Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kinnunen, Sofia (2020)
    Aggressiivisen verosuunnittelun ja veron kiertämisen torjunnasta on 2010-luvulla noussut merkittävä tavoite niin Euroopan unionissa kuin sen jäsenvaltioissa. Tehostettujen toimien taustalla vallitsee jäsenvaltioiden veropohjien rapautuminen, sillä yritysten harjoittamat aggressiiviset verosuunnittelurakenteet ovat vähentäneet merkittävästi valtioiden verotuloja, mikä puolestaan on suoraan vaikuttanut julkisten palveluiden rahoittamiseen jäsenvaltioissa. Euroopan unionin uuden sääntelyn avulla halutaan entisestään lisätä läpinäkyvyyttä ja tietojenvaihtoa rajat ylittävistä järjestelyistä, jotta viranomaiset saisivat nopeammin tiedot haitallisista toimista, jolloin näihin toimiin pystyttäisiin viranomaisten toimesta tarttua tehokkaammin. Tutkielmassa tarkastellaan pakollista automaattista tietojenvaihtoa koskevaa neuvoston direktiiviä (EU) 2018/882, eli niin kutsuttua DAC6-Direktiiviä, sekä sen pohjalta säädettyä kansallista lainsäädäntöä. DAC6-direktiivi on jatkoa hallinnollista yhteistyötä koskevalle neuvoston direktiiville (EU) 2011/16. DAC6-direktiivillä laajennetaan tietojenvaihto uudelle tasolle, sillä direktiivillä velvoitetaan asianomaisten verovelvollisten lisäksi myös palvelun tarjoajat, eli välittäjät, raportoimaan rajat ylittävistä järjestelyistä. Vastuuta verojärjestelyistä halutaan näin ollen vierittää palvelun tarjoajien suuntaan, sillä yhä useammin yritykset käyttävät verosuunnittelussaan apuna ulkopuolisia neuvonantajia. DAC6-direktiivi ja sen pohjalta säädetty kansallinen lainsäädäntö asettavat siten erilaisia velvoitteita sekä asianomaisille verovelvollisille että palvelun tarjoajille. Tutkielma keskittyykin tarkastelemaan sääntelyllä asetettuja velvoitteita raportointivelvollisille tahoille. Sääntely on herättänyt paljon keskustelua sen tulkinnanvaraisuuden ja epäselvyyden vuoksi, minkä johdosta sääntelyn katsotaan lisäävän hallinnollista ja kustannuksellista taakkaa sen kohteena oleville toimijoille. Tulkinnanvaraisen sääntelyn pelätään lisäksi uhkaavan verotuksen oikeusvarmuutta ja ennakoitavuutta. Tutkielman tarkoituksena on siten pohtia sääntelyllä sen kohteille asetettuja velvoitteita oikeusvarmuuden näkökulmasta sekä lisäksi sääntelyä peilataan oikeudenmukaisuuden valossa, ottaen samalla huomioon raportointivelvollisella taholla olevat perustellut odotukset hyvän verojärjestelmän vaatimusten toteutumisesta. Tutkielman aihetta lähestytään ensisijaisesti oikeusdogmatiikan, eli lainopin näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimuskysymyksiä tarkastellaan myös veropoliittisesta näkökulmasta, sillä lainsäädännön oikeusvarmuus ja ennakoitavuus ovat keskeinen osa hyvän verojärjestelmän vaatimuksia.
  • Rinne, Eveliina (2022)
    Euroopan komissio julkaisi helmikuussa 2022 ehdotuksen datasäädökselle, jonka tarkoituksena on ratkaista ne oikeudelliset, taloudelliset ja tekniset juurisyyt, jotka ovat johtaneet siihen, että esineiden internetiin yhdistettyjen tuotteiden tuottama teollinen data on jäänyt täydessä potentiaalissaan hyödyntämättä unionin alueella. Asetusehdotus varmentaa sen, että käyttäjillä on unionin alueella pääsy tällaisten tuotteiden ja siihen liittyvien palvelujen tuottamaan dataan sekä käyttäjillä on lisäksi vapaus käyttää tällaista dataa haluamallaan tavalla, kuten esimerkiksi jakaa sitä kolmannelle osapuolelle hyödynnettäväksi. Komissio on nimittäin esittänyt, että yksi merkittävä syy teollisen datan hyödyntämättömyydelle on se, että esineiden internetiin yhdistettyjen tuotteiden ja siihen liittyvien palvelujen valmistajat, eli niin sanotut datan haltijat, tyypillisesti teknisen suunnittelun valvonnan kautta määrittävät, mitä dataa erinäinen tuote tai palvelu tuottaa ja ketkä siihen pääsevät käsiksi. Asetusehdotus pyrkii siten siihen, että unionin datamarkkinat vapautuisivat niin, että tällaisen tuotteen tai siihen liittyvän palvelun tuottaman datan arvo jakautuisi tasapuolisemmin sen eri toimijoiden kesken. Asetusehdotus pyrkii kuitenkin myös samalla säilyttämään kannustimet investoida menetelmiin tuottaa tällaisesta datasta arvoa, vaikka sitä velvoitettaisiin jakamaan hyödynnettäväksi käyttäjille sekä mahdollisesti myös kilpaileville kolmansille osapuolille. Lähtökohtaisesti tästä tavoitteiden välisestä konfliktista on muodostunut tutkielman päätutkimuskysymys, joka on "Miten komission asetusehdotuksen tavoitteet toteutuvat, jos se tulee voimaan sellaisenaan ehdotetun asetuksen mukaisen datan vallitsevaan kansalliseen lakisääteiseen ja sopimusoikeudelliseen oikeustilaan?" Tutkielman päämääränä on siten oikeusdogmaattisesti selvittää, ottaako asetusehdotus riittävällä tavalla huomioon valmistajien ja muiden datan haltijoiden kannustimet, eli toisin sanoen intressit suojata erinäisen tuotteen tai siihen liittyvän palvelun tuottamaa teollista dataa. Komissio on nimittäin nostanut esille, että teollis- ja tekijänoikeudet sekä liikesalaisuuden suoja voivat soveltuessaan asettaa tietyt rajat valmistajan tai muun datan haltijan velvollisuudelle asettaa ehdotetun asetuksen mukainen data saataville käyttäjille sekä mahdollisesti myös kilpaileville kolmansille osapuolille. Ei ole kuitenkaan kansallisesti itsestään selvää, suojaa teollis- ja tekijänoikeudet sekä liikesalaisuuden suoja ehdotetun asetuksen mukaista dataa, minkä takia tutkielman ensimmäinen alatutkimuskysymys on "Suojaako teollis- ja tekijänoikeudet sekä liikesalaisuuden suoja kansallisesti ehdotetun asetuksen mukaista dataa, ja millä tavalla asetusehdotus suhtautuu niihin?" Komissio on lisäksi esittänyt, että yksityisoikeudelliset säännöt ovat keskeisessä asemassa ehdotetun asetuksen mukaisen datan jakamisessa toiselle osapuolelle hyödynnettäväksi. Lähtökohtaisesti kansallinen sopimuskäytäntö on kuitenkin hajanainen, sillä tyypillisesti erinäisestä teollisesta datasta on sovittu standardimuotoisten salassapitoehtojen kautta tai vasta viime vuosina lanseerattujen erillisten tällaista dataa koskevien mallisopimusehtojen kautta, jonka takia tutkielman toinen alatutkimuskysymys on "Suojaako standardimuotoiset salassapitoehdot tai erilliset datalle luodut mallisopimusehdot kansallisesti ehdotetun asetuksen mukaista dataa, ja millä tavalla asetusehdotus suhtautuu niihin?" Tutkielmassa esitetään johtopäätökseksi, että tavoite säilyttää kannustimet investoida toteutuu heikosti, sillä lähtökohtaisesti kansallisesti teollis- ja tekijänoikeudet sekä liikesalaisuuden suoja eivät tyypillisesti suojaa ehdotetun asetuksen mukaista dataa, eikä kansallinen sopimuskäytäntö ole kehittynyt suojaamaan tällaista dataa.
