Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Kaisa (2012)
    Tutkielman aiheena on irtainta esinettä kohdanneen vahingon kärsineen yksityishenkilön mahdollisuus korvaukseen vahingostaan. Oletuksena on vahingon aiheutuminen toisen yksityishenkilön toiminnasta sekä se, että kyseessä on sopimuksenulkoinen tilanne. Korvausmahdollisuuksista tarkastellaan vahingonkorvausta vahingon aiheuttajalta sekä vahingon korvaamista vahingonaiheuttajan hyväksi voimassa olevasta vastuuvakuutuksesta tai vahingonkärsineen hyväksi voimassa olevasta esinevakuutuksesta, jonka piirissä vaurioitunut esine on ollut. Tavoitteena on selvittää vahingon määrän laskemista yhtäältä vahingonkorvauslain järjestelmässä ja toisaalta esinevahinkojen korvaussääntöjen mukaan. Lisäksi tutkitaan, miten osapuolten toiminta, ominaisuudet ja olosuhteet vaikuttavat korvausmahdollisuuksiin sekä millä tavalla vakuutussopimussuhde vaikuttaa. Tutkielman 1. luvussa selostetaan tutkimustehtävä, käytettävä metodi ja tutkielman rakenne sekä tutkielman kannalta keskeiset käsitteet. 2. luvussa avataan esinevahingon käsitettä vahingonkorvauslain mukaan sekä vastuuvakuutuksessa ja esinevakuutuksessa ja selvitetään, ketä voidaan pitää VahL 5 luvussa tarkoitettuna esinevahingon kärsineenä. 3. luvun aiheena on esinevahingon arvostaminen vahingonkorvauslain mukaan. Vastuuvakuutuksissa vahinko arvostetaan samoin periaattein. Selvitetään erilaisia esineen arvostamistapoja ja niiden soveltuvuutta yksityishenkilön kärsimään esinevahinkoon. Tämän jälkeen käsitellään muita VahL 5:5:n mukaisia esinevahingosta maksettavia korvauseriä. 4. luvun aiheena on esinevahingon arvostaminen esinevakuutuksissa. Aluksi käsitellään rikastumiskiellon merkitystä esinevakuutuksissa, minkä jälkeen syvennytään korvausmäärän laskemiseen. Vahingon arvostamista esinevakuutuksissa pyritään vertaamaan vahingonkorvauslain mukaiseen vahinkojen arvostamistapaan. 5. luvussa käsitellään osapuolten toiminnan, ominaisuuksien ja olosuhteiden vaikutusta vahingonkärsineen korvausmahdollisuuksiin. Vahingonkorvausoikeutemme lähtee täyden korvauksen periaatteesta, mutta periaate ei kuitenkaan ole poikkeukseton. Korvausta voidaan sovitella sekä vahingonaiheuttajasta että vahingonkärsineestä johtuvista syistä. Osapuolten toiminnan luonne voi vaikuttaa myös vakuutuskorvauksiin. Vahingonaiheuttajan tuottamus on yleensä vastuuvakuutuksen ensimmäinen korvausedellytys, mutta kvalifioitu tuottamus johtaa korvauksen alentamiseen tai sen epäämiseen. Vahingonaiheuttajan toiminta voi vaikuttaa eräin edellytyksin myös esinevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen. Vahingonkärsineen oma tuottamus voi myös vaikuttaa korvausmahdollisuuksiin esinevakuutuksesta, jossa vahingonkärsinyt on vakuutettuna. 6. luvun aiheena on vakuutussopimussuhteen vaikutus vahingonkärsineen korvausoikeuteen esine- ja vastuuvakuutuksesta. Vakuutuksenottajan ja vakuutetun aiempi käyttäytyminen suhteessaan vakuutuksenantajan kanssa voi vaikuttaa siihen, millaiseksi maksettava korvaus muodostuu. Merkitystä voi olla vakuutusta haettaessa vakuutuksenantajalle annetuilla tiedoilla tai vakuutusmaksun suorittamisen laiminlyönnillä. Vakuutuksenantajan laatimat vakuutussopimuksen ehdot vaikuttavat myös korvauksensaantimahdollisuuteen. Vakuutetulla on lisäksi VSL:ssa määriteltyjä vahinkoriskin pienentämiseen ja vahingon rajoittamiseen liittyviä sivuvelvoitteita, joiden laiminlyönti voi johtaa korvauksen alentamiseen tai epäämiseen. Vahingonkärsinyt ei ole vastuuvakuutuksessa vakuutuksenottajan tai vakuutetun asemassa. Tästä huolimatta vakuutuksenantajalla on tiettyjä velvollisuuksia vahingonkärsinyttä kohtaan VSL:n ja hyvän vakuutustavan perusteella. 7. lukuun on koottu tutkielman loppupäätelmät.
  • Isosaari, Julia (2017)
    2000-luvulla tapahtunut yhteiskunnan digitalisoituminen ja sitä seurannut jakamistalous ovat muuttaneet oikeudellista ympäristöä ja tuoneet markkinoille uusia vaihtoehtoja hyödykkeiden ja palveluiden tarjoamiseksi ja hankkimiseksi. Tutkielma käsittelee yksityishenkilön harjoittamaa sopimustoimintaa digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta eli palveluissa solmittuja tilapäisiä sopimuksia asuinhuoneiston vuokralle antavan yksityishenkilön oikeudellisesta näkökulmasta. Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen ja sen lähdeaineistona on käytetty niin kotimaista kuin ulkomaista oikeuskirjallisuutta, virallisaineistoa ja oikeuskäytäntöä. Näille digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta tehdyille sopimuksille tyypillistä on tilapäisyys ja ns. hotellikoti-konsepti, johon kuuluvat yleensä täysin varustellut ja kalustetut asunnot, joissa asuminen vastaa lähemmin majoitustoimintaa kuin huoneenvuokrasuhdetta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena sopimuksena digitaalisen vuokranvälityspalvelun kautta tehtyä sopimusta voidaan pitää arvioiden sopimusta sekä huoneenvuokran että luvanvaraiseksi säädetyn majoitustoiminnan näkökulmasta. Muita tutkimuskysymyksiä ovat muun muassa mikä on vuokralle antavan yksityishenkilön sopimussuhde sekä itse palveluun että palvelun kautta valittuun vuokralaiseen ja mitä erityispiirteitä sopimuksiin liittyy. Lisäksi arvioidaan digitaalisen vuokranvälityspalvelun roolia sen kautta tehdyssä sopimuksessa, sopimustoimintaan mahdollisesti kohdistuvia rajoituksia sekä kysymystä palveluiden käyttöehdoissaan ilmoittamista vastuunrajoituslausekkeista. Digitaalisen vuokranvälityspalvelun kautta tehtävän sopimus rinnastuu tutkielman tulosten perusteella pidemmälti huoneenvuokran käsitteeseen kuin luvanvaraiseen majoitustoimintaan, mutta oikeustilaa ei voida pitää selvänä. Toimintaan liittyviä erityispiirteitä sisältyy muun muassa sopimuksen muuttamiseen ja peruuttamiseen, sopimusvapauden rajoituksiin ja sopimusehtoihin. Digitaalisessa vuokranvälityspalvelussa tehdyt käyttöoikeuden luovutusta koskevat sopimukset ovat niin sanottuja sekamuotoisia sopimuksia, jotka sisältävät sekä yksilöllisiä ehtoja että vakioehtoja ja joissa korostuu pääasiallinen vakioehtojen käyttäminen. Yksityishenkilön sopimustoiminnassa digitaalisessa vuokranvälityspalvelussa on erotettava kaksi erillistä sopimussuhdetta, jotka ovat hänen sopimussuhteensa palvelun kautta valittavaan vuokralaiseen ja itse palveluun. Käyttöoikeuden luovutusta koskeva sopimus on kahden luonnollisen henkilön välinen sopimus, kun taas palvelun kanssa tehdyssä sopimuksessa kyse on luonnollisen henkilön eli kuluttajan ja palvelun eli elinkeinoharjoittajan välisestä sopimuksesta ja siihen vaikuttavat kuluttajansuojaa koskevat säännökset. Palvelua ei voida pitää vuokranantajan puolesta toimivana edustajana, vaan sopijapuolet yhteen saattavana välittäjänä. Sopimustoimintaan saattaa kohdistua erilaisia julkisen intressin ja yleisen edun tai yksityisoikeudellisten oikeussuhteiden perusteella. Rajoitusten osalta on kiinnitettävä erityisesti huomiota omistusoikeuden alaisuuteen kuuluvien omaisuuden- ja hallinnansuojan käsitteisiin ja asemaan oikeusjärjestelmässä. Koska digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta harjoitetulla sopimustoiminnalla on vahva liityntä Euroopan unionin sisämarkkinoihin eikä sopimuksiin sovelleta kotimaista lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta, ei sopimustoiminnan sääntelyä kansallisella tasolla voida pitää ratkaisuna oikeustilan epäselvyyteen, vaikka täsmennykset laissa voivat edesauttaa mahdollisten tulkintaongelmien ratkaisemista. Oikeustilan selkeyttämiseksi ja yksityishenkilöiden oikeussuojan kannalta oikeana keinona varmistaa palveluiden käyttäjien yhdenvertaisuus ja oikeusvarmuuden periaatteen noudattaminen, on turvata heidän sopimusvapautensa sekä mahdollisesti antaa jakamistalouden harjoittamista ja digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta harjoitettavasta toiminnasta yleisohje.
