Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Prosessi- ja insolvenssioikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Kantelinen, Tero (2014)
    Tutkielman kohteena on seulontamenettelyn korvannut jatkokäsittelylupajärjestelmä. Tutkielmassa selvitetään, onko jatkokäsittely-lupa täyttänyt sille asetetut tavoitteet ja miten korkeimman oikeuden antamat ratkaisut ovat vaikuttaneet jatkokäsittelyluvan sovel-tamiseen. Jatkokäsittelyluvasta säädetään oikeudenkäymiskaaren 25a luvussa ja sääntely astui voimaan 1.11.2011. Jatkokäsitte-lylupajärjestelmää sovelletaan silloin, kun käräjäoikeuden lain voimaantulon jälkeen antamaan ratkaisuun haetaan muutosta valit-tamalla hovioikeuteen. Jatkokäsittelylupajärjestelmää sovelletaan ainoastaan riita- ja rikosasioihin. Muutoksenhakija tarvitsee asiassa jatkokäsittelyluvan silloin, kun asialle josta valitetaan, edellytetään jatkokäsittelylupa oikeudenkäymiskaaren 25a luvun 5 ja 6 §:ien perusteella. Syyttäjän ja asianomistajan lupatarpeesta säädetään erikseen luvun 7 ja 8 §:ssä. Hovioikeuden on myönnettä-vä asialle jatkokäsittelylupa ja otettava asia täystutkintaiseen menettelyyn silloin, kun jatkokäsittelyluvan myöntämiselle OK 25a:11:ssä säädetyt edellytykset täyttyvät. Jos hovioikeus katsoo, että lupaperusteet eivät täyty, hovioikeus antaa jatkokäsittelylu-van epäävän päätöksen ja hylkää valituksen, jolloin käräjäoikeuden ratkaisu asiassa jää lopulliseksi. Lainsäätäjän tarkoituksena on ollut säätää täsmällinen ja tarkkarajainen muutoksenhakumenettely. Jatkokäsittelyluvan tarkoituk-sena on ollut myös hovioikeuksien työmäärän ja toimintakulujen vähentäminen. Jatkokäsittelyluvan tarkoituksena ei ollut rajoittaa muutoksenhakua, vaan asia tulisi lupajärjestelmän perusteella aina hovioikeuden tutkittavaksi, mikäli sille on perusteet. Jatkokäsit-telylupaa koskevan lainsäädännön ja sen esitöiden arvioinnin perusteella jatkokäsittelylupa ei ole tutkielmassa tehtyjen johtopää-tösten mukaan ollut täsmällinen ja tarkkarajainen. Korkein oikeus on antanut jatkokäsittelylupaa koskien 21 ratkaisua ja ratkaisujen analysointi vahvistaa sen, että laki ei ole voimaantullessaan täyttänyt sille asetettuja tavoitteita rikosasioiden kohdalla. Korkeimman oikeuden ratkaisujen perusteella vaikuttaa siltä, että jatkokäsittelyluvan myöntämisen kynnys on ollut hovioikeuksissa huomatta-vasti lainsäätäjän tarkoitusta korkeammalla. Korkeimman oikeuden ratkaisujen arvioinnin perusteella jatkokäsittelylupajärjestelmä vastaa tällä hetkellä lainsäätäjän sille aset-tamia tavoitteita riita-asioiden osalta. Rikosasioissa jatkokäsittelylupajärjestelmän toimivuudesta ei voida kuitenkaan antaa täysin varmaa arviota. Korkeimman oikeuden prejudikaattiratkaisujen perusteella jatkokäsittelylupaa pitäisi soveltaa lain tarkoittamalla tavalla myös rikosasioiden kohdalla, mutta asian varmistaminen edellyttää hovioikeuksien jatkokäsittelylupaa koskevien ratkaisujen kattavaa analysointia. Lainsäätäjällä on kova paine kehittää jatkokäsittelylupaa ja saavuttaa suurempia säästöjä hovioikeuksien toimintakuluissa. Oike-usministeriön asettama työryhmä on esittänyt jatkokäsittelyluvan soveltamisalan laajentamista. Tutkimustulosten perusteella jatko-käsittelylupajärjestelmää voidaan laajentaa riita-asioiden kohdalla ja siirtyä jatkokäsittelyluvan yleiseen soveltamisalaan. Myös hakemusasiat voidaan liittää lupajärjestelmän yleiseen soveltamisalaan. Tutkimustulosten perusteella tällä hetkellä ei kuitenkaan ole perusteita laajentaa jatkokäsittelylupaa rikosasioissa. Rikosasioissa jatkokäsittelylupaa voidaan tutkimustulosten perusteella laajentaa vasta sen jälkeen, kun voidaan varmistua, että lupajärjestelmä toteuttaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden asettamat vaatimukset.
  • Setälä, Kiira (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan 1.1.2011 voimaantullutta hovioikeuksien jatkokäsittelylupajärjestelmää. Järjestelmän keskeisenä tarkoituksena on ollut vähentää täysimittaisia oikeudenkäyntejä hovioikeuksissa ja mahdollistaa se, että hovioikeudet voisivat paremmin keskittyä muutoksenhaun kannalta olennaisiin kysymyksiin. Jatkokäsittelylupajärjestelmän soveltamisala on rajattu sekä riita- että rikosasioissa asian laadun mukaan. Soveltamisala riita-asioissa perustuu rahamääräiseen arvoon ja rikosasioissa vankeusrangaistuksen pituuteen. Jos valitusasia kuuluu järjestelmän soveltamisalaan, hovioikeus tutkii ensin kirjallisen aineiston perusteella, onko asiassa edellytyksiä myöntää jatkokäsittelylupa. OK 25a:11:n mukaan jatkokäsittelylupa on myönnettävä, jos 1) ilmenee aihetta epäillä käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta (muutosperuste); 2) käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta ei ole mahdollista arvioida jatkokäsittelylupaa myöntämättä (tarkistusperuste); 3) lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa on tärkeä myöntää asiassa jatkokäsittelylupa (ennakkoratkaisuperuste); tai 4) luvan myöntämiseen on muu painava syy (muu painava syy -peruste). Ennen jatkokäsittelylupajärjestelmän lähempää tarkastelua tutkielmassa käydään läpi muutoksenhakumenettelyn kehitystä ensimmäisen valitusasteen osalta. Muutoksenhakumenettely on ollut uudistusten kohteena 1990-luvulta lähtien, jolloin ensimmäisen kerran ehdotettiin muutoksenhakulupajärjestelmän käyttöönottoa. Uudistusten tavoitteena on ollut rajoittaa valitusten pääsyä hovioikeuden täystutkintaan, jotta hovioikeuden voimavaroja voitaisiin kohdistaa tarkoituksenmukaisemmin sellaisiin valitusasioihin, joissa on todellista muutoksenhaun tarvetta. Tutkielmassa tarkastelu kohdistuu ensisijassa jatkokäsittelyluvan myöntämisen edellytyksiin. Näiden edellytysten tulkinnassa korostuu lain esitöiden ja korkeimman oikeuden ennakkoratkaisujen merkitys. Korkein oikeus on antanut jo 22 jatkokäsittelylupaa koskevaa ennakkoratkaisua, joissa lähes kaikissa se on ottanut kantaa lupaedellytysten tulkintaan. Lupaperusteiden asianmukainen soveltaminen on asianosaisen oikeusturvan kannalta tärkeää, jotta sellaiset valitukset, joiden osalta jatkokäsittely on tarpeen, saavat jatkokäsittelyluvan. Lupaedellytysten lisäksi tutkielmassa tarkastellaan lähemmin kielteisten luparatkaisujen perusteluille asetettuja vaatimuksia. Kielteisestä lupapäätöksestä on OK 25a:17.1:n nojalla käytävä ilmi ainoastaan, että kaikki jatkokäsittelyluvan myöntämiselle säädetyt perusteet on tutkittu, jatkokäsittelylupaa ei ole myönnetty ja käräjäoikeuden ratkaisu jää pysyväksi. Ongelmana on pidetty sitä, että vaatimukset kielteisten lupapäätösten perusteluille ovat hyvin vähäiset. Tutkielmassa pohditaan sitä, tulisiko kielteisten luparatkaisujen perustelujen olla ns. fraasiperusteluja laajemmat. Oikeusministeriön asettama työryhmä on 7.2.2014 antanut mietinnön, jossa on ehdotettu jatkokäsittelylupajärjestelmän laajentamista. Mietintö on ollut lausuntokierroksella. Mikäli lupajärjestelmän soveltamisala tulee laajenemaan, sekä lupaedellytysten että kielteisten luparatkaisujen perustelujen merkitys tulee entisestään korostumaan.
