Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Nummela, Nella (2022)
    Rikoslain 6 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan rangaistusta määrättäessä on otettava huomioon kaikki lain mukaan rangaistuksen määrään ja lajiin vaikuttavat perusteet sekä rangaistuskäytännön yhtenäisyys. Tässä tutkielmassa käsitellään sitä, miten rikoksentekijän älyllisen kehitysvammaisuuden on mahdollista vaikuttaa tekijälle tuomittavaan rangaistukseen. Tutkielmassa kartoitetaan lainopin menetelmin sitä, mitkä rikoslain 6 luvun rangaistuksen määräämistä koskevat säännökset voisivat olla merkityksellisiä määrättäessä rangaistusta älyllisesti kehitysvammaiselle rikoksentekijälle. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan syyntakeisuutta koskevia teemoja, sillä kehitysvammaisuus on tietyin edellytyksin yksi niistä perusteista, joiden nojalla tekijän voidaan katsoa olleen rikollisen teon tehdessään syyntakeeton tai alentuneesti syyntakeinen (rikoslain 3 luvun 4 §:n 2 ja 3 mom.). Tutkielmassa tarkastellaan myös empiirisellä tutkimusotteella hovioikeuksista kerättyä tutkimusaineistoa sen selvittämiseksi, miten älyllisesti kehitysvammaisten rikoksentekijöiden rangaistuksia koskevia tapauksia on kotimaisessa oikeuskäytännössä ratkaistu. Oikeuskäytännön osalta tarkastelun keskiössä on se, mitä rikoslain säännöksiä tuomioistuimet ovat soveltaneet määrätessään rangaistusta kehitysvammaiselle tekijälle ja millaisiin perusteluihin ne ovat ratkaisuissaan tukeutuneet. Lisäksi kartoitetaan muun muassa sitä, onko ratkaisuissa otettu kantaa tekijän syyntakeisuuteen ja onko tekijän kehitysvammaisuus lopulta vaikuttanut asiassa tuomittuun rangaistukseen. Lainopillinen tarkastelu ja analysoitu oikeuskäytäntö osoittivat, että kehitysvammaisia rikoksentekijöitä koskeva rangaistusharkinta ja sovellettavien säännösten valinta kietoutuvat korostuneesti juuri käsiteltävän yksittäistapauksen tosiseikaston ympärille, mistä syystä selkeää tulkintasuositusta tällaisiin tapauksiin ei ole mahdollista esittää. Suurimmassa osassa tutkimusaineiston ratkaisuista oli kuitenkin tunnistettu se seikka, että tekijän kehitysvammaisuuden vaikutusta asiassa annettavaan ratkaisuun on syytä vähintäänkin arvioida, minkä ohella kehitysvammaisuuden voitiin havaita olevan oikeuskäytännössä useimmiten lievempää rangaistusta puoltava tekijä. Syyntakeisuusarvioiden esiintyminen vaikuttaisi kuitenkin aineiston perusteella jokseenkin sattumanvaraiselta, mikä saattaa muodostaa ongelman kehitysvammaisten tekijöiden yhdenvertaisuuden kannalta, sillä tuomioistuimen syyntakeisuutta koskeva ratkaisu voi vaikuttaa tuomittavaan rangaistukseen merkittävästikin.
  • Hakala, Anniina (2022)
    Tiedekunta/Osasto - Fakultet/Sektion – Faculty Oikeustieteellinen tiedekunta Tekijä - Författare – Author Anniina Liisa Emilia Hakala Oppiaine - Läroämne – Subject Hallinto- ja hallintoprosessioikeus Työn laji - Arbetets art – Level Aika - Datum – Month and year Maisteritutkielma 16.08.2022 Laitos - Institution – Department Helsingin yliopisto Sivumäärä - Sidoantal – Number of pages XX + 67 Työn nimi - Arbetets titel – Title Rikoksentekijän yksityiselämän suoja perinteisessä mediassa – sananvapauden ja yksityiselämän suojan merkitys tiedon julkaisemisessa Tiivistelmä - Referat – Abstract Tämä tutkielmani käsittelee rikoksentekijän yksityiselämän suojaa perinteisessä mediassa. Muuttuva mediaympäristö on vaikuttanut ja tulee jatkossakin vaikuttamaan rikoksentekijän ja epäillyn yksityiselämän suojaan sekä median sananvapau- teen. Tämä tutkielmani pyrkii vastaamaan kysymykseen, milloin rikoksentekijästä saa julkaista yksityiselämää koskevaa tietoa perinteisessä mediassa ja tarkemmin myös siihen, pidetäänkö rikosta yksityiselämään kuuluvana tietona ja millä edellytyksillä näin on. Tutkielmani keskittyy nimenomaan rikoksentekijän yksityiselämän suojaan, mutta käsittelen aiheen kannalta tarpeellisilta osin myös epäillyn rikoksentekijän yksityiselämän suojaa. Tutkielmani tärkeimmät oikeuslähteet ovat oikeuskirjallisuus- ja artikkelit, hallituksen esitykset sekä oikeuskäytäntö. Tutkielmassani käsittelen ensin yleisellä tasolla perus- ja ihmisoikeuksia sekä yksityiselämän suojaa, sananvapautta ja hen- kilötietojen suojaa. Keskeisten käsitteiden tunteminen on tutkielmani kannalta keskeistä. Näiden jälkeen syvennyn tar- kemmin esimerkiksi median sananvapauteen ja journalistiseen poikkeukseen, jotka pohjustavat aihettani nimenomaan me- dian sananvapauden kannalta. Tutkielmani painottuu henkilötietojen suojaan siinä mielessä, että nimi ja kuva voidaan las- kea henkilötiedoiksi. Henkilötietojen suoja on kuitenkin yksityiselämän suojan osa-alue, joten tutkielmani teema kattaa kuitenkin yksityiselämän suojan yläkäsitteenä. Varsinaiseen tutkimuskysymykseeni vastaan erottelemalla kriteerit muun muassa rikoksentekijän iän, aseman sekä yleisen merkittävyyden kannalta. Tämän jälkeen käsittelen relevanttia KKO:n ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäy- täntöä sekä julkisen sanan neuvoston päätöksiä. Lopuksi tiivistän esittämäni yhteenvetoon sekä teen loppupäätelmiä. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Yksityiselämän suoja, sananvapaus, journalismi, journalistinen poikkeus, perinteinen media, rikoksentekijä, henkilötietojen suoja, hallinto- ja hallintoprosessioikeus Säilytyspaikka – Förvaringställe – Where deposited Oikeustieteellinen tiedekunta Muita tietoja – Övriga uppgifter – Additional information Tämä tutkielma on oikeustieteiden maisterin tutkinnon lopputyö
  • Saarvio, Inka (2017)
    Elinkautinen vankeusrangaistus on seuraamusjärjestelmämme ankarin rangaistus. Se kohdistetaan rikoksentekijöihin, jotka ovat syyllistyneet moraalisesti kaikkein moitittavimpina pidettyihin rikoksiin. Elinkautisvankeus kehittyi kuolemanrangaistuksen humaanimmaksi vaihtoehdoksi vaarallisten rikoksentekijöiden eristämiseksi. Nykyään elinkautisella on käytännön merkitystä törkeistä henkirikoksista eli murhista tuomittavana rangaistuksena. Tutkielmassa tarkastellaan elinkautisen vankeusrangaistuksen kehitystä osana suomalaista rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää. Kronologisesti etenevä kartoitus alkaa yhä voimassa olevan rikoslakimme säätämiseen vuonna 1889 johtaneista vaiheista ja syventyy lopulta tuoreimpiin uudistuksiin. Lainsäädännön muutoksia erityisesti lainvalmisteluaineiston valossa kartoittamalla piirtyy kuva kriminaalipoliittisten linjausten kehityksestä. Tutkielman lähtökohtana on elinkautisvankien määrässä 1970-luvulta lähtien havaittavissa oleva merkittävä kasvu. Elinkautisvankien määrä Suomessa oli yhdeksänkertaistunut vuoteen 2014 mennessä. Tutkielmassa esitetään tilastotiedoista todettavissa oleva noususuhdanne ja eritellään sitä selittäviä oikeudellisia tekijöitä. Lainsäädännön tuoreista muutoksista keskeiseksi nousee syyntakeisuussääntelyn muutos, jonka myötä myös alentuneesti syyntakeiset rikoksentekijät on vuoden 2004 alusta ollut mahdollista tuomita täyteen rangaistukseen. Käytännön tasolla havaittavissa on jo tätä ennen ollut myös syyntakeisuusarviointien tiukentuminen, jonka johdosta yhä harvempi tuomitaan lievennettyyn eli törkeiden henkirikosten osalta määräaikaiseen rangaistukseen. Elinkautinen poikkeaa luonteeltaan muista seuraamusjärjestelmämme vapausrangaistuksista, koska se on kestoltaan epämääräinen. Epämääräisen seuraamuksen oikeutuksesta on etenkin 1990-luvulta lähtien käyty kriittistä keskustelua ihmisoikeussopimusten velvoitteiden valossa. Lainsäädäntömme ei edellytä elinkautisvangin vapauttamista. Erityisestävyyden ja yhteiskuntaturvallisuuden tavoitteiden näkökulmasta epämääräisyyden etuna on se, että elinkautisvankia ei tarvitse vapauttaa ennen kuin tämän katsotaan olevan vaaraton. Vuodesta 2011 lähtien vapautettaville elinkautisvangeille on ollut tehtävä riskiarvio, jossa vangin riski syyllistyä uuteen väkivaltarikokseen on vapautusratkaisun pohjana. Vuodesta 1931 vuoteen 2006 elinkautisvankien vapauttaminen oli presidentin armahduksen varassa. Vuonna 2006 järjestelmässämme palattiin elinkautisvankien osalta säännönmukaiseen ehdonalaiseen vapauttamiseen, joka nyt asetettiin Helsingin hovioikeuden päätöksen varaan. Voimassa olevan sääntelyn mukaan elinkautisvanki voidaan vapauttaa aikaisintaan, kun rangaistuksesta on suoritettu 12 vuotta, tai rikoksen alle 21-vuotiaana tehneen kohdalla 10 vuotta. Käytännössä elinkautinen on kestänyt eri aikoina 10 vuodesta jopa 20 vuoteen. Keskimääräinen elinkautistuomio on pidentynyt 2000-luvulla. Elinkautisvangit voidaan ennen ehdonalaiseen päästämistä vapauttaa valvottuun koevapauteen. Menettely muodostaa asteittaisen vapauttamisen järjestelmän, jolla pyritään sopeuttamaan pitkäaikaisvanki osaksi yhteiskuntaa.