  • Limingoja, Nikolas (2018)
    Tietosuojan kehitys Euroopassa saavutti merkittävän virstanpylvään, kun Euroopan neuvoston yleissopimus yksilöiden suojelusta henkilötietojen automaattisessa tietojenkäsittelyssä astui voimaan vuonna 1981. Yleissopimuksessa määritellyt tietosuojan yleiset periaatteet ovat pitkälti relevantteja vielä tänäkin päivänä, mutta niiden täytäntöönpano on ollut suhteellisen heikkoa ja hidasta. Samaan aikaan automaattiseen tietojenkäsittelyyn liittyvä teknologia on kehittynyt merkittävästi aiheuttaen yksityishenkilöihin kohdistuvia tietosuojauhkia. Näitä tietosuojauhkia paikkaamaan annettiin vuonna 1995 voimaan astunut Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 95/46/EY yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä ja näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta. Direktiivillä haluttiin toisaalta myös purkaa henkilötietojen liikkuvuutta rajoittavia lainsäädännöllisiä eroavaisuuksia ja siten vähentää jäsenvaltioiden haitallista protektionismia henkilötietoliitännäisessä liiketoiminnassa. Direktiivin implementointi oli kuitenkin verrattain epäonnistunutta ja tietosuojalainsäädännöt erosivat toisistaan varsin merkittävästi. Tämä aiheutti ongelmia sekä yrityspuolella, jossa vallitsi epätietoisuus esimerkiksi siitä, minkä jäsenvaltion lainsäädäntö soveltui henkilötietojen käsittelyprosesseihin. Yhtenäisen linjan puuttuminen vaikeutti toimintaa EU:ssa ja toisaalta myös täytäntöönpano ontui jossain määrin tietosuojalainsäädäntöjen eroavaisuuksista johtuen. Henkilötietodirektiivin voimaan astumisen aikoihin teknologiakehityksessä tapahtui suuria muutoksia erityisesti automaattisen tietojenkäsittelyn tehostumisessa. Tietojen liikkuvuus helpottui merkittävästi ja vaikka direktiivi olikin laadittu suhteellisen teknologianeutraaliksi, henkilötietoliiketoiminnassa kehitettiin lainsäädäntöä kiertäviä menetelmiä, joiden avulla luotiin melko huomaamattomasti yksityishenkilöiden tietojen ympärillä toimiva liiketoimintasektori. Tällä sektorilla luonnollisista henkilöistä luotiin profiloinnin ja tiedonlouhinnan avulla kattavia henkilötietokuvauksia, joita myytiin yrityksille muun muassa kohdemainontaa silmällä pitäen. Yksityishenkilöt ovat olleet käytännössä tietämättömiä tai vähintäänkin huonosti informoituja siitä, miten heihin kohdistuvia henkilötietoja kerätään, käytetään ja kierrätetään edelleen uusiin tarkoitusperiin. Vaikka direktiivi vaatii suostumuksen hankkimista yksityishenkilöltä tämän henkilötietojen käytön laillisuuden edellytyksenä, ei sitä käytännössä ole tarvinnut hankkia. Henkilötietodirektiivi sallii suostumuksen hankkimiseen niin sanotun opt out -systeemin, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että yksityishenkilön tulisi erikseen kieltää jotakin tahoa käyttämästä tai keräämästä henkilötietojaan. Ongelmana on ollut se, ettei moni yksityishenkilö ole tiennyt, että häneen kohdistuvia henkilötietoja kerätään esimerkiksi internet-käyttäytymistä monitoroivilla teknologiasovelluksilla ja erilaisten elektronisten jalanjälkien taltioinnilla. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (yleinen tietosuoja-asetus), joka kumoaa henkilötietodirektiivin, astuu voimaan toukokuussa 2018 ja sen on osittain tarkoitus puuttua henkilötietoliiketoiminnan huonoon läpinäkyvyyteen ja suostumuksen kiertämiseen. Opt out -systeemi muuttuu lainvastaiseksi ja jatkossa edellytetään niin sanottua opt in -suostumusta, eli yksityishenkilön suostumusta henkilötietojen käsittelyyn ei voida enää olettaa. Samalla henkilötietojen käsittelyyn liittyvien prosessien läpinäkyvyyttä ja yksityishenkilön vaikutusmahdollisuuksia parannetaan. Asetus soveltuu sellaisenaan Euroopan unionissa, joten se harmonisoi samalla fragmentoitunutta eurooppalaista tietosuojasääntelyä merkittävästi. Periaatteessa tietosuojasääntelyn näkökulmasta kovin suuria muutoksia ei ole luvassa, mutta täytäntöönpanon osalta tilanne saattaa muuttua merkittävästi. Tietosuoja-asetus sisältää mittavan uhkasakkoriskin sellaisille toimijoille, jotka eivät noudata asetuksen vaatimuksia. Tutkielmassa ilmenee, että yksityishenkilöiden vaikutusmahdollisuudet ja tiedollinen asema omiin henkilötietoihinsa liittyvän käsittelyn osalta paranee merkittävästi ainakin teoriassa yleisen tietosuoja-asetuksen myötä. Henkilötietoliiketoimintaa harjoittaneet yritykset joutuvat jatkossa tilivelvollisiksi yksityishenkilöille, läpinäkyvyysvaatimus korostuu entisestään ja samoin henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuus, joka vaikeuttaa kerättyjen henkilötietojen uudelleenkäyttöä, kierrätystä sekä mahdollisesti myös profilointia ja tiedonlouhintaa. Eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön täytäntöönpano näillä näkymin vahvistuu, mutta toisaalta lopullinen totuus nähdään vasta, kun yleinen tietosuoja-asetus astuu voimaan.
  • Liukkonen, Anna (2020)
    Tutkimuskysymys koskee yksityisoikeuden merkitystä verotuksellisen arvioinnin pohjana ja verotuksen ulkopuolista todellisuutta jäsentävänä verotuksen kohteena. Oikeustieteellinen kirjallisuus ja tutkimukset yksityisoikeuden ja vero-oikeuden välisestä suhteesta lähestyvät tutkimuskysymystä useista eri näkökoh-dista käsin. Kotimainen oikeustieteellinen tutkimus on 1960–luvulta lähtien pyrkinyt selvittämään sitä, kuinka oikeudenalojen välistä suhdetta tulisi tarkastella ja missä konkreettisissa lainsoveltamistilanteissa tulkintaongelmat tyypillisesti esiintyvät. Pyrkimyksenä on ollut kehittää yleisiä lainalaisuuksia yksityi-soikeudellisten käsitteiden ja näille annettavien merkitysten käyttämiselle vero-oikeudessa, sillä lainsäädäntöön ei sisälly normia, joka määrittelisi näiden välisen suhteen luonteen. Erilaiset tulkintateoriat yksityisoikeudellisten oikeustoimien ja käsitteiden merkityksestä vero-oikeudessa hallitsivat vero-oikeudellista tutkimusta aina tähän päivään saakka. Eurooppalaisesta oikeustieteellisestä tutkimuksesta on olemassa esimerkkejä siitä, kuinka oikeudellista ongelmaa on lähestytty perinteisen formaaliskäsitteellisen yhteyden tarkastelun lisäksi oikeudenalojen syvempien yhteyksien kautta. Tarkastelun kohteeksi on käsitteiden aineellisoikeudellisten määritelmien yhtenäisyyden sijaan otettu käsitteen merkityssisällön yhtenevyys yksityisoikeudellisten ja vero-oikeudellisten periaatteiden, tavoitteiden ja arvojen tasolla. Näillä yksityisoikeudellisten ja vero-oikeudellisten periaatteiden yhteensovittamismalleilla on pyritty luomaan systematiikkaa konkreettisiin yksityisoikeuden ja vero-oikeuden leikkauspisteisiin liittyviin tulkintatilanteisiin ja –ongelmiin. Oikeustieteellinen keskustelu oikeudenalojen välisestä vuorovaikutussuhteesta näyttää kuitenkin, erityisesti kotimaisessa tutkimuksessa, rajautuvan pitkälti käsitteiden merkityssisällön määrittelyyn eri oikeudenalojen välillä, jolloin esitetyt teoriamallit eivät ratkaise kaikkia yksityisoikeuden ja vero-oikeuden rajapintaan liittyviä ongelmia. Rajapinnan ongelmatilanteissa ei kuitenkaan ole kyse yksityisoikeudellisen käsitteen vaan yksityisoikeudellisen oikeustoimen ja vero-oikeuden suhteesta. Siinä, mikä on yksityisoikeuden merkitys verotuksellisen arvioinnin pohjana ja todellisuutta jäsentävänä verotuksen kohteena, on viime kädessä kyse diagnostiikkatason ongelmasta, joka jäsentää relevanttien oikeudellisten ilmiöiden, instituutioiden ja rakenteiden muodostamaa kenttää. Tuloverojärjestelmän näkökulmasta on mahdollista esittää, että vero-oikeudelliset oikeusvaikutukset määräytyvät siviilioikeudellisen vaikutuksen kautta, mikä tarkoittaa, että vero-oikeudellisen oikeustosiseikaston perustana on yksityisoikeudellinen oikeustosiseikasto ja oikeusvaikutukset. Niiden tunnistaminen edellyttää järjestelmään kuuluvien yksityisoikeudellisen oikeussuhdeanalyysin ja sen puitteissa varallisuusoikeudellisen oikeustoimen analyysin tekemistä. Kun verojärjestelmää tarkastellaan yhdessä yksityisoikeudellisen analyysin tuottaman kuvan pohjalta, on mahdollista tunnistaa tapauksen oikea oikeustoimityyppi, sen relevantit ehdot ja se, mitkä ovat oikeustoimityypin vero-oikeudelliset seuraamukset.
