Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Mattila, Miia (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan työsyrjintädirektiivin tarkoittamaa uskontoperusteista välillistä syrjintää EU-oikeudellisen oikeuskäytännön avulla. Tutkielma pyrkii systematisoimaan EU-tuomioistuimen (EUT) oikeuskäytännön mukaista välillisen syrjinnän kiellon soveltamislinjausta sekä tarkastelemaan välillisen syrjinnän kiellon toimivuutta yhdenvertaisuuden takaajana. Samalla pyrkimyksenä on kriittisen lainopin keinoin analysoida tarkasteltavana olevan EUT:n ja sitä tukevan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön ilmentämää yhdenvertaisuuskäsitystä. Tutkielmassa havaitaan EUT:n sallivan välillisesti eriarvoisen kohtelun oikeuttamisen uskontoperusteisissa työsyrjintätapauksissa laaja-alaisin perustein. Uskonnollista syrjintää koskevan oikeuskäytännön perusteella voidaan todeta, että oikeuttamisperusteiden eritahtisuuden vuoksi välillisen syrjinnän kielto ei kykene takaamaan yhdenvertaisuuden toteutumista välittömän syrjinnän kiellon tapaan. Oikeuskäytännön tarkastelu kriittisen lainopin keinoin osoittaa puolestaan tuomioistuinten tarkastelukulman olevan korostuneesti kiinni muodollisessa yhdenvertaisuuskäsityksessä sekä ilmentävän elinkeinonvapauden korostunutta perusoikeudellista asemaa ja uskonnon identiteettipoliittista merkitystä välillisen syrjinnän kiellon soveltamisessa.
  • Aaltomaa, Sonja (2021)
    Välimiesmenettely luetaan yleensä niin sanottuun vaihtoehtoisen riidanratkaisun kategoriaan. Vaikka kotimaisia välimiesmenettelyjä käynnistyy vain reilu satakunta vuodessa, käydään iso osa taloudellisesti merkittävistä ja monimutkaisista kaupallisista riidoista juurikin välimiesmenettelyssä. Välimiehellä on suuri harkintavalta prosessin järjestämisestä silloin, kun asianosaiset eivät ole sopineet siitä keskenään prosessisopimuksin. Välimiehen materiaalinen prosessinjohto, eli oikeudenkäyntiaineiston järjestäminen sekä asian selvittäminen oikeudenkäyntiaineiston perusteella, on tärkeää välimiesmenettelyn toimivuuden ja välitystuomioiden pysyvyyden kannalta. Sekä tuomarin että välimiehen materiaalinen prosessinjohto on paljon keskustelua herättänyt aihe. Muutoksenhaun puuttuminen välimiesmenettelyssä korostaa välimiehen materiaalisen prosessinjohdon merkitystä. Välimiesmenettelylakiin sisältyvän kumoamisperusteen nojalla nostettu kanne ei ole muutoksenhakua perinteisessä merkityksessä, sillä välimiesmenettelyssä ei voida hakea muutosta aineellisten virheiden takia. Tutkielmassa tarkastellaan, miltä osin välimiehen materiaalisen prosessinjohdon laiminlyönti voi johtaa moitekanteen menestymiseen tuomioistuimessa. Välimiehen aktiivinen prosessinjohto ei per se voi johtaa välitystuomion kumoamiseen, mutta vain toista asianosaista suosiva prosessinjohto voi aiheuttaa puolueettomuusepäilyjä välimiestä kohtaan. Tasapuolisesti molempia asianosaisia kohtaan kohdistuva aktiivinen materiaalinen prosessinjohto on jopa suotavaa. Keskeinen kysymys tutkielmassa on myös se, muodostaako yllättävä lainsoveltaminen välitystuomion kumoamisperusteen. Väittämistaakan voidaan sanoa olevan riita-asian oikeudenkäyntiä laajempi, sillä väittämistaakka kohdistuu välimiesmenettelyssä myös lainsoveltamiskysymyksiin. Liian passiivista prosessinjohtoa harjoittava välimies laiminlyö lain mukaisen velvollisuutensa riidan asianmukaiseen selvittämiseen, ellei hän informatiivista prosessinjohtoa harjoittaen anna asianosaisille tilaisuutta lausua välitystuomion perustaksi asetettavasta oikeussäännöksestä. Tutkielmassa päädytään esittämään, että välimiehen prosessinjohtoa olisi tarpeen selventää laissa.
  • Partia, Ella (2022)
    Välimiesmenettely on tuomioistuimen ulkopuolinen riidanratkaisukeino, jossa voidaan selvittää ja ratkaista yksityisoikeudellisia riita-asioita. Välimiesmenettelyn yksi keskeisimpiä periaatteita on asianosaisautonomia. Välimiesten on asian käsittelyssä noudatettava, mitä asianosaiset ovat menettelystä sopineet. Jos asianosaiset eivät ole sopineet mitään tai eivät pääse yhteisymmärrykseen siitä, miten menettely on järjestettävä, on välimiehillä laaja harkintavalta, välimiesmenettelylain (VML) säännöksiä noudattaen ja ottaen huomioon tasapuolisuuden ja joutuisuuden vaatimukset, päättää asian käsittelyssä noudatettavasta menettelystä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko välimiehillä oikeus määrätä suullinen käsittely järjestettäväksi virtuaalisena sellaisessa tilanteessa, jossa yksi osapuoli vastustaa tällaista käsittelyä. Tutkimuskysymystä lähestytään tarkastelemalla sitä, voiko tällainen menettely vaarantaa asianosaisen VML 22 §:ssä säädettyä oikeutta tarpeelliseen asianajotilaisuuteen. Aihetta lähestytään aluksi tarkastelemalla sitä, millä edellytyksin välimiesmenettelyssä voidaan järjestää suullinen käsittely. Välimiesmenettelylaissa ei ole nimenomaista säännöstä suullisen käsittelyn järjestämisestä, mutta ilman nimenomaista säännöstäkin, on suullinen käsittely usein järjestettävä, jos asianosainen sitä pyytää. Jos välimiehet eivät suostu asianosaisen pyyntöön, on riskinä, että asianosainen kokee, ettei hänelle ole varattu tarpeellista asianajotilaisuutta. Jos välimiesmenettelyssä on järjestetty suullinen käsittely, on se tyypillisesti järjestetty niin, että kaikki osapuolet ovat fyysisesti paikan päällä. Covid 19 -pandemian takia suullisia käsittelyitä on kuitenkin jouduttu järjestämään virtuaalisesti, jotta vaatimus menettelyn joutuisasta käsittelystä on saatu toteutettua. Mitään ongelmaa ei ilmene, jos kaikki osapuolet suostuvat virtuaaliseen käsittelyyn. Vastaavasti asianosaiset voivat sopia, ettei virtuaalista käsittelyä voida järjestää. Yhtä mieltä olevilla asianosaisilla on autonomiansa perusteella mahdollisuus päättää menettelyn järjestämisestä niin kuin haluavat. Ristiriita ilmeneekin vasta siinä tilanteessa, kun yksi asianosainen nimenomaan vastustaa virtuaalista menettelyä eli joudutaan tilanteeseen, jossa ei päästä yhteisymmärrykseen sovellettavasta menettelystä. Tämä ongelma kulminoituu VML 22 §:n tarkasteluun. Tutkielmassa tarkastellaan välimiehen harkintavallan ja tarpeellisen asianajotilaisuuden välistä suhdetta. Tarkoituksena on havainnollistaa, mitä tarpeellisella asianajotilaisuudella käytännössä tarkoitetaan, miten huolehditaan riittävän asianajotilaisuudesta varmistamisesta (virtuaalisessa menettelyssä) ja miten huomioidaan myös muut menettelyn intressit kuten riidan joutuisa käsittely. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan, miltä osin virtuaalinen käsittely, joka on järjestetty vastoin yhden osapuolen suostumusta voi johtaa moitekanteen menestymiseen VML 41.1 §:n 1 tai 4 kohdan nojalla. VML 41.1. §:n 1 kohtaa voidaan soveltaa tilanteessa, jossa välimiehet eivät noudata sitä, mitä asianosaiset ovat käsittelysopimuksessaan sopineet asian käsittelystä. Koska asianosaiset harvoin ovat laatineet nimenomaista käsittelysopimusta on VML 41.1. §:n 4 kohta tutkielman kannalta kiinnostavampi, eli tilanne, jossa välimiehet eivät ole varanneet asianosaiselle tarpeellista asianajotilaisuutta. Se, että moitekanne käytännössä menestyisi 4 kohdan perusteella, vaatii kuitenkin suhteellisen painavia perusteluja ja vakavia menettelyllisiä virheitä eikä virtuaalinen käsittely ainakaan sellaisenaan itsenäisenä perusteena johda välitystuomion kumoamiseen. Tarkastelun kohteena on myös ns. New Yorkin yleissopimus. Yleissopimuksen mukaan välitystuomion tunnustaminen ja täytäntöönpano voidaan evätä, jos asianosainen on ollut estynyt ajamasta asiaansa. Lähtökohtaisesti asianosainen on ollut estynyt ajamasta asiaansa vain tilanteissa, jossa on kyse vakavasta epäoikeudenmukaisuudesta tai radikaalisesta poikkeamasta tavanomaisista due process -vaatimuksista, joten lienee epätodennäköistä, että virtuaaliset menettelyt olisivat kategorisesti peruste välitystuomion täytäntöönpanon tai tunnustamisen epäämiselle New Yorkin yleissopimuksen nojalla. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, ettei virtuaalisiin suullisiin käsittelyihin jopa vastoin yhden osapuolen suostumusta sinänsä liity ongelmaa tarpeellisen asianajotilaisuuden näkökulmasta. Arvio tarpeellisen asianajotilaisuuden täyttymisestä on kuitenkin tehtävä aina tapauskohtaisesti. Ratkaisuksi esitetään, että välimiesmenettelylakiin lisättäisiin säännös suullisen käsittelyn järjestämisestä, jollainen useimpien maiden välimiesmenettelylakeihin sisältyykin ja lisäksi lisättäisiin säännös virtuaalisten käsittelyiden käytöstä suullisissa käsittelyissä.
