Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tuominen, Tuomas (2019)
    Välimiesmenettelyn johtava periaate on asianosaisautonomia, jonka keskeisenä sisältönä on asianosaisten suostumus riidan viemisestä yksityiseen välimiesmenettelyyn. Tästä johtuen välimiesmenettely perustuu asianosaisten väliseen erilliseen välityssopimukseen tai ennen riidan syntymistä pääsopimukseen sisällytettyyn välityslausekkeeseen. Asianosaisautonomia ei ole kuitenkaan ehdoton, sillä sitä rajoittaa välimiesmenettelylain (967/1992) pakottavat säännökset. Näiden pakottavien säännösten mukaan välityssopimuksen tulee täyttää välimiesmenettelylain muodolliset ja sisällölliset pätevyyskriteerit. Lisäksi asianosaisautonomian tulee olla todellista. Toisin sanoen välityssopimuksen tulee perustua todelliseen sopimusvapauteen, jossa molemmat sopimusosapuolet ymmärtävät välityssopimuksen merkityksen. Työoikeuden keskeisenä periaatteena voidaan pitää heikommuusolettamasta seuraavaa työntekijän suojelun periaatetta. Tämän periaatteen turvaamiseksi työoikeudessa sopimusvapautta on monissa suhteissa rajoitettu niin pakottavalla lainsäädännöllä kuin yleisillä työntekijää suojelevilla kohtuullisuusnäkökohdilla. Tutkielman tarkoituksena on selvittää välimiesmenettelyn käyttökelpoisuutta työsopimusta koskevissa riidoissa. Tällöin kysymys konkretisoituu pitkälti välimiesmenettelyn asianosaisautonomian ja työoikeudellisen heikommuusolettaman kollisioon. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten työoikeudellisesta heikommuusolettamasta seuraava työntekijän suojelun periaate vaikuttaa asianosaisautonomian toteutumiseen välityssopimuksen pätevyyden tarkastelun osalta. Ensimmäisen kysymyksen muodostaa välimiesmenettelylain 2 §:n dispositiivisuuden vaatimuksen ja työoikeudellisesta heikommuusolettamasta seuraavan työlainsäädännön pakottavuuden arviointi. Toisin sanoen tutkielmassa selvitetään, estääkö työlainsäädännön pakottavuus dispositiivisuuden edellytyksen täyttymisen, jolloin myös itse välityssopimus tulee katsoa pätemättömäksi. Toisen ja suuremman kysymyksen muodostaa välityssopimuksen kohtuullistaminen oikeustoimilain (228/1929) 36 §:n nojalla, jolloin riita tulee viedä yleisen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Välityssopimuksen kohtuullistamisen idea perustuu heikomman osapuolen access to justice –periaatteen turvaamiseen. Tällöin on kyse siitä, tuleeko työsuhteen heikompaa osapuolta eli työntekijää suojata kalliilta ja salaperäiseltä välimiesmenettelyltä, ja jos tulee, niin missä tämän suojelun rajat menevät. Ensimmäinen tähän liittyvä havainto on työoikeuden heikomman suojan jakaminen tyyppisuojaan sekä heikommuusolettamaan. Näistä ensimmäinen ilmenee työlainsäädännön pakottavuutena. Kohtuullistamisen osalta emme voi kuitenkaan tyytyä tyyppikohtuuttomuuteen. Tällöin lähtökohdaksi on otettava heikommuusolettama, joka asettaa kohtuullistamisharkinnan kynnyksen matalammalle kuin kahden elinkeinoharjoittajan välisen välityslausekkeen kohtuullisuuden harkinnassa. Näin ollen työoikeudellisissa riidoissa välityslauseke on kohtuullistamisherkkä, mutta lopullisen arvioinnin tulee aina perustua osapuolten tosiasiallisen aseman sekä oikeussuhteen kokonaisarviointiin. Tutkielman lopussa pyritään esittämään de lege ferenda -suosituksia välimiesmenettelyn kehittämisestä niin lainsäädännön kuin sopimuskäytännön tasolla siten, että menettely olisi kohtuullisempaa heikomman osapuolen näkökulmasta. Pääasiassa nämä kehitysehdotukset kulminoituvat suurimman ongelman eli välimiesmenettelyn kustannusten hillitsemiseen.
  • Ruohonen, Tiina (2014)
    Välimiesmenettely on vaihtoehtoinen riidanratkaisukeino, jonka etuina pidetään muun muassa menettelyn nopeutta, joustavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Välityssopimuksen pätevyysedellytykset löytyvät välimiesmenettelylaista. Sopimuksen tulee olla kirjallinen, koskea määrättyä oikeussuhdetta, ja sopimuksen kohteena tulee olla dispositiivinen riita-asia. Välityssopimusta ei saa myöskään rasittaa mikään sopimusoikeudellinen pätemättömyysperuste. Välimiesmenettely on huippu-urheilun piirissä suosittu riidanratkaisutapa. Menettely voi olla ad hoc -tyylistä tai tapahtua jonkin instituution, esimerkiksi CAS:n tai Urheilun oikeusturvalautakunnan, sääntöjen mukaan. Tutkielmassa tarkastellaan lajiliittojen säännöissä ja pelaajasopimuksissa olevien välityslausekkeiden pätevyyttä. Urheilun kansanliike perustuu Suomessa yhdistysten toiminnalle. Urheiluseurat ja lajiliitot ovat organisaatiomuodoltaan aatteellisia yhdistyksiä, joiden toimintaa suojaa yhdistysautonomia. Suomessa ei ole vallalla sellaista yhdistysoikeuskonseptiota, jonka mukaan urheilun keskusjärjestön säännöt voisivat olla ikään kuin urheilun perustuslaki, joka sitoo kaikkia alan toimijoita. Lajiliiton sääntöjen ja määräysten sitovuus määräytyy yhdistyksen jäsenyyttä koskevien normien ja periaatteiden mukaan. Tutkielmassa selvitän lajiliiton säännöissä olevan välityslausekkeen pätevyyttä yksittäisen urheilijan kannalta ensin yhdistysoikeudellisesta näkökulmasta katsottuna. Ongelmia pätevyyden kannalta aiheutuu urheilun liittorakenteesta sekä siitä, että urheilija ei läheskään aina kuulu jäsenenä lajiliittoon. Yhdistysoikeudellisesta problematiikasta johtuen urheilijat sitoutuvat säännönmukaisesti sopimusoikeudellisesti noudattamaan urheiluorganisaatioiden sääntöjä ja niissä olevia välityslausekkeita. Joukkuelajeissa yksittäinen urheilija sitoutetaan lajiliiton säännöissä olevaan välityslausekkeeseen tavallisesti pelaajasopimuksessa olevalla viittauksella. Kaikissa merkittävien joukkueurheilulajien huippusarjoissa käytetään pelaajasopimuksia. Pelaajasopimus on urheiluseuran ja urheilijan välinen vakioehtoinen työsopimusta vastaava sopimus. Pelaajasopimuksissa on tavallisesti myös välityslauseke, joka koskee urheiluseuran ja urheilijan välistä sopimussuhdetta. Perehdyn tutkielmassa näiden välityslausekkeiden sopimusoikeudelliseen pätevyyteen urheilijan näkökulmasta.
