Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Välimaa, Sara (2020)
    Lomarahat – lomaltapaluurahat - ovat olleet viime vuosina työelämäkeskustelun kohteena, kun työmarkkinajärjestöjen kilpailukykysopimuksella leikattiin julkisen sektorin lomarahoja 30 %:lla. Tämä on herättänyt kysymyksen siitä, mihin työntekijän oikeus lomarahaan perustuu ja miten tästä oikeudesta voidaan osittain tai kokonaan luopua: lomarahoista määrätään säännönmukaisesti työehtosopimuksilla, kun taas lainsäädännössä ei tunneta lomarahoja lainkaan. Tutkielmassa selvitetään lomarahojen määräytymistä ja muuttamista koskevaa tilanteessa, jossa työntekijään ei sovelleta mitään työehtosopimusta. Kun lomarahojen maksamiseen ei katsota tilanteessa olevan työnantajan ulkopuolista velvoitetta, katsotaan lomarahaehtojen perustuvan työnantajan vapaaehtoisuuteen. Melko vakiintuneesti esitetään, että lomarahojen maksaminen voi perustua myös työsopimukseen tai työpaikalla noudatettuun käytäntöön. Käsityksen laajentamiseksi ja täsmentämiseksi, tutkielmassa selvitetään, minkälaisilla muilla oikeustoimilla kuin työsopimuksilla työnantaja voi – tai on voinut aikoinaan - ryhtyä maksamaan lomarahaa työntekijöillensä, sekä toisaalta, mitä työpaikalla noudatettavilla käytännöillä tosiasiassa tarkoitetaan? Asiaa lähdetään selvittämään työoikeudellisten oppien ja teorioiden perusteella, joista hyödynnetään erityisesti oppeja työsuhteen ja henkilöstösuhteen ehtojen määräytymisestä, säännöstyskeinoista sekä ryhmänormeista. Säännöstyskeino-opista johdettuna käsityksenä on, että lomarahoja koskevien työehtojen syntytapa määrää myös niiden muutettavuuden. Tutkielmassa tutustutaan ensin oikeustoimien perusteella syntyviin työehtoihin, jotka ryhmitellään työantajan yksipuolisiin päätöksiin ja sopimuksiin. Tämän jälkeen tutustutaan vakiintuneisiin käytäntöihin ja niiden eri muotoihin. Lopuksi selvitetään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, pidetäänkö työehtoja oikeustoimiperusteisina vai vakiintuneina käytäntöinä. Tutkielman keskeiset johtopäätökset ovat, että lomarahan maksaminen voi perustua sekä yksilöä että henkilöstö - tai työntekijäryhmää koskeviin oikeustoimiin. Oikeustoimien luonteesta riippuen, ne eivät kuitenkaan aina luo työntekijälle sellaista oikeutta lomarahaan, jonka perusteella työnantaja on tulevaisuudessa sidottu edun maksamiseen. Tuomioistuimen ratkaisulla saatettaisiin kuitenkin katsoa lähtökohtaisesti sitomattoman oikeustoimen muuntuneen työsopimuksen veroiseksi käytännöksi, sillä perusteella, että työnantajan toiminnan katsottaisiin muodostaneen työntekijälle käsityksen lomarahan jatkuvuudesta. Jotta työnantaja voisi pitää lomarahaa koskevat työehtonsa ja niiden sitovuuden kontrollissaan, tulisi sen kiinnittää huomiota tahdonilmaisuihinsa. Lähdeaineistona on käytetty pääasiallisesti oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä.
  • Reinikainen, Paavo (2024)
    Tutkielman aiheena on työntekijän työmäärästä johtuvan henkisen kuormittumisen ennalta ehkäisy ja kuormitustekijöiden vähentäminen. Tutkielmassa tulkitaan ja systematisoidaan työnantajan vastuuta vallitsevassa oikeustilassa. Tulkintaa ja systematisointia tehdään tarkastelemalla työturvallisuuslakia (738/2002, TTurvL) ja työaikalakia (872/2019, TAikaL), lakien esitöitä, oikeustieteellistä kirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä. Henkisen työsuojelun kannalta tarkastelussa ovat TTurvL:n keskeiset lainkohdat, jotka ovat TTurvL 8 §:n yleinen huolehtimisvelvoite, TTurvL 10 §:n vaarojen arviointi, TTurvL 13 §:n työn suunnittelu ja mitoittaminen sekä TTurvL 25 §:n toimimisvelvoite. Näiden lisäksi tarkastellaan TAikaL:n keskeisiä säännöksiä työmäärästä aiheutuvan henkisen kuormituksen ennalta ehkäisyssä. Tutkielma kuuluu työoikeuden alaan. Metodiltaan tutkielma edustaa lainoppia. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota voimassa olevan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksiin ja ongelmallisuuksiin suhteessa muuttuneeseen työelämään. Tutkielmassa tuli esille, että työmäärästä johtuva henkinen kuormittuminen on nykyajan työelämässä tosiasiallinen ongelma, mutta sen estäminen lainsäädännön keinoin on haasteellista. Liiallisesta työmäärästä johtuva henkinen kuormittuminen johtaa harvoin oikeuskäsittelyyn asti. Terveydelle haitalliseen henkiseen kuormittumiseen johtavat syyt ovat yksilöllisiä ja kuormitustekijöiden yhdistäminen työperäisiksi ei ole yksiselitteistä. TAikaL:n säännökset osoittautuivat myös osittain ongelmallisiksi työsuojelun näkökulmasta. Työmäärästä johtuvan henkisen kuormittumisen ehkäisyssä keskeistä on työnantajien tietoisuuden lisääminen kuormitustekijöistä sekä tarvittavien toimenpiteiden tiedostaminen ja toteuttaminen. Tutkielmassa tuodaan esille joitakin de lege ferenda -näkökulmia, joilla saattaisi olla myönteisiä vaikutuksia työturvallisuuden edistämisen kannalta.
  • Kivimurto, Kia (2021)
    Tutkielman tarkoituksena on arvioida työnantajan vastuuta sekä vastuun kohdentumista työnantajan näkökulmasta. Työnantajan vastuu on verrattain korkeaa ja vastuun kohdentuminen on aika ajoin ongelmallista rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen näkökulmasta. Työnantaja on työn teettäjänä vastuussa työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Työturvallisuuslainsäädäntö asettaa työnantajalle hyvin pitkälle menevän vastuun työturvallisuudesta. Työnantaja on vastuussa muun muassa työskentelyolosuhteista ja tämän lisäksi työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. Työntekijän huolimattomuudella ja riskinotolla ei ole nähtävästi merkitystä työnantajan vastuun kannalta, sillä rikkomukset nähdään usein vain osoituksena siitä, että työnantaja ei ole riittävästi huolehtinut valvontavelvollisuudestaan tai esimerkiksi opastanut työntekijöitä riittävästi. Huolimattomuudella ei ole merkitystä edes silloin, kun kyse on törkeästä huolimattomuudesta. Toisaalta tässä voidaan nähdä vastapainona olevan työturvallisuuslain 8 §, jonka mukaan nimenomaan työnantaja on velvollinen huolehtimaan työntekijöistä. Tutkielmassa esitetyn mukaisesti, vastuu täytyy kohdentaa erityisestävän vaikutuksen puitteissa erityisesti niihin, joilla on todelliset edellytykset ja mahdollisuudet suoriutua työturvallisuuslain tavoitteista, sekä velvollisuus toimia työsuojelumääräysten edellyttämällä tavalla. Rangaistusvastuun kohdentamisen yleisempi tarkoitus on asettaa vastuu sille, joka organisaatiossa on käyttäytynyt väärin toimillaan tai toimettomuudellaan, kun työturvallisuusrikoksen tunnusmerkistö on täyttynyt. Kun rangaistukseen tuomitaan oikeat henkilöt, voidaan tällä katsoa olevan ennaltaehkäisevää vaikutusta. Vastuun kohdentumisen kannalta on olennaista saattaa vastuuseen ne henkilöt, joilla on lisäksi toimintaedellytykset puutteiden korjaamiseksi. Ylimmän johdon kannalta vastuun kohdentaminen ei ole aina täysin ongelmatonta laillisuusperiaatteen näkökulmasta. Ylimmältä johdolta ei voida edellyttää jatkuvaa tarkkailua tuotannon toimintaan liittyen, vaan vastuuta on myös voitava delegoida. Tehtävien siirto on nähtävä välttämättömänä johtamisen kannalta. Työnantajan näkökulmasta vastuun kohdentamisen yhteydessä ovat ongelmallisia erityisesti ne tilanteet, joissa työnantaja turvautuu välittömän valvonnan suorittamisessa toisen apuun. Alistussuhteisen valvontavelvollisuuden yhteydessä syyllisyys ei suoraan ilmene tekohetkellä. Onko vastuun kohdentumisessa sitten kysymys osaltaan objektiivisesta vastuusta työnantajan näkökulmasta? Lähtökohtana rikosoikeudessa on syyllisyysperiaate, eli rikosoikeudellisen vastuun on voitava edellyttää subjektiivista syyllisyyttä. Pitäydytäänkö tässä rikosoikeuden perusperiaatteiden piirissä, jossa vastuu tulisi määrittää yksilön tosiasiallisten vaikutusmahdollisuuksien mukaisesti? Rikosoikeudellinen vastuu ei voi yksin perustua tietyn rangaistavaksi säädetyn teon tapahtumiseen, vaan lisäksi henkilön on ositettava käyttäytymisessään moitittavuutta, jotta vastuu voidaan kohdentaa tekijään. Työturvallisuusrikokset eivät kuitenkaan huomioi tekijän henkilökohtaisia edellytyksiä. Toisintoimimismahdollisuuden puuttumisen ei katsota vaikuttavan työnantajan vastuuseen, sillä työnantajan on työturvallisuudesta vastatessaan oltava velvollinen ottamaan selvää työturvallisuusmääräyksistä sekä tuntemaan määräysten sisällöt. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että syyllisyysedellytyksellä on verrattain pieni merkitys työturvallisuusrikoksen yhteydessä. Lisäksi työnantajan vastuu nähdään paikoittain hyvinkin korkeana ja ehdottomana.