  • Turunen, Ilona (2019)
    Tutkielmassa keskitytään tutkimaan ensinnäkin sitä, miten rikoksen tekopaikka määritellään Suomen lainsäädännössä silloin, kun kyse on tietoverkossa tapahtuvasta rikoksesta. Keskiössä on rikoksen tekopaikkasääntely ja sen vertaaminen verkossa tapahtuvien rikosten erityispiirteisiin. Tutkielmassa verkossa tapahtuvalla rikoksella tarkoitetaan ensinnäkin rikoksia, jotka kohdistuvat tietoverkkoympäristöön ja toiseksi rikoksia, jotka tehdään tietoverkkoympäristöä hyödyntäen. Tutkielmassa pyritään lisäksi vastaamaan siihen, milloin Suomella on rikosoikeudellinen toimivalta verkossa tapahtuvaan rikokseen, jonka tekopaikka on Suomen lisäksi määriteltävissä myös toiseen valtioon. Tutkimus on pääasiassa lainopillinen tutkimus, mutta suomalaista rikoksen tekopaikkaa koskevaa lainsäädäntöä verrataan myös erityisesti Ruotsin ja Saksan tekopaikkasääntelyyn sekä muihin relevantteihin EU- ja kansainvälisen rikosoikeuden lähteisiin. Rikoksen tekopaikkaa koskevat säännökset ovat valtion rikosoikeudellista toimivaltaa koskevan alueperiaatteen olennainen osa, mutta ne voidaan nähdä myös muiden toimivaltaperiaatteiden esikysymyksenä. Rikoksella voi olla yhtä aikaa monta tekopaikkaa. Tämän mahdollistaa ubikviteettiperiaate, jonka mukaan rikoksen tekopaikkana voidaan pitää varsinaisen tekijän tekopaikan lisäksi paikkaa, jossa teon seuraus ilmeni. Verkossa tapahtuville rikoksille on tyypillistä, joskaan ei välttämätöntä, että rikoksella voidaan katsoa olevan samanaikaisesti tekopaikka eri valtioissa ja että näillä valtioilla on samanaikainen rikosoikeudellinen toimivalta kyseiseen tekoon. Tämä oikeus ei ole rajoittamaton, vaan sitä rajoittaa ennen kaikkea ne bis in idem -kielto, joka estää syytteen nostamisen tai tuomitsemisen asiasta, josta jossain toisessa maassa on jo annettu lainvoimainen tuomio. Valtion rikosoikeudellisen toimivallan laajuuteen vaikuttaa se, onko kyseisen valtion alueelle paikannettu teko osa kokonaisuutta mutta silti jo itsenäisesti rangaistava, vai onko kyse osateosta, joka ei ole irrallaan tekokokonaisuudesta rangaistava. On katsottava, että jos Suomessa tehty teko ei ole yksinään rangaistava, on Suomella toimivalta käsitellä teko kokonaisuudessaan, vaikka osa siitä olisi tapahtunut ulkomailla. Vaikka teko katsottaisiin tehdyksi Suomessa, ei tekijä välttämättä ole toiminut Suomessa. Jos teon tunnusmerkistön mukainen seuraus ilmenee Suomessa, voidaan katsoa, että rikoksen tekopaikka on Suomessa. Mikä tahansa seuraus teosta ei siis käy rikoksen tekopaikan määräytymiseen sen perusteella. Toisaalta myös tunnusmerkistön mukaisella teolla täytyy olla riittävä liittymä rikosoikeudellista toimivaltaa käyttävään valtioon, jotta toimivallan käyttö ei loukkaa toisen valtion suvereniteettia. Verkossa tapahtuvien rikosten osalta voitaisiin katsoa, että tekopaikka määräytyisi myös palvelimen sijaintipaikan mukaan silloin, kun tekijä tarkoitti hyödyntää kyseistä palvelinta, vaikka oikeuskäytännössä tälle ei olekaan annettu ratkaisevaa merkitystä. Verkossa tapahtuville rikoksille ei ole joka tapauksessa ole omia tekopaikkasäännöksiä. Nykyiset säännökset soveltuvat verkossa tapahtuviin rikoksiin, mutta monet tulkintatilanteet ovat epäselviä. Rikoksen tekopaikkasääntelyn voidaan katsoa olevan huomattavasti tarkempi sellaisten verkossa tapahtuvien rikosten osalta, joista on sääntelyä esimerkiksi EU:n tasolla. Muutoin nykyinen rikoslaki ei tunnu huomioivan riittävästi verkossa tapahtuvien rikosten erityispiirteitä, vaikka lainsäätäjä onkin toistuvasti katsonut rikoslain tekopaikkasääntelyn vastaavan esimerkiksi direktiivien vaatimuksia. Nykyisen tekopaikkasääntelyn riskinä on esimerkiksi valtion rikosoikeudellisen toimivallan ulottaminen rikoksen tekopaikkasääntelyn varjolla pidemmälle, kuin mitä lainsäätäjä on tarkoittanut ja mahdollisuus liian herkästi ohittaa kaksoisrangaistavuuden vaatimus, jonka toteutumista edellytetään monen muun toimivaltanormin soveltamiseksi.
  • Vilma, Lario (2022)
    Rikoksen uhrien asemaa parannettiin vuonna 2012, kun Euroopan unioni (EU) antoi direktiivin rikoksen uhrien oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä neuvoston puitepäätöksen 2001/220/YOS korvaamisesta (uhridirektiivi). Uhridirektiivissä säädetyillä menettelyllisillä oikeuksilla konkretisoitiin rikoksen uhrin oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin, josta säädetään sekä Suomen perustuslain 21 §:ssä että EU:n perusoikeuskirjan 47 artiklassa. Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin on yksi oikeussuojan saatavuuden osatekijä, jossa ideana on, että yksilöillä on tosiasiallinen mahdollisuus käyttää oikeuksiaan yhteiskunnassa, joka on kirjattu myös uhridirektiivin tarkoitukseksi. Uhridirektiivin 4 artiklassa säädetään rikoksen uhrin oikeudesta saada tietoa uhrille turvatuista oikeuksista rikosprosessissa alkaen ensimmäisestä yhteydenotosta jäsenvaltion toimivaltaiseen viranomaiseen. Oikeuden tarkoituksena oli parantaa rikoksen uhrien tietoisuutta oikeuksistaan sekä mahdollisuutta käyttää niitä. Uhridirektiivin 4 artikla täytäntöön pantiin Suomessa lisäämällä esitutkintalain 4 lukuun uusi 18 §, jonka mukaan esitutkintaviranomaisen on ilmoitettava asianomistajalle heille kuuluvista oikeuksista ilman aiheetonta viivytystä. Suomessa yleisenä esitutkintaviranomaisena toimii poliisi, jolloin poliisilla on ensisijainen velvollisuus turvata rikoksen uhrin tiedonsaantioikeus esitutkinnassa. Uhridirektiivistä ja sen kansallisesta täytäntöönpanosta huolimatta Euroopan komission mukaan uhridirektiivi ja sen 4 artikla ei täysin toteudu sen tavoitteiden mukaisella tavalla. Komission mukaan rikoksen uhreilla ei edelleenkään ole riittävää tietoisuutta oikeuksistaan. Tutkielman osana tehtiin asiantuntijahaastatteluja sen selvittämiseksi, miten tiedonsaantioikeus toteutuu tosiasiallisesti Suomessa. Haastatteluissa ilmeni, että rikoksen uhreja tiedotetaan oikeuksistaan, mutta ei kuitenkaan niin kuin uhridirektiivi edellyttää. Jotta rikoksen uhrin oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin sekä sitä konkretisoivat uhridirektiivissä säädetyt oikeudet toteutuvat, tulee poliisien toimintaa kehittää. Silloin, kun tiedonsaanti toteutetaan EU-oikeuden sekä uhridirektiivin tavoitteiden mukaisella tavalla, uhreilla on tietoisuus oikeuksistaan ja mahdollisuus käyttää niitä. Vain tällöin rikoksen uhrien oikeussuojan saatavuus sekä oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin voi tosiasiallisesti toteutua.