  • Olsson, Onni (2021)
    The growing volume and importance of data have benefited consumers in the form of new technological innovations. By collecting large amounts of data, big technology companies have been able to improve their services, for example through machine learning and artificial intelligence, but at the same time they have limited competition in the digital markets. The characteristics of digital markets, such as network effects and the tipping effect, have allowed Google, Amazon, Facebook and Apple, among others, to become gatekeepers of their respective markets. The concentration of data to a few companies has made it difficult for smaller competitors to develop competitive products and services and may have effectively prevented them from entering the market. To address this imbalance, it has been proposed, inter alia, to impose data sharing obligations on gatekeeper firms. The aim of my thesis is to assess what kind of competition remedy data sharing could be in the digital markets. For example, a data sharing obligation could be imposed under the so-called essential facilities doctrine (EFD) where a dominant company refuses to provide data to a competitor in an adjacent market. The doctrine was originally developed in the United States and has been applied mainly to physical infrastructures. The sharing obligation is assessed based on criteria developed in the case law. The criteria assess the impact of the refusal to supply on competition in the adjacent market, the objective justification for the refusal, the indispensability of the facility and the impact of the refusal on technological development. The application of the criteria in the digital markets has proved challenging, leading to calls for the abandonment of the doctrine and the development of a new set of criteria better suited to the digital markets. In addition, the imposition of an obligation to share data has been seen as posing practical problems, for example in terms of data protection and data portability. In my thesis, I have examined various alternative methods that could be used in addition to or instead of the doctrine. The ability of the competition authorities to intervene in the activities of companies in a gatekeeper position on the dynamic and fast-paced digital markets has been questioned. Also, it has been suggested that legislative solutions would be a more effective way of imposing data sharing obligations. The case law and literature analysed in the thesis show that the role of competition authorities, especially in the current transition phase, is crucial. The evidence also shows that data sharing is practically possible, as long as companies are required to comply with data protection legislation and to enable data portability when imposing data sharing obligations. One of the tools used by competition authorities is the EFD. Despite the criticisms it has received, the material in the thesis demonstrates the usefulness of the EFD also in the competition law of the digital markets. However, its use requires a more flexible application of the doctrine and a consideration of the specific characteristics of digital markets, such as the versatile possibilities of data usage.
  • Terhonen, Amanda (2023)
    Komissio esitti helmikuussa 2022 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi datan oikeudenmukaista saatavuutta ja käyttöä koskevista yhdenmukaisista säännöistä (datasäädös). Datasäädöksen tavoitteena on edistää datan käyttöä ja saatavuutta EU:ssa. Datasäädöksen säännöksiä sovelletaan niin kutsuttuun teolliseen dataan sekä henkilötietoihin. EU:ssa on sitouduttu korkeaan henkilötietojen suojan tasoon. Yleinen tietosuoja-asetus sisältää säännöt luonnollisten henkilöiden suojelulle henkilötietojen käsittelyssä. Tutkielmassa vastataan ensin kysymyksiin mitkä ovat yleisen tietosuoja-asetuksen ja EU:n uuden datasäädöksen tavoitteet ja vuorovaikutus. Datasäädöksellä ei poiketa tietosuoja-asetuksen säännöksistä, joiden katsotaan tutkielmassa täydentävän datasäädöstä Euroopan datastrategian tavoitteiden valossa. Tietosuoja-asetuksen ja datasäädöksen tavoitteiden voidaan kuitenkin katsoa olevan jännitteiset. Koska datasäädöksen lainsäädäntöprosessi on tutkielmaa kirjoittaessa kesken, tutkielmassa otetaan kantaa säädöstekstiin ja esitetään myös de lege ferenda -tyylisiä kannanottoja erityisesti yleisen tietosuoja-asetuksen valossa. Tutkielman tarkoituksena on toiseksi tunnistaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvät velvollisuudet, jotka julkisen sektorin toimijan ja yksityisen sektorin datan haltijan on erityisesti huomioitava datasäädöksen V luvun tilanteessa, jossa yksityisen sektorin datan haltija asettaa julkisen sektorin saataville henkilötietoja poikkeuksellisen tarpeen tilanteessa. Tutkielmassa tehdään muun muassa johtopäätös, että datasäädöksen V luvun tilanteessa on lähtökohtaisesti kysymys kahden erillisen rekisterinpitäjän välisestä tietojen luovutuksesta.
  • Hämäläinen, Rasmus (2024)
    The purpose of age verification under the GDPR is to verify whether a child is old enough to give a valid consent for the processing of their personal data. Article 8 of the GDPR includes a requirement for age verification but Articles 24(1) and 25(1) of the GDPR, for example, define how age verification must be implemented to ensure effectiveness and appropriateness. The study, for the first time, employs the legal dogmatic method to analyze how age verification is systematically interpreted in the video game environment. The study proposes that age verification is the most critical aspect of Article 8 due to the dependencies of age verification on other key elements of the article. The study further proposes that in the implementation of age verification, the data controller’s risk assessment determines how the age verification mechanism should be selected. Additionally, it is argued that demonstrating the effectiveness of age verification (accountability) is influenced by both the data controller’s and supervisory authority’s capabilities and willingness. The study also investigates through empirical research how age verification and access to video games are implemented in different video games. The examination reveals especially that access to the investigated video games is easy for individuals of any age and if age is verified, it is done through self-declaration.
