Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Meltti, Tapio (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella jäämistöoikeudessa esiintyvän tasajaon periaatteen ja perintö- ja lahjaverolaissa säänneltyjen sukupolvenvaihdoshuojennussäännösten suhdetta oikeuden-mukaisuuden ja erityisesti tasajaon periaatteen sekä sen taustalla vaikuttavan yhdenvertaisuuden nä-kökulmasta. Tutkielma rajataan koskemaan ainoastaan listaamattomien osakeyhtiöiden sukupolven-vaihdoshuojennuksia. Tutkimuksen lähtökohtana on, että perintö- ja lahjaverosta ei ole toistaiseksi mielekästä luopua ja siten tutkielman huomio on kohdistettu sukupolvenvaihdoshuojennusten kehittä-miseen ja uudistamiseen. Käytetty tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen, eli tutkielmassa tutkitaan voimassa olevaa oikeutta. Tutkielmassa on sovellettu erityisesti ongelmakeskeistä lainoppia. Ongelmakeskeinen lainoppi lähtee siitä, että kun oikeudellinen ongelma on tunnistettu, pyritään löytämään keinot, joilla lainsäätäjä voi korjata oikeudellisen epäkohdan. Tutkimuksessa avataan tasajaon periaatetta, sen kaksitahoisuutta ja sen taustalla vaikuttavaa yhden-vertaisuusperiaatetta sekä niiden vaikutusta sukupolvenvaihdoksen huojennussäännöksiin. Huojennus-säännöksillä tarkoitetaan perintö- ja lahjaverolain 55–57 §:n sekä tuloverolain 48 §:n säännöksiä. Li-säksi tutkimuksessa on perehdytty voimassa oleviin sukupolvenvaihdoksen huojennussäännöksiin, jotta ymmärretään paremmin niiden mahdolliset puutteet ja kehitystarpeet. Tutkielmassa on nostettua esille kritiikkiä huojennussäännöksiä kohtaan ja kartoitettu miten sukupolvenvaihdoshuojennukset suh-teutuvat perustuslakiin nähden. Tutkimuksen mukaan huojennussäännökset eivät ole kaikilta osin ajan tasalla suhteessa tasajaon peri-aatteeseen ja sen taustalla vaikuttavaan yhdenvertaisuuteen ja niihin on syytä tehdä täsmennyksiä. Tasajaon periaatteella on vaikutusta sukupolvenvaihdoksen huojennussäännöksiä tulkittaessa. Tut-kielman mukaan suomalainen yhteiskunta ei ole vielä valmis luopumaan tasajaon periaatteen asemasta keskeisenä jäämistöoikeudellisena periaatteena ja tasajaon periaatteen asema jäämistöoikeuden kes-keisenä periaatteena ei ole edelleenkään horjunut. De lege feranda -kannanotoissa tehdään ja sukupol-venvaihdoksen huojennussääntöihin muutosehdotuksia. Muutosehdotuksissa keskeisin on perintö- ja lahjaverolain 55 §:n kumoaminen koska ei ole täyttä varmuutta täyttääkö se perustuslain rajoitukselle asetetut vaatimukset. Kumoamisen vastapainona tulisi muuttaa ja kehittää tuloverolain 48 §:ää.
  • Laaksonen, Ville (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan perintö- ja lahjaverolain 55 §:n mukaisten sukupolvenvaihdoshuojennusten maksuun panoon johtavaa pääosan luovutusta pykälän 5 momentin nojalla. Luovutusta ei ole määritetty lain tasolla, vaikka luovutusta sekä pääosan luovutusta on käsitelty lakia koskevissa esitöissä. Tutkielmassa keskitytään osakeyhtiössä tapahtuvaan sukupolvenvaihdokseen, jolloin luovutuksen kohteena ovat osakeyhtiön osakkeet. Toisessa luvussa tarkastellaan sukupolvenvaihdoshuojennusten soveltumisedellytyksiä perintö- ja lahjaverolain 55–57 §:n nojalla. Tutkimuskysymyksen kannalta keskeisimmät kysymykset kohdistuvat vähimmäisomistusosuuteen sekä tosiasiallisen päätöksentekovallan käyttömahdollisuuteen, sillä näillä katsotaan olevan merkitystä myös myönnettyjen sukupolvenvaihdoshuojennusten menettämisen osalta. Kolmannessa luvussa käsitellään perintö- ja lahjaverolain 55 §:n 5 momenttia ja niitä edellytyksiä, joiden nojalla myönnetyt sukupolvenvaihdoshuojennukset voidaan panna maksuun veronkorotuksin. Tarkastelun kohteena ovat etenkin perintöverotuksen uudistamistoimikunnan mietinnössä sekä sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverotyöryhmän mietinnössä esitetyt kannanotot huojennusjärjestelmän tavoitteista ja tarkoituksista sekä huojennusten menettämisestä. Tulkinta-apuna käytetään lisäksi tuloverolain 48 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen sukupolvenvaihdoshuojennussäännöstä koskevia esitöistä ja oikeuskäytäntöä. Neljännessä ja viidennessä luvussa käsitellään niitä erityiskysymyksiä, jotka liittyvät osakeyhtiön sukupolvenvaihdokseen. Neljännessä luvussa käsiteltävät kysymykset liittyvät laajempaan kysymykseen siitä, tulkitaanko osakkeiden luovutusta perintö- ja lahjaverolain mukaisesti vai sovelletaanko kyseiseen tilanteeseen soveltuvaa erityislakia. Luvussa esitettyä käytetään laajalti hyödyksi muualla tutkielmassa, sillä luvussa esitetty tuo esille sukupolvenvaihdoshuojennusten menettämiseen liittyvät tulkintavaikeudet. Viidennessä luvussa käsitellään niitä tilanteita, joissa sukupolvenvaihdoshuojennuksen kohteena olevassa osakeyhtiössä toteutetaan yritysjärjestelyitä viiden vuoden määräajan sisällä. Tarkastelun kohteena on ensinnäkin mitkä yritysjärjestelyt johtavat huojennusten menettämiseen, ja toiseksi mitkä katsotaan yritysjärjestelyn jälkeen niiksi osakkeiksi, joiden luovutus johtaa huojennusten menettämiseen. Kuudennessa ja seitsemännessä luvussa käsitellään osakkeiden pääosan luovutusta osakeyhtiöoikeuden näkökulmasta. Kuudennessa luvussa käsitellään osakkeiden pääosan luovutusta suhteellisen omistusosuuden vähenemisen johdosta, mikä voi aiheutua esimerkiksi osakeyhtiössä toteutetun osakeannin seurauksena. Tutkielmassa on päädytty esittämään, että huojennuksen saajan suhteellisen omistusosuuden vähenemistä olisi perustellumpaa arvioida tosiasiallisen päätöksentekovallan vähentymisen kautta. Seitsemännessä luvussa tarkastellaan vähemmistöosakkeenomistajien suojaksi katsottavien osakkeiden lunastusvelvollisuuksien ja -oikeuksien suhdetta osakkeiden luovutukseen. Tarkastelussa hyödynnetään perintö- ja lahjaverolain esitöissä esitettyjä kannanottoja vapaaehtoisiin ja pakkotäytäntöön perustuvien luovutusten erottelusta. Kahdeksannessa luvussa tarkastellaan osakassopimuksia ja niissä olevia ehtoja, joiden perusteella sukupolvenvaihdoshuojennusten kohteena olevat osakkeet voidaan joutua tarjoamaan muille lunastettavaksi. Tarkastelussa hyödynnetään laajalti oikeuskäytäntöä sekä perintö- ja lahjaverolain esitöissä esitettyjä kannanottoja. Osakassopimusten ja sukupolvenvaihdoshuojennusten menettämisen väliseen suhteeseen ei pystytä antamaan vastausta, ja tutkielmassa esitettyihin tulkintoihin vaaditaan vahvistus oikeuskäytännöstä.