  • Forsman, Martina (2019)
    I Finland har det förts diskussion om den nuvarande finländska lag om skiljeförfarande (967/1992) borde genomgå en reformation. Den finländska skiljeförfarandelagen anses vara ålderdomlig och skapar inte tillräckligt med tillit för att parter, främst då företag i affärsvärlden ska välja att ett skiljeförfarande hålls i Finland. Experter inom det finländska skiljeförfarandet talar för att det skulle vara ändamålsenligt att som grund för den finländska skiljeförfarandelagen använda UNCITRAL:s modellag. På detta sätt skulle möjliggöras att Finland skulle vara ett mer attraktivt alternativ som säte för ett skiljeförfarande ur ett internationellt perspektiv. Avhandlingen undersöker en viktig del av den finländska skiljeförfarandelagen nämligen jävsgrunderna dvs. på vilka grunder som en skiljeman kan förklaras jävig. Jävsbestämmelserna är till för att säkra ett trovärdigt skiljeförfarande. Centralhandelskammaren listar i sin utredning om den finländska skiljeförfarandelagen den ena jävsgrunden som problematisk. För att få en referenspunkt till om de nuvarande jävsgrunderna i den finländska skiljeförfarandelagen är problematiska, behandlas motsvarande bestämmelser från lag om skiljeförfarande (1999:116, Sverige), lov om voldgift (2004-05-14, Norge) samt lov om voldgift (nr 181 af 14 juni 2005, Danmark). Sverige har länge varit ett populärt alternativ att välja som säte för ett skiljeförfarande och den svenska skiljeförfarandelagens nationella aspekter är internationellt kända. Norge och Danmark är båda så kallade modellagsländer dvs. båda länderna har valt att anta UNCITRAL:s modellag som grund för sina skiljeförfarandelagar. Syftet med avhandlingen är att utreda skillnader och likheter mellan den finländska skiljeförfarandelagens jävsgrunder och andra nordiska ländernas motsvarande lagars jävsgrunder. Avhandlingen är en rättsdogmatisk de lege lata studie men innehåller även komparativa inslag. Jävsgrunderna är i direkt koppling till kravet om skiljemannens opartiskhet eller oavhängighet samt till skiljemannens upplysningsplikt, varav dessa även behandlas centralt i denna avhandling. För att verkligen kunna förstå jävsgrunderna till fullo, behandlas även jävsbestämmelserna för den finländska skiljeförfarandelagen och de andra nordiska ländernas motsvarande lagar. Till jävsbestämmelserna hör hur yrkandet om att skiljemannen är jävig ska framställas och behandlas, vem som avgör ett yrkande om jäv, kravet om skiljemannens opartiskhet och oavhängighet, upplysningsplikten, jävsgrunder samt upphävande av en skiljedom till följd av att skiljeman varit jävig. Dessutom har även i samband med jävsbestämmelser behandlats skiljemannens allmänna behörighet, hur en skiljeman utses till ett skiljeförfarande och hur en skiljeman utses efter att den tidigare skiljemannen skiljts från sitt uppdrag till följd av att skiljemannen varit jävig. Det förekommer både likheter och skillnader mellan jävsgrunderna enligt den finländska skiljeförfarandelagen och de andra nordiska ländernas motsvarande lagar. Det problematiska med den finländska skiljeförfarandelagen är att lagen har två jävsgrunder medan de andra nordiska ländernas motsvarande lagar har endast en grund. Denna ena jävsgrunden i de andra nordiska ländernas skiljeförfarandelagar har huvudsakligen lika brett tillämpningsområde som den finländska skiljeförfarandelagens två jävsgrunder tillsammans. Dessutom framkommer det även tolkningar att den finländska skiljeförfarandelagens så kallade allmänna jävsgrund ”någon annan sådan omständighet som är ägnad att ge befogad anledning att betvivla skiljemannens opartiskhet eller oavhängighet” skulle ha samma men även ett bredare tillämpningsområde än den andra jävsgrunden ”om han hade varit jävig att behandla saken som domare”. På basis av jämförelsen av likheter och skillnader mellan jävsgrunderna enligt den finländska skiljeförfarandelagen och de andra nordiska ländernas motsvarande lagar har jag föreslagit som de lege ferenda argument att den finländska skiljeförfarandelagens jävsgrunder skulle reformeras i enlighet med den norska skiljeförfarandelagens jävsgrund. Efter föreslagen reformation skulle den finländska skiljeförfarandelagens jävsgrund motsvara det som internationellt sätt är erkänt. Vilket skulle möjliggöra att Finland och den finländska skiljeförfarandelagen överlag internationellt sätt skulle vara ett mer attraktivt alternativ att välja som säte för ett skiljeförfarande.
  • Karvinen, Markus (2018)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkielman keskiössä on osakeyhtiöoikeudellinen johdon vastuu erityisesti yhtiön maksukyvyttömyystilanteessa ja mitä se pitää sisällään. Tarkoituksena on selvittää johdon osakeyhtiöoikeudellisen vastuun sisältö yhtiön maksukyvyttömyydestä. Toisin sanoen, onko johdolla tällaisessa tilanteessa vastuuta ollenkaan ja, jos on, kuinka laaja-alainen vastuu on kyseessä. Tutkimuskysymykseen vastaamiseksi tutkielmassa käsitellään muun muassa johdon käsite, toimivaltakysymykset, johdon yleiset vastuut ja velvoitteet sekä maksukyvyttömyyden määritelmät. Aiheen kannalta olennaisen taustoituksen jälkeen paneudutaan tutkielman otsikon mukaisesti johdon vastuuseen yksinomaan yhtiön maksukyvyttömyydestä. Osakeyhtiölain 6 luvussa säädetään osakeyhtiön johdosta ja edustamisesta. OYL 6:1:n mukaisesti yhtiön johtoon lasketaan kuuluvaksi (i) hallitus ja (ii) toimitusjohtaja sekä (iii) hallintoneuvosto. Kuitenkin tässä tutkielmassa yhtiön johdolla tarkoitetaan ainoastaan osakeyhtiön hallitusta ja toimitusjohtajaa, jolloin hallintoneuvosto jätetään lähes kokonaisuudessaan tutkielman ulkopuolelle. Muita tutkimuskysymyksen myötä tehtyjä rajauksia on tehty muun muassa johdon vastuuta koskevissa osissa. Lähtökohtana tutkielmassa on pidetty sitä, että johdon vastuu on toimielimestä riippumatta identtinen, ellei toisin ole mainittu. Näin ollen käsiteltäessä geneerisesti johdon vastuuta, kattaa käsite sekä hallituksen että toimitusjohtajan. Tämän tutkielman mukainen johdon osakeyhtiöoikeudellinen vastuu yhtiön maksukyvyttömyydestä kattaa osakeyhtiöoikeudellisen huolellisuusvelvollisuus- ja lojaliteettivelvollisuuden, toimimisvelvollisuuden yhtiön varojen vähentyessä, johdon vahingonkorvausvastuun sekä osakeyhtiörikoksen. Tutkielmassa maksukyvyttömyyden käsite kattaa sekä konkurssin että yrityssaneerauksen mukaisen maksukyvyttömyyden. Tutkielman lähtökohtana on, että johdon vastuun kannalta ei ole merkitystä, mistä insolvenssioikeudellisesta maksukyvyttömyystilanteesta on kulloinkin kyse. Yhtiön maksukyvyttömyys johtuu usein markkinatilanteesta tai vastaavasta tilanteesta, jolloin ei ole toimittu velkojien vahingoksi ja täten maksukyvyttömyydestä ei synny seurauksia johdolle. Kuitenkin silloin, kun maksukyvyttömyys johtuu esimerkiksi vaarallisesta riskisijoituksesta tai varojen hukkaamisesta, syntyy johdon jäsenille mitä todennäköisimmin OYL 22:1:n mukainen vahingonkorvausvastuu ja/tai johto syyllistyy OYL 25:1:n 4 kohdan mukaiseen osakeyhtiörikokseen. Kyseeseen voi tulla myös rikoslain mukainen epärehellisyys. RL 39:1:n mukainen velallisen epärehellisyys tai RL 39:1a:n mukainen velallisen törkeä epärehellisyys. Tällaisessa tilanteessa OYL 25:1:n mukainen osakeyhtiörikos lähtökohtaisesti väistyy rikoslain tieltä niin sanottuna ”lievempänä” säännöksenä. Tutkielmassa käsitellään OYL 22:1:n mukaista vahingonkorvausvastuuta sekä OYL 25:1:n 4 kohdan mukaista osakeyhtiörikosta sekä OYL 1:8:n mukaisia huolellisuus- ja lojaliteettivelvollisuuksia, jotka ovat merkittävässä roolissa arvioitaessa johdon mahdollista vastuuta yhtiön maksukyvyttömyydestä. Osakeyhtiölain mukainen johdon vastuu yhtiön maksukyvyttömyydestä on jaoteltavissa etukäteiseen ja jälkikäteiseen vastuuseen, jotka eivät sulje toisiaan pois. Etukäteinen vastuu on karkeasti jaoteltavissa johdon OYL 1:8:n mukaiseen huolellisuus- ja lojaliteettivelvollisuuteen sekä OYL 20:23:n mukaiseen toimimisvelvollisuuteen yhtiön varojen vähentyessä. Jälkikäteinen johdon vastuu maksukyvyttömyydestä on jaoteltavissa karkeasti OYL 22:1:n mukaiseen johdon vahingonkorvausvastuuseen sekä OYL 25:1:n 4 kohdan mukaiseen osakeyhtiörikokseen. Jälkikäteinen vastuu on niin sanottua kurinpidollista seuraamusta lain vastaisesti toimimisesta ja laittomasta oman edun tavoittelemisesta. Tutkielmassa käytettävä metodi on pääasiassa oikeusdogmaattinen eli lainopillinen, sillä tutkielmassa keskitytään mitä suurimmalta osin kansalliseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa käsitellään kuitenkin lyhyesti myös naapurimaamme Ruotsin lainsäädäntöä, jonka myötä tutkielma sisältää paikoitellen oikeusvertailua. Tutkielmassa avataan aikaisemmin voimassa ollutta osakeyhtiölakia tarvittavissa määrin, joten siinä hyödynnetään paikoitellen myös oikeushistoriallista metodia.