  • Keller, Milla (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkilötietojen käsittelijän vastuuaseman muuttumista EU:n tietosuoja-asetuksen (asetus 2016/679) myötä. Olennainen osa käsittelijän vastuista määräytyy rekisterinpitäjän ja tietojenkäsittelijän välisen tietojenkäsittelysopimuksen perusteella, joten tutkimuskysymyksistä toinen keskittyy tarkastelemaan tietojenkäsittelysopimuksiin kohdistuvia muutospaineita. Metodina tutkielmassa on lainoppi. Koska tutkielman painopisteenä on nimenomaan tietosuoja-asetuksen tulkinta, pyrkii tutkielma pysymään pääasiallisesti EU-oikeuden tasolla. Lisäksi tutkielmaa varten on haastateltu noin kahtakymmentä tietosuoja-asiantuntijaa, tarkoituksena saada parempi kuva tietojenkäsittelysopimusten nykytilasta ja mahdollisia suuntaviivoja kehitystarpeille. Vertailun lähtökohtana tutkielmassa on tietosuoja-direktiivin (direktiivi 95/46/EY) ja siitä johtuvien kansallisten lakien tietojenkäsittelijää koskevat säännökset. Direktiivistä johtuvat, henkilötietojen käsittelijää koskevat velvoitteet löytyvät direktiivin artikloista 16 ja 17, joissa säädetään yleisluontoisella tasolla käsittelijän velvollisuudesta noudattaa rekiste-rinpitäjän ohjeita sekä tietojenkäsittelysopimuksen tekemisestä. Tutkielmassa huomautetaan lyhyesti, että näiden artiklojen kansallisessa implementoinnissa löytyy eroja jäsenvaltioiden välillä, mutta lähtökohtaisesti tietojenkäsittelijän vastuuasema direktiivin mukaan on tähän mennessä ollut selkeästi rekisterinpitäjän asemasta riippuvainen ja sille alisteinen. Tietojenkäsittelijän velvoitteiden tunnistaminen tietosuoja-asetuksesta vaatii asetuksen huolellista lukemista ja tulkitsemista. Tässä tutkielmassa käsittelijän velvoitteet on ensinnäkin jaettu suoriin ja epäsuoriin velvollisuuksiin, lisäksi käsittelijällä on velvollisuus avustaa rekisterinpitäjää tietyissä rekisterinpitäjän velvoitteiden toteuttamisessa. Suorat velvoitteet käyvät ilmi suoraan kyseisistä artikloista, missä tietojenkäsittelijä on mainittu rekisterinpitäjän ohella velvoitteen kohteena. Epäsuorat velvoitteet puolestaan ovat luettavissa artikloista, joissa tietojenkäsittelijää ei nimenomaisesti mainita ja joihin ei muissakaan käsittelijää koskevissa artikloissa viitata, mutta jotka koskevat henkilötietojen lainmukaista käsittelyä siinä määrin perustavalla tavalla, että käytännössä käsittelijä voi joutua ottamaan myös kyseiset artiklat toiminnassaan huomioon. Tämä voi johtua kehittyvästä markkinakäytännöstä, taikka käsittelijälle tietojenkäsittelysopimukses-sa annetusta ohjeistuksesta. Toiseksi käsittelijän velvoitteita on tarkasteltu tutkielmassa eri vastuutyyppien pohjalta. Vastuutyypeiksi on eroteltu vahingonkorvausvastuu rekisteröityjä kohtaan, sopimusperusteinen vahingonkorvaus rekisterinpitäjä-käsittelijä-suhteessa, vastuu hallinnollisista sanktioista sekä rikosvastuu. Suurimmat muutokset lainsäädännön osalta kohdistuvat käsittelijän vahingonkorvausvastuuseen rekisteröityjä kohtaan sekä hallinnollisiin sanktioihin. Asetuksessa on viitattu selkeästi molempien vastuutyyppien kohdalla, minkä säännöksien rikkomisesta käsittelijä voi joutua vahingonkorvaus- tai sanktiovastuuseen. Lisäksi asetuksessa on säädetty, että käsittelijän vahingonkorvausvastuu tai vastuu hallinnollisesta sanktiosta voi myös aiheutua siitä, että käsittelijä on rikkonut rekisterinpitäjän antamia kirjallisia ohjeita. Tutkielmassa pohditaan, kuinka rekisterinpitäjä ja henkilötietojen käsittelijä voivat tässä uudessa lainsäädännöllisessä tilanteessa sopia vahingonkorvausvastuun jakautumisesta enää keskenään, vai onko kyseisenlaisille sopimuslausekkeille ylipäätään enää tarvetta. Tietojenkäsittelysopimuksista säädetään tietosuoja-asetuksen artiklassa 28. Verrattuna tietosuojadirektiivin asettamiin vaatimuksiin artikla 28 on huomattavasti yksityiskohtaisempi, jättäen kuitenkin tulkinnanvaraa yrityksille vaatimusten toteuttamisessa. Tutkimusta varten tehdyissä haastatteluissa kävi ilmi, että suuri osa artiklan 28 vaatimuksista on ollut osa markkinakäytäntöä jo ennen kuin kaikki kansalliset henkilötietolait ovat tätä vaatineet. Tämä koskee kuitenkin lähinnä suuryrityksiä; pienemmissä yrityksissä, joissa tietosuoja-asiat eivät ole olleet suuren huomion kohteena, tilanne on toinen. Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että tietojenkäsittelysopimuksien lausekkeet tulevat yksityiskohtaistumaan, koska niillä on suora vaikutus vastuun jakautumiseen sekä vahingonkorvauksen että sanktioiden osalta.
  • Wels, Marina (2023)
    Datan yhteiskunnallinen merkitys on korostunut entisestään, ja datan määrän lisääntyminen on viime vuosina muuttanut niin taloutta kuin yhteiskuntaa. Datan merkitys nyky-yhteiskunnalle on itse asiassa niin merkittävä, että tämänhetkinen digitaalinen kehitys nimitetään neljänneksi teolliseksi vallankumoukseksi. Dataa syntyy nykyään etenkin esineiden internetiin (eng. ”Internet of Things”) liitettyjen laitteiden toiminnan seurauksena, mikä on kasvattanut datan määrää huomattavasti. Samalla datan sääntely tärkeys on tunnustettu. Euroopan komission konkreettinen tulos tästä on eurooppalaiseen datastrategiaan perustuva ehdotus datasäädökseksi (eng. Data Act), jonka tavoitteena on parantaa datan saatavuutta sisämarkkinoilla säätämällä muun muassa eräitä datan jakamista koskevia velvoitteita. Tutkielmassa tutkitaan ensinnäkin sitä, mikä on datasäädösehdotuksen merkitys kilpailuoikeudelle, ja onko säädöksessä kyse kilpailuoikeudellisesti relevantista lainsäädännöstä. Lainsäädäntöehdotus tähtää kilpailuoikeudelle tyypillisiin tavoitteisiin, mutta ehdotuksen suhde kilpailulainsäädäntöön jää säädöksessä perustelematta. Tutkielman toinen sekä pääasiallinen tutkimuskysymys oli vuorostaan selvittää, voiko SEUT 101 artiklan kiellon ja datasäädöksen asettamien datan jakamista koskevien velvoitteiden välille syntyä ongelmallinen suhde tilanteissa, joissa säädös asettaa velvoitteen jakaa dataa. SEUT 101 artikla kieltää kilpailijoiden välisen tietojenvaihdon, kun taas datasäädösehdotus velvoittaa asettamaan liitettyjen laitteiden dataa saataville tarvittaessa myös kilpailijoille. Metodologisesti tutkielmassa on pääosin kyse de lege ferenda -tutkimuksesta, siltä osin kuin siinä arvioidaan tulevaa lainsäädäntöä ja lainopillisesta tutkimuksesta siltä osin, kuin siinä arvioidaan voimassa olevaa oikeutta. Aiheella on myös vahva kytkös teknologiaan, sillä tutkimus pohjautuu datan aiheuttamiin sääntelytarpeisiin, minkä vuoksi tutkimuksen voidaan ajatella sijoittuvan myös oikeuden monitieteiden alaan. Tutkimuksessa havaittiin, että datasäädösehdotuksella on kilpailupoliittiset tavoitteet ja sillä on vahva liityntä kilpailuoikeuteen huolimatta siitä, että tätä suhdetta ei ole perusteltu säädöksessä. Samalla se näyttää täydentävän kilpailusääntöjen perinteisiä keinoja, joita on käytetty dataan pääsemiseksi (eng. access to data) tarjoamalla vastaavasti kilpailuoikeuden ulkopuolisen keinon saada esineiden internetiin kytkettyjen laitteiden data. Tämä pääsy on merkittävä datainnovoinnin kehittämisen kannalta sekä etenkin jälleenmarkkinoiden kehittämistä silmällä pitäen. Samalla tutkimuksessa havaitaan, että datasäädöksen datan jakamista koskeva velvoite voi todella aiheuttaa tilanteita, joissa data joudutaan asettamaan kilpailijalle. Kielletyn tietojenvaihdon riskin arvioimiseksi tutkimus suuntautui arvioimaan etenkin komission suuntaviivaluonnosta SEUT 101 artiklan soveltamisesta horisontaalisiin yhteistyösopimuksiin C/2022/1159. Tässä yhteydessä havaittiin, että suuntaviivaluonnoksessa ei kuitenkaan käsitellä eikä mainita nimenomaisesti tietojen jakamista pakollisten tai vapaaehtoisten EU:n digitaalisten sääntelykehysten mukaisesti, kuten datasäädöksen nojalla. Myöskään datasäädös ei auta datan jakamisen laillisuuden arvioinnissa. Näin ollen voidaan puhua sääntelyn aukollisuudesta.