  • Mäkäräinen, Emmi (2017)
    Sukupolvenvaihdoshuojennuksia koskevia säännöksiä löytyy sekä tuloverolaista että perintö- ja lahjaverolaista. Perintö- ja lahjaverolakiin sekä tuloverolakiin tuli vuoden 2017 alusta alkaen muutoksia liittyen vuoden 2017 talousarvioesitykseen. Muutosten myötä veroasteikkoja kevennettiin niin, että kevennysten painotus oli ensimmäisessä veroluokassa yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdosten edistämiseksi. Perintö- ja lahjaverolain sukupolvenvaihdosta koskevat huojennussäännöt ovat olleet esillä viime aikoina erityisesti alaikäisen perinnön- tai lahjansaajan aseman osalta. Hallituksen esityksessä esitettiin, että kun alaikäisen perillisen perintöosuuteen kuuluu huojennuksen edellytykseksi säädetty osa osakeyhtiön omistamiseen oikeuttavista osakkeista, yritystoiminnan jatkamisen arvioimisessa voitaisiin perillisen jatkamisena pitää̈ myös edunvalvojan toimintaa osakeyhtiössä̈. Lopulta hallituksen esitys kuitenkin hylättiin ensimmäisen lakiehdotuksen osalta. Käytännössä ilman huomiota jäi tuloverolain muuttamista koskeva toinen lakiehdotus. Ehdotus hyväksyttiin muuttumattomana eikä se herättänyt vastustusta missään vaiheessa eduskuntakäsittelyä. Vuoden 2017 alusta voimaan tullut tuloverolain 47 §:n muuttamisesta annettu laki muutti oikeustilaa jatkoluovuttaessa sellaista perintönä tai lahjaksi saatua omaisuutta, jonka perintö- tai lahjaverotuksessa on sovellettu perintö- ja lahjaverolain sukupolvenvaihdoshuojennussäännöksiä. Lakimuutoksen myötä tällaisen omaisuuden luovutusvoittoverotuksessa hankintamenona pidetään perintö- tai lahjaverotuksen huojennettua arvoa. Tämä arvo vastaa käytännössä 40 prosenttia yrityksen vertailuarvosta. Vanhan tuloverolain 47.1 §:n mukaan lahjana tai perinnöksi saadun omaisuuden edelleenluovutuksissa hankintamenona pidettiin yhden vuoden omistusajan jälkeen perintö- tai lahjaverotuksessa vahvistettua verotusarvoa, joka käytännössä vastasi omaisuuden sen hetkistä käypää arvoa. Säännös määritti näiden kahden verolajin, perintö- ja lahjaverotuksen sekä tuloverotuksen, keskinäisen suhteen. Se arvonnousu, jota tapahtui perinnönjättäjän elinaikana taikka lahjanantajan omistusaikana, ei tullut uudelleenverotettavaksi tuloverotuksessa, vaan siihen kohdistui perintö- tai lahjaverotus. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin jo ennen voimaantullutta muutosta katsottu, että huojennustilanteissa hankintamenon tulisi lähtökohtaisesti vastata huojennettua arvoa. Huojentamattoman arvon käyttöä hankintamenona on perusteltu sillä, ettei huojennus tulisi luovutusvoittoverotuksessa takautuvasti tuloutetuksi. Huojentamattoman arvon käyttöön hankintamenona on suhtauduttu oikeuskirjallisuudessa varauksellisesti sen johtaessa omaisuutta edelleen luovuttaessa luovutusvoittoverotuksessa normaalia edullisempaan verokohteluun. Verokohtelun erilaisuutta on pidetty ristiriitaisena sukupolvenvaihdoshuojennuksen tavoitteisiin nähden. Uuden tuloverolain 47.1 §:n voimaantulon myötä hankintamenona ei enää pidetä omaisuuden lahjoitus- tai perintösaannon aikaista käypää arvoa, mikäli omaisuus luovutetaan edelleen yli viiden vuoden kuluttua perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisesta. Viiden vuoden määräaika juontaa juurensa perintö- ja lahjaverolain 55.5 §:n ns. karenssiaikasäännöksestä, jonka mukaan sukupolvenvaihdoshuojennuksen edut menetetään, mikäli perintönä tai lahjaksi saatu omaisuus luovutetaan edelleen ennen kuin perintö- tai lahjaveron toimituksesta on kulunut viisi vuotta. Näin ollen karenssiajan jälkeen tapahtuvan sukupolvenvaihdosomaisuuden myynti johtaa huojennuksen takautuvaan tuloutumiseen luovutusvoittoverotuksessa. Käytännössä aliarvostetun arvon käytön rinnalla on mahdollisuus käyttää hankintameno-olettamaa, jonka avulla alhaisen hankintamenon aiheuttaman luovutusvoittoverotuksen kiristymistä voidaan hillitä tilanteissa, joissa myyntihinta on reilusti korkeampi kuin perintö- tai lahjaverotuksessa vahvistettu omaisuuden aliarvostettu arvo. Kun perintö- tai lahjaverotuksessa saadun huojennuksen tuoma etu on sitä suurempi, mitä suurempi on vertailuarvon ja omaisuuden käyvän arvon välinen ero, luovutusvoittoverotuksessa vero kiristyy vastaavasti sitä enemmän, mitä suurempi on vertailuarvon ja luovutushinnan välinen ero. Tutkielman painopisteenä on perintönä tai lahjana saadun yrityksen tai sen osan edelleenluovutukseen liittyvän luovutusvoittoverotuksen laskenta koskien sen määrittämiseksi tarpeellista hankintamenoa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan paitsi siihen, millä tavoin tuloverolain muutos näkyy Suomessa yleisesti verovelvollisen luonnollisen henkilön verotaakassa, myös siihen, millä edellytyksin perintö- ja lahjaverolain huojennussäännöksiä kannattaa soveltaa, mikäli perintönä tai lahjaksi saatua omaisuutta on tarkoitus luovuttaa edelleen.
  • Hänninen, Sini-Sofia (2020)
    Tietokoneet tekevät ihmisten arkeen vaikuttavia päätöksiä ohjelmoitujen päätössääntöjen, eli algoritmien, perusteella usein automaattisesti. Eräs yhteiskunnallinen toiminto, jonka parissa automatisoitu päätöksenteko on tyypillistä, on kulutusluotonanto. On tavallista, että tietokonealgoritmi toteuttaa kuluttajan luottokelpoisuuden arvioinnin, ja sitä kautta tekee päätöksen luottohakemuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä, automaattisesti. Tämän kaltaiseen menettelyyn liittyy oikeudenmukaisuuden toteutumiseen liittyviä riskejä. Onnistuuko algoritmi erottelemaan luottokelpoiset hakijat luottokelvottomista riittävän tarkasti kuitenkaan syrjimättä ketään? Onko hakijoiden pisteyttäminen sukupuolen perusteella sallittua, vai onko tällaisessa menettelyssä kyse kielletystä syrjinnästä? Kysymykset ovat tärkeitä, mutta samalla vaikeita, sillä niihin vastaamiseksi on ensin määriteltävä, mitä syrjinnällä algoritmisen päätöksentekojärjestelmän kohdalla tarkoitetaan. Tässä tutkielmassa algoritmien syrjivyyttä käsitellään tilasto- ja tietojenkäsittelytieteen parissa kehitetyn, algoritmin tekemien virheellisten päätösten suhteelliseen jakautumiseen keskittyvän, määritelmän avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten mainittu algoritmisen syrjinnän määritelmä olisi operationalisoitavissa osaksi alun perin ihmisen päätöksentekoa ohjailemaan kehitettyä syrjinnänvastaista oikeutta. Tarkastelu osoittaa, että syrjinnän oikeudelliset määritelmät eivät ongelmitta onnistu kattamaan tällaista syrjinnän määritelmää. Tältä osin tutkielma valottaa tarvetta uudistaa syrjintää koskevaa perusoikeusdoktriinia siten, että sen avulla kyetään tarkoituksenmukaisesti sääntelemään syrjinnästä myös algoritmisen päätöksenteon omat lainalaisuudet huomioon ottaen. Muussa tapauksessa vaarana on, että syrjintäsääntelyn soveltaminen johtaa epätasa-arvoisiin lopputuloksiin.
