Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Ranki, Laura (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan datan käyttöä keinotekoisten neuroverkkojen harjoitusmateriaalina sekä siinä yhteydessä esiintyviä tekijänoikeudellisia haasteita tekijänoikeusloukkausten näkökulmasta. Tarkastelu kiinnittyy yhtäältä harjoitusmateriaalina käytettävään dataan itsessään, datan suojaamismahdollisuuksiin sekä toisaalta myös keinotekoisissa neuroverkoissa tapahtuviin teknisiin prosesseihin kappaleen valmistamisen doktriinin näkökulmasta. Tarkastelun kohteena oleva aihe on tuore sekä verrattain vähän tutkittu, sillä useimmiten huomio kiinnittyy tekoälysovellusten kautta luotuihin lopputuotteisiin ja niiden suojaamiseen. Näin ollen se, millä materiaalilla tekoälyteknologiaan kuuvia keinotekoisia neuroverkkoja harjoitetaan tai mitä immateriaalioikeudellisia haasteita prosessin alkuvaiheeseen liittyy, on aikaisemmissa tutkimuksissa jäänyt vähäisemmälle huomiolle. Aihepiirin käsittely tutkielmassa jäsentyy yhden esikysymyksen sekä kahden varsinaisen tutkimuskysymyksen kautta tapahtuvaan tarkasteluun. Tutkielman esikysymyksen tarkoituksena on selvittää ensinnäkin se, voiko data ylipäätänsä nauttia tekijänoikeudellista suojaa. Esikysymyksen tarkastelun yhteydessä luodaan katsaus myös datan omistajuuteen liittyviin kysymyksiin sekä datan rooliin keinotekoisten neuroverkkojen harjoitusmateriaalina, jolloin sivutaan myös datan saatavuuteen liittyviä haasteita. Tutkielman varsinaisen tutkimuskysymyksen kautta pyritään selvittämään, onko tekijänoikeusloukkaus mahdollinen käytettäessä dataa keinotekoisien neuroverkkojen harjoitusmateriaalina. Tutkielmassa hyödynnetään lainopillista metodia, jonka lisäksi tutkielman loppupuolella esitetään de lege ferenda-kannanottoja oikeustilan tasapainottamiseksi. Tutkielman tarkastelussa korostuu harjoitusmateriaalina käytettävän datan luonne sekä se, voidaanko neuroverkkoja harjoittaessa katsoa syntyvän teoskappale, joka indikoisi tekijänoikeusloukkauksen mahdollisuutta. Tutkielman johtopäätöksenä esitetään, että tekijänoikeusloukkaus on mahdollinen keinotekoisissa neuroverkoissa tapahtuvien prosessien yhteydessä. Tutkielman toisena varsinaisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan, onko esitetty tulkinta tarkoituksenmukainen huomioiden kappaleenvalmistamisen doktriinin alkuperä suhteutettuna digitalisoidumpaan toimintaympäristöön. Tutkielman lopussa hahmotellaan eri ratkaisuvaihtoehtoja oikeustilan selkeyttämiseksi ja tarkoituksenmukaistamiseksi huomioiden sekä sääntelytarve että tasapainon löytäminen eri intressien välillä.
  • Sormunen, Joonas (2019)
    Internet ja erilaiset alustapalvelut tarjoavat nykyisin runsaasti mahdollisuuksia jakaa oman luovan työn tuloksia muiden saataville. Videopelialalla on pitkä historia käyttäjien luoman sisällön menestyksekkäästä kaupallistamisesta. Osa tämän hetken suosituimmista videopeleistä on saanut alkunsa pelikehityksestä kiinnostuneiden harrastelijoiden tekemän luovan työn pohjalta. Nykypäivänä videopelikehittäjät tarjoavat yhä useammin varsinaisen videopelin lisäksi käyttäjille työkalut, joiden avulla on mahdollista luoda videopeliin omaa sisältöä ja jakaa sitä muille. Käyttäjän luomaa sisältöä suojataan tekijänoikeuden perusteella samalla tavalla, kuin muita teoskynnyksen ylittäviä teoksia. Näin ollen tekijältä on saatava lupa teoksen kopioimiselle ja saattamiselle yleisön saataville, jos käyttäjän luoma sisältö ylittää teoskynnyksen. Tästä syystä verkkoalustojen käyttöehdot ja videopelien loppukäyttäjän lisenssisopimukset sisältävät sopimusehtoja, joissa sovitaan käyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden luovutuksesta. Verkkoalustojen käyttöehtoja ja loppukäyttäjän lisenssisopimuksia on suomalaisessa oikeusjärjestelmässä pidettävä sopimuksena osapuolten välillä. Kyseessä on sähköinen sopimus, jossa käyttäjän tahdonilmaisu muodostetaan click-wrap tai shrink-wrap-sopimustekniikalla. Jos käyttäjä ei luo sisältöä elinkeinotoimintaa varten, on sopimuksen täytettävä myös kuluttajansuojalainsäädännön asettamat pakolliset vaatimukset, jotta elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välille voi syntyä sitova sopimus. Tekijänoikeuslaissa ei ole asetettu tekijänoikeuden luovutukselle määrämuotoa tai muita pakollisia vaatimuksia, joten sopimusosapuolet pystyvät sopimusvapauden perusteella sopimaan luovutukseen liittyvistä ehdoista haluamallaan tavalla. Tästä huolimatta käyttöehtojen ja lisenssisopimusten on täytettävä suomalaisen oikeusjärjestelmän asettamat vaatimukset sitovan sopimuksen syntymiselle. Näin ollen sopimusten sitovuutta on arvioitava ottamalla huomioon käyttäjän mahdollisuus tutustua sopimusehtoihin, erityisesti vakioehtosopimuksia koskevat sopimusoikeudelliset yleiset opit ja kuluttajansuojalainsäädännöstä seuraavat vaatimukset. Tutkielmassa muodostetaan yleiskuva siitä, missä tilanteissa videopeleihin liittyvä käyttäjän luoma sisältö voi ylittää teoskynnyksen. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi sitä, voidaanko tekijänoikeus luovuttaa toisen osapuolen yksipuolisesti laatimalla sähköisellä vakioehtosopimuksella. Videopelialalla vallitsevan vaihtelevan sopimuskäytännön havainnollistamiseksi tutkielmassa esitellään erilaisia alan yritysten käyttämiä sopimusehtoja, joilla on sovittu käyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden luovutuksesta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia sopimustyyppejä ja sopimusehtoja on pidettävä käyttäjiä oikeudellisesti sitovina. Tutkielman johtopäätöksenä on, että yksipuolisesti laadituilla vakioehtosopimuksilla sovitaan vastikkeettomasti laajoista tekijänoikeuden luovutuksista, jotka ovat luonteeltaan peruuttamattomia ja pysyvät voimassa sopimussuhteen päättymisen jälkeen. Näin ollen osaa videopelialalla käytettävistä sopimusehdoista ei tulisi katsoa käyttäjiä oikeudellisesti sitoviksi. Tutkielman lopuksi ehdotetaan toimenpiteitä, joilla olisi mahdollista poistaa oikeudellista epävarmuutta ja parantaa käyttäjien asemaa Euroopan unionin sisämarkkina-alueella.
  • Rapola, Eero (2019)
    Digitaalisen tekstin ja datan määrä nykyaikana on valtava. Tämän massadatan tehokas analysointi ja hyödyntäminen on teknologisen kehityksen myötä tullut entistä helpommaksi. Tekijänoikeuslainsäädäntö saattaa kuitenkin rajoittaa tekstin- ja tiedonlouhinnaksi kutsuttujen analysointi- ja tutkimusmenetelmien käyttöä. Tekstin- ja tiedonlouhinnan menetelmiin sisältyy nimittäin usein myös kappaleen valmistamista tekijänoikeussuojatuista teoksista tai niiden osista. Voimassa olevassa EU:n tekijänoikeuslainsäädännössä poikkeuksien tai rajoitusten säätäminen tekstin- ja tiedonlouhinnan tarkoituksia varten on jätetty jäsenvaltioiden harkinnan varaan. Jäsenmaiden väliset erot rajoitusten ja poikkeuksien implementoinnissa ovat johtaneet uusien teknologioiden esiinmarssissa hankalaan tilanteeseen; lainsäädännön pirstaloituminen on aiheuttanut epävarmuutta tekstin- ja tiedonlouhinnan menetelmien käytettävyydestä. Euroopan kilpailukyky muiden, yhtenäisempien markkinoiden kanssa saattaa kärsiä liiallisesta tutkimustoiminnan rajoittamisesta ja siihen liittyvästä epävarmuudesta. EU on pyrkinyt tilkitsemään tätä tekijänoikeuslainsäädännön kehikkoa ehdotuksella direktiiviksi tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. DSM-direktiiviehdotus sisältää pakollisen poikkeuksen tekijänoikeuteen tekstin- ja tiedonlouhinnassa. Direktiiviehdotus sai heti huomattavan paljon kritiikkiä, eikä vähiten tekstin- ja tiedonlouhintaa koskevan poikkeuksen rajatusta soveltamisalasta. Poikkeus soveltuisi tutkimusorganisaatioihin, jotka tekstin- ja tiedonlouhinnan toteuttamiseksi valmistavat kappaleita ja kopioivat teoksista tai muusta aineistosta, johon niillä on laillinen pääsy tieteellistä tutkimusta varten. Tutkielman tarkoituksena on perehtyä siihen, millä tavoin EU on pyrkinyt vastaamaan teknologian kehitykseen mm. digitaalisten sisämarkkinoiden strategialla. Miksi tekstin- ja tiedonlouhinta voi ylipäätään olla tekijänoikeudellisesti relevanttia, ja millä tavoin EU-lainsäädäntö nykyisellään mahdollistaa tekstin- ja tiedonlouhinnan sovellutuksia? Millä tavoin EU pyrkii DSM-direktiiviehdotuksella sovittamaan yhteen tekstin- ja tiedonlouhintaa toiminnassaan käyttävien organisaatioiden intressit teosten oikeudenhaltijoiden oikeuksiin ja etuihin nähden, ja onko tämä tasapainottelu onnistunut?