  • Parkkisenniemi, Laura (2018)
    Tutkielmassa käsitellään välimiehen vahingonkorvausoikeudellista asemaa. Tutkimuskysymykset voidaan tiivistetysti jakaa kolmeen: 1. Millaisia tulkinnallisia oikeudellista harkintaa sisältäviä velvoitteita välimiehellä on ja millaiseksi välimiehen hyväksyttävien ratkaisuvaihtoehtojen ala muodostuu analysoitavien velvoitteiden kohdalla, 2. Vahingonkorvausoikeuden peruskysymykset välimiehen vahingonkorvausvastuun arvioinnissa, 3. Välimiehen vastuunrajoitukset ja vastuunrajoitusten sitovuus välimiehen ja asianosaisten välisessä oikeussuhteessa. Välimiehen vahingonkorvausoikeudellisesta asemasta ei ole välimiesmenettelyn ylikansallisesta luonteesta huolimatta päästy yhteisymmärrykseen, mistä johtuen välimiehen vahingonkorvausoikeudellinen asema vaihtelee valtioittain. Tässä tutkielmassa välimiehen vahingonkorvausoikeudellista asemaa lähestytään ensisijaisesti Suomen oikeuden mukaan. Tutkielmassa esitellään kuitenkin kansainvälisiä näkökulmia ja teorioita välimiehen vastuuseen liittyen, jotta voidaan ymmärtää, mistä kansainväliset erot johtuvat ja millaisia seikkoja voidaan ottaa huomioon välimiehen vastuuta arvioitaessa. Välimiehen vastuun kannalta tärkeänä lähtökohtana on pidetty oikeudellisen harkinnan ja muun toiminnan erottamista. Kansainvälisessä keskustelussa on painotettu tarvetta rajata välimiehen vastuuta varsinaisessa lainkäytössä, kun taas muiden välimiestehtävään sisältyvien velvoitteiden osalta vastuun realisoitumista on pidetty mahdollisena. Tämän tutkielman mielenkiinto kohdistuu erityisesti välimiehen mahdolliseen vastuuseen oikeudellista harkintaa sisältävien velvoitteiden tultua väitetysti laiminlyödyksi. Tämänkaltaisten velvoitteiden sisältö on avoin tulkinnalle, jolloin keskeisessä asemassa on hahmottaa välimiehen harkintavallan rajoja eli hyväksyttävien ratkaisuvaihtoehtojen alaa. Valitulla lähestymistavalla pyritään tuomaan uutta näkökulmaa välimiehen vahingonkorvausoikeudelliseen asemaan. Velvoitteiden analysoinnista siirrytään käsittelemään tutkielman toista tutkimuskysymystä eli vahingonkorvausoikeuden peruskysymyksiä välimiehen vahingonkorvausvastuuta arvioitaessa. Tässä kokonaisuudessa analysoidaan ja hahmotetaan muun muassa välimiehen vastuumuotoa, tuottamusarviointia ja korvattavan vahingon määrää. Viimeisessä laajemmassa kokonaisuudessa keskitytään välimiesmenettelysääntöjen vastuunrajoituslausekkeisiin ja niiden sitovuuteen. Tutkielman tarkoituksena on osoittaa, että vastuunrajoituslausekkeiden käyttö on perusteltua välimiehen ja asianosaisten välisessä oikeussuhteessa. Tutkielman lopuksi esitellään vielä mahdollisia tulevaisuuden suuntauksia, jotka voivat vaikuttaa välimiehen vahingonkorvausoikeudelliseen asemaan. Tutkielmassa pohditaan esimerkiksi sitä, voisiko välimiesrekisterin perustaminen parantaa välimiesmenettelyn laatutasoa. Tutkielmassa todetaan, että vahingonkorvausvastuun realisoitumisen voidaan katsoa olevan mahdollista myös oikeudellista harkintavaltaa sisältävien velvoitteiden laiminlyönnin kohdalla. Tällaisissa tilanteissa välimiehen ratkaisun ei voida katsoa olleen hyväksyttävien ratkaisuvaihtoehtojen piirissä. Tällaisten velvoitteiden laiminlyöntien yhteydessä mahdolliset vahingonkorvauskanteet tulisivat kuitenkin perustumaan vaikeisiin näyttökysymyksiin ja todisteluihin siitä, mikä on sanotun velvoitteen sisältö ja siten välimiehen toiminnalta odotettu taso. Vaikka prosessi lopulta päätyisi siihen, että välimiehen toiminnan katsotaan olleen hyväksyttävien ratkaisuvaihtoehtojen piirissä, on välimies tämän todistaakseen joutunut osallistumaan kuormittavaan oikeusprosessiin. On perusteltua sanoa, että välimiehiä tulisi suojata tämänkaltaisilta kanteilta.
  • Jylhä, Jaakko (2013)
    Välimiesmenettely on vaihtoehtoinen riidanratkaisukeino, jonka merkitys on suuri erityisesti elinkeinoelämän piirissä. Sen etuihin kuuluu mm. menettelyn nopeus, joustavuus sekä tarkoituksenmukaisuus. Menettely perustuu pitkälti osapuolten sopimusvapauteen, jonka mukaan osapuolet voivat välityssopimuksen tekemällä sopia, että heidän väliset riitansa ratkaistaan tuomioistuinmenettelyn sijasta välimiesmenettelyssä. Useimmiten menettelystä sovitaan jo ennen mahdollisten riitojen aktualisoitumista ottamalla välityslauseke osaksi osapuolten välistä liike-sopimusta. Käytännössä välityslausekkeet jäävät usein sisällöltään tukinnanvaraisiksi, sillä niiden laatimiseen ei sopimusneuvotteluissa kiinnitetä riittävästi huomiota. Eniten epäselvyyksiä on käytännössä aiheutunut välityslausekkeen soveltamisalasta eli siitä, mitä osapuolten välisiä riitoja se koskee. Välityslausekkeen huolimaton laadinta aiheuttaa tällöin riskin siitä, että osapuolten välinen riitakokonaisuus hajautuu eri menettelyihin esimerkiksi siten, että osa riitakokonaisuudesta ratkaistaan tuomioistuimessa ja osa välimiesmenettelyssä. Tämä vaikeuttaa asian käsittelyä samoin kuin johtaa ylimääräisiin kustannuksiin. Tilanne ei useimmiten myöskään vastaa osapuolten alkuperäistä tarkoitusta, sillä useimmiten osapuolet ovat alun perin tarkoittaneet, että välimiehet ratkaisevat heidän välisen riitansa kaikilta osin. Tutkielmassani käsittelen hajautunutta riidanratkaisua, joka on useimmiten aiheutunut välityslausekkeen huolimattoman laadinnan seurauksena. Tavoitteena on tarkastella syitä välityslausekkeiden virheherkkyyden taustalla sekä sitä, millä keinoin epätarkoituksenmukainen riidanratkaisun hajautuminen pystytään estämään. Vaikka osapuolet voivat missä tahansa vaiheessa tehdä uuden soveltamisalaltaan tarkoituksenmukaisemman välityssopimuksen, onnistuu välityslausekkeiden muuttaminen käytännössä harvoin. Tämä johtuu siitä, että useimmiten toinen osapuoli saa taktista hyötyä kalliiksi muodostuvasta hajautuneesta riidanratkaisusta, eikä jälkeenpäin suostu välityslausekkeen muuttamiseen. Kun sopimuksen jälkikäteinen muuttaminen onnistuu harvoin, on käytännössä alettu suosia välityslausekkeen laajaa tulkintaa osapuolten alkuperäisen tarkoituksen toteuttamiseksi. Periaatteen mukaan välimiehet tulkitsevat välityslauseketta mahdollisimman laajasti, jotta he saavat ratkaista kaikki osapuolten toisiinsa läheisesti liittyvät riidat. Riitakompleksin hajautuminen pystytään näin estämään osapuolten oletetun tarkoituksen mukaisesti. Täysin mielivaltaisesti välimiehet eivät kuitenkaan voi toimivaltaansa laajentaa vaan tulkintaa tulisi aina suorittaa osapuolten tarkoituksen sekä siitä saatavan selvityksen valossa. Mikäli tarkoituksenmukaista riidanratkaisua ei pystytä tulkinnan avulla toteuttamaan, käsittelen toissijaisina keinoina myös välityslausekkeen pätemättömäksi katsomista ja kohtuullistamista keinoina estää konfliktinratkaisun hajautuminen. Tällöin molemmissa tapauksissa keskeisenä ajatuksena on, että välityslauseke sivuutetaan kokonaan, jolloin koko riitakokonaisuus saadaan tuomioistuinmenettelyn piiriin. Välityslausekkeen pätevyyttä tarkastellaan sekä välimiesoikeudellisen toimimattomuussäännön että rauenneiden edellytysten perusteella. Toimimattomuussäännössä keskeisenä kysymyksenä on, estääkö riidanratkaisun hajautuminen välityslausekkeen toimimisen säännön tarkoittamalla tavalla. Rauenneiden edellytysten kohdalla kysymyksenä taas on, voidaanko riitakokonaisuuden hajoamista pitää sellaisena seikkana, jonka perusteella osapuolen olennainen oletus menettelyn laadusta on rauennut. Välityslausekkeen kohtuullistaminen taas voisi tulla kysymykseen ainakin silloin, kun riidanratkaisu muodostuisi kohtuuttomaksi heikomman osapuolen kannalta. Näin voi olla silloin, kun asianosaisen tosiasiallinen mahdollisuus asiansa ajamiseen heikkenee rinnakkaisten prosessien kalleuden vuoksi. Kohtuullistamisen ei välttämättä tarvitse aina tapahtua välityslauseketta kokonaan sivuuttaen, vaan kohtuuttomuuden poistaminen voi onnistua myös muilla keinoin. Tutkielmassa tulenkin käsittelemään mm. sitä, voidaanko välimiesten toimivaltaa laajentaa välityslauseketta sovittelemalla. Myöshän tällöin koko konflikti saadaan saman menettelyn piiriin ja riidanratkaisun hajautuminen estyy.