  • Murtovuori, Helmi (2023)
    Yrityskauppavalvonta on ollut olennainen osa Euroopan unionin kilpailuvalvontaa jo vuosikymmenten ajan. Liikevaihtorajoihin perustuva perinteinen rajaus valvontaviranomaisten tarkastelun piiriin kuuluvista yrityskaupoista on viime vuosina herättänyt kuitenkin laajasti keskustelua. Digitaali-, lääke- ja bioteknologia-alojen kilpailunäkökulmasta huolestuttava konsolidaatiokehitys, erityisesti niin kutsuttu tappohankintatrendi, on ajanut myös EU:n yrityskauppavalvonnan tehostamaan sulautuma-asetukseen perustuvia prosessejaan. Komission ajama asetuksen 22 artiklan siirtomekanismin tulkintamuutos on herättänyt yrityskentällä ja oikeustieteellisessä keskustelussa epävarmuutta ja huolia erityisesti suhteessa oikeusvarmuuden toteutumiseen. Tuore päätös unionin yleisen tuomioistuimen asiassa Illumina/Grail vahvisti komission kannan siitä, että tällä on oikeus hyväksyä yrityskaupan tutkinnan siirtäminen sulautuma-asetuksen 22 artiklan mukaista siirtomekanismia soveltaen myös sellaisesta jäsenvaltiosta, jolla ei kansallisen lainsäädäntönsä nojalla ole toimivaltaa suunnitellun yrityskaupan tutkimiseen. Tutkielmassa kartoitetaan eurooppalaisen yrityskauppavalvonnan keskiössä olevan sulautuma-asetuksen prosessuaalisia kysymyksiä, asetuksen 22 artiklan siirtomekanismin sisältöä ja toimintaa, mekanismin käytön kehitystä ja sen syitä, sekä kehityksen suhdetta oikeusvarmuuden periaatteeseen. Tutkielmassa havaitaan, että ajankohtaisten prosessuaalisten kysymysten voidaan katsoa nojaavan jo vakiintuneisiin yrityskauppavalvontaa koskeviin tehokkuusargumentteihin. Siirtomekanismin sisällön ja toiminnan kannalta kiinnostavimmat huomiot koskevat komission 22 artiklaa koskevaa aiempaa linjaa suhteessa kansalliset liikevaihtorajat alittaviin tapauksiin. Komission havaitaan aiemmin pyrkineen estämään tällaiset artiklan nojalla tehdyt siirtopyynnöt. Siirtomekanismin kehitystä ja sen syitä avataan tarkastelemalla komission ulostuloja ja yrityskaupan arvoon liittyvän soveltamiskynnyksen ympärillä käytyä debattia. Oikeusvarmuuden periaatteen määrittelyn jälkeen havaitaan, etteivät komission siirtomekanismia koskeva tulkintakehitys tai 22 artiklan laajan tulkinnan mahdollistavat soveltamisedellytykset välttämättä ole ristiriidassa oikeusvarmuuden periaatteen kanssa, erityisesti kun asiaa tarkastellaan fidusiaarisen oikeusvarmuuden näkökulmasta ja huomioidaan Euroopan unionin tuomioistuimen periaatetta koskeva epätäsmällinen, monitulkintainen ja harvoin oikeusvarmuuden rikkomisen toteava oikeuskäytäntö. Vaikkei tulkintamuutoksen katsota olevan sovittamattomissa yhteen oikeusvarmuuden periaatteen kanssa, sen soveltamisen katsotaan voivan johtaa yrityskentän kannalta epämieluisiin ja hankalasti ennakoitaviin tilanteisiin, joihin varautuminen edellyttää siirtomekanismitiedonannon huomioimista erityisesti komission tarkastelun keskiössä olevilla aloilla.
  • Suokas, Lauri (2022)
    Käsiteltyjen asioiden lukumäärillä mitattuna ylivoimainen enemmistö siviiliprosessissa käräjäoikeuksissa käsiteltävistä riita-asioista on riidattomia asioita, jotka käsitellään yleisestä siviiliprosessista erityissäännöksin muovatussa, yksinkertaistetussa menettelyssä. Näitä asioita kutsutaan summaarisiksi riita-asioiksi. Ylivoimainen enemmistö summaarisista riita-asioista koskee maksamattomia velkasatavia, ja riidattoman asian tuomioistuinkäsittelyn tavoitteena on mahdollistaa saatavan pakkotäytäntöönpano ulosottomenettelyssä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan summaaristen riita-asioiden käsittelyä käräjäoikeuksissa sekä summaaristen riita-asioiden käsittelyn päättäviä ratkaisuja. Tutkielmassa on kolme pääjaksoa, joista kussakin tarkastellaan yhtä tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, mikä on summaarisen riita-asian asema siviiliprosessin muotona ja miksi on säädetty erityisestä summaarisen riita-asian prosessista. Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastellaan summaarisen riita-asian vireillepanoa ja oikeuspaikkaa viimeisimmän, 1.9.2019 voimaan tulleen sääntelyuudistuksen jälkeen. Jaksossa summaarisen riita-asian sähköistä vireillepanoa ja oikeuspaikkaa koskevia erityissäännöksiä arvioidaan perusoikeuksien, erityisesti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta. Kolmas tutkimuskysymys on, millaisia erilaisia ratkaisuja käräjäoikeus voi summaarisessa riita-asiassa antaa ja kenellä on toimivalta kunkin ratkaisun antamiseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta tutkielmassa todetaan, että summaarisen riita-asian prosessi voidaan hyvin perustellusti määritellä siviiliprosessin erityiseksi prosessilajiksi. Näin siitä huolimatta, ettei prosessia ole oikeudenkäymiskaaren systematiikassa selvästi nimetty ja erotettu erilliseksi menettelyksi. Prosessin tarkoitus poikkeaa yleisestä siviiliprosessista, jonka tarkoituksena on saada ratkaisu asianosaisten väliseen riitaan. Summaarisen riita-asian prosessin tarkoituksena on tavallisesti ulosottoperusteen saaminen, minkä johdosta summaarisia riita-asioita koskeneissa 2000-luvun lainsäädäntöhankkeissa tavoitteina korostuivat oikeusturvan toteuttamisen ja konfliktinratkaisun sijaan prosessin nopeus ja taloudellisuus. Toista tutkimuskysymystä koskien tutkielmassa tarkastellaan 1.9.2019 voimaan tulleita muutoksia summaarisia riita-asioita koskeneessa sääntelyssä: pääsääntöistä velvollisuutta haastehakemuksen toimittamiseen sähköistä asiointiväylää käyttäen ja summaaristen riita-asioiden käsittelyn keskittämistä yhdeksään käräjäoikeuteen. Perusoikeusnäkökulmasta voimakkaimmin kysymyksiä herättää sähköistä asiointia koskevasta velvollisuudesta säädettyjen poikkeuksien rajaaminen yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Kolmatta tutkimuskysymystä käsiteltäessä pureudutaan yksipuoliseen tuomioon ja muihin erilaisiin ratkaisuvaihtoehtoihin, joihin summaarisen riita-asian käsittely käräjäoikeudessa voidaan päättää. Samalla tarkastellaan käräjäoikeuksien kansliahenkilökunnan toimivallan perusteita ja rajoja summaarisen riita-asian ratkaisijana.