  • Siirilä, Johannes (2021)
    Tutkielmassa käsitellään kuulemista ja läsnäolovelvollisuutta koskevien esitutkintalain säännösten soveltamisalaa. Tarkastelussa on erityisesti tilanne, jossa mahdollinen rikoksentekijä on identifioitavissa ja rikoksen selvittämisintressi on suuri, mutta esitutkinnan aloittamiskynnyksen ylittyminen ei ole selvää. Kyse voi olla esimerkiksi epämääräisestä huhupuheesta, jonka mukaan tietty henkilö on syyllistymässä tai on jo syyllistynyt vakavaan rikokseen. Tällöin arvioitavaksi tulevat poliisin toimivaltuudet ennen esitutkintaa sekä esitutkinnan käynnistämisen edellytykset. Täsmällinen sääntely esitutkinnan ulkopuolelle jäävistä esitutkintaviranomaisen toimenpiteistä on vähäistä. Kuuleminen ennen esitutkintaa on lainsäädännön tasolla alustavia puhutteluja koskevan esitutkintalain 7:20 ja esiselvitystä koskevan esitutkintalain 3:3.2 varassa. Kuulemiseen liittyy keskeisellä tavalla esitutkintalain säännökset läsnäolovelvollisuudesta: ilman rikoksesta epäiltyyn rinnastettavan henkilön velvollisuutta olla läsnä kuulemistilaisuudessa, jää tosiasiallinen mahdollisuus kuulla henkilöä helposti toteutumatta. Tutkielman ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä on se, millä edellytyksillä rikoksesta epäiltyyn rinnastettavaa henkilöä voidaan kuulla ja millä edellytyksillä hänet voidaan velvoittaa saapumaan kuultavaksi ennen esitutkinnan aloittamista. Toisena tutkimuskysymyksenä on se, onko kuulemista ja läsnäolovelvollisuutta ennen esitutkintaa koskevalle tarkemmalle sääntelylle tarvetta. Tutkimuskysymyksiä lähestytään lainopin keinoin tutkimalla voimassa olevaa lainsäädäntöä ja muita oikeuslähteitä, kuten oikeuskirjallisuutta. Tutkielman tärkeänä oikeuslähteenä on eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisukäytäntö. Esitutkinnan aloittamisharkinta on usein oikeusasiamiehen tarkastelun kohteena. Tutkielmassa osoitetaan, että rikoksesta epäiltyyn rinnastettava henkilö voidaan asettaa matalalla kynnyksellä rikoksesta epäillyn asemaan esitutkinnassa. Tällöin sovellettavaksi tulevat kaikki kuulustelua ja läsnäolovelvollisuutta esitutkinnassa koskevat esitutkintalain säännökset. Rajatapauksissa, henkilön aseman ollessa aidosti epäselvä, häntä voidaan kuulla ennen esitutkintaa kuultavan prosessuaalisessa asemassa. Tällöin on sovellettava alustavia puhutteluja koskevaa esitutkintalain 7:20:ää, johon ei liity läsnäolovelvoitetta. Lainsäädännön selkeyttämisen ja yhdenmukaisen laintulkinnan kannalta on välttämätöntä säätää nykyistä täsmällisemmin kuulemisesta ja läsnäolovelvollisuudesta ennen esitutkintaa.
  • Vuorela, Miikka (2014)
    Suomen nykyinen virallinen oikeustilasto alkaa vaiheittain 1800-luvun loppupuolelta, kun sen kerääminen annettiin uusien viranomaisten hoidettavaksi. Tilastollisen Päätoimiston aloittama rikollisuustilasto alkaa vuonna 1891 ja vankeinhoitohallituksen kokoama vankilukutilasto kymmenen vuotta aikaisemmin, vuonna 1881. Käsillä olevan tutkielman tarkoituksena on ollut kerätä ja työstää prokuraattorin kertomussarjan pohjalta aikasarja, joka ulottaisi oikeustilaston niin kauas historiaan, kuin mahdollista. Sarjan julkaiseminen aloitettiin Keisarillisen Suomen Senaatin prokuraattorin toimesta vuonna 1839, mutta se saavutti lopullisen muotonsa vasta vuonna 1842. Tämä on ensimmäinen kerta, kun sarjan sisältämien tietojen pohjalta kootaan yhtenäinen tilasto. Aikasarja alkaa vuodelta 1842 (vankilukutietojen osalta vuodelta 1843) ja se jatkuu katkeamattomana aina vuoteen 1890 saakka. Kerätty tilasto jatkaa käytettävissä olevaa virallista oikeustilastoa ajallisesti lähes viidelläkymmenellä vuodella taaksepäin. Tarkasteluajanjaksolla tuomioistuimiin tulleiden rikosasioiden laatu muuttui merkittävästi. Valtion aseman vahvistuessa siirtyi valvonnan painopiste pois moraalista kohti yleisempiä yhteiskunnallisia intressejä. Myös rikollisuuden alueellisessa rakenteessa tapahtui kehitystä, kun väestö alkoi hiljalleen muuttaa kaupunkeihin. Rikollisuuden määrässä suhteessa maan väkilukuun ei sen sijaan tapahtunut suuria muutoksia. Oikeusjärjestelmä eli murroskautta myös rangaistusten mittapuulla. Asenneilmapiirin ja lainsäädännön muutosten seurauksena perinteisestä ruumiinrangaistuksesta luovuttiin asteittain ja se korvautui vapausrangaistuksella. Kun tarkastelukauden alussa ruumiin- ja kuolemanrangaistukset käsittivät yli 65 prosenttia muista kuin sakkorangaistuksista, oli vastaava luku vuosisadan lopussa vain noin 15 prosenttia. Ehdottomasti merkittävin tilastomuutos tapahtui vuosina 1867–1869 jolloin törkeiden rikosten määrä kasvoi räjähdysmäisesti, mutta laski nopeasti entiselle tasolleen. Omaisuusrikosten määrä kasvoi, mutta väkivaltaisuus väheni. Kysymys oli suurista nälkävuosista, jotka aiheuttivat kansalle yhden sen historian vaikeimmista yhteiskunnallisista kriiseistä. Tutkielmassa muutosta arvioidaan kriminologian klassisten selitysmallien kautta ja havaitaan, etteivät ne kykene selittämään sitä. Tuomioistuintilaston luotettavuutta horjuttamalla pureudutaan piilorikollisuuden ongelmaan, jonka selvittämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaisempia tulkintavaihtoehtoja. Nälkävuodet aiheuttivat merkittäviä muutoksia paitsi yksilöiden, myös yhteiskunnan rakenteiden ja kulttuurin tasolla. Näistä tärkeimmät olivat nälän ja kuoleman aiheuttama asenneilmapiirin turtuminen, katastrofin aiheuttamat tilaisuusrakenteen ja oikeuslaitoksen toiminnan muutokset sekä rikollisten tekojen ja rangaistusten arvomuutokset. Tämän projektin myötä avautuu merkittäviä kysymyksiä oikeushistorialliselle ja kriminologiselle jatkotutkimukselle. Ensimmäisessä vaiheessa nyt kerätty aineisto on yhdistettävä olemassa oleviin tilastoihin. Siten käytettävissä olisi vuodesta 1842 nykypäivään ulottuva kattava oikeustilasto, joka mahdollistaisi laajat ja monipuoliset aikasarja-analyysit Tilasto tarjoaisi myös lukuisia mahdollisuuksia yksittäisten muutosten tutkimiselle, kuten nälkävuosien esimerkillä osoitetaan. Tutkielmassa käydään läpi prokuraattorin kertomuksien pohjalta kerätyn oikeustilaston sisältöä ja käyttökelpoisuutta tutkimuksen lähdeaineistona. Siinä myös luodaan normatiivisen ja tilastollisen aineiston pohjalta kokonaisvaltainen yleiskuva aikakauden rikosoikeudellisesta järjestelmästä. Lopuksi tietoa käytetään konkreettisesti hyväksi, kun nälkävuosien rikollisuuden muutoksia analysoidaan paitsi kriminologian teorioiden, myös laajempien ja tulkinnanvaraisempien selitysvaihtoehtojen kautta.