  • Leskinen, Ida (2020)
    Whistleblowing has been on legislators’ and private entities’ agenda for the past decade. EU legislators have introduced industry-specific legislation on whistleblowing and in October 2019 the EU Directive 2019/1937 on the protection of persons who report breaches of Union law (“the Whistleblowing Directive”) was formally adopted. When the Whistleblowing Directive has been implemented in Member States, all private entities with 50 or more employees are obliged to establish safe reporting channels, i.e. whistleblowing channels, for those who in their work related activities come across breaches of EU law. Moreover, companies are interested in setting up whistleblowing channels even without a statutory obligation. Whistleblowing channels are used to implement code of conducts. Through internal whistleblowing channels entities collect information on misconducts in its operations and, if necessary, conduct internal investigations based on that information. When information is collected and handled, there is likely to be processing of personal data involved which is subject to data protection legislation. In 2016 EU’s General Data Protection Regulation (“the GDPR”) entered into force setting renewed data protection framework for the entire EU. Especially more transparent processing of personal data and sharpening data subject’s informational rights was focal points in the reform. Principle of transparency and Article 14 of the GDPR provides that data subjects are informed about processing of their personal data and sources of the personal data collected. Article 14 applies where personal data is not collected directly from the data subject. On the contrary, whistleblowing channels rely on confidentiality. Without confidentiality, the protection of whistleblower and the investigation is jeopardized which can jeopardize the whole purpose of internal whistleblowing. Thus, there seems to be a contradiction between the principle of transparency and confidentiality of whistleblowing. The purpose of this thesis is to assess and determine the scope of the Article 14 of the GDPR when personal data is processed in the context of whistleblowing and to assess how principle of transparency can be reconciled to confidentiality of the whistleblowing schemes. This research is conducted by exploiting legal dogmatic method. It can be concluded that the most problematic aspects of reconciling providing information to the data subject and ensuring confidentiality of the internal investigation and keeping confidentiality of the whistleblower is the timing when the information must be provided and how precise the information shall be as well as applicability of limitations. In order to comply with the obligation set out in Article 14 and principle of transparency in the context of whistleblowing, it is reasoned to apply two-step approach. Firstly, general information shall be provided prior to taking the internal whistleblowing scheme into use and this information should be kept available to employees and other data subjects that may be reported through the whistleblowing channel. Secondly, more precise information shall be provided where something is reported through the whistleblowing channel. If providing the second set of information would jeopardize the internal investigation there are grounds to derogate from the obligation to inform on the grounds of Article 14(5)(2) as providing the information is likely to render impossible or seriously impair the achievement of the objectives of that processing. However, grounds to derogate from the obligation to provide information for purposes of protecting identity of the whistleblower cannot be found in the GDPR or in the national legislation. However, where confidentiality is provided to the data subject on the grounds of statutory obligation, this obligation to keep the identity concealed shall override interpretation that providing the source of data under Article 14 would require providing the exact source, i.e., the identity of the whistleblower. In such case shall be provided more general information. In all cases the procedural safeguards and fair handling of the matter is to be ensured and malicious reporting shall not enjoy any protection.
  • Suokko, Elisa (2017)
    This thesis is a comparative study of how the European Convention of Human Rights, the European Union and Finland protect companies’ right to privacy in unannounced competition authority inspections. More precisely, it aims to establish the current scope of companies’ right to privacy under Article 8 of the European Convention of Human Rights and to assess if the European Union and Finland meet this standard. The key points of interests are the definition of the right from the perspective of companies, the limitations it sets to competition authorities, and the safeguards required to ensure that the right to privacy is respected. Article 8 of the European Convention of Human Rights is drafted to protect natural and legal persons from arbitrary actions of public authorities. This protection takes various forms. Pursuant to the wording of the article, the right to respect to private and family life, home and correspondence is protected. The article employs concepts that at the level of everyday language seem best suited for natural persons. During the past three decades, the European Court of Human Rights has interpreted the article as granting protection also to legal persons, companies included. The concept of home has been extended to business premises and the concept of correspondence to confidential communications between a lawyer and a company client. However, the Court has reserved contracting states a wider margin of appreciation regarding the rights of legal persons. This interpretation of Article 8 of the European Convention of Human Rights entails that unannounced competition authority inspections interfere, by their nature, with companies right to respect to home and, depending of the materials under inspection, also with the right to respect to correspondence. An interference does not amount to a violation of the article, but it triggers a number of safeguards to ensure that the interference is necessary and proportionate. The European Court of Human Rights has established in its case-law that all interferences with rights protected under Article 8 should be subject to prior judicial authorization or a posteriori judicial review. Other safeguards depend on the individual circumstances of each case, but judicial review has been established as an absolute requirement. This means that in competition authority inspections, both the inspection decision and the authority measures during an inspection should be subjected to judicial review. In Finland, this is not the case. Competition Act sets out a prohibition against appeal of the inspection decision. The inspection decision and the measures taken during an inspection may be appealed only if the Finnish Competition and Consumer Authority makes a proposition of a penalty payment to the Market Court. This entails that all interferences with companies’ right to privacy under Article 8 of the European Convention of Human Rights are not subject to judicial review. As a contracting party to the Convention, Finland is under the obligation to comply with relevant interpretations of the Court. The requirement of judicial review appears to be one. The Finnish Government is preparing a reform of the Competition Act, whereby this question could be addressed as a part of the reform. The Report of the Working Group of the reform, which is addressed in this thesis, does not propose any improvements in this regard. The European Union, for its part, is not bound by the Convention. Nevertheless, the Convention still plays an important role in the European Union and it does contribute to the fundamental rights protection of companies in the European Union. This is the case particularly with Article 8 of the European Convention of Human Rights, as the fundamental right to privacy provided by Article 7 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union should correspond to that provided by the Convention. In practice, the question is more complex. Companies may subject the inspection decisions of European Commission to judicial review but the possibility to appeal inspection measures is more limited. Thereby, the European Union does not either meet the standard set out by the Article 8 of the Convention.
  • Vornanen, Petro (2023)
    Hajautettu autonominen organisaatio (DAO) on nimensä mukaisesti autonomisesti tiettyä toimintaa suorittava organisaatio, joka toimii hajautetussa verkossa. DAO tarjoaa uudenlaisen organisaatiomallin, jossa päätöksenteko tehdään sen jäsenten kesken äänioikeuksia sisältävien hallinnointitokeneiden omistusten perusteella. DAO:jen toimintaperiaate perustuu älykkäisiin sopimuksiin. Älykkäät sopimukset ovat tietokoneohjelmistoja, jotka automaattisesti toteuttavat niihin koodatut toimenpiteet tiettyjen ehtojen täyttyessä. DAO:issa ne määrittelevät muun muassa niiden säännöt, päätöksentekomekanismit ja toimintalogiikan. Tutkielma käsittelee tiettyjä yhtiöoikeudellisia piirteitä sisältäviä suhteita DAO:n jäsenten ja muiden toimijoiden välillä. Tutkielmassa tutkitaan lähdekoodin käyttöä sääntelevän lisenssin soveltumista yhtiöoikeudellisen luonteen omaavaksi valvontamekanismiksi, jolla säädellään ulkoisten operaattoreiden toimintaa. Tietokoneohjelmistoina älykkäisiin sopimuksiin liittyy myös niiden lähdekoodin lisensointia koskevat kysymykset. Lähdekoodin lisensointiin voidaan soveltaa useita eri lisensointimalleja, jotka eroavat toisistaan niiden asettamien ehtojen ja rajoitusten perusteella. Tässä tutkielmassa arvioidaan eri lisenssimallien eroja ja tutkitaan, miten lähdekoodin lisenssillä pystytään estämään ulkoisten operaattoreiden opportunistinen toiminta. Tältä osin tutkielma nojautuu immateriaalioikeuden ja sopimusoikeuden oppeihin, mutta soveltaa vahvasti myös oppeja yhtiöoikeusliitännäisestä agenttiteoriasta. Tutkielmassa tutkitaan myös DAO:n jäsenten ja oikeuksien ja velvollisuuksien kollektiiviseksi omistamiseksi perustetun oikeushenkilön (englanniksi legal wrapper) välistä suhdetta. DAO:t eivät voi puutteellisen oikeushenkilöllisyytensä vuoksi omistaa tekijänoikeutta älykkään sopimuksensa lähdekoodiin tai nostaa kannetta ulkoisen operaattorin rikkoessa lisenssiehtoja. Tekijänoikeuden kollektiivinen omistaminen on kuitenkin perusteltua oikeuskeinojen käyttämisen tehokkuuden perusteella. Näin ollen syntyy tarve erityiselle oikeushenkilöllisyyden omaavalle entiteetille, joka kollektiivisesti omistaa tekijänoikeudet DAO:n älykkään sopimuksen lähdekoodiin. Painoarvo asian tarkastelussa on DAO:n jäsenten käytössä olevien juridisten strategioiden soveltumisen tutkimisessa. Tältäkin osin tutkimus nojaa vahvasti sopimusoikeudellisiin oppeihin ja yhtiöoikeusliitännäiseen agenttiteoriaan, mutta soveltaa oppeja myös oikeusteoreettisista lähteistä.