  • Minkenen, Nikita (2012)
    Välimiesmenettely on yksi vaihtoehtoisista riidanratkaisutavoista, jossa asianosaiset uskovat keskinäisellä sopimuksella riitansa yhdestä tai useammasta välimiehestä muodostuvan välimiesoikeuden ratkaistavaksi. Sopimuksella välimiesmenettelystä eli välityssopimuksella on puolestaan olennainen rooli riitojen ohjaamisessa välimiesmenettelyyn. Jos välityssopimus sisältyy yhtenä sopimuskohtana varsinaiseen materiaaliseen sopimukseen, välityssopimusta kutsutaan välityslausekkeeksi. Tämä tutkielma koskee ennen aktuaalista riitaa vastaisen oikeudenkäynnin varalta elinkeinonharjoittajien väliseen sopimukseen otettuja välityslausekkeita. Nykyisin yritysten väliset sopimussuhteet ovat monesti niin laajoja, että ne käsittävät useita muodollisesti erillisiä sopimuksia, jotka voivat kuitenkin tavalla tai toisella liittyä toisiinsa. Sopimuksia, sopimuspapereita ja niiden liitteitä voi olla niin paljon, etteivät sopimussuhteen osapuolet ole itsekään täysin perillä sopimusten sisältämistä yksittäisistä ehdoista. Lisäksi vakioehtojen käyttö voi johtaa myös toistensa kanssa ristiriitaisiin ehtoihin. Siitä huolimatta, että välityslauseke on hyvin merkittävä ehto, joka estää osapuolia viemästä riitoja valtiolliseen tuomioistuimeen, siihen ei usein kiinnitetä riittävää huomiota eikä sitä pidetä kovinkaan tärkeänä sopimuksen laadintavaiheessa. Yhdessä vakioehtojen käytön ja monimutkaistuneen sopimuskäytännön kanssa välinpitämätön suhtautuminen välityslausekkeisiin saattaa johtaa tilanteisiin, joissa sopimussuhteessa on useita toistensa kanssa ristiriitaisia välityslausekkeita, tai joissa välityslausekkeen lisäksi sopimukseen on huolimattomuudesta otettu oikeuspaikkalauseke. Välityslausekkeen sitovuuden määräytyminen tilanteissa, joissa se kilpailee jonkin toisen samaan sopimussuhteeseen sisältyvän riidanratkaisulausekkeen kanssa, on yksi tämän tutkielman pääteemoista. Tässä tutkielmassa on esitetty useita erilaisia niin sopimusoikeudellisia kuin prosessioikeudellisiakin ratkaisumalleja, joiden avulla lausekeristiriidat voidaan ratkaista välityslausekkeen hyväksi. Asianosaisten tahto oli, se sitten todellinen tai oletettu, kuitenkin lopulta ratkaisee välityslausekkeen sitovuuden monilauseketilanteissa. Esitetyistä tulkintasäännöistä huolimatta ja usein juuri tulkintavaihtoehtojen runsauden takia, tuomioistuimella on lausekeristiriitojen ratkaisemisessa runsaasti liikkumavaraa. Välityssopimus syntyy usein pelkästään asianosaisten väliseen sopimukseen sisällytetyllä viittauksella vakioehtoihin eli yleisiin sopimusehtoihin, joihin sisältyy varsinainen välityslauseke. Sen lisäksi, että tällainen vakioehtoinen välityslauseke voi olla ristiriidassa pääsopimukseen sisältyvän toisen riidanratkaisulausekkeen kanssa, jossain tilanteissa sen tuleminen osaksi pääsopimusta on tulkinnanvaraista. Välityslausekkeen sitovaa liittämistä pääsopimukseen ja siihen liittyviä ongelmakohtia onkin käsitelty tämän tutkielman toisena pääteemana. Sitovuuden määrittämisen kannalta on ratkaistava ensinnäkin, ovatko yleiset vakioehtojen liittämiselle asetetut edellytykset täyttyneet. Toiseksi vakioehtoisen välityslausekkeen sitovuustilanteissa on mietittävä välityssopimukselle asetetun kirjallisen muodon vaatimuksen täyttymistä. Jotta välityslauseke voisi ylipäänsä olla sitova, sen on tietenkin oltava myös pätevä. Välityssopimuksen ja siten myös välityslausekkeen pätevyys on tutkielman kolmas pääteema. Välityssopimuksen pätevyysvaatimukset on tässä työssä jaettu muodollisiin ja aineellisiin. Kirjallisen muodon vaatimus on ainoa muotovaatimus, joka on asetettu sekä kansainvälisissä sopimuksissa että kotimaisessa välimiesmenettelylaissa. Vaatimuksen täyttymistä on tutkielmassa pohdittu myös sähköisten sopimusten tilanteissa. Aineellisista vaatimuksista voidaan tässä yhteydessä mainita välityslausekkeen koskeman sopimussuhteen yksilöinti sekä riidan välityskelpoisuus. Välityssopimuksen pätevyyden arvioimisessa tärkeitä ovat myös välityslausekkeen toimimattomuus- ja erillisyysopit.
  • Huttunen, Hilma (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan välityssopimuksen sivullissitovuutta liiketoimintakontekstissa. Välityssopimuksen tarkoitus on suojella sopimusosapuolia liiketoimintaan negatiivisesti vaikuttavilta oikeusprosesseilta. Kansainvälisistä sopimussuhteista tulee jatkuvasti monimutkaisempia ja erilaisia kolmansia osapuolia koskevat kysymyksenasettelut yleistyvät. Välimiesmenettelyn tarkoituksen toteutumiseksi on tärkeää, että sivullissitovuuskysymyksiin pystytään vastaamaan tyydyttävästi. Tämä ei toteudu nykytilanteessa, jossa sivullissitovuus määräytyy käytännössä syntyneiden ja varallisuusoikeudesta eriytyneiden tapauskohtaisesti vaihtelevien doktriinien mukaan. Liiallinen eriytyneisyys synnyttää epäjohdonmukaisuuksia välityssopimuksen sivullissitovuuteen ja huonontaa sen ennakoitavuutta. Tutkielmassa pyritään ottamaan kantaa seuraaviin kysymyksiin. 1) Millaisia malleja välityslausekkeen sivullissitovuudesta käytetään, 2) millaisia haasteita ja ristiriitoja näihin liittyy käytännön näkökulmasta ja toisaalta suhteessa varallisuusoikeuden yleisiin periaatteisiin, 3) ovatko tällaiset ristiriidat ongelmallisia, ja jos, niin miksi ja 4) millaisia vaihtoehtoja on sivullissitovuuskysymysten järjestämiseksi tarkoituksenmukaisesti ja niin, että pystytään vastaamaan välimiesmenettelyn erityispiirteistä johtuviin tarpeisiin. Tutkimuskysymyksiä käsitellään perinteisen ja vaihtoehtoisen lainopin keinoin. Tutkielmassa esiintyy myös oikeusvertailevaa otetta ja siinä esitetään de lege ferenda -näkökulmia. Lähdeaineistossa korostuvat kansainvälinen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. Tällä hetkellä käytettyjä doktriineja sovelletaan kansainvälisesti epäyhtenäisesti ja vaihtelevin perustein. Yleensä sivullissitovuutta määrittävinä tekijöinä pidetään osapuolten tarkoitusta ja suostumusta, mutta välimiesmenettelykäytännössä niiden selvittämiseksi kehittyneet metodit saattavat johtaa ongelmallisiin tulkintoihin. Välimiesoikeuden toimivaltaa ei myöskään aina pystytä perustelemaan riittävällä tavalla. Osa doktriineista on muutenkin ristiriidassa varallisuusoikeuden yleisten periaatteiden kanssa. Puhtaasti sopimusoikeudelliset sivullisteoriat ja tulkintaperiaatteet taas eivät riitä vastaamaan kaikkiin liiketoimintakontekstin sivulliskysymyksiin, eivätkä ne siten riitä toteuttamaan välimiesmenettelyn tarkoitusta ja vastaamaan sen tarpeisiin. Jotta saataisiin järjestettyä oikeustila sekä varallisuusoikeuden että välimiesmenettelyn tarkoituksen kannalta tyydyttävästi, voisi olla tarkoituksenmukaisinta perustaa välityslausekkeen sivullissitovuus johdonmukaisesti aina tarkoitukseen ja suostumukseen, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä välimiesmenettelyn edellytyksiä. Tarkoitus ja suostumus selvitetään tulkinnalla, jossa välityssopimusten osalta sovelletaan tiettyjä erityisiä, käytännössä muodostuneita periaatteita. Osa näistä periaatteista on ristiriidassa varallisuusoikeuden yleisten periaatteiden kanssa, mutta tilanne helpottuu, jos tarkoitukseen ja suostumukseen perustuvat opit välityslausekkeen sivullissitovuudesta kehittyvät hiljalleen niin kutsutun välimiesmenettelyoikeuden yleisiksi opeiksi.
  • Mäkelä, Mikko (2023)
    Välityssopimus on minkä tahansa välimiesmenettelyn kulmakivi. Vaikka välityssopimus liittyy yleensä tiettyyn aineelliseen sopimukseen (ns. ”pääsopimus”), kansainvälisen välimiesmenettelyn historiallisella taipaleella on käynyt valitettavan selväksi, että välityssopimuksia vaivaavat monet tavanomaisia sopimuksia mutkikkaammat lainvalintaongelmat. Tutkimus käsittelee ensinnäkin välityssopimuksen aineelliseen pätevyyteen liittyviä kansainvälisissä oikeuslähteissä esiintyviä lainvalintasääntöjä. Erityisesti aineelliseen pätevyyteen liittyviä lainvalintakysymyksiä tarkastellaan sen käytännössä hankalaksi havaitun ongelman kautta, tuleeko välityssopimukseen soveltaa välityspaikan vai pääsopimuksen lakia näiden osoittaessa eri valtioiden lainsäädäntöön. Lähteissä esitettyjä lainvalintasääntöjä tarkastellaan analyyttisesti ja tarvittaessa kriittisesti. Vähintäänkin lukija saa avaimet kysymyksen syvälliseen ymmärtämiseen, joka voi luoda pohjaa paremmille lainkäyttö- ja lainsäädäntöratkaisuille tulevaisuudessa. Toisena tutkimuksen tarkoituksena onkin esittää lukijalle kansallisesti sovellettavat välityssopimuksen aineellista pätevyyttä koskevan lainvalinnan ratkaisusäännöt, jotka sopisivat kansainvälinen ja kansallinen lähdeaineisto huomioiden suomalaiseen oikeuteen. Suomalaisessa oikeustilassa on nimittäin varsin niukasti lähteitä aihepiirin tiimoilta ja oikeustilaa voidaan pitää vähintäänkin epäselvänä ja jopa ratkaisemattomana. Suomalaista oikeustilaa käsitellään, kansainvälisiin lainvalintasääntöihin heijastellen, omassa osiossaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että kansainvälisesti tulkinnat välityssopimuksen aineelliseen pätevyyteen sovellettavasta laista ovat olleet moninaisia ja keskenään vakavasti ristiriitaisia. Joissakin valtioissa etusijan on saanut välityspaikan laki ja toisissa pääsopimuksen laki; päteviä perusteluja voidaan esittää kummankin ratkaisutavan puolesta. Joka tapauksessa lainvalintaratkaisuissa on syytä noudattaa New Yorkin konvention V(1)(a) artiklan lainvalintasääntöä, jonka mukaan osapuolten nimenomaisesti välityssopimukseen sovellettavaksi valitsemaa lakia on sovellettava. Artiklan on usein katsottu myös sallivan epäsuoran lainvalinnan, jonka saattaa konstituoida välityspaikan tai pääsopimuksen lain valinta. Mikäli mitään lainvalintaa ei katsota olevan tehty, on välityspaikalla useimmiten ratkaiseva merkitys. Suomen osalta on katsottava niin ikään, että lainvalintaratkaisuissa on noudatettava New Yorkin konvention V(1)(a) artiklaa sekä sitä vastaavaa VML 53 §:n säännöstä. Näin ollen osapuolten nimenomainen lainvalinta saa etusijan välityssopimukseen sovellettavan lain määrittämisessä. Mikäli nimenomaista lainvalintaa ei ole tehty, on tutkimuksessa esitettävin perustein pääsopimukseen sovellettavaksi valitun lain katsottava luovan olettaman siitä, että osapuolet ovat tarkoittaneet ulottaa kyseisen lain myös välityssopimukseen. Viime sijassa on välityssopimukseen sovellettava välityspaikan lakia New Yorkin konvention V(1)(a) artiklan ja VML 53 §:n lainvalintasäännön nojalla. Sanottuja näkökohtia tukevat myös kansainväliset oikeuslähteet ja niistä tutkimuksessa esitetty arviointi.
