Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Finanssioikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Konttinen, Anniina (2020)
    Talouden kansainvälistyessä rajat ylittävät sijoitukset, ja niiden myötä osinkojen maksaminen valtiosta toiseen, ovat lisääntyneet merkittävästi 1990-luvulta alkaen. Sekä tulon lähdevaltiolla eli valtiolla, jossa osinkoa maksava yhtiö asuu, että osingonsaajan asuinvaltiolla on intressi verottaa rajojen yli maksettavia osinkoja. Kaksinkertainen verotus on kuitenkin ongelmallista muun muassa sen aiheuttamien neutraalisuushäiriöiden takia ja pääomien vapaan liikkuvuuden näkökulmasta. Kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi valtiot ovat solmineet verosopimuksia, joissa osinkotulon osalta lähtökohtana on sekä lähde- että asuinvaltion verotusoikeus. Lähdevaltion verotusoikeutta on kuitenkin merkittävästi rajoitettu. Suurin osa verosopimuksista perustuu Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) laatimaan malliverosopimukseen. Malliverosopimuksen lisäksi OECD julkaisee malliverosopimuksen kommentaaria, joka sisältää tulkintaohjeita malliverosopimukseen perustuvien, valtioiden välillä solmittujen verosopimusten soveltamiseen. Ensimmäinen malliverosopimus ja sen kommentaari julkaistiin vuonna 1977. OECD tekee jatkuvasti työtä malliverosopimuksen ja kommentaarin täsmentämiseksi ja julkaisee uusia versioita tasaisin väliajoin. Osinkotuloihin liittyvää verorasitusta on kansainvälisissä tilanteissa pyritty minimoimaan verosopimusetuuksien ja kansallisten verolainsäädäntöjen välisten epäjatkuvuuskohtien keinotekoisella hyväksikäytöllä. Tässä tarkoituksessa on yleisesti hyödynnetty niin kutsuttuja dividend stripping -järjestelyjä, joissa osakelainauksen avulla osinkotulot pyritään siirtämään mahdollisimman alhaisen verotuksen piiriin. Järjestelyssä osakkeet lainataan täsmäytyspäivän yli sellaiselle taholle, jonka saamana osakkeiden perusteella maksettava osinko on kokonaan vapautettu lähdeverosta tai verosopimuksen mukainen lähdeveron enimmäismäärä on alhainen. Täsmäytyspäivän jälkeen lainaksiottaja palauttaa lainaksiantajalle vastaavan määrän samanlaisia osakkeita. Suomesta maksetut osingot on mahdollista saada lähdeverovapaasti muun muassa Ison-Britannian ja Irlannin kanssa solmittujen verosopimusten perusteella. Verohallinnon selvityksen mukaan huomattava osa Suomesta ulkomaille maksettavista osingoista maksetaankin sellaisiin valtioihin, joiden kanssa solmitut verosopimukset mahdollistavat osinkojen nollaverotuksen. Verosopimusetuuksien keinotekoisen hyödyntämisen ehkäisemiseksi malliverosopimuksen osinkoartiklaan sisältyy tosiasiallisen edunsaajan käsite, joka rajoittaa verosopimusetuuksien soveltamisalaa. Malliverosopimuksen mukaan verosopimusetuuksia voidaan soveltaa vain, jos osinkotulon tosiasiallinen edunsaaja asuu sopimusvaltiossa. Ensinäkemältä yksinkertaisen verosopimusetuuksien rajoituksen soveltaminen on kuitenkin käytännössä osoittautunut ongelmalliseksi, sillä tosiasiallisen edunsaajan käsitettä ei ole pystytty tyhjentävästi määrittelemään. Määritelmän puutetta on pidetty merkittävimpänä verosopimusten soveltamiseen liittyvänä ongelmana. Erityisen hankalaa tosiasiallisen edunsaajan käsitteen määrittely on, jos osinkotuloon liittyy osakelainaus- tai muu johdannaistyyppinen järjestely, joka muodostaa jännitteen taloudellisen ja muodollisen omistajuuden välille. Suomessa lisäksi mahdollisuus osakeomistusten hallintarekisteröintiin on helpottanut osakkeisiin liittyvien omistussuhteiden hämärtämistä ja siten osinkotuloihin liittyvää veronkiertoa. Tunnistettaessa tosiasiallista edunsaajaa osakelainausjärjestelyssä tulee analyysissa lähteä liikkeelle järjestelyn oikeudellisesta arvioinnista. Jos oikeudellinen analyysi ei ole riittävää tosiasiallisen edunsaajan tunnistamiseksi, tulee kiinnittää huomiota myös järjestelyn olosuhteisiin ja tosiasiallisiin taloudellisiin vaikutuksiin. Vuonna 2014 julkaistun OECD:n malliverosopimuksen kommentaarin päivityksen myötä tosiasiallisen edunsaajan tunnistamisessa merkittävään asemaan nousi sen arviointi, onko osinkotulon saajalla aidosti mahdollisuus nauttia saamastaan tulosta vai rajoittaako tätä oikeutta velvollisuus siirtää tulo edelleen. Jos tällainen velvollisuus on olemassa, ei tulonsaajaa voida pitää sen tosiasiallisena edunsaajana. Yksittäistapauksen arvioinnissa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, milloin sovellettavana oleva verosopimus on solmittu. Malliverosopimuksen kommentaarin päivitetyt versiot ovat sovellettavissa päivitystä ennen solmittuihin verosopimuksiin vain, jos päivitys voidaan katsoa varsinaisen muutoksen sijaan vain aikaisempaa täsmentäväksi tai selventäväksi.