  • Halonen, Vappu (2018)
    Työsopimuslain 2:2:n mukaan työnantaja on velvollinen kohtelemaan työntekijöitä tasapuolisesti. Tasapuolisen kohtelun velvoite perustuu perusoikeuteen tulla kohdelluksi yhdenvertaisesti. Liikkeen luovutuksessa työntekijöiden työsuhteisiin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät luovutuksensaajalle sellaisenaan, eikä luovutuksensaaja saa liikkeen luovutuksen perusteella muuttaa työntekijöiden työsuhteiden ehtoja. Luovutuksensaajalla on siis lakiin perustuva velvollisuus kohdella työntekijöitä eri tavalla. Korkein oikeus on kuitenkin oikeuskäytännössään ilmaissut, että työnantajalla on myös liikkeen luovutuksen jälkeen velvollisuus mahdollisuuksiensa mukaan poistaa erot työntekijöiden työsuhteiden ehdoissa, jotta tasapuolinen kohtelu voi toteutua. Tutkielman tutkimuskohteena on työntekijöiden tasapuolisen kohtelun velvoite ja sen täyttäminen liikkeen luovutuksen yhteydessä. Tutkimuskysymys on: Mitkä ovat työnantajan 1) mahdollisuudet ja 2) velvollisuudet yhdenmukaistaa työsuhteiden ehtoja liikkeen luovutuksessa työntekijöiden tasapuolisen kohtelun velvoitteen täyttämiseksi? Tutkielmassa tarkastellaan työsuhteen ehtojen säännöstyskeinoja ja miten eri säännöstyskeinojen muutokset vaikuttavat liikkeen luovutuksessa ja miten tasapuolisen kohtelun velvoite toteutuu kyseisissä tilanteissa. Eri säännöstyskeinoista työnantajalla on mahdollisuus vaikuttaa paikallisiin sopimuksiin, työsopimukseen, sopimuksen veroiseen käytäntöön sekä työnjohto-oikeuden nojalla annettaviin käskyihin. Liikkeen luovutus ei anna luovutuksensaajalle oikeutta muuttaa työntekijöiden työsuhteiden ehtoja. Luovutuksensaajan mahdollisuudet muuttaa työsuhteiden ehtoja ovat samanlaiset kuin ilman mitä työnantajalla olisi ilman liikkeen luovutusta. Työantaja voi muuttaa työsopimuksen ehtoa tai sopimuksen veroista käytäntöä sopimalla muutoksesta työntekijän kanssa. Mikäli työnantaja haluaa yksipuolisesti muuttaa työsopimuksen tai työsopimuksen veroisen käytännön olennaista ehtoa, tulee työnantajalla muutoksen toteuttamiseksi olla työsuhteen päättämisperuste. Mikäli kyse on ns. ”epäolennaisesta” muutoksesta, saa työnantaja toteuttaa muutoksen työnjohto-oikeuden nojalla. Työsopimuslaki sääntelee työsuhteen ehtojen muuttamista vain työsuhteen osa-aikaistamisen osalta. Muut muutokset ovat jääneet oikeuskäytännön varaan. Korkein oikeus ei ole tulkinnoissaan ottanut tyhjentävästi kantaa, mitä pidetään työsuhteiden olennaisina ehtoina, joiden yksipuoliseen muuttamiseen tarvitaan työsuhteen päättämisperuste. Korkein oikeus ei myöskään ole ottanut kantaa siihen, mitkä ovat ns. ”epäolennaisia” muutoksia. Lainsäätäjän tulisikin selkeyttää mitkä muutokset ovat mahdollisia ja millä perusteilla. Luovutuksesta johtuva velvollisuus säilyttää ehdot muuttumattomina ja tasapuolisesta kohtelusta johtuva velvoite ovat ristiriidassa keskenään. Lainsäädäntömme ei nykyisellään tarjoa tehokasta ratkaisua, miten työnantaja voi toteuttaa molemmat velvoitteensa samanaikaisesti. Liikkeen luovutusta koskeva sääntely toimii hyvin tilanteissa, joissa on kyseessä yksittäinen luovutus, ehtojen säilyttäminen muuttumattomina on selkeästi hankalampaa, jos sama liike on luovutettu useampaan kertaan.
  • Wilén, Heikki (2014)
    Tutkielmani tavoitteena on tarkastella vuokratyössä työnantajavelvoitteiden jakautumista vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen kesken. Tutkielmani alussa määritellään vuokratyö. Tämän jälkeen tuon esiin työsopimuslain 1:7.3:n, jonka perusteella työnantajavelvoitteet jakautuvat vuokra- ja käyttäjäyrityksen kesken. Käsittelyluvuissa pyrin tuomaan esiin, miten eri työlaeissa olevat työnantajavelvoitteet jakautuvat vuokra- ja käyttäjäyrityksen välillä. Koska työnantajavelvoitteiden jakautuminen perustuu pitkälti työsopimuslain 1:7.3:n tulkintaan, on luonnollista, että metodini on oikeusdogmaattinen. Vuokratyö voi olla kestoltaan hyvin erityyppistä. Työntekijän palvelussuhde käyttäjäyrityksessä voi kestää yhdestä työvuorosta vuosiin. Tällöin on tärkeää, että lainsäädäntö on joustavaa ja että vuokratyötä koskevaa lainsäädäntöä voidaan soveltaa erityyppisiin vuokratyösuhteisiin. Varmasti osittain tästä syystä työsopimuslain työnantajavelvoitteita jakava normi on säädetty sanamuodoltaan laveaksi. Työsopimuslain 1:7.3:n sisältöä pyrin avaamaan tarkastelemalla konkreettisesti eri työnantajavelvoitteita palvelussuhteen kesto huomioon ottaen. Vuokratyötä rajoittanut sääntely poistettiin 1990-luvun puolivälissä. Tämän jälkeen vuokratyö on yleistynyt merkittävästi, vaikkakin vuokratyösuhteessa työskentelee vain noin 1 % työikäisistä. Kuitenkin on odotettavissa, että vuokratyö tulee yleistymään, koska se soveltuu joustavuutensa ansiosta nykyajan työmarkkinoihin. Työnantajavelvoitteiden jakautumisesta oli mielekästä tehdä tutkielma, koska vastaavan sisältöistä tutkimusta tai tutkielmaa ei ole tehty. Tutkielman tekeminen aiheesta oli myös mielekästä sen takia, että vuokratyö alana vaikuttaa olevan vielä varsin vakiintumaton. Useat alalla toimivat yritykset ovat uusia, jolloin ne vielä hakevat paikkaansa. Työssäni pyrin myös tuomaan esille sen, ettei vuokratyö ole vain Suomessa oleva ilmiö. Vuokratyötä esiintyy Euroopan unionin jäsenmaissa. Vuokratyösuhteessa vaikuttavien lakien taustalta löytyy usein Euroopan unionin sääntelyä, jolla se on pyrkinyt harmonisoimaan jäsenmaiden työoikeutta.