  • Europaeus, Stina (2015)
    Välityssopimus sitoo pääsääntöisesti ainoastaan sen kirjallisesti tehneitä osapuolia. Kansainvälisen välimiesmenettelyn piirissä on noussut esiin tilanteita, joissa on tullut ratkaista kysymys välityssopimuksen sitovuudesta kolmanteen, sopimuksen ulkopuoliseen tahoon. Kysymystä kolmannen sitomisesta välimiesmenettelyyn on pidetty yhtenä monimutkaisimmista kysymyksistä kansainvälisen välimiesmenettelyn saralla. Kolmannen sitomisella välityssopimukseen puututaan perinteiseen vaatimukseen välityssopimuksen kirjallisesta muodosta. Samoin se pakottaa pohtimaan vaihtoehtoisia keinoja kolmannen suostumuksen johtamiseen. Tutkielmassa käsitellään, kuinka nämä välityssopimuksiin liitetyt vaatimukset mukautuvat laajennettaessa välityssopimuksen henkilöllistä ulottuvuutta ja näin sidottaessa kolmannet osapuolet välityssopimukseen. Viimeisten vuosikymmenten aikana on kansainvälisen välimiesmenettelyn piirissä kehittynyt joukko oikeudellisia doktriineja tavoitteenaan tarjota keinot kolmannen sitomiseksi välityssopimukseen. Osa näistä doktriineista juontuu sopimus- ja yhtiöoikeuden piiristä ja niiden soveltamisessa nojataan pitkälti käsitykseen osapuolten tarkoituksesta. Toiset doktriinit sivuuttavat osapuolten tarkoituksen ja suostumuksen tavoitteenaan oikeudenmukaisuuden toteuttaminen. Tuomioistuimet ja välimiehet ovat päätyneet soveltamaan periaatteita osittain päällekkäin, joka on saanut aikaan epävarmuutta ja hämmennystä näiden soveltamisalasta. Tutkielmassa pyritään selkeästi esittämään ja hahmottamaan jokaisen käsiteltävän doktriinin erityispiirteitä ja tyypillisiä soveltamistilanteita. Kolmannen sitomiseen ei ole saatavissa paljolti tukea säädöspuolelta. Näin ollen oikeuskäytännöllä, julkaistuilla välitystuomioilla ja kansainvälisellä oikeuskirjallisuudella on ollut suuri rooli hahmotettaessa perusteita kolmannen sitomiseen. Suomessa aihe ei ole vielä saanut suurta huomiota ja sitä on käsitelty hyvin rajallisesti. Tutkielmassa tuodaan esiin mahdollisia toimintatapoja tilanteen selkiyttämiseksi ja sen epäselvyyden poistamiseksi, joka aiheen ympärillä pyörii.
  • Kaikkonen, Tea (2024)
    Välityssopimus, kuten sopimukset yleensäkin, perustaa oikeuksia ja velvollisuuksia pääsääntöisesti ainoastaan sen osapuolille. Tätä lähtökohtaa ei kuitenkaan voida pitää poikkeuksettomana. Monimutkaistunut liiketoiminta on haastanut välimiesmenettelyn luonteen suostumuksenvaraisena riidanratkaisukeinona, minkä vuoksi välityssopimusten sivullissitovuus on saanut osakseen paljon huomiota kansainvälisessä oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä. Sivullissitovuutta koskeva problematiikka on esiintynyt erityisesti tilanteissa, joissa vain yksi konserniin kuuluva yhtiö on allekirjoittanut välityslausekkeen sisältävän pääsopimuksen, vaikka käytännössä koko konserni on osallistunut sopimusvelvoitteiden täyttämiseen. Tämä tutkimus käsittelee siten välityssopimuksen henkilöllistä ulottuvuutta ja tarkemmin kysymystä siitä, milloin konserniin kuuluvan yhtiön allekirjoittaman välityssopimuksen voidaan katsoa sitovan myös ei-allekirjoittaneen asemassa olevaa konserniyhtiötä. Välityssopimuksen sivullissitovuus on poikkioikeudenaloittainen kysymys, joka jakaa mielipiteitä niin kansainvälisesti kuin kansallisestikin. Tutkielman ensimmäisenä tarkoituksena on tarkastella välityssopimuksen tulkinnan lähtökohtia, jotka ovat välityssopimuksen sivullissitovuutta koskevan kysymyksenasettelun keskiössä. Aihetta lähestytään sopimusoikeuden yleisten oppien näkökulmasta välityssopimusten muotovaatimukset ja erillisyysperiaate huomioon ottaen. Aiheen liikejuridisen rajauksen takia tutkielmassa tarkastellaan myös yhtiöiden erillisyyden periaatetta, johon on kiinnitetty paljon huomiota kansainvälisessä oikeuskirjallisuudessa. Oikeustieteessä on kehittynyt monia oppeja, joiden tavoitteena on sopimuksen ulkopuolisen tahon sitominen välityssopimukseen. Tutkimuksen toisena tavoitteena on tarkastella kahta laajasti tunnettua teoriaa: välimiesoikeudellista samastamista ja group of companies -oppia. Oppien soveltamisedellytyksiä tullaan systematisoimaan monipuolisen kansainvälisen lähdeaineiston avulla. Lähteissä esitettyihin, usein ristiriitaisiinkin, näkemyksiin pyritään kuitenkin suhtautumaan kriittisesti, jotta oppien todellinen merkitys välimiesten toimivallan perustana voidaan ymmärtää. Tutkimuksen ydintarkoituksena on analysoida Suomen välityssopimusten sivullissitovuutta koskevaa oikeustilaa ja tarkastella, onko näiden kyseisten oppien soveltaminen mahdollista toisaalta de lege lata ja toisaalta de lege ferenda. Tutkimuksen loppupäätelmissä todetaan, että välityssopimuksen sivullissitovuuteen on Suomen niukassa oikeuskäytännössä suhtauduttu lähtökohtaisesti torjuvasti. Välityssopimusten tulkinta on kuitenkin ollut vaihtelevaa, mikä heikentää käytännön ennakoitavuutta. Tutkielmassa esitetään, ettei nykyinen aineelliseen sopimus- ja yhtiöoikeuteen perustuva ja erillisyysperiaatetta korostava argumentaatio palvele välimiesmenettelyn perimmäistä tarkoitusta tehokkaana riidanratkaisukeinona. Selkeiden sääntöjen puute ja maiden väliset eroavaisuudet luovat epävarmuutta erityisesti monikansallisten toimijoiden välisten riitojen ratkaisemiseen.