  • Härmälä, Rita (2020)
    Rätten för journalister att skydda sina källor genom att vägra röja deras identiteter är en grundläggande förutsättning för att pressen ska kunna förverkliga sin uppgift som övervakare av maktutövningen i demokratiska samhällen. I lagberedningsarbetet har man länge erkänt behovet att skydda sekretessbelagd information i tvångsmedelsanvändning. Särskild husrannsakan infördes som en ny kategori av husrannsakan år 2014 för att detta ändamål, t.ex. för att säkerställa att skyddad information inte obehörigen blir tillgängligt för poliser som utför en husrannsakan. Genom högre krav och striktare regler om verkställandet av husrannsakningen är syftet även att säkerställa att information som omfattas av källskydd inte avslöjas för utomstående. Forskningsfrågan i denna avhandling är hur skyddas journalisters källskydd i husrannsakningar i Finland – är regleringen för särskild husrannsakan tillräcklig för att garantera källskyddets ställning i förhållande till brottsutredningens intressen? Med andra ord har relevanta processrättsliga rättsskyddsgarantier granskats och deras verkningar analyserats, dels i förhållande till källskydd, dels i förhållande till brottsutredningens intressen. För att besvara frågan och utreda rättsläget i den finska rättsordningen angående ämnet har en i huvudsak rättsdogmatisk analys företagits av relevanta lagar, förarbeten och rättslitteratur, samt av hur rättspraxis från HD och Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (EMD) har format rättsläget. Enligt vedertagen uppfattning anses källskyddet utgöra en dimension av yttrandefriheten, som varit föremål för forskning också inom samhällsvetenskaperna. Tillsammans med frågeställningens samhälleliga kontaktyta har detta motiverat varför den rättsdogmatiska analysen har kompletterats av samhällsvetenskapliga inslag. I stora drag kan man säga att regleringen för tillfället verkar vara tillräckligt stark för att garantera källskyddets förverkligande och erbjuda skydd åt journalister och deras källor. Rättspraxis från EMD tyder på att källskydd prioriterats framom andra intressen i en majoritet av fallen där det behandlats, då endast ett tydligt undantag, som hade anknytning till utredningen av ett allvarligt terrorbrott, kunde urskiljas. Utvecklingslinjen där man konsekvent prioriterar källskyddet även i brottsutredningar är värdefull för demokratiska länders framtid, samtidigt som det vore av nytta för rättsläget att få gränsen preciserad. Trots att källskyddet i dagens läge har prioriterats väldigt långt framom andra intressen, kan man inte låta bedömningen bli automatisk så att källskyddet kategoriskt prioriteras – också brottsutredningens intressen är viktiga att beakta. Den omfattande reformen av tvångsmedels- och förundersökningslagstiftningen trädde i kraft år 2014 och kom i grevens tid efter att Finland fått flera fällande domar för bristfällig reglering från EMD. Reformen har förtydligat källskyddets ställning inom tvångsmedelsanvändning. Utöver att processen för särskild husrannsakan har stärkt källskyddets ställning, bidrog även införandet av möjligheten till efterhandskontroll av utförda husrannsakningar år 2011 till resultatet. Däremot har även en del brister noterats i den nuvarande regleringen: regleringen stöder sig på otaliga paragrafhänvisningar vilket leder till en komplicerad helhet, och lagens systematik och namnet på tvångsmedlet är ägnade att orsaka förvirring. Individens rättsskyddsmedel kunde ytterligare stärkas för att dessa skulle bli mer jämlika i förhållande till förundersökningsmyndigheten. Trots att bristerna inte utgör akuta hot mot källskyddets ställning, vore det ändå motiverat att åtgärda dem i framtida lagberedning för att garantera källskyddets ställning i tvångsmedelsanvändning även i framtiden, samt för att förtydliga regleringen.
  • Anttila, Iiris (2012)
    Suomessa oikeudenkäynneissä annetut ratkaisut ovat lähtökohtaisesti julkisia, mutta joskus julkisuus saattaa olla myös haitallista. Ratkaisu saattaa sisältää seikkoja, joiden julkitulo loukkaisi asianomistajan yksityiselämän suojaa. Tällaisessa tilanteessa ratkaisu voidaan salata yleisöltä joko kokonaan tai osittain yksityiselämän suojan kunnioittamiseksi. Ratkaisun salassapito ei kuitenkaan ole koskaan tyydyttävä vaihtoehto, sillä se on täydellinen loukkaus demokraattisessa oikeusvaltiossa keskeistä oikeudenkäynnin julkisuusperiaatetta kohtaan. Jos ratkaisusta ei saada tietoa, siitä ei voida keskustella eikä oikeuskäytännön yhtenäisyyttä ja yleisen yhdenvertaisuuden toteutumista voida vertailla tai valvoa. Epäkohtaan puututtiin vuonna 2007 voimaan tulleessa laissa oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa (370/2007, YTJulkL), jonka 25 §:n mukaan salassa pidettäväksi määrätystä ratkaisusta on laadittava julkinen seloste, jos asia on yhteiskunnallisesti merkittävä tai se on synnyttänyt huomattavaa kiinnostusta julkisuudessa. Julkinen seloste sisältää pääpiirteittäisen selostuksen asiasta ja ratkaisun perusteluista. Erityisen arkaluonteista henkilön yksityiselämään liittyvää rikosta koskeva julkinen seloste on myös julkistettava niin, että asianomistajan henkilöllisyys ei paljastu. Käytännössä julkisia selosteita on laadittu etenkin käräjäoikeuksissa käsitellyissä seksuaalirikosasioissa. Julkinen seloste on eräänlainen oikeudenkäynnin julkisuuden ja salassapidon välimuoto, jonka tarkoituksena on ratkaisujen yleisöjulkisuuden lisääminen ja tuomioistuinkäytännön ohjaaminen siihen suuntaan, että ratkaisut eivät olisi joko julkisia tai salassa pidettäviä. Tässä tutkielmassa pyrin selventämään julkisen selosteen konstruktiota lainopin ja laadullisten teemahaastattelujen metodeja hyödyntäen. Keskeisenä johtoteemana seuraan julkista selostetta koskevaa YTJulkL 25 §:ää pääasiassa tuomarin näkökulmasta katsottuna. Tutkielmassa kuvaan, miten julkisen selosteen kronologinen syntyprosessi etenee sekä millaisia prosessuaalisia ja viestinnällisiä oikeusvaikutuksia julkisella selosteella on. Tuomarille julkinen seloste näyttäytyy sarjana periaatepunnintaa oikeudenkäynnin julkisuusperiaatteen ja yksityiselämän suojan välillä. Julkista selostetta antaessaan tuomarin tulee pohtia, onko ratkaisu salassa pidettävä, täyttyvätkö julkisen selosteen laatimisedellytykset, mikä on julkisen selosteen sisältö, milloin julkinen seloste annetaan ajallisesti ja mitkä ovat sen prosessuaaliset oikeusvaikutukset sekä mikä on selosteen rooli mediassa. Tutkielmassa pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin. Keskeisinä tutkimustuloksina esitän, että julkista selostetta koskeva lainsäädäntö on päällisin puolin onnistunutta, mutta sitä ei käytännössä sovelleta eri tuomioistuimissa samalla tavalla. Oikeuskäytäntö on epäyhtenäistä sekä julkisten selosteiden antamisaktiivisuuden että laadun osalta. Ratkaisuksi ehdotan tuomareiden lisäkoulutusta, soft law –tyyppistä ohjeistusta sekä eräänlaista vastuutuomarijärjestelmää. Lisäksi katson, että julkisen selosteen laatimisedellytykset voitaisiin poistaa todellisen julkisuusmyönteisyyden kasvattamiseksi. Käytännössä ongelmia on aiheuttanut myös kysymys julkisen selosteen muutoksenhakukelpoisuudesta. Tätä ongelmaa tulisi mielestäni selkeyttää lainsäädäntötasolla. Parhaaseen tulokseen pääsemiseksi julkista selostetta koskevaa lainsäädäntöä ja ohjeistusta tulisi kehittää yhteistyössä median edustajien kanssa, sillä media on julkisen selosteen keskeisin kohdeyleisö.
  • Selänniemi, Elisa (2016)
    Yritystoiminnan kansainvälistyessä myös konkurssit muuttuvat yhä kansainvälisemmiksi. Julkisoikeudelliset velkojat ottavat aktiivisesti osaa Suomessa käytävään konkurssimenettelyyn. Eurooppalaista konkurssia sääntelee Euroopan neuvoston asetus maksukyvyttömyysmenettelyistä (EY 1346/2000) sekä sen uudelleenlaadittu versio (EU 2015/848), joka tuli jäsenvaltioissa voimaan 25.6.2015. Uudelleenlaadittua maksukyvyttömyysasetusta sovelletaan maksukyvyttömyysmenettelyihin, jotka aloitetaan 26.6.2017 jälkeen. Tutkielmassa tarkastellaan julkisen saatavan velkojan asemaa eurooppalaisessa konkurssissa. Velkojan asemaa tarkastellaan suomalaisen konkurssipesän näkökulmasta eli tutkimuksen kohteena on Suomessa aloitettava konkurssimenettely, johon sovelletaan maksukyvyttömyysasetusta, ja johon ottaa osaa muista jäsenvaltioista saapuvia julkisoikeudellisia velkojia. Varsinaisena tutkimustehtävänä on selvittää, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia julkisoikeudelliselle velkojalle on asetettu suomalaisen konkurssimenettelyn eri vaiheissa. Sen lisäksi, että suomalaiseen konkurssiin osallistuva velkoja on tässä tutkielmassa institutionaalinen, on tämä myös kotimaisiin velkojiin nähden ulkomainen. Niinpä tutkielman tarkoituksena on myös selvittää, miten konkurssioikeudessa keskeisenä arvoperiaatteena tunnustettu velkojien yhdenvertaisuus eli tasa-arvoisuus toteutuu suomalaisessa konkurssimenettelyssä. Tutkielman tarkoituksena on esittää julkisen saatavan velkojan asemasta kokonaiskuva perinteisen oikeusdogmaattisen tutkimuksen menetelmin. Sen johdosta, että tutkielma käsittelee nimenomaan julkisen saatavan velkomista konkurssimenettelyssä, on luontevaa, että huomiota kiinnitetään maksukyvyttömyysasetuksen ohella perintädirektiiviin, joka mahdollistaa verojen ja muiden julkisten maksujen perimisen EU:n alueella myös jäsenvaltioiden rajat ylittävissä tilanteissa. Verohallinto perii virka-apuna suomalaisessa konkurssimenettelyssä vieraankin valtion veroja. Niinpä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten hyvin EU:n jäsenvaltioiden rajat ylittävä verojen perintä konkurssiasioissa toteutuu käytännössä. Perintädirektiivin käytännön toimivuutta selvitetään pienimuotoisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksen tulos osoittaa, että velkojien yhdenvertaisuus toteutuu hyvin suomalaisessa konkurssimenettelyssä. Velkojien yhdenvertaisuutta edistämään on säädetty useita säännöksiä niin kansallisesti kuin ylikansallisestikin. Konkurssilaista on poistettu kaikki ulkomaisia velkojia syrjivät säännökset. Maksukyvyttömyysasetus pyrkii helpottamaan ulkomaisen velkojan osallistumista konkurssimenettelyyn suoran sääntelyn avulla. Uudelleenlaaditulla maksukyvyttömyysasetuksella pyritään helpottamaan velkojien osallistumista entisestään. Tämä tapahtuu muun muassa parantamalla velkojien tiedonsaantia, helpottamalla saatavien ilmoittamismenettelyä sekä vähentämällä menettelyyn osallistumisesta aiheutuvia kustannuksia. Haastattelututkimuksessa ilmeni, että perintädirektiivi ei toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä jäsenvaltiot tulkitsevat direktiiviä eri tavalla. Osa jäsenvaltioista ei anna lainkaan virka-apua konkurssiasioihin liittyen.