  • Rinne, Santtu (2015)
    Välityssopimus sitoo pääsääntöisesti sen tehneitä sopimusosapuolia. On kuitenkin tilanteita, joissa tähän sopimusoikeudelliseen lähtökohtaan joudutaan tekemään poikkeuksia. Korkein oikeus katsoi vuonna 1952 ratkaisussaan KKO 1952-I-1, ettei urakkasopimukseen sisältynyt välityslauseke sitonut sellaista urakkasopimuksesta johtunutta saatavaa riitauttanutta velkojaa, joka ei ollut ollut tuon sopimuksen osapuoli. Ratkaisussa KKO 2013:84 korkein oikeus puolestaan katsoi, että kolmas taho, joka ei ollut sopimuksen osapuolena, oli sidottu sopimukseen sisältyneeseen välityslausekkeeseen, koska kysymys oli ollut sopimuksesta aiheutuvasta riidasta ja sopimus oli sisältänyt välityslausekkeen. Nämä kaksi ratkaisua koskivat varsin erilaisia tilanteita. Vuoden 1952 ratkaisussa oli kyse urakkasopimuksen tulkinnasta konkurssitilanteessa, kun taas vuoden 2013 ratkaisussa oli kyse kolmannelle osapuolelle osakassopimuksessa asetetusta etuosto-oikeudesta. Ratkaisujen aihepiirien erilaisuudesta huolimatta ne käsittelivät yhteistä ongelmaa. Kuinka laaja on välityslausekkeiden sivullissitovuus? Tutkielma esittelee konkurssiriitojen välityskelpoisuuden ja keskittyy erityisesti tarkastelemaan välityssopimusten sitovuuden ulottuvuutta suhteessa konkurssin eri toimijoihin.
  • Jauhiainen, Julius (2023)
    Välimiesmenettelyssä on tiivistetysti kysymys yleiselle tuomioistuinmenettelylle vaihtoehtoisesta riidanratkaisumenettelystä, jossa tietty riitakysymys luovutetaan yhden tai useamman yksityishenkilön eli välimiehen lopullisesti ratkaistavaksi. Vaikka välimiesmenettelystä on kirjoitettu viime aikoina pitkähkön suvantovaiheen jälkeen taas runsaasti, ei sen historialliseen puoleen ole edelleenkään juuri perehdytty kotimaisessa oikeustieteessä. Tämän tutkielman tarkoituksena on täyttää tätä tutkimuksellista aukkoa syventymällä kotimaisen välimiesmenettelyn pitkän aikavälin kehitykseen. Monivivahteisen aiheen sekä laajan tarkasteluajanjakson vuoksi tutkielmassa keskitytään erityisesti suuriin muutoksiin välimiesmenettelyn sääntelyhistoriassa sekä välimiesmenettelyn viimeaikaiseen kehitykseen. Tutkielman pääasiallinen tarkastelutapa on oikeushistoriallinen eli tutkielmassa analysoidaan välimiesmenettelyä koskevaa oikeudellista muutosta kytkemällä se osaksi laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Välimiesmenettelyn viimeaikaisen kehityksen hahmottamiseksi tutkielmassa tarkastellaan lisäksi välimiesmenettelyn nykytilaa ja osin tulevaisuutta. Yksi tutkielman keskeinen tavoite on tutkimusaineistoon perustuen hahmottaa, minkälaisia oppeja voimme ammentaa historiasta nykyisen välimiesmenettelylain (967/1992) uudistamisesta käytävään keskusteluun. Välimiesmenettelyn korostuneen kansainvälisen luonteen vuoksi tutkielmassa esiintyy lisäksi oikeusvertailun elementtejä verratessa välimiesmenettelyn suomalaista kehityskulkua relevantein osin samanaikaiseen ruotsalaiseen sekä muuhun kansainväliseen kehitykseen eräiden selityshypoteesien testaamiseksi. Tutkielman varsinaiset pääluvut etenevät johdanto-osan sekä teoreettisen viitekehyksen jälkeen kronologisesti siten, että välimiesmenettelyn kehityskaudet on jaettu kolmeen eri periodiin välimiesmenettelyn sääntelyhistorian murroskausien mukaan: välimiesmenettelyn varhaisempaan kehitykseen eli aikaan ennen ensimmäistä välimiesmenettelylakia (–1928), välimiesmenettelyn myöhäisempään kehitykseen eli ensimmäisen välimiesmenettelylain voimassaoloaikaan (1928–1992) sekä välimiesmenettelyn jälkimoderniin kehitykseen eli nykyisen välimiesmenettelylain voimassaoloaikaan (1992–). Kunkin kronologisesti etenevän pääluvun lopussa välimiesmenettelyn oikeudellista muutosta pyritään selittämään laajemmilla yhteiskunnallisilla syillä. Tutkielman lopuksi esitetään yhteenveto ja johtopäätökset murroskausien päälinjoista. Tutkielmassa havaitaan, että alun perin olemattoman sääntelyn varaan rakentunut puhtaan sopimusoikeudellinen ja maallikkovetoinen instituutio on sittemmin kehittynyt myös meillä eräänlaiseksi palveluteollisuuden muodoksi, josta on muodostunut hiljaiseen tietotaitoon vihkiytyneen ammattiryhmän leipälaji. Sääntelyn osalta omaksutut ratkaisut ovat olleet omiaan ruokkimaan tätä kehityskulkua.
  • Kujala, Laura (2015)
    Välimiesmenettely on tuomioistuinmenettelylle vaihtoehtoinen riidanratkaisumenetelmä, jossa välimiehet antavat täytäntöönpanokelpoisen tuomion osapuolten yksityisoikeudellisessa riita-asiassa, josta sovinto on sallittu. Välimiesten toimivalta ratkaista riita perustuu osapuolten väliseen välityssopimukseen. Pro gradu –tutkielma käsittelee sijoituspalvelusopimuksista syntyvien riitojen ratkaisemista välimiesmenettelyssä. Tutkimuksessa on tarkasteltu Suomessa voimassaolevan välimiesmenettelyä koskevan lainsäädännön soveltuvuuttaa arvopaperimarkkinaoikeudellisten, erityisesti sijoituspalvelusopimuk- sista syntyvien riitojen ratkaisemiseen. Perinteisesti arvopaperimarkkinaoikeudelliset riidat on ratkaistu tuomioistuinmenettelyssä, mikä alan erityispiirteet huomioon ottaen on ollut perusteltua. Usein riidoissa ei ole kysymys laintulkinnasta vaan tuomioistuinmenettelyn tarkoituksena on ollut saada täytäntöönpanokelpoinen tuomio. Kansainvälisen finanssikriisin ja sitä seuranneen Euroopan unionin -alueen talouskriisin johdosta koko arvopaperioikeutta koskeva Euroopan unionin lainsäädäntö koki merkittävän uudelleenarvioinnin. Kriisien seurauksena arvopaperimarkkinoita koskevat Euroopan unionin lainsäädäntöhankkeet lisääntyivät merkittävästi vuodesta 2009 lähtien. Tämä myös osaltaan on vaikuttanut laintulkintakysymysten lisääntymiseen. Ensimmäisessä pääluvussa esitellään välimiesmenettelyn perusrakenteen sekä avataan ad hoc -menettelyn ja institutionaalisen välimiesmenettelyn eroja. Toisessa pääluvussa tarkastellaan välimiesmenettelylle tunnusomaisia piirteitä. Luvun jokaisessa jaksossa keskitytään avaamaan näiden ominaispiirteinen merkitystä laajemmin. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan miksi välimiesmenettelyyn liitetään näitä elementtejä. Tutkielman kaksi ensimmäistä päälukua asettavat prosessioikeudelliset edellytykset tutkimuskysymykseni vastaamiselle. Tämän jälkeen kolmannessa pääluvussa syvennytään tutkielman toiseen osa-alueeseen, arvopaperimarkkinaoikeuteen. Tutkielmassa avataan sijoituspalvelun-käsitettä ja tarkastellaan sijoituspalvelun tarjoamista ja lain sijoituspalveluntarjoamiselle asettamia edellytyksiä. Neljännessä, ja viimeisessä pääluvussa tarkastellaan arvopaperimarkkinaoikeudellisia erityispiirteitä. Tuodaan esille muun muassa alan tiukkaa sääntelyä sekä sen vaikutuksia. Lisäksi tarkastellaan arvopaperimarkkinalain mukaista hyvää tapaa arvopaperikaupassa ja sijoituspalvelun tarjoamisessa. Tarkastelun tueksi käydään läpi arvopaperimarkkinaoikeudellista kirjallisuutta ja sääntelyä. Tutkielman lopuksi esitetään johtopäätökset, joissa vastataan tutkimuskysymykseen siitä, soveltuuko voimassa olevan oikeusjärjestyksen tuntema välimiesmenettely arvopaperimarkkinaoikeudellisten – ja erityisesti sijoituspalvelusopimuksista syntyvien – riitojen ratkaisemiseen. Tutkielman lopuksi esitetään arvio tulevasta kehityksestä sekä ehdotus aiheen jatkotutkimuksesta.