  • Viherkenttä, Linnea (2022)
    Suomeen töihin haluavien kolmansien maiden kansalaisten on lähtökohtaisesti saatava työpaikka sitovasti ennen maahan pääsemistä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, voitaisiinko Suomessa ottaa käyttöön kolmannen maan kansalaisille suunnattu uusi lupa, joka oikeuttaisi maahantuloon ja maassa oleskeluun työnhaun perusteella. Tutkielman aiheen valintaa ovat ohjanneet Suomen vanhenevan väestön ja heikentyvän huoltosuhteen aiheuttamat haasteet yhteiskunnan taloudelliselle kestävyydelle. Työnhakuluvan tavoitteena olisi helpottaa osaavan työvoiman maahanmuuttoa ja pyrkiä helpottamaan työmarkkinoilla vallitsevaa kohtaanto-ongelmaa työvoiman ominaisuuksien ja työnantajien tarpeiden välillä. Tutkielmassa pyritään yhtäältä selvittämään, minkälaisia piirteitä työnhaun perusteella myönnettävään lupaan voisi liittyä ja toisaalta hahmottamaan, mitä edellytyksiä sen saamiselle voisi olla tarkoituksenmukaista asettaa. Vuonna 2021 voimistuneessa työnhakulupaa koskevassa julkisessa keskustelussa on nostettu esiin riskejä Suomen sosiaaliturvajärjestelmän kannalta. Tutkielmassa selvitetään, minkä laajuinen oikeus tutkielmassa hahmotellun kaltaisella työnhakuluvalla maassa oleskelevilla ulkomaalaisilla olisi yhtäältä toimeentuloa turvaaviin etuuksiin ja toisaalta sosiaali- ja terveyspalveluihin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten mahdolliset luvan käyttöönottoon liittyvät riskit voitaisiin ottaa huomioon lainvalmistelussa ja toisaalta mitä keinoja olisi puuttua tästä huolimatta mahdollisesti realisoituviin riskeihin. Mitä tehokkaampia keinoja olisi riskien ehkäisemiseen ja toisaalta mahdollisesti realisoituviin riskeihin puuttumiseen, sitä tarkoituksenmukaisempana tavoitteiltaan kannatettavan luvan käyttöönotto näyttäytyisi. Näitä kysymyksiä lähestytään osittain lainopillisen tutkimuksen keinoin ja erityisesti tarkoituksenmukaisimman säätämistavan hahmottamisessa toisaalta sääntelyteoreettisen otteen avulla. Osaan luvan käyttöönottoon liittyvistä kysymyksistä otetaan tutkielmassa nimenomainen kanta ja osassa nostetaan esiin lainsäädäntövaihtoehtoja, joita tulisi mahdollisen lainvalmistelun yhteydessä selvittää tarkemmin. Tutkielman aihe on niin uusi, ettei nimenomaisesti sitä koskevaa tutkimusta vielä ole. Myös tutkimusaiheen laajempana tutkimusympäristönä olevaa työ- ja osaamisperusteista maahanmuuttoa on tutkittu hyvin vähän. Tarpeen näitä koskevalle tutkimukselle voidaan nähdä olevan kasvussa, kun työperusteista maahanmuuttoa koskeva sääntely on murroksessa yhteiskunnallisten tarpeiden vuoksi ja keinoja osaavan työvoiman lisäämiseen etsitään aktiivisesti.
  • Ahola, Soila (2023)
    Työelämä ja työn tekemisen eri muodot ovat olleet viime vuosina murroksessa. Esimerkiksi alustojen kautta tapahtuva palvelujen tarjoaminen on tuonut mukanaan uudenlaisia työoikeudellisia haasteita sen määrittämisessä, suoritetaanko työtä työsuhteessa vai yrittäjänä. Sen lisäksi, että työtä suorittavan henkilön statuksen määrittäminen on tärkeää työn suorittamiseen liittyvien vastuiden ja velvollisuuksien oikean kohdistumisen osalta, kyseisellä rajanvedolla on merkitystä myös työttömyysturvan näkökulmasta. Työttömyysturvajärjestelmä sisältää palkansaajan ja yrittäjän käsitteet ja näitä ryhmiä koskevat säännökset eroavat toisistaan. Tällä on merkitystä erityisesti ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahaoikeuden kannalta, sillä henkillön on vakuutettava itsensä työttömyyden varalta joko palkansaajalle tai yrittäjälle tarkoitetussa työttömyyskassassa. Mikäli oikeussuhteen muoto on tulkittu väärin henkilön liittyessä työttömyyskassan jäseneksi, hän ei voi nykylainsäädännön mukaan kerryttää työttömyyspäivärahaoikeuden saamisen edellytyksenä olevaa työssäoloehtoa kyseisen kassan jäsenenä. Tutkielman metodina käytetään lainoppia ja se keskittyy erityisesti työsopimuslain 1 luvun 1 §:n 1 momenttiin sisältyvään työsuhteen tunnusmerkkien tulkintaan. Lisäksi tutkielmassa selvitetään yritystoimintana suoritetun työn aineellisia ja muodollisia tunnusmerkkejä. Tutkielmassa pohditaan lisäksi työttömyysturvan näkökulmasta näiden kahden työntekomuodon erotteluun liittyvää ongelmallisuutta tilanteissa, jossa työn suorittamisen muoto on epäselvä. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että voimassa olevan lainsäädännön perusteella on edelleen vaikea hahmottaa alustatyötä tekevän henkilön oikeudellista asemaa. Työttömyysturvalain säännökset eivät puolestaan ole riittävän joustavat epäselvässä tilanteessa, vaan käytännössä työn tekemisen muodon tulisi aina olla etukäteen selvillä ansiosidonnaisen päivärahaoikeuden saamiseksi. Tilannetta saattaa kuitenkin osaltaan helpottaa 1.7.2023 voimaan astuva muutos työsopimuslain 1 luvun 1 §:n 1 momenttiin, jonka mukaan tulkinnanvaraisissa tilanteissa työsuhteen olemassaolo arvioidaan kokonaisharkinnalla. Järjestelmään pyritään luomaan selkeyttä myös EU-oikeudellisella tasolla. Komissio on antanut asiaan liittyen ehdotuksen alustatyödirektiiviksi, jolla pyritään puuttumaan tilanteisiin, jossa tosiasiallisesti työsuhteinen työ suoritettaisiin yrittäjänä vain muodollisin perustein. Myös työttömyysturvalainsäädäntöön on ollut suunnitteilla muutoksia, joiden avulla pystyttäisiin paremmin vastaamaan murroksesessa olevan työelämän haasteisiin.
  • Dahlman, Iida (2021)
    Tutkielmassa keskeisenä teemana on oikeudellinen yhdenvertaisuus. Oi-keudellisesta yhdenvertaisuudesta säädetään kansainvälisissä lähteissä esimerkiksi Euroopan unionin tasolla sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksessa, jonka tulkinnasta vastaa pääasiassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Kansallisella tasolla oikeudelli-sesta yhdenvertaisuudesta säädetään perustuslaissa sekä esimerkiksi yleislakina so-vellettavassa yhdenvertaisuuslaissa sekä rikoslaissa. Kaikille mainituille säädöksille on yhteistä, että syrjinnän kiellosta säädetään myös ”muun syyn” perusteella. Tämän tutkielman keskeisimpänä tutkimuskysymyksenä on selvittää, mitä tällaisella ”muulla syyllä” tarkoitetaan muun muassa mainituissa säädöksissä. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään esimerkiksi yhdenvertaisuuden ennakolliseen turvaamiseen sekä ”muu-hun syyhyn” liittyviin prosessuaalisiin kysymyksiin, kuten näyttötaakkaan sekä hyvitys- ja korvauskäytäntöön. Tutkielman metodina on lainopillinen tutkimus, eli tutkielmassa systematisoidaan ja tulkitaan voimassaolevaa oikeutta. Tärkeimpinä oikeuslähteinä ovat jo mainitut sää-dökset. Säädöksiä tulkitaan käyttäen hyväksi esimerkiksi lain esitöitä sekä oikeuskir-jallisuutta. Lisäksi huomiota on kiinnitettävä oikeuskäytäntöön, sillä ”muuta syytä” ei ole riittävällä tavalla käsitelty oikeuskirjallisuudessa. Keskeisenä tutkimustuloksena voitiin muun muassa havaita, että ”muuta syytä” kos-keva lainsäädäntö on pluralistista sekä epäkoherenttia. Tätä ilmentää esimerkiksi se, että ”muun syyn” sisältö poikkeaa toisistaan tutkielmassa käsitellyissä säädöksissä ja sitä ei voida tulkita kaikissa säädöksissä yhteneväisesti.
