Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Johansson, Melina (2024)
    Since early 2020, COVID-19 has indiscriminately affected societies around the globe, resulting in significant consequences on various aspects of our lives. Nonetheless, throughout the pandemic, our human and planetary systems have had to confront additional crises, such as rapid climate change. As such, there is a growing concern about environmental problems related to consumption and waste management, and research points to the need for extensive, substantial shifts in our societies and activities. In 2020, the European Commission published the European Green Deal, an unprecedented and transformative policy framework, aiming to reshape the landscape of sustainability in the European Union. At the forefront of the European Green Deal is the objective of transforming the European Union into a circular economy, shifting away from the linear economy model. Key activities to promote sustainability and a circular economy are different forms of material and product reuse, such as upcycling, furthermore, contributing to preserving the life cycle of a product. Despite its contribution to a sustainable and circular economy, upcycling may potentially constitute trademark infringement under the current framework of EU trademark law. Significantly, trademark proprietors may invoke their rights to oppose attempts by third parties to upcycle products containing the proprietor's trademark if done without the consent of the trademark proprietor. The intersection between trademark rights, sustainability, and the circular economy furthermore presents the need to reconsider the current trademark system in light of the growing environmental challenges of our society. Situated within the context of upcycling, this thesis aims to provide insight into the alignment of prevailing EU trademark law with the objectives of promoting sustainability and a circular economy in the EU. Furthermore, this thesis contributes with a discussion of how the trademark law can be better shaped to ensure integration with sustainability and circularity objectives. The thesis concludes that under the current trademark system, the extent to which trademark proprietors can control their products in relation to activities conducted by third parties is not aligned with the objectives of the European Green Deal. In the future, structural-level amendments to the current trademark law could be made to promote sustainability and circularity. However, at the present, revisiting existing provisions, namely exceptions and limitations, can be considered a viable strategy. Overall, it is argued that existing provisions should be interpreted more broadly, ensuring that the trademark system evolves with contemporary interests and does not impede the development of sustainable and circular practices.
  • Hokkonen, Eva-Lotta (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Yhteiskunnan muutoksen ja teknologian kehityksen myötä henkilötietojen suojan merkitys on korostunut kasvavalla nopeudella viimeisten vuosikymmenten aikana. Henkilötietojen suoja on Euroopan unionin perusoikeuskirjassa vahvistettu perusoikeus, ja keväällä 2018 sovellettavaksi tulleen Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen myötä henkilötietojen suojan merkitys kasvoi entisestään. Tutkielmassa keskitytään rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkintaan ja erityisesti niiden väliseen rajanvetoon. Tutkielmassa tarkastellaan myös yhteisrekisterinpitäjyyden määräytymistä. Tutkielman ensisijainen tutkimustavoite on tarkentaa edellä mainittujen määritelmien soveltamiskriteerejä ja tulkintaa. Rekisteröidyn oikeudet pidetään tarkastelussa mukana läpi työn. Lisäksi tarkastellaan määritelmien tulkinnan pohjalta esiin nousevia rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konseptiin liittyviä oikeudellisia haasteita. Tutkimuksen menetelmällisenä lähestymistapana käytetään lähtökohtaisesti lainoppia. Rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konsepti toimii EU-oikeudessa perustana tietosuojavastuiden allokoinnille. Tehokas tietosuojalainsäädäntö ja rekisteröidyn oikeudet edellyttävät, että henkilötietojen käsittelyyn osallistuvat toimijat tietävät velvoitteensa. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkintaa on oikeuskäytännössä ja muissa lähteissä kuvattu funktionaaliseksi. Funktionaalisuus voidaan nähdä keinona tai tietosuojaoikeuden tulkintaperiaatteena, jonka avulla rekisteröidyn oikeussuojan tarve ja tosiasiallisesti vastuussa oleva taho saadaan kohtaamaan. Yksi tutkielman keskeisistä havainnoista on, että rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkinta riippuu aina rekisteröidyn tapauskohtaisesta oikeussuojan tarpeesta, eikä tulkintaa näin ollen voida tarkoin sitoa tiettyihin määritelmien elementteihin. Vaikka rekisteröidyn tarve henkilötietojen suojaan on määräävä tekijä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkinnassa, pyritään tutkielmassa tarkentamaan niitä kriteereitä, joiden pohjalta rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmiä tulkitaan. Oikeuskäytännön, oikeudellisen kirjallisuuden ja viranomaisohjeiden pohjalta on tunnistettavissa joitakin toistuvia kriteereitä sekä määrääviä tekijöitä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien välisen rajanvedon ja määritelmien yleisen tulkinnan selkeyttämiseksi. Laaja ja funktionaalinen tulkinta ei selkeytä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän välistä rajanvetoa. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän näkökulmasta funktionaalisuus voi näyttäytyä ennakoimattomuutena. Tutkielman lopussa tarkastellaan rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konseptia myös rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän näkökulmasta, arvioiden määritelmien tulkinnassa esiin nousseita haasteita.
  • Kuusikoski, Aaro (2019)
    Rekisterinpitäjän on informoitava henkilötietojen käsittelystä rekisteröityjä, joiden henkilötietoja se kerää ja käsittelee. Kyse on rekisterinpitäjän informointivelvollisuudesta. Henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä informoiminen on yksi henkilötietojen suojaa koskevan perusoikeuden keskeisimpiä aspekteja, minkä vuoksi rekisteröityjen informoiminen on merkittävää. Ilman henkilötietojen käsittelyä koskevaa informaatiota rekisteröidyn on mahdotonta tietää, kuinka ja mihin hänen henkilötietojaan käytetään tai on jo käytetty. Lisäksi, rekisteröidyt voivat käyttää heille suotuja tietosuojaa koskevia oikeuksiaan ainoastaan, jos he ovat tietoisia tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä. Rekisterinpitäjän informointivelvollisuus on yksi yleisen tietosuoja-asetuksen läpinäkyvyysvaatimuksista ja siitä säännellään asetuksen 12–14 artikloissa. Tietosuoja-asetuksen myötä informointivelvollisuuden sisältö tarkentui ja sen sisältämien vaatimusten määrä kasvoi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella informointivelvollisuutta ja selventää velvollisuuteen liittyvää oikeustilaa. Tutkimuksessa on tarkoitus käydä läpi informointivelvollisuuden tuomia vaatimuksia ja selvittää, miten rekisterinpitäjä voi toimittaa henkilötietojen käsittelyä koskevan informaation rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen 12.1 artiklan vaatimalla tavalla asianmukaisesti. Tutkimusmetodina hyödynnetään lainoppia eli tutkielmassa tulkitaan ja systematisoidaan informointivelvollisuutta ja sitä koskevaa oikeustilaa. Tutkimuksen keskeisimpiä lähteitä ovat erilaiset, pääosin EU-oikeudelliset lähteet, kuten Euroopan unionin tuomioistuimen ja kansallisten tietosuojaviranomaisten ratkaisukäytäntö, unionin virallislähteet sekä aiheen kannalta relevantti kirjallisuus. Rekisterinpitäjän tulee toimittaa informaatio rekisteröidylle läpinäkyvästi eli rekisteröidyn tulee informaation perusteella ymmärtää, miten ja mihin tarkoituksiin hänen henkilötietojaan kerätään ja käsitellään. Jotta tämä informointi olisi läpinäkyvää ja jotta rekisterinpitäjä pystyisi täyttämään informointivelvollisuutensa, sen on otettava huomioon useat tietosuoja-asetuksen vaatimukset sekä