  • Syrjälä, Pinja (2020)
    Franchisingkonseptin jäljittely on jokseenkin uusi ja yleistyvä ilmiö maailmalla, ja siitä ovat kärsineet niin suuret kansainväliset franchisingalan markkinajohtajat kuin pienemmät kotimaiset franchisingketjut. Franchisingkonseptin jäljittelyllä tarkoitetaan tässä tutkielmassa franchisingkonseptin elementtien kopioimista sellaisenaan tai vähäisin muutoksin kilpailevan liiketoiminnan käyttöön. Riski franchisingkonseptin jäljittelystä liittyy kolmansien tahojen lisäksi myös erityisesti franchisingketjun entisiin franchisingottajiin franchisingsuhteen päättymisen jälkeen. Franchisingantaja luovuttaa franchisingottajan käytettäväksi kilpailukykyisen franchisingkonseptin, joka on koko franchisingketjun menestyksen kannalta kriittinen tekijä. Näin ollen franchisingkonseptin suojaamistarvetta on arvioitava jo franchisingkonseptia rakentaessa sekä sopimusteknisesti franchisingsopimusta laadittaessa. Tämän oikeusdogmaattisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista suojaa franchisingkonsepti saa jäljittelyä vastaan voimassa olevan lainsäädännön perusteella sekä miten lainsäädännöllistä suojaa voidaan täydentää sopimusperusteisesti. Tavoitteena on lisäksi tarkastella, kuinka vahvoja erilaiset suojamuodot ovat ja mikä niiden suhde toisiinsa on. Lainsäädäntöön, oikeuskirjallisuuteen ja oikeustapauksiin kohdistuvan teoreettisen tutkimuksen ohella tutkielmaan sisältyy empiiristä oikeustutkimusta asiantuntijahaastatteluiden muodossa ja sopimuslausekkeiden tarkastelun avulla. Tällä hetkellä lakisääteinen suoja franchisingkonseptin jäljittelyä vastaan koostuu hajanaisesta kokoelmasta erinäisiä säädöksiä, jotka soveltuvat parhaiten franchisingkonseptin yksittäisten elementtien suojaamiseen. Vahvinta lainsäädännöllistä suojaa nauttivat franchisingkonseptiin kuuluvat immateriaalioikeudet ja liikesalaisuudet, joista säädetään erityislaeilla. Sen sijaan muut franchisingkonseptin esteettiset, toiminnalliset ja vuorovaikutukselliset elementit eivät pääsääntöisesti saa suojaa SopMenL:n (22.12.1978/1061) 1 §:n yleislauseketta koskevan oikeustapausanalyysin perusteella. Sen nojalla on myös todettavissa, etteivät SopMenL:n mukainen orjallinen jäljittely ja norkkiminen sovellu tulkintavaikeuksitta franchisingkonseptin jäljittelytapauksiin, sillä on käytännössä vaikea osoittaa franchisingkonseptin omaperäisyyttä ja tunnusomaisuutta. Franchisingkonseptin suojaamisen suurimpana haasteena voidaankin pitää sitä, että kilpailunvapauden ja elinkeinovapauden nojalla jäljittely on lähtökohtaisesti sallittua. Jäljittelyvapauden vuoksi franchisingkonseptin suojaaminen edellyttää tuekseen vahvoja perusteita, koska franchisingkonseptin suojaamistoimet rajoittavat vapaata kilpailua. Näin ollen jo olemassa olevien lakisääteisten suojamuotojen hyödyntäminen franchisingkonseptin suojaamiseksi on korostuneessa asemassa, ja niiden etuna on myös suoja kolmannen tahon tekemältä jäljittelyltä tai hyväksikäytöltä. Franchisingsopimuksen sopimusehdoilla voidaan täydentää lakiperusteista suojaa, ja tämä on välttämätöntä tarpeeksi kattavan suojan saamiseksi entisen franchisingottajan jäljittelyä vastaan. Franchisingkonseptin jäljittelyä voidaan ennaltaehkäistä tehokkaasti varsinkin franchisingantajan know how’ta ja muuta luottamuksellista tietoa suojaavilla salassapitovelvoitteilla, ketjun good will -arvoa suojaavalla kilpailukiellolla, franchisingkäsikirjaa suojaavalla materiaalien palautusvelvollisuudella sekä immateriaalioikeuksien käytön lopettamisvelvollisuudella. Näitä velvoitteita voidaan lisäksi tehostaa sopimussakkolausekkeella. Tutkielmassa on myös tarkasteltu sopimusvapauden periaatteen nojalla nimenomaista franchisingkonseptiin kohdistuvaa jäljittelykieltoa, joka ei ole toistaiseksi vakiintunut osaksi suomalaista franchisingalan sopimuskäytäntöjä. Franchisingkonseptin jäljittelykielto kuitenkin täydentäisi sopimusperusteista suojaa varsinkin siinä tapauksessa, että sille hyväksyttäisiin kilpailuoikeudellisessa mielessä pidempi voimassaoloaika franchisingsopimuksen päättymisen jälkeen kuin kilpailukiellolle. Sopimusperusteisella suojallakin on omat rajansa, eikä franchisingkonseptia voida suojata jäljittelyltä täysin kattavasti sopimusperusteisestikaan ottaen huomioon kohtuullisuuden vaatimuksen. Franchisingtoiminnassa olennaista onkin, että franchisingkonsepti pidetään kilpailukykyisenä kehittämällä sitä jatkuvasti, jotta franchisingketju pärjää markkinoilla kilpailijoitaan vastaan myös mahdollisista jäljittelytapauksista huolimatta.
  • Olander, Ilkka (2021)
    Tutkielmassa haetaan teoreettisia lähtökohtia kestävän kulutuksen edellytykset huomioivaa Hans-Wilhelm Micklitzin peräänkuuluttamaa "uutta EU-kuluttajaoikeutta" varten tarkastelemalla sääntelyn järjestämistä oikeusfilosofi Martha Nussbaumin kyvykkyysnäkökulman (capabilities approach) avulla. Työssä sitoudutaan unionin primaarioikeuden lähteisiin ja huomioidaan näitä edistäviä kuluttajansuojan ja kestävän kehityksen strategioita, mutta irrottaudutaan voimassaolevan johdetun oikeuden tasosta. Tutkielman menetelmänä on teoreettinen lainoppi de lege ferenda –painotuksella. Käymällä läpi kirjallisuudessa esitettyjä ajatuksia kuluttajasta kansalaisena sekä kestävän kulutuksen ja oikeuden kohtaamisesta esitetään kuluttajan suojaamisen ja vastuuttamisen tasapainottamiseksi kuluttajan moraalisista intresseistä hahmotelma, joka nimetään muodossa "kuluttajan oikeus kestävään kulutukseen ja toimintaympäristöön". Käsitteen perustana on ajatus kuluttajan oikeudesta osallistua kaupallisilla ratkaisuillaan sellaisiin kulutushyödykemarkkinoihin, jotka ovat kestävät ja mahdollistavat ihmisten kyvykkyyksien toteuttamista globaalisti. Hyödyntämällä Böckin, Kleinen ja Schlailen luomaa käsitettä kuluttajan rajoitetusta moraliteetista muotoillaan kaksi hahmotelmaa nussbaumilaiseksi ”laajennetun kuluttajaoikeuden” malliksi, jotka nimetään kuluttajan vastuuttamista korostavaksi "aktiivisen kuluttajakansalaisen malliksi" ja kuluttajan vastuullisuusharkinnan rajoittuneisuutta korostavaksi "suojattavan kuluttajakansalaisen malliksi". Näistä ehdotetaan uuden, laajennetun EU-kuluttajaoikeuden perustaksi jälkimmäistä sekä esitetään otettavaksi koko kulutushyödykemarkkinoiden sääntelyllistä kehystä jäsentäväksi periaatteeksi "kestävän kulutuksen metaoikeusperiaate”. Tämän ratkaisun perusteluiksi esitetään ensiksi SEU 3 artiklan, SEUT 11 ja 12 artikloiden sekä unionin perusoikeuskirjan 37 ja 38 artikloiden johdonmukainen luenta, toiseksi unionin sitoutuminen YK:n Agenda 2030 -ohjelman tavoitteisiin ja nykyisen kuluttaja-asioiden toimintaohjelman kuluttajia vihreään siirtymään voimaannuttavat ja osallistavat lähtökohdat sekä kolmanneksi YK:n ja Consumers Internationalin kuluttajan oikeuksia koskevien ohjeistusten ottaminen vakavasti kestävään kulutukseen liittyviltä osilta.
  • Pentti, Jaana (2015)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää lapsen asemaa suomalaisessa lastensuojelussa ja erityisesti huostaanottoprosessissa 1800-luvulta nykypäivään. Kyseessä on oikeushistoriallinen tutkielma, jonka tarkoituksena on oikeudellisen muutoksen analyysi. Lapsen aseman kehittymistä on tutkielmassa seurattu osana hyvinvointivaltion kehitystä. Tutkielman johdanto-osassa esitellään tutkimuskysymys ja tutkimusmetodi sekä käsitellään hyvinvointivaltion kehittymisen taustateoriaa. Seuraavissa luvuissa tutkielma etenee kronologisesti. Tutkielman toinen luku käsittelee aikaa ennen vuoden 1936 lastensuojelulain säätämistä sekä lastensuojelulain säätämiseen johtanutta kehityskulkua sekä hyvinvointivaltion esivaiheena pidettävän huoltovaltion kehittymistä. Kolmannessa luvussa tarkastellaan lastensuojelun kehittymistä II Maailmansodan jälkeen Suomen suuren rakennemuutoksen ja hyvinvointivaltion kehittämisen aikaan sekä seurataan vuoden 1983 lastensuojelulain säätämiseen johtanutta kehitystä. Neljännessä luvussa seurataan sekä yhteiskunnan että lastensuojelun kehitystä 1980-luvun nousukaudesta 1990-luvun lamaan, hyvinvointivaltion jälkiekspansiiviseen aikaan ja vuoden 2007 lastensuojelulain säätämiseen. Viimeisessä luvussa tehdään yhteenveto lapsen asemassa tapahtuneesta muutoksesta ja etsitään sille syitä.