  • Hannén, Isabella Sofia (2018)
    The transition towards greener energy- and technology solutions significantly increases the demand for critical minerals. These minerals are found in large quantities in the Area, which is the deep seabed beyond national jurisdiction. The International Seabed Authority (ISA) was established in 1994 under the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNLCOS) and its 1994 Implementing Agreement. Under UNCLOS and the 1994 Implementing Agreement, the ISA is mandated to organize, carry out and develop seabed mining in the Area. As a part of this mandate, the ISA is equipped with law making powers, through which it has adopted rules, regulations and procedures regarding mining activities. These rules, regulations and procedures are collectively referred to as the Mining Code. The Mining Code currently consists of regulations for prospecting and exploration of polymetallic nodules, polymetallic sulphides and cobalt-rich ferromanganese crusts, while a new set of regulations are being negotiated regarding the exploitation of the deep seabed. The start of commercial scale deep seabed mining is going to have significant impacts on the deep-sea and deep seabed environment, as the mining operations will remove habitats, disperse sediments in the deep water and cause noise and light pollution. This will impact the deep-sea ecosystems to an extent which is still unknown, due to lack of scientific knowledge. It is highly likely that the start of full-scale mining will result in significant loss of biodiversity. In order to address the negative consequences, the ISA is equipped with a broad environmental mandate to protect and preserve the marine environment. Environmental Impact Assessments (EIA) are a key component to implementing this mandate and is required under the Mining Code prior to conducting activities which may cause significant environmental impacts. However, the EIA process under the Mining Code is general-level and burdened with significant regulatory gaps. A major challenge to fill the regulatory gaps is the lack of knowledge of the deep-sea environment. Addressing these knowledge gaps in the exploitation regulations is crucial for protecting the deep-sea environment from significant and potentially irreversible harm.
  • Autio, Ilari (2014)
    Osakeyhtiöiden elinkaari päättyy useimmiten joko yhtiön konkurssiin tai yrityskauppaan, joiden jälkeen yhtiö joko lakkaa olemasta tai muodostaa merkittävässä määrin uuden kokonaisuuden. Yrityskaupat ovat markkinoiden suurimpia tapahtumia, joita valmistellaan ja joiden vaikutuksia selvitellään kuukausia tai jopa vuosia. Ostettavan listayhtiön osakkeenomistajien näkökulmasta olennaista on yrityskaupasta saatavan vastikkeen suuruus heidän omistuksestaan yhtiöstä. Käytännössä kyse on osakkeen markkinahintaan lisättävän preemion suuruudesta, sillä listayhtiön osakkeenomistajan oletetaan saavan osakkeistaan markkinaarvon mukaisen korvauksen, mikäli hän myy omistuksensa julkisilla arvopaperimarkkinoilla. Lähtökohtaisesti yhtiön johdon ajaessa yhtiön ja sen osakkeenomistajien etua heidän tulee pyrkiä maksimoimaan osakkeen arvo. Myös yritysvaltauksessa, normaalissa tai vihamielisessä, yhtiön johdon tulee toimia velvollisuuksiensa mukaan, jolloin osakkeen arvo maksimoidaan maksimoimalla osakkeesta maksettavan preemion määrä. Vihamielisessä yritysvaltauksessa kohdeyhtiön johto ei hyväksy ostotarjouksen tehneen yhtiön tarjousta osakkeista eikä tee yhteistyötä tarjouksen tehneen yhtiön kanssa. Syyt tähän vaihtelevat, mutta eräs merkittävänä pidetty syy tarjouksen vastustamiseen on johtajien riski menettää asemansa yhtiössä, sillä useimmissa tapauksissa kohdeyhtiön johto vaihdetaan onnistuneen yrityskaupan jälkeen. Johdon oman aseman säilyttäminen ei kuitenkaan ole johdon tehtävä ja velvollisuus, vaan sen tulisi säilyä osakkeenomistajille lojaalina huolimatta mahdollisuudesta ja uhasta menettää oma asemansa. Yritysvaltauksessa, jota kohdeyhtiön johto ei hyväksy, vastakkain asettuvat johdon henkilökohtaiset sekä yhtiön ja sen osakkeenomistajien intressit. Oikeus- ja taloustieteellisessä kirjallisuudessa on kyseenalaistettu puolustautumista vihamielistä yritysvaltausyritystä vastaan, mutta käytännössä näitä esiintyy jatkuvasti. Tämän takia on perusteltua tutkia vaihtoehtoisia puolustuskeinoja. Vihamielistä yritysvaltausyritystä vastaan voi puolustautua monin keinoin riippuen sovellettavasta lainsäädännöstä. Suosittuja keinoja ovat valtausta yrittävän yrityksen toimintamahdollisuuksien rajaaminen esimerkiksi yhtiöjärjestykseen sisältyvällä määräyksellä sekä yhtiön taloudellisen aseman uudelleenjärjestely siten, että yhtiön markkina-arvo nousee. Osakeanti nostaa yhtiön markkina-arvoa osakkeista maksettavan vastikkeen verran ilman että yhtiölle aiheutuu muita kuin osakkeiden liikkeelle laskemiseen liittyviä kustannuksia. Yhtiön markkina-arvon noustessa valtaaja joutuu usein hankkimaan ulkopuolista lisärahoitusta, mikä lisää valtauksen kustannuksia jopa siinä määrin, että valtaajan kiinnostus viedä valtaus loppuun vähenee riittävästi. Toisaalta kohdeyhtiölle ei aiheudu merkittävää tai pysyvää haittaa. Koska osakeantipuolustus täytyy toteuttaa suuntaamalla osakeanti tietyille osakkeenomistajille, sen käytössä on huomioitava osakkeenomistajien yhdenvertaisuus. Lähtökohtaisesti suunnattu osakeanti loukkaa osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta, joten sille on oltava sovellettavasta laista riippuen riittävän painava syy. Suomen osakeyhtiölaki (21.7.2006/624) ei mahdollista suunnatun osakeannin käyttämistä tilanteissa, joissa tarkoituksena on säilyttää jonkun tai joidenkin omistajien kontrolliasema. Suunnatun osakeannin käyttäminen puolustuskeinona vihamielistä yritysvaltausta vastaan voi periaatteessa kuitenkin pitää mahdollisena poikkeuksena, kunhan yhdenvertaisuusvaatimus otetaan huomioon. Vaikka osakeantipuolustus ei ole puolustuskeinoista tehokkain, se voi olla osakkeenomistajien enemmistölle houkutteleva vaihtoehto sen edullisuuden ja yhtiön toimintaa haittaamattoman vaikutuksen takia.