  • Lindeman, Inkeri (2019)
    Rikosprosessiin kuuluu olennaisena osana jännite rikosvastuun toteuttamisen ja menettelyllisen oikeusturvan välillä. Prosessissa onkin pyrittävä tietynlaiseen tasapainoon syytetyn oikeusturvan ja totuuden selvittämisen välillä. Oikeudenmukainen oikeudenkäynti sisältää oikeussuojatakeita, joilla pyritään turvaamaan menettelyllinen oikeusturva rikosprosessissa. Yksi näistä oikeussuojatakeista on rikoksesta syytetyn tai rikoksesta epäillyn oikeus avustajaan. Tässä tutkielmassa tutkitaan rikoksesta syytetyn tai epäillyn oikeutta avustajaan osana oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. Aihetta tutkitaan perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskeinen tutkimuskysymys on, minkälainen asema oikeudella avustajaan on oikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä. Tutkimusongelman voi toisaalta kääntää myös seuraavasti: Voiko oikeudenkäynti olla oikeudenmukainen, vaikka syytetyn oikeus avustajaan ei toteutuisi? Tutkimuksessa selvitetään myös, mikä on avustajaoikeuden sisältö tänä päivänä ja minkälaisia ulottuvuuksia siihen liittyy, sekä minkälaisia funktioita tai tavoitteita oikeudella avustajaan on rikosprosessissa. Tutkielman metodina on pääosin lainoppi. Lisäksi tutkielmaan sisältyy lyhyt empiirinen osuus, jossa tarkastellaan, miten yleisesti eri oikeuslähteitä on sovellettu korkeimman oikeuden avustajaoikeutta koskeneissa ennakkopäätöksissä. Oikeus avustajaan on perustuslain 21.2 §:n, Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan sekä KP-sopimuksen 14 artiklan turvaama oikeus. Siitä on tarkempaa sääntelyä myös kansallisessa lainsäädännössä. EIT:n ja KKO:n ratkaisuissa on täsmennetty avustajaoikeuteen liittyviä yksityiskohtia. Avustajaoikeuteen pitäisi kuulua syytetyn oikeus valita avustajansa sekä oikeus luottamukselliseen neuvonpitoon avustajan kanssa. Oikeuden pitäisi toteutua todellisesti ja tehokkaasti, eikä vain näennäisesti. Rikoksen vakavuus tai asian monimutkaisuus sekä epäillyn haavoittuvainen asema korostavat viranomaisten velvollisuutta huolehtia avustajaoikeuden toteutumisesta. Epäillyllä on oikeus myös luopua oikeudesta avustajaan, kunhan se tapahtuu yksiselitteisesti ja vähimmäistakeiden toteutuessa. Jos näitä edellä mainittuja ulottuvuuksia ei saavuteta ja epäillyn oikeus avustajaan jää toteutumatta esitutkinnassa, voidaan katsoa, että epäillyn oikeutta avustajaan on rajoitettu. Oikeuskäytännössä luotujen oikeusohjeiden mukaan oikeutta avustajaan voidaan rajoittaa, jos käsillä on tapauksen olosuhteissa pakottavia syitä. Vaikka käsillä ei olisi ollut pakottavia syitä rajoittaa oikeutta avustajaan, ei rajoittaminen uusimpien EIT:n ratkaisujen valossa vielä välttämättä johda EIS 6 artiklan loukkaukseen. Silloin loukkaus todetaan vain, jos oikeudenmukainen oikeudenkäynti on kokonaisuutena arvioiden vaarantunut tapauksen tosiseikaston valossa. Tuoreimman käsityksen mukaan siis oikeus avustajaan ei vaikuta olevan itsenäinen EIS:n turvaama oikeus, vaan oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin kuuluva osaominaisuus. Tutkielmassa todetaankin, että avustajaoikeuden painoarvo vaikuttaa EIT:n argumentaatiossa vähentyneen tuoreimman oikeuskäytännön myötä. Tutkielmassa selvitetään myös, että oikeudella avustajaan turvataan monia epäillylle rikosprosessissa kuuluvia oikeuksia, kuten itsekriminointisuojaa, syyttömyysolettamaa, kontradiktorista periaatetta, sekä esimerkiksi sitä, että epäiltyä kohdellaan vapaudenmenetyksen aikana asianmukaisesti. Avustajalla saattaa olla myös psykologinen merkitys epäillylle. Tutkielmassa esitetäänkin, että avustajaoikeuden painoarvon vähentymistä voidaan kritisoida myös siksi, että oikeus avustajaan vaikuttaa olevan funktioidensa takia merkitykseltään keskeinen oikeussuojan tae. Tutkielmassa myös selviää, että Euroopan ihmisoikeussopimusta sovelletaan korkeimman oikeuden ennakkopäätöksissä varsin usein ja melko laadukkaasti. Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja sen sisältämä oikeus avustajaan onkin vakiinnuttanut ihmisoikeutena paikkansa KKO:n argumentaatiossa. Sen sijaan ratkaisuissa viitataan varsin harvoin perustuslain 21.2 §:ään, mikä viittaa siihen, ettei oikeutta avustajaan aina hahmoteta KKO:n argumentaatiossa ainakaan ensisijaisesti perusoikeussäännöksenä.
  • Herva, Eveliina (2020)
    Menettelyn rikosoikeudenkäynnissä ja myös laajemmin rikosprosessissa on oltava laillista ja oikeudenmukaista. Yksilön oikeus saada osakseen oikeudenmukainen kohtelu on turvattu PL 21 §:ssä oikeusturva-perusoikeutena ja EIS 6 artiklassa oikeutena oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Yksi tärkeimmistä oikeusturvaa ja menettelyllistä oikeudenmukaisuutta turvaavista tekijöistä on oikeudenkäynnin julkisuus. Rikosoikeudenkäynnin yleisöjulkisuus toteutuu modernissa nopeaa tiedonvälitystä korostavassa yhteiskunnassa välillisesti joukkotiedotusvälineiden eli median kautta mediajulkisuutena. Tutkielmassa tarkastellaan rikosasian mediajulkisuutta ja mediajulkisuuden vaikutuksia syytetyn oikeusturvaan ja oikeusturvan toteutumiseen kotimaisessa rikosprosessissa. Tutkielmalla on tarkoitus luoda yleiskuva siitä, mitä on rikosuutisoinnista johtuva mediajulkisuus nykyaikana, ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla syytetyn oikeusturvan näkökulmasta. Oikeusturva-perusoikeus suojaa syytettyä paitsi itse rikosoikeudenkäynnissä myös laajemmin rikosprosessissa niin ennen kuin jälkeenkin oikeudenkäynnin. Siksi mediajulkisuuden vaikutukset ja niiden tarkastelu on jaettu tutkielmassa oikeudenkäyntiä edeltäviin, oikeudenkäyntiin kohdistuviin ja oikeudenkäyntiä seuraaviin. Mediajulkisuuden syytetyn oikeusturvaa turvaavat vaikutukset perustuvat läpi rikosprosessin pitkälti yleisöjulkisuuden ja sen oikeusturva- ja kontrollifunktion tehokkaaseen toteuttamiseen. Kun yleisö ei seuraa tietoyhteiskunnassa välittömästi rikosoikeudenkäyntejä, saati laajemmin rikosasioiden käsittelyä rikosprosessissa, yleisöjulkisuuden ja sen funktioiden tehokas toteutuminen käytännössä edellyttävät tiedotusvälineiden välityksellä toteutuvaa mediajulkisuutta. Mediajulkisuus on kuitenkin välittömästä yleisöjulkisuudesta eroava ja erillinen ilmiö, minkä vuoksi sillä on syytetyn oikeusturvaan nähden myös sellaisia itsenäisiä vaikutuksia, joita yleisöjulkisuuteen ei liity. Julkisuus ja julkisuusvaikutukset ovat mediajulkisuudessa vielä asteen yleisöjulkisuutta voimakkaampia, ja mediajulkisuus kohdistuu korostetusti esitutkintavaiheeseen, vaikka esitutkinnan avoimuus yleisölle on hyvin rajoitettua verrattuna yleisölle lähtökohtaisesti avoimeen oikeudenkäyntiin. Nämä mediajulkisuuden yleisöjulkisuudesta erottavat tekijät näyttäytyvät syytetyn oikeusturvan näkökulmasta etenkin negatiivisina sävyinä. Tuomalla kattavasti esille mediajulkisuuden erilaisia vaikutuksia, tutkielmalla on tarkoitus kiinnittää huomiota ennen kaikkea mediajulkisuuden ongelmakohtiin, jotta ne tiedostettaisiin, ja syytetyn oikeusturvan toteutuminen voitaisiin turvata myös mediajulkisessa rikosprosessissa. Näiden vaikutusten pohjalta tutkielmassa esitetäänkin perusteltuja kannanottoja siihen, millä toimin syytetylle voitaisiin kaiken mediajulkisuuden keskellä turvata oikeusturva-perusoikeuden täysimääräinen toteutuminen. Tutkielman keskeiset johtopäätökset ovat, että mediajulkisuudella on lukuisia sekä positiivisia että negatiivisia, voimakkuudeltaan vaihtelevia vaikutuksia syytetyn oikeusturvaan, ja moni negatiivinen vaikutus voitaisiin välttää joko viranomaisen tai tiedotusvälineen edustajan aktiivisella oikeusturvan turvaamiseen pyrkimisellä. Syytetyn oikeusturvan täysimääräinen toteutuminen ja mediajulkisuuden negatiivisten vaikutusten karsiminen edellyttävät, että niin rikosprosessin viranomaiset kuin rikosasioista uutisoivat tiedotusvälineiden edustajatkin oppivat ensi alkuun ymmärtämään mediajulkisuuden roolin tietoyhteiskunnassa sekä mediajulkisuuteen liittyen paitsi omansa, myös toistensa roolit ja vastuut – ja sen jälkeen kantamaan vastuunsa.