  • Romanova, Maria (2021)
    Levitysoikeuden sammuminen kehittyi työkaluksi tekijänoikeuden ja EU:n sisämarkkinoiden väliseen tasapainotteluun. Nykyään se on kirjattu useampaan tekijänoikeutta koskevaan direktiiviin, joista tutkielman keskiössä on tekijänoikeusdirektiivin 4 artiklan 2 kohta. Oikeudenhaltijan yksinoikeus levittää teoskappale sammuu, kun hän tai joku hänen suostumuksellaan on saattanut kyseisen teoskappaleen ensimmäistä kertaa unionin markkinoille myymällä se tai siirtämällä omistusoikeus muutoin. Käytännössä sammuminen mahdollistaa teosten jälkimarkkinat. Kun oikeudenhaltija on laskenut teoskappaleen liikkeelle ja saanut tästä kohtuullisen korvauksen, ei hänen ole perusteltua kontrolloida sen edelleen luovuttamista ja vaatia lisäkorvausta. Nopea tekninen kehitys on mullistanut markkinoita, mikä haastaa myös 90-luvulta juurensa juontavan sammumissäännöstön. Oikeustila on epäselvä sen suhteen, soveltuuko tekijänoikeusdirektiivin 4 artiklan 2 kohta myös digitaalisten teosten levitystoimiin verkossa? Tästä tutkielmassa käytetään termiä digitaalinen sammuminen, jota käsitellään tarkastelemalla aihetta koskevaa oikeuskäytäntöä. Tutkielman kannalta merkittävimmät tapaukset ovat ohjelmistoja koskeva C-128/11 UsedSoft sekä tuorein e-kirjoja koskeva C-263/18 Tom Kabinet. Tarkoituksena on kartoittaa haasteita, joita tekijänoikeusdirektiivin 4 artiklan 2 kohdan soveltamisesta digitaaliseen ympäristöön aiheutuu, ja niiden syitä. Tutkielmassa esitetään, että digitaalinen sammuminen kohtaa useita kipukohtia, jotka liittyvät levitysoikeuden rajankäyntiin muiden tekijänoikeuden taloudellisten oikeuksien kanssa. Nämä ovat puolestaan oireita, jotka liittyvät EUT:n teknologiasokeaan tapaan pakottaa uudet teknisen kehityksen mahdollistamat tilanteet analogisen maailman raameihin. Tutkielmassa tarkastellaan myös Tom Kabinet -ratkaisun vaikutuksia digitaalisen sammumisen oikeustilaan, sillä se on ainoa puhtaasti tekijänoikeusdirektiivin sammumissäännöstä koskeva tapaus. Kriittisen tarkastelun jälkeen tapaus osoittautuu ylläpitävän levitysoikeuden sammumisen vanhentunutta status quota, jossa merkitystä on teoksen fyysisellä luonteella. Kun lainsäädännön kohteena oleva todellisuus muuttuu myös oikeusvarmuuteen liittyvät kysymykset ajankohtaistuvat. Oikeusvarmuudella ei ole kuitenkaan yhtä vakiintunutta määritelmää, vaan sillä voidaan perustella myös toisilleen vastakkaisia näkemyksiä. Tutkielmassa operationalisoidaan dynaaminen oikeusvarmuus, jonka avulla ylläpidetään vakautta eli sammumisen taustalla olevaa etujen tasapainoa muutoksen keskellä. Lopuksi päädytään siihen, että dynaaminen oikeusvarmuus edellyttää lainmuutosta.
  • Jääheimo, Vilma (2022)
    Tutkielman aiheena on tekijänoikeuden soveltuvuus tietokoneohjelmiin. Tavoitteena on tarkastella tietokoneohjelmia koskevaa tekijänoikeussääntelyä kansallisella, EU-oikeudellisella sekä kansainvälisellä tasolla sekä tutkia sääntelyn tavoitteita ja perusteluita. Lisäksi tutkielmassa perehdytään merkittävimpiin tietokoneohjelmien ominaispiirteisiin verrattuna muihin teoslajeihin. Tekijänoikeussääntelyn tavoitteiden ja perusteluiden sekä tietokoneohjelmien erityispiirteiden kautta on tavoitteena pohtia, soveltuuko tekijänoikeus suojamuotona tietokoneohjelmiin, eli toteutuvatko sääntelyn tavoitteet ja voidaanko sääntelyä pitää hyväksyttävänä perusteluiden pohjalta. Tutkielma on pääasiassa lainopillinen katsaus tekijänoikeussääntelyyn ja sen tavoitteisiin. Tutkielmassa on kuitenkin hyödynnetty myös oikeushistoriallista lähestymistapaa erityisesti tutkittaessa lainsäädännön kehitystä. Kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n tekijänoikeutta koskevasta harmonisoinnista huolimatta tekijänoikeus määräytyy edelleen kansallisten lakien perusteella. Tämä on huomioitu myös tutkielman lähdemateriaaleissa, ja aineistossa on pyritty tasapainottelemaan kansallisten ja kansainvälisten lähteiden välillä. Vaikka tutkielma on oikeustieteellinen, on aiheen tietoteknisen luonteen vuoksi hyödynnetty lisäksi tietotekniikan alan tutkimusta suhtautuen siihen kuitenkin kriittisesti ja vetämättä tällaisesta aineistosta suoria oikeudellisia johtopäätöksiä. Tutkielman merkittävämpänä lopputuloksena on suoja-ajan pituuden aiheuttama ongelma, joka tosiasiassa saattaa estää tekijänoikeussääntelyssä esitettyjen tavoitteiden toteutumisen. Tämän osalta johtopäätöksenä esitetään, että tietokoneohjelmiin voisi paremmin soveltua muista teoslajeista poikkeava lyhyempi suoja-aika. Toisaalta päädytään lisäksi siihen lopputulokseen, että tekijänoikeussääntelylle on tietokoneohjelmien osalta edelleen tarvetta, sillä muut mahdolliset suojakeinot jättävät aukkoja ja puutteita, joita on välttämätöntä paikata lainsäädännöllä.
  • Kärkkäinen, Kaisa (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeuden nykytilaa elokuvateosten avulla. Ensin pyritään kartoittamaan tekijänoikeuden taustalla oleva tavoite ja oikeutus sen historian ja kehityksen kautta. Tavoitteiden ja lainsäätäjän erilaisten ratkaisujen ymmärtämisen tueksi tutustutaan työn alkupuolella neljään teoriaan tekijänoikeudesta. Niiden kautta pyritään perustelemaan lain uudistuksia ja määrittelemään kirjoittajan omia käsityksiä siitä, minkälaista sääntelyn tulisi olla. Tekijänoikeussääntelyssä tapahtui käännekohta 1990-luvulla, kun suojamuoto kohtasi digitaalisuuden ja internetin mukanaan tuomat haasteet. Kansainvälisillä sopimuksilla linjattiin, miten tekijänoikeus käyttäytyy aineettomien teoskappaleiden suojana vekkojakelussa. EU on ryhtynyt voimakkaasti harmonisoimaan tekijänoikeutta digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämiseksi. Hankkeella tavoitellaan ennen kaikkea markkinoiden toimivuuden parantamista sekä Euroopan talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamista. Paljon resursseja käytetään verkkojakeluun liittyvän, erityisesti audiovisuaalisen alan liiketoiminnan esteiden poistamiseksi. Raportoin työssäni digitaalisten sisämarkkinoiden kehityksen tähän asti elokuvateollisuuden näkökulmasta. Sen jälkeen tarkastellaan tekijänoikeuden käyttäytymistä erityisesti verkkoympäristössä EU:n tuomioistuimen viimeaikaisen oikeuskäytännön avulla. Elokuvan tekijänoikeussuojaan tutustutaan syvemmin esittelemällä elokuvaa teoslajina ja sen valmistamiseen osallistuvan työryhmän erilaisia oikeuksia. Elokuvateos käy läpi monta oikeudellisesti merkittävää vaihetta ennen kuin se tavoittaa päämääränsä eli yleisön. Tekijänoikeudellinen liiketoiminta, kuten työssäni tarkastelema elokuvateollisuuden ansainta, perustuu paitsi laillisten jakelukanavien ylläpitoon, ennen kaikkea näihin välivaiheisiin eli sopimuksiin ja oikeuksien lisensointeihin, jotka mahdollistavat teoksen hyödyntämisen jakeluvaiheessa. Lopuksi tutkielmassa analysoidaan tekijänoikeuden toimivuutta eri teorioiden valossa ja ehdotetaan uudistuksia lain rakenteeseen.