  • Sundman, Tobias (2018)
    På värdepappersmarknaden har information en alldeles kritisk funktion. För att handeln med värdepapper ska kunna fortgå och aktörerna vara villiga att delta i handeln krävs att information om de finansiella instrumenten finns tillgänglig. Information ligger till grund för varje handelsbeslut som fattas. Ifall rimlig information om de finansiella instrumenten inte fanns att tillgå, skulle aktörerna på marknaden inte vara villiga att bedriva handel. Endast på detta sätt, genom att information de facto finns att tillgå, kan en effektiv marknad uppnås och upprätthållas. På värdepappersmarknaden utgör informationen en fördel som innehavaren av informationen har gentemot dem som saknar motsvarande information. Eftersom information spelar en så central roll för värdepappersmarknadens funktionalitet, spelar regleringen av information och dess utnyttjande på värdepappersmarknaden en viktig roll. Det är av största vikt för marknadsaktörerna att veta var gränsen mellan tillåtet och otillåtet informationsutnyttjande går, samt att det finns fungerande normer för att förhindra marknadsmissbruk och effektiva och klara åtgärder att vidta i de fall då marknadsmissbruk är ett faktum. Då normerna som reglerar marknadsbeteendet är öppna och flexibilitetseftersträvande accentueras rättsdoktrinens och rättsdogmatikens funktion som leverantör av välmotiverade systematiseringar och tolkningsrekommendationer. Målet med denna avhandling är att systematisera och tolka definitionen av insiderinformation. Infallsvinkeln är dock inte en ”traditionell” rättsdogmatisk analys av definitionen, där varje beståndsdel ingående granskas skilt för sig. Även om ett dylikt tacklande av forskningsfrågan säkerligen vore motiverat med tanke på en fullständig analys av undersökningsobjektet, är sen sådan analys emellertid utmanande att framgångsrikt genomföra för definitionen i sin helhet på det spaltutrymme som en magisteravhandling medger. I stället tar avhandlingen avstamp i den historiska utvecklingen av insiderregleringen ur ett internationellt perspektiv. Granskningsobjektet i den kontextualiserande delen utgörs således av insiderregleringen i USA. De två primära syftena med denna infallsvinkel är dels att erbjuda läsaren en bredare kontext och en djupare förståelse för den företeelse och de koncept som diskuteras, dels att sålla fram och analysera de ideologier som ligger till grund för utvecklingen av insiderregleringen i USA. Enligt det synsätt som avhandlingen omfattar utgör ideologierna tolkningsmässiga verktyg som kan utnyttjas vid systematiseringen av den europeiska insiderregleringen och definitionen av insiderinformation. Synsättet kan motiveras bland annat med det inflytande som värdepappersmarknadsregleringen i USA haft på den europeiska regleringen. I den systematiserande delen av avhandlingen ställs definitionen av insiderinformation i den nödvändiga relationen till de definitionsstyrda normerna i den europeiska regleringen – med andra ord förbudet mot insiderhandel och röjande av insiderinformation, samt emittenters fortlöpande skyldighet att offentliggöra insiderinformation. Detta sker genom att de definitionsstyrda normernas innehåll granskas och analyseras. Analysen finner att innehållet i dessa normer är expansivt betingade. Vidare analyseras den europeiska definitionen i samklang med de tolkningsverktyg som utgörs av de ideologier som identifierades i granskningen av insiderregleringen i USA. Analysen finner på denna punkt att den egalitetsbetonade ideologi som den europeiska insiderregleringen bottnar i leder till en insiderreglering som på det hela taget är särdeles expansiv. Avhandlingen argumenterar för att definitionen av insiderinformation, för att uppnå en optimalt fungerande marknad, med fördel kan tolkas i en restriktiv riktning inom det tolkningsutrymme som medges av övriga tolkningsstyrande faktorer. Analysen av avhandlingen utmynnar i en konkret tolkningsrekommendation som framhåller att även den europeiska definitionen, i likhet med andra på detta område betydande jurisdiktioner (såsom USA och Australien), kan systematiseras så att den primärt består av ett krav på att informationen inte är allmänt tillgänglig (monopolistisk) och att den är väsentlig. Informationens monopolistiska natur utgör enligt avhandlingens systematisering en tillgänglighetsdimension, varvid den gemensamma nämnaren för de tre övriga kriterierna i substansdimensionen utgörs av väsentlighet. Informationens väsentlighet gestaltas bäst genom ett krav på att informationen har en kurspåverkande potential, vilket i sin tur lämpligen bedöms med hjälp av total mix-standarden.
  • Sundberg, Veera (2018)
    The aim of this study is to define the concept of existing aid. Existing aid relates to state aid control in the European Union. Existing aid is a form of state aid to which the obligation to recover illegal state aid does not apply. The definition of existing aid is, therefore, important. In determining whether an aid can be an existing aid, it must be put into effect prior to the entry into force of the Treaty on the Functioning of the European Union, or another event listed in Article 1(b) of the Procedural Regulation of 2015. This study seeks to find when is an aid considered “put into effect” within the meaning of the said provision. Aid should be considered put into effect when the aid beneficiary is legally entitled, under national law, to receive the aid, instead of the traditional view of only looking at the time the legislation providing for the aid entered into force. Pursuant to Article 1(b)(v) of the Procedural Regulation of 2015, aid, which was not considered aid when it was put into effect but later became aid due to the evolution of the internal market, is existing aid. The scope of application of the said provision is examined in this study. The interpretation proposed by this study is that the provision primarily applies, when evolution of the internal market takes place by a liberalisation of national law, which renders an aid recipient an undertaking within the meaning of European Union competition law. The traditional view of applying the provision when trade between member states within the meaning of Article 107(1) of the Treaty on the Functioning of the European Union emerges, should not be considered the typical situation of applying the provision. This is because that is not likely to ever happen. Pursuant to Article 1(c) of the Procedural Regulation of 2015, existing aid can lose its status as existing, if it is altered. The form, in which the alteration must take place, and the substance of the alteration serious enough to trigger the application of Article 1(c) of the Procedural Regulation of 2015, are examined. The form of alteration should be viewed the same way as putting into effect of aid. The alteration can be substantial without any effect on the conditions of compatibility with the internal market.
  • Liu, Ying (2016)
    As the core task of competition law is to protect the freedom of economic action of various market participants, definition of the relevant market plays an important role for the enforcement of competition law. This thesis mainly discuss existing laws and regulations regarding the definition of relevant market in the European Union and China. The most efficient test method to define the relevant market, that is the Small but Significant and Non-transitory Increase in Price test will be analysed. As one of the most innovative invention during the past decades, the Internet changes operating model of enterprises in many ways. And to define the relevant market in the Internet industry is different from which in the traditional market because of the properties of the Internet market. Such as the Internet is a bilateral market, asymmetry price structure and so on. This thesis provides answers for how the existing rules and principles of competition policy could be applicable under the Internet industry and whether the Internet forms a new relevant market, or whether the Internet industry shapes a new market, which competes with traditional market, and lies within the same market.
  • Ahlgren, Bettina (2022)
    Polisen, Åklagarmyndigheten och domstolarna är idag under större press än tidigare. Inte minst på grund av den rådande resursbristen inom varje myndighet. Följderna av den kontinuerliga resursbristen syns på flera olika sätt i myndigheternas verksamhet. Som ett verktyg för att klara av den press som dessa myndigheterna möter i sin dagliga verksamhet, har lagstiftaren i förundersökningslagens 3 kap. 10 § stadgat om möjligheten att begränsa förundersökningar. Med förundersökningsbegränsning menas i korthet att förundersökning inte görs, trots att det finns skäl att misstänka att ett brott har begåtts. Förundersökningsbegränsning baserar sig på processekonomiska synpunkter såtillvida att man genom detta förfarande kan rikta de tillgängliga resurserna på ett ändamålsenligt sätt på utredningen av mer krävande brott. Av alla ärenden som inkommit till Åklagarmyndigheten år 2020 bestod 18,85 % av beslut om förundersökningsbegränsning. År 2020 anmäldes över 4500 stycken misstänka ärekränkningar i enlighet med strafflagens 24 kap. 9 § till polisen i Finland men enbart 127 stycken av dessa har lett till ett bötesstraff i domstol. Detta innebär att majoriteten av de anmälda misstänkta ärekränkningarna på sätt eller annat avslutas hos polisen eller på Åklagarmyndigheten. Syftet med denna pro gradu-avhandlig är att utreda, om förundersökningsbegränsning på obetydlighetsgrunden leder till att vissa obetydliga brott i praktiken dekriminaliseras. Som ett processekonomiskt verktyg kan förundersökningsbegränsning vara effektivt och praktiskt trots att förfarandet i allmänhet inte är så välkänt. I ljuset av tillgänglig statistik bör kriminaliseringen av ärekränkning i Finland granskas. Kriminaliseringen som den är idag är exceptionell i jämförelse med de andra nordiska länderna. I Norge är ärekränkning dekriminaliserat och i Sverige har åklagaren som huvudregel inte åtalsrätt i ärekränkningsbrotten.