  • Loikkanen, Tim (2021)
    Oikeudenkäynnin asianosaisten todistelukertomuksilla on merkittävä asema tuomioistuimen todistusharkinnassa. Todistelukertomuksille annettavan näyttöarvon määrittely on yksi tuomioistuimen vaikeimpia näytön arviointiin liittyviä tehtäviä. Samalla tavoin todistelukertomuksen antamatta jättämisen arviointia voidaan pitää vähintäänkin yhtä haasteellisena. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää, millaisin edellytyksin rikosasian vastaajan vaikeneminen voidaan ottaa asiassa huomioon todisteena ja kuinka vahva todistusvoima sille voidaan antaa. Tutkielmassa käsitellään myös sitä, millä tavoin rikoksesta epäillyn vaikeneminen esitutkinnassa voidaan huomioida myöhemmässä oikeudenkäynnissä. Oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 6 §:n nojalla vastaajan passiivinen menettely voi kuitenkin tulla arvioitavaksi todisteena oikeudenkäynnissä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja korkeimman oikeuden oikeuskäytännössä on vahvistettu, että syyttömyysolettama ja itsekriminointisuoja muodostavat rikosasian vastaajalle absoluuttisen oikeuden vaieta asiassa, mutta eivät kuitenkaan estä vaikenemisesta tehtäviä johtopäätelmiä vastaajan vahingoksi. Vaikenemisen huomioiminen vastaajan kannalta haitallisena todisteena edellyttää, että vastaajalle on muodostunut selitysvelvollisuus asiassa. Vaikenemisesta ei voi muodostua asian ainoaa tai ratkaisevaa todistetta. Olennaista on myös huomioida se, että vastaajalla voi olla hyväksyttävä syy vaieta, jolloin vaikenemiselle ei voida antaa todistusvaikutusta asiaa ratkaistaessa.
  • Ketola, Akseli (2022)
    Oikeus oikeudenmukaisen oikeudenkäyntiin on perus- ja ihmisoikeus, jonka osatekijänä on oikeudenkäynnin kohtuullinen kesto. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisukäytännössään hyväksynyt kohtuullista kestoa koskevan rikkomuksen hyvittämisen, jolloin hyvityksen saanutta henkilöä ei voida enää pitää ihmisoikeusloukkauksen kohteena. EIT on antanut sopimusvaltioille melko vapaat kädet loukkauksen hyvittämisessä, mutta asettanut reunaehdoksi sen, että hyvityksen on oltava nimenomainen ja mitattava. Viivästyneen rikosprosessin tapauksessa yksi mahdollinen keino on alentaa vastaajalle tuomittua rangaistusta. Suomessa KKO on vakiintuneesti katsonut rangaistusta voitavan alentaa rikoksen tekemisestä kuluneeseen pitkään aikaan rinnastettavana kohtuullistamisperusteena. Mahdollisina hyvityskeinoina on pidetty niin rangaistuksen varsinaista alentamista kuin lievemmän rangaistuslajin tuomitsemista ja joskus myös rangaistuksen tuomitsematta jättämistä. Syytteen hylkääminen tai tutkimatta jättäminen on ollut mahdollista vain hyvin poikkeuksellisesti. Oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittäminen on ollut KKO:ssa esillä yleensä vain yhden perustelukappaleen mittaisena sivuasiana, joten hyvitystasosta ei pysty tekemään tarkkoja päätelmiä vain KKO:n ratkaisujen perusteella. Tutkielmassa onkin koottu hovioikeuksien 2010-luvun ratkaisuista 66 ratkaisua käsittänyt empiirinen aineisto asian selvittämiseksi. Tyypilliseksi viivästysasiaksi osoittautui törkeä talousrikos (46/66), josta tyypillisesti tuomitaan lyhyehkö alle kahden vuoden vankeusrangaistus. Alkuperäisen rangaistuksen ollessa sakkoa suosittiin pienissä sakkorangaistuksissa tuomitsematta jättämistä ja suuremmista tuntuvaa alentamista esimerkiksi reilulla kolmasosalla. Vankeusrangaistuksia tyypillisesti lyhennettiin pituudeltaan; ehdolliseksi määräämistä käytettiin harvoin ja tuomitsematta jättäminen tai sakkorangaistuksen tuomitseminen edellytti poikkeuksellisen huomattavaa viivästystä. Pituutta lyhennettäessä mediaanihyvitys oli 24 % tai kaksi kuukautta. Hyvitystaso oli aineiston tyyppitapauksessa eli 1-2 vuotta viivästyneessä törkeässä talousrikoksessa 2-4 kuukautta. Tältä osin hovioikeudet olivat melko yhtenäisiä, mutta hajontaa esiintyi alkuperäisen vankeusrangaistuksen ollessa pitkä. Erityisesti vankeusrangaistusten pidentyessä oli epäyhtenäistä tulisiko hyvityksen olla prosenteissa vai kuukausissa samanlainen kuin lyhyissä vankeusrangaistuksissa. Yksittäistapauksessa tuomittuun hyvitykseen laskentatavan valinnalla saattoi olla jopa vuosissa mitattava vaikutus.
  • Kastula, Teemu (2009)
    Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaan jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa, kun päätetään hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan taikka häntä vastaan nostetusta rikossyytteestä. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 13 artiklassa puolestaan edellytetään, että jokaisella, jonka ihmisoikeussopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava käytettävissään jonkinlainen tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt. Erityisesti oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevan sopimusmääräyksen soveltamisalaa on määrittänyt olennaisella tavalla Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, jonka yhtenä tehtävänä on ihmisoikeussopimuksen mukaan tutkia yksityishenkilöiden sille tekemiä valituksia, joissa väitetään jonkin sopimusvaltion loukanneen ihmisoikeussopimuksessa heille tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia. Ihmisoikeustuomioistuin on 2000-luvun aikana antanut lukuisia tuomioita, joissa se on todennut Suomen rikkoneen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevaan sopimusmääräykseen sisältyvää kohtuullisen ajan vaatimusta. Niin ikään ihmisoikeustuomioistuin on useassa tapauksessa katsonut, ettei Suomen valtionsisäisessä oikeudessa ole kyetty turvaamaan kohtuuttoman pitkäkestoisten oikeudenkäynteihin osallisille yksilöille tehokkaita oikeuskeinoja oikeudenkäyntien viivästystä vastaan. Usein arvioitavana ihmisoikeustuomioistuimessa on ollut suomalaisen rikoslainkäytön joutuisuus, ja erityisen usein ihmisoikeussopimuksen 6 artiklaan sisältyvää kohtuullisen ajan vaatimusta on katsottu rikotun laajojen ja vaikeiden talousrikosasioiden tutkinnassa ja käsittelyssä. Lainsäätäjä on pyrkinyt vastaamaan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä esiin tulleisiin ongelmiin muun muassa uudella lailla oikeudenkäyntien viivästymisen hyvittämisestä, jossa säädetään oikeudenkäynnin viivästyksen perusteella asianosaiselle suoritettavasta kohtuullisesta rahamääräisestä hyvityksestä, sekä oikeudenkäymiskaaren uudessa 19 luvussa säädettävällä mahdollisuudella pyytää asiaa käsittelevää käräjäoikeutta määräämään juttu kiireelliseksi. Sanotut yleisissä tuomioistuimissa käytävien oikeudenkäyntien viivästyksiä vastaan olevia tehokkaita oikeuskeinoja koskevat lait tulevat voimaan vuoden 2010 alussa. Tässä aineellisen ja menettelyllisen rikosoikeuden rajamaastoon sijoittuvassa tutkielmassa selvennetään sitä, millaisia vaatimuksia rikoslainkäytön joutuisuudelle ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa asetetaan sekä sitä, millaisia valtionsisäisiä tehokkaita oikeussuojakeinoja rikosoikeudenkäyntien viivästyksiä vastaan ihmisoikeussopimuksen artiklassa edellytetään. Edelleen tutkielmassa selvitetään sitä, millaisia ongelmia suhteessa rikosprosessin joutuisuuteen ja rikosoikeudenkäynteihin osallisten oikeussuojakeinoihin prosessin viivästyksiä vastaan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä on Suomen osalta todettu sekä sitä, miten hyvin vireillä olevat lainsäädäntöuudistukset vastaavat oikeudenkäytännössä todettuihin ongelmiin. Ihmisoikeussopimuksen 6 ja 13 artikloissa kansalliselle oikeudenhoidolle asetettuja vaatimuksia tarkastellaan tutkielmassa niin rikoksesta epäillyn ja rikosasian vastaajan (syytetyn) kuin rikoksen asianomistajan (uhrin) näkökulmasta, ja keskeisenä lähteenä työssä tältä osin on ihmisoikeustuomioistuimen Suomea koskeva oikeuskäytäntö, jota on seurattu aina vuoden 2009 kesäkuun loppuun saakka. Tutkielmassa vahvasti läsnä olevan perus- ja ihmisoikeusnäkökulman lisäksi työssä pyritään tuomaan esiin rikosasioiden kohtuullisen käsittelyajan merkitys suhteessa aineellisen ja menettelyllisen rikoslain taustatavoitteisiin, ja peruslähtökohtana tutkielmassa onkin, että rikosprosessiin osallisten yksilöiden oikeusturvan lisäksi rikosasian viivytyksetön ja ihmisoikeussopimuksen artiklan mukaisesti kohtuullisessa ajassa tapahtuva selvittäminen edistää myös aineellisen rikoslain taustalla vaikuttavissa rangaistusteorioissa rangaistuksiin liitettyjä estäviä ja sovituksellisia vaikutuksia sekä rikosprosessioikeuteen sisältyvien rikosvastuun tehokkaan toteuttamisen ja aineellisen totuuden tavoitteiden toteutumista.