  • Junno, Mikko (2016)
    Tämä tutkielma keskittyy punnitsemaan tekijänoikeuden ja sananvapauden välistä suhdetta sisällön tallennuspalveluiden tarjoajien suorittaman tekijänoikeuden täytäntöönpanon kautta. Suhdetta lähestytään perusoikeudellisen punninnan avulla, jossa toisella puolella on sananvapaus perusoikeutena ja toisella tekijänoikeuden perusoikeusasema omaisuuden suojana. Tutkimuskysymys voidaan tiivistää seuraaviin kahteen osakysymykseen: - Mitä edellytyksiä sisällön tallennuspalveluita tarjoavien välittäjien toteuttamalle suodatusjärjestelmän käytölle seuraa yhtäältä tekijänoikeutta ja toisaalta sananvapautta koskevasta lainsäädännöstä? - Miten nämä edellytykset toteutuvat nykyään käytössä olevissa suodatusjärjestelmissä? Tutkimuksen aihe on rajattu koskemaan ainoastaan sisällön tallennuspalveluiden tarjoajien vastuukysymyksiä, vaikka samat kysymykset ovat olennaisia myös teknisten välittäjien kuten internetoperaattorien osalta. Tarkoituksena on arvioida sisällön tallennuspalveluiden tarjoajien vastuuta yleisesti, mutta keskeisten kysymysten havainnollistamiseksi tutkielmassa tarkastellaan Youtube-videopalvelua ja sen käyttämää Content ID -järjestelmää. Youtube on omalla alallaan erittäin vahvassa markkina-asemassa, ja sen ympärille on muodostunut oma taloudellinen ekosysteeminsä, jossa moni luova työläinen saa tulonsa yksinomaan Youtuben välityksellä julkaistavasta sisällöstä. Youtuben suorittamasta tekijänoikeusvalvonnasta on syntynyt myös oikeuskäytäntöä, ja verkon käyttäjien näkökulmasta sääntelyn ongelmat henkilöityvät usein juuri Youtubeen. Aiheen tarkastelu kyseisen palvelun kautta on tämän vuoksi perusteltua. Tutkimuksessa havaittiin, että nykylainsäädäntö ei velvoita sisällön tallennuspalveluiden tarjoajia käyttämään ennakollisia tekijänoikeudenloukkausten estotoimia. Tästä on EUT suoraan antanut päätöksen. Välittäjille voi kuitenkin muodostua epäsuora velvollisuus ryhtyä toimiin oikeudenloukkausten ehkäisemiseksi, sillä näillä on kuitenkin velvollisuus poistaa palvelustaan aineisto, jonka oikeudenhaltija on välittäjälle kertonut loukkaavan tämän tekijänoikeutta. Suurten volyymien kyseessä ollessa sisällön ennakollinen tunnistaminen voi olla ainoa keino toteuttaa aineiston poistaminen järkevällä tavalla. Laista ei tälle suoranaista estettäkään löydy. Suodatusjärjestelmien käytössä on nykyään olennaisia puutteita. Sisällön tunnistusjärjestelmät eivät kykene täysin luotettavasti tunnistamaan, milloin palveluun ladattava sisältö loukkaa jonkin oikeudenhaltijan tekijänoikeutta. Ongelmana ovat etenkin tilanteet, joissa toisen tekijänoikeudella suojattua teosta on hyödynnetty tekijänoikeuslaissa sallitulla tavalla esim. sitaattioikeuden nojalla tai muunnelmateoksena. Tunnistamisessa ilmenneet ongelmat johtavat tekijänoikeuden sallittujen rajoitusten hyödyntämisen vähenemiseen, ja tämän kautta myös sananvapauden täydellisen toteutumisen estymiseen. Asia on erityisen ongelmallinen siksi, että perustuslaki kieltää suoraan sananvapauden käytön estämisen ennakollisilla estotoimilla. Lisäksi huomiota tulisi kiinnittää sisällön tuottajan mahdollisuuksiin vastustaa aineiston poistamista. Nykyään käyttäjän tili voidaan poistaa kokonaisuudessaan kohtalaisen vähäisen loukkausmäärän johdosta. Tämä on ongelma, mikäli aineiston loukkaavuus alun perinkin on tulkinnanvaraista. Toisaalta sananvapausvaikutuksia lieventää se, että suurin osa tekijänoikeutta loukkaavaksi tunnistetusta aineistosta jätetään palveluihin näkyviin, mutta oikeudenhaltijat saavat tällöin aineiston näyttämisestä kertyvät mainostulot itselleen. Tällöin uudeksi ongelmaksi muodostuu se, että mainostulojen vieminen sisällön tuottajalta loukkaa tämän oikeutta hyötyä henkisen työnsä tuloksista. EU:n komissio on syyskuussa 2016 antanut uuden direktiiviehdotuksen, jossa ehdotetaan, että sisällön tallennuspalveluiden tarjoajien tulisi yhteistyössä oikeudenhaltijoiden kanssa kehittää toimenpiteitä, joilla luvatonta teosten levittämistä voidaan ehkäistä. Käytännössä tämä tarkoittanee erilaisten sisällöntunnistus- ja suodatusjärjestelmien yleistymistä verkkopalveluissa. Vaikka käyttäjien oikeudet sinänsä onkin direktiiviehdotuksessa huomioitu, on vaarana, että oikeudenhaltijoiden avustuksella kehitettävät järjestelmät suosivat oikeudenhaltijoita käyttäjien kustannuksella. Tästä seurauksena on pahimmillaan tekijänoikeussuojan laajeneminen epätarkoituksenmukaisella tavalla ja teosten sallitun käytön väheneminen.
  • Vilén, Oona (2014)
    Nykyaikana monilla yrityksillä ei enää ole tarjota perinteisiä vakuusobjekteja rahoituksensa vastineeksi. Joissain tilanteissa tekijänoikeudet muodostavat suuren osan yrityksen varallisuudesta. Samaan aikaan tekijänoikeuksien taloudellinen merkitys on kasvanut. Näin ollen kysymykset tekijänoikeuden vakuuskäyttömahdollisuuksista ovat entistä merkityksellisempiä. Usein vakuuskäyttömahdollisuuksien esteeksi nousee tekijän vahva suojaaminen tai julkivarmistuskeinon puuttuminen. Tekijänoikeutta ei nimittäin voida rekisteröidä Suomessa. Tutkimuskysymyksenä tässä tutkielmassa on se, mitä vakuudeksi annetulle tekijänoikeudelle tapahtuu konkurssissa. Tätä tarkastellaan eri vakuuskäyttömahdollisuuksien valossa ja erotellaan sen mukaan, onko kyse tekijän vai luovutuksensaajan konkurssista. Tarkoituksena on myös pohtia, mitä vakuuskäyttömahdollisuuksien rajallisuudelle ja velkojien asemalle konkurssissa olisi mahdollisesti syytä tehdä de lege ferenda. Tämän tarkastelun taustalle tehdään oikeusvertaileva katsaus Yhdysvaltoihin sekä tarkastellaan EU-tasoisia teollisoikeuksien suojakeinoja. Metodologialtaan tutkielma on lainopillinen (oikeusdogmaattinen). Tutkielmassa pyritään siis muodostamaan kuva voimassa olevan oikeuden sisällöstä tutkimuskysymysten alalla. Toisaalta myös oikeusvertailevaa tutkimusmetodia hyödynnetään siltä osin kuin tutkielma keskittyy Yhdysvalloissa vallitsevan oikeustilan määrittämiseen ja oikeustilojen vertailemiseen Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Tämän lisäksi tutkielmassa käytetään oikeuspoliittista pohdintaa siltä osin, miten sääntelyä voitaisiin mahdollisesti kehittää. Tutkielmassa havaitaan, että vakuudeksi annetun tekijänoikeuden käyttäytyminen konkurssissa näyttäisi vaihtelevan huomattavasti vakuuskäyttötavan valinnan mukaan. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, onko konkurssiin ajautuva osapuoli tekijä vai tekijänoikeuden luovutuksensaaja. Velkojien suojan ja näin ollen rahoittajien halukkuuden kannalta tekijänoikeuden erillisvakuuskäyttömahdollisuudet nousevat keskiöön. Nykylainsäädännön valossa tekijänoikeuden panttaus sivullisia sitovasti ei näyttäisi olevan mahdollista, vaikka eriäviäkin mielipiteitä on esitetty. Sen sijaan vakuusluovutuksen osalta näyttäisi vallitsevan ainakin jonkinlainen konsensus, että se on mahdollista tehdä myös sivullisia sitovasti. Vakuuskäyttömahdollisuuksien parantamiselle on nykyaikana tilausta. Tekijänoikeuteen pohjautuvan teollisuuden rahoitusongelmat ja kilpailuetu Yhdysvaltoihin nähden kannustavat pohtimaan vapaaehtoisen rekisteröintimahdollisuuden luomista esimerkiksi EU-tasolla. Osapuolten suojan, vakuuskäytön ja oikeusvarmuuden kannalta tärkeää olisi luoda järjestelmästä mahdollisimman yhtenäinen. Yhdysvalloissa tekijänoikeuden vakuuskäyttö vaikuttaisi olevan kehittyneempää ja näin ollen myös yleisempää kuin Suomessa. Tämä kannustaa myös osaltaan rekisteröinnin tuomien etujen tarkasteluun, sillä Yhdysvalloissa tekijänoikeuden rekisteröinti on mahdollista. Siellä esille nousseet ongelmat kaksinaisen vakuuskäyttöjärjestelmän osalta korostavat myös yhden yhtenäisen vakuuskäyttöjärjestelmän tärkeyttä. Tämän lisäksi voidaan pohtia sitä, tulisiko tekijän suojaa rajata niissä tilanteissa, joissa tekijänoikeus on luovutettu vakuudeksi ja vakuustoimen osapuoli ajautuu konkurssiin. Vaikuttaisi siltä, että esimerkiksi ulosmittaus- ja edelleenluovutuskieltojen taustalla on edelleen vanhentunut käsitys tekijänoikeuden ja sen siirron henkilökohtaisuudesta. Tilanteissa, joissa tekijä on esimerkiksi luovuttanut oikeutensa liikkeelle tai vakuudeksi, voitaneen ainakin joissain tilanteissa katsoa, ettei ulosmittaus- ja edelleenluovutuskielloille ole nykypäivänä samanlaista tarvetta kuin aiemmin. Sääntelyä voitaisiin tältä osin selkeyttää, vaikka jo nykyistä sääntelyä voidaan joidenkin tutkijoiden mukaan tulkita myös tarkoituksensa mukaisesti niin, että tekijän suoja on rajoitetumpaa kuin se tekijänoikeuslain sanamuodon perusteella vaikuttaisi olevan.