  • Kalpio, Sakari (2021)
    Tutkielmassa käsitellään kannustintarkoituksissa luotavan uuden oikeuksiltaan rajoitetun osakesarjan verokohtelua ja sen erityispiirteiden huomioon ottamista osakkeen käypää arvoa määritettäessä. Kannustinosakkeen oikeutta yhtiön varallisuuteen on rajoitettu siten, että osakkeita merkitsevä osakas sitoutuu käänteiseen likvidaatiopreferenssiin. Kannustinosaketta voidaan rajoittaa myös poistamalla sen äänioikeus tai rajaamalla sen oikeutta yhtiöstä jaettaviin osinkoihin. Kannustinosakkeen tarkoituksena on sitouttaa työntekijöitä yhtiöön ilman, että yhtiön kantasarjan osakkeita omistavien osakkaiden omistusoikeus yhtiöstä laimenee. Järjestelyssä kannustinosakkeita merkitsevä työntekijä sitoutuu osakassopimuksella tai sen liityntäsopimuksella käänteiseen likvidaatiopreferenssiin. Käänteinen likvidaatiopreferenssi rajoittaa kannustinosakkeen oikeutta ennalta määriteltyyn osaan yhtiöstä, jolloin kannustinosakkeelle muodostuu arvoa vasta kun yhtiön arvo ylittää käänteisen likvidaatiopreferenssin rajan. Tämä tarkoittaa, että yrityksen muiden osakkaiden omistusosuus yhtiöstä ei laimene käänteisen likvidaatiopreferenssin alittavalta osalta. Kantasarjan osakkeita omistavien osakkaiden omistusosuus ja tulevaisuuden tuotto-odotukset osakkeelle käänteisen likvidaatiopreferenssin ylittävältä osalta laskevat merkittävien kannustinosakkeiden suhteessa. Kun kannustinosakkeita tarjotaan yhtiön työntekijöille kannustintarkoituksessa, tulee selvittää, syntyykö kannustinosakkeen merkinnästä merkitsijälle EPL 13§:n 1 momentin 1 kohdan ja 3 momentin, TVL 61§:n 2 momentin sekä TVL 66§:n 1 momentin perusteella etuus, josta yhtiön olisi EPL 9§:n mukaan toimitettava ennakonpidätys. Tämän vuoksi on selvitettävä, ylittääkö B-osakkeen merkintähetken käypä arvo eli todennäköinen luovutushinta merkitsijän suunnatussa annissa maksaman merkintähinnan. Jos työntekijä merkitsee osakkeet niiden käyvästä arvosta hänelle ei muodostu muuta verotettavaa tuloa, kuin osakkeiden realisoinnin yhteydessä maksettava pääomatulovero. Tutkielmassa perehdytään edellä mainitun lisäksi ansiotulon ja pääomatulon väliseen rajanvetoon. Tulolähdejaottelun tarkastelun keskiössä on Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisulinja tulolähdejaottelun rajanvetoa koskevissa kysymyksissä. Ratkaisulinjaa arvioidessa huomiota kiinnitetään erityisesti VML 28 §:n veron kiertämistä koskevaan säännökseen. Kannustinosakkeen verokohtelua tarkastellaan myös VML 28 §:n valossa ja arvioidaan, voiko osakejärjestely olla katsottavaksi työsuhdeoptioksi sen laajassa merkityksessä tai tulospalkkioon. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että B-osakejärjestely on mahdollista toteuttaa tiettyjen edellytysten täyttyessä ilman ansiotuloveroseuraamuksia. B-osakkeille kertyvä arvonnousu verotetaan pääomatulona. Mikäli B-osake suunnataan työntekijöille käypää arvoa alemmasta arvosta, on työsuhteen perusteella saatava etu ansiotuloveron alaista tuloa TVL 61 §:n ja TVL 66.1 §:n mukaisesti.
  • Kuutti, Janina (2020)
    Tutkielmassa käsitellään työntekijän alkoholinkäyttöön ja alkoholin vaikutuksen alaisena työpaikalla olemiseen liittyviä työ- ja sosiaalioikeudellisia kysymyksiä. Ensinnäkin tutkielmassa selvitetään työntekijöiden puhalluttamista ja työnantajan oikeutta suorittaa alkoholitestausta puhalluskokeena. Työpaikalla suoritettavista puhalluskokeista ei ole säännöksiä Suomen voimassa olevassa laissa, vaikka kyseinen ongelma on tunnistettu jo 2000-luvun alussa. Kysymystä tuleekin arvioida perusoikeuksien rajoittamisen kannalta. Puhalluskokeen suorittaminen rajoittaa työntekijän henkilökohtaista koskemattomuutta ja näin ollen voidaankin katsoa, ettei työnantaja voi suorittaa työntekijälle puhalluskoetta ilman työntekijän suostumusta. Edes työpaikalla laadittava kirjallinen päihdeohjelma tai työehtosopimuksen määräys puhalluskokeen suorittamisesta ei oikeuta puhalluskokeisiin, jos niihin ei saada työntekijän suostumusta. Tämän lisäksi tulee arvioida tietojen käsittelyyn liittyviä erityiskysymyksiä. Tutkielman toinen tutkimuskysymys käsittelee työsopimuksen päättämistä ja muita mahdollisia toimenpiteitä tilanteessa, jossa työntekijä on käyttänyt alkoholia työpaikalla tai ollut töissä alkoholin vaikutuksen alaisena. Tutkielmassa selvitetään oikeuskäytännön avulla työnantajan oikeutta työsopimuksen päättämiseen. Lähtökohtana voidaan pitää hoitoonohjausjärjestelmän ensisijaisuutta. Joka tapauksessa työnantajan tulee ottaa huomioon työntekijöiden tasapuolinen kohtelu ja yrityksessä aiemmin noudatettu käytäntö. Työsopimuksen päättäminen edellyttääkin aina kokonaisharkintaa, jossa voidaan ottaa huomioon muun muassa yrityksen aiemmin soveltama käytäntö, työntekijän mahdolliset aiemmat rikkomukset sekä työturvallisuusnäkökohdat. Kolmas tutkimuskysymys koskee sosiaaliturvaa tilanteessa, jossa henkilö on menettänyt työpaikkansa alkoholinkäytön tai työpaikalla alkoholin vaikutuksen alaisena olemisen johdosta. Tutkielmassa käsitellään erikseen sairausetuuksia, työttömyysturvaa ja viimesijaista toimeentuloturvaa. Lähtökohdaksi voidaan asettaa se, että pelkkä alkoholinkäyttö ei muodosta sellaista sairautta, joka oikeuttaisi sairauspäivärahaan. Esimerkiksi oikeus päihdehuollon palveluihin tulee kuitenkin arvioida erikseen. Tutkielmassa pohditaan, minkä tulisi olla oikea etuus henkilölle, joka on menettänyt työnsä alkoholinkäytön vuoksi.
  • Luoma, Ninni (2024)
    Tutkimuksessa käsitellään työsopimuslain (55/2001) 7 luvun 2 §:n mukaista työsopimuksen irtisanomista. Tarkastelu kohdistuu siihen, milloin irtisanomisperusteen asiallisuuden ja painavuuden vaatimus täyttyy silloin, kun irtisanomisperusteena on työntekijän epäasiallinen käyttäytyminen. Tutkimus on toteutettu pääosin lainopillisin metodein, sillä tutkimuskohteena on voimassa oleva työoikeudellinen sääntely. Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n mukaan työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Asiallisuuden ja painavuuden vaatimuksen voi täyttää sellainen työntekijän epäasiallinen käyttäytyminen, jonka vuoksi työnantajalta ei voida enää kohtuudella edellyttää työsopimussuhteen jatkamista. Arviointi toteutetaan kokonaisharkinnan avulla, jossa otetaan huomioon sekä työntekijän että työnantajan tilanteeseen vaikuttavat olosuhteet. Johtopäätöksenä todetaan, että arvioitaessa työntekijän epäasiallista käyttäytymistä työsopimuslain tarkoittamana asiallisena ja painavana syynä, on käsillä hyvin tulkinnanvarainen irtisanomisperuste. Tulkinnanvaraisuus johtuu etenkin siitä, että työntekijän epäasiallista käyttäytymistä on usein haastavaa näyttää objektiivisesti toteen. Lisäksi päättämisharkinta on erityisen haastavaa tilanteissa, joissa työntekijä on hoitanut työtehtävänsä moitteettomasti. Tutkimuksen mukaan irtisanomiseen oikeuttavaa työntekijän epäasiallista käyttäytymistä voi olla yhteistyökyvyttömyys ja muut työntekijästä johtuvat yhteistyöongelmat, häirintä ja kiusaaminen sekä epäasiallinen kielenkäyttö. Mitä moitittavammasta menettelystä on kyse, sitä vähemmän tuomioistuin on harkinnassaan kiinnittänyt huomiota työntekijän työtehtävien suorittamisen laatuun.