  • Vihla, Mari (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan todistusoikeudellisia hyödyntämiskieltoja, joissa on kyse siitä, että tietyn asiassa mahdollisesti relevantin todisteen ottaminen osaksi oikeudenkäyntiaineistoa kielletään sen lain- tai oikeudenvastaisen hankkimistavan vuoksi. Tutkimuskysymyksenä on, milloin rikoksella hankitut todisteet tulee asettaa hyödyntämiskieltoon. Tutkielmassa toisin sanoen tarkastellaan todisteiden hyödynnettävyyteen liittyviä rajanvetoja erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa viranomainen (poliisi) tai yksityinen henkilö on hankkinut todisteen jollakin rikoslaissa kriminalisoidulla teolla. Tutkielman keskeisenä tausta-ajatuksena on se, että hyödyntämiskieltoharkinta heijastaa pyrkimystä rikosprosessin erisuuntaisten tavoitteiden, rikosvastuun toteuttamisen ja syytetyn oikeusturvan takaamisen, väliseen tasapainottamiseen. Hyödyntämiskielloille on kirjallisuudessa esitetty moninaisia funktioita, mutta pohjimmiltaan niissä on kyse syytetyn oikeusturvan sekä perus- ja ihmisoikeuksien takaamisesta – siitä, että aineellisen totuuden mukaista lopputulosta ei voida tavoitella keinolla millä hyvänsä. Hyödyntämiskieltoproblematiikan yhteydessä merkitystä saavat yhtäältä materiaaliset perusoikeudet, joita todisteen lainvastaisella hankkimisella on mahdollisesti loukattu, sekä toisaalta prosessuaalisena perusoikeutena turvattu oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Tutkielmassa taustateemana tarkastellaan myös hyödyntämiskielto- ja näyttöarvoharkinnan välistä suhdetta ja esitetään, että nämä harkintamuodot tulisi erilaisen luonteensa vuoksi pitää toisistaan selkeästi erillään. Vuoden 2016 alusta voimaan tulleeseen uuteen oikeudenkäymiskaaren 17 lukuun on otettu hyödyntämiskieltoja koskeva säännös, jollaista todistelulainsäädäntöön ei aiemmin ole sisältynyt. Hyödyntämiskieltojen kodifioinnilla vallitsevaa oikeustilaa ei sinänsä muutettu, vaan sitä pyrittiin lähinnä selkiyttämään. Tutkielmassa käydään läpi uuden sääntelyn pääpiirteet siten, että tarkastelun painopisteenä ovat erityisesti tutkimuskysymyksen näkökulmasta relevantit seikat. Uutta sääntelyä tarkastellaan myös kriittisessä valossa nostaen esille eräitä siihen liittyviä ongelmia. Lisäksi tarkastellaan sääntelyn taustalla olevaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja havaitaan, että lähtökohtaisesti uusi sääntely täyttää EIT:n käytännöstä ilmenevät oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuudelle asetettavat vaatimukset. Toisaalta huomataan, että joissain tilanteissa ihmisoikeustuomioistuimen linjausten soveltaminen kansalliseen hyödyntämiskieltoharkintaan voi arviointitapojen erilaisuuden vuoksi olla haastavaa. Kysymystä rikoksella hankittujen todisteiden hyödynnettävyydestä tarkastellaan uuden sääntelyn ja EIT:n käytännön ohella myös aiemman kotimaisen oikeuskäytännön sekä oikeuskirjallisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa päädytään esittämään, että rikoksella hankittuja todisteita koskevan hyödynnettävyysharkinnan lähtökohtaolettamana tulisi yleisestä lainvastaisesti hankittujen todisteiden hyödynnettävyyttä koskevasta pääsäännöstä poiketen olla hyödyntämiskiellon asettaminen. Kyseinen poikkeus ei kuitenkaan koske yksityisen henkilön rikoksella hankkimia todisteita. Rikoksella hankittuja todisteita ei toisaalta koske samanlainen ehdoton hyödyntämiskielto kuin niin sanotun rikosprovokaation kautta saatuja todisteita, vaan rikoksella hankitun todisteen hyödynnettävyyden arvioinnissa on viime kädessä kyse rikosvastuu- ja oikeusturvatavoitteiden välisestä punninnasta. Joissain tilanteissa rikoksella hankitut todisteet voivat siis niitä koskevasta hyödyntämiskielto-olettamasta huolimatta olla hyödyntämiskelpoisia.
  • Kyllönen, Hilla (2017)
    Tutkimuksen aiheena on rikoskonkurrenssi eli rikosten yhtyminen. Rikoskonkurrenssiin kuuluvat kysymykset siitä, kattaako tekijän menettely yhtä useamman rikostunnusmerkistön sekä siitä, voidaanko tekijän katsoa rikkoneen tiettyä tunnusmerkistöä yhtä useamman kerran. Rikoskonkurrenssi on kotimaisessa oikeustieteellisessä tutkimuksessa melko vähälle huomiolle jäänyt rikosoikeuden yleisten oppien osa-alue. Tutkimuksessa pyritään tuomaan esille rikoskonkurrenssin merkitys sekä rikoskonkurrenssin asema osana rikosoikeutta ja sen yleisiä oppeja. Rikoskonkurrenssista ei ole laissa säännöksiä, minkä johdosta sen tulkinta on oikeustieteen ja -käytännön varassa. Rikoskonkurrenssin arviointikriteerit ovat korostuneen tunnusmerkistökohtaisia mutta myös konkreettisista teko-olosuhteista riippuvia, mikä tekee aiheesta niin tutkimuksen kuin koko rikoslainkäytön kannalta jokseenkin vaikeasti hahmotettavan kokonaisuuden. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, minkälaisilla ratkaisuperusteilla konkurrenssitilanteet oikeuskäytännössä ratkaistaan. Kysymystä on pyritty selvittämään tarkastelemalla korkeimman oikeuden 2000-luvulla julkaistuja konkurrenssia koskevia ennakkopäätöksiä. Tutkimuksen erityinen tavoite on tarkastella, miten nykyinen rikoskonkurrenssia koskeva tulkinta näyttäytyy laillisuusperiaatteen näkökulmasta ja mitä ongelmia laillisuusperiaatteen näkökulmasta tarkasteltuna mahdollisesti ilmenee. Tutkimuksen tavoitteena on myös konkurrenssiopin oikeudellisen luonteen tarkastelu.
  • Heinonen, Maija (2021)
    Venäjän rikoslailla on monia yhteneväisyyksiä Suomen rikoslainsäädännön kanssa. Venäjän perustuslain suojaamat ihmisoikeudet ovat sopusoinnussa Euroopan ihmisoikeussopimuksen kanssa. Venäjä on Euroopan neuvoston jäsen ja maailman mittapuulla melko hyvinvoiva valtio. Tästä huolimatta maan ihmisoikeustilanne on valitettava ja rikoslainsäädäntö kaipaa uudistusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selventää Venäjän rikosoikeudellisen lainsäädännön kehitystä Neuvostoliiton syntymisestä tähän päivään saakka. Pohdinnan kohteena oli myös tulevaisuus: mihin suuntaan ollaan nyt matkalla. Huomion keskipisteessä ovat rangaistukset ja kriminaalipolitiikka. Analyysin lopputuloksena on, että suuressa mittakaavassa Venäjän rikoslainsäädäntö on matkalla kohti repressiivisempää suuntaa huolimatta siitä, että hallituksen ääneen sanottu tavoite on rikoslain humanisoiminen. Suurimpia syitä hitaalle kehitykselle ovat korruptio, poliisi- ja oikeuslaitoksen puutteet sekä historiallinen taakka.