  • Pynttäri, Theo (2021)
    Direktiivi (EU) 2019/790 tekijänoikeudesta ja lähioikeuksista digitaalisilla sisämarkkinoilla (DSM-direktiivi) edellyttää jäsenvaltioita varmistamaan asianmukaisen ja oikeasuhteisen korvauksen periaatteen toteutumisen tekijänoikeuden hyödyntämistä koskevissa luovutuksissa. DSM-direktiivin 18 artiklan mukaan, kun tekijät ja esittävät taiteilijat lisensoivat tai siirtävät yksinoikeutensa teostensa tai muun suojatun aineistonsa hyödyntämiseen, heillä on oikeus saada asianmukainen ja oikeasuhteinen korvaus. Tutkielman tutkimusaihe on DSM-direktiivin asianmukaisen ja oikeasuhteisen korvauksen periaatteen analysointi, tekijänoikeudellisten luovutusten nykysääntelyn systemointi sekä de lege ferenda –kannanoton muodostaminen periaatteen kansallisesta täytäntöönpanosta. Tutkielman tavoitteena on analysoida ja systemoida DSM-direktiivin asianmukaisen ja oikeasuhteisen korvauksen periaate muodostaen samalla käsitys siitä, mitkä varallisuusoikeudelliset periaatteet tulisi ottaa sen kansallisessa täytäntöönpanossa huomioon. Opetus- ja kulttuuriministeriön 27.9.2021 antamassa luonnoksessa hallituksen esitykseksi laiksi tekijänoikeuslain muuttamisesta esitetään DSM-direktiivin 18 artiklaa täytäntöön pantavaksi nykyisen tekijänoikeuslain 29 §:n yhteyteen. Johtopäätöksenä tutkielmassa esitetään, että tekijöiden ja esittävien taiteilijoiden heikompaa sopimusasemaa käyttäjäyrityksiin nähden tulee lainsäädännöllisin keinoin parantaa sopimusvapautta kaventaen, ottaen huomioon DSM-direktiivin tavoitteet. Opetus- ja kulttuuriministeriön antama luonnos hallituksen esitykseksi laiksi tekijänoikeuslain muuttamisesta ei riittävällä tavalla huomioi DSM-direktiivin edellyttämiä parannuksia tekijöiden ja esittävien taiteilijoiden asemaan asianmukaisen ja oikeasuhteisen korvauksen periaatteen osalta.
  • Wahl, Lotta-Sofia (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeuksia työsuhteessa. Tutkielma tarkastelee erityisesti työntekijöiden taloudellisten oikeuksien sopimusperusteista luovuttamista sekä kollektiivisella että yksilötasolla järjestettynä. Tutkielman aihetta tutkitaan tekijänoikeuskeskeisten toimialojen näkökulmasta, sillä toimialojen sopimiskäytäntö on suhteellisen vakiintunutta ja suojatun aineiston taloudellinen merkitys liiketoiminnassa on merkittävä. Tutkielma on lainopillinen. Tekijänoikeuksien soveltamisympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Erityisesti kiivaan digitaalisen kehityksen myötä tekijänoikeudella suojattua aineistoa käytetään viime vuosikymmeniin verrattuna uusissa käyttöympäristöissä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää kollektiivisten ja yksilötasolla sovittavien sopimusten työoikeudellisia reunaehtoja sekä vertailla eri sopimustasojen soveltuvuutta sopimiseen muuttuvassa liiketoiminnassa. Lisäksi liitännäiskysymyksenä tarkastellaan tekijänoikeusluovutusta koskevan sopimuksen kohtuullistamisen edellytyksiä erityisesti ulkoisten olosuhdemuutosten näkökulmasta. Vertailuna sopimusperusteiseen luovutukseen tutkielmassa arvioidaan myös tekijänoikeuden siirtymistä tilanteessa, jossa nimenomaisesta luovutuksesta ei ole sovittu. Arvioinnin kohteena on tulkintakäytännössä vakiintunut normaalikäyttösääntö ja sen liittymäpinnat työntekijän lojaliteettivelvollisuuteen sekä muihin työoikeudellisiin periaatteisiin. Lisäksi käsitellään mahdollisen erillisen olettamasäännöksen tarvetta tekijänoikeuslainsäädäntöön työntekijän taloudellisten oikeuksien siirtymisessä työnantajalle. Tutkielmassa havaitaan, että työsuhdetekijänoikeuksia koskevan olettamasäännöksen puuttuminen voidaan katsoa ongelmalliseksi työsuhteen osapuolten oikeusvarmuuden näkökulmasta. Toisaalta on katsottu, että eri alojen vakiintuneet sopimiskäytännöt, työoikeudelliset periaatteet kuten työntekijän lojaliteettivelvollisuus sekä soveltamiskäytännössä syntynyt normaalikäyttösääntö antavat jo lähtökohdan sille, että työnantaja saa oikeudet työntekijän laatimaan teokseen normaalin toimintansa edellyttämässä laajuudessa. Toisaalta tutkielmassa havaitaan, että tekijänoikeuskeskeisillä toimialoilla oikeudenluovutuksista sovitaan laajalti sekä kollektiivisesti työehtosopimuksella että työehtosopimukseen perustuvilla paikallisilla sopimuksilla. Kollektiivitason sopimisen ongelmaksi soveltamisympäristön muutostilanteissa voi koitua sopimusten staattisuus sekä yleisluontoisuus, mikä voi edellyttää tarkempaa paikallista tai yksilötasoista sopimista. Sopimuksia tehdään laajalti myös yksilöllisellä tasolla työntekijöiden kanssa lainsäädännön ja kollektiivisen tason sopimisen rajoissa. Myös yksilöllisen sopimuksen muuttamismahdollisuudet työsuhteen aikana ovat työlainsäädännön perusteella rajalliset. Lisäksi tutkielmassa huomioidaan, että uuden DSM-tekijänoikeusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano voi aiheuttaa muutoksia tekijänoikeusluovutusten sopimista koskeviin käytäntöihin keskeisillä toimialoilla sekä sopimusten kohtuullistamista koskeviin säännöksiin.
  • Lilius, Maria (2021)
    Tutkielma tutkii tekijänoikeuden ja lähioikeuksien soveltuvuutta suojamuotoina nykyaikaisen heikon tekoälyn tuotoksiin. Tarkastelu tapahtuu erityisesti EU:n näkökulmasta. Tekoäly yksinkertaisesti määriteltynä tarkoittaa teknologioita, jotka yhdistelevät dataa, algoritmeja ja laskentatehoa. Teknologian kehitys on aina ollut tekijänoikeuden muutoksen liikkeelle paneva voima. Tekoälyllä sekä sen tuottamilla teoksilla voidaan nähdä olevan taloudellista potentiaalia ja täten sitä voidaan pitää tekijänoikeuden kannalta relevanttina. Tekijänoikeuden tarkoituksena on suojata teoksen tekijän henkistä luomistyötä, millä oikeutetaan tiettyjen yksinoikeuksien myöntäminen joko luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle. Teoksen tekijän tunnistamisen merkitys korostuu erityisesti tekoälyn tuottamien teosten yhteydessä, sillä useimmissa tekijänoikeustraditioissa ympäri maailmaa teoksen tekijää pidetään myös teoksen ensimmäisenä oikeudenhaltijana. Tutkielma keskittyy tarkastelemaan aihetta kolmen tutkimuskysymyksen kautta. Ensimmäinen tutkimuskysymys tarkastelee sitä, voiko tekoälyavusteisesti tuotettu työ saada tekijänoikeus- tai lähioikeussuojaa? Miten tekoälyn käyttäminen työn luomisessa vaikuttaa omaperäisyysarviointiin? Toinen tutkimuskysymys keskittyy oikeuksien kohdistumiseen: ketä voidaan pitää tekijänä tai tekijänoikeuden haltijana taikka lähioikeuden haltijana? Kolmas tutkimuskysymys tarkastelee sitä, onko tekijänoikeusjärjestelmän ulkopuolelle jäävien tekoälyn tuotosten suojaaminen tarkoituksenmukaista vai olisiko parempi jättää tällaiset työt kokonaan ilman suojaa yleisön vapaaseen käyttöön? Tutkielma esittää, että melko itsenäisestikin tekoälyavusteisesti tuotetut työt voisivat saada tekijänoikeussuojaa. Tekoälyä käytettäessä voidaan tunnistaa kolme eri vaihetta, joissa tekijä voi ilmaista omaperäisyyttään. Suojan arviointi täytyy tehdä tapauskohtaisesti ja lopputulos riippuu käytetystä tekoälyjärjestelmästä ja teoslajista sekä näihin liittyvistä rajoituksista ihmistekijän omaperäisille vapaille ja luoville valinnoille. Näin ollen ei ole mielekästä sulkea kategorisesti kaikki tekoälyavusteisesti tuotetut työt tekijänoikeuden ulkopuolelle. Olemassaolevat lähioikeudet sen sijaan soveltuisivat myös sellaisiin tekoälyn tuotoksiin, joissa ihmisten työpanosta ei voida katsoa olevan tarpeeksi. Tutkielmassa tarkastellaan tekijän vaihtoehdoiksi ohjelmoijaa, käyttäjää, näiden yhteistekijyyttä, omistajaa tai tekoälyä itseään. Tekijänoikeus kohdistuu henkilölle tai henkilöille, jotka ovat tehneet vapaita ja luovia ratkaisuja vähintään jossain teoksen luomisvaiheessa. Ohjelmoijalle ei tulisi osoittaa tekijän-oikeutta tekoälyn tuottamaan teokseen pelkästään tekoälyohjelmiston kehittämisen perusteella. Mikäli tämä on toiminut lisäksi myös käyttäjän roolissa, voi tekijänoikeus olla mahdollinen. Sekä tekoälyohjelmiston omistajalle että tekoälylle itselleen tekijänoikeutta ei tällä hetkellä voi syntyä. Lopuksi tutkielmassa käsitellään sitä, tulisiko tekijänoikeuden ulkopuolelle jäävien tekoälyn tuotosten saada tulevaisuudessa tekijänoikeussuojaa. Eräänä vaihtoehtona tutkitaan uuden lähioikeuden laatimista nimenomaisesti tekoälyn tuotoksille, sillä lähioikeudet suojamuotoina eivät anna yhtä laajaa ja pitkäkestoista yksinoikeutta teoksiin kuin tekijänoikeus. Viimeiseksi tutkielmassa esitetään perusteluita puolesta ja vastaan koskien tuotosten jäämistä kokonaan vaille suojaa (public domain).