  • Fagerholm, Aaron (2019)
    Tutkielmassa selvitetään välitystuomion EU-oikeuden mukaisuutta kaupallisessa välimiesmenettelyssä. Euroopan integraation syventyminen on tarkoittanut sitä, että EU-oikeus ja välimiesmenettely ovat päätyneet entistä laajempaan vuorovaikutukseen keskenään. Tällöin on syntynyt myös tarve tarkemmin arvioida välimieslainkäytön asemaa suhteessa Euroopan unioniin. Välimiehet eivät ole jäsenvaltion tuomioistuinlaitokseen kuuluvia orgaaneja, joten niihin ei lähtökohtaisesti sovelleta SEU 4(3) artiklasta ilmenevää vilpittömän yhteistyön periaatetta taikka vilpittömän yhteistyön periaatteesta johdettavia muitakaan EU-oikeuden periaatteita. Välimiehet voivat kuitenkin soveltaa EU-oikeutta, jolloin välimiesmenettelyn ja EU-oikeuden asetelma vaikuttaa ensisilmäyksellä epäsymmetriseltä. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä selvitetään sitä, miten EU-oikeus vaikuttaa välitystuomion pysyvyyteen. Katsotaan, että EU-oikeuden vaikutus välitystuomion pysyvyyteen aktualisoituu käytännössä ainoastaan VML 40.1 §:n 1-kohdan tarkoittaman välityskelpoisuuden ja 2-kohdan tarkoittaman ordre public -perusteen kohdalla. Koska EU-oikeus ei olennaisesti ole tuonut muutosta siihen, mitä Suomessa jo ennestään pidettiin välityskelpoisena, keskitytään välitystuomion pysyvyyteen nimenomaan VML 40.1 §:n 2-kohdan näkökulmasta. VML 40.1 §:n 2-kohdan tarkoittama oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisuus on este myös välitystuomion tunnustamiselle ja täytäntöönpanolle. EU-tuomioistuimen C-126/97 Eco Swiss -ratkaisun perusteella on selvää, että EU-oikeus on osa sitä normistoa, joka jäsenvaltion tuomioistuimen tulee ottaa huomioon oikeusjärjestyksen perusteita arvioidessaan. Näin ollen ristiriita EU:n oikeusjärjestyksen perusteiden kanssa aiheuttaa sen, että välitystuomio on mitätön eikä sitä voida myöskään tunnustaa tai panna täytäntöön. Sen sijaan mikä tahansa EU-oikeuden vastaisuus ei kuitenkaan vaikuta välitystuomion pysyvyyteen taikka tunnustamiseen. Toisena tutkimuskysymyksenä selvitetään sitä, miten EU-oikeuden vaikutus tulee huomioitavaksi välimiesmenettelyn kuluessa. Ensinnäkin katsotaan, ettei välimiehiä velvoita SEU 4(3) vilpittömän yhteistyön periaate, jolloin välimiehelle ei voida johtaa velvollisuutta EU-oikeuden soveltamiseen suoraan unionin oikeuden tasolta. Välimiehellä on kuitenkin velvollisuus VML 31 §:n nojalla ratkaista asia lain mukaan silloinkin, kun välimiesmenettelyssä sovellettavaksi säännökseksi on valittu EU-oikeuden alaan kuuluva säännös. Tällöin välimiehen tulee ratkaisutoiminnassaan ottaa myös EU-oikeuden perusvaikutustavat ja tulkintaperiaatteet huomioon. Toisaalta katsotaan, että vaikka välimies epäonnistuisikin EU-oikeuden soveltamisessa, ei tämä lähtökohtaisesti vaikuta välitystuomion pysyvyyteen tai täytäntöönpanoon, ellei EU-oikeuden vastaisuus ylety EU:n oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisuuden tasolle. Kun välimiehellä on kuitenkin velvollisuus saada aikaan pätevä, täytäntöönpanokelpoinen välitystuomio, tulee välimiehen pitää huolta siitä, että välitystuomio ei muodostu EU:n oikeusjärjestyksen perusteiden vastaiseksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että mikäli välitystuomio voi tulla tuomioistuinkontrollin kohteeksi unionin alueella, tulee välimiehen ottaa EU:n oikeusjärjestyksen perusteet riittävällä tavalla huomioon riippumatta siitä, mitä sovellettavasta laista on muutoin sovittu. Kolmantena tutkimuskysymyksenä selvitetään sitä, miten välitystuomion EU-oikeuden mukaisuus varmistetaan välimiesmenettelylain mukaisessa menettelyssä. Unioni on lähtökohtaisesti jättänyt jäsenvaltioille prosessiautonomian, jolloin myös välitystuomion EU-oikeuden mukaisuuden selvittämisessä noudatetaan kotimaisen välimiesmenettelylain menettelyä. Prosessuaalisesta autonomiasta huolimatta yleisen tuomioistuimen on välitystuomioiden kontrollissa noudatettava EU-oikeuden tehokkuusperiaatetta sekä erityisesti vastaavuusperiaatetta, jonka mukaan EU-oikeudellisten velvoitteiden täytäntöönpanossa on käytettävä yhtä tehokkaita keinoja kuin kansallisten velvoitteiden täytäntöönpanossa. Katson, että tässä yhteydessä on tarpeen erottaa toisistaan välitystuomion tuomioistuinkontrollin ulottuvuus ja tuomioistuinkontrollin taso. Ensimmäisen osalta totean, että EU:n oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisuuden selvittämisen nimissä on voitava poikkeustapauksessa joustaa välitystuomioiden uudelleentutkinnan kiellosta. Tuomioistuinkontrollin tason osalta katson, että EU:n oikeusjärjestyksen perusteisiin kuuluvien normien alaa on tulkittu, ja niitä myös tulee tulkita, suppeasti. EU:n oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisuuteen tulee kuitenkin suhtautua pidättyvästi. Katsonkin, että välitystuomioiden pysyvyyttä tulisi arvioida nimenomaan sen mukaan, loukkaako välitystuomio EU:n oikeusjärjestyksen perusteita. Tällaista loukkausta ei lähtökohtaisesti milloinkaan voida hyväksyä.
  • Nieminen, Teemu (2017)
    Välimiesmenettely on etenkin elinkeinoelämässä erittäin käytetty riidanratkaisun muoto, joka tarjoaa vaihtoehdon riidan ratkaisemiselle kansallisessa tuomioistuinmenettelyssä. Välimiesmenettelyn käyttö perustuu osapuolten väliseen välityssopimukseen, ja se on lähtökohtaisesti sallittu kaikissa yksityisoikeudellisissa riidoissa, joissa sovinto on sallittu. Menettelyn etuihin tuomioistuinprosessiin verrattuna kuuluvat muun muassa menettelyn nopeus, joustavuus ja yksityisyys. Oikeudenkäymiskaaren säännökset riita-asian oikeudenkäynnistä eivät koske välimiesmenettelyä. Riidan osapuolilla on melko vapaasti valta sopia siitä, miten he haluavat välimiesmenettelynsä järjestää, joten menettely voidaan räätälöidä vastaamaan asianosaisten toiveita ja ratkaistavana olevan riitakysymyksen tarpeita. Onnistunut välimiesmenettely päättyy välimiehen antamaan välitystuomioon, joka on lopullinen ja täytäntöönpanokelpoinen ratkaisu. Välitystuomioon ei saa hakea muutosta tuomioistuimesta tai muualtakaan. Välitystuomiota ei myöskään voida kumota sillä perusteella, että se olisi, esimerkiksi välimiehen virheellisen lainsoveltamisen takia, sisällöltään virheellinen. Välitystuomion lopullisuus on voimakas lähtökohta, joka merkittävästi vaikuttaa välimiesmenettelyn joutuisuuteen ja käyttökelpoisuuteen riidanratkaisukeinona. Välimiesmenettelyn tulee kuitenkin täyttää tietyt, lähinnä muodollista laatua olevat oikeusturvan vähimmäisedellytykset, jotta sen tuottamaa ratkaisua voidaan oikeusvaltiossa kunnioittaa ja asettaa se viime kädessä pakkotäytäntöönpanon perusteeksi. Mikäli vähimmäisvaatimukset eivät täyty, välitystuomio on katsottava pätemättömäksi. Välitystuomion pätemättömyys jakautuu kahteen osaan. Pätemättömyys voi olla itsestään vaikuttavasti pätemätön, eli mitätön. Mitättömyyden voivat aiheuttaa vain raskaat ja olennaiset puutteet, joihin usein liittyy voimakas julkinen intressi. Mitättömyysperusteista on säädetty välimiesmenettelylain 40 §:ssä. Välitystuomio on katsottava mitättömäksi esimerkiksi silloin, kun sillä on ratkaistu kysymys, jota ei voida Suomen lain mukaan välimiesmenettelyssä ratkaista, tai kun välitystuomio on ristiriidassa Suomen oikeusjärjestyksen perusteiden kanssa. Toinen pätemättömyyden laji on moitteenvarainen pätemättömyys, josta on säädetty 41 §:ssä. Siinä on kysymys vähemmän merkittävistä virheistä, joihin ei yleensä liity ainakaan niin vahvaa julkista intressiä. Välitystuomio voidaan asianosaisen määräajan puitteissa nostaman moitekanteen perusteella kumota esimerkiksi silloin, jos välimiestä on pidettävä esteellisenä, tai jos hän ei ole varannut asianosaiselle riittävää tilaisuutta asiansa ajamiseen. Tässä tutkielmassa käsitellään sitä, minkälaisin edellytyksin lähtökohtaisesti pysyvä ja lopullinen välitystuomio voidaan julistaa mitättömäksi tai kumota. Voimassaolevan lainsäädännön lainopillisen tarkastelun ohella erityistä huomiota kohdistetaan siihen, miten kansalliset tuomioistuimemme ovat mitättömyys- ja kumoamisperusteita oikeuskäytännössään tulkinneet. Toisena pääkysymyksenä käsitellään sitä, minkälainen tuo moiteprosessi on menettelynä, sekä minkälaisten edellytysten on täytyttävä, jotta välimiesmenettelyn asianosainen voi moitekanteen ylipäänsä nostaa. Välimiesmenettelyä koskevaa korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöä on varsin niukasti, etenkin välitystuomion mitättömyys- ja kumoamisperusteiden osalta. Merkittävän osan tutkielman lähdeaineistosta muodostaa hovioikeuskäytäntö, josta olen käynyt läpi noin 50 nykyisen välimiesmenettelylain voimassaolon aikana annettua välitystuomion mitättömyyttä ja kumoamista koskeva ratkaisua. Välitystuomio on tarkoitettu lopulliseksi ratkaisuksi asianosaisten välisessä riitakysymyksessä. Mitättömyys- ja kumoamisperusteet on tarkoitettu vain varmistamaan julkisen intressin ja asianosaisten oikeusturvan vähimmäistason toteutuminen, joten niitä on tulkittava tiukasti. Näin on myös oikeuskäytännössä tehty, ja ehdottomasti suurin osa moitekanteista päätyykin kantajan tappioon. Välitystuomion pätemättömyys on hyvin harvinaista. Oikeuskäytännöstä voidaan myös havaita, että monet moitekanteista ovat perusteiltaan varsin heikkoja tai hyvin mielikuvituksellisia. Vaikuttaakin siltä, että todellinen syy kanteen nostamiseen on usein yksinkertaisesti tyytymättömyys välitystuomion aineelliseen sisältöön, ja välimiesmenettelyssä hävinnyt osapuoli pyrkii vain keinolla millä hyvänsä saamaan itselleen kielteisen välitystuomion kumotuksi. Tutkielman lopuksi arvioidaan vielä välitystuomion pätemättömyysperusteiden ja moiteprosessin mahdollisia kehityskohtia, sekä pohditaan lyhyesti välimiesmenettelyn tulevaisuudennäkymiä yleisemminkin.