  • Mähönen, Emma (2021)
    Yksityishenkilön velkajärjestely on moderni insolvenssimenettely, jonka päätavoitteena on maksukyvyttömän luonnollisen henkilön taloudellisen tilanteen korjaaminen. Yksityishenkilön velkajärjestelystä säädetään yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (velkajärjestelylaki, VJL). Lähtökohtaisesti kaikki velallisen velat kuuluvat velkajärjestelyn piiriin riippumatta siitä, onko velkojana yksityishenkilö vai yritys tai muu yhteisö. Tutkielmassa selvitetään, miten velkojana olevan yksityishenkilön eli yksityisvelkojan asema voidaan ottaa velkajärjestelyssä huomioon, ja millaisen kokonaisuuden yksityisvelkojan asemaa koskevat velkajärjestelylain säännökset muodostavat. Yksityisvelkojan asema velkajärjestelylaissa on erityisesti seuraavien säännösten muodostama kokonaisuus: Velkajärjestely voi tietyissä tapauksissa estyä VJL 10 §:n 11 kohdan nojalla, jos velan järjesteleminen olisi yksityisvelkojan kannalta kohtuutonta. Velkajärjestelyn merkitys yksityisvelkojalle voidaan lisäksi ottaa huomioon VJL 10 a §:n painavia syitä arvioitaessa. Jos velkajärjestely aloitetaan, on myös maksuohjelman jatkaminen yksityisvelkojan hyväksi mahdollista VJL 31 a §:n nojalla. Tutkielma keskittyykin näiden säännösten sisällön sekä soveltamisalan tulkintaan. Tutkielmaa varten on kerätty käräjä- ja hovioikeuskäytännöstä empiirinen aineisto, jonka avulla selvitetään, miten yksityisvelkojan asemaa koskevia säännöksiä on sovellettu oikeuskäytännössä. Aineistosta voidaan havaita, että säännösten avulla on voitu estää yksityisvelkojien kannalta kohtuuttomia tilanteita. Säännösten soveltamiskäytäntö on kuitenkin kirjavaa, mikä on ongelmallista niin velallisten kuin velkojien keskinäisen yhdenvertaisuuden kannalta. Yksityisvelkojan asemaa koskevat säännökset eivät myöskään muodosta keskenään saumatonta kokonaisuutta, sillä niitä on säädetty ja muutettu yksitellen useiden lakiuudistusten yhteydessä. Tutkielmassa selvitetään myös, turvataanko velkajärjestelylaissa yksityisvelkojan keskeisen perusoikeuden eli omaisuudensuojan toteutuminen asianmukaisella tavalla. Vaikka velkajärjestelylakiin on otettu edellä mainittuja yksityisvelkojan asemaa turvaavia säännöksiä, toisaalta myös maksuohjelman normaalikestoa on lyhennetty, velan pääoman leikkaamisesta on tullut säännönmukainen velkajärjestelyn keino, ja nollaohjelmat ovat yleistyneet. Tutkielmassa katsotaankin, että yksityisvelkojan omaisuudensuojan toteutumisen uudelleenarviointi sekä lakiuudistusten toteuttaminen olisi perusteltua. Tutkielmassa esitetään konkreettiset ehdotukset velkajärjestelylakiin tehtävistä muutoksista ja ehdotetaan näiden toteuttamista velkajärjestelylain kokonaisuudistuksessa.
  • Sainio, Markus (2021)
    Yksityisyys ja tietosuoja ovat nykyisin keskeisiä perusoikeuksia, joita pidetään välttämättöminä nykyaikaisessa demokraattisessa yhteiskunnassa. Samalla yksityisyys on tutkijoille hankala käsite sen moniulotteisuuden sekä kulttuurin ja aikaan sitoutumisensa vuoksi, eikä yleismaailmallista määritelmää yksityisyydelle ole. Tutkielman rakenne ja taustalla oleva teoreettinen viitekehys pohjautuu oikeustieteilijä James Q. Whitmanin teorialle kahdesta yksityisyydestä, jolla hän kuvaa eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten perustavanlaatuisesti eroavaa suhdetta yksityisyyteen. Tutkimuskysymyksenä on selvittää lähdeaineiston avulla niitä tekijöitä, jotka ovat olleet vaikutta-massa yksityisyyden syntyyn ja kehittymiseen Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää muutostekijöitä Whitmanin kuvaaman eron syntymisen taustalla. Varsinai-sesti yksityisyyden synty oikeutena voidaan ajoittaa yksittäiseen Yhdysvalloissa vuonna 1890 julkaistuun oikeustieteelliseen artikkeliin. Yksityisyyttä merkittävästi uudempi oikeus, tietosuoja, syntyi vasta 1960-luvulla tietotekniikan kehittymisen myötä ensin Yhdysvalloissa ja myöhemmin Euroo-passa. Tutkielmassa tarkastellaan niitä teknologisia ja yhteyskunnallisia muutoksia, joiden seurauksena yksityisyys lopulta tunnistettiin itsenäiseksi oikeudeksi ja lopulta perusoikeudeksi toisen maailman-sodan jälkeen ja miten tämä tapahtui. Tarkastelu tapahtuu kontekstuaalisen oikeushistorian keinoin ja tutkielmassa kuvataan ylätasolla yksityisyyden ja tietosuojan kehityskaari 1800-luvulta 1980-luvulle Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja kiinnitetään se luontevilta vaikuttaviin käännepisteisiin. Näitä käännepisteitä tutkielmassa hahmotellaan sen selvittämiseksi, miten yksityisyys oikeudellise-na käsitteenä syntyi uuden ajan alussa common law’n puitteissa Englannissa ja siirtyi siirtolaisten mukana Yhdysvaltoihin ja miten tietosuoja syntyi Atlantin molemmin puolin.
  • Veijalainen, Hanna (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan biopankkitoiminnassa tapahtuvaan geneettisen tiedon hyödyntämiseen liittyviä yksityisyydensuojakysymyksiä. Biopankkitoiminta on biopankkilaissa (688/2012) säänneltyä toimintaa, jonka tarkoituksena on lain 5 §:n mukaan palvella biopankkitutkimusta. Biopankit pyrkivät keräämään mahdollisimman laajoja kokoelmia ihmisperäisiä biologisia näytteitä ja niihin liittyviä tietoja, joita tutkijat voivat saada biopankeista käyttöönsä tulevaisuudessa toteutettavissa tutkimushankkeissa. Vaikka biopankit keräävät ja käsittelevät näytteitä ja niihin liittyviä tietoja tutkimustarkoituksia varten, biopankkitoiminnan ei itsessään ole tulkittu olevan tieteellistä tutkimusta vaan osa tutkimuksen tuki-infrastruktuuria. Biopankeissa ihmisperäisistä näytteistä tuotetaan näytteen luovuttaneen henkilön perimää koskevaa geneettistä tietoa. Geneettisiä tietoja on totuttu pitämään yksityisyyden suojan ydinalueelle kuuluvina arkaluonteisina henkilötietoina, mistä syystä yksityisyyden suojan tarve on erityisen korostunut tällaisia tietoja käsiteltäessä. Geneettisen tiedon käsittelyn erityiset riskit liittyvät etenkin geneettisen tiedon tunnistettavuuteen. Nykyinen suuntaus oikeustieteessä on ollut katsoa, että geneettisiä tietoja ei olisi koskaan mahdollista tehdä täysin anonyymeiksi. Biopankkitoiminnassa tapahtuvaan geneettisten tietojen käsittelyyn on 25.5.2018 lähtien tullut ensisijaisesti soveltaa EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Suomen nykyistä biopankkilakia ei ole vielä saatettu vastaamaan tietosuoja-asetuksen vaatimuksia, mistä syystä laki sisältää paljon asetuksen kanssa päällekkäistä sääntelyä ja aiheuttaa hankaluuksia lain tämänhetkisen soveltamisen kannalta. Biopankkilaki on aiemmin sallinut geneettisten tietojen käsittelyn laajan suostumuksen perusteella, joka ei kuitenkaan vastaa tietosuoja-asetuksen pätevälle suostumukselle asettamia kriteerejä. Laaja suostumus on ongelmallinen myös näytteen antajien tiedollisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Biopankeissa tapahtuva geneettisten tietojen käsittely on väistämättä niin monimutkaista, että tavallisten ihmisten ei ole mahdollista ymmärtää siihen liittyviä yksityisyydensuojariskejä ja siten tehdä perusteltua päätöstä heitä koskevien tietojen käytön sallittavuudesta. Laaja suostumus on epäyhteensopiva myös henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuuden periaatteen kannalta, joka edellyttää, että henkilötiedoille määritellään tietty nimenomainen käyttötarkoitus, joihin tietoja kerätään ja käytetään. Yksilöiden tiedollisen itsemääräämisoikeuden ja tietosuoja-asetuksen näkökulmasta haastava on myös nykyisen biopankkilain 13 §, joka mahdollistaa olemassa olevien vanhojen diagnostisten ja tutkimusnäytteiden siirtämisen biopankkeihin, ja siten niiden käyttötarkoituksen muutoksen, ilman näytteen antajien nimenomaista suostumusta. Uudistuvan biopankkilainsäädännön keskeinen tavoite onkin ratkaista biopankkiaineistojen lain mukaista käsittelyperustetta koskeva ongelma. Yksityisyyden suojan ja tiedollisen itsemääräämisoikeuden olennainen osa on henkilöiden tiedonsaantioikeus omiin tietoihinsa, mutta myös oikeus olla tietämättä hänen perimäänsä liittyvistä seikoista. Yksityiskohtaisten tietojen paljastaminen henkilön perimästä saattaisi kuitenkin aiheuttaa harmia hänelle itselleen mutta myös laajemmin hänen sukulaisilleen. Vastaavasti harmia voi aiheutua, mikäli tietoja ei paljastettaisi. Kaikkia geneettisten tietojen käsittelyyn liittyviä erityiskysymyksiä ei ole nykyisessä lainsäädännössä pystytty ratkaisemaan erityisesti geneettisen tiedon ennustavuuden ja sosiaalisen luonteen vuoksi. Biopankkitoiminnassa on nähtävissä tietossuojalainsäädännön ja bio-oikeudellisen tutkimuslainsäädännön välinen jännite, kun henkilötietojen käsittelyä koskevilla säännöksillä ei pystytä vastaamaan kaikkiin geneettisten tietojen käsittelystä yksilöille aiheutuviin riskeihin. Tutkimuslainsäädäntö tähtää osallistumisen vapaaehtoisuuden ja henkilökohtaisen koskemattomuuden turvaamiseen, kun taas tietosuojalainsäädännön tavoitteena on ehkäistä henkilötietojen oikeudetonta käyttöä. Molempien yhteisenä taustaperiaatteena vaikuttaa kuitenkin näytteen antajien laajempi oikeus yksityisyyteen ja tiedollisen itsemääräämisoikeuden turvaamiseen.