  • Ristimäki, Antti-Mikael (2013)
    Tekijänoikeudella suojattujen teosten taloudellinen hyväksikäyttö on nykyisin monella alalla niin laajamittaista, että tekijöiden on usein lähes mahdotonta huolehtia itse tekijänoikeuksiensa lisensoinnista ja valvonnasta. Suomessa toimii kuusi tekijänoikeusjärjestöä, jotka hallinnoivat tekijöiden kanssa solmittujen asiakassopimusten nojalla heidän tekijänoikeuksiaan. Tekijänoikeusjärjestöt myöntävät käyttölupia hallinnoimiinsa teoksiin, keräävät käyttökorvauksia teosten käyttäjiltä ja tilittävät käyttökorvaukset edelleen teosten tekijöille. Tiettyjä käyttötarkoituksia koskevien sopimuslisenssi- ja pakkolisenssisäännösten nojalla tekijänoikeusjärjestöt voivat myöntää käyttölupia myös sellaisiin teoksiin, joiden tekijöitä ne eivät edusta. Järjestöt voivat tietyin edellytyksin ryhtyä oikeudellisiin toimenpiteisiin tekijänoikeuksien täytäntöön panemiseksi, jos joku loukkaa niiden hallinnoimia tekijänoikeuksia. Tekijänoikeuden arvon kannalta on ensisijaisen tärkeää, että oikeudenhaltija voi tarvittaessa puuttua teosten luvattomaan käyttöön. Tekijänoikeuksien täytäntöönpano tarkoittaa niihin oikeuskeinoihin turvautumista, jotka ovat lain nojalla oikeudenhaltijan käytettävissä loukkauksiin puuttumiseksi. Oikeuksien toimiva valvonta ja täytäntöönpano edellyttävät sellaisia resursseja, joita tekijällä itsellään ei useimmiten ole. Tekijänoikeuksien siirtäminen tekijänoikeusjärjestön hallinnoitavaksi voi olla tekijänoikeuksien tosiasiallisen suojan toteutumisen kannalta tarpeellista. Tekijänoikeusjärjestöt tekevät joissakin laajemmissa loukkaustapauksissa yhteistyötä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK ry:n kanssa. Kannevalta tekijänoikeuden loukkausta koskevassa asiassa on loukatun yksinoikeuden haltijalla. Tekijänoikeusjärjestön asiakassopimuksessa yksilöidyn tekijänoikeuden tai lähioikeuden luovutuksen laajuus määrittää järjestön kannevallan rajat. Tekijänoikeusjärjestö voi esiintyä kantajana tai asianomistajana vain sellaisissa asioissa, joiden kohteena olevat tekijänoikeudet on siirretty järjestölle. Järjestöjen asiakassopimuksissa on ehtoja, joiden mukaan tekijä valtuuttaa järjestön esiintymään omissa nimissään tekijänoikeuksia koskevissa oikeudenkäynneissä. Nämä ehdot eivät perusta järjestöille laajempaa kannevaltaa kuin mikä niille tulee tekijänoikeuden siirron johdosta. Kannevalta siirtyy samalla kun yksinoikeus luovutetaan tekijänoikeusjärjestölle. Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten tekijänoikeusjärjestöjen asiakassopimuksia ja erityisesti niiden sisältämiä ehtoja tekijänoikeuksien luovutuksesta. Tutkielman tarkoituksena on antaa voimassa olevan oikeuden ja tekijänoikeusjärjestöjen asiakassopimusten perusteella vastaus siihen, voivatko tekijänoikeusjärjestöt toimia hallinnoimiaan oikeuksia koskevissa oikeudenkäynneissä kantajan tai asianomistajan roolissa. Lisäksi tutkielmassa esitetään, mitä tekijänoikeuksien tehokas täytäntöönpano edellyttää, ja mihin oikeuskeinoihin tekijänoikeusjärjestöt voivat ryhtyä tekijänoikeuksien täytäntöön panemiseksi.
  • Heikkinen, Pekka (1997)
    Tapaukset, joissa tekijänoikeus on joutunut ristiriitaan kilpailuoikeuden tavoitteiden kanssa ovat yleistyneet niin Euroopan Unionin kuin sen jäsenvaltioiden oikeuskäytännössä. Tähän on syynä paitsi kilpailuoikeuden soveltamisalueen laajeneminen, myös viestinnän kehitys. Kilpailuoikeus on saanut roolin tiedon kulun vapauden puolustajana. Tekijöitä edustavien järjestöjen toiminta on 1990-luvulla ollut kilpailuviranomaisten erityisen kiinnostuksen kohteena. Työn keskeinen kysymys on, mitä kilpailuoikeuden soveltaminen järjestöjen toimintaan merkitsee tekijän suojan kannalta. Kilpailuoikeudellisessa tulkinnassa olennaista on, miten järjestön suhde yksittäiseen tekijään hahmotetaan, Horisontaalisessa suhteessa järjestöt voidaan rinnastaa tekijöiden ammattiliittoihin, joiden tarkoituksena on oikeuksien kollektiivinen suojaaminen suhteessa käyttäjiin. Kilpailuvirasto on tulkinnut järjestöjen toiminnan KRL 6§:n kieltämäksi hintayhteistyöksi. Kilpailuneuvosto on sen sijaan katsonut, että järjestöjen suhde yksittäiseen oikeudenhaltijaan on vertikaalinen. Tekijänoikeusjärjestöt ovat itsenäisiä elinkeinonharjoittajia, jotka ovat KRL 3§:n määräävässä markkinaasemassa. Samalla kilpailuneuvosto totesi, että tekijänoikeuslain tavoite ja tarkoitus on otettava huomioon järjestöjen toimintaa arvioitaessa. Tekijöitä edustavien ammattijärjestöjen ja viestintäyritysten välisiin työehtosopimuksiin on sisällytetty oikeuksien käyttöä koskevia määräyksiä. KRL 2. 1 § sulkee työmarkkinoita koskevat sopimukset lain soveltamisalueen ulkopuolelle. KHO on tuoreessa ratkaisussaan kuitenkin tulkinnut työehtosopimusmääräykset sellaiseksi vertikaaliseksi kilpailunrajoitukseksi, johon voidaan soveltaa KRL 9§:n yleissäännöstä. Ratkaisu merkinnee sitä, että KRL:n vaikutus ulottuu aiempaa selkeämmin myös työehtosopimusten tekijänoikeusmääräyksiin. Vertikaalinen näkökulma ohjaa arvioimaan järjestöjen toimintaa teosten leviämisen ja viestinnän kannalta. Yrityksen hallussa tekijänoikeus on kilpailukeino. Järjestöt ovat määräävässä markkina-asemassa suhteessa käyttäjiin ja tekijöihin. Kansallisen ja EY:n oikeuskäytännön valossa käydään läpi tapauksia, joissa järjestöjen on katsottu käyttäneen väärin asemaansa. Yhteisön oikeuskäytännön avulla pyritään hahmottamaan sellaisia tilanteita, joita Suomessa ei vielä ole ehtinyt esiintyä. Tietoverkkostrategiat ja pyrkimykset "informaation valtateiden" luomiseen korostavat osaltaan järjestöjen välittäjäroolia. Samalla digitaalitekniikan käyttöönotto horjuttaa vakiintunutta oikeuksien tasapainoa. Koska digitalisoituminen luo mahdollisuuksia nimenomaan yksittäisille tekijöille ja käyttäjille, on järjestöjen uudistettava lisensointi- ja sopimuskäytäntöjään. Myös julkisen vallan sääntelyä, joka koskee oikeuksien jakautumista tekijöiden, välittäjien ja loppukäyttäjien välillä on arvioitavauudesta näkökulmasta. Digitaalisessa ympäristössä järjestöjen toimintaa ja tekijän yksinoikeuden rajoituksia on entistä vaikeampi perustella markkinoiden toimintaan liittyvillä syillä.