  • Aarnio, Johanna (2015)
    Välimiesmenettely on luottamuksellinen ja yksityinen riidanratkaisukeino, jota käytetään vakiintuneesti liike-elämän riidoissa. Riita, jossa lain mukaan sovinto on sallittu, voidaan asianosaisten välisellä sopimuksella määrätä yleisen tuomioistuimen sijasta ratkaistavaksi välimiesmenettelyssä. Välimiesmenettelyn tuloksena on lopullinen välitystuomio, johon ei voida hakea muutosta. Välimiesmenettelyä sääntelee oma materiaalinen laki, joka perustuu sopimusvapaudelle. Välimiesmenettelyn asianosaisilla on laaja sopimusvapaus menettelyn kulun järjestämiseksi yksittäistapauksissa. Siltä osin kun asianosaiset eivät ole menettelystä sopineet, siirtyy määräämisvalta välimiehille. Välimiesten on kaikessa toiminnassaan otettava huomioon ensisijaisesti pakottava normi tarpeellisesta asianajotilaisuuden vaatimuksesta ja toiseksi myös tasapuolisuuden ja joutuisuuden vaatimukset. Mikäli välimiesmenettely ei täytä tiettyjä prosessuaalisia laatuvaatimuksia, välitystuomio voi olla pätemätön. Välimiesmenettelystä annetun lain 41 § sisältää säännökset moitteenvaraisesta pätemättömyydestä. Välitystuomio voidaan asianosaisen kanteesta kumota: 1) jos välimies on ylittänyt toimivaltansa, 2) jos välimiehen asettamisessa on virhe, 3) jos välimies on ollut esteellinen tai 4) jos asianosaiselle ei ole varattu tarpeellista asianajotilaisuutta. Välitystuomiota voidaan moittia vain sillä perusteella, että välimiesprosessissa on menetelty virheellisesti. Välitystuomiota ei täten voida kumota sillä perusteella, että se on sisällöltään virheellinen, eikä myöskään sillä perusteella, että menettelyssä on tapahtunut jokin muu kuin laissa nimenomaisesti mainittu virhe. Välitystuomion moite on Suomessa melko harvinainen ilmiö. Kumoamisperusteet ovat tulkinnallisesti hyvin avoimia, mikä luo merkittävän tarpeen välitystuomion kumoamisperusteiden yksityiskohtaiselle tarkastelulle ja argumentoinnille. Välimiesmenettelyä koskeva laki on sinänsä toiminut suhteellisen hyvin, mutta erityisesti välitystuomion lopullisuuden turvaamiseksi tietynasteinen sääntelyllinen kehitystarve on olemassa.
  • Saarijärvi, Jaana (2016)
    Välimiesmenettelyssä ideana on saada yleisen tuomioistuimen ulkopuolelta välimiesten toimesta lopullinen välitystuomio. Tämä ideaali ei kuitenkaan täysin toteudu, sillä on nähty tarpeelliseksi tarjota keinoja reagoida välitystuomioon. Tämä tarve voi johtua julkisesta edusta tai asianosaisen oikeusturvasta, mutta osa keinoista on tarjottu käytännöllisyyssyistä. Suomessa välimiesmenettelystä annettu laki tarjoaa Suomessa tapahtuvaksi tarkoitettujen välimiesmenettelyjen osalta 38 §:ssä lasku- tai kirjoitusvirheen oikaisupyynnön, 39 §:ssä lisätuomion pyytämisen, 40 §:n perusteilla mitättömyyden julistamisen hakemisen, 41 §:n perusteilla kanteen nostamisen välitystuomion kumoamiseksi ja 47 §:n mukaan muutoksen hakemisen välimiesten palkkioon. Tutkielmassa tarkastellaan yleiskattauksena kaikkia näitä keinoja ja niihin vaikuttavaa prosessia. Oikaisupyyntö on keino korjata pieniä teknisiä virheitä, kuten kirjoitus- ja laskuvirheitä. Välimies pystyy tällaisia virheitä korjaamaan myös itsenäisesti. Lisätuomiopyynnössä puolestaan asianosainen saa välimiesten ratkaistavaksi sellaisen asian, jonka he ovat välitystuomiossaan alkuperäisestä vaatimuksesta huolimatta jättäneet ratkaisematta. Välimiesten palkkion muutoksenhaku on oma prosessinsa, jossa täytyy huomioida eri määräaika. Välitystuomion mitättömyys on itsestään vaikuttava pätemättömyys, kun taas kumoaminen on moitteenvarainen pätemättömyys. Todellisuudessa asianosaista luultavasti kuitenkin kiinnostaa hakea mitättömyyden julistamista. Oikeuskäytäntö on mitättömyyden julistamisen ja kumoamisen osalta erittäin tiukka.
  • Sukura, Mikko (2019)
    New Yorkin yleissopimuksen mukaan sopimuksen jäsenvaltiot ovat sitoutuneet tunnustamaan ja täytäntöönpanemaan toisessa jäsenvaltiossa annetun välitystuomion. Yleissopimukseen on sitoutunut poikkeuksellisen suuri määrä valtioita, minkä takia toisessa valtiossa annettu välitystuomio voidaan panna täytäntöön lähes kaikissa maailman valtioissa. Välimiesmenettely soveltuu siis erittäin hyvin rajat ylittävien kaupallisten riitojen ratkaisemiseen. Suomalaisessa oikeustieteellisessä keskustelussa on viime vuosina esitetty lukuisia kannanottoja, jotka puoltavat välimiesmenettelylain uudistamista. Välimiesmenettelylain on katsottu olevan auttamattomasti vanhentunut, eikä sen katsota vastaavan parhaita kansainvälisiä käytänteitä. Erityisesti Suomen Keskuskauppakamari on ollut aloitteellinen välimiesmenettelylain uudistamisessa. Oikeusministeriö järjesti Keskuskauppakamarin aloitteesta vuoden 2018 syksyllä seminaarin välimiesmenettelylainsäädännön uudistamistarpeista. Seminaarissa kuultujen kannanottojen perusteella oikeusministeriö esitti julkisen lausuntopyynnön välimiesmenettelylain uudistamistarpeista. Lausuntoja annettiin 37 kappaletta. Valtaosa lausunnoista puolsi UNCITRALin mallilain implementoimista osaksi Suomen lainsäädäntöä. Merkittävin syy mallilakia puoltaville kannanotoille on se, ettei nykyisen välimiesmenettelylain katsota houkuttelevan kansainvälisiä välimiesmenettelyjä Suomeen. UNCITRALin mallilaki on YK:n kansainvälisen kauppaoikeuden toimikunnan mallilaki kansainvälisestä välimiesmenettelystä. Mallilaki on saavuttanut suurta suosiota kansainvälisten toimijoiden keskuudessa ja lukuisat valtiot ovat implementoineet sen osaksi lainsäädäntöään tai säätäneet välimiesmenettelylaeissaan mallilakia vastaavasti. Mallilain katsotaan yleisesti ottaen edustavan parhaita kansainvälisiä käytänteitä välimiesmenettelyssä. Tutkielma osallistuu välimiesmenettelylain uudistamistarpeista käytyyn keskusteluun välitystuomion pätemättömyyden näkökulmasta. Välitystuomio sitoo pääsäännön mukaan osapuolia heti antamisestaan. Poikkeuksena tähän sitovuuteen ovat tilanteet, joissa välitystuomiota rasittaa pätemättömyysperuste. Välimiesmenettelylain mukaan välitystuomio voi olla pätemätön joko mitättömyyden – eli itsestään vaikuttavan pätemättömyyden – tai kumoamisen – eli moitteenvaraisen pätemättömyyden – perusteella. Mallilaki sen sijaan säätää ainoastaan moitteenvaraisesta pätemättömyydestä. Välitystuomion mitättömyyden on katsottu olevan merkittävä syy siihen, etteivät ulkomaalaiset toimijat halua ratkaista riitojaan välimiesmenettelylain mukaisesti. Tutkielmassa tarkastellaan mallilain kumoamisperusteita lainopin keinoin. Tarkoituksena on selvittää, miten lausunnoissa ehdotetun lainsäädännön pätemättömyyssääntely toimii ja millä edellytyksillä välitystuomio voidaan kumota. Tämän jälkeen tutkielmassa selvitetään välimiesmenettelylain pätemättömyyssääntelyä. Metodi on myös tässä yhteydessä oikeusdogmaattinen. Tutkimuskysymys on, millä perusteilla välitystuomio voidaan katsoa pätemättömäksi välimiesmenettelylain mukaan. Tutkielma myös systematisoi molempien lakien pätemättömyyssääntelyä. Tarkoituksena on siis selvittää lausunnoissa ehdotetun ja voimassa olevan lainsäädännön pätemättömyyssääntelyä. Tutkielman kolmas keskeinen tutkimuskysymys on, miten voimassa olevaa lainsäädäntöä tulisi uudistaa välitystuomion pätemättömyyssääntelyn osalta. Tähän kysymykseen vastataan de lege ferenda -kannanotoilla, jotka pohjautuvat mallilain ja välimiesmenettelylain oikeusdogmaattisessa tutkimuksessa ilmi tulleisiin sääntelyaukkoihin sekä välimiesmenettelyn tehokkuuden parantamiseen. Tutkielman keskeisinä johtopäätöksinä katsotaan, että välitystuomion pätemättömyys on molempien lainsäädäntöjen mukaan poikkeuksellista. Edelleen molempien lakien oikeuskäytäntö ilmentää välitystuomion pysyvyyden periaatetta. Välimiesmenettelylaki tosin poikkeaa periaatteesta merkittävästi, eikä periaate saa lakitekstistä tai esitöistä yhtä vahvaa tukea kuin Mallilaissa. Tutkielmassa päädytään puoltamaan mallilain implementoimista tietyin kansallisin poikkeuksin.