  • Luukko, Mikael (2014)
    Asianajajan ja asianajajalaitoksen riippumaton asema on oikeusvaltion kannalta yhtä tärkeä seikka kuin esimerkiksi tuomioistuinten riippumattomuus. Riippumattomuus saavutetaan eriyttämällä asianajajien kontrolli itsenäisen asianajajajärjestön tehtäväksi. Tällöin puhutaan asianajajajärjestelmän rakenteellisesta riippumattomuudesta, jota ylläpidetään Suomen asianajajaliiton itsesääntelyn perusteella. Itsesääntely on viime vuosikymmeninä siirtynyt lähemmäksi yhteissääntelyjärjestelmää, jossa asianajajien kontrolli lähentyy Suomen asianajajaliiton ja julkisen vallan yhteistoimintaa. Yksittäisen asianajajan ammatillinen riippumattomuus perustuu lain tasolla suojattuihin vapausoikeuksiin, kuten luottamuksensuoja ja asianajosalaisuus. Yhteiskunnan ja oikeuselämän kehittyessä asianajajajärjestöjen julkiset tehtävät ja rooli ovat kasvamassa. Kansainvälinen ja kansallinen lainsäädäntökehitys luo paineita asianajajan ammatilliselle riippumattomuudelle. Tässä työssä tutkitaan suomalaisen asianajajan riippumatonta asemaa ja sen kehitystä etenkin asianajajalaitoksen rakenteellisen riippumattomuuden kannalta. Asianajajan ammatillista riippumattomuuta käsitellään esimerkinomaisesti työn loppuosassa. Aiheena etenkin asianajosalaisuuden murtaminen ulkoa tulleen sääntelyn peruusteella.
  • Haapamäki, Saara (2016)
    Tutkielma keskittyy suomalaisen luottotietotoiminnan kehitykseen ja positiivisten luottotietojen keräämiseen. Suomessa on harjoi-tettu luottotietotoimintaa yli 100 vuoden ajan, ja tänä aikana on useaan kertaan mietitty positiivisten luottotietojen sisällyttämistä luottotietorekisteriin. Tällä hetkellä Suomessa kerätään luottotietorekistereihin vain negatiivisia tietoja, eli maksuhäiriömerkintöjä. Useimmissa EU-jäsenvaltioissa kerätään rekistereihin myös positiivisia tietoja, kuten rekisteröidyn henkilön luottojen määrä, tulot tai kiinteistöomistukset. Tutkielmassa tutustutaan erilaisiin malleihin luottotietorekistereistä eri maiden lainsäädännön ja esimerk-kien kautta. Positiivisten luottotietojen keräämiseen liittyy läheisesti tietosuojaongelmat. Esimerkiksi Suomessa positiivisten tietojen poisjättä-mistä on perusteltu yksityisyyden suojan loukkauksella. Tämän vuoksi tutkielmassa tutustutaan lähemmin EU-tason sääntelyyn henkilötietojen suojasta, erityisesti perehtyen uuteen tietosuoja-asetukseen ja sen tuomiin muutoksiin henkilötietojen keräämisen suhteen. Toisena syynä positiivisten tietojen esteeksi on perusteltu sen mukanaan tuomio hallinnointikuluja. Tutkielmassa pereh-dytään tarkemmin siihen, mitä kaikkia kuluja todella positiivisten tietojen kerääminen toisi mukanaan. Tarkoituksena tutkielmassa on löytää mahdolliset ratkaisut esitettyihin ongelmiin ja perehtyä tarkemmin esitettyjen ongelmien todellisuuteen. Koko EU-alueella on tällä hetkellä voimakkaasti lisääntymässä palveluiden digitalisointi ja tämä vaikuttaa Suomessakin. Suomeen ollaan tällä hetkellä perustamassa uusia sähköisiä rekistereitä, jotta tietoa voitaisiin käsitellä nopeammin ja helpommin. Tutkiel-massa tutustutaan näihin uusiin rekistereihin ja pohditaan mahdollisuutta käyttää niitä hyödyksi luotonantotilanteessa positiivisen luottotietorekisterin luomisen suhteen. Aihe on ajankohtainen, sillä EU:n uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan tänä vuonna ja kah-den vuoden siirtymisajan jälkeen tulee vuonna 2018 kaikkien jäsenvaltioiden sääntely olla sillä tasolla. Tietosuoja-asetus tuo mu-kanaan uusia periaatteita, joilla voi olla suurikin vaikutus luottotietotoimintaan. Tutkielmassa selvitetään vastausta seuraaviin kysymyksiin: Mikä on estänyt positiivisten luottotietojen keräämisen Suomessa ja miten nämä esteet voitaisiin välttää? Miltä luottotietotoiminnan tulevaisuus Suomessa näyttää, olisiko positiivisten luottotietojen kerääminen tarvittavaa vai voitaisiinko löytää toinen ratkaisu?
  • Seljavaara, Semmi (2023)
    Jo usean vuosikymmenen ajan Euroopan unionin yhtiöoikeudessa on tullut esille yhtiöiden kotipaikan siirtoja koskevia oikeudellisia epäselvyyksiä. Ne ovat syntyneet Euroopan unionin jäsenvaltioiden kansallisen sääntelyn eroavaisuuksista. Yhdenmukaistetun sääntelyn puutteen katsottiin vaikeuttaneen yhtiöiden rajat ylittäviä kotipaikan siirtoja, ja samalla se synnytti epävarmuuden yhtiön toiminnan jatkumisesta. Muutosdirektiivillä (EU 2019/2121) pyrittiin poistamaan epäselvyyksiä ja erityisesti helpottamaan yhtiöiden sijoittautumisvapautta. Suomessa direktiivin edellyttämät muutokset totutettiin pääosin lisäämällä osakeyhtiölakiin (624/2006) uusi 17 a luku, joka tuli voimaan 31.1.2023. Tutkielmassa käsitellään osakeyhtiölaissa tarkoitetun suomalaisen osakeyhtiön suoraa rajat ylittävää kotipaikan siirtoa toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon. Suora kotipaikan siirto tarkoittaa yhtiömuodon muutosta, jossa yhtiö muutetaan toisen Euroopan unionin jäsenvaltion lainsäädännön mukaiseksi oikeushenkilöksi ja samalla vähintään sen sääntömääräinen kotipaikka siirretään kyseiseen valtioon. Tarkastelun kohteena ovat etenkin siirron edellytykset ja prosessi. Lisäksi tuodaan esille siirron toteuttamisen haasteita, jotka voivat syntyä kohdevaltion lainsäädännön johdosta. Tutkielmassa arvioidaan myös muutosdirektiivin tehokkuutta. Tutkielman aihe on ajankohtainen, koska sääntely on uutta. Tutkielman pääasiallisena metodina on lainoppi. Lähdeaineistona on oikeuslähdeopin mukaisesti lainvalmisteluaineisto, oikeuskäytäntö ja oikeuskirjallisuus. Oikeuskäytäntönä hyödynnetään lähinnä Euroopan unionin tuomioistuimen käytäntöä. Tutkielmassa päädytään siihen, että muutosdirektiivin tarkoitukset eivät välttämättä toteudu tehokkaasti, koska yhtiölainsäädäntöä ei ole riittävällä tavalla yhdenmukaistettu Euroopan unionissa. Lisäksi herätetään kysymys suoran kotipaikan siirron tarkoituksenmukaisuudesta ja käyttöalasta.