  • Kemppinen, Oskari (2018)
    Tutkielman tavoitteena on tarkistella ja selventää elinkeinoverolain mukaista menon vähennyskelpoisuutta tilanteissa, joissa yhtiön osakkeita luovutetaan yhtiön johdolle osana kannustinjärjestelmää. Tarkastelu on ennen kaikkea lainopillista ja siinä jäsennetään voimassaolevan oikeuden säännöksiä ja erityisesti elinkeinoverolain sääntelyä osakepalkkiojärjestelmiin liittyvien tilanteiden tarkastelemiseksi. Tutkimuksen kohteena ovat eri tavoin toteutetut osakepalkkiojärjestelmät eli muun muassa tilanteet, joissa yhtiö hankkii omia osakkeitaan ja luovuttaa ne edelleen johtohenkilöilleen ja tilanteet, joissa muu taho hankkii osakkeet yhtiön kanssa tekemänsä sopimuksen perusteella. Tällainen muu taho voi olla täysin ulkopuolinen erillisyhtiö, konserniyhtiö tai johtohenkilö itse, jolloin hankinnan rahoittajana toimii lähtökohtaisesti yhtiö. Yhtiön näkökulmasta osakepalkkiojärjestelmät jakautuvat siis niihin, joissa on kyse omien osakkeiden hankinnasta ja niihin, joissa on kyse omien osakkeiden hankinnan rahoittamisesta. Osakepalkkiojärjestelmään liittyvän osakkeen hankintamenon vähennyskelpoisuuden arvioinnissa tehdään rajanvetoa elinkeinoverolain yleisten vähennyskelpoisuutta koskevien säännösten ja erityisten omien osakkeiden hankintaa koskevien säännösten välillä. EVL 7 §:n ja EVL 8.1 §:n 4 kohdan säännösten nojalla työntekijöille maksettavat palkat ja palkkiot ovat yhtiön verotuksessa vähennyskelpoisia. Vähennyskelpoisuuden laajan soveltamisalan vuoksi vähennyskelpoisuus koskee lähtökohtaisesti myös muuta palkitsemista kuin sellaista, joissa palkkio maksetaan rahassa. Osakepalkkiojärjestelmän osalta vähennyskelpoisuutta kuitenkin rajoittaa EVL 16 §:n 9 kohdan säännös. Vähennyskelpoisuus on EVL:n 18.3 §:n nojalla mahdollinen EVL 16 §:n 9 kohdasta poiketen säännöksessä rajatuissa tilanteissa, jolloin edellytyksenä vähennyskelpoisuudelle on muun muassa osakkeiden hankkiminen säännellyiltä markkinoilta. Näiden rajoitusten vuoksi osakepalkkiojärjestelmiä on alettu toteuttaa siten, että ulkopuolinen taho hankkii osakkeet ja luovuttaa ne työntekijälle, jolloin osakeyhtiöoikeudellisesti on kyse omien osakkeiden hankinnan sijaan omien osakkeiden hankinnan rahoittamisesta. Tutkimuksessa tulkitaan elinkeinoverolain vähennyskelpoisuutta koskevia säännöksiä ja sitä, koskevatko omien osakkeiden hankintamenoa rajoittavat säännökset vain tilanteita, joissa on osakeyhtiölain mukaisesta omien osakkeiden hankinnasta vai voidaanko niitä soveltaa myös tilanteisiin, joissa on kyse omien osakkeiden hankinnan rahoittamisesta. Edelleen vaikuttaisi siltä, että erillisyhtiön avulla toteutetussa osakepalkkiojärjestelmässä voisi olla kyse yleisen veronkiertosäännöksen VML 28 §:n mukaisesta oikeudellisen muodon ja tosiasiallisen luonteen tai tarkoituksen välisestä ristiriidasta, mitä tarkastellaan tutkielman toisessa vero-oikeudellisessa pääluvussa. Tutkielmassa tehdyt tulkintaratkaisut perustuvat ensisijaisesti elinkeinoverolain ja muun soveltuvan lainsäädännön sanamuotoon. Tulkintaa on tehty mahdollisuuksien mukaan lain esitöiden ja oikeuskäytännön perusteella. Lisäksi lähdemateriaalina on käytetty laajasti erityisesti vero-oikeudellista oikeuskirjallisuutta ja lisäksi muuta kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