  • Salminen, Joonas (2020)
    Tekoälyteknologian kehitys on kiihtynyt viimeisten parin vuosikymmenen aikana ja teknologia on nyt tulossa pisteeseen, jossa lainsäädännön on reagoitava tekoälyn luomiin haasteisiin monella rintamalla. Immateriaalioikeudellisessa tarkastelussa tekoälyteknologia herättääkin kysymyksiä lähes jokaisen suojamuodon osalta. Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyn aiheuttamia haasteita tekijänoikeudellisesta näkökulmasta. Erityisesti tutkimuksen kohteena on tekoälyn luoman aineiston suojattavuus, suojan kohdentuminen sekä suojan perusteltavuus tekijänoikeudellisen suojan tarkoituksesta käsin tarkasteltuna. Tekoälyyn tekijänä liittyy tekijänoikeudellisesti mielenkiintoisia kysymyksiä. Ensinnäkin tekijänoikeuden syntymisen edellytyksenä on, että teoksen tekijä on luonnollinen henkilö. Tekoälyn luodessa teoksen ilman luonnollisen henkilön myötävaikutusta ei siten lähtökohtaisesti voi syntyä tekijänoikeudella suojattavaa aineistoa Toiseksi tekijänoikeus teokseen edellyttää, että luotu aineisto yltää teostasoon, eli on itsenäinen ja omaperäinen, tekijänsä luovan työn tulos. Kuitenkin voidaan väittää, että tekoäly tietokoneohjelmana toimii aina siihen kirjoitettua koodia seuraten loogisesti ja matemaattisesti laskettavissa olevia ratkaisuja tehden tavalla, joka ei voi osoittaa luovuutta. Lisäksi tutkielmassa laajan mielenkiinnon kohteena on tekijänoikeudellisen suojan tarkoitus suojata tekijää ja tämän erityistä suhdetta luomaansa teokseen. Tästä perinteisestä mannereurooppalaisesta tekijänoikeusajatuksesta käsin näyttää siltä, että tekoälyn luodessa teoksen ei tekijänoikeudelliselle suojalle ole tarvetta, sillä ei ole luonnollista henkilöä, jonka suhdetta teokseen olisi valtiovallan toimesta suojattava tai jonka persoonaa työ kuvaisi. Kuitenkin tekoälyn luomiin teoksiin liittyy huomattavia, erityisesti taloudellisia intressejä eikä yksinkertainen tekijänoikeuden ulkopuolelle jättäminen siten johda mielekkääseen lopputulokseen. Tekoälyä hyödyntävät ratkaisut tulevat jatkossa suurella todennäköisyydellä yleistymään ja kehittymään edelleen. Tämän kehityksen myötä myös tekoälyn toiminnan tuloksena syntyvän tekijänoikeudellisen materiaalin määrä tulee kasvamaan, joten tekijänoikeutta koskevien kysymysten ratkaiseminen on välttämätöntä niin perinteisesti luotavien teosten kuin tekoälynkin toimesta tuotetun aineiston aseman ratkaisemiseksi. Tekoälyn luomien teosten jättäminen kokonaan yksinoikeussuojan ulkopuolelle voisi olla haitaksi tekoälykehitykselle sekä kannustaa väärinkäytöksiin, kuten tällaisten töiden esittämisenä henkilön itse tekeminä. Tekoälyn kehittyessä ongelmat lisääntyisivät tällaisten töiden määrän kasvaessa suhteessa perinteisiin teoksiin. Tutkielman pääpaino on tekijänoikeuden yleisten oppien identifioinnissa ja tarkastelussa. Pyrkimyksenä on paikantaa ja käsitellä sellaisia käsitteitä ja periaatteita, joiden osalta tekoälyn toiminta tulee todennäköisesti haastamaan tekijänoikeuden toimivuuden ja tarkoituksenmukaisuuden. Tutkielmassa käydään lainopillista metodia hyödyntäen läpi tekijänoikeudellista sääntelyä, oikeuskäytäntöä ja tekijänoikeudellista oikeuskirjallisuutta. Tutkimusotetta on kuvailtava kriittiseksi suhteessa voimassaolevaan sääntelyymme ja tarkoituksena on huomioida aiheesta syntynyt keskustelu mahdollisimman laajalti niin suomalaisen kuin ulkomaisenkin oikeuskirjallisuuden osalta. Ratkaisuna esitettyihin kysymyksiin esitetään erityisesti tekoälyn luomien teosten normittamisesta tekijänoikeuden lähioikeutena. Tämä ratkaisu sallisi tekijänoikeuden säilymisen mahdollisimman muuttumattomana, mutta erityisen suojamuodon keinoin kyettäisiin vastaamaan niin tekijää, teoskynnystä kuin suojan tarkoitustakin koskeviin kysymyksiin tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Erillisin suojamuodoin on jo nyt säädetty poikkeuksia tekijänoikeudelliseen pääsääntöön, jonka mukaan tekijän on oltava luonnollinen henkilö. Lisäksi lähioikeuksien taustalla on monesti nähtävissä tekijän persoonan suojaamisen sijaan enemmän teollisoikeuksille tyypillisiä lähtökohtia.
  • Saksanen, Sarita (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan tekijänoikeuskirjetä nimenomaan loukkaajan tunnistamisen ja kirjeen saajan oikeusturvan kannalta. Vertaisverkossa tapahtuvaan laittomaan jakamiseen puututaan tekijänoikeuskirjeiden avulla. Oikeudenhaltijoiden edustajat esimerkiksi asianajotoimistot lähettävät valvontakirjeitä henkilöille, joiden epäillään loukanneen tekijänoikeutta jakamalla teoksia vertaisverkossa. Kirjeet ovat saaneet negatiivista julkisuutta nimenomaan sen vuoksi, että kirjeitä on lähetetty väärille henkilöille. Tekijänoikeuskirje lähetetään internetliittymän haltijalle, mutta aina liittymän haltija ei ole loukkaaja. Jos kirjeen saaja ei maksa kirjeessä vaadittua korvausta, on mahdollisuus, että asia etenee oikeuteen asti. Kirjeisiin liittyy melko suuri pelotevaikutus; jos kirjeen saaja pelkää, että asia etenee oikeudenkäyntiin asti, hän saattaa maksaa kirjeessä vaaditun summan, vaikka hän ei olisi itse syyllistynytkään tekoon. Jos IP-osoitteesta tapahtunut tekijänoikeuden loukkaaminen on ollut TekijäL 60 a §:n mukaisesti merkittävää, markkinaoikeus velvoittaa operaattorin luovuttamaan kyseisen IP-osoitteen yhteystiedot. Kuitenkin viimeaikainen oikeuskäytäntö on tiukentanut yhteystietojen luovuttamisen linjaa, joka otetaan tutkielmassa huomioon. Mahdollinen loukkaaja tunnistetaan IP-osoitteen avulla, mikä ei ole varma tapa loukkaajan tunnistamiseksi. Jos liittymän haltijan verkko on avoin, eli sitä ei ole suojattu esimerkiksi salasanalla, voi joku muu joka on käyttänyt avointa verkkoa, olla loukkaaja. Tutkielmassa käsitellään viimeaikaista oikeuskäytäntöä, josta ilmenee, millä perusteilla liittymän haltija on joko katsottu tai ei katsottu syylliseksi tekijänoikeuden alaisen materiaalin jakamiseen. Kirjeen saajan oikeusturvan toteutuminen on kyseenalaista. On useita tapauksia, joissa kirjeensaaja on virheellisesti saanut kirjeen. Lisäksi virheellisen kirjeen saajan on vaikeaa todistaa syyttömyyttään jälkikäteen. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kattava kuva valvontamenettelyn ongelmakohdista, nykyisestä oikeustilasta sekä kuinka valvontamenettely voisi olla tulevaisuudessa parempaa kirjeen saajan oikeusturvan kannalta.
  • Tapio, Veli-Markus (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeuslain 57 §:n nojalla tuomittavaa korvausta musiikin internetvaihdantaa turvaavana oikeussuojakeinona. Tarkastelu kohdistuu tekijän yksinoikeuden alaan kohdistuviin loukkauksiin ja ulkopuolelle rajataan rikosoikeudelliset seuraamukset. Tilanteita, joissa korvausvelvollisuus perustuu lakiin sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa tai vastuun kanavointiin vahingonkorvauslain nojalla ei käsitellä. Tutkielman taustaoletuksena on, että internet on muuttanut musiikin markkinoita ja jakelua perustavaa laatua olevalla tavalla. Myös tekijänoikeuden funktio ja soveltamisala ovat nykyään toiset kuin tekijänoikeuslakia säädettäessä puoli vuosisataa sitten. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa oikeudenhaltijan käytössä olevien oikeussuojakeinojen kykyä toteuttaa niille asetettuja tehtäviä on syytä arvioida uudelleen. Tutkielma sisältää kahdenlaista metodista ainesta. Tekijänoikeuden loukkauksen johdosta määrättäviä maksuvelvoitteita tarkastellaan lainopillisesta näkökulmasta siten, että kysymykset pyritään nivomaan laajempaan korvausoikeudelliseen kontekstiin. Samalla merkitystä annetaan sellaisille reaalisille tosiseikoille, jotka kertovat markkinaympäristössä tapahtuneista muutoksista. Tutkielman alussa luodaan katsaus korvauksen eri funktioihin ja korvausteorioihin sekä korvauksen toteuttamisen edellytyksenä oleviin yleisiin korvausoikeudellisiin periaatteisiin. Niihin rinnastettaessa oikeusjärjestyksen yleistä koherenssia heikentäväksi osoittautuu tekijänoikeuslain 57 §:n 1 momentin mukainen hyvitys. Se tarjoaa korotettua suojaa puhtaasti varallisuusarvoisille intresseille ilman, että loukkaavaan toimintaan liittyy vastaavia yleisvaarallisia piirteitä kuin ankaran vastuun tilanteissa. Suojan saaja on myös tyypillisesti relaation vahvempi osapuoli. Loukkaustekoon adekvaattisessa syy-yhteydessä olevan vahingon osoittaminen on käynyt digitalisoitumisen myötä kantajalle yhä vaikeammaksi. Näin ollen korvausvaatimus perustetaan yhä enenevässä määrin kokonaisuudessaan tekijänoikeuslain 57 §:n 1 momentin mukaiseen hyvitykseen. Vaatimusten rahamääräisesti kasvaessa joudutaan kuitenkin ottamaan huomioon vastaajan henkilöllisiin ominaisuuksiin, kuten maksukykyyn liittyviä tekijöitä. Lisäksi vaatimus kohdennetaan usein muutamaan yksittäiseen loukkaajaan tilanteessa, jossa itsenäisiin loukkaustekoihin syyllistyneitä saattaa olla tuhansia. Edellä esitetyn tuloksena hyvityksen kyky toteuttaa sille asetettua reparatiivista funktiota on viimeaikaisen oikeuskäytännön valossa vahvasti heikentynyt. Korvauksen ensisijainen tehtävä tämän päivän internettaloudessa on tulevien loukkausten estäminen. Tämä haastaa pohtimaan uudelleen siviilioikeudellisen ja rikosoikeudellisen täytäntöönpanon keskinäistä työnjakoa pyrittäessä piratismin haittojen vähentämiseen. Toistaiseksi yleisen edun on katsottu puoltavan sitä, että tietoverkon toimintaa ei rajoiteta asettamalla palvelun tarjoajille valvontavelvollisuutta internetliikenteen sisällöstä. Samalla laajamittainen piratismi on kuitenkin merkittävälle osalle palvelujen tarjoajista liiketoimintaa edistävä tekijä. Tutkielmassa esitetään, että perinteinen malli, jossa loukkaustapahtuma redusoidaan oikeudenhaltijan ja loukkaajan väliseen kaksiasianosaissuhteeseen ei tavoita nykyaikaisen internetvaihdannan kompleksisuutta.