  • Pietilä, Annemarie (2013)
    Työsopimuslain 7 luvun 3 pykälässä säädetyt taloudelliset ja tuotannolliset irtisanomisperusteet muodostavat oman erottamattoman kokonaisuuden. Jotta työntekijän työsopimus voitaisiin irtisanoa, siihen on oltava työsopimuslain 7 luvun 1 pykälän mukaan asiallinen ja painava syy. Työsopimuksen irtisanominen taloudellisella ja tuotannollisella perusteella tai toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä on mahdollinen silloin, kun tarjolla oleva työ on vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi. Kuitenkin työntekijän työsopimusta ei ole mahdollista irtisanoa ennen kuin on selvitetty, että olisiko irtisanomisuhanalainen työntekijä mahdollista sijoittaa työsopimuslain 7 luvun 4 §:n mukaan muuhun työhön tai olisiko hän koulutettavissa muuhun tarjolla olevaan työhön tai työltä edellyttäviin uusiin vaatimuksiin. Tarjottaessa irtisanomisuhan alaisille työntekijöille muuta vaihtoehtoista työtä työnantajien on toimittava aktiivisesti ja oma-aloitteisesti. Työntarjoamisvelvollisuuden laajuus voi ulottua työsopimuslain 7 luvun 4 pykälän 3 kohdan mukaan omaa yritystä laajemmaksi, jolloin töitä on tarjottava myös muista määräysvallan alaisista yrityksistä tai yhteisöistä. Työnantaja saa irtisanoa työntekijät, joiden kohdalla on olemassa irtisanomisperusteet. Valitessaan irtisanottavia työntekijöitä työnantajat joutuvat noudattamaan heitä sitovien työehtosopimuksien irtisanomisjärjestystä koskevia lausekkeita, joiden mukaan työhön jäävät viimeisinä työnantajan tulevaisuuden näkökulmasta parhaat eli tärkeät työntekijät. Työnantaja joutuu seuraamaan yrityksensä taloudellista ja tuotannollista tilannetta sekä sen kehitysnäkymiä koko irtisanomisajan. Arvio töiden vähäisyydestä on tehtävä vielä viimeisenä työsuhteen irtisanomispäivänä. Arvioitaessa taloudellisia ja tuotannollisia irtisanomisperusteita huomioon on otettava myös työnantajan niin sanottu direktio-oikeus eli oikeus johtaa liikettä omista liikkeenjohdollisista näkökulmista ja tarpeista käsin. Taloudellisiin ja tuotannollisiin irtisanomisperusteihin kiinteästi liittyväksi voidaan katsoa työsopimuslain 6 luvun 6 pykälässä säädetty takaisinottovelvollisuus. Taloudellisten ja tuotannollisten irtisanomisperusteiden vallitessa työnantajat eivät ole päätöksissään ja ratkaisuissaan sidottu pelkästään työsopimuslain säännöksiin. Näissä tilanteissa tehtävät ratkaisut eivät saa olla yhteiskunnassa vallitsevien arvojen tai lainsäädännön vastaisia. Huomioon on otettava perustuslaki sekä keskeisemmät työoikeudelliset periaatteet. Valitessaan irtisanottavia työntekijöitä työnantaja joutuu kohtelemaan kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. Yhteenkään työntekijään ei saa suorittaa valintaa syrjivillä perusteilla.
  • Mäkinen, Juhana (2013)
    Tutkimus on oikeushistorian pro gradu-työ, jonka aiheena on työntekijän irtisanomissuojasääntelyn syntytausta sekä näiden säännösten myöhemmät muutokset Suomessa. Tutkimuksessa tarkastellaan työsopimuslain irtisanomissuojasäännöstön muotoutumista lainsäädännössä, ja analysoidaan yhteiskunnallisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet lainsäädäntöprosessiin. Irtisanomissuoja on osa työntekijän työsuhdeturvaa. Työntekijän irtisanomissuoja on keskeinen työoikeuden säännöskokonaisuus, jossa työnantajan irtisanomisoikeuden rajoittaminen on poikkeus sopimusoikeuden yleisiin periaatteisiin. Poikkeus perustuu työoikeuden ratioon työntekijästä työsopimussuhteen heikompana osapuolena ja yleisesti tunnustettuun työntekijän suojelunperiaatteeseen. Irtisanomissuojasäännöstön tuloon ja säännösten sisältöön on vaikuttanut keskeisesti suomalainen työmarkkinajärjestelmä. Työntekijän irtisanomissuoja tuli Suomeen työmarkkinajärjestöjen välisissä irtisanomissuojasopimuksissa, ennen kuin se lainsäädännöllä ulotettiin koskemaan kaikkia työntekijöitä työsopimuslain uudistuksen yhteydessä vuonna 1970. Työsopimuslain uudistus vuonna 1970 voidaan nähdä osana laajempaa yksityisoikeuden reformia, jossa heikomman osapuolen suoja tuli lainsäädännössä johtavaksi yksityisoikeuden periaatteeksi, mikä ilmenee työntekijän vahvana individuaalisen irtisanomissuojana. Toisaalta samanaikaisesti irtisanomisnormistossa toteutuivat työnantajapuolen intressit matalan kollektiivisen irtisanomissuojan muodossa, mikä mahdollisti suhdanneherkälle vientiteollisuudelle joustamisen työvoiman käytössä. Työsopimuslakia ja irtisanomissuojasäännöstöä on sittemmin muutettu lukuisia kertoja, mutta irtisanomissäännöstö on säilynyt perusperiaatteiltaan muuttumattomana. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nykyisen työsopimuslain 55/2001 irtisanomissuojasääntely vastaa keskeisiltä osin yhä vuoden 1970 työsopimuslakiin otettuja säännöksiä. Suomalainen yhteiskunta ja työmarkkinat ovat kuitenkin muuttuneet 40 vuoden kuluessa merkittävästi, jonka vuoksi irtisanomissäännösten soveltuvuutta nykypäivän työelämän tarpeisiin voidaan tarkastella kriittisesti etenkin pienyrittäjän näkökulmasta.