  • Viegas de Freitas Monteiro, Marta (2013)
    Over the past few decades, international arbitration has become the preferred means of settling commercial disputes. Its popularity is closely linked inter alia to the fact that commercial arbitration is fundamentally consensual in nature, as the disputing parties may tailor the process to suit the needs of their specific case. However, once a dispute has arisen it may be difficult to reach an agreement on the conduct of the arbitral proceedings. Hence arbitrators are, subject to party agreement, often granted extensive substantive case management powers to enable the effective and speedy conclusion of arbitral proceedings. An arbitrator’s main contractual duty consists of settling the dispute between the parties. Although arbitrators are not legally bound to ensure disputes are settled in accordance with the correct application of the substantive law, this should be pursued in order for arbitration to retain its popularity. In order to render a reasoned award an arbitral tribunal may be required to conduct its own independent research on the contents of the applicable substantive law. Although it is universally agreed that the facts of a dispute are to be proven by the parties, the approaches in relation to the status of law differ between common law and civil law traditions. In common law systems, the parties are required to provide the legal arguments supporting the sought relief, but many civil law countries apply the jura novit curia principle under which the parties need only to prove the facts supporting their claim and identify the relief they seek. The aim of this study is to examine the effect of the civil law principle jura novit curia by analogy in international commercial arbitration. The question is whether an arbitral tribunal may or must ascertain and apply the law sua sponte in order to reach a reasoned decision based on the correct application of the law. Moreover, this Master’s thesis examines the scope of the principle by assessing the duties of an international arbitral tribunal towards the disputing parties – i.e. the duty to render a valid arbitral award, the duty not to exceed its mandate, and the duty to ensure due process – with the aim of determining whether these duties restrain the possibilities of arbitrators to ascertain and apply the law on their own initiative. The study has been conducted by analysing existing arbitration rules and legislations in addition to researching existing case law in order to establish how widely the jura novit curia principle is acknowledged as a part of due process by national courts. A comprehensive analysis requires examining the situation with a special focus on the position of national courts in the so-called major places of arbitration. Thus, in addition to examining the current situation under Finnish law, the position in England, France and Switzerland has also been assessed in further detail. The said jurisdictions have adopted different approaches in relation to the application of the jura novit curia principle and the minimum standards of due process enforced by their national courts, notwithstanding the general restrictive approach that courts seem to share in relation to setting aside arbitral awards. The examination reveals that while there does not seem to exist any valid restrictions to the application of the jura novit curia principle in international commercial arbitration, defining the exact scope of the principle proves extremely difficult because national standards of due process vary considerably between the examined jurisdictions. Nevertheless, certain common features are detectable: The assessed case law indicates that focus seems to be given to determining whether the legal concept or principle relied upon sua sponte by the arbitral tribunal has been foreseeable or whether it has come as a surprise to the disputing parties. This is assessed on a case-by-case basis taking into account the specific circumstances of each case, including e.g. the fundamental nature of the independently applied legal concept or principle; whether the independently applied legal concept or principle was “manifestly inapplicable” to the specific circumstances of the dispute; the level of expertise of the parties’ counsel and expert witnesses heard in the course of the arbitral proceedings; and whether the applicable substantive law of the dispute has been expressly chosen by the parties themselves.
  • Linninen, Malviina (2020)
    Contract adaptation is to a considerable extent different kind of decision-making than settling a traditional dispute. When a party requests adaptation of the contract, the tribunal is asked to reshape the parties’ future contractual relationship, which may include creating new obligations for the parties upon the tribunal’s discretion. Thus, the decision-making includes a creative or innovative element thereby denoting wider discretion and requiring high competence from the arbitrators. For these reasons, it is not self-evident that parties want arbitrators to possess the powers to adapt their contract even if they wished them to solve their disputes through traditional dispute settlement. In that light, this study evaluates the possible grounds on which a party could contest a claim requesting adaptation of the parties’ contract in arbitration. In particular, the study aims at determining how a preliminary objection to the arbitral tribunal’s procedural powers to adapt the contract ought to be classified in the obscure division between jurisdiction and admissibility. In legal literature and case law the issue has so far been by default understood as an issue pertaining to the arbitrators’ jurisdiction. This study critically considers whether such view is actually the most accurate and well-grounded perception. The first research question examines the separation between challenges to jurisdiction and challenges to admissibility. There is unfortunate inconsistency in the use of the concepts among courts and tribunals as well as legal commentators, and issues of admissibility have often been wrongly treated as jurisdictional. However, there is a substantial difference between classifying an issue as of jurisdiction or admissibility. Firstly, whereas challenging the arbitral tribunal’s jurisdiction intends to send the particular dispute to a court instead of arbitration, an admissibility challenge seeks to cease the legal processing of the case altogether. Thus, while a jurisdictional challenge attacks the tribunal, an admissibility challenge is aimed at the particular claim. The second main difference between jurisdiction and admissibility concerns the finality of the decision. While arbitrators’ decisions on jurisdiction are necessarily reviewable by courts, issues concerning admissibility fall within the scope of arbitrators’ exclusive adjudicatory powers and are thus non-reviewable. Thereby, the classification has direct effect on the length of the proceedings. In addition, arbitrators may not regard the claim’s admissibility by their own initiative, but such arguments need to be raised by the parties. Therefore, the parties should be particularly mindful of how to formulate and classify their preliminary objections. The second research question considers the appropriate nature of a preliminary objection against a claim on contract adaptation. If the question of the arbitrators’ powers to adapt the parties’ contract was regarded as jurisdictional, the tribunal’s decision could be reviewed by a court on the ground that the claim requesting adaptation was outside the scope of the arbitration agreement. Yet, what is problematic in characterizing the issue as jurisdictional is the uncertainty in the existence of the state courts’ jurisdiction to adapt the contract in case the arbitrators would be found to lack such jurisdiction. While jurisdictional issues constitute an either-or situation between litigation and arbitration, such substituting jurisdiction of the courts is indeed a necessity in order to avoid a situation where nobody would have the jurisdiction in the case. Furthermore, characterizing the issue as jurisdictional would in case of a negative decision on the tribunal’s jurisdiction cause decentralization of different claims to different forums. However, when the parties have agreed on arbitration through a general arbitration clause, they can be presumed to have intended that different disputes would not be fragmented between arbitration and litigation. Thus, such characterization would presumably contradict the parties’ intentions. The ultimate conclusion of the study is that the question of the arbitrators’ procedural powers to adapt the parties’ contract would be better characterized (as a default rule) as an issue of admissibility. Such default rule is considered to best reflect the intentions of the parties. Hence, a new plausible ground for inadmissibility of claims, i.e. inadequacy of the decision-maker’s powers, is proposed to be recognized. Indeed, it is suggested that the pro-arbitration principle and the need for promoting minimal judicial interference in arbitration to avoid multiple proceedings do not require only that the available court review is limited to jurisdictional issues but also that the users of international arbitration rethink what actually constitutes a jurisdictional issue. First and foremost, the characterization of the particular issue should be evaluated individually in each case and not labelled automatically as concerning the tribunal’s jurisdiction when the ultimate consequence is that the issue is always in the end finally decided by a court.
  • Happonen, Miisa (2018)
    This thesis examines the concepts of jurisdiction and admissibility of claims in the context of international arbitration and more specifically, the occasional difficulty of distinguishing the two concepts. Jurisdiction of an arbitral tribunal is based on an agreement of the parties and thus the parties' consent to submit a certain dispute to arbitration is a vital precondition for jurisdiction to take place. Jurisdiction describes the existence and the scope of the adjudicative power of an arbitral tribunal. In contrast, admissibility of claims describes whether or not there is a contractual or legal constraint which prevents the arbitral tribunal to materially resolve a certain claim. Inadmissibility of a claim does not affect the tribunal's jurisdiction but instead, leads to rejection of the claim. Jurisdiction as well as admissibility of claims are threshold questions in arbitral proceedings. As the two concepts seemingly touch on the same question, namely whether the arbitral tribunal should hear and decide a claim on the merits, jurisdictional questions and questions concerning admissibility of claims have been proven to be difficult to distinguish under some circumstances, for example in connection with multi-tiered dispute resolution clauses and contractual time limits. International arbitration is a form of private dispute resolution and it leads to a final and binding decision which is widely enforceable around the world. For that reason, in most jurisdictions the state courts are allowed to control that an arbitral tribunal respects the limits of its jurisdiction. State courts are, nevertheless, usually not allowed to reassess the arbitral tribunal's decision on the merits of the case. Similarly, admissibility of claims is often understood to belong to the sole discretion of the arbitral tribunal. Therefore, whether an issue is characterized as jurisdictional or as a question of admissibility affects the reviewability of a decision of an arbitral tribunal. This, consequently, creates a factor of uncertainty to the parties in international arbitration. The thesis will define the key concepts and analyze the problem through literature and case law. The point of view is ultimately theoretical.