  • Hakkarainen, Susanne (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on lainopin metodin avulla selvittää, millainen sijoitusmuoto osakesäästötili on erityisesti luonnollisen henkilön näkökulmasta. Osakesäästötilin kautta on mahdollista sijoittaa pääasiassa julkisesti noteerattuihin osakkeisiin. Vertaan tutkielmassani osakesäästötiliä julkisesti noteerattuihin osakkeisiin kohdistuvaan suoraan sijoittamiseen ja sijoitusrahastoihin kohdistuvaan sijoittamiseen. Osakesäästötili eroaa suorasta sijoittamisesta ja sijoitusrahastoihin kohdistuvasta sijoittamisesta ensinnäkin siten, että osakesäästötilille siirrettäville varoille on laissa säädetty euromääräinen raja. Euromääräistä rajaa on perusteltu sillä, että osakesäästötilin tarjoamaa veroetua on haluttu rajoittaa. Toisaalta rajan on arvioitu vaikuttavan sijoittajien päätökseen valita osakesäästötili sijoitusmuodokseen. Osakesäästötilin kautta sijoittaessaan sijoittaja hyötyy verotuksen lykkääntymisedusta, millä tarkoitetaan sitä, että osakesäästötilin tuottoa verotetaan vasta, kun varoja nostetaan pois osakesäästötililtä tai osakesäästötili lopetetaan. Tämä mahdollistaa myös sijoituskohteiden vaihtamisen osakesäästötilin sisällä ilman välittömiä veroseuraamuksia. Näin ollen osakesäästötilistä saatu tuotto on mahdollista käyttää uusiin sijoituskohteisiin. Sijoitusrahaston ja osakesäästötilin merkittävin ero on se, ettei osakesäästötilille ole säädetty sijoitusten hajautusvaatimusta. Yhtenä merkittävimmistä osakesäästötiliä koskevista verotuksellisista kysymyksistä koskee osinkojen verotusta. Osinkoja verotetaan vasta varoja osakesäästötililtä nostettaessa, joten ne on mahdollista käyttää osakesäästötilin sisällä uusiin sijoituskohteisiin. Toisaalta osakesäästötilin kautta sijoitettaessa menetetään julkisesti noteerattujen osakkeiden osinkojen osittainen verovapaus. Sijoittajan tuleekin yleensä kyetä hyödyntämään verotuksen lykkääntymisetua, jotta sijoittajan kannattaa sijoittaa osakesäästötilin kautta osakkeisiin. Osakesäästötilin verokohteluun vaikuttavat kansainvälisissä tilanteissa kansainväliset verosopimukset sekä rajoitetusti verovelvollisen osakesäästötilin haltijan asuinvaltion lainsäädäntö. Osakesäästötilin verokohtelu rajat ylittävissä tilanteissa on tulkittavissa vaikeasti ennustettavaksi. Ulkomaisen osakesäästötilin verokohteluun Suomessa vaikuttaa sen mahdollinen rinnastettavuus Suomen lainsäädännössä tarkoitettuun osakesäästötiliin. Tutkielman lähdemateriaalina on käytetty erityisesti osakesäästötiliä koskevaa lainvalmistelumateriaalia. Lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty sijoitusmuotoja käsittelevää oikeuskirjallisuutta. Koska osakesäästötilille on ollut mahdollista tallettaa varoja vasta ensimmäinen tammikuuta 2020 lähtien, ei osakesäästötilille ole ehtinyt vielä syntyä varsinaista kotimaista oikeuskäytäntöä.