  • Virtanen, Tiina (2018)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Ulkonäkö on korostuneen henkilökohtainen asia kaikille meistä. Oman ulkonäön valitseminen ja muuttaminen sekä oikeus määrätä pukeutumisestaan kuuluu henkilön itsemääräämisoikeuteen ja siten se on olennainen osa perustuslain suojaamaa yksityiselämän piiriä. Yksityiselämään kuuluu mm. yksilön oikeus vapaasti solmia ja ylläpitää suhteita muihin ihmisiin ja ympäristöön, sekä oikeus määrätä itsestään ja ruumiistaan. Tutkielman kohdekysymyksenä selvitetään millä laajuudella ja millä perustein työnantaja voi työnjohtovaltansa puitteissa rajoittaa työsuhteisen työntekijänsä ulkonäköä ja pukeutumista, eli puuttua tämän itsemääräämisoikeuteen. Työnantajan työnjohtomääräyksiä ja valtaoikeuksia puoltaa työsuhteessa vahvana perusoikeutena omaisuudensuoja ja elinkeinovapaus. Perusoikeuksien työntyminen yksityisoikeudellisten oikeudenalojen vaikuttaviksi arvoiksi on korostunut yhteiskunnan perus- ja ihmisoikeuksien valveutumisen myötä. Erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut uskonnonvapautta koskevissa pukeutumiskysymyksissä ovat nostaneet arvioitavaksi työnantajan kompetenssia määrätä työntekijöiden pukeutumisesta sekä uskonnon tunnustamisesta laajalti. Tutkielmassa ei tarkastella uskonnonvapautta perusoikeutena, mutta tapauksia hyödynnetään apuna määriteltäessä työnantajan valtaoikeuksien laajuutta perusoikeuksiin nähden. Perusoikeuksia voidaan lähtökohtaisesti rajoittaa pelkästään tietyin rajoitusedellytyksin. Työntekijä luovuttaa työnantajalle työvoimansa käyttöoikeuden työsopimuksella ja samalla työsuhde syntyy tunnusmerkistötekijöiden olemassaolosta, eli sopimuksella työn teosta, ansiotyön tekemisellä, työnteolla toiselle vastiketta vastaan, sekä työnantajan johdon- ja valvonnan alaisuudella. Työntekijä suostumuksellaan ja vastiketta vastaan ’’vuokraa’’ hierarkkisesti leimaantuneessa työsuhteessa työvoimaansa työnantajalle ja alistuu tämän tietyn laajuiseen käskyvaltaan myös omaan ulkonäköönsä liittyvissä kysymyksissä. Työnantajan perusoikeus, eli omistusoikeus, kohdentuu yrityksen ja liiketoiminnan varallisuuteen ja siitä määräämiseen, sekä osaltaan myös työntekijän työpanokseen. Työnantajan yrityksen- ja liikkeenjohtovalta tarkoittaa oikeutta määrätä työvoiman määrästä sekä laadusta, kun taas työnjohtovalta tarkoittaa työtä koskevien määräysten sekä käskyjen antamista. Työnantajan työnjohto-oikeuden perusta ja kompetenssi määrätä työntekijän ulkonäöstä sekä pukeutumisesta ei ole yksiselitteisesti tai tarkkarajaisesti määrätty laissa. Sen asiallinen laajuus määräytyy ainakin osaksi työsopimuslain säännösten ohella muiden työsuhdetta koskevien normien mukaisesti ja työnantajan määräysvalta työsuhteessa onkin varsin sirpaloitunutta. Sen laajuus riippuu määräyskohteesta ja perusteet voivat suurestikin vaihdella. Työsuhdetta sääntelevät normit voivat ylipäänsä sisältää laajasti lähes joka tasolla työntekijän ulkonäköön liittyvää sääntelyä. Työsuhteessa työnantajaa velvoittavat olennaisesti myös kohtelunormit, joiden merkitys myös tutkimuskysymykselle on olennainen. Kotimaisessa oikeuskäytännössä tilanteita itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta on tullut vastaan verrattaen vähän. Tulkinta-apua onkin haettava siksi osaksi kansainväliseltä kentältä työnantajan valtaoikeuksien määrittämiseksi suhteessa perusoikeuden rajoittamiseen. Itsemääräämisoikeus on tunnustettu turvattavaksi vapausoikeudeksi Suomen perustuslaissa sekä Suomea sitovissa kansainvälisissä sopimuksissa, eli jokaisen perusoikeutena on siis määritellä itse oma ulkonäkönsä ja pukeutumisensa. On kuitenkin katsottava, että perusoikeussäännökset eivät ainakaan yleisesti voi olla sillä tavoin ehdottomia, että niitä ei voisi missään laajuudessa eikä millään edellytyksillä rajoittaa. Siten työn asettamilla ja työsuhteesta johtuvilla vaatimuksilla voidaan itsemääräämisoikeutta perustellusti loukata. Työntekijän velvollisuutena on noudattaa työnantajan pätevää työnjohtomääräystä työssään, eikä voi edellyttää oman pukeutumisensa tai ulkonäkönsä olevan täysin loukkaamattomia työsuhteessa. Työnantajan on myös voitava puuttua työntekijän epätoivottuun pukeutumiseen. Pätevää työnjohtomääräystä on kuitenkin hankalaa hahmottaa tarkasti työntekijän ulkonäköä koskevissa kysymyksissä. Työnjohtomääräyksen taustalla koskien ulkonäköä on osoitettava kuitenkin olennainen peruste määrätä käsillä olevasta asiasta, eikä työnantajan perusteena välttämättä riitä pelkästään halu tai yrityksen tarve määrätä työntekijän ulkonäöstä työnantajan yrityskuvasta, ideologiasta tai uskottavuudesta johtuvista syistä. Työntekijän itsemääräämisoikeuden loukkaaminen tulee olla aina perusteltua ja vapausoikeuden luonteen vuoksi mahdollisimman vähäistä.
  • Turunen, Krista (2016)
    Tässä tutkielmassa selvitän työntekijän ja virkamiehen sananvapauden ja vaitiolovelvollisuuden välistä rajaa sosiaalisessa mediassa. Kysymys on siis siitä, mitä henkilö saa, esimerkiksi Facebookissa, kertoa työhönsä liittyen ja mistä hänen tulee vaieta. Tutkimuskysymykset olen jakanut kahteen osaan. Ensimmäinen on, mitkä ovat työntekijän ja virkamiehen sananvapauden rajat ja miten ne ovat muuttuneet. Toiseksi tutkin mihin muutokset liittyvät ja mitkä tekijät niitä selittävät. Käsittelen tapahtuneita muutoksia 1980-luvulta nykypäivään, koska esimerkiksi tietotekniikan intensiivisempi kehitys on ajoitettavissa tälle aikavälille. Tutkimuksen rajallisen tilan vuoksi olen joutunut rajaamaan tutkimuksen ulkopuolelle mielenkiintoisia kysymyksiä, esimerkiksi law in action ja law in books -tutkimuksen. Tutkimuksen aluksi käsittelen tiivistetysti sananvapautta perus- ja ihmisoikeutena, sisältäen perusoikeuksien rajoittamisen ja perusoikeusmyönteisen lain tulkinnan. Käsittelen myös lyhyesti Suomessa tehtyä perusoikeusuudistusta. Tämän jälkeen käyn erikseen läpi työntekijän ja virkamiehen sananvapauden rajoja ja niihin vaikuttavia seikkoja. Neljännessä pääluvussa haen muutoksiin vaikuttaneita syitä yhteiskunnallisista muutoksista. Työni päätän loppupäätelmiin, jossa annan vastaukset tutkimuskysymyksiini. Käyttämäni lähdeaineisto jakautuu kolmeen pääryhmään: kirjallisuuteen, säädös- ja lainvalmisteluaineistoon sekä oikeustapauksiin. Työ- ja virkasuhteeseen liittyvästä sananvapauden käyttämisestä sosiaalisessa mediassa ei juuri löydy ennakkotapauksia, joten olen käyttänyt lähteenäni muita sananvapauteen liittyviä oikeustapauksia sekä oikeuskirjallisuutta. Sananvapauden rajat ovat samanlaiset, käytettiin sitä sitten suullisesti, painetussa lehdessä, sähköpostin välityksellä tai sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessani olen vertaillut työntekijöiden ja virkamiesten sananvapautta. Työntekijöiden sananvapautta rajoittaa heidän lojaliteettivelvollisuutensa työnantajaansa kohtaan, kun taas virkamiehen sananvapautta rajoittavat lojaliteettivelvollisuuden lisäksi vaitiolovelvollisuus ja asiallisuusvaatimus. Käytetyn aineiston perusteella nouseva havainto on, ettei työntekijän sananvapauteen liittyvä lainsäädäntö ole muuttunut tutkimusjaksoni aikana, vaikka yhteiskunta selkeästi onkin. Sen sijaan virkamiesten lainsäädännössä on tapahtunut muutoksia, mutta ne eivät olennaisesti vaikuta virkamiehen sananvapauden käyttämiseen. Sananvapauden käyttämiseen tutkimusjaksoni aikana on eniten vaikuttanut julkisoikeudellisten laitosten yksityistäminen, jonka vaikutukset näkyvät virkasuhteen muuttumisena työsuhteeksi. Esimerkinomaisesti nostan tästä esille yliopistot. Lähtökohtaisesti virkamiesten sananvapaus on rajoitetumpaa kuin työntekijöiden, mutta jää epäselväksi ja myöhemmän tutkimuksen selvitettäväksi, onko de facto yksityistämisessä työntekijöiden sananvapaus muuttunut laajemmaksi. Suomen lainsäädännössä ei ole erillisiä säännöksiä työntekijöiden tai virkamiesten sananvapauden käyttämiseen sosiaalisessa mediassa. Tämän tutkielman laajuus ei riitä ottamaan kantaa siihen, pitäisikö tällaisia säännöksiä olla vai ei. Lähtökohtaisestihan sananvapauden rajat perustuvat varsinkin työsuhteessa lojaliteettivelvollisuuteen, joka mahdollisesti on jo itsessään riittävä.
