle. Johdannon jälkeisessä osassa käydään läpi keskeisiä rikosoikeusteoreettisia ja filosofeja käsitteitä. Kolmannessa osassa käydään lyhyesti läpi keskeiset oikeushenkilön vastuun teoriat ja niiden ongelmakohdat. Neljännessä osassa syvennytään Frenchin teoriaan yritysten sisäisistä päätösrakenteista (Corporate Internal Decision Structures), minkä jälkeen lopuksi syvennytään Suomen lainsäädännön tilaan ja peilataan sitä Frenchin teorian avulla. Suomen pragmaattinen lähestymistapa oikeushenkilön rikosvastuuta kohtaan perustuu osin epätyydyttävälle isännänvastuukäsitteelle, joka voi toimia pienien yritysten tapauksessa, jossa yrityksen johto henkilöityy vahvasti yrityksen kanssa. Sen sijaan monimutkaisempien suuryritysten tapauksessa isännänvastuu tai identifikaatioteoria ei johda suotuisiin lopputuloksiin syyllisyyden (tai subjektiivisen tunnusmerkistönmukaisuuden) kannalta. Rikosoikeudellisen rangaistavuuden edellytykset vaativat syyllisyyden näyttämistä, eikä rikosoikeudellista rangaistusta tulisi antaa pelkästään edustusasetelman pohjalta.
  • Ylinen, Kati (2013)
    Is about the sanctions and procedures of the United Nations Security Council and the problems their application in practise may cause. Two cases are presented to exemplify the problems from an individual’s standpoint as well as that of the states bound by obligations towards individuals. The Kadi case represents a very direct breach of the rights of individuals attempted to justify with the need to protect and maintain international peace and security. It is argued that principles of necessity, proportionality, due process and legality are not paid sufficient attention and that the sanctions imposed by the Security Council should not be targeted on individuals since adequate means for legal protection are not available against such sanctions dictated by an intra-governmental organ without the capacity to arrange court hearings should the targeted individual wish to defend their self against the accusations. The facts of the Kadi case are presented along with the assessment of the human rights that conflict with the Security Council Resolutions in question. The improvements made into the procedures of the Sanctions Committee are noted despite the conclusion that they are not sufficient to make up for the inherent deficiencies of the sanctioning system in terms of human rights guarantees. In the Lockerbie case, the thesis argues, the Security Council was utilized to circumvent an international treaty to allow for a result that satisfied two of the permanent members of the Council, which again led to a violation of the rights of an individual. The Security Council demanded Libya to adjust its claims under the Montreal Convention which essentially prevented the International Court of Justice from effectively applying its jurisdiction. Instead being given the opportunity to trial its own nationals, Libya was pressured into allowing an international ad hoc court to try the suspects in the Netherlands. As a result, the individuals in question were put through a trial in which their rights as the accused where blatantly overlooked. Whether the convicted individual or any Libyan national for that matter, was responsible for the bomb aboard the Pan Am flight that exploded above Lockerbie in 1988 Is left uncertain. The authority and function of the Security Council and the historical background of it is presented in the third chapter. The reality of international politics is taken into account when deliberating the options for the restriction of the actions of the Council. The instances that are examined in sought of possible solutions include the International Court of Justice, the United Nations Charter, the General Assembly, human rights and international law. Assessment of the possible restrictions is performed taking into consideration the continuing need for an effective organ with the means to intervene when something threatens international peace or security. The credibility of the institution and the present and (possible) future compliance issues are reflected on. The European development in especially the field of human rights protection is presented as a possible source of inspiration for improving respect for fundamental human rights within the United Nations. The conclusions present the need to balance the different goals of the international community and the Security Council as the instrument of international law enforcement. Effective peace maintenance and human rights protection need to find correspondence with the interests of both the members of the Security Council and the general membership of the United Nations to allow both individual and common benefits realized. Being aware of the difficulties in changing greatly influential, international documents such as the United Nations Charter, which was obviously a result of various compromises to begin with, changing the Charter directly, is mostly disregarded as an option for updating the function of the Security Council. The thesis relies on the assumption that changing the Charter is not a realistic option at the moment and looks for solutions to the presented problems elsewhere. Gradually changing the present standpoints, deliberation procedures could amount to a sufficient correction of the power locus around the Security Council. If not, the International Court of Justice adopting a more teleological style of interpretation to reign in the actions of the Council could pose as a last resort to finding the necessary check to the balances.
  • Bussman, Andreas (2014)
    The main purpose of transfer pricing provisions is to ensure that associated enterprises, when conducting intra-group business, transact at arm´s length. Traditionally this has been considered implying that the pricing of transactions between associated enterprises must be at arm´s length. However, lately tax authorities´ focus has shifted from the pricing of transactions to the transaction structures. It is evident that also the transaction structure affects the division of profits between the associated enterprises. The purpose of this study is to look into the arm´s length provisions, as they are formulated in both tax treaty context and domestic law, in order to conclude whether the current wordings of the provisions allow the tax authorities to question the transaction structures chosen by the taxpayer, i.e. to restructure transactions. In Finnish domestic law the arm´s length principle is expressed in VML § 31. In tax treaty context, the arm´s length principle is expressed in Art. 9(1) of the OECD Model Tax Convention. The wordings of the provisions are not identical but both are said to replicate the arm´s length principle, as expressed in the OECD Transfer Pricing Guidelines. The Guidelines state that the recognition of the actual transaction is the principal rule, but that restructuring of transactions is allowed in exceptional circumstances. However, neither the wording of Art. 9(1) nor VML § 31 seem to directly support such possibility. Even in a tax treaty context, the taxation must be based on domestic law. The tax liability can never be based solely on the tax treaty provisions. It follows that tax treaties can restrict the application of domestic law, but can never broaden the taxing rights under domestic law. This has been called the golden rule of tax treaty law. It follows that even if Art. 9(1) would be interpreted as to allow the restructuring of transactions, also VML § 31 must be able to be interpreted in such a way. The application and interpretation of tax rules is subject to the principle of legality, as expressed in Section 81 of the Constitution of Finland. It follows that taxes must be governed by law. The taxpayer must be able to recognize the basic factors affecting the tax liability and the amount of payable tax straight out of the wording of the provision. These factors cannot be regulated or specified on a subordinate level. Due to the strict principle of legality, the interpretation of tax rules is governed by the wording of the provision. The interpretation cannot result in an outcome that is contrary to the wording of the provision, not even in cases where the purpose of the provision would support such outcome. But when the wording of the provision leaves the interpretation open, other sources of interpretation must be used to support the wording. Due to the general formulation of VML § 31, the accurate scope of the provision is determined in case law. Hence, case law has an emphasized influence on the interpretation of the provision.