  • Granroth, Maximilian (2019)
    Den rådande uppfattningen i fordringsrättsdoktrin har varit att enbart mellanmannen kan sluta avtalet självkontraktuellt. Då har det varit fråga antingen om dubbelrepresentation d.ä. kombination eller självinträde. Nyligen har emellertid högsta domstolen i Finland betraktat även det i egentlig bemärkelse självkontraherade avtalet d.ä. avtalet utan medverkan av mellanmannen som möjlig i sitt prejudikat HD 2005:13. I avgörandet tolkade högsta domstolen delägarnas jordlegoavtal så att samtliga delägare som legogivare hade hyrt ut deras gemensamma fastighet till en av dem som legotagare, något som föranledde därtill att denna sist nämnda uppträdde som legogivare och -tagare i samma egenskap. Denna tolkning möjliggjorde att jordlegorätten kunde inskrivas i lagfart- och inteckningsregistret enligt 14 kap. 1 § 1 mom. 1 punkten i jordabalken där stadgades att inskrivningen får ske av rättighet som gäller en fastighet i någon annans ägo. Forskningsspörsmål, vartill prejudikatet därmed gav anledning, kom att vara, om det i egentlig bemärkelse självkontraherade avtalet verkligen kan föreligga i det avseende som framgår av avgörandet. Som existensspörsmål studerades forskningsföremålet med substansdogmatikens metodik som kompletterades med funktionsdogmatiska metoder. Rättssystemet grundar sig på gestaltning av rättsförhållanden som uppstår i sin enklaste form därigenom att den ena personen är förpliktad och den andra berättigad gentemot varandra. Rättsförhållandets nödvändiga beståndsdelar utgör därför alltid begreppet rättighet och skyldighet samt bägges subjekt. Accessoriska beståndsdelar är ett rättsobjekt, en juridisk handling och ett juridiskt tillstånd. Dessa accessoriska beståndsdelar kommer till synes i sak- och fordringsrättssystemet så att den kroppsliga saken som rättsobjekt definierar det förra och rättshandlingen vid sidan av deliktet det senare. Både rättsobjektet och den juridiska handlingen åvägabringar rättsförhållandet mellan personerna. I sakrättssystemet uppstår rättsförhållandet, tredjemansförhållandet, av ens omedelbara rättsliga herravälde över saken och andras icke-delaktighet i detta rådande, medan i fordringsrättssy-stemet följer rättsförhållandet, två- eller flerpartsförhållandet, av ens direkta juridiska handling gentemot annan och denna senares vilja att p.g.a. den sagda handlingen grunda skuldförhållandet med den förra. I samäganderättsförhållandet förmår en delägare emellertid inte nyttja saken exklusivt eftersom denna samma rätt tillkommer också de övriga delägarna. Först med stöd av jordlegorätt, som såsom begränsad sakrättighet har företräde i förhållande till äganderätten, kan delägaren till fastigheten nå detta mål. Dess stiftande förutsätter åter avtalet mellan delägarna, vartill övriga delägare måste samtycka eftersom avtalet inbegriper hela äganderätten till saken. Frågan är nu, om legotagaren som delägare måste samtycka avtalet också i egenskap av legogivare. Detta är inte möjligt, eftersom personen inte kan vara både förpliktad och berättigad av samma rättsgrund. Ens rättighet är ju i spegelbild annans skyldighet. Avsaknaden av den person som vore förpliktad eller berättigad i ovan anfört avseende orsakar att det i egentlig bemärkelse självkontraherade avtalets väsen är icke-existerande. Personen kan inte särskilja två begreppsligen varandra motsvarande rättsställningar, t.ex. legogivar- och -tagarställningarna, från sig själv för att konstituera avtalet genom dessa rättsställningar. Jordlegoavtalet mellan delägarna i det avseende som framgår av avgörandet HD 2005:13 måste förstå så att tre delägare som legogivare hyrt ut fastigheten till den fjärde som legotagare. Denna sist nämnda behöver inte uppträda som legogivare i avtalet, eftersom hon enkelt utövar till ägaren hörande makt, kompetensen att stifta särskilda sakrättig-heter, i avtalsslutande, varför jordlegorätten kan inskrivas i registret därefter hon ingått avtal med de övriga delägarna. Hon har ju fått förvärvsgrunden till jordlegorätten, eftersom rättigheten täcker samtliga intellektuella andelar, d.ä. hela äganderätten till saken.
  • Niemi, Jesse (2015)
    Kaupallinen ilmaliikenne on toimialana kehittynyt nopeasti, ja lentäminen on tänä päivänä varsin arkipäiväinen matkustusmuoto. Euroopan unionissa markkinoiden vapautuminen kilpailulle on lisännyt merkittävästi alan toimijoiden lukumäärää ja samalla, matkustajien iloksi, alentanut lentomatkustuksen kustannuksia. Lentoyhtiöiden näkökulmasta tarkasteltuna tilanne on kuitenkin muodostunut monella tapaa ongelmalliseksi. Lisääntynyt kilpailu markkinoilla on yhdessä toimialalle perinteisten ja tyypillisten epävarmuustekijöiden kanssa saattanut monet lentoyhtiöt vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin. Samanaikaisesti voimakkaasti kasvaneet liikennemäärät ovat ruuhkauttaneet ilmatilan ja lisänneet liikenteen epäsäännöllisyystilanteita. Lentojen viivästykset, peruutukset ja muut epäsäännöllisyystilanteet kuuluvat kiinteänä osana lentomatkustajan arkeen. Tässä haastavassa tilanteessa lentomatkustajien asemaa ja oikeuksia turvaavat niin lentoyhtiöiden kuljetussopimukset, vapaaehtoiset sitoumukset, unionisääntely kuin kansainväliset yleissopimuksetkin. Käsillä olevassa tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena on viivästys matkustajan ilmakuljetuksessa Euroopan unionissa. Tutkimuksen ote on de lege lata -tutkimukselle tyypillisesti pääosin oikeusdogmaattinen eli lainopillinen; nojautuen kuitenkin paikoin niin oikeusvertailevaan, oikeustaloustieteelliseen, oikeushistorialliseen kuin oikeuspoliittiseenkin metodiin. Tutkimuksen keskiössä on unionisääntelyä konkretisoiva ylivarausasetus (EY) 261/2004 ja siihen perustuva matkustajan oikeus vakiokorvaukseen lennon viivästyessä. Vakiokorvaus on korvausmuotona omalaatuinen, eikä lentomatkustajan tarvitse sen yhteydessä näyttää viivästyksen aiheuttaman vahingon määrää tai sitä, että minkäänlaista vahinkoa ylipäänsä on edes aiheutunut. Tutkimus selvittää vakiokorvauksen syntyedellytykset, velvollisuuksien sisällön sekä ne edellytykset, joiden täyttyessä lentoyhtiö tästä ylivarausasetukseen perustuvasta velvollisuudestaan vakiokorvauksen suorittamiseen vapautuu. Keskeinen kysymys koskee sääntelykokonaisuuden kohtuullisuutta ja sitä, ovatko unionissa omaksutut sääntelyratkaisut perusteiltaan kritiikin kestäviä ja ylipäänsä hyväksyttäviä. Vaikka tutkimus keskittyy unionin viivästyssääntelyyn, ei sen käsitteleminen muusta sääntely-ympäristöstä irrallisena ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista. Näin ollen, vaikka varsinaisena mielenkiinnon kohteena onkin ylivarausasetus ja sen viivästyssääntely, ei muun normiston, ennen kaikkea kansainvälisten yleissopimusten ja ensisijassa Montrealin yleissopimuksen, viivästyssääntelyä voida tutkimuksessa sivuuttaa. Tutkimus osoittaa, että ylivarausasetukseen perustuva vakiokorvaus syntyy asetuksessa täsmällisesti määritettyjen aikarajojen täyttyessä. Vakiokorvauksen osalta vastuuperusteessa on kyse eräänlaisesta kvalifioidusta viivästyksestä. Ylivarausasetuksessa omaksutut aikarajat osoittautuvat tarkastelussa kohtuullisiksi ja perustelluiksi. Yhtä lailla niiden käyttäminen on sääntelyn tavoitteet huomioiden oikeutettua. Ylivarausasetus ottaa asianmukaisesti huomioon ilmakuljetuksen erityispiirteet – tämä konkretisoituu vastuuperusteen osalta selvästi mm. siinä, että sopimuksenmukainen suoritus sallii lentoyhtiöille kohtuullisena pidettävät poikkeamat, toleranssin, aikataulunmukaisista lähtö- ja saapumisajoista. Vakiokorvauksen määrän tarkastelu osoittaa ylivarausasetuksen suurimman ongelmakohdan. Ylivarausasetukseen perustuvan vakiokorvauksen suuruus kyllä vaihtelee viivästyneen lennon pituuden mukaan, mutta vakiokorvauksen määräytymisperuste ei ota millään tavoin huomioon sitä, kuinka