erilaisiin henkilötietojen keräys- ja käsittelytoimintoihin liittyvät tapauskohtaiset erityispiirteet. Tapauskohtaisina erityispiirteinä tulee ottaa huomioon toimenpiteiden ja keinojen, joilla käsittelyä koskevat tiedot toimitetaan rekisteröidylle, asianmukaisuuteen vaikuttavat seikat. Tietosuoja-asetuksen vaatimusten lisäksi toimenpiteiden asianmukaisuuteen vaikuttavat esimerkiksi henkilötietojen keräämis- ja käsittelytilanteen ympäristö ja osapuolet, käsittelytarkoitukset sekä käsittelyn laajuus ja luonne. Näitä seikkoja tulee arvioida riskiperustaisesti. Mitä riskipitoisempaa rekisterinpitäjän toteuttama henkilötietojen kerääminen ja käsitteleminen on, sitä enemmän ja läpinäkyvämmin sen on otettava rekisteröidyn informoiminen omassa organisaatiossaan huomioon. Informointivelvollisuuden täyttämisessä tietosuoja-asetuksen vaatimusten ja riskiperustaisen lähestymistavan huomioiminen on erittäin tärkeää. Havaintojeni perusteella voidaan myös todeta, että informointivelvollisuuden täyttämiseksi rekisterinpitäjän kannattaa rakentaa tietosuojainformaatio monitasoisesti. Monitasoista tietosuojainformaatiota rakentaessa olisi erityisesti kiinnitettävä huomiota ensimmäisen tiedotustavan toimivuuteen, jotta rekisteröity ymmärtää informaation olennaisimmat seikat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Edelleen, rekisterinpitäjän tulisi hyödyntää erilaisia sähköisiä ja ei-sähköisiä keinoja monipuolisesti laatiessaan ja toimittaessaan tietosuojainformaatiota rekisteröidylle. Ennen henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä sekä sen aikana, rekisterinpitäjän tulee arvioida omia tietosuojatoimintojansa esimerkiksi kiinnittämällä huomiota rekisteröityihinsä ja käsittelytilanteeseen sekä testaamalla valitsemiansa toimenpiteitä. Tällä tavoin rekisterinpitäjä voi varmistaa ja osoittaa informaationsa läpinäkyvän toteutumisen. Informointivelvollisuuden merkitys henkilötietojen suojan osalta on siis olennainen, muun muassa juuri siksi, että se mahdollistaa muiden rekisteröidyille myönnettyjen oikeuksien käyttämisen. Tulevaisuudessa käsittelystä informoimisen merkitys saattaa edelleen kasvaa, mikäli henkilötietojen suoja saa Euroopan unionin tuomioistuimessa ja kansallisten tietosuojaviranomaisten ratkaisuissa edelleen viimeaikaisen käytännön mukaisesti suuren roolin.
  • Lehtinen, Eira (2017)
    Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) tavoitteena on varmistaa luonnollisten henkilöiden yhdenmukainen ja korkeatasoinen suoja henkilötietojen käsittelyssä koko EU:n alueella, sekä henkilötietojen vapaan liikkuvuus. Asetus on osa komission digitaalisten sisämarkkinoiden strategiaa, joka tähtää Euroopan digitaalitalouden kilpailukyvyn parantamiseen. Asetuksella pyritään lisäämään kuluttajien luottamusta digitaalisiin palveluihin tarjoamalla heille tehokasta suojaa, ja mahdollisuus valvoa henkilötietojen käsittelyä. Tietosuoja-asetus päivittää henkilötietodirektiivin 95/46/EY aikaiset säännökset vastaamaan paremmin digitalisoituvan yhteiskunnan tarpeisiin. Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohta sisältää rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettua etua koskevan käsittelyn oikeusperusteen, eli oikeutetun edun edellytyksen. Säännöksen mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista, jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, paitsi milloin henkilötietojen suojaa edellyttävät rekisteröidyn edut tai perusoikeudet ja -vapaudet syrjäyttävät tällaiset edut. Säännös on sanamuodoltaan avoin, ja asetuksen johdanto-osasta on löydettävissä vain muutamia ohjeita sen soveltamiseen. Oikeutetun edun edellytys on herättänyt keskustelua niin Suomessa kuin muissakin jäsenmaissa. Henkilötietodirektiivin 7 artiklan f kohdan vastaavaa säännöstä koskeva Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö on vähäistä, ja säännöksen kansallisen implementoinnin ja soveltamiskäytännön välillä on selviä eroja. Suomi on ainoa jäsenmaa, jossa oikeutetun edun edellytykseen sisältyvän arvioinnin on tehnyt rekisterinpitäjien sijaan viranomainen, eli tietosuojalautakunta. Tarve säännöksen sisällön selventämiseen onkin suuri etenkin Suomessa, sillä tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkamisen myötä 25.5.2018 rekisterinpitäjät arvioivat ensi kädessä itse, voivatko he käsitellä henkilötietoja oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tutkielmassa on pyritty vastaamaan tähän tietotarpeeseen selvittämällä, millaisia edellytyksiä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytys asettaa henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudelle. Tarkastelu on keskittynyt erityisesti juuri rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun. Tämän lisäksi tutkielmassa on selvitetty, vastaako henkilötietolain 7 artiklan f kohdalle kansallisessa laissa ja tietosuojalautakunnan soveltamiskäytännössä annettu sisältö tutkielmassa esitettyjä tietosuoja-asetuksen säännöksen edellytyksiä. Kysymykseen saadun vastauksen perusteella on mahdollista tehdä alustavia arvioita siitä, voivatko oikeutetun edun edellytykseen perustuvien henkilötietolain säännösten ja tietosuojalautakunnan käsittelyä koskevien lupien nojalla henkilötietoja käsittelevät reksiterinpitäjät jatkaa henkilötietojen käsittelyä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tutkielmassa osoitetaan, että oikeutetun edun edellytykseen sisältyy kaksi kumulatiivista edellytystä. Rekisterinpitäjällä on ensinnäkin oltava oikeutettu etu, jonka toteuttaminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Lisäksi rekisterinpitäjän on arvioitava, syrjäyttääkö rekisteröidyn eduille sekä perusoikeuksille ja vapauksille käsittelystä aiheutuva haitta rekisterinpitäjän oikeutetun edun käsitellä henkilötietoja. Ollakseen tietosuoja-asetuksen säännöksen tarkoittamalla tavalla oikeutettu, rekisterinpitäjän edun on oltava lainmukainen ja asianmukainen. Tämä edellyttää muun muassa, että edun on oltava tarkasti määritelty, jotta etu on ulkopuolisten arvioitavissa. Oikeutetun edun määrittelemisen jälkeen rekisterinpitäjän on suoritettava intressipunninta oikeutetun etunsa ja rekisteröidyn henkilötietojen suojaa edellyttävien etujen ja perusoikeuksien välillä. Rekisteröidyn edut ja oikeudet on käsitettävä laajasti, sillä henkilötietojen käsittelyllä voi olla vaikutusta esimerkiksi rekisteröidyn yhdenvertaisuutta koskevaan oikeuteen. Tietosuoja-asetus suojaa kaikkia rekisteröidyn perusoikeuksia, eikä ainoastaan oikeutta henkilötietojen suojaan. Henkilötietojen käsittely on oikeutetun edun edellytyksen nojalla lainmukaista ainoastaan, jos intressipunninta osoittaa, että rekisterinpitäjän oikeutettu etu on asianmukaisessa tasapainossa rekisteröidyn etujen ja perusoikeuksien kanssa. Tietosuoja-asetuksen suurin ero henkilötietolain oikeutettuun etuun perustuviin säännöksiin on, että tietosuoja-asetus edellyttää tapauskohtaista intressipunnintaa, jota henkilötietolaki ei puolestaan ole mahdollistanut. Muilta osin edellytysten välillä ei näytä olevan suurta eroa. Myös tietosuojalautakunnan soveltamiskäytäntö näyttää vastaavan tutkielmassa tunnistettuja edellytyksiä asetuksen säännöksen soveltamiselle. Tietosuojalautakunta on esimerkiksi intressipunnintaa koskevassa arvioinnissaan kiinnittänyt huomiota oikeutetun edun ja käsittelyn luonteeseen, sekä sovellettaviin suojatoimiin. Vastaavien seikkojen on katsottu kuuluvan myös tietosuoja-asetuksen edellyttämään intressipunnintaan. Vaikuttaakin siltä, että henkilötietolain oikeutettuun etuun perustuvien säännösten ja tietosuojalautakunnan myöntämien lupien nojalla henkilötietoja käsittelevät rekisterinpitäjät voivat tietosuoja-asetuksen soveltamisen alettua lähtökohtaisesti jatkaa käsittelyä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tämä edellyttää kuitenkin tapauskohtaisen intressipunninnan suorittamista, ja rekisteröityjen selkeää informointia siitä, mikä reksiterinpitäjän oikeutettu etu edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Lisäksi rekisteröidyillä on tietosuoja-asetuksen myötä mahdollisuus milloin tahansa vastustaa oikeutetun edun edellytykseen perustuvaa henkilötietojen käsittelyä.