  • Kuosa, Viivi (2022)
    Saamenpuvulla on merkittävä asema paitsi saamelaiskulttuurin tuntomerkkinä, myös saamelaisten kulttuuri-identiteetin vahvistajana ja kulttuuristen viestien välittäjänä. Saamenpuvun käyttöä määrittelevät saamelaisten yhteisesti hyväksymät tapaoikeuteen perustuvat säännöt. Saamenpukuun on kuitenkin Suomessa kohdistunut saamelaisyhteisön ulkopuolista taloudellista hyväksikäyttöä ja kulttuurista omimista, joka ei huomioi saamenpukuun liittyviä sääntöjä ja merkityksiä. Saamenpuvulle on perinteisenä kulttuuri-ilmaisuna vaadittu oikeudellista suojaa saamelaisten kulttuurisen perusoikeuden toteuttamiseksi ja saamelaiskulttuurin elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Suojakysymystä on lähestytty oikeuskirjallisuudessa muun muassa immateriaalioikeuden näkökulmasta. Immateriaalioikeuksien ja perinteisten kulttuuri-ilmaisujen yhteensovittamisessa on kuitenkin haasteensa, ja perinteisten kulttuuri-ilmaisujen on esimerkiksi vakiintuneesti katsottu kuuluvan public domainin piiriin eli tekijänoikeussuojan ulkopuolelle. Tutkielmassa selvitetään, miten saamenpuvun suojaa voitaisiin kehittää tekijänoikeuslain nykyisten säännösten puitteissa ja toisaalta lain tulkintaa laajentamalla. Lähemmän tarkastelun kohteena ovat tekijänoikeussuojan saamisen edellytykset, tekijänoikeuden sisältö, tekijänoikeuden voimassaoloaika sekä tekijä eli tekijänoikeuden haltija. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeuslain 53 §:n klassikkosuojaa, joka voi erityispiirteiltään soveltua saamenpuvun suojaamiseen. Tutkielmassa argumentoidaan, että olemassa olevan tekijänoikeuslain perusoikeusmyönteisellä, saamelaisten tarpeet ja tapaoikeuden huomioivalla tulkinnalla on mahdollista ulottaa tekijänoikeussuoja ja klassikkosuoja koskemaan myös saamenpukua.
  • Ahonen, Eetu (2017)
    Tekijänoikeuslain 60 a § mahdollistaa tuomioistuimen antamaan määräyksen, jolla teleoperaattori tai muu viestin välittäjä velvoitetaan luovuttamaan yhteystiedot liittymästä, josta saatetaan yleisön saataville merkittävissä määrin tekijänoikeudella suojattua aineistoa luvattomasti. Tämä mahdollistaa sen, että tekijä puuttuu internetissä tapahtuvaan, oikeuksiaan loukkaavaan tiedostojenjakoon selvittämällä teoksia jakaneen liittymän ja esittämällä vaatimuksia asiassa. Tekijällä on yksinoikeus saattaa teosta yleisön saataville riippumatta yleisölle saattamisen laajuudesta, mutta yhteystietojen luovuttaminen edellyttää oikeudenloukkaukselta merkittävyyden täyttymistä. Tutkielma tarkastelee yhteystietojen luovuttamiselle riittävää merkittävyyden tasoa ja sen taustalla olevia ilmiöitä empiirisesti havainnoiden. Yhteystietojen luovutus on ollut mahdollista tekijänoikeuslain 60 a §:n nojalla vuodesta 2006 alkaen. Säännöstä on sovellettu musiikki- ja elokuvateosten luvattoman vertaisverkkolevittämisen yhteydessä, joten vallitsevasta käytännöstä ei voida tehdä liian yleistäviä päätelmiä. Lähtökohtaisesti Direct Connect -vertaisverkossa tehtyjen oikeudenloukkausten merkittävyyskynnys on perusteltu liittymästä jaossa olleiden teosten lukumäärällä, joka on satoja hakijan teoksia. Yksittäisellä tekijällä ei useimmiten ole näin montaa teosta, joten merkittävyydelle on oltava muitakin perusteita. BitTorrent-vertaisverkossa jaossa olevien tiedostojen lukumäärä ei tule yhtä helposti selville kuin Direct Connect -vertaisverkossa, joten merkittävyys täytyy perustella useimmiten muulla tavalla. Merkittävyyden osoituksena on käytetty teoksen laillisen julkaisun tärkeyttä tekijän kannalta ja teosten kysyntää, jota havainnollistetaan luvattomien lähteiden käyttäjämäärillä. Näiden lisäksi merkittävyyskynnys voisi ylittyä teoksen uutuuden kautta ilmennetyllä haitalla, vaikka suora vetoaminen uutuuteen ei olekaan kovin yleistä. Teoksen tyypillä ja laadulla voi olla myös välillistä merkitystä merkittävyyskynnyksen ylittymisessä tekijänoikeuslain teknologianeutraaliudesta huolimatta, mutta yksinomaisena tietojen luovuttamisen perusteena tämä tuskin toimii. Merkittävyyskynnyksen epämääräisyydestä johtuen merkittävyyden perusteita ei ole ennakolta rajattu, ja tekijänoikeuslain 60 a §:n mukainen hakemus voi menestyä tulevaisuudessa jollain ennennäkemättömällä perusteella. Yhteystietojen luovuttamiseen liittyy yleisellä tasolla useita näkökulmia esimerkiksi perusoikeuksista. Yhteystietojen luovuttaminen mahdollistaa tekijänoikeuden eli omistusoikeuden toteuttamisen, mutta yhteystietojen luovuttaminen on vastoin liittymän omistajan yksityisyyttä. Tämän lisäksi punnittavaksi voisi ainakin joissain tilanteissa tulla sananvapaudelliset seikat sekä tekijän ja liittymän omistajan oikeusturva. Tekijän oikeusturva voi edellyttää yhteystietojen luovuttamista, sillä tekijän voi muutoin olla mahdoton puuttua teostensa luvattomaan jakamiseen. Liittymän omistajan oikeusturva on omiaan jäämään piiloon, koska tiedot luovuttava teleoperaattori ei välttämättä esitä liittymän omistajan kannalta merkityksellisiä näkökohtia ja liittymän omistajaa ei kuulla menettelyssä. Liittymän omistajan oikeusturvasta huolehditaan kuitenkin varsinaista tekijänoikeusriitaa koskevassa oikeudenkäynnissä, jossa tekijä joutuu kantajana näyttämään kanteensa perusteet toteen ja tällöin pelkkä tieto liittymän omistajasta ei ole riittävä hyvitys- ja korvausvastuuseen tuomitsemiseksi. Käytännön tasolla arvioitavaksi voi tulla muun muassa yhteystietojen selvitettävyyden luotettavuus ja liittymän omistajan ja käyttäjän mahdollinen erillisyys. Lisäksi huomioitavaksi voi tulla luvattomaan teoskappaleeseen liittyvä parempi asema lailliseen verrattuna, kuten kopiosuojauksen puute tai pysyvän kopion tekeminen ennenaikaisesti. Yhteystietojen luovutuksen vaikutukset ovat myös merkittäviä yhteystietojen luovuttamisen oikeasuhtaisuutta arvioitaessa. Tietojen luovutus kohdistuu liittymän omistajaan eli siihen henkilöön, jolla on lähtökohtaisesti parhaat edellytykset valvoa tai rajoittaa liittymänsä käyttämistä myös silloin, kun varsinaisen oikeudenloukkauksen on tehnyt joku muu. Yhteystietojen luovuttamisen vaikutuksesta oikeudenloukkausten tekemiseen ei ole saatavissa kunnollista selvitystä. Yhteystietojen luovutuksen perusteella tekijän liittymän omistajalle lähettämä sovintotarjous voi olla ongelmallinen, jos se johtaa myös loukkauksesta tietämättömän liittymän omistajan hyvityssuoritukseen. Yhteystietojen luovuttaminen myös mahdollistaa opportunistisen käyttäytymisen yksipuolisiin hyvitystuomioihin pyrkimisellä, vaikka tällaista ei olekaan havaittu Suomessa.