  • Persons, Alexia (2019)
    Access to justice -rörelsen har medfört tanken att medborgarna skall ha en möjlighet att få sitt ärende behandlat i domstolen. Denna rättighet har fastställts i grundlagen och flera internationella konventioner. Bara för att medborgarna har rätt att få sitt ärende behandlat i domstolen, så betyder det inte nödvändigtvis att de i praktiken har en möjlighet till det. Access to justice innebär att medborgarna i praktiken skall ha en möjlighet att föra sitt ärende till domstolen. För tillfället är procesströskeln hög i Finland och de höga rättegångskostnaderna är ofta på tapeten. Om rättegångskostnaderna är större än det ekonomiska värdet på tvistemålet kan det vara olönsamt att behandla ärendet i domstolen, som ofta är fallet i små tvistemål. Avhandlingen behandlar hur procesströskeln för tillfället ser ut i Finland och om det finns ett behov av att sänka procesströskeln. Det finns flera sätt att sänka procesströskeln och en av dessa är en förenklad rättegångsprocess. Tanken bakom en förenklad rättegångsprocess är att göra processen tillräckligt enkel för parterna att föra sin egen talan med hjälp av vägledning från domstolen. Parterna brukar även ha en begränsad möjlighet att få ersättning för rättegångskostnader vid vinnandet av rättegången. Med att lämna bort advokaterna från processen kan man sänka på rättegångskostnaderna och därmed på procesströskeln. Norge och Danmark införde en förenklad rättegångsprocess på 2000-talet för att sänka procesströskeln i små tvistemål, medan andra länder har haft en förenklad rättegångsprocess betydligt längre. I avhandlingen behandlas den förenklade rättegångsprocessen i England och Wales, Sverige, Norge och Danmark. I avhandlingen behandlas regleringen gällande processen och hur processen har fungerat i praktiken. Syftet med avhandlingen är att forska om en förenklad rättegångsprocess kunde användas i Finland för att sänka procesströskeln.
  • Haapanen, Henna (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan syytetyn velvollisuutta olla henkilökohtaisesti läsnä käräjäoikeudessa järjestettävässä pääkäsittelyssä sekä käräjäoikeudelle lainsäädännössä annettuja mahdollisuuksia ratkaista rikosasia syytetyn poissaolosta huolimatta. Kysymystä tarkastellaan erityisesti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta sellaisena kuin se näyttäytyy perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen valossa. Lisäksi huomiota kiinnitetään rikosprosessin perustavanlaatuisiin funktioihin sekä siihen, onko syytetyn henkilökohtaista läsnäolovelvollisuutta koskeva kansallinen lainsäädäntömme myös kokonaisuutena arvioiden tarkoituksenmukainen. Aiheesta ajankohtaisen tekee se, että viimeisin syytetyn henkilökohtaista läsnäolovelvollisuutta koskeva lainsäädäntöuudistus tuli voimaan 1.1.2019. Rikosprosessioikeuden tarkoituksena on materiaalisessa rikosoikeudessa säädetyn rikosvastuun toteuttaminen mahdollisimman varmalla ja prosessiekonomisesti järkevällä tavalla. Rikosvastuun toteuttamiseen ei kuitenkaan tule pyrkiä keinolla millä hyvänsä, vaan rikosprosessissa on erityisen tärkeää huolehtia myös syytetyn oikeusturvasta. Tältä osin voidaan puhua myös oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä, johon syytetyn henkilökohtainen läsnäolo on tärkeässä yhteydessä. Rikosvastuun toteuttamisen ja syytetyn oikeusturvasta huolehtimisen ohella rikosprosessilla tavoitellaan tietynlaista ohjauksellista vaikutusta yksittäisten rikoksentekijöiden ja laajemminkin kansalaisten toimintaan. Syytetyn henkilökohtaista läsnäoloa voidaan pitää tästä näkökulmasta merkittävänä etenkin silloin, kun syytetty on alaikäinen tai muutoin ensikertalainen. Syytetyn henkilökohtaisella läsnäololla on rikosprosessissa korostunut merkitys, sillä pääkäsittely syytetyn läsnä ollessa luo parhaat edellytykset rikosasian luotettavalle selvittämiselle ja siten aineellisen totuuden periaatteen toteutumiselle. Kansallisessa lainsäädännössämme läsnäolo käräjäoikeuden pääkäsittelyssä onkin lähtökohtaisesti paitsi syytetyn oikeus myös velvollisuus. Käytännössä ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että haastetutkin syytetyt jäävät varsin usein saapumatta pääkäsittelyyn. Tällöin pääkäsittely joudutaan peruuttamaan, ellei asia poikkeuksellisesti ole sellainen, että se voidaan syytetyn poissaolosta huolimatta ratkaista. Pääkäsittelyjen peruuttamiset aiheuttavat tarpeetonta haittaa ja kustannuksia oikeuslaitoksen lisäksi myös rikosasian muille asianosaisille ja todistajille. Pääasiassa näiden haittojen vähentämisen ja rikosprosessin järkeistämisen tarkoituksessa kansallisen lainsäädännön kehitys on kulkenut viime aikoina rikosprosessin summaaristumisen suuntaan. Uudistusten yhteydessä myös syytetyn henkilökohtaista läsnäolovelvollisuutta käräjäoikeuden pääkäsittelyssä on eri tavoin lievennetty. Nykyään käräjäoikeus voi ratkaista selvät ja lievät rikosasiat kuulematta pääkäsittelyn aikana edes syytetyn asiamiestä. Tällöin puhutaan ns. varsinaisista poissaolokäsittelyistä, joiden käyttäminen ei välttämättä edellytä syytetyltä mitään nimenomaista suostumusta. Toisaalta myös syytetyn mahdollisuutta esiintyä pääkäsittelyssä ainoastaan asiamiehen edustamana on hiljattain laajennettu siten, että melko vakaviakin rikosasioita voidaan ratkaista kuulematta syytettyä henkilökohtaisesti pääkäsittelyn aikana. Tällöinkin edellytyksenä on, että rikosasia on riittävän selvä paitsi näyttö- ja oikeuskysymyksen myös seuraamuskysymyksen kannalta. Kaiken kaikkeaan kotimainen sääntely tarjoaa rikosasiaa käsittelevälle käräjäoikeudelle laajat mahdollisuudet ratkaista asia syytetyn henkilökohtaisesta poissaolosta huolimatta. Sääntely täyttää tästä huolimatta oikein sovellettuna hyvin oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin asettamat vaatimukset. Niin ikään oikein sovellettuna sääntely on myös pääsääntöisesti tarkoituksenmukaista – oikeuslaitoksen voimavarojen suuntaamista monimutkaisempiin asioihin voidaan yleensä pitää perusteltuna silloin, kun se voidaan toteuttaa syytetyn oikeusturvaa vaarantamatta. Toisaalta syytetyn poissaolon sallimiseen voi liittyä ongelmia rikosprosessin yhteiskunnallisen uskottavuuden ja kasvatuksellisen vaikutuksen näkökulmasta, kun vakaviakin rikosasioita voidaan käsitellä aikaisempaa useammin syytetyn henkilökohtaisesta poissaolosta huolimatta. On mahdollista, että prosessin järkevöittämisen ja kustannussäästöjen tarkoituksessa tehdyt uudistukset kääntyvät pitkällä aikavälillä jopa lainsäätäjää vastaan.
  • Lahtinen, Juhani (2018)
    Suomessa on viimeisten vuosien aikana ollut kaksi todella laajaa kilpailuoikeudellista vahingonkorvausjoukkokannetta, joissa kantajat ovat vaatineet korvausta kartellien aiheuttamista vahingoista. Tapaukset tunnetaan nimillä asfaltti- ja puukartellikanteet ja ne ovat eräitä suurimmista riita-asioista, joita tuomioistuimissamme on koskaan käsitelty. Kartellit aiheuttavat yhteiskunnalle ja yksilöille valtavia kustannuksia, mutta niihin perustuvien vahingonkorvauskanteiden ajaminen on osoittautunut äärimmäisen vaikeaksi. Tutkielmassani pyrin jäsentämään niihin liittyvää lainsäädäntöä sekä havainnollistamaan oikeustilaa mainittujen kartellitapausten avulla. Tutkielmani lukeutuu ensisijaisesti prosessioikeudelliseen tutkimukseen, jossa se edustaa access to justice ¬–tutkimussuuntausta, jonka kohde on oikeuden tosiasiallinen saatavuus. Kollektiivinen oikeussuoja on mielestäni keino, jolla oikeuden tosiasiallista saatavuutta pystyttäisiin parantamaan ja se on tutkielmassani keskiössä. Prosessioikeudellisen tutkimuksen lisäksi tutkielmani käsittelee myös luonnollisesti kilpailu- ja vahingonkorvausoikeutta soveltuvin osin. Tutkielmassani käsittelen kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen riita-prosessiin liittyviä ominaispiirteitä sekä kollektiiviseen oikeuteen ja siinä erityisesti joukkokanteisiin liittyvää teoriaa ja lainoppia. Tuon tutkielmassani ilmi kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen liittyviä systeemisiä ongelmia kuten todistelussa olevat sisäänrakennetut vaikeudet. Lainopin ja teorian lisäksi olen kerännyt asfaltti- ja puukartellien oikeudenkäyntiaineistoa, jota analysoimalla olen pyrkinyt muun muassa vastaamaan kysymykseen: ”Miksi tapauksissa oli erilaiset lopputulemat?”. Lisäksi aineisto tuo tietynlaisen, law in action, näkökulman ja empiirisen kosketuspinnan tutkielmalleni. Tutkielmani osoittaa, että kollektiivisen oikeussuojan kehittämisen tarve yhteiskunnassamme on merkittävä ja nykyinen järjestelmämme ei pysty vastaamaan tämän päivän laajamittaisissa riita-asioissa oleviin haasteisiin tyydyttävällä tavalla. Lisäksi tutkielma tuo ilmi nimenomaisesti kilpailuoikeudelliseen vahingonkorvaukseen liittyviä ongelmia sekä kritisoi tietyiltä osin käräjäoikeuden ratkaisua puukartelliasiassa. Lopuksi, olen pyrkinyt esittämään ehdotuksia vallitsevan oikeustilan kehittämiseksi kuten esimerkiksi discovery instituution käyttöönottamisen ja ryhmäkanteen soveltamisalan laajennuksen.