  • Vainio, Sonja (2018)
    Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679, annettu 27 päivänä huhtikuuta 2016, luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta) tuo keskeisiä muutoksia henkilötietojen käsittelyyn niin jäsenvaltoissa kuin kansainvälisestikin. Yksi näistä muutoksista on osoitusvelvollisuus, jolla rekisterinpitäjät velvoitetaan osoittamaan noudattavansa käsittelytoiminnassaan tietosuojalainsäädännön velvoitteita. Tutkielman aiheena on rekisterinpitäjän osoitusvelvollisuus EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Osoitusvelvollisuus ei konseptina ole täysin uusi, mutta EU:n tietosuojauudistuksen myötä se on tuotu ensimmäistä kertaa osaksi EU:n tietosuojalainsäädäntöä. Tutkielmassa perehdytään osoitusvelvollisuuteen EU:n tietosuoja-asetuksen keinona toteuttaa henkilötietojen suojaa. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä osoitusvelvollisuudella tarkoitetaan, sekä mitä keskeisiä vaatimuksia velvoite asettaa rekisterinpitäjälle. Tutkielmassa tarkastellaan ja kontekstualisoidaan osoitusvelvollisuutta EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Erityisesti käsitellään lainsäädäntöuudistuksen tavoitteiden heijastumista osoitusvelvollisuuden sisältöön, laajuuteen ja luonteeseen, sekä viitekehystä sille, miksi osoitusvelvollisuus otettiin juuri nyt osaksi tietosuojalainsäädäntöä, eli mihin lainsäädäntötarpeeseen osoitusvelvollisuus vastaa. Lisäksi tutkielman oleellisena tutkimuskysymyksenä on osoitusvelvollisuuden sisällön ja erityispiirteiden tarkastelu. Keskeistä on selvittää, mitä osoitusvelvollisuudella tarkoitetaan ja mitä vuorovaikutussuhteita se luo. Tutkielmassa tarkastellaan myös osoitusvelvollisuuden laajuutta ja kohdistumista tietosuoja-asetuksessa sekä keskeisiä keinoja, joilla rekisterinpitäjä voi toteuttaa osoitusvelvollisuutta. Rekisterinpitäjille osoitusvelvollisuus merkitsee uutta haastetta, ja velvoitteen käytännön toteuttamiskeinot on pääosin jätetty rekisterinpitäjän valittavaksi. Tutkielmassa tarkastellaan keskeisiä tietosuojahallinnollisia käytäntöjä, jotka voidaan ottaa osaksi osoitusvelvollisuuden täyttämistä. Kokonaisuutena tietosuoja-asetuksen rekisterinpitäjiä koskeva osoitusvelvollisuus on verrattain uusi ja täsmentymätön velvoite. On kuitenkin ilmeistä, että rekisterinpitäjän vastuu käsittelyn lainmukaisuudesta varmistumisesta korostuu osoitusvelvollisuuden myötä. Toisaalta osoitusvelvollisuus on laadittu skaalautuvaksi ja jättää rekisterinpitäjälle harkintavaltaa niistä keinoista, joilla rekisterinpitäjä varmistaa henkilötietojen suojan tehokkaan toteutumisen toiminnassaan. Jos osoitusvelvollisuudesta mukautuu tietosuojauudistuksessa tavoiteltu joustava keino, saattaa velvollisuus johtaa rekisterinpitäjän parempaan ymmärrykseen omasta toiminnasta sekä tehokkaampaan henkilötietojen suojaan käytännössä.
  • Sydänmaanlakka, Saana (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia edellytyksiä automaattiselle päätöksenteolle ja verrataan näitä kansalliseen terveydenhuollon sääntelykehikkoon. Tutkielmassa tunnistetaan tekoälyn käyttöönotolle ennakoivassa palveluntarjonnassa terveydenhuollossa liittyviä riskejä esimerkiksi yhdenvertaisuuteen, oikeusturvaan ja henkilötietojen suojaan liittyen. Näihin teemoihin liittyvää sääntelyä on runsaasti sekä EU-oikeuden, kansallisen oikeuden, että kansainvälisen oikeuden kentällä. Tutkielmassa esitetään, että tekoälypohjaisten järjestelmien käyttöönotto terveydenhuollon palveluntarjoamiseen edellyttäisi erityissääntelyä, joka huomioisi säännöskokonaisuuden, tekoälyjärjestelmien erityisen luonteen sekä erityiset riskit terveydenhuollon kontekstissa. Tutkielmassa tuodaan esille sääntelyn soveltumattomuus tekoälypohjaisten ratkaisujen ongelmien ehkäisyssä. Lopputuloksena muodostetaan kuvaus siitä, millaisilla juridisilla ratkaisuilla tekoälyjärjestelmien käyttö olisi mahdollista terveydenhuollon palveluiden tarjoamisessa ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tavoitteiden ja siitä seuraavien kustannushyötyjen saavuttamiseksi. Näiden sääntelyratkaisujen ytimessä on niissä määritellyt suojakeinot rekisteröityjen oikeuksien suojaamiseksi. Tutkielmassa tarkastellaan yksilön itsemääräämisoikeuteen ja ihmisen interventioon nojaavien suojakeinojen toimivuutta tekoälyratkaisujen käyttöönotossa. Tietosuojajuridiikan itsemääräämisoikeutta ja tiedonsaantioikeuksia korostavaa kehystä verrataan kansalliseen lääkintäoikeuden perinteeseen potilaiden itsemääräämisoikeudesta, sekä kansalliseen terveydenhuollon oikeussuojajärjestelmään.