  • Taskinen, Louna (2015)
    Mobiililaitteilla käytettävät pikaviestipalvelut ovat jatkuvasti kasvattaneet suosiotaan, ja palveluiden piirissä käsitellään yhä mittavampaa määrää käyttäjien yksityisyyden suojan ja henkilötietojen suojan piiriin kuuluvia tietoja. Tutkielmassa käsitellään sitä, ovatko mobiililaitteilla käytettävin pikaviestisovelluksin lähetetyt sähköiset viestit ja niihin liittyvät välitystiedot nykyisin samanlaisen yksityisyydensuojan piirissä ja päteekö pikaviestipalvelua tarjoavaan toimijaan vastaavanlaiset käyttäjän yksityisyyden ja luottamuksellisen viestinnän suojan turvaamista koskevat velvoitteet kuin perinteisesti kirjesalaisuuden piiriin katsottavaa viestintäpalvelua (kuten kirjeposti ja tekstiviesti) tarjoavaan toimijaan. Vuoden 2015 alussa voimaan tulleen tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) myötä mobiililaitteilla käytettäviä pikaviestipalveluita koskeva lainsäädäntö on uudistunut palveluntarjoajan yksityisyyden ja luottamuksellisen viestinnän suojaa sekä tietoturvaa koskevien vastuiden ja velvoitteiden osalta. Sähköistä viestintää koskevan sääntelyn kannalta erilaisista toimijoista tuleekin jatkossa tunnistaa myös muut viestinnän välittäjät, jotka on otettu tietoyhteiskuntakaaren yksityisyyden suoja- ja tietosuojasääntelyn piiriin. Tutkielmassa tarkastellaan sellaisia tekijöitä, jotka mobiililaitteilla käytettävissä pikaviestipalveluissa palveluntarjoajan on otettava huomioon käyttäjän perustuslain 10 §:ssä turvattujen perusoikeuksien suojan toteutumisen kannalta. Perustuslain 10 §:n säännöksestä juontavat juurensa niin oikeus yksityisyyteen (yksityiselämään), oikeus luottamukselliseen viestintään kuin oikeus tietosuojaan. On selvää, että vaikka perustuslain, EU:n sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin ja tietoyhteiskuntakaaren lähtökohtana on, että jokaisella on oikeus luottamukselliseen viestintään ja yksityisyyden suojaan myös sähköisessä viestinnässä, on tilanteita, jolloin täydellinen suoja on mahdotonta saavuttaa. Sähköinen viestintä ei ole käytännössä mahdollista, jos palvelun tarjoaja ei voi käsitellä välitystietoja muun muassa viestien reititykseen tai vikatilanteiden selvittämiseen. Perustuslain 10 §:llä turvatut oikeudet eivät estä tietojen käsittelyä, jos käsittelylle on laissa säädetty peruste tai sille on annettu suostumus.
  • Öhman, Anna (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan miten vankien hoitotilanteessa otetaan huomioon yksityisyyden suoja sekä järjestyksen ja turvallisuus. Vankien terveydenhuolto järjestetään pääasiassa vankilassa, mutta aika ajoin vanki lähetetään tilapäisesti vankilan ulkopuolelle hoitoon tai tutkimuksiin. Tutkielmassani pohdin, miten yksityisyyden suoja sekä järjestys ja turvallisuus toteutuvat sekä toteutetaan silloin, kun vangin hoito tai tutkimus tapahtuu vankilan ulkopuolella. Kun vanki siirretään vankilan ulkopuolelle tilapäisesti hoitoon tai tutkimuksiin, tulee hänet saattaa hoitoon riittävän valvonnan alaisena. Vanki tulee olla vartioinnissa kuljetuksen aikana ja jatkuvasti sairaalassaoloaikana. Jotta hoitotilanteessa voidaan ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta, tulee hoitotilanteessa mahdollisesti olla läsnä ulkopuolisia henkilöitä (välitön valvonta). Ulkopuolisten henkilöiden läsnäolo saattaa kuitenkin vaarantaa vangin oikeuden yksityisyyden suojaan. Jos ulkopuolisten läsnäolo on välttämätöntä, tulisi järjestystä ja turvallisuutta ylläpitää niin, ettei vartijalla ole näkö- ja kuuloyhteyttä vankiin ja terveydenhuollon ammattihenkilöstöön. Jos läsnäolo ei ole välttämätöntä, tulee vartijoiden olla toimenpidehuoneen ulkopuolella (välillinen valvonta). Kun tehdään ratkaisua valvonnan keinoista hoitotilanteessa, tulee ottaa huomioon, miten turvataan terveydenhuollon ammattihenkilöstön oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen, mutta samaan aikaan tulee turvata vangin oikeus yksityisyyden suojaan. Valvonnan keinoja valitessa, tulee valita keinot, jotka vähiten rajoittavat perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Vankien hoitotilanne ei täysin vastaa hoitotilannetta, jossa potilaana on henkilö, joka ei ole menettänyt vapauttaan. Vangin ollessa potilaana on hän samaan aikaan vanki, joten vankien hoitotilanteessa tulee tasapainoilla eri säännösten välillä. Lisäksi hoitotilanteessa tulee tehdä punnintaa eri perus- ja ihmisoikeuksien välillä. Tutkielmassa on tarkasteltu miten vankien hoitotilanteessa onnistutaan tasapainoilemaan eri säännösten ja oikeuksien välillä. Tutkielmassa esille tulleiden asioiden perusteella vankien hoitotilanteessa epäonnistutaan usein tasapainoilemaan eri säännösten ja oikeuksien välillä. Vangin yksityisyyden suoja joutuu hoitotilanteessa väistymään, kun ylläpidetään järjestystä ja turvallisuutta. Vaikka järjestys ja turvallisuus on hyväksyttävä rajoitusperuste, on sitä aika ajoin tulkittu liian laveasti.