  • Ahola, Johanna (2014)
    Tutkielman aiheena on prosessiekonomisen tehokkuuden ja oikeusturvan suhde välimiesmenettelyssä. Työssä selvitetään, mitä välimiesmenettelyn tehokkuus tarkoittaa ja mitkä tekijät ovat tehottomuuden taustalla. Tarkastelun kohteena ovat myös erilaiset keinot menettelyn tehostamiseksi. Samalla luodaan kokonaiskuvaa siitä työkalupakista, joka välimiesmenettelyn osallisilla on käytettävissään menettelyn tehokkuuden varmistamiseksi. Lisäksi työssä selvitetään, millaisia oikeusturvaongelmia erilaisiin tehostamiskeinoihin liittyy ja miten niitä voidaan ratkaista. Tarkastelun kohteena ovat niin kotimainen kuin kansainvälinenkin välimiesmenettely, sillä tehokkuuden ja oikeusturvan välisen tasapainoilun aiheuttama ongelma samoin kuin ongelman ratkaisemiseksi tarkoitetut keinot ovat kotimaisille ja kansainvälisille välimiesmenettelyille pitkälti yhteisiä. Välimiesmenettely oli alun perin nopeampi ja halvempi riidanratkaisukeino kuin tuomioistuinmenettely, minkä ansiosta sen suosio kasvoi nopeasti yritysten välisissä riidoissa. 1900-luvun aikana välimiesmenettelystä tuli keskeinen riidanratkaisumekanismi etenkin kansainvälisissä kauppasopimuksissa, joissa mahdolliset riidat haluttiin ratkaista paitsi lopullisesti ja neutraalisti myös tehokkaasti. Vuosisadan lopulla välimiesmenettelyä alettiin kuitenkin kritisoida siitä, ettei se enää ole tehokas: menettelystä on tullut oikeudenkäyntimäinen, ja jutun yksittäiset käsittelyvaiheet saattavat kestää kuukausia, jopa vuosia. On katsottu, ettei välimiesmenettely enää tarjoa niin edullista ja nopeaa riidanratkaisua kuin asianosaiset ovat tottuneet odottamaan. Menettelyn prosessiekonomisen tehottomuuden keskeisimpinä syinä on pidetty riitojen monimutkaistumista ja kansainvälistymistä sekä välimiesmenettelyn institutionalisoitumista ja juridisoitumista. Prosessiekonomisen tehottomuuden ongelmaan on pyritty etsimään erilaisia ratkaisuja, joita on pohdittu runsaasti sekä oikeuskirjallisuudessa että kokeiltu käytännössä. Myös välitysinstituutit ovat pyrkineet keksimään keinoja tehokkuuden parantamiseksi, ja yksinkertaisin välitysinstituuttien ratkaisu tehottomuuden ongelmaan on nopeutettu välimiesmenettely. Tehostamiskeinojen taustalla vaikuttavat asianosaisten sopimusvapaus, sillä useimpien välimiesmenettelylakien ja -sääntöjen nojalla asianosaisilla on keskinäisellä sopimuksellaan vapaus päättää, miten heidän välisensä riita tulee ratkaista. Näin ollen asianosaiset voivat sopia lukuisista erilaisista keinoista välimiesmenettelyn tehostamiseksi. He voivat esimerkiksi päättää menettelyssä noudatettavien määräaikojen lyhentämisestä ja toimitettavien kirjelmien määrän ja laajuuden rajoittamisesta taikka sopia, ettei menettelyssä järjestetä lainkaan suullista kuulemista tai ettei välitystuomiota tule perustella. Vastaavanlaisia tehostamiskeinoja on omaksuttu myös välitysinstituuttien nopeutettua menettelyä koskevissa säännöissä. Tehokkuuden parantamisen kannalta keskeistä on asianosaisten ja välimiesten yhteistyö. Asianosaisten on yhdessä sitouduttava asian joutuisaan käsittelyyn. Mikäli toinen asianosaisista ei halua edistää asian tehokasta selvittämistä, ei edellytyksiä riidan nopealle ratkaisemiselle yleensä ole olemassa. Välimiesten on johdettava prosessia tehokkaasti, noudatettava sovittuja määräaikoja ja huolehdittava, ettei kumpikaan asianosainen voi tahallaan viivyttää menettelyä. Välimiesmenettelyä tehostettaessa on huolehdittava myös asianosaisten oikeusturvan toteutumisesta. Tämä on ensisijaisesti välimiesoikeuden vastuulla. Prosessuaalinen oikeusturva, jonka elementtejä ovat muun muassa oikeudenmukainen oikeudenkäynti sekä asianosaisten kuulemisen periaate, on keskeinen lähtökohta paitsi tuomioistuimessa myös välimiesoikeudessa. Siten asianosaisille on varattava riittävä tilaisuus asiansa ajamiseen ja heille on annettava mahdollisuus lausua vastapuolen esittämistä vaatimuksista, väitteistä ja niiden perusteista ja todisteista sekä esittää omat vaatimuksensa, väitteensä ja todisteensa. Toisaalta yksi oikeusturvan elementeistä on myös joutuisuusvaatimus, jonka toteuttamiseen työssä esiteltävät tehostamiskeinot pyrkivät. Välimiesoikeuden onkin tasapainoiltava joutuisuuden ja asianosaisille asiansa ajamiseen varattavan riittävän tilaisuuden välillä, ja periaatteiden välille tulisi löytää tasapaino luopumatta liikaa kummastakaan. Kuitenkin on syytä painottaa, että mikäli molemmat periaatteet eivät voi yhtä aikaa toteutua, tulee menettelyn nopeudesta tinkiä ensin.
  • Kyrönaho, Joonas (2021)
    Välimiesmenettelyä pidetään yksityisenä riidanratkaisuna, sillä riidan ratkaisevat tuomioistuimen sijasta välimiehet, eikä menettelyssä usein tarvita tuomioistuimen puuttumista. Täysin yksityistä välimiesmenettely ei aina ole, vaan yleisen tuomioistuimen tehtävänä on harjoittaa oikeudellista kontrollia ja valvoa, että välitystuomiot täyttävät tietyt niille laissa asetetut minimivaatimukset. Lisäksi tuomioistuimilla on välimiesmenettelyä tukevia tehtäviä liittyen pakkokeinojen käyttämiseen sekä välimiesten nimeämiseen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on kyseisten tehtävien rooli suhteessa välimiesmenettelyyn, asianosaisten oikeusturvaan sekä julkiseen intressiin. Toisena tutkimuskysymyksenä esityksessä on selvittää, tulisiko välimiesoikeudelle antaa toimivalta määrätä täytäntöönpanokelpoisia turvaamistoimia ja millä edellytyksillä se olisi mahdollista. Tutkielma lähtee liikkeelle täytäntöönpanon ja julkisen vallan käytön yleisten edellytysten tarkastelulla Suomen oikeusjärjestyksessä. Kolmannessa luvussa analysoidaan VML:n mukaisia tuomioistuimelle annettuja välimiesmenettelyyn liittyviä tehtäviä, jotka voidaan jakaa välimiesmenettelyn kulkua tukeviin ja avustaviin tehtäviin, yksinomaan viranomaisten toimivaltaan kuuluviin avustaviin tehtäviin sekä välimiesmenettelyn ja välitystuomion varsinaisiin kontrollitehtäviin. Neljännessä luvussa verrataan UNCITRALIN mallilain mukaisia säännöksiä välimiesten määräämistä turvaamistoimista Suomen oikeusjärjestyksen mukaisiin tuomioistuimen määräämiin turvaamistoimiin. Viidennessä luvussa tarkastellaan sääntelyä turvaamistoimien määräämisestä välimiesmenettelyssä Singaporessa ja Ruotsissa. Tutkielmassa päädytään lopputulokseen, että välimiehille tulisi antaa toimivalta määrätä täytäntöönpanokelpoisia turvaamistoimia ja tarkoituksenmukaisin keino sen toteuttamiseksi olisi mallilain turvaamistoimisäännösten implementointi mahdollisimman pienin muutoksin. Tuomioistuimen julkisen vallan käyttöä sisältävien tehtävien voidaan kuitenkin todeta olevan välttämättömiä eikä niitä voida luovuttaa välimiesoikeudelle. Lisäksi sekä mitättömyysperusteita että välimiesmenettelylain mallilakia laajempia moiteperusteita voidaan nähdäkseni pitää ongelmallisina suomalaisen välimiesmenettelyn houkuttelevuuden kannalta.