  • Häikiö, Aura (2022)
    Henkilötietojen suoja on tunnustettu omana perusoikeutena Euroopan unionissa, ja tietosuojasääntely on noussut merkittävään asemaan henkilötietojen moninkertaistuneen keräyksen ja käsittelyn myötä. On tärkeää, että henkilötietojen suojaa turvaava sääntely pysyy ajan tasalla teknologisen kehityksen kanssa. Euroopan unioin yleinen tietosuoja-asetus tuli sovellettavaksi vuonna 2018 ja rekisteröidyille säädettiin siinä uusi oikeus siirtää tiedot rekisterinpitäjältä toiselle, turvaamaan rekisteröityjen oikeuksia. Tutkielmassa tarkastellaan lyhyesti henkilötietojen suojan asemaan Euroopan unionissa ja henkilötiedon käsitettä. Tutkielma keskittyy käsittelemään Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen 20 artiklan oikeutta siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Tarkoituksena on selventää, miten rekisteröidyn siirto-oikeutta tulisi soveltaa ja mitä edellytyksiä oikeuden soveltamiselle on asetettu. Lisäksi selvitetään, mitä velvoitteita siirto-oikeus tuo rekisterinpitäjille. Tutkielmassa on haluttu ottaa selvää, miten siirto-oikeutta on todellisuudessa sovellettu. Tutkielmassa on siksi hyödynnetty erinäisiä tutkimuksia, joissa on tarkasteltu siirto-oikeuden käyttämistä tosielämässä. Näiden tutkimusten avulla pyritään luomaan katsaus siihen, miten siirto-oikeutta on käytännön tasolla sovellettu ja minkälaisia haasteita siihen on liittynyt. Tutkielmassa luodaan katsaus myös siirto-oikeuden ja kilpailuoikeuden suhteeseen. Lopuksi pyritään löytämään keinoja, miten siirto-oikeutta voitaisiin kehittää, jotta sen koko potentiaali saataisiin rekisteröityjen ja yhteiskunnan hyödynnettäväksi. Tutkielmasta selviää, että siirto-oikeuteen liittyy nykyisellään tiettyjä epätäsmällisyyksiä ja haasteita. Vaikuttaa siltä, että oikeutta on rekisteröityjen taholta käytetty melko vähän, mutta tutkituissa tapauksissa rekisteröity on pystynyt saamaan itseään koskevat henkilötiedot rekisterinpitäjältä. Harva rekisterinpitäjä on kuitenkaan mahdollistanut henkilötietojen siirtämisen suoraan rekisterinpitäjältä toiselle.
  • Joki, Jami (2024)
    Rekisteröidyllä on oikeus saada tutustua (right of access) häntä koskeviin tietoihin, joita rekisterinpitäjä käsittelee. Tästä henkilötietojen tarkastusoikeudesta säädetään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 15 artiklassa. Tutkielmassa tarkastellaan rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajoja lainopin keinoin. Tutkielma koostuu kahdesta pääasiallisesta tutkimuskysymyksestä. Ensiksi tarkastelussa on henkilötietojen määritelmä, sillä tarkastusoikeuden rajojen ymmärtämistä varten on tiedettävä, mitä tietosuoja-asetuksessa tarkoitetaan henkilötiedoilla. Toiseksi tutkielmassa selvitetään tarkastusoikeuden toteuttamista koskevien säännösten sisältöä ja tunnistetaan niistä tarkastusoikeutta rajoittavia tekijöitä. Kysymyksiä tarkastellessa mukana kulkee tietosuojalainsäädäntöön sisältyvä läpinäkyvyysperiaate. Tutkielmassa esitetään, että henkilötietojen määritelmä vaikuttaa keskeisellä tavalla rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajoihin. Tietosuojalainsäädännössä henkilötiedot ymmärretään erittäin laajasti ja määritelmän alle kuuluvien tietojen moninaisuus haastaa rekisterinpitäjiä tarkastuspyyntöihin vastattaessa. Tutkielma onnistuu tunnistamaan useita yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä, jotka rajoittavat rekisteröidyn tarkastusoikeutta. Merkittävimmät havainnot liittyvät rekisterinpitäjän toimintaan ilmeisen kohtuuttoman tai perusteettoman pyynnön tilanteessa sekä oikeuksien väliseen intressipunnintaan. Tarkastusoikeutta ei saa käyttää väärin, eikä oikeus käsiteltävien henkilötietojen jäljennökseen saa haitata muiden oikeuksia ja vapauksia. Tarkasteltavasta unionin oikeuskäytännöstä kuitenkin selviää, että rajoituksia rekisteröidyn oikeuksiin on tulkittava suppeasti. Tulkinnassa on erityisesti huomioitava tietosuoja-asetuksen tavoitteet ja asetuksella suojeltavat perusoikeudet.
  • Metso, Anna (2015)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen on reklamaatiovelvollisuuden ajallinen ulottuvuus ketterissä tietojärjestelmäprojektisopimuksissa. Lojaliteettivelvollisuus, heikomman sopijapuolen suoja sekä taloudelliset argumentit ovat keskeisiä näkökulmia pitkäkestoisten ja sopijapuolten yhteistyötä edellyttävien sopimusten tarkastelussa, joten ne muodostavat tutkielman teoreettisen taustan. Tutkielman aihe on mielenkiintoinen ensinnäkin siksi, että reklamaatiovelvollisuutta koskeva aiempi tutkimus keskittyy lähinnä kuluttajasopimusten erityispiirteisiin. Osana lojaliteettivelvollisuutta reklamaatiolla on kuitenkin tärkeä merkitys myös laajoissa IT-sopimuksissa. Lisäksi ketterien menetelmien käyttäminen tietojärjestelmäprojektien toteutuksessa on yleistynyt viime aikoina ja niitä koskevaa oikeustieteellistä kirjallisuutta, kuten IT-sopimuksia käsittelevää oikeustieteellistä kirjallisuutta ylipäänsä, on melko vähän saatavilla. Lisäksi tuleva IT2015-uudistushanke, joka koskee muun muassa ketterillä menetelmillä toteutettavia tietojärjestelmäprojekteja, tekee tutkielman aiheesta varsin ajankohtaisen. Tutkimuskysymyksenä tarkastellaan ensinnäkin sitä, milloin reklamaatioaika alkaa ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa. Samassa yhteydessä käsitellään alakysymyksenä sitä, miten sopimusrikkomus määritellään ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa, joissa määrityksiä ei ole lyöty lukkoon sopimussuhteen alussa, ja miten eri projektivaiheiden hyväksymistestaukset vaikuttavat reklamaatioajan alkuajankohdan määrittelyyn. Toisena tutkimuskysymyksenä on reklamaatioajan pituus ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa. Samassa yhteydessä käsitellään neutraali- ja vaatimusreklamaatioiden tekoon varattujen määräaikojen eroavaisuuksia. Kolmanneksi tutkielmassa tarkastellaan toimittajan antamien takuuehtojen sekä yleisen vanhentumisajan vaikutusta reklamaatioaikaan. Tutkielmassa käytetty tutkimusmetodi on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Koska tutkielma keskittyy Suomen oikeuden tarkasteluun, oikeusvertailevaa tutkimusmetodia ei ole käytetty, vaikkakin paikoitellen tulkinta-apua ja vertailukohtaa haetaan myös muiden Pohjoismaiden oikeusjärjestyksistä sekä esimerkiksi YK:n kauppalaista. IT-sopimuksille on tunnusomaista useimpien liikesopimusten tavoin se, että niitä varten ei ole luotu omaa lainsäädäntöä, joten tarkastelun kohteena ovat myös alalla yleisesti sovellettavat IT2010-vakioehdot. Koska ketteristä tietojärjestelmäprojekteista ei ole juurikaan juridista kirjallisuutta saatavilla, tutkielmassa on lähteinä käytetty myös teknillisiä julkaisuja sekä Internet-lähteitä. Kuten liikesuhteissa tavallisestikin, sopimusriidat ratkaistaan IT-alalla yleensä välimiesmenettelyssä muun muassa välimiesten asiantuntemuksen vuoksi. Koska välitystuomiot eivät ole lähtökohtaisesti julkisia, tutkielmassa on käytetty taustamateriaalina muita sopimustyyppejä ja reklamaatiovelvollisuutta koskevia korkeimman oikeuden ratkaisuja. Ketterien tietojärjestelmäprojektisopimuksissa noudatettavaa reklamaatioaikaa on tarkasteltu erityisesti nykyisten IT2010 EJT -sopimusehtojen hyväksymismenettelyä koskevien määräysten pohjalta. Tulkinta-apua on haettu myös muun muassa kauppalain kohtuullista reklamaatioaikaa koskevasta säännöksestä, oikeuskäytännöstä ja kauppalain esitöistä. Kohtuullista aikaa määritettäessä tulee ketterissä tietojärjestelmäprojekteissa huomioida muun muassa sopijapuolten tietotaidollinen ja taloudellinen asema. Lisäksi on otettava huomioon IT-alan muutosalttius sekä tietojärjestelmien nopea kehittyminen, minkä vuoksi sopijapuolilta voidaan edellyttää nopeaa reklamaatiota. Tutkielman perusteella tulevan IT2015-uudistuksen voidaan katsoa olevan tarpeellinen antamaan suuntaviivat ketterissä tietojärjestelmäprojektisopimuksissa noudatettavalle reklamaatiokäytännölle etenkin projektin välivaiheiden hyväksymistestien oikeusvaikutusten sekä takuuajan alkamisen ja keston osalta.