  • Larsen, Fanny (2016)
    Ympäristövastuudirektiivi (2004/35/EY) säätää aiheuttamisperiaatteeseen perustuvasta ympäristövastuujärjestelmästä, jonka yhtenä tarkoituksena on luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen estäminen. Direktiivi sääntelee menettelyistä, joilla luonnon monimuotoisuudelle aiheutuneet vahingot ehkäistään ja korjataan. Direktiivi on pantu Suomessa täytäntöön ympäristövastuulailla (YVL 383/2009) ja muutoksilla luonnonsuojelulakiin (1096/1996). Ehkäisemis- ja ennallistamisvastuu on asetettu ammatillisen toiminnan harjoittajalle, jonka tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuu ympäristövahinko. Luonnonsuojelusääntelystä puuttui aiemmin yleinen kielto heikentää Natura-alueen luonnonarvoja luontodirektiivin (92/43/ETY) 6 artiklan 2 kohdan edellyttämällä tavalla. Tilanne muuttui 1.2.2015 voimaan tulleella LSL 64 a §:n säännöksellä yleisestä heikentämiskiellosta, joka kieltää Natura-alueen suojelun perusteena olevien luonnonarvojen merkittävän heikentämisen. Yleisen heikentämiskiellon säätäminen täydensi ympäristövastuudirektiivin toimeenpanoa niiden ammatillisten toimintojen osalta, jotka eivät edellytä lupaa. Yleisen heikentämiskieltosäännöksen yhteydessä säädettiin toimenpiteestä vastaavalle ilmoitusvelvollisuus toimenpiteestä, josta saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia vaikutuksia. Tutkielma käsittelee ympäristövahingon ennallistamisvastuun edellytyksiä. Ympäristövahinko on tässä tutkielmassa rajattu koskemaan luontovahinkoa, eli merkittävää haitallista vaikutusta suotuisan suojelutason saavuttamisen tai säilyttämisen kannalta. Luontovahingon kohde on rajattu koskemaan merkittävää haitallista vaikutusta Natura 2000 -verkostoon sisältyvän alueen luonnonarvoille. Tarkastelen tutkielmassani luontovahingon käsitettä, sen edellytyksiä sekä suhdetta yleiseen heikentämiskieltoon. Lisäksi tutkielma perehtyy yleisestä heikentämiskiellosta toiminnanharjoittajalle aiheutuviin velvoitteisiin sekä ehkäisemis- ja ennallistamisvastuun sisältöön. Keskeiseksi tutkielmassa nousee merkittävyyden kynnys. Sekä luontovahingon määritelmä että yleinen heikentämiskielto koskevat merkittävää haitallista vaikutusta Natura-alueen suojelun perustana oleville luonnonarvoille. Ennallistamisvastuulle asetettu merkittävyyden kynnys on kuitenkin korkeammalla kuin yleisen heikentämiskiellon kattama merkittävyys. Siten toiminnanharjoittaja voi aiheuttaa merkittävän heikennyksen Natura-alueen suojelun perustana oleville arvoille joutumatta kuitenkaan ennallistamisvastuuseen. Luontovahingolle asetettua merkittävyyden kynnystä tulkitaan eri jäsenvaltioissa hyvin eri tavoin. Monen muun jäsenvaltion tavoin Suomessa tulkitaan merkittävyyden kynnyksen olevan korkea, ja siten ennallistamisvastuun aktualisoituvan hyvin harvoin.
  • Järvelin, Henri (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan yleisen ja rajoitetun verovelvollisuuden välistä rajanvetoa etätyötilanteissa. Käytännössä tutkimuksen kohteena on tuloverolain 11 §. Tutkimus on tehty lainopillista metodia käyttäen. Tarkoituksena on selventää lain tulkintaa yleisen verovelvollisuuden synnystä niissä tilanteissa, kun verovelvollinen tekee töitä etänä. Verovelvollisuusaseman tarkastelun takia mielenkiintoisia ovat luonnollisesti rajat ylittävät tilanteet. Tutkimuksen rakenne muodostuu niin, että johdantoa seuraavassa tutkimuksen toisessa luvussa selvitetään yleisen ja rajoitetun verovelvollisuuden perusteita sekä tarkemmin yleisen verovelvollisuuden syntymistä varsinaisen asunnon ja kodin tai yli kuuden kuukauden jatkuvat oleskelun perusteella. Kolmannessa luvussa keskitytään Suomen kansalaisia koskevaan ns. kolmen vuoden sääntöön, johon liittyvien ns. olennaisten siteiden käsite sisältää aiheen kannalta erityisen mielenkiintoisia kysymyksiä. Neljännessä luvussa tarkastellaan lyhyesti joitain yleisen verovelvollisuuden lakkaamiseen liittyviä erityiskysymyksiä ja viides luku pitää sisällään johtopäätöksiä.
  • Ojakoski, Risto (2020)
    Yritysten tarve suojata työntekijöihin sitoutunutta henkistä pääomaa kasvaa alati. Kriittistä informaatiota ja siihen liittyvää kilpailuetua voidaan suojella työnantajan ja työntekijän välisellä kilpailukieltosopimuksella. Kilpailukieltosopimus rajoittaa työsuhteen jälkeen määrätyn ajan työntekijän oikeutta harjoittaa entisen työnantajansa kanssa kilpailevaa toimintaa. Jos työntekijä toimii työsuhteen päättymisen jälkeen sopimuksen vastaisesti, voi työnantaja viedä asian tuomioistuimeen. Oikeudenkäyntien kestot ovat kuitenkin pitkiä, ja tuomioistuimen ratkaisua odotellessa vaarana on, että entinen työntekijä jatkaa kiellettyä kilpailevaa toimintaa aiheuttaen huomattavaakin kilpailullista haittaa. Ennen oikeudenkäynnin alkamista työnantajan saattaa olla mahdollista hakea OK 7:3:n tarkoittama yleinen turvaamistoimi, jolla kilpailukiellon toteutuminen turvattaisiin ennakollisesti. Nopealla väliintulolla estettäisiin se haitta, jonka vastapuoli voisi toimillaan aiheuttaa työnantajan oikeuden toteutumiselle. Turvaamistoimi voi siis parhaimmillaan muuttaa koko oikeusprosessin luonteen reparatiivisesta preventiiviseksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan yhtäältä sitä, kuinka käyttökelpoinen oikeussuojakeino yleinen turvaamistoimi työnantajan kannalta on työoikeudellisen kilpailukieltosopimuksen täytäntöönpanon ennakkoturvaamisessa. Toisaalta tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten työntekijää suojataan oikeudenloukkauksilta työoikeudelliseen kilpailukieltosopimukseen perustuvan turvaamistoimioikeudenkäynnin vastapuolena. Tutkielmasta selviää, että yleinen turvaamistoimi ei nykyisellään ole työnantajalle kovinkaan käyttökelpoinen oikeussuojakeino, mitä tulee työoikeudellisen kilpailukieltosopimuksen täytäntöönpanoon. Turvaamistoimen hakemiseen liittyy olennaisena riskinä ankara korvausvastuu tarpeettomaksi osoittautuneen turvaamistoimen aiheuttamista vahingoista. Turvaamiskynnys on kilpailukieltoasioissa riskeihin nähden hyvin korkea, ja prosessi on kiellon tehokkaan täytäntöönpanon näkökulmasta liian hidas. Lisäksi kilpailukieltosopimusten ennakkoturvaamiskelpoisuudesta on oikeuskäytännössä ollut epäselvyyttä. Niin kauan kuin asiaan ei saada korkeimman oikeuden prejudikaattia, on turvaamistoimen saaminen kilpailukiellon turvaamiseksi ylipäänsä jokseenkin epävarmaa. Ilman tehokasta kieltoseuraamusta kilpailukieltosopimuksen merkitys työnantajalle laimenee vain oikeudeksi vaatia korvausta kiellon rikkomisesta. Turvaamistoimiprosessi on rakenteellisesti sellainen, että se suosii hakijaa. Vastapuolen oikeusturvaan vaikuttaa olennaisesti se, että turvaamistoimi on mahdollista määrätä väliaikaisesti vastapuolta kuulematta. Tosin kynnys vastapuolen kuulematta jättämiselle on kilpailukieltoasioissa keskimääräistä korkeampi. Jos turvaamistoimi myöhemmin osoittautuu tarpeettomaksi, on vastapuolella oikeus vahingonkorvaukseen. Olennaisimmat vastapuolen vahingonkorvausoikeuteen liittyvät ongelmat kiteytyvät näyttökysymyksiin. Näyttökysymysten ulkopuolella tarpeettomaan turvaamistoimeen perustuvaan vahingonkorvausoikeuteen ei näytä liittyvän huomattavia oikeusturvavajeita työntekijän näkökulmasta. Työntekijän merkittävimmät oikeusturvan takeet turvaamistoimiasiassa ovat jälkikäteisiä. Ne keskittyvät korjaamaan materiaalisessa harkinnassa tai prosessissa tapahtuneita oikeudenloukkauksia. Ongelmallista kuitenkin on, jos vastapuolen oikeusturva riippuu lähinnä materiaalisen vahingonkorvauksen varassa. Tärkeää on taata summaarisesta menettelystä huolimatta myös prosessuaalista oikeusturvaa muun muassa tehokkaiden muutoksenhakukeinojen muodossa.