  • Kukkasniemi, Enni (2020)
    Rikosoikeudessa ihminen nähdään rationaalisena ja autonomisena toimijana, joka kykenee tekemään itsenäisiä valintoja. Kognitiivisessa psykologiassa on puolestaan esitetty, että merkittävä osa arkisesta päätöksenteostamme perustuu automaattiseen ajatteluun. Nämä kaksi ristiriitaiselta vaikuttavaa käsitystä muodostavat lähtökohdan käsillä olevalle tutkimukselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, täyt-tääkö psykologi Daniel Kahnemanin teoriaan perustuva nopea ajattelu rikosoikeudellisen syyllisyysperiaatteen edellytykset ja mitä on otettava huomioon, kun kognitiivisen psykologian teoriaa sovelletaan rikosoikeuteen. Syyllisyysperiaatteen mukaan ketään ei saa tuomita rangaistukseen ilman syyllisyyttä, eli tekijän on tullut suhtautua tekoon tavalla, joka oikeuttaa rikosoikeudellisen moitearvostelun. Periaatteen sisältö on tapana määritellä toisintoimimismahdollisuuden avulla, jonka mukaan tekijällä on tullut tekohetkellä olla kyky ja tilaisuus toimia toisin. Tahallisuus konkretisoi periaatetta lain tasolla, sillä myös se liittyy tekijän subjektiiviseen suhtautumiseen. Tahallisuuden alarajan muodostaa todennäköisyystahallisuus, joka edellyttää, että tekijän on täytynyt mieltää tietyn seurauksen aiheutuminen todennäköisemmäksi kuin sen syntymättä jääminen. Nopean ajattelun käsite haastaa syyllisyysperiaatteen sekä oletuksen ihmisestä autonomisena toimijana. Nopea ajattelu tarkoittaa auto-maattista ajattelua, johon liittyy hyvin vähän tai ei lainkaan tahdonalaista kontrollia. Kompromissina nopeasta reagoinnista seuraa kuitenkin mahdollisuus heuristiikoista johtuviin systemaattisiin virheisiin. Meillä on taipumus hyödyntää kuormittavampaa tietoista ajattelua vain sen verran kuin on välttämätöntä, minkä vuoksi nopean ajattelun osuus päätöksenteossa korostuu. Nopeaan ajatteluun perustuva toiminta ei teoriassa vaikuta täyttävän syyllisyysperiaatteen edellytyksiä. On olemassa tilanteita, joissa tekijällä ei tosiasiassa ole toisintoimimismahdollisuuden edellyttämää kykyä kontrolloida käyttäytymistään, mutta tuomioistuin ei tunnista kontrollin puutetta tai se tulkitsee, että tekijältä puuttuu tahallisuus. Tällä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä käytännössä, sillä toisintoimi-mismahdollisuus ja tahallisuus perustuvat samoihin lähtökohtiin. Myös tilaisuusedellytys voi jäädä täyttymättä, koska tekijä ei nopean ajattelun toimintaperiaatteiden ja siihen liittyvien ajattelun vääristymien vaikutuksesta välttämättä ole tietoinen kaikista tilanteen kannalta oleellisista seikoista. Oikeuskäytännön tarkastelu kuitenkin osoittaa, että toisintoimimismahdollisuuden täydellinen puuttuminen ei vaikuta todennäköiseltä. Luontevampi tulkinta olisi, että nopea ajattelu vääristää tekijän tekohetkellä tekemää seurauksen aiheutumista koskevaa todennäköisyys-arviota. Nopeaan ajatteluun liittyvä mieltämisen taso vastaa todennäköisyystahallisuuden rajanvetokriteerinä olevaa varsin todennäköisen käsitettä. Jos tekijä pitää nopeaan ajatteluun perustuvaa virheellistä käsitystään varsin todennäköisenä, ei hän ole samanaikaisesti voinut mieltää tosiasiassa aiheutunutta seurausta varsin todennäköiseksi. Nopeaan ajatteluun perustuvaa tekoa ei näin ollen tulisi katsoa tahal-liseksi. Kognitiivisen psykologian teorian hyödyntämiseen rikosoikeudessa liittyy kuitenkin haasteita. Ensinnäkin on esitetty, että tietoisella ajatte-lulla on jonkinlainen rooli myös automaattisessa ajattelussa, mutta sen osuutta on vaikea arvioida täsmällisesti. Toiseksi heuristiikkojen hyödyntäminen ajattelussa vaihtelee eri populaatioihin, yksilöihin sekä tilannetekijöihin liittyvistä syistä, mikä vaikeuttaa yhdenvertaisen kohtelun takaamista. Kolmanneksi näyttövaikeudet lisäävät epävarmuustekijöitä yleisesti nopean ajattelun vaikutusten osoittamisessa, mutta myös yksittäistapausta koskevan todistelun kannalta. Nopeaan ajatteluun perustuva teko ei siis täytä syyllisyysperiaatteen edellytyksiä ainakaan tahallisuuden osalta, jolloin tekijän ei tulisi katsoa olevan rikosoikeudellisessa vastuussa tällaisesta teosta, ellei teko ole tuottamuksellisena rangaistava. Toisen suuntaista johtopää-töstä voitaisiin puoltaa refleksinomaisia liikkeitä sekä affektitekoja koskevan tulkintakäytännön perusteella. Ongelmat kognitiivisen psyko-logian teorian hyödyntämisessä rikosoikeuden kontekstissa heikentävät kuitenkin johtopäätösten luotettavuutta.
  • Leppäniemi, Mika (2022)
    Maisteritutkielmani aiheena on rikosoikeudellinen vastuuikäraja ja katujengirikollisuuden vaikutus sen alentamistarpeeseen. Tarkastelen ensin erityisesti vastuuikärajan perusteluita ja aikaisempaa keskustelua sen muutostarpeesta sekä nuorisorikollisuuden erityisasemaa rikosoikeudessa ja kriminaalipolitiikassa. Tutkin myös nuorten katujengirikollisuutta kansainvälisen tutkimustiedon valossa ja pohdin ilmiön vaikutuksia nuorisorikollisuuteen ja sen kautta rikosoikeudelliseen vastuuikärajaan. Rikosoikeudellisen vastuuikärajan asettamisesta lain tasolla 15 ikävuoteen on Suomessa kulunut aikaa jo yli sata vuotta. Ajoittain herää keskustelua sen muutostarpeista. 2000-luvun vaihteessa aiheesta tehtiin useampi lakialoite ikärajan laskemiseksi tai poistamiseksi kokonaan. Vastuuikärajaa ja sen muutostarpeita käsiteltiin yhdessä eri instituutioiden kanssa rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Vielä tuolloin Suomeen ei ollut rantautunut nykymuodossaan nuorten katujengirikollisuus ilmiönä, mihin olisi ollut tarvetta reagoida tai ottaa kantaa. Tanskassa rikosoikeudellista vastuuikärajaa laskettiin 15 vuodesta 14 vuoteen vuonna 2010. Muutoksen vaikutuksesta nuorisorikollisuuteen on sen jälkeen tutkittu. Lopputuloksena nuorisorikollisuus ei vähentynyt – päinvastoin. Nuorten katujengit ovat ilmiönä Suomessa uusi. Ilmiö on ollut kansainvälisessä kirjallisuudessa tutkimuksen kohteena jo pitkään, etenkin Yhdysvalloissa. Nuorten katujengeihin liittyy alle 15-vuotiaita. Suomalaisessa julkisessa keskustelussa viitataan usein Ruotsin tilanteeseen ja siihen, ettei Suomessa kehitystä tulisi päästää kehitystä seuraamaan ruotsalaista kehitystä. Tarkastelemalla saatavilla olevaa kansainvälistä tutkimustietoa ja verraten sitä ruotsalaiseen tutkimustietoon, voidaan katujengien mekanismeissa todeta huomattavia yhtäläisyyksiä kansainväliseen tutkimustietoon. Näin ollen on perusteltua paneutua olemassa olevaan tietoon ja hyödyntää sitä pohdittaessa keinoja hidastaa kehityskulkua Suomessa. Tarkastelen myös haasteita, joita katujengirikollisuuteen liittyy. Keskustelun viivyttelyn voidaan todeta olevan ilmiöön vaikuttamisen ongelma, sillä se samalla vaikeuttaa nuoriin vaikuttamista tarpeeksi varhaisessa vaiheessa. Rikosoikeudellisten rangaistusten koventaminen ja muut kovat keinot nostetaan esille, jos pehmeämpiä preventiivisiä keinoja ei pystytä implementoimaan tarpeeksi ajoissa. Huoli kriminaalipolitiikan reaktiivisuudesta on usein kirjallisuudessa esitetty olevan epäsuotavaa. Tutkielmassa käsitellyn tiedon perusteella vaikuttaa siltä, että nuorten katujengirikollisuuteen reagoiminen tulisi vaatia erillisiä toimia. Ne keinot, joita tähän reagointiin voidaan valita, eivät kuitenkaan pelkisty vain koviin keinoihin. Loppupäätelmissäni tulen johtopäätökseen, jonka mukaan rikosoikeudellisen vastuuikärajan laskeminen ei ole toimenpide, johon pitäisi ryhtyä edes nuorten katujengirikollisuuden mahdollisesti lisääntyessä. Pohdin myös asioita, jotka kuitenkin voivat johtaa tämän keinon esilletuloon, mikäli ilmiöön ei reagoida tarpeeksi ajoissa muilla keinoilla.