  • Ylä-Mononen, Johanna (2020)
    Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten asuntoyhteisön tai ostajan tulee reklamoida uuden asunnon kaupassa rakentamisvaiheessa tapahtuneista rakennusvirheistä pitääkseen oikeutensa voimassa. Lisäksi olen tutkielmassani pyrkinyt selvittämään, mistä ajankohdasta perustajaosakkaan vastuun vanhentuminen alkaa sellaisten virheiden osalta, joita ei ole voitu havaita vuositarkastukseen mennessä ja kuinka vanhentuminen tulee katkaista, jotta asuntoyhteisö säilyttää oikeutensa vedota virheisiin. Asuntoyhteisöllä on asuntokauppalain perusteella oikeus vedota uuden asunnon virheisiin suhteessa perustajaosakkaaseen silloin, kun virhe ilmenee asuntoyhteisön kunnossapitovastuulla olevassa osassa. Myös sovellettaessa vanhentumislakia, tulisi perustajaosakkaan vastuun vanhentumiseen suhteessa asunto-osakeyhtiöön tulkintani mukaan soveltaa sopimusvastuuta koskevia vanhentumislain sääntöjä. Jotta ostaja ja asuntoyhteisö säilyttäisivät oikeutensa vedota uuden asunnon virheisiin, tulee ennen vuositarkastusta havaitut virheet ilmoittaa perustajaosakkaalle viimeistään vuositarkastuksessa. Ostaja ja asuntoyhteisö menettävät tämän jälkeen oikeutensa vedota sellaisiin virheisiin, jotka olisi pitänyt havaita vuositarkastukseen mennessä. Tällaisten virheiden ilmoittamiseen riittää niin sanottu neutraali reklamaatio, eli ostajan tai asuntoyhteisön ilmoitus virheestä perustajaosakkaalle. Sellaisten virheiden osalta, jotka tulevat havaittaviksi vasta vuositarkastuksen jälkeen, edellytetään, että ostaja tai asuntoyhteisö ilmoittavat virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksistaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita. Myös vanhentumislain mukainen yleinen vanhentumisaika alkaa sopimusrikkomukseen perustuvassa hyvityksessä kulua siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai se olisi pitänyt havaita. Virheen havaitsemisen kannalta ratkaisevana on pidetty sitä ajankohtaa, kun ostaja on päässyt selville tai hänen olisi pitänyt päästä selville virheen merkityksestä. Tältä osin huomiota tulisi kiinnittää siihen, miten virheen vaikutukset ilmenivät. Ostajalla on ainakin jonkinasteinen selonottovelvollisuus vastaanottamansa suorituksen sisällöstä. Oikeuskirjallisuuden perusteella vaikuttaa siltä, että reklamaatiolle varatun kohtuullisen ajan pituus ratkaistaan tapauskohtaisesti. Havaitessaan virheen tulisi asuntoyhteisön ja ostajan siten mahdollisimman pian reklamoida virheestä myyjälle pitääkseen oikeutensa voimassa. Lain esitöiden mukaan reklamaatiossa tulisi tällöin yksilöidä vika tai puute, jota pidetään virheenä, sekä vaatimuksensa virheen johdosta. Kohtuullisen ajan vaatimus koskee sekä virheen että sitä koskevan vaatimuksen ilmoittamista. Asuntokauppalaissa ole säännöksiä vastuun vanhentumisesta, joten perustajaosakkaan virhevastuun vanhentumista joudutaan arvioimaan vanhentumislain säännöksien perusteella. Vanhentumislain mukaan sopimusperusteisten vahingonkorvaussaatavien osalta toissijainen vanhentumisaika alkaa sopimusrikkomuksesta. Näin ollen myös perustajaosakkaan vastuun vanhentumisen osalta merkityksellistä on, milloin sopimusrikkomuksen katsotaan tapahtuneen. Perustajaosakkaan suorituksen virheellisyyttä tulisi uuden asunnon kaupassa asuntokauppalain mukaan arvioida sen perusteella, millainen kohde oli huoneiston hallinnan siirtyessä ostajalle Painavat oikeussystemaattiset ja oikeusvertailevat syyt puoltavat tulkintaa, jonka mukaan lakisääteistä virhearvioinnin ajankohtaa pidettäisiin VanhL 7.2 §:n kannalta ratkaisevana sopimusrikkomuksen tapahtumahetkenä ainakin vahvan pääsäännön mukaan. Tämän tulkinnan mukaan perustajaosakkaan vastuu vanhentuisi uuden asunnon rakennusaikaisten virheiden osalta viimeistään silloin, kun kymmenen vuotta on kulunut asunnon hallinnan luovutuksesta ostajalle, ellei vanhentumista ole tätä ennen katkaistu. Täysin lopullista ja sitovaa vastausta siihen, mikä ajankohta katsotaan sopimusrikkomuksen tapahtumishetkeksi ja mistä ajankohdasta toissijainen vanhentumisaika siten alkaisi kulua perustajaosakkaan sopimusrikkomukseen perustuvan saatavan osalta, ei vanhentumislain säännöksiä tulkitsemalla voida käsittääkseni antaa. Lähtökohtana voidaan pitää, että korotetun yksilöintivaatimuksen johdosta asuntoyhteisön tai ostajan katkaisuilmoituksen osalta edellytettäisiin epäselvissäkin tapauksissa, että velkoja ilmoittaa katkaisuhetkellä vallitsevan käsityksensä korvaus- tai muun hyvityssaatavan perusteesta ja määrästä. Vahingon määrän osalta ei kuitenkaan vaadita tarkkaa rahamäärää. Oikeuskirjallisuuden perusteella ilmoitukselta pitäisi edellyttää lähinnä sitä, että velallinen tietää, mistä korvauksesta on kyse.
  • Ruolahti, Iiro (2022)
    Reklamaatiotilanteet ovat yleisiä myös yritysten välisissä liikesopimuksissa, mutta usein näihin reklamaatiotilanteisiin ei sovellu kirjoitetun lain tai toimialalla käytössä olevien yleisten ehtojen puolesta mikään reklamaatiosäännös tai -määräys. Suomessa on vakiintuneesti katsottu, että reklamaatiovelvollisuus on voimassa myös yleisten oppien mukaan, joten tällaisissa tilanteissa asia tulee ratkaista yleisten oppien perusteella. Monet reklamaatiovelvollisuuteen liittyvät kysymykset, kuten mitä reklamaatiovelvollisuus käsittää tai missä ajassa reklamaatio on tehtävä, ovat tulkinnanvaraisia. Korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön perusteella on nähtävissä, että nykypäivänä reklamaatiovelvollisuutta arvioitaessa korostuu erityisesti vanhentumis- ja reklamaatiosääntelyn taustalla vaikuttavat tavoitteet, kuten luottamuksensuoja ja velkasuhteiden joutuisa selvittäminen. Reklamaatiovelvollisuutta koskevissa riidoissa onkin hyvä tiedostaa nämä tavoitteet.