  • Hemmi, Lotta (2014)
    Kansainvälisessä välimiesoikeudessa välimiesmenettelyn luottamuksellisuus, salassapitovelvollisuus ja ei-julkisuus ovat olleet oikeudellisen keskustelun kohteena jo useamman vuosikymmenen ajan. Koska Suomessa tällaisista yleisistä velvollisuuksista ei ole säännelty laissa, ja koska välimiesmenettely perustuu vahvasti asianosaisten väliseen välityssopimukseen, on kolmansien henkilöiden mahdollista luottamuksellisuus- ja salassapitovelvollisuutta tarkasteltava oikeusperiaatteen konstruktion kautta. Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan 1.6.2013 uudistettujen sääntöjen 49 §:ssä on säännelty laajasta asianosaiset kattavasta salassapitovelvollisuudesta. Sääntöuudistus on vahva indisio suomalaisen välimiesoikeuden kehityssuunnasta. Näistä lähtökohdista tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voisiko keskeisimmän suomalaisen välitysinstituutin säännöistä löytää riittävää institutionaalista tukea välimiesoikeuden luottamuksellisuusvelvollisuuden oikeusperiaateaseman suomalaiselle tulevaisuudelle, ulottaen vaikutuksensa myös yli asianosaisten? Tutkimus irtaantuu aiemmassa tutkimuksessa vallinneesta näkökulmasta, jolla kansainvälisesti on lähinnä kyseenalaistettu välimiesmenettelyn luottamuksellisuus implisiittisenä välityssopimuksen lausekkeena. Tutkimuksessa analysoidaan luottamuksellisuusvelvollisuutta välimiesoikeudellisena yleisenä oikeusperiaatteena ja lainsäädännön taustaperiaatteena. Painopiste analyysissä on etenkin kolmansien henkilöiden, kuten todistajien ja asiantuntijoiden, luottamuksellisuusvelvollisuuden tarkastelussa. Tutkielman ensimmäisessä pääluvussa kuvaillaan oikeusperiaatteen oikeusteoreettista asemaa ja merkitystä Suomen oikeudessa. Tämän jälkeen analysoidaan välimiesmenettelyn luottamuksellisuusvelvollisuutta oikeusperiaatteena erilaisten kotimaisten ja relevanttien kansainvälisten oikeuslähteiden kautta. Välimiesmenettelyn luottamuksellisuutta tarkastellaan myös oikeudenalan sisällöllisenä elementtinä. Luottamuksellisuus on kiistatta läsnä välimiesoikeudelle ominaisena tavoitteellisena hyveenä ja arvona, jota välimiesmenettelyn käyttäjät myös saattavat lähtökohtaisesti olettaa. Välimiesmenettelyyn liittyvästä yleisestä luottamuksellisuudesta tai salassapitovelvollisuudesta ei kuitenkaan ole säännelty laissa, minkä vuoksi velvollisuuden perustaminen oikeusperiaatteen tasolle katsotaan velvollisuuden ainoaksi mahdolliseksi oikeudelliseksi jäsentelytavaksi. Välimiesoikeudessa annetaan erityisen paljon painoarvoa perinteisessä oikeuslähdeopissa ainoastaan sallittuihin oikeuslähteisiin luettaville välitysinstituuttien välimiesmenettelysäännöille. Tästä syystä Keskuskauppakamarin välityslautakunnan sääntömuutos voidaan katsoa suunnannäyttäjäksi välimiesoikeudellisen luottamuksellisuusvelvollisuuden periaatteen tulevaisuudelle ilmentäen luottamuksellisuuden sisällöllistä merkitystä oikeudenalalle ominaisena tunnusmerkkinä. Tutkielman toisessa pääluvussa keskitytään välimiesmenettelyssä esiintyviin todistajiin ja asiantuntijatodistajiin, jotka eivät ole välityssopimuksen osapuolia. Ilman yleisempää yli asianosaissuhteen vaikuttavaa luottamuksellisuusvelvollisuutta myös asianosaisten sopimusoikeudellinen salassapitovelvollisuus menettää osan merkityksestään, jos todistajille tai asiantuntijoille jää mahdollisuus välimiesmenettelyyn liittyvän tiedon paljastamiseksi tai hyödyntämiseksi. Tästä syystä tutkielma avaa luottamuksellisuusvelvollisuuden periaatteen yleisempää oikeudellista asemaa ja olemassaoloa laajemmalti kuin ainoastaan implisiittisesti osana välityssopimusta. Päinvastaisesta trendistä huolimatta välimiesoikeudellisen oikeuskulttuurin tason ei voida kuitenkaan katsoa vielä toistaiseksi olevan siinä tilassa, että välimiesmenettelyn luottamuksellisuutta voitaisiin kuvata sellaiseksi vahvaksi optimointikäskyksi, joka oikeudellisesti velvoittaa myös kolmansia henkilöitä välimiesmenettelyn luottamuksellisuuteen ilman erillistä sopimusta. Tulkintaperiaatteena luottamuksellisuusvelvollisuus tasapainoilee perusoikeustasoisen oikeudenkäynnin julkisuusperiaatteen kanssa, ja toisaalta myös välimiesoikeuden keskeisimmän periaatteen, sopimusvapauden, kanssa. Yleisen välimiesmenettelyn luottamuksellisuusperiaatteen soveltamisala vaatisi käytännössä aina sekä tapauskohtaista tulkintaa, että intressipunnintaa. Myös lainsäätäjän mahdollinen tuleva oikeuspoliittinen kannanotto kohtaa samaisen intressipunninnan vaatimuksen jo lainsäätämisvaiheessa, jos luottamuksellisuusvelvollisuus tulisi ensi vaiheen intressipunninnan jälkeen osaksi välimiesmenettelystä annetun lain lainsäädäntöuudistuksen agendaa.
  • Ilonen, Eveliina (2019)
    Kansainvälistä verotusta koskevien käytäntöjen ja tulkintojen kiristymisen muun muassa OECD:n BEPS-hankkeen johdosta on odotettu lisäävän kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen tilanteita ja kansainvälisiä veroriitoja. Kansainvälinen kaksinkertainen verotus sekä kansainvälisten veroriitojen uhka aiheuttavat huomattavaa taloudellista rasitetta ja epävarmuutta verovelvollisille, ja ne vaikuttavat siten myös negatiivisesti rajat ylittävään liiketoimintaan. Tästä syystä OECD:ssa ja Euroopan unionissa on viime vuosina kiinnitetty huomiota verovelvollisten oikeussuojakeinojen saatavuuteen ja erityisesti kansainvälisten veroriitojen ratkaisumekanismien tehostamisen tarpeeseen. Yhtenä keskeisenä tehostamiskeinona on pidetty pakottavan ja sitovan välimiesmenettelyn ottamista osaksi kansainvälisiä riidanratkaisumekanismeja. Toistaiseksi välimiesmenettelyn soveltaminen kansainvälisten veroriitojen ratkaisemisessa on rajoittunut Suomessa EU-jäsenvaltioiden solmimaan arbitraatioyleissopimukseen (90/463/ETY), jota voidaan soveltaa jäsenvaltioiden välillä siirtohinnoitteluriitojen ratkaisemiseen. OECD julkisti marraskuussa 2016 BEPS-hankkeen toimenpiteiden implementointiin tarkoitetun monenkeskisen yleissopimuksen (”MLI”), jonka VI osaan sisältyy verosopimusten keskinäistä sopimusmenettelyä täydentävä välimiesmenettely. Suomi on monenkeskisen yleissopimuksen ratifioidessaan ilmoittanut soveltavansa VI osan mukaista välimiesmenettelyä koskevia määräyksiä. Euroopan unionissa annettiin lokakuussa 2017 neuvoston direktiivi veroriitojen ratkaisumekanismeista Euroopan unionissa (2017/1852, ”riidanratkaisudirektiivi”). Riidanratkaisudirektiivin johdosta EU:n jäsenvaltioissa tulee jatkossa olemaan verovelvollisten saatavilla harmonisoitu rajat ylittävien veroriitojen ratkaisumekanismi, jossa jäsenvaltioiden välinen verotusta koskeva riita-asia voidaan viime kädessä ratkaista välimiesmenettelyn keinoin. Riidanratkaisudirektiivi implementoitiin Suomessa säätämällä laki kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelyistä (530/2019, ”veroriitalaki”). Monenkeskisen yleissopimuksen ja veroriitalain voimaantulon myötä verovelvollisilla on tulevaisuudessa saatavillaan yhä useammassa tilanteessa sellaisia veroriitojen ratkaisumekanismeja, jotka lähtökohtaisesti velvoittavat valtioita poistamaan kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen. Riippuen käsillä olevan riita-asian olosuhteista, voi sovellettavaksi tulla useampi kuin yksi menettely. Verovelvollisella on tällaisessa tilanteessa vapaus valita mitä menettelyä hän haluaa asiassaan sovellettavan. Menettelyihin liittyy kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä ja merkittäviä eroavaisuuksia, joista verovelvollisen kannattaa olla selvillä. Tutkielman keskeisenä tavoitteena on selvittää verovelvollisen näkökulmasta arbitraatioyleissopimuksen, monenkeskisen yleissopimuksen sekä veroriitalain (ja riidanratkaisudirektiiviin) mukaisiin riidanratkaisumenettelyihin liittyviä ominaisuuksia ja niiden välisiä eroavaisuuksia erityisesti oikeusturvan, menettelyllisen tehokkuuden sekä oikeusvarmuuden toteutumisen kannalta. Tutkielmassa pyritään vertailemaan menettelyitä toisiinsa sekä hahmottamaan menettelyihin liittyviä erityisiä ongelmakohtia tai positiivisia ominaisuuksia. Tutkielmassa tehtyjen huomioiden ja arvioinnin perusteella voidaan arbitraatioyleissopimuksen, monenkeskisen yleissopimuksen VI osan sekä veroriitalain sääntelemien menettelyiden nähdä toteuttavan kiitettävällä tavalla verovelvollisen oikeusturvaa. Kaikissa niistä voidaan kuitenkin hahmottaa olevan tiettyjä ongelmakohtia ja heikkouksia. Monenkeskisen yleissopimuksen VI osa ei välttämättä riittävällä tavalla täytä oikeusvarmuuden ja ennakoitavuuden vaatimusta verovelvollisen näkökulmasta, sillä sen mukaiset määräykset eivät monessakaan tilanteessa ole sitovia. Veroriitalain ja riidanratkaisudirektiivin mukaisen menettelyn voidaan nähdä toteuttavan tutkimuskohteena olevista menettelyistä parhaiten verovelvollisen oikeusturvaa sekä oikeusvarmuuden ja ennakoitavuuden vaatimuksia. Arbitraatioyleissopimuksen ongelmat ovat olleet jo pitkään tiedossa oikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa, ja riidanratkaisudirektiivissä nämä ongelmakohdat on otettu pitkälti huomioon. EU:n alueella ensisijaisena menettelynä tulleekin jatkossa olemaan riidanratkaisudirektiiviin perustuva menettely. Monenkeskisen yleissopimuksen VI osan mukainen menettely jäänee pääasiassa EU:n ulkopuolisten valtioiden kanssa sovellettavaksi veroriitojen ratkaisumekanismiksi.