  • Rautakoski, Nita (2019)
    Väliyhteisölaissa määritellään ne edellytykset, joiden täyttyessä ulkomaisen yksikön tuloa voidaan verottaa Suomessa yksikön osakkaan tai edunsaajan tulona, riippumatta siitä, jakaako ulkomainen yksikkö osinkoa omistajilleen vai ei. Väliyhteisölain ensisijaisena tarkoituksena on ennaltaehkäistä tilanteita, joissa pyritään välttelemään Suomen verotusta matalan verotuksen valtioihin perustettujen yksiköiden avulla. Muun muassa veropoliittisista ja monikansallisten yritysten kilpailukykyyn liittyvistä syistä väliyhteisölaki sisältää poikkeuksia, joiden nojalla väliyhteisölakia ei sovelleta ulkomaiseen yksikköön, vaikka lain yleiset soveltamisedellytykset täyttyisivät. OECD ja EU ovat vaikuttaneet merkittävästi viimeisimmän väliyhteisölakia koskevan uudistuksen taustalla ottamalla kansainväliset verohaasteet varsin korkealle poliittiselle agendalleen. Lainsäädännölliset uudistustarpeet ovat nousseet esiin myös kansainvälistyvän ja kehittyvän yritysmaailman luomista uusista haasteista väliyhteisösääntelyn soveltamisalan määrittelyssä. Erityisesti yleisen talouskehityksen ja informaatioteknologian sekä yritysten kehittyvien toimintamallien yritystoimintaan tuomat muutokset ovat aiheuttaneet tulkintaongelmia väliyhteisösääntelyn soveltamisessa. EU:n neuvosto antoi sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamista koskevan direktiivin (EU) 2016/1164 osana OECD:n veron välttämiseksi ja voitonsiirron estämiseksi käynnistettyyn BEPS-hankkeeseen sisältyvien suositusten täytäntöönpanoa ja EU:n aggressiivista verosuunnittelua vastaan ja veronkierron estämiseksi laadittuja toimenpiteitä. OECD:n ja EU:n hankkeiden tavoitteena on rajoittaa aggressiivista verosuunnittelua ja estää veropohjan rapautumista. EU:n veronkiertodirektiivin täytäntöönpanemiseksi ja väliyhteisösääntelyn muuttamiseksi annettiin vuoden 2018 lopulla hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain muuttamisesta (HE 2018/2018 vp). Vuoden 2019 alusta voimaan tullut uudistettu väliyhteisölaki muutti oikeustilaa monilta osin. Muun muassa väliyhteisölain soveltamisala laajeni entisestään lain soveltamisalaa rajoittavia poikkeuksia koskevien muutosten seurauksena. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella uudistunutta väliyhteisölakia erityisesti lain soveltamisalaa rajoittavien poikkeuksien näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi väliyhteisölain soveltamisalaa rajoittavien poikkeuksien muutokset sekä vastataan siihen, millaisia ongelmia tai mahdollisuuksia muutokset tuovat tulevaisuudessa verovelvollisille. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi, miten kansainvälinen vero-oikeus on vaikuttanut muuttuneen väliyhteisösääntelyn taustalla. Kansainvälistä taustaa tarkastellaan erityisesti OECD:n ja EU:n aggressiivisen verosuunnittelun rajoittamiseksi ja veropohjan rapautumisen estämiseksi toteutettujen hankkeiden valossa.
  • Vuorinen, Rosaliina (2022)
    Väliyhteisöjä hyödynnetään perinteisesti siirtämällä ja varastoimalla tuloja matalan verotuksen valtioihin tarkoituksena välttää verovelvollisen asuinvaltion verotus. Väliyhteisölain perusidea onkin, että myös verokeidasvaltioon varastoituihin, mutta suomalaisessa määräysvallassa oleviin, tuloihin kohdistuu Suomen verotustason mukainen kokonaisverorasitus. Väliyhteisön tulos voi muodostua myös tappiolliseksi, jolloin esille nousee kysymys väliyhteisön tappion vähennyskelpoisuudesta seuraavien vuosien tulosta sekä omistajanvaihdoksen vaikutuksesta vähennyskelpoisuuden kannalta. Väliyhteisön osakkaan verotus toimitetaan Suomen verolakien mukaan, mutta väliyhteisölaissa ei säännellä kattavasti väliyhteisö tappion vähennysoikeudesta, vaan tappion vähentämistä koskevat kysymykset on jätetty pitkälti oikeuskäytännön varaan. Väliyhteisölaissa ei oteta kantaa omistajanvaihdoksen vaikutukseen väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuuden kannalta. Korkein hallinto-oikeus on kuitenkin viime vuosina antanut kaksi ratkaisua koskien väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuutta omistajanvaihdostilanteissa, mikä on selkeyttänyt oikeustilaa. Tutkielmassani tarkastelen tarkemmin ratkaisuissa esitettyjä kannanottoja sekä tulkitsen väliyhteisölain ja Suomen tappiontasausjärjestelmän säännösten soveltamista väliyhteisön tappioihin omistajanvaihdostilanteessa selvittääkseni, minkälainen vaikutus väliyhteisön omistuksessa tapahtuneella muutoksella on uuden osakkaan verotuksen lopputuloksen kannalta. Kysymys väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuudesta on keskeinen EU-oikeuden sijoittautumisvapauden näkökulmasta, koska lähtökohtaisesti tappioita ei tulisi kohdella eri tavalla vain sen vuoksi, että verovelvollinen on sijoittautunut toiseen jäsenvaltioon. Tutkielmani tarkoitus onkin myös arvioida, miten väliyhteisön tappion vähennyskelpoisuutta tulisi tulkita, jotta lopputulos olisi EU-oikeuden mukainen. Lisäksi tuon tutkielmassani esille nykyistä verotuskäytäntöä sekä nykyisen oikeustilan selkeyttä ja mahdollisesti vielä avoimeksi jääneitä kysymyksiä.
  • Mäkinen, Laura (2017)
    Suomen aviovarallisuusjärjestelmän yksi keskeinen piirre on se, että aviopuolisoiden sopimusvapautta rajoitetaan sellaisen omaisuuden osalta, joka on tärkeää puolisoiden yhteisen elämisen ja asumisen kannalta. Omistava puoliso ei voi luovuttaa puolisoiden yhteiseksi asunnoksi tarkoitettua asuntoa ilman toisen puolison suostumusta. Vallinnanrajoituksilla suojataan ennen kaikkea ei-omistavaa puolisoa ja tämän asumisintressiä, mutta välillisesti niillä on myös ei-omistavan puolison ositusintressiä suojaava tehtävä. Avioliittolain vallinnanrajoitussäännökset ovat muuttuneet vuoden 1987 uudistuksessa. Aikaisemmin vallinnanrajoitukset koskivat nimenomaan vain sellaista kiinteää omaisuutta, johon puolisoilla oli avio-oikeus. Tänä päivänä vallinnanrajoituksilla ei enää ole yhteyttä avio-oikeuteen, vaan ne pysyvät voimassa huolimatta siitä, että puolisoiden välillä olisi avio-oikeuden kokonaan poissulkeva avioehto. Sosiaaliset arvot ja heikomman suoja on siis selkeästi korostunut taloudellisten intressien suojan sijaan. Vallinnanrajoitukset eivät ole sidottu yhteiselämän tai avioliiton jatkumiseen. Rajoitukset päättyvät pääsääntöisesti vasta lainvoimaiseen ositukseen. Pelkkä avioliiton purkautuminen ei vielä johda samaan lopputulokseen. Vallinnanrajoituksiin liittyy myös puutteita, kuten omaisuuden vapaa vakuuskäyttö, mikä tosiasiassa voi johtaa puolisoiden yhteisen asunnon siirtymiseen kolmannelle osapuolelle ilman puolison suostumusta. Vallinnanrajoitusten muutamista aukoista huolimatta rajoituksilla suojataan tärkeää kohdetta, perheen asumista ja elämistä. Näin ollen vallinnanrajoituksilla on tärkeä asema avioliittolain sisällä. Aviovarallisuusjärjestelmämme kokonaisuudessaan on muutospaineiden alla. Oikeuskirjallisuudessa on jo vuosien ajan ehdotettu kehitysideoita, jotka koskevat muun muassa avio-oikeuden kaventamista. Tämä olisi suotava kehityssuunta, mutta siitä huolimatta yhteisen kodin suoja on säilytettävä. Saman suojan ulottamista avoliittoihin olisi myös vakavasti harkittava.