  • Uusikylä, Sara (2020)
    Denna pro gradu -avhandling granskar hur det straffrättsliga ansvaret fördelar sig då ett konkursbo gör sig skyldig till ett miljöbrott i samband med fortsättandet av konkursgäldenärens affärsverksamhet. I scenariot som jag undersöker har konkursförvaltningen som en följd av ett beslut eller en underlåtelse att handla gjort sig skyldiga till ett miljöbrott enligt strafflagen 48:1. Förutsättningen är att handlingen skett genom uppsåt eller grov oaktsamhet. Denna fråga är relevant i och med den totala avsaknaden av rättspraxis inom området samt den pågående diskussionen inom konkursrättens område om konkursbon och deras relation till miljöansvar. Jag begränsar min forskning till enbart det straffrättliga ansvaret och behandlar därför inte offentligrättsligt ansvar eller skadeståndsrättsligt ansvar. Konkurs som fenomen och dess syfte klargörs för att kunna närma mig frågan huruvida konkursboet kan göra sig skyldiga till brott. Det framkommer att miljöbrott i samband med fortsättande av konkursgäldenärens verksamhet i likvidationssyfte är möjligt. Diskussionen om huruvida ett konkursbo skall anses vara en juridisk person lyfts fram och trots att svaret av majoriteten anses vara nekande så bär konkursboet många egenskaper av en juridisk person. I avhandlingen framkommer hur vissa drag i ett konkursbos beslutsfattandeorganisation kan jämföras vid ett aktiebolags organi-sation. På grund av dessa likheter analyseras om rättspraxis kring ett aktiebolags miljöbrott kunde appliceras på ett konkursbo om det gjort sig skyldiga till samma brott. Det framkommer att ett konkursbo precis som ett aktiebolag kunde dömas till samfundsböter vid miljöbrott om det inte tydligt går att definiera vem i organisationen som kan hållas straffrättsligt ansvarig. Boförvaltarens roll och det straffrättsliga ansvaret som är sammankopplat med denna position granskas. Jag kommer fram till att en boförvaltare i ett konkursbo kan hållas straffrättsligt ansvarig för ett miljöbrott som orsakats av konkursboet vid fortsättande av konkursgäldenärens affärsverksamhet. Frågan som främst blir relevant är hur omfattande boförvaltarens plikt att utreda eventuella miljörisker och när boförvaltarens agerande kan anses vara grovt oaktsamt. Sammanfattningsvis kommer jag fram till i min pro gradu -avhandling att det straffrättsliga ansvaret för ett konkursbos miljöbrott kan åläggas själva konkursboet i och med utdömandet av samfundsböter som sanktion för brottet. I slutändan är det borgenärerna som varit delaktiga i beslutsfattandeprocessen som påverkas av denna sanktion. I andra hand kan även boförvaltaren hållas straffrättsligt ansvarig om han eller hon agerat genom uppsåt eller grov oaktsamhet. Det framkommer att det är en rad faktorer som beaktas då man bedömer om oaktsamhet skall anses vara grov. En av dessa faktorer är det skyddade intressenas värde. I rättspraxis har miljö och natur och dess beskyddande ansetts vara ett viktigt intresse och plikten att skydda den från förstörelse är omfattande. Ur detta kan även härledas att boförvaltaren plikt att förhindra miljöskada är omfattande och därför bör han eller hon åta sig omfattande åtgärder för att utreda om risker för miljöskada finns i samband med konkursgäldenärens verksamhet. Omfattande åtgärder kunde till exempel inkludera att anlita utomstående experter för att analysera vilka åtgärder som är nödvändiga för att förhindra miljöskada.
  • Hänninen, Mira (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan konkurssipesän julkisoikeudellista ympäristövastuuta ja sen vaikutuksia konkurssimenettelyssä. Aihe on ajankohtainen, sillä julkisuudessakin on käyty keskustelua tilanteista, joissa ympäristöongelmia on jo ilmennyt tai on vaarana ilmetä konkurssimenettelyn yhteydessä. Aiheen tarkastelussa yhdistyvät ympäristöoikeus, jonka säännösten perusteella julkisoikeudellinen ympäristövastuu muodostuu, sekä konkurssioikeus, joka sääntelee konkurssimenettelyn kulkua, saatavien luokittelua ja konkurssivelkojien asemaa. Tutkimuksen pääpaino on kansallisessa oikeudessa, mutta aiheen tarkastelun monipuolistamiseksi tutkielmassa tarkastellaan myös, miten konkurssipesän ympäristövastuusta on linjattu Ruotsissa. Julkisoikeudellisella ympäristövastuulla tarkoitetaan velvollisuutta ryhtyä tarpeellisiin toimiin ympäristön ennallistamiseksi eli lainvastaisen tilan poistamiseksi ympäristövahingon jäljiltä tai ympäristövahingon ennaltaehkäisemiseksi. Ensisijaisessa ympäristövastuussa on usein aiheuttamisperiaatteen mukaisesti toiminnanharjoittaja. Toissijainen tai rinnakkainen ympäristövastuu perustuu tyypillisesti hallintaan, ja toissijaista vastuuta on voitu myös rajoittaa vilpittömän mielen perusteella ja kohtuullisuusarvioinnilla. Lisäksi kunta on asetettu viimesijaiseen ympäristövastuuseen tärkeimpinä pidetyistä ympäristövelvoitteista. Ympäristöoikeudessa ei ole erikseen säädetty konkurssipesän julkisoikeudellisesta ympäristövastuusta. Oikeuskäytännössä on katsottu, että myös konkurssipesä on ympäristövastuussa, jos se täyttää vastuun syntymiselle laissa asetetut edellytykset. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että konkurssipesä on toiminnanharjoittajana ja haltijana ympäristövastuussa ainakin sen harjoittamasta toiminnasta aiheutuneista ympäristöongelmista. Lisäksi konkurssipesä on jätteen haltijana jätehuoltovastuussa silloinkin, kun jäte on syntynyt konkurssivelallisen toiminnasta. Muilta osin oikeustila on kuitenkin epäselvä. Epävarmuus johtuu erityisesti toiminnan, toiminnanharjoittajan ja haltijan käsitteiden tulkinnanvaraisuudesta sekä konkurssipesän ympäristövastuun seurauksista konkurssimenettelyssä. Ruotsissa, jossa konkurssipesän ympäristövastuuta on tarkasteltu laajemmin, on omaksuttu verrattain laaja konkurssipesän ympäristövastuu. Oikeuskäytännössä vakiintuneen linjauksen mukaan konkurssipesä voi olla ympäristövastuussa, kun se on jatkanut velallisen toimintaa ja myötävaikuttanut pilaantumiseen, tai kun se ei ole varsinaisesti jatkanut toimintaa, mutta pitää hallussaan jotain, mikä voi aiheuttaa pilaantumista ja konkurssipesällä on siihen määräämisoikeus. Konkurssipesän ympäristövastuun seuraukset konkurssimenettelyssä ovat yllättäviä erityisesti konkurssivelkojien ja saatavien luokittelun kannalta, sillä konkurssipesän ympäristövastuun myötä konkurssipesä voi olla massavelkaisessa vastuussa myös sellaisista ympäristöongelmista, jotka ovat aiheutuneet velallisen toiminnasta. Koska tällaisten saatavien oikeusperuste on syntynyt ennen konkurssimenettelyn alkamista, ne luokiteltaisiin tyypillisesti konkurssisaatavaksi. Massavelan aseman myötä saatavien asema paranee muihin konkurssisaataviin nähden, mitä voidaan pitää ongelmallisena varsinkin velkojien yhdenvertaisuuden periaatteen kannalta. Siten ympäristöoikeuden ja konkurssimenettelyn välille muodostuu jännite. Jännitteen lähempi tarkastelu osoittaa, että konkurssipesän ympäristövastuulla on hyvin laaja yhteiskunnallinen merkitys esimerkiksi ympäristönsuojelun, kustannuksen oikeudenmukaisen kohdistumisen, konkurssivelkojien maksunsaantioikeuden ja yritysrahoituksen järjestymisen kannalta. Konkurssipesän ympäristövastuuta voidaan niin puoltaa kuin vastustaa usein eri perustein, joten vallitseva jännite ei ole poistettavissa pelkästään laintulkinnan ja punninnan avulla. Jännitteestä ja paikoitellen epäselvästä oikeustilasta johtuen tutkielmassa ehdotetaan oikeustilan selventämistä lain tasolla. Myös oikeusministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan ympäristövastuiden asemaa konkurssissa, joten lainsäädäntömuutos on odotettavissa. Tutkielmassa ehdotetaan, että konkurssipesän ympäristövastuu olisi jatkossa verrattain suppea. Aiheuttamisperiaatteen mukaisesti konkurssipesä olisi massavelkaisessa vastuussa ympäristöongelmista silloin, kun ne johtuvat konkurssipesän omasta toiminnasta tai liittyvät kyseiseen toimintaan. Lisäksi konkurssipesä olisi rajatussa ympäristövastuussa äkillisistä ympäristöongelmista ja niiden ennaltaehkäisemisestä. Tällöin konkurssipesän tulisi ryhtyä toimenpiteisiin vähintään siinä laajuudessa, että ympäristöongelmasta ei voi aiheutua akuuttia vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Konkurssipesä ei olisi ympäristövastuussa muista velallisen toiminnasta aiheutuneista ympäristöongelmista, vaan niihin liittyvät saatavat olisivat tavallisia konkurssisaatavia. Konkurssipesän ympäristövastuu voi määräytyä kuitenkin myös tätä laajemmaksi tai suppeammaksi, sillä viime kädessä kyse on politiikasta ja arvojen välisestä punninnasta.