  • Albayrak, Piritta (2022)
    Tutkielmani käsittelee suomalaisen pk-yrityksen oikeudellista asemaa, kun se tekee kaupallisen sopimuksen kansainvälisen suuryrityksen kanssa. Tällaiseen sopimussuhteeseen liittyy laajasti riskejä, joiden hallinta vaatii huolellisuutta ja ymmärrystä. Epätasapainoinen asema näkyy sopimuksen neuvotteluvaiheessa. Isot yritykset tarjoavat usein valmiita sopimusehtojaan ota tai jätä -mentaliteetilla. Neuvotteluvaiheessa on oltava huolellinen, ettei sitoudu sopimukseen pk-yrityksen kannalta kohtuuttomilla ehdoilla. Lainvalinta on erittäin keskeinen sopimukseen vaikuttava ehto. Suomalaisen pk-yrityksen ei ole kovin todennäköistä saada sopimukseensa sovellettavaksi Suomen lakia. Sen sijaan esimerkiksi Ruotsin tai Sveitsin lait tarjoavat suomalaiselle pk-yritykselle toimivan ja kansainväliselle suuryritykselle helpommin hyväksyttävissä olevan vaihtoehdon. Kansainvälisissä sopimuksissa on hyvin tavanomaista käyttää vakiolausekkeisia ns. boilerplate-sopimusehtoja. Sopimukseen valittu laki määrittelee pitkälti, miten kyseisiä sopimusehtoja tulkitaan. Vaikka sopimusehdot ovat ulkoasultaan samat, niitä tulkitaan joiltakin osin eri tavoin eri oikeuskulttuureissa, joista olen tarkastellut common law ja mannereurooppalaisen eroja. Olen tutkielmaani varten haastatellut kahdeksaa kansainvälisiin sopimuksiin erikoistunutta juristia: seitsemää asianajajaa ja yhtä suuren pankin lakiosaston johtajaa. Haastatteluissa olen kartoittanut tyypillisiä riskejä, joita tällaiseen epätasapainoiseen sopimussuhteeseen liittyy. Olen hyödyntänyt haastattelutuloksia läpi tutkielman. Käsittelen työn eri vaiheissa joitakin soveltuvia Suomen korkeimman oikeuden ratkaisuja, joissa on pk - ja suuryritys relaatio. KKO:n ratkaisut edustavat suomalaista oikeuskäytäntöä eikä vastaaviin ratkaisuihin välttämättä päädyttäisi kansainvälisessä sopimusriidassa. KKO:n ratkaisukäytännöstä löytyy kuitenkin relevantteja argumentteja suuryrityksen ja pienyrityksen välisiin oikeusriitoihin. Käyn läpi myös muutaman FAI:n anonyymin välitystuomion, joissa oli osapuolina suomalainen ja ulkomaalainen yritys. Vaikka tapauksissa ei todennäköisesti ole kyse suomalainen pk-yritys ja monikansallinen suuryritys -asetelmasta, ovat tapaukset silti kiinnostavia. Tapaukset tuovat esiin juuri lainvalintaan ja sen vaikutuksesta sopimuksen tulkintaan liittyvää relevanttia problematiikkaa. Käsittelen myös muutaman kansainvälisen kauppakamarin julkaiseman anonyymin välitystuomion.
  • Perkiö, Anniina (2024)
    Työsuhdekeksintöjä koskeva sääntely on kansainvälisesti epäyhtenäistä, eivätkä EU-tasolla tehdyt harmonisointiyritykset ole toistaiseksi onnistuneet. Samalla suuri osa keksinnöistä tehdään yhtiöiden palveluksessa ja yhä enenevässä määrin kansainvälisesti toimivien yhtiöiden palveluksessa. Erityisesti teknologiayhtiöiden keskuudessa kansainvälistymisen keinona on lisännyt houkuttavuuttaan termillä ”Employer of Record” (EOR) tunnettu vuokratyötä muistuttava järjestely, jossa käyttäjäyhtiö rekrytoi työntekijän kohdemaasta ja pyytää kohdemaassa toimivaa EOR-yhtiötä tekemään työsopimuksen valitun työntekijän kanssa ja asettamaan tämän käyttäjäyhtiön palvelukseen yksinomaisesti ja usein pitkäaikaisesti. Jos EOR-työntekijä tekee arvokkaan keksinnön käyttäjäyhtiön palveluksessa, käyttäjäyhtiölle on tärkeää saada oikeus keksintöön esimerkiksi patentin hakemiseksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan lainopin ja oikeusvertailun keinoin niitä haasteita, joita kansainvälisissä EOR-järjestelyissä voi keksintöön kuuluvien oikeuksien siirtymisen kannalta syntyä ja miten niihin voidaan varautua. Aihetta tarkastellaan käytännön esimerkin avulla, jossa suomalainen käyttäjäyhtiö hyödyntää EOR-järjestelyä Espanjassa ja/tai Yhdysvalloissa. Siten tutkielmassa pyritään ensin vastaamaan, miten Suomen, Espanjan ja Yhdysvaltojen oikeuksiensiirtojärjestelmät eroavat toisistaan, jonka jälkeen siirrytään pohtimaan, millaisia haasteita nämä erot aiheuttavat oikeuksiensiirron kannalta EOR-järjestelyssä sekä miten näihin haasteisiin voidaan varautua. Tutkielma osoittaa, että mainituista oikeuksiensiirtojärjestelmistä löytyy eroavaisuuksia, joita EOR-järjestelyn hyödyntämistä harkitsevan käyttäjäyhtiön on syytä pohtia etukäteen ja jotka tämän on myös syytä huomioida työsuhdekeksintöohjesäännöissään järjestelyyn lähtiessään.
  • Kuusi, Olli (2014)
    Pro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisyhtiön oikeudellista suojaa Venäjälle tehtyihin suoriin investointeihin (FDI) eli sijoittajasuojaa kansainvälisen oikeuden, Suomen ja Venäjän välisen valtiosopimuksen ja Venäjän kansallisen lainsäädännön näkökulmasta. Tutkielma liikkuu kansainvälisen politiikan ja kansainvälisen oikeuden rajapinnoilla. Tutkielmassa pyritään myös luomaan kuva siitä, mitä on ulkomainen investointioikeus kansainvälisen talousoikeuden kontekstissa. Kylmän sodan loputtua sen sijaan, että valtiot pelkäisivät aseellista konfliktia, on ainakin rauhan aikana valtion taloudellisen suorituskyvyn heikkeneminen paljon pelottavampaa. Ulkomaisilla investoinneilla on rooli valtioiden taloudellisen suorituskyvyn tehostajana. Tutkimuskysymyksenä on, mikä on suomalaisinvestoinnin oikeudellisen suojan taso Venäjällä. Kysymykseen vastaamiseksi asetetaan kolme alakysymystä, joita ovat 1) minkälaisia ovat suomalaissijoittajan kohtaamat Venäjän maariskit, 2) minkälaisia oikeudellisia mekanismeja riskien ehkäisemiseksi on olemassa ja 3) ovatko mekanismit käytännössä hyödyntämiskelpoisia. Kysymyksiin vastaamiseksi on hyväksikäytetty engannin-, venäjän-, suomen- ja ruotsinkielisiä lähteitä sekä viittä haastattelua. Tutkielman edetessä muodostuu kuva työn aihepiiriä koskevasta, Venäjän normatiivisen oikeuden yläpuolella vallitsevasta ulkomaisesta investointipolitiikasta Neuvostoliiton hajoamisesta nykyaikaan.
  • Murto, Elena Annikki (2017)
    Pro gradu -tutkielma käsittelee Suomeen yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden etua perheenyhdistämisessä. Perheenyhdistämisellä tarkoitetaan prosessia, jossa Suomessa asuvan henkilön yksi tai useampi perheenjäsen hakee oleskelulupaa Suomeen. Tutkimuksessa analysoidaan lapsen oikeuksia ja lapsen edun periaatetta, maahanmuutto- ja ihmisoikeuspolitiikkaa, turvapaikan myöntämisen ja perheenyhdistämisen edellytyksiä sekä alaikäisen turvapaikanhakijan etua. Tavoitteena on selvittää, miten lapsen etu määritetään, minkälaisia erityispiirteitä liittyy turvapaikanhakijana saapuneeseen lapsen etuun ja miten lapsen edun periaate otetaan huomioon perheenyhdistämistä koskevassa päätöksenteossa. Tutkielmassa lähtökohtana on, että alaikäinen turvapaikanhakija on erityisen haavoittavassa asemassa johtuen hänen asemastaan niin pakolaisena kuin lapsenakin. Tutkimusmetodi on lähtökohtaisesti oikeusdogmaattinen eli lainopillinen, sillä sen tavoitteena on voimassa olevan oikeuden tulkinta. Tutkielman pääpaino on tuomioistuinten suorittamassa harkinnassa. Tavoitteena on löytää sellainen laintulkinta, jossa ensisijaisena harkintakriteerinä on lapsen etu. Tutkielma sisältää myös yhteiskuntatieteelliselle tutkimukselle ominaisia piirteitä. Tutkielma sisältää empiirisen aineiston, jonka avulla tarkastellaan, miten lapsen edun periaate näyttäytyy tuomioistuimen ratkaisutoiminnassa. Empiirinen aineisto muodostuu Vaasan hallinto-oikeuden ratkaisujen perusteluista. Aineisto koostuu 40 ratkaisusta, joissa perheenyhdistämistä on haettu turvapaikanhakijana saapuneen lapsen ollessa edelleen alaikäinen.