  • Pellikka, Eero (2014)
    Lahjonta on tavattu jakaa aktiiviseen (lahjuksen antaminen) ja passiiviseen (lahjuksen ottaminen) lahjontaan sekä julkisen ja yksityisen sektorin lahjontaan. Jaottelun taustalla ovat olleet kriminalisointien erilaiset suojeluobjektit, ja säännösten kehitys ja soveltamiskäytäntö ovatkin Suomessa eriytyneet toisistaan. Joissakin maissa on kuitenkin päädytty ratkaisuun, jossa sama lahjusrikossäännöstö koskee niin yksityistä kuin julkistakin sektoria. Nämä erilaiset ratkaisut johtavat erilaisiin lopputuloksiin kansainvälisiin liikesuhteisiin kytkeytyvän lahjonnan rikosoikeudellisessa arvostelussa, joiden kriminaalipoliittista tarkoituksenmukaisuutta analysoin pro gradu -tutkielmassani. Työn keskeinen tutkimuskysymys on, mitkä ovat rikosoikeudellisen vastuun edellytykset lahjonnasta kansainvälisissä liikesuhteissa. Kansainvälisissä liikesuhteissa esiintyvä lahjonta on oma korruptoituneen toiminnan alatyyppinsä, jossa esiintyvät lainalaisuudet tulee ottaa rikoslain lahjuskriminalisointien ajantasaisuuden arvioinnissa huomioon. Tutkielmani jakautuu kansainvälisissä liikesuhteissa esiintyvän lahjonnan tekotapojen kuvaamiseen (modus operandi), Suomen, Ruotsin ja Yhdistyneen kuningaskunnan lahjusrikosjärjestelmien selvittämiseen sekä lopulta näiden maiden oikeusjärjestelmien lopputulosten vertailemiseen ja päätelmien tekoon. Empiiristä aineistoa Suomen rikossäännösten soveltamisesta on neljästä tuoreesta oikeustapauksesta, joissa suomalaisen yrityksen tai sen johtajien on epäilty lahjoneen ulkomaista virkamiestä julkisen hankinnan yhteydessä. Osassa näistä tapauksista oikeusprosessi on edelleen vireillä, mutta jokaisessa jutussa on tämän työn palauttamishetkellä viimeisimmässä tuomiossa hylätty syytteet törkeästä lahjuksen antamisesta ei näyttöä -perusteella. Ruotsin ja Yhdistyneen kuningaskunnan vastikään uusituissa lahjusrikossäännöstöissä on kriminalisoitu paitsi tahallinen lahjuksen antaminen myös lahjusrikosten tuottamuksellisia tekomuotoja. Näissä maissa rikosoikeudellinen vastuu lahjonnasta voi siten perustua paitsi osallisuuteen lahjuksen antamisesta myös siihen, että elinkeinonharjoittaja tai sen asiasta vastuullinen johtaja epäonnistuu elinkeinonharjoittajan lukuun toimivan henkilön antamien lahjusten estämisessä. Molemmissa maissa tuottamuksellisesta lahjusrikoksesta syytetty kuitenkin vapautuu rikosoikeudellisesta vastuusta, jos ilmenee, että elinkeinonharjoittajalla oli käytössä maissa sovellettavia lahjonnan vastaisia suosituksia vastaavat riittävät lahjonnan vastaiset toimintatavat. Vastuu lahjonnasta perustuu Suomessa luonnollisen henkilön osalta tietoiseen osallisuuteen ja oikeushenkilön osalta rikoslain 9:2 §:n mukaisiin oikeushenkilön rangaistusvastuun edellytyksiin. Suomen nykyiset lahjusrikossäännökset soveltuvat käytännössä heikosti kansainvälisissä liikesuhteissa tapahtuvaan lahjontaan. Nykyään lahjonta tyypillisesti naamioidaan konsultointimaksuina kolmannen henkilön eli välittäjän hoidettavaksi, ja lahjonnan paljastuttua elinkeinonharjoittaja voi yleensä onnistuneesti vedota tietämättömyyteensä. Lahjusrikossäännösten preventiofunktion parantamiseksi olisi suositeltavaa, että Suomessa otettaisiin käyttöön vaikutusvallan väärinkäyttöä ja lahjonnan tuottamuksellista rahoittamista koskevat rikossäännökset.
  • Lähteinen, Jemina (2024)
    Erilaisia keinoja nuorisorikollisuuden ja katujengi-ilmiön hillitsemiseksi on viime aikoina mietitty aktiivisesti. Esiin on noussut myös ehdotus rikosoikeudellisen vastuuikärajan laskemisesta alle 15-vuotiaisiin lapsiin. Tutkielmassa selvitetään ensinnäkin, olisiko rikosvastuuiän alentaminen perusteltua. Näkökulma tältä osin on kriminaalipoliittinen. Tutkielmassa selvitetään, miten lasten rikoksiin voidaan nykyisin reagoida. Lisäksi aihetta tarkastellaan lapsen oikeuksien sopimuksen, rangaistusteorioiden, kriminaalipolitiikan ja tutkimustiedon valossa. Toiseksi tutkielmassa selvitetään, olisivatko kansallisen rikosprosessimme eri vaiheet nykyisellään soveltuvia alle 15-vuotiaan rikoksesta epäillyn, rikosasian vastaajana olevan tai rikoksesta tuomitun lapsen rikosasian käsittelyyn. Tältä osin näkökulma on rikos- ja rikosprosessioikeudellinen sekä lapsioikeudellinen. Tutkielmassa selitetään systematisoimalla ja tulkitsemalla, miten lapsen oikeuksien sopimuksen edellyttämä rikosprosessin kuormittavuuden ja rangaistusten kohtuuttomuuden ”kompensointi” ilmenee kansallisessa lainsäädännössämme. Tutkimusmenetelmänä on lainoppi. Johtopäätökset tutkimustuloksista ovat, ettei vastuuikärajan laskeminen nähdäkseni olisi perusteltua. Mikäli vastuuikärajaa päädyttäisiin laskemaan, edellyttäisi tämä muutoksia nykyiseen prosessuaalista oikeusturvaa koskevaan kansalliseen sääntelyyn. Seuraamusjärjestelmän lievennysten osalta kansallinen lainsäädäntömme sen sijaan täyttää varsin hyvin lapsen oikeuksien sopimuksen asettamat vaatimukset.
  • Salmelainen, Viivi (2024)
    Euroopan unionin jäsenmaissa käytössä oleva arvonlisäverojärjestelmä on pitkälti harmonisoitu, kun taas rikosoikeus on perinteisesti ollut hyvin sidottu kansalliseen lainsäädäntöön. Euroopan unioni ja jäsenvaltiot ovat vuosia kamppailleet arvonlisäveropetosten ja niiden seurauksena aiheutuvan verovajeen kanssa, ja yhteistyö tältä osin jatkuu edelleen. Karusellipetokset ovat merkittävä esimerkki arvonlisäveropetoksesta, jolla käytetään hyväksi verotusjärjestelmän monimutkaisuutta ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden välisen verotusyhteistyön puutteita. Tutkielmassa havainnollistetaan, miten rikosoikeudellinen vastuu toteutuu suhteessa verokarusellien eri osapuoliin, kuten itse huijariyrityksiin, välikäsiin sekä mahdollisiin avustajiin mukaan lukien tiedostamattaan osana karusellia olevat toimijat. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten verokarusellitapauksissa sanktiojärjestelmään liittyvät oikeusvarmuuskysymykset on huomioitu. Tutkielman pääpaino on Suomen lainsäädännön analysoimisella, mutta petostyypin kansainvälisen luonteen vuoksi myös Euroopan unionin oikeus ja erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytäntö on huomioitu. Suomessa rikosvastuu perustuu erillisvastuun periaatteelle, ja osallisuusopin perusajatuksena on kaikkien rikokseen myötävaikuttaneiden rankaiseminen. Karusellipetoksissa rikosvastuun toteuttamiselle haasteita aiheuttaa juuri tekijäkysymykset ja tahallisuuden arviointi. Johtopäätösten perusteella arvonlisäverodirektiivin perusteella muodostuva osallisuus kriminalisoituun arvonlisäveropetokseen ei suoraan voi tarkoittaa syyllistymistä RL 29:1:n mukaiseen veropetokseen. Arvonlisäveron vähennysoikeuden epäämisen ei rikosvastuun muodostumisen tavoin voida katsoa edellytän tahallisuutta, vaan kyseessä on pikemminkin tuottamuksellinen toiminta, jossa verovelvollinen korkeintaan rikkoo huolellisuusvelvoitettaan.