  • Yli-Houhala, Venla (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan konkurssipesän julkisoikeudellista ympäristövastuuta. Tutkielman aluksi selvitetään vallitsevaa oikeustilaa ja siihen liittyviä epäkohtia, minkä jälkeen pääpaino on oikeusministeriön työryhmän valmisteleman konkurssilakiin säädettäväksi ehdotetun uuden 16 a luvun toimivuuden ja perustuslainmukaisuuden tarkastelussa ja lopuksi toimivan ratkaisuehdotuksen hahmottelussa ja perustelemisessa. Konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu on hyvin ajankohtainen keskustelunaihe. Lähtökohtaisesti ympäristövahinkoihin liittyvien velvoitteiden sisältö ja vastuutahot määräytyvät ympäristölainsäädännön perusteella, ja vastuita on eri ympäristölaeissa perustettu useille eri tahoille. Koska ympäristölainsäädännössä ei kuitenkaan ole erillisiä säännöksiä konkurssitilanteiden varalta eikä myöskään konkurssilainsäädäntö ota kantaa velallisen aiheuttamien ympäristövahinkojen korvaamiseen tai niiden asemaan konkurssipesän maksunsaantijärjestyksessä, on tilanne epäselvä vahingon aiheuttajan ajautuessa konkurssiin. Korkein hallinto-oikeus on antanut Suomessa kaksi ratkaisua, jotka ovat koskeneet konkurssipesän jätelakiin perustuvaa jätevastuuta. Annettujen ratkaisujen mukaan konkurssipesä on jätteen haltija, mistä seuraa konkurssipesän massavelkainen vastuu niistä jätehuoltokustannuksista, joiden peruste on syntynyt ennen konkurssin alkamista. Annetuista ratkaisuista ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä sellaisia johtopäätöksiä, että kaikki ennen konkurssin alkamista tapahtuneet velallisen toiminnasta aiheutuneet ympäristövahingot saisivat massavelan aseman konkurssipesän varoja jaettaessa. Tämän seurauksena joissain tapauksissa tarvittavat vahinkojen ehkäisy- ja torjuntatoimenpiteet on jouduttu toteuttamaan tapauskohtaisin poikkeusjärjestelyin. Ympäristökonkurssissa on vastakkain kaksi perustuslain tasoista säännöstä; omaisuudensuoja ja ympäristöperusoikeus. Konkurssivelkojilla on MJL:n 2 §:n perusteella yhtäläinen maksunsaantioikeus velkojien yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti, ja samanaikaisesti ympäristöperusoikeuden mukaan vastuu ympäristöstä kuuluu kaikille. Ongelman keskiössä onkin näin ollen se seikka, että molempien säännösten täysimääräinen toteutuminen samanaikaisesti ei ole mahdollista, vaan jonkinlainen kompromissi olisi saatava aikaan. Epäselvän oikeustilan selventämiseksi oikeusministeriön työryhmä ehdotti konkurssilakiin säädettäväksi uutta 16 a lukua, jossa olisi yksiselitteisesti säännelty konkurssipesän ympäristövastuista. Ehdotetussa sääntelyssä konkurssipesän vastuun allokointiperusteeksi ehdotettiin vaara- ja haittaelementin säätämistä. Vastuu olisi siten ulotettu koskemaan myös niitä velkojia, jotka eivät millään tavalla olisi vaikuttaneet ympäristövahingon syntymiseen. Ehdotettu sääntelyratkaisu olisi sitten ollut aiheuttamisperiaatteen vastainen. Ehdotus kuitenkin kaatui aivan hankkeen loppusuoralla, kun perustuslakivaliokunta katsoi, ettei ympäristöperusoikeus toteutunut sääntelyehdotuksessa riittävällä tavalla. Perustuslainmukaisuutta arvioitaessa painoarvoa annettiin niille perustuslakivaliokunnan aikaisemmin antamille lausunnoille, joissa ympäristöperusoikeuden painoarvon katsottiin viime vuosina nousseen ja omaisuudensuojasta poikkeaminen katsottiin hyväksyttäväksi ja mahdolliseksi ympäristöperusoikeuden nojalla. Perustuslakivaliokunnan kannanottoja perustuslainmukaisuudesta voidaan siten pitää perusteltuina ympäristöperusoikeuden vahvistuneen aseman myötä. Toisaalta on kuitenkin myös huomioitava, että konkurssipesän ympäristövastuissa on kyse myös maksukyvyttömyysmenettelystä. Ympäristövastuiden luokittelu toimintavelvoitteiksi tarkoittaa käytännössä aina kustannuksia konkurssipesälle, johon kuuluva varallisuus on jo lähtökohtaisesti rajallinen suhteessa kaikkiin saataviin. Velkojien maksunsaantioikeudesta voidaan siten ympäristöperusoikeuden nojalla poiketa, mutta ympäristövastuun käytännön toteutuminen täytyy samanaikaisesti ottaa huomioon. Ympäristövastuun säätäminen hyvin laajaksi ei ole suotavaa, sillä mikäli vastuu on liian suuri, ei konkurssipesässä ole riittävästi varoja siitä suoriutumiseen, jolloin ympäristövastuut jäävät tosiasiassa hoitamatta, kun konkurssipesä joko raukeaa varojen puutteeseen tai konkurssipesä ajautuu konkurssiin. Näiden lähtökohtien perusteella tässä tutkielmassa ehdotetaan, että konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu määräytyisi oikeusministeriön valmisteleman vaaraelementin sisältävän sääntelyn lisäksi myös niin kutsuttujen “tavallista vaaraa” sisältävien vahinkojen osalta etuoikeusmallin mukaisesti. Tavallista vaaraa sisältävät ympäristövastuut olisivat konkurssisaatavia, joista 50 prosentille annettaisiin yleinen etuoikeus suhteessa muihin konkurssisaataviin. Loppuosalle ympäristövastuusaatavista maksu suoritettaisiin MJL 2 §:stä ilmenevän perusteen mukaisesti. Ensisijaisesti konkurssipesän ympäristövastuu muodostuisi siis ehdotetun massavelkaisen vaaraelementin perusteella ja mikäli konkurssipesässä olisi varoja vielä massavelkojen suorittamisen jälkeen jäljellä, vastuu laajenisi koskemaan myös tavallista vaaraa sisältäviä vahinkoja yleisen etuoikeuden perusteella.
  • Alapuranen, Nina (2016)
    Perinteisen lainkäytön rinnalle on vuosien varrella kehittynyt sovitteluinstituutio joka vaikuttaa nykyisin miltei kaikilla oikeudenaloilla eikä konkurssioikeus ole jäänyt tästä kehityksestä. Takaisinsaantilaki sisältää oman nimenomaisen sovittelupykälän, minkä lisäksi myös konkurssilaista voidaan hakea tukea erilaisten konkurssiliitännäisten riitojen sovinnolliseen ratkaisemiseen. Takaisinsaantilain mahdollistama sovittelu on kuitenkin puhtaasti aineellisoikeudellista kohtuullistamista jolla pyritään poistamaan takaisinsaantivastaajalle kohtuuttomat seuraukset. Tässä työssä pyritään selvittämään, olisiko takaisinsaannin sovittelulle myös muita mahdollisia malleja kuin lainsäätäjän tuomioistuinperusteinen sovittelu. Työssä pyritään löytämään vastaus siihen, mitä sovittelu itseasiassa tarkoittaa konkurssitakaisinsaannin kontekstissa. Tätä tarkastellaan muun muassa lainsäädännön, oikeuskirjallisuuden ja – periaatteiden, sekä oikeuskäytännön kautta. Nykytilan kartoituksen jälkeen työssä pohditaan sovittelun edellytyksiä ja kannattavuutta takaisinsaantivastaajan ja velkojien näkökulmasta. Tavoitteena on vastata kysymykseen siitä, kannattaako takaisinsaantiriidan sovittelu ja miten osapuolten tulisi valita juuri heille oikeanlainen menettely. Lisäksi takaisinsaantiriidan sovittelun edellytyksiä ja myös oikeutusta pohditaan konkurssioikeudellisten tavoitteiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kahteen kysymykseen: mitä eri mahdollisuuksia konkurssitakaisinsaannin sovittelulle on tällä hetkellä? ja tulisiko takaisinsaantiriitoja sovitella?