  • Björkqvist, Sofia (2021)
    Suomen maanpuolustus perustuu yleiseen asevelvollisuuteen. Asevelvollisuus ei kuitenkaan ole siinä mielessä yleinen, että se koskettaisi jokaista kansalaista. Vaikka naiset ovat samoin ehdoin kuin miehetkin perustuslain mukaisesti maanpuolustusvelvollisia, eivät he kuitenkaan ole asevelvollisia. Suomen yleinen asevelvollisuus koskee vain miehiä, kun taas naiset voivat halutessaan hakeutua varusmiespalvelusta vastaavaan naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Nykyinen asevelvollisuusjärjestelmä asettaa henkilöt erilaiseen asemaan riippuen heidän sukupuolestaan – siinä missä miehet määrätään lailla suorittamaan asevelvollisuus jopa vankeusrangaistuksen uhalla, ei naisia koske samanlainen velvollisuus. Tutkimuksen tarkoituksena on ensisijaisesti lainopin metodein kriittisesti tarkastella Suomen voimassa olevaa asevelvollisuusjärjestelmää yhdenvertaisuusperiaatteen ja syrjinnän kiellon näkökulmasta 2020-luvulla. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia sukupuolten välisiä yhdenvertaisuusvaatimuksia voidaan johtaa niin kansallisesta kuin kansainvälisestä normistosta ja miten Suomen nykyinen asevelvollisuusjärjestelmä suhtautuu näihin. Tutkielmassa yhdenvertaisuuden kannalta keskiössä on sukupuolten välinen yhdenvertaisuus, mutta oikeuskäytännön myötä esille nostetaan myös yhdenvertaisuus uskonnon ja vakaumuksen perusteella. Tutkielmassa vertaillaan myös Suomen asevelvollisuusjärjestelmää muiden maiden järjestelmiin erityisesti sukupuolten välisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa käydään systemaattisesti läpi perustuslain 6 §:ssä turvattu yhdenvertaisuusperiaate ja syrjinnän kielto sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain asettamat vaatimukset yhdenvertaisuuden suhteen. Tutkielmassa nostetaan esille tutkimuskysymyksen kannalta olennaista oikeuskäytäntöä sekä valvontaviranomaisten kannanottoja. Kansallisen tarkastelun jälkeen Suomen nykyistä asevelvollisuusjärjestelmää arvioidaan kansainvälisten ihmisoikeussopimusten yhdenvertaisuusvaatimusten valossa. Tutkielmassa esitellään systemaattisesti yhdenvertaisuutta sääntelevät kansainväliset ihmisoikeussopimukset, jonka lisäksi luvussa nostetaan esille asevelvollisuuden yhdenvertaisuuteen liittyvää oikeuskäytäntöä ja ihmisoikeussopimusten valvontaelinten kannanottoja. Lopuksi tutkielmassa pyritään johtopäätösten osana esittämään, miten lainsäätäjän vastaisuudessa tulisi huomioida myös sukupuolten väliset yhdenvertaisuusvaatimukset asevelvollisuusjärjestelmän kehittämisessä.
  • Skyttä, Karoliina (2014)
    Suomessa autoja verotetaan neljässä vaiheessa. Hankintavaiheessa maksetaan arvonlisävero, käyttöönottovaiheessa autovero, käytettävissäolosta vuosittain ajoneuvovero ja käytöstä polttoaineveroa. Käyttöönottovaiheen autovero muodostaa suurimman osan auton koko elinkaaren verotuksesta. Nykyinen verojärjestelmä kannustaa käyttämään autoa mahdollisimman pitkään ja Suomen autokanta onkin yksi Euroopan vanhimmista. Tutkimuksessa tarkastellaan autokannan nuorentamista ja siihen liittyviä oikeudellisia reunaehtoja. Keinona autokannan nuorentamiseksi on otettu esille painopisteen siirto käyttöönottovaiheen verotta-misesta käytettävissäolon verottamiseen tai käytön verottamiseen. Käytettävissäolon verottaminen tapahtuisi lähtökohtaisesti ajoneuvoveron kautta, käytön verottamisessa taas olisi kyse kilometriverosta, jossa jokaista ajettua kilometriä verotettaisiin erikseen. Lisäksi on tarkasteltu romutuskannustimen käyttöönottoa ja vientipalautusjärjestelmän kehittämistä. Romutuskannus-timia on toteutettu uudesta autosta maksettavan hyvityksen muodossa useissa Euroopan maissa 2000-luvulla. Tutkimuksessa arvioidaan edellytyksiä romutuskannustimen käyttöönotolle ja sillä saatavia vaikutuksia autokannan nuorentamiseksi. Vientipa-lautuksesta tarkastellaan nykyisin Suomessa voimassa olevaa järjestelmää, jossa alle kymmenen vuoden ikäisestä ajoneuvosta palautetaan siinä jäljellä olevan autoveron määrä, mikäli ajoneuvo viedään pysyvästi ulkomaille. Nykyisen järjestelmän toimivuut-ta ja EU-oikeudellisia edellytyksiä arvioidaan, sekä mahdollisuuksia järjestelmän kehittämiseksi edelleen. Tutkimuksen kohteena on myös autokannan nuorentaminen tavoitteena ja tavoitteen hyväksyttävyys, mitä lähestytään ympä-ristöpolitiikan, elinkeinopolitiikan ja turvallisuuden näkökulmasta. Ympäristöpolitiikassa tavoitteena on tieliikenteen hiilidioksidi-päästöjen vähentäminen pitkällä tähtäimellä, ja autokannan nuorentamisen vaikutukset tähän tavoitteeseen nähden ovat tarkas-telun kohteena. Auton elinkaaren hiilidioksidipäästöistä suurin osa syntyy auton käytöstä, joten uudistamalla autokantaa pienem-pipäästöiseksi voidaan tehokkaimmin vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä. Autokannan nuorentaminen tavoitteena ei ole sellaisessa ristiriidassa ympäristöpolitiikan tai elinkeinopolitiikan kanssa, ettei autokannan nuorentamista voitaisi pitää yhteiskun-nallisesti hyväksyttävänä tavoitteena. Uudempi auto taas on yleensä vanhaa autoa turvallisempi ja autokantaa nuorentamalla uudet tekniset innovaatiot saadaan aikaisemmin laajemman ryhmän käyttöön. Kun ihmishenki länsimaissa nykyään arvostetaan varsin korkealle, on tieliikenteen turvallisuuden lisääminen perusteltua. Oikeudellisista reunaehdoista on tarkasteltu yhdenvertaisuutta, sääntelyn tarkkarajaisuutta, osumatarkkuutta, suhteellisuuspe-riaatetta, verojen ja maksujen suhdetta, valtiontukikieltoa sekä luottamuksensuojaa ja omaisuudensuojaa. Kutakin periaatetta on tarkasteltu ensin yleisellä tasolla erikseen ja sen jälkeen kunkin keinon kohdalla tarkemmin. Ongelmallisin on omaisuudensuoja ja luottamuksensuoja käytettävissäolon tai käytön verottamiseen siirtymisen järjestämisessä. Siirtymäkausi pitäisi kyetä järjestä-mään niin, että verovelvollisen omaisuudensuojaa ja luottamuksensuojaa ei loukata, mutta samalla siirtymäkaudesta autokaupal-le aiheutuvat haitat eivät saisi nousta huomattaviksi. Tätä vaikeuttaa se, että autoveron poistaminen lähtökohtaisesti laskee ennen muutosta ensirekisteröityjen autojen arvoa ja loukkaa tällöin omistajan omaisuudensuojaa. Toisaalta autoala reagoi her-kästi muutoksiin, ja niiden vaikutusten arviointi etukäteen on haastavaa. Tutkimuksessa käydään läpi erilaisia vaihtoehtoja siirty-mäkauden järjestämiseksi ja arvioidaan niiden hyviä ja huonoja puolia. Kilometriverotukseen siirtyminen suoraan käyttöönotto-vaiheen verotuksesta olisi erittäin haastavaa etenkin huomioiden kilometriveroon liittyvät useat avoimet kysymykset muun muas-sa toteutustekniikkaan liittyen, joten suositeltavaa olisi siirtyä ensin käyttöönottovaiheen verottamisesta käytettävissäolon verot-tamiseen ja siitä edelleen myöhemmin käytön verottamiseen. Käytettävissäolon verottamiseen edellytykset ovat olemassa ajo-neuvoverotuksen tasoa nostamalla (tällöin voidaan säilyttää valtion verotulot autojen verottamisesta suunnilleen ennallaan) ja siirtymäkausi on kilometriveroa yksinkertaisemmin ja oikeudelliset reunaehdot huomioiden järjestettävissä. Edelleen edellytykset romutuspalkkion käyttöönottamiselle lähitulevaisuudessa ovat olemassa, eivätkä oikeudelliset reunaehdot aiheuta estettä myös-kään vientipalautuksen kehittämiselle. Liikenne- ja viestintäministeriö suunnitteli jo kesällä 2014 romutuskampanjan toteuttamista syksyllä 2015, mutta esitys kaatui hallituksen budjettiriihessä eikä romutuskampanjaa toistaiseksi toteuteta.