  • Sorsimo, Maria (2020)
    Käsillä olevassa tutkielmassa selvitän, miten käyttäjän asema määräytyy EU:n DSM-direktiivin 17 artiklan valossa tämän hyödyntäessä tekijänoikeussuojaa nauttivaa sisältöä verkkosisällönjakopalveluissa, kun oikeudenhaltija ja verkkosisällönjakopalvelun tarjoaja ovat solmineet lisenssisopimuksen sisällön hyödyntämisestä. Tarjotakseni vastauksen edellä esitettyyn kartoitan ensin, miten uusi vastuujärjestelmä ja ensisijainen lisensointivelvollisuus rakentuvat tekijänoikeussuojaa nauttivan sisällön käytön yhteydessä verkkosisällönjakopalveluissa. Tämän jälkeen selvitän, millä edellytyksillä käyttäjä vastaa verkkosisällönjakopalveluun lataamastaan sisällöstä oikeudenhaltijan ja verkkosisällönjakopalvelun tarjoajan solmittua lisenssisopimuksen sisällön hyödyntämisestä. Seuraavaksi syvennyn tulkitsemaan, mitä tarkoitetaan käyttäjien toiminnalta edellytetyiltä ei-kaupallisilla perusteilla ja, miten määritellään toiminnasta syntyvien tulojen merkittävyys. Tutkielman lopuksi esitän näkemykseni siitä, mitä lainsäädännöllisiä toimenpiteitä Suomelta edellytetään, jotta kansallinen oikeustila vastaisi 17(2) artiklan merkityssisältöä. Tutkielmassa selvitetyn mukaan, DSM-direktiivin 17 artiklan uusi vastuujärjestelmä perustuu verkkosisällönjakopalvelun tarjoajan vakinaistettuun asemaan tekijänoikeudellista suojaa nauttivien teosten yleisölle välittäjänä. Sikäli, kun sisällönjakopalvelun tarjoajien toiminta perustuu palvelun käyttäjien tuottaman sisällön ylläpitämiseen sekä optimointiin, sisällönjakopalvelun tarjoajalle on roolinsa perusteella muodostunut ankara vastuu myös käyttäjien suorittamista mahdollisista palvelussa tapahtuvista tekijänoikeuden loukkauksista. Ankarasta vastuusta seuraa, että palvelun tarjoajan on ensisijaisesti hankittava 17(1)2 artiklan nojalla oikeudenhaltijoilta etukäteislupa jatkaakseen oikeutetusti käyttäjiensä sisällönjaon hyödyntämiseen perustuvaa liiketoimintaa. Etukäteisluvasta voidaan 17(1)2 artiklan edellyttämällä tavalla sopia muun muassa lisenssisopimuksella. Kyseinen sopimus kattaa verkkosisällönjakopalvelun tarjoajien toimien lisäksi sisällönjakopalvelun käyttäjien toteuttamat ei-kaupalliset tai ei-merkittäviä tuloja tuottavat teot. Käyttäjä nauttii oikeudenhaltijan ja verkkosisällönjakopalvelun tarjoajan välillä solmitun lisenssisopimuksen tai muun vastaavan etukäteisluvan nojalla vastuunvapaudesta niin kauan kun sisältöä ei ole tuotettu kaupallisin perustein. Toisaalta tekojen taustalla vaikuttavat kaupalliset intressitkin voivat olla hyväksyttyjä, mutta vain siihen asti, kun lataukset eivät tuota merkittäviä tuloja. Heti, kun käyttäjän sisällöntuotannosta syntyy merkittäviä tuloja, vastaa tämä mahdollisista latausten yhteydessä tapahtuvista tekijänoikeuden loukkauksista tietoyhteiskunnan tekijänoikeusdirektiivin 3 artiklan nojalla. Selvitetyn mukaan 17 artiklan valossa jää tulkinnanvaraiseksi ja kansallisesta implementointiratkaisusta riippuvaiseksi, syntyykö käyttäjälle itsenäinen ja ensisijainen velvollisuus hankkia etukäteislupa oikeudenhaltijoilta, jos sisällönjakopalvelun tarjoaja on täyttänyt kaikki sille 17(4) artiklassa asetetut edellytykset. DSM-direktiivin 17 artiklan epätäsmällisen muotoilun seurauksena syntyy lisäksi oikeudellinen epäselvyys siitä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan ei-kaupallisilla perusteilla, joita sisällönjakopalvelun käyttäjien toiminnalta edellytetään. Käyttäjän toiminnan kaupallisten perusteiden arvioinnissa on tutkielmassa esitettyjen tulkintojen ja niiden perusteella syntyneen näkemykseni mukaan syytä kiinnittää huomiota käyttäjän toimimiseen kokonaisuutena. Nähdäkseni kaupallisten perusteiden käsillä olo tulisi selvittää tapauskohtaisesti sekä viime kädessä kokonaisarviointiin perustuvalla tulkinnalla arvioiden myös käyttäjän profiilia sisällönjakopalvelussa esimerkiksi kuluttajana tai elinkeinotoiminnanharjoittajana. Toiminnan kaupallisten perusteiden arvioinnin tukena tulisi puolestaan hyödyntää EUT:n oikeuskäytännössä tehtyjä linjauksia käyttäjän taloudellisten tulosten tavoitteluun liittyen. Voiton tavoittelun lisäksi, verkkosisällönjakopalvelun käyttäjän toiminnan perusteet tulisi katsoa kaupallisiksi aina, kun tämä tavoittelisi minkäänlaista taloudellista tulosta tai hyötyä, toimintatavoista riippumatta. Puolestaan tekijänoikeus-, tavaramerkki-, ja kuluttajansuojalainsäädäntöä peilaten kaupallisina perusteina tulisi pitää toiminnan harjoittamista elinkeinotoiminnan piirissä, toimimista myynnin edistämiseksi ja brändin tunnettuuden kasvattamiseksi sekä sisällön tuottamista markkinointiviestinnän tai mainonnan keinoin. Voiton tavoittelun ei kuitenkaan tulisi olla edellytys kaupallisin perustein toimimiselle. Käyttäjän toiminnasta syntyvien tulojen merkittävyyden arviointi tulisi aina suorittaa tapauskohtaisesti. Merkittävyydelle ei tulisi myöskään antaa tiettyä raja-arvoa. Tulojen arvioinnissa tulisi ottaa huomioon kaikki käyttäjän tulot, jotka ovat sidoksissa käyttäjän kaupallisten perusteiden arvioinnin yhteydessä todettuun sisällönjakopalvelussa tapahtuvaan kaupalliseen toimintaan. Merkittävien tulojen käsillä olon arvioinnin tulisi täten perustua kokonaisarvioon, eikä suhteessa yksittäiseen lataukseen.
  • Oiva, Laura (2023)
    Tutkielmassa on kaksi toisiinsa tiiviisti kytkeytyvää tarkastelun kohdetta. Ensinnäkin tutkielmassa tarkastellaan tilannetta, jossa tekijänoikeussuojattua materiaalia syntyy työsuhteessa eikä ole nimenomaisesti sovittu, kenelle tähän liittyvä tekijänoikeus kuuluu. Tekijänoikeudellisen lähtökohdan mukaan oikeus teokseen kuuluu lähtökohtaisesti tekijälle eli työntekijälle, kun taas työoikeudellisten periaatteiden mukaan työsuhteessa tehty teos kuuluu työnantajalle työntekijän saadessa suorituksestaan vastikkeen. Lainsäätäjä on ratkaissut konfliktin tietokoneohjelmien ja tietokantojen osalta, mutta kaikkien teoslajien osalta asiasta ei ole sääntelyä. Kahden varsin erilaisen lähestymistavan välisenä kompromissina on pidetty normaalikäyttösääntöä, jonka mukaan työnantaja saa käyttöoikeuden työntekijän työsuhteessa luomaan teokseen normaalin toimintansa edellyttämässä laajuudessa. Sääntö on todettu tulkinnanvaraiseksi. Epäselvyys aiheuttaa erimielisyyksiä ja voi johtaa siihen, että tekijänoikeudet jäävät loppujen lopuksi kokonaan hyödyntämättä. Lainopin metodia hyödyntäen tutkielmassa havaitaan, että normaalikäyttösäännön haasteet liittyvät erityisesti työnantajan normaalin toiminnan määrittelyyn sekä käyttöoikeuden asiallisen ja ajallisen ulottuvuuden epäselvyyteen. Tekijänoikeudessa yleisesti tunnetun suppean tulkinnan periaatteen yhteys normaalikäyttösääntöön ei myöskään ole aivan selvä. Toiseksi tutkielmassa pohditaan, millainen merkitys työsuhdetekijänoikeutta koskevalla olettamasäännöksellä olisi tilanteissa, joissa työsuhdetekijänoikeudesta ei ole sovittu ja joissa normaalikäyttösääntö tulee sovellettavaksi. Esillä on toistuvasti ollut säännösehdotus, jonka mukaan työsuhteessa tehty teos kuuluisi automaattisesti työnantajalle. Eri intressiryhmiä edustavat osapuolet ovat olleet erimielisiä siitä, tulisiko asiasta säätää lailla vai ei ja jos kyllä, miten. Olettamasäännöstä koskevissa lainvalmisteluasiakirjoissa on kautta aikain nostettu esiin digitaalinen kehitys tekijänoikeuden alalla ja todettu sen aiheuttavan muutospaineita lainsäätäjälle. Normaalikäyttösääntöön yhä edelleen liittyvä epäselvyys ja toimintaympäristön raju muutos sekä muutoksen seurauksena tekijänoikeuden kasvava taloudellinen potentiaali tekevätkin asian tarkastelemisesta edelleen relevantin. Olettamasäännöksen tarkastelun tukena käydään läpi työsuhdetekijänoikeudellista sääntelyä eri maissa. Erot erilaisissa oikeusperinteissä heijastavat erilaisia käsityksiä tekijyydestä, tekijänoikeuden olemuksesta ja sen tavoitteista. Tutkielmassa tarkastellaan eri lähestymistapoja tekijänoikeuteen sekä suomalaiseen työsuhdetekijänoikeuskeskusteluun kahden oikeusperinteen tarkastelun kautta sekä niihin sisältyvien personalistisen ja pragmaattisen konseptin avulla. Tutkielmassa havaitaan, että riippuisi säännöksen sisällöstä ja muotoilusta, miten hyvin se voisi vastata nykyisen oikeudentilan haasteisiin. Toisaalta se voisi selkeyttää joitakin normaalikäyttösääntöön liittyviä ongelmia, mutta potentiaalisesti monet nykyiseen normaalikäyttösääntöön liittyvät käytännön haasteet jäisivät sääntelystä huolimatta ratkaisematta. Huomionarvoista on myös se, ettei säännös ratkaisisi sitä fundamentaalista ongelmaa, että normaalikäyttösääntö pyrkii yhdistämään kaksi täysin vastakkaista lähestymistapaa. Säännös voisi joiltakin osin helpottaa käytännön soveltamista, mutta lainsäätäjä voisi sääntelyn myötä joutua määrittelemään tekijänoikeuden olemusta ja sen tavoitteita uudelleen.