  • Mäntylä, Niina (2013)
    Koulukiusaaminen on vakava ongelma. Sen tyypillisiä piirteitä ovat heikompaan uhriin kohdistuminen sekä jatkuvuus ja toistuvuus. Kiusaaminen on myös tyypillisimmillään tekokokonaisuus, jonka osateot täyttävät useiden rikosten tunnusmerkistöjä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan rikosoikeudellista järjestelmäämme kiusaajan vastuun ja edellä mainittujen kiusaamisen tyyppipiirteiden valossa. Näin havaittuihin ongelmiin pyrin löytämään ratkaisuja de lege ferenda. Vaikka teoreettisesti sosiaaliadekvanssille ei löydy perusteita, käytännössä koulussa tapahtuvia 15 vuotta täyttäneidenkään tekoja ei pidetä ”niin pahoina” kuin muualla yhteiskunnassa tapahtuvia vastaavia tekoja. Kuitenkin esimerkiksi oppimisteorian ja kontrolliteorian valossa kiusaamisen paheksunnan – eikä vain moraalisen, vaan myös oikeudellisen - tulisi siirtyä kouluyhteisöön. Kosketus rikosoikeudelliseen järjestelmään, vaikkapa vain sen alkuvaiheissa poliisin mukaan ottamisella asiaan, saattaisi katkaista kierteen, kun tiedetään, etteivät kiusaajat tyypillisesti ole moniongelmaisia rikosoikeudellisen järjestelmän vakioasiakkaita. Tähän liittyy kuitenkin myös syyteoikeuskysymys. Kun kiusaamisessa uhrina on lapsi, joka vielä on tekijöitä heikommassa asemassa peläten kostoa, hänelle ei voi jättää vastuuta oikeudenkäynnistä päättämisestä. Myöskään huoltaja ei aina välttämättä toimi lapsen edun mukaisesti. Asianomistajarikosluonne tulisikin poistaa kunnianloukkauksen sekä yksityiselämää koskevan tiedon levittämisen osalta, kun uhri on alle 18-vuotias. Sama tarve koskisi myös meillä mahdollisia uusia kriminalisointeja, kuten viestintärauhan rikkomista ja vainoamista. Ongelma on akuutti myös seksuaalirikoksissa, joskin niissä kytkisin syyttäjän syyteoikeuden lapsen edun kynnykseen. Oleellista olisi lisäksi liittää edellä mainittuihin muutoksiin perusopetuslakiin kirjattu rikosilmoitusvastuu kouluille, silloin kun kyse ei ole vähäisestä teosta. Järjestelmämme ei kykene kovin tehokkaasti ottamaan huomioon toistuvan ja jatkuvan tekokokonaisuuden moitittavuutta kiusaamisen vahingollisuuden ytimenä. Rikoksen yksiköintiopit muodostavat rajan, jonka puitteissa lähinnä useampi lievä pahoinpitely voidaan arvioida perusmuotoiseksi pahoinpitelyksi. Usean eri rikostyypin saattaminen yhdeksi rikokseksi kriminalisoimalla kiusaaminen, vaikuttaisi rikosten vanhentumisaikaan sitä pidentävästi ja myös rangaistus voitaisiin paremmin tuomita kokonaisuuden moitittavuuden mukaan. Myös kiusaamisen ryhmälähtöisyys tulisi jotenkin huomioida. Vastaavanlainen tekniikka voisi olla toimiva kuin tappeluun osallistumisessa. Eli kiusaamiseen osallistumisesta tuomittaisiin, mutta sen lisäksi voisi tekijälle seurata esimerkiksi pahoinpitelytuomio. Myös lähestymiskiellon kehittämismahdollisuudet sekä ennakkovaroitusmalli (Tanskassa vainoamisen kriminalisoinnissa) tulisi selvittää kiusaamiseen puuttumista pohdittaessa. Nämä toisivat järjestelmään kaivatun seurannan elementin, sillä kiusaaminen on teko, joka tyypillisesti toistuu. Lisäksi kiusaamiseen osallistumisen tunnusmerkistöön tulisi vielä liittää on omiaan –muotoilu, jolloin hankalista näyttökysymyksistä päästäisiin eroon. Uhrin kärsimys olisi tällöin huomioitu tunnusmerkistössä. Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että koulukiusaaminen on erikoislaatuinen kokonaisuus, jonka tyyppipiirteet tulee tunnistaa ja vakavuus ymmärtää. Vasta tältä pohjalta voidaan aloittaa kiusatun oikeudenloukkausten estämiseen tähtäävä kehittämistyö.
  • Kallio, Sofia (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ovat kryptovaluuttojen ulosoton merkittävimmät haasteet. Tutkimuksessa kryptovaluutoilla tarkoitetaan lohkoketjuteknologiaan perustuvia virtuaalivaluuttoja. Kryptovaluuttojen perimmäinen ajatus on olla itsenäinen järjestelmä julkisen vallan tai muiden kolmansien tahojen ulottumattomissa. Niiden perusperiaate on ristiriidassa ulosoton kanssa, jonka tavoitteena on toteuttaa tehokas täytäntöönpano julkista valtaa käyttämällä. Tutkimuksessa pyritään myös antamaan ehdotuksia siitä, kuinka haasteisiin voitaisiin vastata. Tutkimusmetodit ovat lainoppi sekä oikeussosiologinen ja oikeuspoliittinen tutkimusmetodi. Työssä tutkitaan voimassaolevaa oikeutta, mutta aihetta lähestytään myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Tutkimuksen lähteinä käytetään ulosotto-oikeudellista kotimaista kirjallisuutta. Kryptovaluuttojen osalta aineisto on pitkälti ulkomaista kirjallisuutta tai internet-lähteitä, sillä aihe on tuore eikä kotimaista kirjallisuutta ole vielä runsaasti. Tutkimus jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään kryptovaluuttoja, jotta niitä ja niiden toimintaa voidaan verrata suhteessa ulosottoon merkittävimpien haasteiden määrittämiseksi. Ensimmäisessä osiossa käsitellään myös kryptovaluuttoja koskevaa lainsäädäntöä. Toisessa osiossa käsitellään kryptovaluuttojen ulosottoa aikajärjestyksessä ulosoton kulkua seuraten. Tutkimuksen lopussa pohditaan ulosoton merkittävimpiä haasteita ja potentiaalisia tapoja vastata niihin. Tutkimuksen pohjalta päädytään siihen, että voimassa oleva lainsäädäntö ei täysin vastaa kryptovaluuttojen anonymiteettiin liittyvään ongelmaan. Erilaisia tapoja vastata tähän ongelmaan voisivat olla erilaisten teknisten keinojen hyödyntäminen tai lainsäädännön ulottaminen useampaan kryptovaluuttojen ja muun maailman välissä toimivaan palveluntarjoajaan. Keinojen määrittämistä vaikeuttaa kuitenkin tiedon puute tämänhetkisen lainsäädännön todellisesta tehokkuudesta ja kryptovaluuttoihin liittyvän teknologian tulevaisuuden kehityksestä. Tästä syytä kehitystä tulisi ensin tarkkailla tiiviisti ja vasta sitten, mikäli tarve vaatii, määrittää lisää keinoja kryptovaluuttojen sääntelemiseksi.
  • Grönqvist, Mika (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuittauksen, velan maksun ja lahjan peräytymistä koskevia pykäliä, eli lain takaisinsaannista konkurssipesään 13 §,10 § ja 6 §:n, sisältöä ja tulkintaa. Tutkielmassa pyritään selvittämään edellä mainittujen pykälien sisältö, sekä se, ,milloin kyseessä olevien pykälien nojallla kuittaus, velan maksu ja lahja ovat peräytettävissä konkurssipesään. Tutkielmassa luodaan myös katsaus konkurssioikeudellisiin periaatteisiin ja tarkastellaan kyseessä olevia pykäliä osana suurempaa konkurssioikeudellista kokonaisuutta. Tutkimuksen lähdemateriaalina on käytetty kotimaista lainvalmisteluaineistoa, oikeuskirjallisuutta sekä tuomioistuinratkaisuja. Vaikka tutkimuksessa on osittain perehdytty myös muuhun kuin suomalaiseen aineistoon, ei tarkoituksena ole suorittaa oikeusvertailevaa tutkimusta. Pohjoismaisen aineiston on tarkoitus yhteisen lainvalmis-telun takia lähinnä tukea suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa esitettyjä kannanottoja. Tutkielman valossa kuittauksen, velan maksun ja lahjan peräytymistä koskevien pykälien tulkintaan liittyy joitakin ongelmia, joiden takia niin velallisen kuin takaisinsaantia vaativan konkurssihallinnon saattaa olla vaikea arvioida takaisinsaannin lopputulosta. Velallisen näkökulmasta olisi suotavaa, että olisi mahdollista ennalta arvioida takaisinsaantiriskiä, joka kohdistuu hänen ja hänen sopimuskumppaninsa ennen mahdollista konkurssia tekemiin oikeustoimiin. Konkurssipesän hallinnon kannalta taas suotavaa olisi, ettei turhia takaisinsaantikanteita nostettaisi sen takia, että takaisinsaannin lopputuloksen arviointi on vaikeahkoa. Kaikenkaikkiaan takaisinsaannin lopputuloksen arviointi vaatii suuren tapauskohtaisen oikeustapausten määrän tuntemista, koska tulkinta on viimekädessä jätetty oikeuskäytännössä ratkeavaksi. Lisäksi kuittauksen osalta on mainittava, että nykyinen velan maksun peräytymistä koskevan sääntelyn soveltaminen kuittauksen yhteydessä toimii käytännössä varsin huonosti. Velan maksun peräytymisen kohdalla lopputuloksen arvioiminen, varsinkin velallisen ja hänen sopimuskumppaniensa kohdalla on hankalaa, koska oikeustapauksia on paljon ja ne ovat kasuistisia. Lahjan peräytymistä koskevan pykälän soveltamista vaikeuttaa se, ettei oikeudessamme ole lahjalle yhtä kaikenkattavaa käsitettä. Lahja on määritelty eri oikeudenaloilla eri tavoin. Takaisinsaannin yhteydessä lahjan osalta on usein turvauduttu niin sanottuun kolmen neljäsosan sääntöön, mutta toisaalta siitäkin on tapauksittain poikettu huomattavastikkin. Näin ollen sen määrittäminen, milloin takaisinsaannin yhteydessä on kysymys lahjasta, etenkin kun lain esityöt jättävät mainitsematta mitä kolmen neljäsosan säännöllä tarkoitetaan, on hankalaa. Tilanne on oikeusvarmuuden kannalta huono.