  • Nurmi, Hugo (2017)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijän yleistä lojaliteettivelvollisuutta täsmentäviä työsopimuslain kilpailukieltovelvoitetta ja työntekijän lakisääteisiä salassapitovelvoitteita, joista keskeisimmät löytyvät työsopimuslaista (TSL), rikoslaista (RL) ja laista sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL). Lisäksi tarkastellaan työnantajan ja työntekijän välisiä kilpailukielto- ja salassapitosopimuksia. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti työntekijän kyseisten velvoitteiden rikkomisesta aikaisemmalle työnantajalle aiheutuva vahinko ja siitä mahdollisesti työntekijälle ja/tai tämän uudelle työnantajalle syntyvä vahingonkorvauskorvausvastuu. Toisin sanoen, milloin työntekijä rikkoo velvoitteitaan siten, että se aiheuttaa aikaisemmalle työnantajalle sellaista vahinkoa, joka työntekijän ja mahdollisesti uuden työnantajan on korvattava. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten vahinko korvataan. Työnantajalle aiheutuneen vahingon ja työntekijän velvoitteiden vastaisen toiminnan välisen syy-yhteyden näyttäminen toteen on vaikeaa. Kilpailevasta toiminnasta työntekijälle on syntynyt korvausvastuu ainoastaan tilanteissa, joissa työntekijä on harjoittanut kilpailevaa toimintaa omaan lukuunsa ja houkutellut aikaisemman työnantajansa asiakkaita oman yrityksensä asiakkaiksi. Työntekijän lakisääteisen salassapitovelvoitteen vastaisen toiminnan arviointi tulee usein ajankohtaiseksi kilpailevan toiminnan arvioinnin yhteydessä, koska työntekijä käyttää kilpailevassa toiminnassa monissa tapauksissa hyväkseen aikaisemman työnantajansa liike- ja ammattisalaisuuksia. Lakisääteisen salassapitovelvoitteen rikkomisesta on vastuussa työntekijän lisäksi se, jolle työntekijä ilmaisi liike- ja ammattisalaisuudet, mikäli tämä käyttää tai ilmaisee tietoja edelleen. Salassapitosopimuksen rikkomisesta aiheutuva korvausvastuu määräytyy sopimusvastuuta koskevien yleisten periaatteiden mukaan. Salassapitosopimuksen avulla työntekijän lakisääteistä salassapitovelvoitetta voidaan ajallisesti ja osittain myös sisällöllisesti laajentaa siitä, mitä se TSL:n SopMenL:n tai RL:n perusteella.
  • Remmelgas, Ingrid (2014)
    Tutkielma käsittelee työntekijän oikeutta palkkaansa työnteon estyessä TSL 2:12:ssä tarkoitetusta syystä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kyseistä säännöstä on tulkittava. Tutkielmassa käytetään lainopillista metodia. TSL 2:12:n tulkintaa selvitettäessä on oikeuslähdeopillisesti tärkeää ratkaista myös, mikä merkitys on annettava vanhemmalle lainvalmisteluaineistolle ja oikeuskäytännölle. Näin sen vuoksi, koska suurin osa säännöstä selittävistä lainvalmisteluasiakirjoista ja ennakkoratkaisuista on annettu ennen nykyistä vuoden 2001 työsopimuslakia. Tutkielmassa käsitellään ensin säännöksen kehitystä, sillä työntekijän oikeudesta palkkaansa työnteon estyessä säädettiin ensimmäisen kerran jo vuoden 1922 työsopimuslaissa. Säännöksen tarkoitusta sekä sen oikeus- ja sosiaalipoliittisia perusteluja voidaan myös nykyään käyttää apuna TSL 2:12:ää tulkittaessa, sillä säännöksen perusteluja ei ole tarkoitettu muutettavan. Tutkielmassa selvitetään, mitä tarkoitetaan työnantajasta johtuvilla syillä sekä työnantajasta riippumattomilla työnteon estymisen syillä. Eron selvittäminen on tärkeää, koska työnteon estymisen syyllä on suora vaikutus työnantajan palkanmaksuvelvollisuuden ajalliseen kestoon. Tutkielmassa selvitetään myös, mitkä muut työnteon estymisen syyt kuuluvat säännöksen soveltamisalaan. Samalla selvitetään, mitä säännöksessä on tarkoitettu työntekijöiden riippuvuussuhteella toisten työntekijöiden työtaistelutoimenpiteisiin. Tutkielmassa käydään myös läpi, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat työnantajan palkanmaksuvelvollisuuteen työnteon estyessä. Tutkielmassa selvitetään, mitä säännöksessä on tarkoitettu työsuorituksen estymisen vuoksi säästymisellä, muulla työllä ansaitsemisella sekä työntekijän tahallaan ansaitsematta jättämisellä. Säännöksen tulkinnan ja soveltamisen kannalta on myös tärkeää selvittää, mikä on TSL 2:12 suhde työnantajan muun työn tarjoamisvelvollisuuteen, lomauttamisoikeuteen ja oikeuteen muuttaa työvuoroluetteloa. Oikeuslähdeopilliseen esikysymykseen on tutkielman perusteella vastattava siten, että vanhempaa lainvalmisteluaineistoa voidaan edelleen käyttää apuna säännöksen tulkintaa selvitettäessä. Näin siksi, koska uudemmissa työsopimuslain esitöissä on vain viitattu edellisiin, eikä näin ollen säännöksen perusteluja tai hyväksyttävyysargumentteja ole tarkoitettu muutettavan. Myös oikeuskäytännölle on oikeuslähteenä annettava samanlainen painoarvo kuin yleensäkin. Nykyisen TSL 2:12:n ja vanhan työsopimuslain aikaan annettujen ratkaisujen välillä ei tutkielmassa havaittu mitään ristiriitaa. Suurimmaksi osaksi tämä johtuu siitä, että säännöksen tulkinta on pitkälti kehittynyt juuri oikeuskäytännön myötä. Näin ollen myös vanhempia ennakkoratkaisuja voi käyttää apuna TSL 2:12:n tulkintaa selvitettäessä. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että TSL 2:12:n tulkinta tai soveltaminen ei vielä nykyäänkään ole täysin selvää. Varsinkin työnantajasta johtuvan ja työnantajasta riippumattoman työnteon esteen erottaminen toisistaan voi olla käytännössä hankalaa. Työnteon estymisen syy voidaan kuitenkin selvittää kysymällä, voisiko työnantaja ehkäistä tai poistaa työnteon esteen ilman olennaisia vaikeuksia tai kohtuullisin toimenpitein. Mikäli vastaus on kielteinen, lukeutuu työnteon estyminen osapuolista riippumattomaksi syyksi. Työnantajalla on TSL 2:12:n tarkoittamissa tapauksissa myös oikeus vähentää työntekijän palkasta sen, mitä työntekijältä on työnteon estymisen vuoksi säästynyt. Tällä voidaan tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei työnantajan tarvitse maksaa työntekijän säästyneitä matkakuluja tai erilaisia olosuhdelisiä, kuten vuorotyö- ja sunnuntaikorvauksia. Työnantajalla on oikeus vähentää estymisajan palkasta myös sen määrän, jonka työntekijä olisi voinut ansaita työnantajan tarjoamalla muulla työllä. Näin siksi, koska työntekijällä katsotaan olevan tavanomaista laajempi muun työn vastaanottovelvollisuus työnteon estyessä. Työntekijä ei ole kuitenkaan velvollinen tekemään edes tilapäisesti muuta työtä, jos se tosiasiassa tarkoittaisi olennaista muutosta hänen työsuhteen ehtoihinsa. Työnantajalla on oikeus reagoida työnteon estymiseen lomauttamisella tai työvuoroluettelon muuttamisella vain silloin, kun kyse on TSL 2:12.1:n tarkoittamasta työnantajasta johtuvasta syystä. Sen sijaan TSL 2:12.2:n tarkoittamissa tapauksissa työnantaja ei voi vapautua tai pienentää palkanmaksuvelvollisuuttaan lomauttamalla työntekijöitään tai työvuorolistaa muuttamalla, koska TSL 2:12:n toinen momentti on pakottavaa oikeutta. Tutkielmassa myös esitetään, että de lege ferenda TSL 2:12.1:sta poikkeaminen olisi mahdollista vain työehtosopimuksella. Näin työntekijän suojelun periaate toteutuisi nykyistä tehokkaammin. Samalla se mahdollistaisi alakohtaisten tarpeiden ja työnteon luonteelle ominaisten piirteiden huomioimisen tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla varauduttaessa TSL 2:12.1:n tarkoittamiin työnteon estymisiin.