  • Koskinen-Vaara, Tytti (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Saneerausmenettelyn aikana velallinen lähtökohtaisesti säilyttää samanlaisen vallintavallan kuin ennen saneerausmenettelyä. Velallinen voi itsenäisesti siis päättää muun muassa yritystoimintaansa liittyvistä hankinnoista ja omaisuudesta. Koska velallinen on kuitenkin ajautunut saneerauslain edellyttämällä tavalla maksukyvyttömäksi tai maksukyvyttömyys on vasta uhkaamassa, on velallisen liiketaloudellinen harkintakyky pettänyt. Jotta vältettäisiin korjaantumattoman syvä maksukyvyttömyys, ei velallisen vallintavalta kuitenkaan voi säilyä täysin ennallaan. Tämän vuoksi saneerauslain 29.2 § sisältää listan oikeustoimista, joita velallinen ei voi tehdä itsenäisesti ilman selvittäjän lupaa. Velalliseen kohdistuu siis vallinnanrajoituksia saneerausmenettelyn aikana. Vallinnanrajoituksia vastaava listaus oikeustoimista sisältyy myös rikoslakiin, velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistöön (RL 39: 1 §). Molemmilla säännöksillä on samanlainen tarkoitus: molemmat pyrkivät estämään velallista tekemästä sellaisia merkittäviä oikeustoimia, jotka voivat vahingoittaa velkojien suorituksensaantioikeutta ja saneerausmenettelyn näkökulmasta saneerausmenettelyn onnistumisedellytyksiä. Paitsi että työssä tarkastellaan säännösten velkaantumista koskevien yksittäisten kohtien välistä suhdetta, tarkastellaan myös vallinnanrajoitussääntelyn ajantasaisuutta ja maksukyvyttömyysdirektiivin vaikutusta näihin. Tällä hetkellä luvanvaraisuusharkinta kuuluu selvittäjän tehtäviin, mikä ei välttämättä ole tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Merkittävin haaste liittyy selvittäjien mahdollisiin puutteisiin liiketaloudellisessa osaamisessa, mitä luvanvaraisuusharkinta edellyttää. Työssä ehdotetaankin luvanvaraisuusharkinta siirrettäväksi velkojille. Lisäksi pidetään perusteltuna laajentaa luvanvaraisuusajanjaksoa nykyisestä saneerausmenettelyn kestosta alkamaan saneeraushakemuksen vireille tulon myötä ja jatkumaan saneerausohjelman toteutusaikaan. Työssä tarkastellaan myös vallinnanrajoitusten piiriin kuuluvia velkaantumistoimia, joilta edellytetään liiketaloudellista perusteltavuutta. Velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistön soveltuminen puolestaan edellyttää, että velallinen on velkaantunut vailla liiketaloudellista perusteltavuutta. Velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistössä edellytetään velkaantumisen aiheuttavan maksukyvyttömyyden tai sen oleellisen pahentumisen. Etenkin jälkimmäisen määritelmän soveltamiseen liittyy oikeuskäytännössä haasteita, jotka tutkimuskysymyksen kohdalla voivat johtaa epäloogiseen lopputulokseen. Vallinnanrajoitusten ja velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistön välisen yhteyden selvittämiseksi työssä tarkasteltaviksi tulevat myös rikosoikeudelliset kysymykset tahallisuudesta, erehdyksen mahdollisuudesta, tehokkaasta katumisesta ja velkojien suostumuksesta. Velallisen epärehellisyys perustuu ajattelulle siitä, että velallinen on koko ajan tietoinen taloudellisesta tilanteestaan. Sama oletus liittyy myös saneerausmenettelyyn, sillä saneeraushakemuksen jättäminen edellyttää selvillä oloa yrityksen tilanteesta. Tämän vuoksi tunnusmerkistöerehdyksen mahdollisuus suljetaan pois. Kieltoerehdys puolestaan ei voine soveltua sen vuoksi, että lupaharkinnassa arvioidaan velkaantumisen hyväksyttävyyttä saneerauslain edellyttämällä tavalla eikä selvittäjältä saatua neuvoa voida tulkinnalla laajentaa koskemaan myös rikosoikeudellista vastuuta. Mikäli velallinen havaitsisi luvanvaraisella velkaantumisellaan voivan aiheuttaa maksukyvyttömyyden tai sen oleellisen pahentumisen, voisi hän vielä estää rikosoikeudellisen vastuun tehokkaalla katumisella ennen maksukyvyttömyysseuraamuksen syntymistä. Rikosoikeudellinen vastuu voisi olla vältettävissä myös, jos lupaharkinta siirretään velkojille, jotka yksimielisesti tulisivat antaneeksi velalliselle luvan velkaantumiseen. Tämän saavuttaminen lienee käytännössä kuitenkin vaikeaa. Työssä havaitaan velkaantumistoimen voivan vain poikkeuksellisesti kuulua sekä saneerauslain vallinnanrajoitus- että velallisen epärehellisyyssääntelyn soveltamisalaan. Lainkohtien välinen yhteys toimii siis tarkoituksenmukaisesti, sillä merkittävämpi kohtalonyhteys voisi muodostua ongelmalliseksi vallinnanrajoitussääntelyn tarkoituksen näkökulmasta. Lisäksi vain murto-osaan insolvenssimenettelyistä liittyy velallisen epärehellisyys. Luvanvarainen velkaantuminen ei siis voine muodostaa estettä maksukyvyttömyysdirektiivin tarkoittamalle uudelle alulle eikä sitä koskeva sääntely muutoinkaan ole ristiriidassa direktiivin kanssa. Luvanvaraisuussääntely vaatii kuitenkin päivittämistä, sillä säännöksen ajatonta suojelukohdetta ei toteuta parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Lahtinen, Erika (2022)
    Valmentajan epäasiallista käyttäytymistä on tapahtunut urheilussa jo pitkään. Ilmiö on kuitenkin varsinaisesti tunnistettu vasta viimevuosina, kun siihen on kiinnitetty huomiota sekä urheilun sisällä että laajemmin yhteiskunnassamme. Ilmiön taustalla vaikuttavat urheilun vahva itsesääntely, sekä autoritäärinen valmennuskulttuuri. Valmennuskulttuurimme on kuitenkin muutoksessa, ja valmentajien epäasiallista käyttäytymistä sisältäviin toimintatapoihin on alettu suhtautua yhä kriittisemmin. Valmentajan epäasiallinen käyttäytyminen on haitallinen ilmiö, jolla on monia vahingollisia vaikutuksia sen kokijalle, sekä koko urheilun kentälle. Tyypillisesti valmentajan epäasiallisen käyttäytymisen tapauksiin on puututtu urheilun sisäisessä kurinpidossa, mutta ilmiön vakavuus ja ajankohtaisuus puoltavat myös asian tarkastelua rikosoikeudellisessa kontekstissa. Tässä tutkielmassa tarkastellaankin valmentajan epäasiallista käyttäytymistä pahoinpitelyrikosten sekä vammantuottamusrikosten valossa. Tutkielmassani käytän valmentajan epäasiallisen käyttäytymisen käsitettä kuvaamaan kaikkia valmentajan urheilijaan kohdistamia epäasiallisia sekä yleisesti hyvän tavan vastaisia ilman fyysistä väkivaltaa tehtäviä tekoja. Pahoinpitelyrikosten ja vammantuottamusrikosten tunnusmerkistöt voi täyttää tällaisella toiminnalla. Näissä tunnusmerkistöissä valmentajan epäasiallisen käyttäytymisen tapauksissa oleellista on yleensä urheilijan terveyden vahingoittuminen. Tyypillisesti urheilijalle valmentajan epäasiallisesta käyttäytymisestä aiheutuvat seuraukset liittyvät erilaisiin mielenterveyden haittoihin ja sairauksiin. Valmentajan epäasiallista käyttäytymistä tarkastellaan tässä tutkielmassa näiden tunnusmerkistöjen valossa sekä valmentajan aktiivisena toimintana että laiminlyöntinä. Tutkielmassa tarkastellaan myös valmentajan valta-aseman, urheilijan iän sekä urheilijan antaman suostumuksen vaikutuksia pahoinpitelyrikosten ja vammantuottamusrikosten tunnusmerkistöjen täyttymiseen. Työn pääasiallinen metodi on lainoppi. Tarkastelun kohteena on valmentajan epäasiallinen käyttäytyminen nimenomaan kansallisessa kontekstissa. Tutkielmassa on hyödynnetty oikeustieteellistä, liikuntatieteellistä sekä psykologista aineistoa.
  • Pursimo, Katariina (2021)
    Tutkielma käsittelee COVID-19-epidemiaa ja valmiuslain 93-95 §:n nojalla annettujen hoitajien perusoikeuksia rajoittaneiden asetusten soveltamista Suomessa kevään 2020 poikkeusolojen aikana. Asetusten poikkeusvaltuudet koskivat lepoaikoja, ylitöitä ja vuosiloman antamista koskevia säännöksiä, irtisanomisajan pidennyksiä ja työvelvollisuutta. Tutkielma nivoo hoitajien oikeuksien rajoittamisen osaksi koronaviruspandemian sukupuolittuneita vaikutuksia ja yhteiskunnallista kontekstia, jossa on kyse hoiva-alan naisvaltaisuudesta, sukupuolisegregaatiosta ja työvoimapulasta kärsivästä matalapalkka-alasta. Tutkielman aineisto käsittää muun muassa valmiuslain nojalla annettujen asetusten eduskuntakäsittelyn asiakirjoja, kuten asetusehdotuksia, valiokuntien mietintöjä ja lausuntoja sekä asiantuntijalausuntoja. Perustuslakivaliokunta ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunta olivat saaneet tietoonsa valmiuslain toimivaltuuksien väärinkäytöksiä. Tutkielman tulokset käsittävät ensinnäkin havainnon, ettei valtioneuvosto seurannut ja raportoinut eduskunnalle perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla valmiuslain 93 ja 94 §:n toimivaltuuksien käyttöä. Toiseksi, työsuojeluviranomainen ei aineiston perusteella ollut tietoinen valvontavastuustaan poikkeusoloissa, mikä heikensi työntekijöiden oikeussuojaa. Lisäksi, valmiuslain toimivaltuuksien käyttöönottovaiheessa ei eritelty ja arvioitu eri toimien vaihtoehtoisuutta eikä valmiuslain eri soveltamisvaihtoehdot käyneet riittävällä tavalla ilmi asetusten perusteluista. Asetusehdotuksissa ei tuotu esille muun sääntelyn, kuten KVTES:n, mahdollistamien toimien vaihtoehtoisuutta suhteessa valmiuslain toimivaltuuksiin. Valmiuslain käyttö pandemiassa ei voi automaattisesti tarkoittaa hoitajien perusoikeuksien rajoittamisen tarvetta. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään muun muassa tarve selvittää sekä työnantajien poikkeusvaltuuksien väärinkäytökset että keinot työntekijöiden oikeusturvan vahvistamiseksi. Valmiuslakia uudistettaessa tulee ottaa huomioon hoitajien oikeudet. Hoiva-ala tulee myös nostaa varautumisen keskiöön.