  • Järvinen, Elina (2023)
    Välimiesmenettely on etenkin elinkeinoelämässä käytetty riidanratkaisun muoto, joka tarjoaa vaihtoehdon riidan ratkaisemiselle tuomioistuinmenettelyssä. Oikeudenkäymiskaaren säännökset riita-asian oikeudenkäynnistä eivät pääsääntöisesti koske välimiesmenettelyä, sillä oikeudenkäymiskaaren sääntely on lähtökohtaisesti sekä tuomioistuinta että riidan osapuolia sitovaa, kun taas välimiesmenettely rakentuu osapuolten autonomian ja menettelyn joustavuuden ympärille. Näin ollen välimiesmenettelyn osapuolilla on melko pitkälle menevä valta sopia siitä, miten he haluavat välimiesmenettelynsä järjestää, joten menettely voidaan räätälöidä vastaamaan asianosaisten toiveita ja ratkaistavana olevan riitakysymyksen erityistarpeita. Vaikka välimiesmenettely tapahtuu pääsääntöisesti oikeudenkäymiskaaren menettelysääntöjen ulottumattomissa, on välimiesmenettelystä annettuun lakiin (967/1992) otettu välimiesmenettelyn kustannusten jakoa koskevaan 49 §:ään viittaus soveltuvin osin koko oikeudenkäymiskaaren 21 lukuun. Tässä tutkimuksessa selvitän, missä määrin tämä viittaussäännös voi aiheuttaa epäselvyyttä tai ainakin epävarmuutta kansallisessa välimiesmenettelyssä. Hypoteettisia tilanteita lähestytään oikeudenkäymiskaaren 21 luvun relevantin sääntelyn tutkimisella, jonka jälkeen tutkimuksesta saatuja havaintoja sovitetaan välimiesmenettelyn viitekehykseen ja analysoidaan niiden yhteensopivuutta. Lopuksi tutkimuksessa tehdään lyhyt katsaus oikeudenkäyntirahoitukseen, sillä se kansainvälisenä ilmiönä saattaa sivuuttaa suomalaisessa välimiesmenettelyssä tapahtuvan riidanratkaisun kansallisen välimiesmenettelylainsäädännön ennustamattomuuden vuoksi.
  • Inki, Lassi (2017)
    Joskus riidan synnyttyä saattaa ilmetä tilanne, jossa osapuolen täytyy saada jonkinlainen hänen oikeuttaan turvaava ratkaisu jo ennen lopullisen tuomion saamista. Oikeudenkäymiskaaren 7 luvun nojalla kansalliset tuomioistuimet voivat antaa tällaisia turvaamistoimenpiteiksi kutsuttuja ratkaisuja tiettyjen edellytysten vallitessa. Siviiliprosessuaalisten turvaamistoimenpiteiden tarkoituksena on antaa sen hakijalle ennakkoturvaava tilapäinen oikeussuoja tuomioistuinteitse jo ennen lopullisen tuomioratkaisun saamista. Turvaamistoimenpiteiden määrääminen on perinteisesti kuulunut kansallisille tuomioistuimille. Viime vuosina on kuitenkin useiden maiden lainsäädännössä ja eri välitysinstituuttien säännöissä tunnustettu yhä laajemmin välimiesten oikeus määrätä turvaamistoimenpiteitä. Kansainvälisessä välimiesmenettelykirjallisuudessa on alettu puhua jopa rinnakkaistoimivallan periaatteesta – tarkoittaen tuomioistuinten ja välimiesten rinnakkaista turvaamistoimivaltaa – jo pelkästään sen perusteella, että suuri osa valtioista tunnustaa välimiestenkin turvaamistoimivallan. Myös UNCITRALin mallilaki kannustaa valtioita säätämään välimiesten mahdollisuudesta määrätä turvaamistoimenpiteitä kansallisessa välimiesmenettelylaissa. Oikeustila välimiesmenettelyssä määrättävien turvaamistoimenpiteiden osalta on Suomessa vaikenevan lainsäädännön vuoksi epäselvä. Oikeuskirjallisuus aiheesta on vähäistä ja hajanaista. Kysymykseen siitä, voivatko välimiehet määrätä turvaamistoimenpiteitä silloin, kun menettelyyn sovelletaan Suomen välimiesmenettelylakia, ei edelleenkään löydy perusteltua vastausta. Turvaamistointen tarve on kuitenkin samalla jatkuvasti lisääntynyt muun muassa maailmantalouden globalisaation ja välimiesmenettelyn muuttuneen luonteen vuoksi. Perustellun tuen löytäminen välimiesoikeuden turvaamistoimivallalle on tärkeää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensinnäkin sitä, miten suurelta osin vaikeneva lainsäädäntömme suhtautuu välimiesten mahdollisuuteen määrätä turvaamistoimenpiteitä. Koska välimiesmenettelylakimme vaikenee välimiesten turvaamistoimivallan osalta lähes täysin eikä välimiesten turvaamistoimivalta näin ollen perustu suoraan nimenomaisiin lain säännöksiin, tulkitaan tutkielmassa tarkemmin välimiesmenettelylakia ja lain esitöitä. Tutkielmassa päädytään siihen, ettei välimiesmenettelylain voida katsoa kieltävän välimiehiä määräämästä turvaamistoimenpiteitä. Koska välimiesoikeuden turvaamistoimivalta ei ole johdetavissa suoraan lain nimenomaisesta säännöksestä, tarkastellaan tutkielmassa myös tarkemmin sitä, onko osapuolilla todella vapaus perustaa välimiesoikeudelle turvaamistoimivalta sopimusteitse. Osapuolten valta disponoida asian käsittelyssä noudatettavasta menettelystä on välimiesmenettelyssä erittäin laajaa. Niinpä onkin katsottu, että turvaamistoimivallasta sopiminen olisi asian käsittelyssä noudatettavasta menettelystä sopimista ja että sopiminen voisi näin olla sallittua. Tällaisia väittämiä ei kuitenkaan ole oikeuskirjallisuudessa juuri perusteltu, eivätkä ne ilmennä lainkaan sitä ajatusketjua, jonka nojalla turvaamistoimivallan perustamisen sopimusteitse voisi katsoa olevan sallittua. Tässä tutkielmassa otetaankin huomioon se, ettei osapuolten autonomia suinkaan ole täysin rajatonta. Niinpä vastauksen löytämiseksi siihen, voidaanko turvaamistoimivallan perustamisen sopimuksin katsoa olevan sallittua, selvitetään myös sopimista ja osapuoliautonomiaa rajoittavia tekijöitä ja arvioidaan niiden vaikutusta turvaamistoimivallasta sopimiseen. Näin tutkielma myös paljastaa sen ajatusketjun, jonka nojalla turvaamistoimivallan perustaminen osapuolten välisin sopimuksin osapuoliautonomian periaatteen nojalla voidaan oikeuttaa. Tutkielmassa päädytään siihen, ettei turvaamistoimivallan perustamisen osapuolten välisin sopimuksin voida katsoa loukkaavan osapuoliautonomialle asetettuja rajoituksia. Koska välimiesmenettelylainsäädäntö on turvaamistoimenpiteiden osalta epäselvä, tuodaan tutkielman viimeisessä jaksossa myös esiin lain muutostarpeisiin liittyviä näkökohtia de lege ferenda. Tätä ennen pyritään myös selittämään oikeustilaa ja kuvaamaan sitä kypsymiseksi ja irtaantumiseksi kuvattavaa kehitystä, joka välimiesmenettelyinstituutiossa on tapahtunut.
  • Laamanen, Sonja (2021)
    Välityspalvelujen tarjoajien toimintaa sääntelee Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2000/31/EY tietoyhteiskunnan palveluista, erityisesti sähköistä kaupankäyntiä, sisämarkkinoilla koskevista tietyistä oikeudellisista näkökohdista (jäljempänä direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä). Sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin 12–14 artikloissa on säädetty niistä edellytyksistä, joilla palveluntarjoaja voi välttää vastuun sellaisesta laittomaksi katsottavasta sisällöstä, jota palvelun käyttäjä on toimittanut palveluun. Direktiivin 15 artikla taas kieltää yleisen valvontavelvoitteen asettamisen välityspalvelujen tarjoajille. Säännökset on luotu aikana, jolloin verkossa toimivat välityspalvelut, samoin niiden käyttö, ovat olleet kovin erilaista kuin tänä päivänä. Niinpä säännöksiä on pidetty vanhentuneina ja kykenemättöminä vastaamaan tämän päivän toimintaympäristöön. Säännöksiä on myös moitittu siitä, etteivät ne kannusta riittävästi palveluntarjoajia oma-aloitteisiin valvontatoimenpiteisiin laittoman sisällön osalta. Vastauksena sääntelyn uudistamistarpeeseen Euroopan unioni on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen, jonka tarkoituksena on uudistaa ja yhtenäistää välityspalvelujen tarjoajia koskeva sääntely Euroopan unionin sisämarkkinoilla. Osana lainsäädäntöhanketta komissio on antanut ehdotuksensa uudeksi digipalvelusäädökseksi. Yhtenä niistä merkittävistä ongelmista, joihin uudella digipalvelusäädöksellä halutaan puuttua, on mainittu tuoteväärennösten myynti verkkokauppa-alustoilla. Tässä tutkielmassa keskityn tarkastelemaan välityspalvelujen tarjoajia koskevan sääntelyn uudistustarpeita tuoteväärennösten myyntiin liittyvän ongelman näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastelen ensinnäkin sitä, millä tavoin verkkokauppa-alustoilla tuoteväärennösten myynnin ehkäisemisessä hyödynnettävien teknologioiden mahdollisuudet tulisi ottaa sääntelyssä huomioon ja toisaalta, mitä haasteita teknologioiden käyttöönotto aiheuttaa sääntelyn näkökulmasta. Toiseksi tutkin sitä, miten välittäjän vastuuta koskevaa sääntelyä tulisi uudistaa alustoilla myytävien tuoteväärennösten osalta, ottaen huomioon erityisesti teknologian kehityksen. Useilla verkkokauppa-alustoilla on käytössään tekoälyteknologiaa hyödyntäviä valvontajärjestelmiä, joiden avulla tuoteväärennöksiä voidaan havaita automatisoidusti. Lisäksi joillakin alustoilla on käytössään lohkoketjusovelluksia, joilla tuotteen aitous voidaan luotettavasti varmentaa. Kyseiset menetelmät toimivat hyvinä apuvälineinä, mutta niiden käyttöön liittyy vielä erinäisiä haasteita.