  • Sulander, Virve (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkielmassa selvitetään työnhakijan henkilötietojen ja yksityisyyden suojaa työnhakuprosessissa, kun töitä haetaan julkiselta tai yksityiseltä sektorilta. Tutkielma tarkastelee aihetta työtä hakevan henkilön näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on luoda kokonaiskuva rekrytointiprosessiin liittyvästä työnhakijan henkilötietojen käsittelystä. Minkälaisia tietoja ja missä tarkoituksessa työnhakijaan liittyviä tietoja saa kerätä sekä miten ja mistä tiedot voidaan hankkia? Nämä ovat kysymyksiä, joihin kirjoituksen edetessä on pyritty vastaamaan. Tutkielman metodi on lainopillinen. Tutkielmassa käsitellään työnhakijan henkilötietojen suojan kysymyksiä lähinnä lainsäädännön ja sen esitöiden, erilaisten ohjeistojen ja suositusten sekä oikeuskirjallisuuden kautta. Euroopan unionissa henkilötietojen käsittelyn säännöt on määritelty yleisessä tietosuoja-asetuksessa, jonka soveltaminen alkoi 25. toukokuuta 2018. Suomessa tietosuoja-asetuksen säännöksiä täsmentää ja täydentää uusi tietosuojalaki ja työelämän osalta yksityisyyden suojasta työelämässä annettu laki. Työelämän tietosuojalakiin ehdotettiin unionin tietosuoja-asetuksesta johtuen tehtäväksi vain joitakin vähäisiä muutoksia ja pääosiltaan se jää sellaisenaan voimaan. Eduskunta hyväksyi lakiin tehtävät muutokset helmikuussa 2019. Yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa on otettu huomioon työelämän erityiset henkilötietojen käsittelytilanteet. Laki koskee työnantajan ja työntekijän välistä suhdetta, sisältäen säännökset henkilötietojen ja yksityiselämän suojaamiseksi työelämän alueella. Työelämän tietosuojalakia sovelletaan sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla ja soveltuvin osin myös työnhakijoihin ja virkaa hakeviin. Haettava tehtävä asettaa raamit henkilötietojen keräämisen laajuudelle ja laadulle. Työnantajan tulee huolehtia siitä, että työnhakijasta kerättävät henkilötiedot ovat tarpeellisia haettavan työtehtävän tai viran kannalta. Pääsääntöisesti tiedot tulee kerätä työnhakijalta itseltään tai hänen suostumuksellaan muualta. Julkisen sektorin erityissääntely lisää viranomaistyönantajan tiedonkeräämisoikeuksia ja julkisuuslaista seuraa, että osa viranhakuprosessin yhteydessä viranomaiselle toimitetusta sekä syntyvästä dokumentaatiosta tulee julkiseksi tai asianosaisten saataville. Tietosuojalainsäädäntö suojaa työnhakijan henkilötietoja laajasti ja työelämän tietosuojasäännöksiä voi luonnehtia melko tiukoiksi. Sääntelyn riittämättömyys ei kuitenkaan ole suurin henkilötietojen suojaan liittyvä haaste. Työnantajan ja työnhakijan välisen valtasuhteen epäsuhta ja usein myös tiedonpuute, ovat varmasti yleisimmät syyt siihen, ettei tietosuojasäännösten tarkoitus käytännön työelämässä täysin toteudu.
  • Merenmies, Matilda (2017)
    The aim of this master’s thesis is to find how and if Finnish practice in schools regarding religious content is reconcilable with the current requirements of international human rights law and constitutional fundamental rights. This thesis offers a concise view on freedom of religion particularly in the public sphere and in the context of schools as a basis for the further evaluation of possible problems within Finnish practice. The main methodological approach is legal dogmatics with elements of critical legal study. Additionally, an element of de lege ferenda is applied. The main sources for this study include resolutions passed by the supreme guardians of Finnish law, jurisprudence of international human rights tribunals, jurisprudential literature and other academic works. The study is composed of four main segments followed by the findings and discussion. The first section of the thesis presents the framework and context for the study. This is followed by a summary of relevant and fundamental constitutional factors and international human rights instruments that are necessary for the further examination of freedom of religion in particular. The third chapter discusses the content and implications of freedom of religion as a fundamental and human right especially through jurisprudence. The fourth chapter maps out Finnish practice in school and applies the findings of chapter three to these and evaluates stances adopted by domestic authorities. Freedom of religion is an integral fundamental and human right and is one of the bases of a democratic society. This right imposes both positive and negative obligations on the state. The implications of this right are subject to the interpretations made by international human rights tribunals, which in turn shape the practical requirements at the state level. Therefore this thesis clarifies the contents of freedom of religion as a human right through the jurisprudence of both the European Court of Human Rights (ECtHR) and the United Nations Human Rights Committee (CCPR) and highlights differences in the stances adopted by these two human rights instruments. This study considers the nature of the margin of appreciation doctrine especially in ECtHR jurisprudence concerning freedom of religion and frames the problematic implications of the broad use of the margin in these cases. Finland is officially a secular country but awards special status to the Evangelical Lutheran Church of Finland. The church maintains a significant position within Finnish society, including schools. Most of this practice is founded on tradition and justified through cultural significance. There has been considerable public debate on the issue of religious content in schools, but this de-bate has mostly centred on one hymn sung at spring term festivities. The actual issue and subject of this thesis are much broader. This thesis examines religious content in Finnish basic education covering religious education, morning assembly, the Hymn-Quiz and other religious activities that schools partake in and evaluates this practice in the light of human rights jurisprudence and the constitution. Finnish religious education is carried out in a sectarian and segregated manner. Education in the pupils’ own religion is obligatory for pupils with officialized religious affiliation. Although this religious education is non-confessional according to law this is often not the case in practice. Therefore the compulsory nature is a problem for the actualization of freedom of religion. The large variety of religious content in Finnish schools and the consequent opt-out schemes have lead to a situation that makes protecting freedom of religion of all pupils equally unfeasible for practical reasons The results of this study suggest that current Finnish practice is not in line with all the requirements of international human rights law, especially those set by the ICCPR. Christian religion permeates Finnish schools in a manner that does not comply with the requirements for state neutrality. It would appear that domestic authorities are inclined to rely on the broad margin of appreciation evident in the ECtHR’s judgments regarding freedom of religion in school. Too little weight is placed on the resolutions of the CCPR apparently because there have been no recent cases brought by Finnish nationals or cases pertaining to the exact issues that are subjects of complaint in Finland. The Constitutional Law Committee is inclined to protect tradition and reluctant to address necessary changes despite of recent suggestions made by the Deputy Chancellor of Justice. Tradition is not on its own a justification for infringement on freedom of religion. Special attention should be paid to these issues especially because of the vulnerable position of children in compulsory schooling.