  • Tupi, Eeva (2013)
    Yleiseen hätänumeroon 112 ei ole mahdollista tehdä hätäilmoitusta tekstiviestillä. Jokaisella hätäkeskuksella on oma matkapuhelinnumero, johon voi lähettää hätätekstiviestin. Tällä hetkellä numerot eivät ole julkisesti saatavilla, vaan niitä jaetaan vammaisjärjestöjen välityksellä kuuroille ja huonokuuloisille.   Tässä työssä tutkitaan, toteutuvatko kuurojen ja huonokuuloisten perus- ja ihmisoikeudet hätäpalvelujen saatavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko julkinen valta turvannut perus- ja ihmisoikeuksista yhdenvertaisuuden, oikeuden elämään sekä henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja terveyteen riittävälle tasolle, kun lähtökohtana on hätäpalvelujen saatavuus.   Hätätekstiviestijärjestelmän saavutettavuuden oikeudellisia ulottuvuuksia on tässä tutkimuksessa pyritty selvittämään käyttämällä lainopin metodia. Perus- ja ihmisoikeuksiin pohjautuvaa arvoperusteista tulkintatapaa käyttämällä systematisoidaan hätäpalvelujen saavutettavuutta koskevaa oikeusnormistoa. Lainopin lisäksi tutkimuksessa käytetään oikeussosiologian metodia, jossa tarkastellaan yhteiskunnan ja oikeuden välistä vuorovaikutussuhdetta. Kuurojen ja huonokuuloisten saavutettavissa olevien hätäpalvelujen nykytilannetta ja kehittämistyötä arvioidaan sekä oikeusnormien että yhteiskunnan käytäntöjen kannalta.   Tutkielmassa on päädytty siihen, ettei monimutkaisille ja hätäkeskuskohtaisille hätätekstiviestinumeroille eikä niiden salassapidolle ole oikeudellisia perusteita. Kuurojen ja huonokuuloisten perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet nykykäytännössä. 112-hätätekstiviestipalvelun suunnitellaan tulevan käyttöön vuonna 2015. Syynä lykkääntymiseen on ollut muun muassa ilkivallan pelko. 112-hätätekstiviestipalvelussa tullaan mahdollisesti edellyttämään rekisteröitymistä, mikä ei edistä yhdenvertaisuuden toteutumista kuurojen ja huonokuuloisten sekä toisaalta valtaväestön välillä. Kuurojen hätäpalvelujen kehittämisessä tulisi huomioida viittomakielisten kielellisten oikeuksien toteutuminen, mikä tarkoittaa hätäilmoituksen tekomahdollisuutta viittomakielellä. Hätäpalvelujen saavutettavuutta ei ole julkisen vallan toiminnassa osattu tarkastella perusoikeusnäkökulmasta.
  • Kankare, Minna-Maria (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista vahingonkorvausvastuuta sekä sitä, miten tämä vastuu jakautuu rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän välillä. Tutkielmassa käydään läpi kummankin toimijan vahingonkorvausvastuun syntymisen ja edelleen vastuusta vapautumisen edellytyksiä. Yhtenä isona teemana tutkielmassa tarkastellaan myös kansallisen vahingonkorvauslainsäädännön suhdetta tietosuoja-asetukseen, minkä lisäksi käydään läpi erilaisia vaihtoehtoja, joiden avulla tutkielmassa ilmenneitä asetuksen jättämiä tulkinta-aukkoja voisi olla mahdollista täydentää ja ratkaista. Tietosuoja-asetuksen 82 artiklan mukaan henkilöllä on oikeus korvaukseen vahingosta, joka on aiheutunut tietosuoja-asetuksen rikkomisesta. Rekisterinpitäjä on vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut käsittelystä, jolla on rikottu tietosuoja-asetusta. Henkilötietojen käsittelijä on vastuussa käsittelystä aiheutuneesta vahingosta vain, jos se ei ole noudattanut henkilötietojen käsittelijälle osoitettuja asetuksen velvoitteita tai jos se on toiminut rekisterinpitäjän lainmukaisen ohjeistuksen ulkopuolella tai sen vastaisesti. Vastuusta voi vapautua osoittamalla, ettei ole millään tavoin vastuussa vahingon aiheuttaneesta tapahtumasta. Tutkielman myötä ilmeni, että tietosuoja-asetuksen sääntely vahingonkorvausoikeuden osalta ei ole aivan aukotonta, sillä asetus on jättänyt jonkin verran tulkinta-aukkoja tutkimuskysymyksen aihepiiriin liittyen. Suurimmat avoimet kysymykset koskivat asetuksen mukaisen vahingonkorvausvastuun vastuumuotoa (ankaraa vai tuottamusperusteista), vastuusta vapautumisen edellytyksiä sekä vastuusta toisin sopimisen mahdollisuutta. Näistä aihepiireistä ilmeni jonkin verran eriäviä mielipiteitä eri oikeustieteilijöiden välillä, eikä siten täysin yksimielisiä kantoja näihin ei ole saatavilla. Tämän lisäksi näiden tulkinta-aukkojen käsittelyä hankaloitti aiheeseen liittyvän oikeuskäytännön laaja puute. Tutkielman haasteeksi lopulta muodostui lainsäätäjän niukkasanaisuus ja täydentävän oikeuskäytännön puute, jotta tutkimuskysymykseen ja siihen liittyviin liitännäiskysymyksiin olisi voitu esittää täysin tyhjentävät vastaukset. Tutkielmassa on kuitenkin vastattu kysymyksiin tämän hetkisen tiedon valossa, mutta korostaen, että tarve tarkentavalle oikeuskäytännölle tai viranomaiskannanotolle on suuri, jotta voidaan poistaa aiheeseen liittyvät epävarmuudet.
  • Varjokari, Laura Pauliina (2017)
    Digitalisoituvassa maailmassa tiedon määrän kasvu ja liikkuvuus luovat jatkuvasti sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita. Nykyteknologialla tiedon laatuun voidaan merkittävästi vaikuttaa. Tietotulvasta on mahdollista erotella kulloisenkin tarkoituksen kannalta oleellinen ja tarpeellinen tieto. Henkilötietojen suojan merkitys on uusien teknologisten sovellusten ja käyttömahdollisuuksien maailmassa alati kasvava. Suomessa henkilötietolaki (523/1999) toteuttaa Euroopan unionin tietosuojadirektiivin jäsenvaltioille asettamat velvoitteet. Elämme kuitenkin murroksen aikaa. Uutta, yleistä tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa 25. toukokuuta 2018 lähtien, ja se korvaa vuoden 1995 tietosuojadirektiivin sekä sen kansalliseksi täytäntöön panemiseksi annetun henkilötietolain säännökset niiltä osin kuin henkilötietojen käsittely kuuluu asetuksen soveltamisalaan. Yleinen tietosuoja-asetus tuo profiloinnin käsitteen määritelmän ensimmäistä kertaa Euroopan unionin oikeuteen. Nykylainsäädännön automatisoidun päätöksen käsite voidaan nähdä profiloinnin käsitteen lähikäsitteenä. Käsitteenä profi-lointi ei kuitenkaan korvaa automatisoitujen päätösten käsitettä. Vaikka asetuksella osaltaan tähdätään profilointisääntelyn nykyaikaistamiseen, asetus sisältää vain rajoitetussa määrin profilointia koskevaa sääntelyä. Onnistuessaan profilointi hyödyttää sekä markkinoinnin kohdetta että markkinoijaa. Profiloinnilla voidaan kuitenkin tunkeutua syvälle rekisteröidyn yksityisyyden ytimeen. Profilointi voi esimerkiksi johtaa syrjintään. Altistuminen piilotetuille ja sopimattomille kaupallisille menettelyille on niin ikään yksi profiloinnin ikävistä seurausmahdollisuuksista. Se, että rekisteröity ei aina tiedä olevansa profiloinnin kohteena, on ongelmallista. Vaikka rekisteröity tietäisikin olevansa profiloinnin kohteena, hän ei välttämättä tiedä, mihin tarkoitukseen häntä koskevaa tietoa käytetään. Ongelmana voidaan nähdä myös rekisteröidyn rajalliset mahdollisuudet valvoa henkilötietojensa käsittelyä. Yleisen tietosuoja-asetuksen profilointiartiklat sisältävät paljon tulkinnanvaraisuutta. Edes profiloinnin käsitteen ei voida katsoa olevan täysin selvä ja tulkinnanvaraisuudesta vapaa. Vaikuttaisi lisäksi olevan niin, että profilointi voidaan jakaa: 1) profilointiin perustuvaan automaattiseen päätöksentekoon sekä 2) muuhun profilointiin. Ensimmäisenä mainittu profilointi on sidottu päätökseen, josta aiheutuu rekisteröidylle oikeusvaikutuksia tai joka muuten vaikuttaa rekisteröityyn merkittävästi. Jälkimmäisenä mainittu profilointi pitänee sisällään esimerkiksi rekisteröidyn seurannan. Yleisellä tietosuoja-asetuksella ei nähdäkseni aseteta yleistä profilointiin liittyvää kieltoa. Asetusta voidaan tulkita niin, että automatisoidut yksittäispäätökset, kuten profilointiin perustuvat päätökset, on kielletty. Rekisteröidyllä on niin ikään mahdollisuus kieltää profilointi suoramarkkinointia varten. Muu profilointi olisi kuitenkin joka tapauksessa sallittua. Näin ollen esimerkiksi rekisteröityjen selailu- ja ostoshistoriatietojen käsittely olisi sallittua verkkokaupan valikoiman parantamiseksi. Rekisteröity ei siis lähtökohtaisesti voi kieltää itsensä seuraamista. Tutkielmassa tarkastellaan myös sähköisen suoramarkkinoinnin käsitteen sisältöä. Nähdäkseni kohdennettu Internet-markkinointi on yleisen tietosuoja-asetuksen myötä katsottava sähköiseksi suoramarkkinoinniksi. Näin ollen rekisteröidyllä olisi teoriassa mahdollisuus kieltää esimerkiksi hänelle sosiaalisen median palveluissa kohdistettu mainonta. Tähän liittyy kuitenkin kysymys rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välillä mahdollisesti vallitsevasta selkeästä epäsuhdasta, jota tutkielmassa myös käsitellään. Yleisen tietosuoja-asetuksen automatisoituja yksittäispäätöksiä koskeva 22 artikla on tutkimuskysymyksen osalta merkityksellinen. Artikla soveltuu vain silloin, kun kaikki artiklassa mainitut edellytykset ovat käsillä. Koska mainittuja edellytyksiä ei kuitenkaan ole asetuksessa määritelty, eikä oikeuskäytäntöä tietosuojadirektiivinkään ajalta ole, artiklan sääntelytehon tehokkuutta on vaikea arvioida. Säännöksen rikkomista ei liioin ole sanktioitu. Näin ollen säännöksen merkitys voitaneen nähdä myös symbolisena.