paljon viivästynyt matkustaja on lennostaan lentoyhtiölle maksanut. Sääntelyratkaisu on erikoinen, sillä niin rautatie- kuin sisävesi- ja meriliikennettäkin koskevissa unioniasetuksissa lipusta maksettu hinta vaikuttaa suoraan viivästystilanteissa suoritettavan vakiokorvauksen määrään. Ylivarausasetuksessa vakiokorvauksen määräytymisperuste johtaa helposti ongelmalliseen tilanteeseen vahingonkorvausoikeudelle ominaisen rikastumiskiellon -periaatteen näkökulmasta. Ongelmallinen määräytymisperuste on myös kilpailuoikeudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna asettaen lentoyhtiöt vaikeaan ja epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen suhteessa muihin kuljetusmuotoihin. Yhtä lailla vakiokorvausjärjestelmä kohtelee epäoikeudenmukaisesti eri periaattein lentolippujaan hinnoittelevia lentoyhtiöitä – ongelma korostuu nk. perinteisten ja halpalentoyhtiöiden välillä. Merkittävä periaatteellinen ongelmakohta liittyy myös ylivarausasetuksen ja Montrealin yleissopimuksen väliseen suhteeseen. MYS:n 29 artiklan mukaisesti viivästyksen perusteella ei käytännössä tulisi voida tuomita rangaistuksenluonteisia, varoittavia tai vahingon määrän ylittäviä korvauksia. Ylivarausasetuksen vakiokorvaus on kuitenkin monella tapaa tulkittavissa näiden MYS:ssa asetettujen rajoitusten ja periaatteiden vastaiseksi. Vapautumisperusteen osalta tutkimus vahvistaa vallitsevaa käsitystä siitä, että sääntely on monin paikoin sekavaa ja tulkinnanvaraista. Ylivarausasetuksen osalta vakiokorvausvastuusta vapautuminen edellyttää, että lentoyhtiö osoittaa viivästyksen aiheutuneen poikkeuksellisesta olosuhteesta, jota se ei ole voinut välttää, vaikka kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin olisi ryhdytty. Ylivarausasetuksessa omaksutun vastuumuodon tarkastelu osoittaa sillä olevan yhtäläisyyksiä niin force majeure -poikkeuksella varustettuun ankaraan vastuuseen kuin kontrollivastuuseenkin. Ylivarausasetuksen sääntely- ja tulkintaratkaisujen tarkastelu vahvistaa käsitystä siitä, että kontrollivastuu ja sille ominaiset periaatteet ovat valtaamassa yhä enenevässä määrin alaa yleisenä periaatteena elinkeinotoiminnan sopimusympäristössä. Yhtäkaikki, ylivarausasetuksen vapautumisperuste ja sen osatekijät ovat alttiita erilaisille tulkintaongelmille. Eurooppaoikeuden moninaiset ja paikoin ennakoimattomiksi osoittautuvat tulkintaperiaatteet vain korostavat tunnistettavia soveltamisongelmia. Lentoyhtiöiden näkökulmasta tarkasteltuna vastuu muodostuu ankaraksi ja vastuusta vapautumiselle asetettavat edellytykset ovat vaikeasti täyttyviä. Tutkimus osoittaa EU-tuomioistuimen tulkitsevan vapautumisperusteita ratkaisukäytännössään korostetun suppeasti. Tutkimus osoittaa ylivarausasetuksen viivästyssääntelyn monin paikoin epäonnistuneeksi ja sen tarvitsevan välitöntä uudistamista. Sääntelyratkaisuissa tehdyt virheet eivät kuitenkaan muuta muuksi sitä tosiasiaa, että matkustajien suojaksi tarvitaan oikeudellista, pakottavaa sääntelyä. Lentoyhtiöiden vapaaehtoiset ja itseohjautuvat käytännöt eivät riitä varmistamaan tyydyttävää matkustajien suojatasoa. Nykymuodossaan voimassa olevan sääntelyn kustannukset muodostuvat lentoyhtiöille kuitenkin kohtuuttomiksi. Tosin nämäkin kustannukset ohjautuvat viime kädessä tavalla tai toisella aina lopulta lentomatkustajien kannettaviksi.
  • Kiviranta-Kontio, Sanna (2015)
    This thesis analyses and discuss the Finnish Arbitration Act and its current suitability to the needs of the international commercial arbitration and accordingly provides de lege ferenda interpretation and proposal for legislative revision with respect to the current Finnish Arbitration Act. According to the analysis provided in this thesis, the current Arbitration Act from 1992 is lacking the relevant and internationally demanded provisions concerning arbitrator-ordered interim measures of protection, multiparty and multicontract arbitrations and expedited proceedings. Furthermore, it seems that the current provisions on the written form requirement of the arbitration agreement and scope of arbitrabilty are too limited and hence should be amended. The improvements suggested by this thesis are intended to modernise the current law, by making it more efficient, and to establish improved, efficient and internationally approved legislative framework for arbitration, with modern arbitral instruments in it. The five main improvements are the following: 1) In order to be consistent with the needs of contemporary international business, this thesis recommends Finnish legislators to take more flexible approach to the form requirement of the arbitration agreement and to follow the provisions of the UNCITRAL Model Law when drafting the provision for the new Arbitration Act. 2) The current indefined status of tribunal-ordered interim measures in Finland is lacking in terms of actual legislation and thus causes unnecessary ambiguousness. To avoid the existing uncertainty, the new Arbitration Act should confirm the arbitral tribunal's powers to grant enforceable interim measures. 3) This thesis recommends that the new Arbitration Act should provide a wider scope for arbitrability. It would be instructive for the legislators to examine if the concept of arbitrability would be defined in terms of monetary nature of the dispute. 4) Since a significant and increasing number of contemporary international arbitrations involve multi-party or multi-contract disputes the new Arbitration Act should confess their existence to improve the efficiency of arbitration process. Furthermore, the legislators should build functioning framework for multiparty and multi-contract arbitrations to avoid conflicting awards, which may arise out of separate arbitration proceedings. 5) The Finnish legislators should consider setting a time limit for rendering an award and include a ‘summary procedure’ provision to the new Arbitration Act. It would be recommended to use a sole arbitrator and limit the time for rendering the award, for instance as the FAI Rules imposes, to three months.
  • Iso-Aho, Mikko (2015)
    Käsittelen lainopillisessa tutkielmassani korvausvelan vanhentumiseen liittyviä kysymyksiä. Tarkemmin ottaen pyrin selvittämään sitä, kuinka korvausvelan vanhentumisajan alkamishetki määritellään. Tarkastelun keskiössä on siten velan vanhentumisesta annettu laki (15.8.2003/728) ja erityisesti lain 7.1 § 3 kohdan ilmaisema oikeusnormi. Perinteisessä oikeudenalajaottelussa tutkielmani paikantuu velvoiteoikeuden alaan. Tarkasteltavana velvoitetyyppinä on deliktivas-tuuseen perustuva vahingonkorvausvelka. Ensisijainen tavoitteeni on vastata kysymykseen: mistä hetkestä lukien delik-tivastuuseen perustuvan korvausvelan yleinen vanhentumisaika alkaa kulua? Dogmaattisen tehtävän ohella, ja toisaalta sen tarpeita palvellen, pyrin selvittämään vanhentumisinstituution teoriataustaa. Tarkastelemalla vanhentumisen tarkoi-tusta ja perusteita on mahdollista saada tukea sen arviointiin, kuinka vanhentumislakia tulisi tulkita. Käsittelen tutkiel-massa ensin vanhentumisinstituutiota yleisellä tasolla. Tarkoitus on yhtäältä selvittää vanhentumisinstituution taustaa ja tarkoitusta sekä toisaalta tarkastella vanhentumissääntelyä ja vanhentumisen oikeusvaikutuksia. Tämän jälkeen tutkin velkojalta vanhentumislain 7.1 § 3 kohdassa edellytettävän tiedon sisällöllisiä edellytyksiä. Tällöin pyrin selvittämään, minkälaista ja kuinka varmaa tietoa velkojalta edellytetään. Lisäksi tarkastelun kohteena on velkojalle vanhentumislaissa asetettu selonottovelvollisuus. Selvitän tutkielmassa myös sitä, kuinka velkojan tietoisuus syntyy. Tällöin tarkastelun keskiössä on erityisesti se, kuinka vanhentumiskysymyksiä on oikeuskäytännössä arvioitu. Käsittelen tutkielmassa lisäksi erilaisia vanhentumisajan alkamishetken määrittämisessä huomioitavia näkökohtia.