  • Rönnqvist, Linda (2018)
    EUIPO har i egenskap av EU:s varumärkesmyndighet i uppgift att registrera EU-varumärken. För att ett kännetecken skall kunna registreras som ett EU-varumärke bör den uppfylla de krav som ställs i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2017/1001. Den får inte vara mot de absoluta registreringshindren i artikel 7 eller de relativa registreringshindren i artikel 8. I artikel 7 ingår bland annat krav om att ett varumärke bör ha en tillräcklig grad av särskiljningsförmåga, den får inte vara mot allmän ordning eller allmän moral, vara förväxlingsbart med ett annat kännetecken, eller innehålla symboler som är av särskilt allmänt intresse. När kännetecken som innehåller religiös symbolik skall registreras som EU-varumärke, bör EUIPO göra en individuell bedömning från fall till fall och se till att kännetecknet inte går emot registreringshindren i artikel 7. Tolkningen för när ett kännetecken med religiös symbolik strider mot artikel 7 kan vara komplicerat. Registreringsmyndigheten bör ta i beaktande förutom lagstiftningen, även religiösa, kulturella, historiska och politiska aspekter. För att göra ett korrekt beslut i enskilda fall, behöver myndigheten ha en tillräcklig kunskap om den ifrågavarande religionen. Religiös symbolik kan väcka starka känslor hos människor och starkt påverka konsumenters köpbeteende, men också förarga religioners medlemmar om en symbol används på ett fel sätt i ett varumärke. Kommersiell användning av en religiös symbol kan också vara skadligt för en religion som hör till en minoritetskultur om den approprieras av en dominerande kultur och används på ett sätt som nedsätter ett folk och förvränger symbolens ursprungliga betydelse. I denna Pro gradu-avhandling utreds om religiösa symboler borde kunna registreras som varumärken, eller om de borde skyddas från sådan kommersiell användning. Olika religioner och kulturer har olika syn på frågan och i Europa uppstår konflikter när sekulära och religiösa åsikter står emot varandra. Enligt rådets direktiv 89/104/EEG om tillnärmningen av medlemsstaternas varumärkeslagar (varumärkesdirektivet) artikel 3(2)(b) kan en medlemsstat bestämma att ett varumärke inte skall registreras eller, om det redan är registrerat, att det skall kunna förklaras ogiltigt om varumärket omfattar tecken av högt symbolvärde, särskilt en religiös symbol. De flesta medlemsstater har inte förbjudit registreringen av religiösa symboler som varumärken i sina nationella varumärkeslagar, men det finns stater som har gjort det. Även om religiösa symboler inte nämns som ett registreringshinder i varumärkesförordningen, borde de beaktas på grund av totalitetsprincipen, enligt vilken ett EU-varumärke bör vara registrerbart i alla medlemsstater. Trots att det i vissa medlemsstater inte är tillåtet att registrera religiösa symboler som varumärken, registreras religiösa symboler som EU-varumärken. Rättsläget för registreringen av religiösa symboler bör förtydligas. Ett totalförbud av registrering av religiösa symboler i EU-varumärken fungerar dock inte i praktiken. Religion borde få synas i samhället och i varumärken, så länge de inte strider mot registreringshindren i varumärkesförordningen. EUIPO måste i sin bedömning ta i beaktande det europeiska kulturarvet och de enskilda religionernas kultur och regler för hur deras symbolik kan användas. Vissa religioners symbolik, så som ursprungsbefolkningars symbolik, bör dock ha en särställning i bedömningen så att endast medlemmar av ursprungsbefolkningen kan registrera varumärken som innehåller religionens symbolik.
  • Rämä, Pilvi (2020)
    The purpose of this thesis is to study the phenomenon of religious conversion during asylum procedures in light of the international human rights law standards protecting the freedom of thought, conscience and religion. Specifically, this thesis seeks to identify particular legal questions which arise in the international standards and jurisprudence related to the issue of religious conversion during asylum procedures. Particular emphasis is placed on considering whether the freedom of religion aspects inherent in cases of religious conversion during asylum procedures have been addressed in the aforementioned standards and jurisprudence, and whether any safeguards regarding the freedom of religion have been identified. This thesis proceeds to address the above questions by considering a number of sources. First, the international human rights standards on the freedom of thought, conscience and religion are introduced. These standards include the inviolable right to choose, maintain, renounce or change one’s religion which cannot be subject to any limitations. Second, the key aspects of international refugee law are introduced, including particular guidance related to the issue of post-departure religious conversion. While these standards provide some guidance on the issue, they are not entirely clear nor always congruent with the international standards on the freedom of religion. Third, international human rights jurisprudence featuring religious conversion during asylum procedures is addressed. However, the jurisprudence does not – due to a number of procedural and substantive limitations – directly address the freedom of religion aspect inherent in such cases. As such, there are a number of questions regarding the protection of the freedom of religion in the context of asylum procedures which remain unanswered. In particular, assessing the credibility of religious conversion remains problematic under existing standards on the freedom of religion. This thesis concludes by suggesting how the protection of the freedom of religion in the context of asylum procedures might be improved.
  • Rönnberg, Pernilla (2021)
    As transnational corporations have emerged as some of the most prominent actors within the international system, there have been several attempts to approach them through international legal and normative instruments during the past 50 years. Despite this, there is no established system by which corporate actors can be held directly accountable for human rights abuse under international law. Accessing domestic remedies for human rights abuse by transnational corporations remains a challenge as the abuse often occur in regions where fair and effective court proceedings are unavailable. Extraterritorial court proceedings, on the other hand, entail several practical and legal barriers to the access to remedy, causing a general lack of final court rulings in the field. Against this background, international arbitration has been proposed as an accessible and effective method for the resolution of disputes which concern corporate activities and human rights. In December 2019, the Hague Rules on Business and Human Rights Arbitration were launched with the intent of facilitating arbitration of disputes in this context. The aim of arbitration under the Hague Rules is to provide those affected by adverse human rights impacts of businesses with the possibility of a remedy and to provide businesses with a mechanism for addressing their adverse human rights impacts. The aim of the study is to examine the potential of international arbitration as an alternative dispute resolution method for cases concerning adverse human rights impacts by transnational corporations. As the underlying issues which give rise to the need for a non-Statebased grievance mechanism, the thesis addresses the limited international legal framework applicable to corporate actors and the barriers to remedy that victims may face in human rights litigation against transnational corporations. Acknowledging that arbitration is not meant as a general substitute for Statebased redress mechanisms, the thesis finds that international arbitration under specialized procedural rules can provide several advantageous features that improve the access to remedy for victims of human rights abuse by transnational corporations. However, the availability and effectiveness of arbitration in this context is dependent on additional mechanisms to be established on the initiative of states, businesses or international institutions. The thesis concludes that business and human rights arbitration is a well-motivated option to be developed further.
  • Onimus, Louise (2022)
    In the last two years, the world has been controlled by Covid-19 imposed travel restrictions, lockdowns and social distancing guidelines. Especially in the beginning of the pandemic, court proceedings temporarily came to a halt or suffered significant delays. Contrary to this, in arbitral proceedings, there has been a seamless transition from in-person to remote hearings. Remote hearings are flexible and efficient, but their compliance with procedural principles in arbitration has been called into question and intensely discussed by arbitration professionals. Despite Covid-19 restrictions currently being lifted in many countries, it is possible that remote hearings will become the “new normal”, i.e. the standard procedure in arbitration. This raises the question whether the use of remote hearings as the new default procedure would be in line with procedural principles or if on the contrary remote hearings should only be used occasionally. In order to answer this question, this thesis examines remote hearings together with procedural principles applicable to arbitral proceedings. More importantly, it contains an in-depth analysis of relevant case-law, which helps understand the relationship of remote hearings and procedural principles. The main conclusion that can be drawn is that remote hearings are generally in line with procedural principles, if planned well and conducted without technical difficulties. Possible downsides to remote hearings are outweighed by the many advantages that remote hearings bring to arbitral proceedings, especially flexibility and efficiency. Therefore, if certain safeguards are respected, nothing is standing in the way of remote hearings becoming the “new normal” in arbitral proceedings.