  • Rantakari, Heidi (2012)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää työntekijän salassapitovelvollisuuden sisältöä lainsäädännössä, ja tutkia lainsäädännön tarjoamia keinoja ehkäistä työntekijän aiheuttamia tietovuotoja. Työntekijän yleistä salassapitovelvollisuutta on säännelty työsopimuslaissa (TSL), rikoslaissa (RL) ja laissa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL). Säännökset poikkeavat jonkin verran toisistaan erityisesti salassapitovelvollisuuden keston suhteen, mikä voi aiheuttaa sekaannusta erityisesti entisten työntekijöiden kohdalla. Toinen ongelmallinen seikka säädösten välisessä suhteessa on niiden epäjohdonmukainen terminologia: TSL:ssa puhutaan liike- ja ammattisalaisuuksista, RL:ssa yrityssalaisuuksista ja SopMenL:ssa liikesalaisuuksista. Työoikeudellisessa kirjallisuudessa näiden katsotaan vastaavan jotakuinkin toisiaan, mutta esimerkiksi RL:n yrityssalaisuuden määritelmässä liike- ja ammattisalaisuudet ovat ikään kuin yksi yrityssalaisuuksien alakategorioista. Lainsäädäntö tarjoaa useita keinoja liikesalaisuuksien vuotamisen ehkäisemiseen. Osa näistä soveltuu myös sellaisten tilanteiden selvittämiseen, jossa työntekijää jo epäillään tietovuodosta. Tässä tutkielmassa käsiteltäviä suojautumiskeinoja ovat ensinnäkin työntekijän taustojen tarkastaminen ja siihen liittyen turvallisuusselvitykset, henkilöluottotietojen tarkastaminen sekä huumausainetestit. Tämän lisäksi käsittelen kilpailukielto- ja salassapitosopimuksia, joista ainoastaan ensin mainittuja säännellään lailla. Oma lukunsa on myös työnantajan sisäisillä ohjeilla. Tarkastelussa ovat lisäksi teknisin menetelmin toteutettava valvonta, johon tässä tutkielmassa luetaan kameravalvonta sekä sähköpostien ja sähköpostin tunnistamistietojen käsittely. Ensisijaisina suojautumiskeinoina työntekijöiden yksityisyyden suojan kannalta voidaan pitää kilpailukielto- ja salassapitosopimuksia, sisäisiä ohjeita ja huolellisuutta rekrytoinnissa. Nämä lienevät myös preventiivisen vaikutuksen osalta tehokkaimpia suojauskeinoja. Muut tutkielmassa käsiteltävät keinot ovat lähtökohtaisesti säännöstenkin näkökulmasta toissijaisia keinoja. Niitä voidaan käyttää siis silloin, jos se on välttämätöntä ja tietojen suojauksesta on huolehdittu muulla tavoin asianmukaisesti.
  • Rautakorpi, Matti (2012)
    Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä hahmottamaan millaisia rajoitteita työsopimussuhde voi asettaa työntekijän sananvapauden käytölle. Lähtökohtana ovat erityisesti työsopimuslain 3.1 §:n asettama lojaliteettivelvoite, sekä perustuslain 12 §:n ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan turvaama sananvapaus. Myös työnantajan direktio-oikeutta, lainsäädännössä määrättyä salassapitovelvollisuutta ja työntekijän salassapitosopimuksia tarkastellaan siltä osin kun niillä on vaikutusta työntekijän sananvapauteen työsuhteen kannalta. Esiin nostetaan myös esimerkkeinä yliopistolain, muutamien työehtosopimusten sekä sananvapausrikosten vaikutus työntekijän sananvapauteen. Tämän lisäksi esitellään työnantajalla käytössään olevat sanktiokeinot sananvapauden väärinkäyttötapauksissa. Aihetta lähestytään erityisesti perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta, tukeutuen myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöön. Myös relevanttia suomalaista oikeuskäytäntöä on mukana. Koska työsuhde on yleensä kahden yksityisen tahon välinen sopimus, on tulkinnassa huomioitava perus- ja ihmisoikeuksien horisontaalivaikutus, joka on oppina varsin vakiintumaton ja kotimaisessa oikeuskäytännössä työsuhteen ja sananvapauden välillä vähän sovellettu. Arviointi on keskittynyt työntekijän moitittavan käyttäytymisen kokonaisarviointiin ja perusoikeuksia ei ole otettu punninnassa juurikaan huomion. Virkamiesten osalta myös sananvapautta perusoikeutena on oikeuskäytännössä enemmälti arvioitu, koska virkamiesten osalta perusoikeuksilla on katsottu olevan suora vertikaalinen vaikuttavuus. Tulkinnassa voidaan käyttää jossain määrin apuna myös näitä ratkaisuja. Tutkielmassa esitetään useita tilanteita, joissa sananvapaus olisi otettava huomioon, vaikka työsuhde sopimussuhteena onkin kahden yksityisen välinen suhde johon perus- ja ihmisoikeuksien ei ole perinteisesti katsottu ulottuvan. Aihepiirin tapauskohtaisuudesta riippuen on mahdotonta esittää eksakteja sääntöjä jotka soveltuisivat samalla tapaa erilaisiin tilanteisiin. On kuitenkin mahdollista löytää suuntaviivoja ja pyrkiä esittämään tiettyjä yleistyksiä siitä, milloin puuttuminen työntekijän sananvapauteen on hyväksyttävää. Ratkaisevaksi puuttumisen oikeutusta pohdittaessa nousee lopulta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuista johdettavin suuntaviivoin se, onko puuttumisella sananvapauteen ollut hyväksyttävä tarkoitus, onko se ollut oikeasuhtaista ja millainen yhteiskunnallinen intressi sananvapauden käyttämisellä on saavutettu.
  • Untamala, Heidi (2018)
    Sananvapaus kuuluu perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen takaamiin perusoikeuksiin, jotka ovat universaaleja kaikille yksilölle kuuluvia oikeuksia. Sananvapaus ei ole kuitenkaan rajoittamaton oikeus. Tyypilliset ongelmat nousevat esiin kahden perus- ja ihmisoikeuden yhteentörmäyksessä, joissa toista oikeutta joudutaan rajoittamaan toisen oikeuden turvaamiseksi. Rajoitusten tulee kuitenkin tapahtua puuttumatta itse oikeuden ydinalueeseen, sekä täyttää tietyt hyväksyttävyyden kriteerit. Työssä käydään läpi sananvapauden rajoitusedellytyksiä, jotka ovat keskeisiä myös työntekijän sananvapauden kannalta. Työsuhde on erityinen sopimussuhde, sillä työntekijä on palkattu edistämään työnantajan etuja. Tämä erottaa sen muista sopimussuhteista. Molempien osapuolten keskinäinen luottamus on edellytys työsuhteen toimivuudelle. Lojaliteettivelvollisuus on yleinen sopimusoikeudellinen periaate, josta ei tarvitse sopia erikseen. Kyse on korostuneesta velvollisuudesta ottaa vastapuolen intressejä, minkä vuoksi on pidättäydyttävä toimiasta tavalla, josta voi seurata toiselle osapuolelle vahinkoa. Työntekijän lojaliteettivelollisuus perustuu työsopimuslain 3 luvun 1§:ään, jonka mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta henkilöltä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa. Tästä seuraa eroja työntekijän ja yksilöiden sananvapauden välillä. Nämä erot ja rajanveto sallitun ja oikeudettoman sanankäytön välillä eivät ole aina yksinkertaisia ja selkeitä. Tämä työ käsittelee lojaliteettivelvollisuuden vaikutusta työntekijän sananvapauden käyttöön EIT:n oikeuskäytännössä. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla sisältää vapauden pitää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta. Sananvapaus ei koske ainoastaan tietoja ja ajatuksia, jotka ovat mieluisia, loukkaamattomia ja samantekeviä, vaan myös niitä, jotka loukkaavat, järkyttävät tai huolestuttavat valtiota tai osaa sen väestöstä. Tätä vaativat moniarvoisuus, suvaitsevuus ja avoimuus, jota ilman demokraattista yhteiskuntaa ei ole olemassa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö on ollut sananvapausyönteinen. Työntekijän lojaliteettivelvollisuudella työsuhteen erityispiirteenä on kuitenkin sananvapautta rajoittava vaikutus myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuissa. Työssä sivutaan virkasuhdetta, mutta pääpaino on työsopimussuhteessa. Myös lojaliteettivelvollisuuden rikkomisen seurauksia otetaan esille, kuitenkaan niihin sen enempää syventymättä.