  • Lehikoinen, Sanna (2023)
    Tutkielmassa selvitetään, miten rikoslain 16 luvun 13 § soveltuu välittäjiä käyttäen toteutettuun lahjontaan ja, milloin rikosvastuu lahjusrikoksesta aktualisoituu. Tutkielmassa pyritään tuomaan esiin voimassa olevan lainsäädännön mahdollisia ongelmakohtia, jotka vaikeuttavat puuttumista välittäjiä käyttäen toteutettuun lahjontaan. Tutkielman aiheen kannalta keskeisessä asemassa on myös oikeushenkilön rangaistusvastuu ja sen selvittäminen, miten oikeushenkilön rangaistusvastuu soveltuu välittäjiä käyttäen toteutettuun lahjontaan. Tutkielmassa aihe on rajattu koskemaan kansainväliseen liiketoimintaan liittyvää ulkomaisen virkamiehen lahjontaan, koska ulkomaisen virkamiehen lahjonta toteutetaan usein välittäviä tahoja käyttäen. Lahjuksen antaminen kansalliselle ja ulkomaiselle virkamiehelle on säädetty rangaistavaksi rikoslain 16 luvun 13 §:ssä. Välittäjien käyttämistä lahjonnan toteuttamisessa ei ole kriminalisoitu erikseen, vaan toimintaa on arvioitu rikoslain lahjusrikoksia koskevien säännösten perusteella. Toiminnassa voi olla kyse rikoslain 16 luvun 13 §:n 1 momentin mukaisesta tilanteesta, jossa lahjus luvataan, tarjontaa tai annetaan välittäjän kautta virkamiehelle itselleen tai virkamiehelle annetaan välittäjän kautta lupaus tai tarjous lahjuksen antamisesta toiselle. Toiminnassa voi olla myös kyse pykälän 2 momentin mukaisena tilanteesta, jossa virkamiehen toiminnasta palvelussuhteessa luvataan, tarjotaan tai annetaan välittäjän kautta 1 momentissa tarkoitettu etu toiselle kuin virkamiehelle itselleen. Suomessa kaikki epäillyt kansainväliseen liiketoimintaan liittyvät ulkomaisen virkamiehen lahjontatapaukset ovat johtaneet syytteiden hylkäämiseen. Kaikissa tapauksissa lahjusten antaminen epäiltiin toteutetun välittäjiä käyttäen. Välittäjiä käytetään lahjonnan toteuttamisessa, koska välittäjien käyttäminen vaikeuttaa rikoksen toteennäyttämistä ja siten vähentää kiinnijäämisen ja rangaistuksen riskiä. Tutkielman perusteella nykyinen lahjuksen antamista koskeva RL 16:13 ei sovellu ongelmitta välittäjiä käyttäen toteutettuun lahjontaan, sillä tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää näyttöä niin lahjuksen antajan kuin lahjonnan kohteena olevan ulkomaisen virkamiehen tietoisuudesta. Oikeushenkilön rangaistusvastuu ei ole myöskään tullut kyseeseen silloin kun, luonnollisia henkilöitä vastaan nostetut syytteet on hylätty, sillä ei ole pystytty näyttämään, että oikeushenkilön toiminnassa on tapahtunut lahjusrikos. Tutkielmassa todetaan, että vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisointi voisi parantaa mahdollisuutta puuttua välittäjiä käyttäen toteutettuun lahjontaan. Yrityksillä on merkittävä rooli kansainväliseen liiketoimintaan liittyvässä lahjonnassa, koska rikos tehdään yrityksen harjoittaman ulkomaankaupan yhteydessä, jotta yritykselle saataisiin liiketoimintaan liittyvä oikeudeton etu. Näin ollen oikeushenkilön rangaistusvastuun tehostaminen ja yritysten vastuun korostaminen olisi perusteltua. Lahjonnan tuottamuksellisen rahoittamisen kriminalisointi ja yhteisösakon määrän korottaminen voisivat edelleen tehostaa yritysten vastuuta ehkäistä ja valvoa sen puolesta ja hyväksi toimivien tahojen toimintaa.
  • Mittler, Franz (2015)
    Tämä tutkielma käsittelee välittömien ja välillisten vahinkojen tulkintaa ja rajanvetoa yrityskaupassa. Erottelu välittömän ja välillisen vahingon välillä on osoittautunut monella tapaa ongelmalliseksi, koska sen enempää oikeustieteessä kuin sopimuskäytännössäkään ei ole kiteytynyt yksiselitteisiä vahinkolajien määritelmiä. Irtainta kauppaa sääntelevä kauppalain (KL) 67 § ei tarjoa tyhjentävää selvitystä siitä, mitkä vahingot katsotaan välittömiksi tai välillisiksi. Yrityskaupoissa etenkin välillisten vahinkojen rajojen ymmärtäminen on ensisijaisen tärkeää, koska kauppakirjoissa käytetään usein välillisiin vahinkoihin viittaavia vastuunrajoitusehtoja. Tutkielma on rajattu yrityskauppoihin, joissa myyjän virhevastuu on nimenomaisesti sidottu myyjän antamiin vakuutuksiin ja joissa ainoaksi oikeussuojakeinoksi on nimetty yksinomaan vahingonkorvaus. Välillisiä vahinkoja kuvastaa yleisen näkemyksen mukaan etenkin se, että kyseessä on vahinko, jonka arvo on välitöntä vahinkoa suurempi ja jonka määrällinen laajuus on osapuolten vaikeammin ennakoitavissa. Kokoamalla ja systematisoimalla vahinkolajien eri kriteereitä ja tunnusmerkkejä pyrin parantamaan sopimusosapuolten mahdollisuuksia hahmottaa vahinkolajit tarkkarajaisemmin ja yrityskauppakontekstiin tarkoituksenmukaisemmin sopivammiksi. Tutkielmassa esiin tulleista KL:n vahinkolajijaotteluun liittyvistä ongelmista huolimatta lienee ongelmatonta tietyissä määrin soveltaa KL:n taustalla löytyviä vahinkolajijaotteluun liittyviä tavoitteita. KL 67 §:n 2 momentin säännöksiä ei kuitenkaan voida pitää soveltuvina legaalimääritelminä yrityskauppojen vahinkolajijaotteluun liittyvissä arviointitapauksissa. Yrityskaupan kohteen ja irtaimen esineen luonteet eroavat toisistaan niin perustavanlaatuisesti, että KL:n järjestelmää ei voida täysimääräisesti implementoida yrityskauppojen systematiikkaan. Välillisten vahinkojen taustalla löytyvät edellytykset ostajan erityisolosuhteista, vaikeasta ennakoitavuudesta ja syy-yhteydestä toimivat arviointia helpottavina työkaluina. Soveltamalla näitä eristettyjä välillisten vahinkojen edellytyksiä yrityskauppaan, voidaan kohdeyhtiön ja ostajan kärsimät vahingot erottaa. Edellytyksien eriyttäminen osoittaa, että ostajan ja kohdeyhtiön kärsimät vahingot johtuvat toisistaan poikkeavista syistä. Tämän myötä kaupan kohdetta ja ostajaa voidaan pitää kahtena täysin erillisenä arviointikokonaisuutena. Lähtökohta kohteen kärsimien vahinkojen osalta on se, että aiheutuneet vahingot johtuvat vähintäänkin välillisesti myyjän kauppaa edeltävistä toimista. Kyseiset vahingot ovat myös myyjälle helpommin ennakoitavissa ja ostajan erityisolosuhteista riippumattomia. Tutkielman mukaisessa arviointimallissa suuri osa kohteen kärsimistä vahingoista on siten välittömäksi tulkittavia vahinkoja. Ostajan kärsimät vahingot ovat puolestaan usein tämän erityisolosuhteista johtuvia ja myyjän kannalta vaikeammin ennakoitavissa olevia vahinkoja, mikä puoltaisi ostajan kärsimien vahinkojen tulkitsemista välillisiksi vahingoiksi.