  • Pekkala, Amanda (2022)
    Yleisen tilan pitäjä on vastuussa vahingoista, joita tilan turvallisuuspuutteista aiheutuu. Tässä tutkielmassa yleisellä tilalla tarkoitetaan sellaista rakennetussa ympäristössä sijaitsevaa tilaa tai aluetta, joka on tarkoitettu yleisön käyttöön. Yleisen tilan pitäjän vastuun on katsottu kuuluvan niin sanotun korostetun huolellisuusvelvollisuuden alueelle. Toimintamuodon on katsottu jäävän jossain määrin sopimus- ja deliktivastuun sekä toisaalta myös tuottamusvastuun ja ankaran vastuun välimaastoon. Tutkielmassa tarkastellaan lähemmin sitä, millaiseksi yleisen tilan pitäjän vahingonkorvausvastuu tiloissa tapahtuvista vahingoista muodostuu. Vastuun sisällön ja laajuuden määrittäminen edellyttää vastuumuodon ja vastuuperusteen määrittämistä. Tutkielmassa tarkastellaan vastuun henkilöllisiä ulottuvuuksia sekä sitä, millaista huolellisuutta yleisen tilan pitäjältä voidaan edellyttää. Vahingonkorvausvastuun sisällön ja laajuuden määrittämiseksi tarkastellaan lisäksi, kummalle vahingonkorvausprosessin osapuolelle todistustaakka asetetaan ja millaista näyttöä osapuolilta vaaditaan. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan vastuuta tilojen rakenteellisten turvallisuuspuutteiden aiheuttamista vahingoista. Aiheen ulkopuolelle rajataan esimerkiksi sääolosuhteiden aiheuttamat liukastumisvahingot sekä lumen ja jään putoamisesta aiheutuvat vahingot. Tutkielmassa havaitaan, että vastuu tilan turvallisuuspuutteiden aiheuttamista vahingoista näyttäytyy tilan pitäjän kannalta eri tavoin riippuen siitä, onko vahinko seurausta tilan rakenteissa olevasta viasta tai puutteesta vai muusta seikasta, kuten säännöllisen kunnossapitotoimenpiteen laiminlyönnistä. Kiinteistön tai rakennuksen rakenteissa olevasta viasta tai puutteesta aiheutuvia vahinkoja arvioidaan muita vahinkoja ankarammin. Tästä johtuen kiinteistön omistajan vahingonkorvausvastuu muodostuu pääsääntöisesti muun tilassa toimivan tahon korvausvastuuta ankarammaksi.
  • Talman, Ilari (2019)
    Tutkielmassa käsitellään OK 7 luvun 3 §:n yleisen turvaamistoimen näyttökynnystä immateriaalioikeudellisissa riita-asioissa. Tutkimuskysymyksenä on ensinnäkin selvittää, kuinka korkeaa näyttökynnystä OK 7:3:n mukaiseen yleiseen turvaamistoimeen on suomalaisessa oikeuskäytännössä perinteisesti sovellettu. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää, mahdollistaako OK 7:3:n yleinen turvaamistoimi oikeudenhaltijalle, sellaisena kuin sen näyttökynnystä on markkinaoikeuden vuosien 2013-2018 oikeuskäytännössä tulkittu, tehokkaan ennakollisen oikeussuojakeinon immateriaalioikeuden loukkauksissa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan lopulta kysymykseen siitä, mikä on ollut ennakollisen oikeussuojan tosiasiallinen saatavuus markkinaoikeuden oikeuskäytännössä. Tutkielmassa käytetty oikeustapausaineisto koostuu korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuista ja viidestätoista markkinaoikeuden yleistä turvaamistoimea koskevasta ratkaisusta ja niihin liittyvistä oikeustapauksista. Näyttökynnyksen kriittiseksi tarkastelemiseksi, tutkielmassa käydään läpi, minkälaisia teoreettisia ja käytännöllisiä ratkaisumalleja näytön arviointiin on oikeuskirjallisuudessa ehdotettu ja miten summaarinen turvaamistoimiprosessi eroaa näytön arvioinnin osalta itse pääasiaprosessista. Samalla esitellään ne lähtökohdat, jotka tekevät turvaamistoimiprosessista pääasiasta erillisen prosessilajin. Tutkielmassa pyritään tuomaan esiin ne oikeuskirjallisuudessa esitetyt näkökulmat, joilla on katsottu olevan merkitystä turvaamistoimen myöntämisedellytyksiä arvioitaessa ja antamaan omia tulkintasuosituksia siitä, minkälaisia immateriaalioikeudellisia ja prosessioikeudellisia näkökohtia tulisi jatkossa ottaa huomioon. Väliaikaisiin, ennakkoturvaaviin kieltotuomioihin, on ainakin vanhemman oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön valossa suhtauduttu varauksellisesti. Niitä on katsottu myönnettävän harvoin ja korkeilla vaatimuksilla, erityisesti immateriaalioikeudellisissa asioissa. Suomea velvoittavaan TRIPS-sopimukseen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2004/48/EY teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamisesta kuitenkin sisältyy ns. tehokkuusperiaate, joka edellyttää että oikeudenhaltijoilla on käytettävissään tehokkaita oikeussuojakeinoja jo turvaamistoimivaiheessa. Tosiasiassa, kuten korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntö ja markkinaoikeuden yksinomaista toimivaltaa edeltänyt alioikeuskäytäntö osoittaa, immateriaalioikeudellisiin turvaamistoimiin on sovellettu verrattain vaikeasti täytettäviä näyttövaatimuksia, joka on omiaan johtamaan oikeudenhaltijan tehokkaan kielto-oikeuden korvautumiseen jälkikäteisellä vahingonkorvausoikeudella mahdollisesti pitkän ajan kuluttua. Korkean näyttökynnyksen soveltaminen voi vaarantaa prosessin summaarisen luonteen ja on ongelmallista erityisesti immateriaalioikeuksien kohdalla, joiden loukkaamisen toteennäyttäminen on jo lähtökohtaisesti vaikeaa eikä oikeudenhaltijan ole usein mielekästä hakea muuta kuin kieltoa. Tutkittaessa markkinaoikeuden oikeuskäytäntöä suhteessa korkeimman oikeuden määrittämiin linjoihin, voidaan todeta, että huolimatta kasvaneista viittauksista TRIPS-sopimuksen mukaiseen tehokkuusperiaatteeseen ja EPC:iin, immateriaalioikeudellisen ennakollisen kieltotuomion saaminen on edelleen vaikeaa, erityisesti ns. kiperissä tapauksissa, joissa loukkaus on kiistetty ja turvaamistoimi johtaisi etukäteisnautintaan. Tämä korostuu erityisesti patenttiturvaamistoimissa, joissa turvaamistoimen saaminen ekvivalentin loukkauksen perusteella näyttää olevan vaikeaa. Turvaamistoimen saaminen ns. kiperissä tapauksissa näyttää vaativan hakijalta esimerkiksi ulkomaista patentin suojapiiriä koskevaa vahvistustuomiota tai patentin pitämistä analogiamenetelmäpatenttina, jolloin käännetty todistustaakka soveltuu. Tavaramerkkiasioissa markkinaoikeuden suorittama haittavertailu havaittiin tehokkuusperiaatteen toteutumisen kannalta tietyiltä osin ongelmalliseksi. Markkinaoikeuden ratkaisukäytäntö noudattelee vallitsevaa materiaalista lähestymistapaa, jonka mukaan haittavertailu tulee suoritettavaksi vasta mikäli vaade- ja vaaraedellytyksen katsotaan täyttyneen, eikä vaade-edellytyksen näyttökynnystä asetettaessa oteta huomioon yksittäistapauksellisia seikkoja tehden siitä ainakin näennäisesti joustamattoman. Vaikka puhdasta avointa harkintaa tai näyttöenemmyysperiaatteen omaksumista ei niihin liittyvien ongelmien vuoksi voidakaan turvaamistoimiasioissa suositella, korkeahkona pidettävän etukäteisnautintaa koskevan näyttökynnyksen tasapainottamiseksi kirjoittaja suosittaa jatkossa tiettyjen avoimen harkinnan mukaisten näkökulmien huomioonottamista.