  • Apter, Ted (2016)
    Tutkielma on kontekstuaalinen oikeushistoriallinen analyysi 1990-luvun eläkepoliittisista sopeutustoimenpiteistä. Näkökulmana hyödynnetään oikeushistorian lisäksi oikeussosiologista diskurssianalyysiä sekä taloustieteellisiä apukeinoja. Tutkielmassa 1990-luvulla tehtyjä eläkepoliittisia sopeutumistoimenpiteitä tarkastellaan arvioiden rakenteellisia sekä poliittisia taustatekijöitä. Vuosien 1960–1990 välistä aikaa kutsuttiin yleisesti jakokauden politikan ajanjaksoksi, johon verrattuna 1990-luvun sopeutukset edustivat merkittävää paradigmamuutosta. Saavutettujen etuuksien parantamisesta siirryttiin tarkastelemaan, mitä olemassa olevia etuuksia voitaisiin sopeuttaa. Sopeutukset voidaan luokitella karkeasti kahteen kategoriaan. Pääministeri Ahon hallituksen aikana säädetyillä eläkepoliittisilla linjauksilla ei varsinaisesti leikattu etuuksia, vaan eläkejärjestelmää koskevat rahoitusongelmat lykättiin ratkaistavaksi tulevaisuuteen. Pääministeri Lipposen hallituksen kauden aikana sateenkaarihallitus antoi työmarkkinajärjestöille työrauhan neuvotella keskenään eläkesopeutuksista. Tuolloin aikaansaatiin jo varsin huomattavia säästöjä. Tosin suhteessa epäedulliseksi muuttuvaan väestörakenteeseen nekin olivat riittämättömiä. Palkansaajan eläkemaksu luotiin 1990-luvun alussa palkansaajakeskusjärjestöjen alkuun sitä vastustellessa. Menosopeutusvaikutusta sillä ei kuitenkaan ollut. Varhaiseläkkeiden alaikärajan nostaminen ei itsessään koko eläkejärjestelmän kannalta ollut siihen kohdistuvien paineiden takia ja niiden suhteellisen osuuden pienuuden kannalta koko järjestelmän menoihin verrattuna. Julkisen sektorin ylisuuriksi paisuneiden eläke-etuuksien heikentäminen työeläkejärjestelmän etuustasolle sitä vastoin aidosti tasapainotti eläkemenoja suhteessa rahoitukseen. Työeläkepalkan laskutavan sekä eläkeindeksin muutokset toivat nekin osaltaan säästöjä aikaisempaan verrattuna, joskin sovittuihin eläke-etuuksiin verrattuna nekin olivat riittämättömiä. Eläkepäätöksentekoa leimaa sen polkuriippuvuus ja sen keskeisten toimijoiden toimiminen toistensa erityisetuuksien myöntäjänä ja takaajana. Diskurssianalyysin perusteella päätöksentekoa leimaavana piirteenä on sen vaihtoehdottomuus. Eräs merkittävä uudistus olisi ollut Ruotsin laman jälkeisen eläkepoliittisten linjausten mukaisesti hyväksyä automaattinen vakauttaja osaksi eläkejärjestelmää. Toinen mahdollinen varsin merkittävästi eläkejärjestelmän kestävyyttä lisäävä toimenpide olisi ollut vanhuusiän alaikärajan korottaminen. Työeläkejärjestelmän luomisesta lähtien alaikärajana on ollut 65–vuotta ja päätöksentekijöiden tiedossa olleen väestön elinajanodotteen kasvun perusteella tämä olisi ollut eri ikäryhmiä tasavertaisesti kohteleva toimenpide. Suomessa sekä automaattisen vakauttajan käyttöönottoa ja vanhuuseläkkeen alaikärajan nostoa lykättiin kuitenkin 2000-luvulle. Työmarkkinaosapuolet institutionalisoivat asemiaan eläkepäätöksenteon vastuunkantajina suostuessaan eläke-etuuksia heikentäviin päätöksiin 1990-luvulla. Useimmat eläke-etuuksia koskevat sopeutustoimenpiteet hyväksyttiin tulopoliittisten sopimusten osana, mikä mahdollisti työmarkkinaosapuolille myönnytysten saamista osana erilaisia pakettiratkaisuja. Tehtyjen sopeutustoimenpiteiden osalta arvioidaan niiden taustasyitä, vaikutusta eläkejärjestelmän pitkän aikavälin kestävyyteen sekä vaihtoehtoisia politiikkaratkaisuja. Kansainvälistä vertailua tehdään lähinnä vertaillen tilastollisia seikkoja Länsi-Euroopan kansallisten eläkejärjestelmistä. Lopuksi epilogiosiossa arvioidaan tulevia kehitysnäkökulmia etenkin eri ikäryhmien sukupolvioikeudenmukaisuuden kannalta.
  • Lättilä, Tiina Johanna (2020)
    Käsittelen tutkielmassa metsäverotusta, erityisesti pinta-alaverotusta ja puun myyntitulon verotusta. Meta-kysymyksinä läpi tutkielman ovat Aristoteleen ja Minna Canthin syyn ja seurauksen laki, ja koettu oikeudenmukaisuus metsäverotuksessa. Ensimmäisessä luvussa käyn läpi tutkimusmetodeja yleiseltä ja yksityiseltä kannalta. Valitsemani tutkimusmetodit ovat oikeusdogmaattinen, oikeushistoriallinen, oikeusfilosofinen ja oikeuspsykologinen. Lisäksi ensimmäinen luku pitää sisällään koko tutkielman aihepiirin ensimmäisestä viimeiseen lukuun. Toinen luku käsittelee metsäluonnon monimuotoisuutta ja moninaiskäyttöä. Näkökulma on perustuslaillinen, pohjana ympäristöperusoikeus. Oma alalukunsa on metsän hoidosta, verotuksesta ja suojelusta. Kirjoitan myös Osaran avohakkuista, jotka toteutettiin 1940- ja 1950-luvuilla Suomessa, ja niiden vaikutuksista metsäluontoon. Hirsirakentamisesta, sellusta ja vanerista sekä metsistä ja Suomesta EU:ssa on omat alalukunsa. Kolmas luku koostuu metsätalouden historiasta ja kansantaloudesta pitäen sisällään sotavuodet ja kotirintaman ponnistelut metsätöissä, metsäverotuksen 1990-luvulta nykypäivään ja kaksi metsän verotusjärjestelmää, pinta-alaverotuksen ja puun myyntitulon verotuksen. Neljäs luku kertoo metsänomistajaan kohdistuvista muista veroista: Arvonlisävero, kiinteistövero, luovutusvoittovero, varainsiirtovero ja perintö- ja lahjavero. Kerron myös luvussa metsänomistajan verotuksesta muutaman KHO:n tapauksen valossa. Viides luku on lopuksi-luku, ja siinä metsä tulee tutuksi numeroiden kautta, sillä yksi alaluku on erilaista tilastotietoa metsästä. Kerron myös metsänomistajan digitaalisista ympäristöistä, erityisesti veroilmoituksesta, sähköisestä puukaupasta ja digiajan puusepästä. Luvun lopussa vedän johtopäätökset aiempien lukujen perusteella ja käsittelen luottamusta yhteiskuntarauhaa ylläpitävänä voimana. Totean myös, että kun luottamus on yhteiskunnassa hyvä, ei ole enää merkitystä sillä, kumpi oli ensin, syy vai seuraus, koska avoimuus poistaa syy- ja seuraussuhteen tärkeyden. Myös koettu oikeudenmukaisuus on tärkeä oikeuspsykologiankin kannalta, sillä siihen liittyy tunteet ja halu muutokseen, jos koetaan itseä kohdellun epäoikeudenmukaisesti. Päätän työn Ernest Hemingwayn sanoihin: “Maata kannatta ostaa, kun sen valmistus on lopetettu.”