  • Männistö, Suvi (2014)
    Välittömyysperiaate vaatii, että koko oikeudenkäyntiaineisto esitetään välittömästi siinä tuomioistuimessa, jossa asia on vireillä ja jossa se ratkaistaan. Myös ratkaisun tulee perustua välittömästi siihen, mitä käsittelyssä on esitetty. Suomalaisessa oikeusjärjestelmässä välittömyysperiaate on korostunut kahtena viime vuosikymmenenä, ja nykyään se on saavuttanut vakiintuneen aseman yhtenä tärkeimmistä prosessiperiaatteistamme. Aikaisemmin menettely oli pitkälle välillistä: kirjallista käsittelyä suosittiin, eikä todistajia ollut välttämätöntä kuulla henkilökohtaisesti istunnossa. Tutkimus käsittelee todistelun välittömyysperiaatetta ja sen ilmenemistä erityisesti kirjallisten todistajankertomusten tiukkana käyttökieltona (OK 17:11).Todistelun välittömyyttä pidetään tärkeänä prosessiperiaatteena, koska se edistää todistelun luotettavuutta ja aineellisen totuuden selvittämistä sekä helpottaa todistusharkintaa. Tutkimuksessa selvitetään, mikä merkitys todistelun välittömyydellä on nykyisessä siviiliprosessissa. Toiseksi tutkimuksessa arvioidaan, onko kirjallisten kertomusten käyttökielto tarpeellinen siviiliprosessin todistelussa nykyisessä laajuudessaan vai voitaisiinko välittömyydestä jatkossa joustaa enemmän. Tutkimuksen ongelmanasettelua lähestytään ensisijaisesti lainopin metodein, mutta siinä käytetään hyödyksi myös oikeusvertailua, jossa suomalaista prosessilainsäädäntöä verrataan pohjoismaiseen lainsäädäntöön. Tutkimuksen hypoteesina esitetään, että todistelun välittömyys on menettämässä merkitystään. Oikeudenkäynnin tarkoituksen sekä oikeudenkäyntiprosessin muutoksen myötä välittömyysperiaatteella ei ole siviiliprosessin todistelussa nykyään niin suurta painoarvoa kuin aiemmin. Oikeudenkäynnin tarkoituksena ei ole enää aineellisen otuuden saavuttaminen, vaan pikemminkin prosessuaalisen totuuden selvittäminen. Lisäksi oikeudenkäynnin luonne näyttäisi olevan muuttumassa tuomioistuinjohtoisesta menettelystä asianosaisjohtoisempaan suuntaan, koska siviiliprosessissa asianosaisille on siirretty yhä enenevässä määrin disponointivaltaa hankittavan näytön suhteen. Kustannustehokkuudenkin näkökulmasta välitön todistelu on kallista ja hidasta. Myös oikeusministeriön todistelutoimikunta on ehdottanut joustoa tiukkaan todistelun välittömyysvaatimukseen ja esittänyt uusia poikkeuksia kirjallisten todistajankertomusten käyttökieltoon. Aiheesta julkaistiin viime keväänä hallituksen esitys HE 46/2014. Ehdotuksen mukaan jatkossa laki sallisi yksityisluontoisen kirjallisen kertomuksen käytön dispositiivisessa riita-asiassa, jos kaikki asianosaiset siihen suostuvat. Ehdotetut oikeudenkäymiskaarin 17 lukua koskevat uudistukset viittaavat siihen, että välittömyyden ehdottomasta noudattamisesta oltaisiin tinkimässä erityisesti prosessin tehokkuuden lisäämiseksi sekä todistelukustannusten vähentämiseksi. Tutkimus osoittaa, ettei välittömyyden absoluuttinen toteuttaminen riita-asiain todistelussa ole mahdollista tai järkevää. Tiukka todistelun välittömyyden toteuttaminen siviiliprosessissa ei enää palvele nykyistä riita-asian oikeudenkäyntiprosessia. Nykyinen todistelun välittömyyttä turvaava OK 17:11 tekee prosessista hitaan, kalliin ja jopa monimutkaisen. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kirjallisten todistajankertomusten käyttökieltoa tulisi arvioida uudelleen ja niiden käytön lisäämistä riitaprosessissa vakavasti harkittava.
  • Haataja, Ville (2013)
    Hallintolainkäytössä ei ole olemassa yleistä valituslupajärjestelmää, vaan valitusluvan tarpeesta on säädetty erikseen hallinnonalakohtaisessa erityislainsäädännössä. Hallintolainkäytön valituslupajärjestelmä on kehittynyt 1940-luvulta lähtien pikkuhiljaa laajentuen. Nykyisin noin puolet korkeimman hallinto-oikeuden käsittelemistä asioista edellyttää valituslupaa. Valituslupamenettelyn laajentaminen on vahvasti esillä oikeuspolitiikassa, esimerkiksi hallitusohjelmassa ja oikeudenhoidon uudistamisohjelmassa. Hallintolainkäytön valituslupajärjestelmä vastaa pitkälti yleisen prosessin järjestelmää, mutta erojakin löytyy. Ensinnäkin ylimpien tuomioistuinten asemat muutoksenhakuviranomaisina ovat jossain määrin erilaisia. Korkein oikeus toimii lähes yksinomaan ennakkopäätöstuomioistuimena. Korkeimman hallinto-oikeuden rooli on olla myös muutoksenhakutuomioistuin, jonka tehtävänä on huolehtia ensimmäisen oikeusasteen päätösten asianmukaisuudesta. Eroja järjestelmien välillä löytyy myös valitusluvan myöntämiskynnyksestä. Hallintolainkäyttölaissa määritellyt valituslupaperusteet täyttyvät oikeudenkäymiskaaren vastaavia helpommin, ja korkeimman hallinto-oikeuden on myönnettävä valituslupa lupaperusteen täyttyessä. Korkeimmalla oikeudella on tässä suhteessa enemmän harkintavaltaa. Oikeusturvan osana valituslupamenettely sisältää perusoikeuskytkentänsä. Eduskunnan perustuslakivaliokunta piti pitkään hallintolainkäytön valituslupamenettelyä poikkeuksellisena järjestelynä. Valiokunnan mukaan oikeusjärjestelmäämme kuuluvasta oikeudesta valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei tullut poiketa kevein perustein. Nyttemmin linja on muuttunut oikeusturvakeinojen riittävyyden kokonaisarviointia korostavaan suuntaan. Taustalla on pääasiassa hallinto-oikeuksien lainkäyttötoiminnan vahvistuminen. Hallinto-oikeuskäsittelyä edeltävä oikaisuvaatimusmenettely on myös vaikuttanut asiaan, se ikäänkuin tuo yhden muutoksenhakuasteen lisää niissä asioissa, joissa sitä sovelletaan. Lisäksi valituslupamenettelyn puolesta on vaikuttanut eurooppalainen lainkäyttöstandardi, joka ei aseta jatkovalitusmahdollisuuksille kovin korkeita vaatimuksia. Hallintolainkäytön valituslupajärjestelmästä tulee tehdä jatkossa yleinen. Se ei tarkoita kaiken kattavaa järjestelmää. Tiettyjä asioita tulee, ainakin vielä tässä vaiheessa, rajata menettelyn ulkopuolelle. Rajaamisen kynnys tulee olla kuitenkin korkealla. Korkeimmalla hallinto-oikeudella on nimittäin aina mahdollisuus myöntää valituslupa, jos oikeusturva sitä vaatii. Ulkopuolelle rajattavien asioiden tulee olla intressiltään merkittäviä ja laadultaan oikeudellista harkintaa edellyttäviä.
  • Nikula, Emma (2017)
    Välitysinstituutilla on institutionaalisessa välimiesmenettelyssä monenlaisia tehtäviä, jotka voidaan jakaa yleisiin kaikkia menettelyjä koskeviin ja yksittäistä menettelyä koskeviin. Tutkielmassa on perehdytty tehtävien sisältöön, niihin liittyviin toimintatapoihin ja ongelmiin. Lisäksi on tuotu esiin osapuolten toiveita instituuttien toiminnalle. Instituutin yleisiin tehtäviin kuuluvat institutionaalisen sääntelyn tuottaminen ja välimieslainkäytön laadunvalvonta. Osa instituuttien tuottamasta sääntelystä liittyy välimiehen henkilöön ja millaisia vaatimuksia hänelle asetetaan. Sääntelyä muokataan ajoittain vastaamaan riidanratkaisun tarpeita. Tutkittujen instituuttien säännöissä on välimiehen henkilön osalta eroavaisuuksia. Instituutin harjoittamista laadunvalvontatavoista tutkielmassa syvennytään pyrkimykseen saada menettelyyn mahdollisimman hyvät välimiehet. Hyvän välimiehen käsite ei ole selkeä ja siinä joudutaan tasapainottelemaan erilaisten välimieheen kohdistuvien vaatimusten välillä. Tutkielmassa käsitellään myös instituutin esteettömyyttä, joka ei ole perinteisessä mielessä instituutin tehtävä. Esteettömyys liittyy kiinteästi instituutin rooliin välimiehen henkilöön liittyvissä tilanteissa. Se tulee huomioida esimerkiksi välimiehen vahvistamisessa ja välimiestä koskevien esteellisyysväitteiden käsittelyssä. Instituutin tehtävät yksittäisessä välimiesmenettelyssä muodostuvat sen sääntöjen kautta. Yleensä niihin kuuluvat välimiehen valinta, esteellisyysväitteiden käsittely ja tarvittaessa välimiehen vaihtaminen. Välimiehen valinta on välimiesmenettelyn tärkein päätös, joka tulee usein instituutin tehtäväksi. Instituuttien säännöt eroavat toisistaan siinä, kuinka monta välimiestä lähtökohtaisesti valitaan. Instituutin tekemään valintaan liittyy omia säännöksiään sen mukaan, valitseeko instituutti välimiehen 1) suoraan sääntöjensä perusteella, 2) sen jälkeen, kun osapuoli tai osapuolet eivät ole onnistuneet valinnassaan, vai 3) moniasianosaistilanteessa. Välimieheen kohdistuvia esteellisyysväitteitä voidaan tehdä ennen menettelyn alkamista välimiehen vahvistamisen yhteydessä tai menettelyn aikana haastamisen kautta. Instituutti toimii näissä päätöksentekijänä ja menettely etenee sen sääntöjen mukaisesti. Myös esteellisyysväitteeseen annetun päätöksen jälkeen toimitaan soveltuvien institutionaalisten sääntöjen mukaan. Välimiehen esteettömyyden vaatimus on kaikissa instituuteissa sama, mutta muut välimieheen kohdistuvat vaatimukset eivät ole haastattelujen perusteella selviä. Kriteerit välimiestä valittaessa ja esteellisyysväitteitä ratkaistaessa voivatkin erota eri instituuteissa. Näitä eroavaisuuksia on tutkielmassa selvitetty haastattelututkimuksen avulla.