  • Salo, Outi (2016)
    Yleisten oikeusperiaatteiden ja perusoikeuksien painoarvo on kasvanut eurooppaoikeudessa jatkuvasti. Tuomioistuin on perustanut unionin oikeutta dynaamisesti kehittävät ratkaisunsa nimenomaan yleisille oikeusperiaatteille. Yleisten oikeusperiaatteiden ja perusoikeuksien merkitys on kasvanut viimeaikaisessa oikeuskäytännössä entisestään. Mangold-tapauksessa kehitetty yleisen ikäsyrjinnän oikeusperiaatteen horisontaalista vaikutusta koskeva oppi on vahvistettu tuoreessa oikeuskäytännössä. Toisaalta myös EU:n perusoikeuskirjan sitova vaikutus Lissabonin sopimuksen myötä on tuottanut runsaasti uutta oikeuskäytäntöä perusoikeuksien horisontaalisuhteista. Tutkimuksellinen jännite syntyy vertailusta Römer-tapaukseen, jossa tuomioistuin kielsi sukupuoliseen suuntautumiseen perustuvan syrjinnän aseman yleisenä oikeusperiaatteena.
  • Peltomäki, Tommi (2019)
    Kansainvälisessä verotuksessa kaksinkertaista verotusta poistetaan valtioiden välisillä verosopimuksilla. Suomen verosopimukset pohjautuvat OECD:n malliverosopimukseen. Veronvälttämisen ja voitonsiirtojen vastaisen BEPS-hankkeen suositusten seurauksena viimeisimpään eli vuoden 2017 malliverosopimukseen on otettu mukaan veronkiertoa estäviä sopimusmääräyksiä, mukaan lukien artiklan 29(9) veronkiertoa estävä yleislauseke. Tällä yleisellä veronkiertolausekkeella pyritään estämään kaikenlainen verosopimusetujen väärinkäyttö, jolla pyritään saamaan verosopimusten tarkoituksen vastaisia veroetuja. Vaikka malliverosopimuksen yleinen veronkiertolauseke on uusi, on ongelmaan pystytty puuttumaan aikaisemminkin verosopimusetujen väärinkäytön kiellon periaatetta soveltamalla, tai usein myös kansallisia veronkiertolausekkeita soveltamalla. Malliverosopimuksen yleinen veronkiertolauseke ei välttämättä muutakaan vallitsevaa oikeustilaa merkittävästi. Se kuitenkin selventää tilannetta vahvistamalla jo aiemmin sovelletut vakiintuneet periaatteet. Suomella on tällä hetkellä voimassa 76 laajaa verosopimusta. Verosopimuksia ei päivitetä kovinkaan usein, vaikka malliverosopimus muuttuisikin. Monet verosopimukset ovat kymmeniä vuosia vanhoja, ja tästäkään syystä eivät sisällä yleistä veronkiertolauseketta tai välttämättä mitään muutakaan veronkiertoa estävää normistoa. Suomen verosopimuksista yleinen veronkiertolauseke on sovellettavissa vasta muutamaan sopimusvaltioon. Tilanne kuitenkin tulee muuttumaan nopeasti MLI-yleissopimuksen tullessa voimaan. Kyseisen monenkeskisen yleissopimuksen tarkoituksena on nimenomaan se, että sopimusvaltioiden verosopimuksiin voidaan joutuisalla aikataululla soveltaa BEPS-hankkeen suositusten mukaisia veronkiertoa estäviä toimia. Suomen verosopimuksista suurimmassa osassa on mainittu yhdeksi tarkoitukseksi veronkierron estäminen, tai sopimuksessa jopa on tähän liittyen erityisiä määräyksiä, mutta on vielä useita verosopimuksia, joissa mitään veronkierron estämistarkoitusta ei ole mainittu. Tällaisiin sopimuksiin ei välttämättä voida soveltaa kansallisia veronkiertoa estäviä normeja tai yleisiä periaatteita sopimusetujen väärinkäytöstä. Veronkierron torjunnan näkökulmasta erityisesti tällaiset verosopimukset tulisi pyrkiä saamaan yleisen veronkiertolausekkeen piiriin, joko MLI-sopimuksen kautta tai päivittämällä itse verosopimuksiin viimeisimmän malliverosopimuksen mukaiset veronkiertoa estävät määräykset. Veronkiertämistä estävän normiston kehittelyn sijaan suositeltavampaa voisi olla puuttua niihin verosopimusten ja verojärjestelmien ominaisuuksiin, jotka mahdollistavat verojen välttelyn. Jos valtioiden välillä veropohjat olisivat yhdenmukaisemmat tai jos verosopimusten edut olisivat nykyistä yhdenmukaisemmat, veronkiertomahdollisuudetkin vähenisivät merkittävästi ja myös tarve moninaisille veronkiertoa estäville normeille.
  • Ala-Louko, Annamari (2015)
    Yleishyödyllisillä taloudellisilla palveluilla (services on general economic interest, SGEI-palvelut) tarkoitetaan taloudellisen toiminnan muodossa tarjottavia palveluita, jotka kasvattavat yhteiskunnan ja sen kansalaisten yhteistä kokonaisetua. Palveluiden erityispiirteenä on, ettei niiden tuottaminen ole aina markkinoiden lainalaisuuksien valossa kannattavaa toimintaa ainakaan niiltä vaadittavilla laatuedellytyksillä ja hinnoilla. Julkinen valta suojaa tämän vuoksi palveluiden tuottamista esimerkiksi myöntämällä niiden tarjoajille suoraa taloudellista tukea tai rajoittamalla niiden kohtaamaa kilpailua. Yleishyödyllisten taloudellisten palveluiden suuri yhteiskunnallinen ja taloudellinen merkitys on tunnustettu laajalti Euroopan unionissa ja sen jäsenvaltioissa, mutta niiden suojaaminen kilpailulta aiheuttaa usein jännitteitä unionin kilpailutavoitteiden ja yleisen edun tavoitteiden välillä. Näitä jännitteitä on pyritty purkamaan SEUT 106(2) artiklassa, jossa sallitaan kilpailusäännöistä poikkeaminen siinä laajuudessa, kun se on tarpeen yleishyödyllisten taloudellisten palveluiden tarjoamisen turvaamiseksi. Tässä tutkielmassa arvioidaan SEUT 106(2) artiklaa poikkeuksena EU:n kilpailusäännöistä. Tarkastelun kohteena on erityisesti artiklan suhde määräävän markkina-aseman väärinkäytön kieltoa koskevaan SEUT 102 artiklaan ja jäsenvaltion vastuuta julkisista ja yksin- tai erityisoikeudella toimivista yrityksistä koskevaan SEUT 106(1) artiklaan. Tutkielmassa selvitetään SEUT 106(2) artiklan soveltamisen edellytykset, analysoidaan niiden tulkintaan vaikuttavia seikkoja ja arvioidaan tältä pohjalta yleisen edun ja kilpailutavoitteiden keskinäistä suhdetta. Lisäksi tutkielmassa pyritään yleisemmällä tasolla systematisoimaan edellä mainittujen artiklojen suhdetta toisiinsa. Arviointi perustuu ensisijassa EU:n tuomioistuimen oikeuskäytäntöön ja komission ratkaisukäytäntöön, oikeuskirjallisuuteen ja komission virallismateriaaleihin. SEUT 106(2) artiklalla todetaan olevan kaksi pääasiallista soveltamisedellytystä: ensinnäkin kyseessä tulee olla yleishyödyllistä taloudellista palvelua tarjoavan yrityksen ja toiseksi kilpailusääntöjen soveltamisen tulee estää tätä yritystä hoitamasta sille uskottua palveluita koskevaa erityistehtävää. Kolmantena edellytyksenä on lisäksi, ettei kaupan kehitykseen vaikuteta unionin tavoitteiden kanssa ristiriidassa olevalla tavalla. Ensimmäisen edellytyksen osalta havaitaan, että jäsenvaltioilla on laaja harkintavalta yleishyödyllisten taloudellisten palveluiden määrittelyssä. Tälle harkintavallalle on asetettu rajat EU:n tuomioistuimen oikeuskäytännössä kehitetyillä vähimmäisedellytyksillä, joiden todetaan kuitenkin olevan keskenään päällekkäisiä ja luonteeltaan muodollisia. Toisen edellytyksen osalta käy ilmi, että artiklaa on sovellettu tyypillisesti yksinoikeuden myöntämistä ja sen laajentamista koskeviin tilanteisiin. Molemmissa tapausryhmissä artiklan tulkintaan vaikuttavat omat tekijänsä. Kolmas edellytys ei ole juurikaan saanut huomiota oikeuskäytännössä. Sekä yleishyödyllisten taloudellisten määrittelyn että SEUT 106(2) artiklan soveltamisen huomataan olevan joustavaa. Artiklaa katsotaan voivan soveltaa suoraan sekä SEUT 102 artiklaan että SEUT 106(1) artiklaan, ja sen todetaan toimivan erityisesti välineenä soveltaa kilpailusääntöjä tapauskohtaisesti sellaisiin palveluihin, jotka ovat ominaispiirteidensä vuoksi yksityisen ja julkisen toiminnan rajamaastossa. Yksinoikeuksien myöntämisen havaitaan olevan kehittymässä sinällään kielletyksi muualla kuin yleishyödyllisten taloudellisten palveluiden alalla.