  • Catalano, Tuija I. (2015)
    A typical sale and purchase agreement in an M&A transaction will include a variety of representations and warranties that the seller, and to some extent the buyer, will make as a result of extensive negotiations between the parties. The purpose of seller's representations and warranties when they are combined with indemnification provisions is to provide the buyer additional information about the target of the transaction and a mechanism whereby the buyer can be compensated for damages that are suffered as a result of untrue or inaccurate seller's representations and warranties, i.e. in the event of a breach. Representation and warranty insurance ("R&W Insurance") is a relatively new product in a sense that its use has increased more significantly only in recent years. There are a number of other risk management and allocation tools that parties frequently use, either in lieu of or in connection with the use of R&W Insurance. These other tools include, without limitation, 1) providing security to buyer's ability to recover losses from the seller due to breach of (representations and warranties or) contract by withholding some of the seller's proceeds e.g. via an escrow or other holdback mechanism, 2) providing other security for compensation of buyer's losses with the use of guarantees or sureties, e.g. provided by a third party or a parent company, and 3) providing an incentive for the seller to ensure that certain post-closing actions occur and/or potential post-closing risks do not realize by delaying the payment of a portion of the seller's proceeds with purchase price adjustment, earn-out and/or contingency payment mechanisms. This thesis evaluates some of the alternative risk management and allocation tools, including their relative strengths and weaknesses as compared to R&W Insurance, and identifies the circumstances wherein R&W Insurance may potentially address the parties' needs better or more appropriately. The two different types of R&W Insurance policies, i.e. buy-side and sell-side policies, are also evaluated with respect to the coverage and benefits that they provide in order to determine whether it is advantageous for the parties' to choose one type of policy over another type. With respect to the use of R&W Insurance, this thesis evaluates the ways in which a decision to use R&W Insurance can alter or change the parties' behavior or other aspects of the M&A transaction thereby increasing risk and/or undesirable effects. For example, does the use of a buy-side R&W Insurance policy cause the seller to engage, or provide an opportunity to engage, in riskier behavior since R&W Insurance transfers seller's liability for breach of seller's representations and warranties to a third-party insurer, thereby potentially causing the seller to become less engaged or more dishonest in the negotiation phase with respect to the content of the representations and warranties given by the seller? If yes, what are the potential strategies the buyer can use to deter undesirable behavior by the seller? This thesis also looks at certain qualifiers that parties often use, or at least discuss using during contract negotiations, such as knowledge. Since R&W Insurance is intended to cover unknown risks, parties' knowledge precludes coverage under R&W Insurance policy. In this regard, among other questions, the discussion in this thesis evaluates what the knowledge exclusion means, whether it impacts the buyer' behavior by potentially discouraging continued due diligence efforts by the buyer after signing and before closing, and how concepts such as sandbagging fit into a transaction wherein parties are contemplating the use of R&W Insurance.
  • Li, Yuxuan (2022)
    With the technological revolution centered on the Internet, big data and artificial intelligence going deeper and deeper, human society is gradually stepping into the digital age. Cross-border flow of data is occurring globally and frequently, making it difficult for traditional domestic regulations to protect the massive amount of data comprehensively and effectively. These phenomena have left a legislative challenge for a state on how to break through territorial restrictions to regulate personal data transmitted abroad without violating international law. In this context, the GDPR provides detailed provisions on data processing activities and the responsibilities of data controllers and processors, which is the most far-reaching data protection legislation in the international community today. Therefore, the main objective of this thesis is to explore the extraterritorial jurisdiction mechanism of the GDPR based on the study of the extraterritorial jurisdiction provisions, so as to answer the question of how a state should reasonably set the extraterritorial jurisdictional scope for the protection of personal data. First, this thesis investigates the general theories on extraterritoriality, places the GDPR within the framework of international law, and examines the rationality of the assertion of extraterritorial jurisdiction by the GDPR. Subsequently, the thesis investigates the motivations behind the GDPR's assertion of extraterritorial jurisdiction. This work clarifies the historical development of the extraterritoriality in EU data protection law through a comparative analysis of the extraterritorial jurisdiction provisions in the Directive 95/46/EC and the GDPR. Meanwhile, by examining the special status of EU personal data rights, it is confirmed that the GDPR possesses certain public law attributes. Based on this, the next chapter specifically analyzes the establishment criterion and the targeting criterion in the Article 3 GDPR, examining the mechanisms of each criterion in the light of case law and relevant documents. It also studied the representative system established to facilitate the practical implementation of the extraterritorial jurisdiction of the GDPR in Article 3(2). Based on the above research, the thesis finds that the GDPR does have extraterritoriality through legislative skills and results in the Brussels effect. Ultimately, the thesis conducts comparative research of the extraterritoriality provisions in China's PIPL and the GDPR, concluding that the scope of extraterritorial jurisdiction in China's legislation is not clear enough, and proposes for amendments.
  • Järvenpää, Jesse Juhani (2014)
    EU:ssa on ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevat säännöt harmonisoitu nk. ihmislääkedirektiivillä. Jotta lääkettä olisi mahdollista myydä unionissa, on sen saatava ensin myyntilupa lääketurvaviranomaiselta. Myyntiluvan myöntämisen yhteydessä vahvistettu lääkkeen valmisteyhteenveto sisältää tyhjentävästi ne käyttöaiheet, joihin lääkettä on normaaliturvallista käyttää, sillä myyntiluvan hakija on osoittanut nämä lääketurvaviranomaiselle laajojen potilassarjallisten kliinisten testien kautta. Ihmislääkedirektiivin lääkesäännösten oikeusperusta onkin kansanterveyden turvaamisessa, jota koskevaa eurooppaoikeudellista sääntelyä tutkitaan tämän kirjoituksen ensimmäisessä osassa. Potilaan suostumusta hoitoon tulee edeltää laajamittainen selvitys eri hoitovaihtoehdoista, komplikaatiomahdollisuuksista, hoidon hinnasta potilaalle, sekä vastaavista seikoista. Potilaan on mahdollista antaa pätevä suostumus hoitotoimenpiteeseen vasta täysin tietoisena aiotun hoidon merkityksestä hänelle. Tutkielman toinen osa pyrkii edellä sanotun lisäksi valottamaan tällaista lääkintäoikeudellista sääntely-ympäristöä. Tutkielman metodi on lainopillinen sekä tutkimustehtävä on siis yhdistetysti eurooppa- ja lääkintäoikeudellinen. Näitä tarkasteluosioita yhdistävänä punaisena lankana, ja eräänlaisena case-esimerkkinä toimii alla esitetty viranomaismenettely AMD:n hoidossa, joskin tutkielman tarkoitus on silti tarkastella ilmiötä yleisemmällä tasolla. Myyntilupajärjestelmän viimekätinen vaikutus ja tarkoitus heijastuu korostetusti yksittäiseen potilassuhteeseen. Suomessa keskustelua on herättänyt sairaanhoitopiireissä laajalti noudatetut silmäpohjan nesteisen ikä-rappeuman (”AMD”) hoitokäytännöt. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisusta vuoden 2012 lopulla käy ilmi, että sairaanhoitopiireissä on käytetty AMD:n hoidoon sarjamittaisesti Avastin-valmistetta, jonka hyväksyttyihin käyttöaiheisiin AMD:n hoito ei kuulu (nk. lääkkeen ”off-label-käyttö”). Sairaanhoitopiirit ovat perustelleet Avastinin laajaa off-label-käyttöä sillä, että Avastinin on osoitettu antavan hoitovasteen AMD:n hoidossa lähes myyntiluvallisen Lucentis-valmisteen veroisesti, joskaan sen turvallisuutta ei voida pitää aivan myyntiluvallisen valmisteen tasolla. Halukkuus Avastinin off-label-käyttöön selittyykin Avastinin kymmeniä kertoja Lucentista halvemmalla hinnalla maksuvastuulliselle kunnalliselle terveydenhuoltoyksikölle. Tämän tutkimuksen lopputuloksen perusteella sanottua viranomaismenettelyä ei voida puoltaa.