  • Suvanto, Aino (2024)
    Tietosuoja-asetuksen 85 artikla valtuuttaa jäsenvaltiot yhteensovittamaan sananvapauden ja tietosuojan kansallisessa lainsäädännössään, mukaan lukien tietojenkäsittelyn journalistisen, akateemisen, taiteellisen ja kirjallisen ilmaisun tarkoituksessa. Artikla mahdollistaa teoriassa hyvin laajan poikkeamisen muuten niin kattavasta tietosuojasääntelystä ja antaa jäsenvaltioille tilaa huomioida omat kansalliset sananvapausperinteensä tällä poikkeuksellisen sensitiivisellä alueella. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sananvapauden ja tietosuojan yhteensovittamista taiteellisen ilmaisun ja erityisesti taidevalokuvaamisen kontekstissa. Koska taiteellista ilmaisua ei ole käsitelty paljoakaan tietosuoja-asetuksen kontekstissa, tutkimuksessa haetaan jonkin verran analogiaa journalistisesta tarkoituksen tulkinnasta ja erityisesti siitä, mitä asioita sananvapauden ja tietosuojan yhteensovittamisessa tulisi EUT:n mukaan ottaa huomioon. Keskiöön nousee tapauskohtainen harkinta, sekä erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen luomat kriteerit sananvapauden ja yksityisyyden suojan välisestä punninnasta. Työssä tutkitaan myös erityisesti taiteellisen ilmaisun ja valokuvan asemaa yleisen intressin sekä sananvapauden suojaamien ilmaisujen piirissä. Toisaalta tarkoitus on tutkia myös sitä, miten nykyisen internetin mahdollistama amatöörivalokuvaajien toiminta on muuttanut yhteensovittamisen toimintaympäristöä, teoriassahan jokainen voisi vedota taiteellisen poikkeukseen sosiaalisen median julkaisuissaan. Työssä tarkastellaan ammattilaisten ja amatöörien toiminnassaan nauttimien oikeuksien välisiä eroja sekä sitä, onko eroja ja uhkakuvia jossain määrin liioiteltu. Lisäksi käydään läpi tietojenkäsittelyn tilanteet, mikäli ilmaisu tapahtuisi puhtaasti henkilökohtaisessa piirissä sekä tietosuoja-asetuksen mahdollistaman suojan ala silloin, kun taiteellisen ilmaisun tarkoitus ei sovellu. Viimeisessä kappaleessa käydään läpi myös kansallista oikeuskäytäntöä sekä tietosuojaviranomaisten kannanottoja valokuvaan, taiteenvapauteen sekä katuvalokuvaukseen liittyen. Koska tutkimuksessa tullaan päätelmään siitä, että tapauskohtaisella yhteensovittamisella on myös varjopuolensa esimerkiksi oikeusvarmuuden suhteen, lopussa käydään läpi oikeuskirjallisuudessa esitettyjä ehdotuksia siitä, kuinka, tällä sensitiivisellä alalla voitaisiin varmistaa selkeä toimintaympäristö. Ratkaisuna esitetään niin lainsäädäntötason täsmennyksiä, kansallisten tietosuojaviranomaisten luomaa ohjeistusta, tulevaisuudessa mahdollisesti rajoitetuissa määrin yhteissääntelyä sekä EDPB:n tukea tietojenvaihdossa sekä muussa jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisten välisessä yhteistyössä. EUT:n merkitys tulee varmasti myös tulevaisuudessa olevan suuri tietosuoja-asetuksen sisältämien käsitteiden määrittelyssä. Toisaalta ymmärretään, että tapauskohtainen yhteensovittaminen tulee säilymään relevanttina myös tulevaisuudessa.
  • Hamberg, Ninni (2018)
    Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, millaista tekijänoikeudellista suojaa valokuvat nauttivat Suomessa. Pyrin tutkimuksessani selvittämään, onko valokuvien lähioikeussuoja tarpeen nyky-yhteiskunnassa ja voitaisiinko siitä luopua kokonaan. Aloitan tutkielmani esittelemällä suomalaisen sääntelyratkaisun, jossa valokuvat jaotellaan tekijänoikeuslain 1 §:n tekijänoikeussuojaa saaviin valokuvateoksiin ja tekijänoikeuslain 49 a §:n nojalla lähioikeussuojaa saaviin tavallisiin valokuviin. Valokuvateokset saavat samanlaista suojaa kuin kaikki muutkin teokset, ja tavallisten valokuvien suoja on hieman rajoitetumpi. Sääntelyratkaisu on selkeä, mutta sen ongelmana on suojan samankaltaisuus: ainoa merkittävä ero valokuvateosten ja tavallisten valokuvien suojan välillä on suoja-ajan kesto. Käyn tässä osiossa läpi myös teoskynnyksen-käsitteen. Sen avulla erotetaan tekijänoikeussuojan piiriin kuuluvat teokset sellaisista tuotoksista, jotka eivät ole riittävän omaperäisiä ja itsenäisiä tekijänoikeussuojan saamiseksi. Valokuvien nauttiman suojan osalta teoskynnyksen merkitys ei ole käytännössä kuitenkaan suuri, koska valokuvateosten ja tavallisten valokuvien suoja on niin samankaltainen. Tämän jälkeen esittelen kansainvälistä sääntelyä, suomalaisen sääntelyn kehitystä sekä muissa EU:n jäsenvaltioissa valittuja sääntelyratkaisuja tavallisten valokuvien suojan suhteen. Merkittävin kansainvälinen sopimus on Bernin yleissopimus, joka tarjoaa suojaa valokuvateoksille. EU:ssa tärkein säädös on suoja-aikadirektiivi sekä EUT:n antamat ratkaisut. Suoja-aikadirektiivi on yhdenmukaistanut valokuvateosten suojan EU:ssa ja se tarjoaa jäsenvaltioille mahdollisuuden säännellä halutessaan tavallisten valokuvien lähioikeussuojasta. Lisäksi sen 6 artiklassa määritetään omaperäisyyden käsite, jota EUT on ratkaisuissaan tarkentanut ja kehittänyt. Suomessa ensimmäinen valokuvalaki säädettiin 1928, minkä jälkeen valokuvista säänneltiin omassa laissaan vuoteen 1995 asti. Valokuvalaki koski kaikkia valokuvia eikä jaottelua valokuvateoksiin ja tavallisiin valokuviin ollut. Vuodesta 1995 eteenpäin valokuvat ovat olleet osa tekijänoikeuslakia ja ne on jaettu valokuvateoksiin ja tavallisiin valokuviin. Esittelen myös lyhyesti muissa EU:n jäsenvaltioissa valittuja valokuvien sääntelyratkaisuja. Osassa maita suojataan sekä valokuvateoksia että tavallisia valokuvia, kun taas toisissa suojataan ainoastaan valokuvateoksia. Valokuvia koskevia tuomioistuinratkaisuja ei ole paljon, mutta Suomessa tekijänoikeusneuvosto on arvioinut useammassa lausunnossaan yksittäisten valokuvien teoskynnystä. Käyn läpi EUT:n tuomioista Painer-ratkaisun (C-145/10) sekä muut merkittävimmät teosten omaperäisyyttä koskevat ratkaisut. Tarkastelen myös muutamia kotimaisia tuomioistuinten antamia tuomioita. Tutkimuksen pääpaino on kuitenkin tekijänoikeusneuvoston antamissa lausunnoissa. Keskityn erityisesti lausunnoissa annettujen perusteluiden kriittiseen tarkasteluun. Neuvoston lausuntojen pohjalta ei ole mahdollista luoda selkeää säännöstöä sen suhteen, milloin valokuvan arvioidaan ylittävän teoskynnyksen ja milloin sen katsotaan olevan pelkkä tavallinen valokuva. Tutkielmani lopusta löytyvät tapausten valokuvat, joiden pohjalta lukija voi havaita, miltä teoskynnyksen ylittäneet ja toisaalta sen alle jääneet valokuvat näyttävät. Lopuksi analysoin aineistoa oikeuskirjallisuudessa esitettyjen näkemysten valossa ja esitän omat johtopäätelmäni siitä, mihin suuntaan oikeustilaa tulisi kehittää. Katson, että valokuvien lähioikeussuoja ei ole enää nyky-yhteiskunnassa tarpeellinen ja siitä tulisi luopua. Suurin osa valokuvista ei tarvitse tai ansaitse lähioikeussuojaa. Ne valokuvat, jotka ansaitsevat suojaa, tulisi ottaa tekijänoikeussuojan piiriin: tämä tapahtuisi valokuvien teoskynnyksen alentamisella. Koska valokuvien teoskynnys ei ole Suomessa vakiintunut, teoskynnyksen madaltamisesta ei aiheutuisi ongelmia.