  • Saviharju, Hannu (2017)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää osakeyhtiön hallituksen jäsenten tehtävät ja miten tehtävistä saatuja palkkioita kohdellaan verotusmielessä niin Suomessa kuin kansainvälisissä tilanteissa. Tavoitteena on siis selvittää monipuolisesti hallitukselle kuuluvat tehtävät, tehtävistä saatavien palkkioiden verotus ja onko verovelvollisen mahdollista tehdä hallituspalkkioista vähennyksiä. Henkilöverotus perustuu nettoperiaatteeseen, eli tulon hankkimiseen liittyvät kulut tulisi voida vähentää. Tutkielmassa on pohdittu myös vahingonkorvauksen vähennyskelpoisuutta verovelvollisen verotuksessa. Hallituspalkkioihin ja niiden maksamiseen liittyen on syntynyt sitovaa korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä, jota pyritään käymään lävitse ja analysoimaan. KHO:n päätöksistä on kirjoitettu muutama artikkeli, joita pyritään hyödyntämään. Hallituspalkkioiden verotuskohtelu on tärkeää tiedostaa, jotta oikaisumenettelyiltä ja mahdollisilta jälkiveroilta sekä sanktioilta vältytään. Maksajayhtiön onkin oltava erityisen tarkkana toimittaessaan ennakonpidätystä. Kokonaistoimeksiannoissa saattaa olla epäselvää mikä osuus kokonaispalkkiosta kuuluu hallitustyöskentelystä saatavaan palkkioon. Tutkielmassa pyritään myös tuomaan esiin missä muodossa hallituspalkkiot on mahdollista suorittaa. Tutkielmassa käydään lävitse ensin Suomen verotuksen perusteet, joka on välttämätöntä, jotta ymmärtää hallituspalkkion suhteen perinteiseen työsuhteessa saatuun palkkaan. Tämän jälkeen pohditaan osakeyhtiön hallituksen jäsenten tehtäviä, mitä niihin kuuluu, palkkioita ja niihin liittyvää verotusta. Listaamattomien yhtiöiden hallitusten jäsenten tehtävistä ei ole saatavilla samalla tavoin tietoa kuin listattujen yhtiöiden hallituksen jäsenten tehtävistä, joten selvitys tehtävistä perustuu pääasiassa listattujen yhtiöiden sivuilta saatuihin tietoihin.
  • Blom, Mari (2020)
    Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto (SVOP-rahasto) lisättiin uuteen osakeyhtiölakiin (21.7.2006/624). Kyse oli siten yhtiön vapaaseen omaan pääomaan lisätystä rahastosta. SVOP-rahastoon on tarkoitus merkitä pääomaan tehtyjä sijoituksia osittain tai kokonaan, kuten osa nimellisarvottoman osakkeen merkintähinnasta SVOP-rahastoon voidaan siirtää muitakin varoja, kuten yhtiön jakamattomia voittovaroja. Uutta osakeyhtiölakia koskevassa hallituksen esityksessä todettiin, että SVOP-rahastoon on mahdollista sijoittaa varoja myös esimerkiksi sulautuvan yhtiön osakepääomasta. Osakeyhtiölakiin otettiin lähtökohta, jonka mukaan SVOP-rahastosta jaettavat varat rinnastetaan voiton jakamiseen. Osakeyhtiölain muutoksesta seuranneet varolakien muutospaineet tunnistettiin jo uutta osakeyhtiölakia laadittaessa. Tuloverolakia (30.12.1992/1535) sekä lakia elinkeinotulon verottamisesta (24.6.1968/360) ei kuitenkaan muutettu vastaamaan uuden osakeyhtiölain tuomia muutospaineita kuin vasta vuonna 2014. Tämä johti siihen, että yhtiön SVOP-rahastosta alettiin jakamaan varoja yhtiön osakkeenomistajille ilman, että jaettavien varojen verokohtelusta oli säädetty lailla. SVOP-rahastosta jaettavien varojen verokohtelu muovautui nojaten verohallinnon ohjeistukseen. Vuonna 2014 voimaan tulleet verolakien muutokset sisälsivät säännökset SVOP-rahastosta jaettavien varojen verokohtelusta. Lähtökohdaksi tuloverolain ja elinkeinoverolain säännöksiin otettiin jaettavien varojen verottaminen osinkotulona. Lähtökohdasta on kuitenkin mahdollista poiketa tilanteessa, jossa osakkeenomistajalle palautetaan tämän yhtiöön tekemä sijoitus kymmenen vuoden sisällä sijoituksen tekemisestä. Tutkielmassa tarkastellaan SVOP-rahastosta osakkeenomistajille jaettavien varojen verotusta koskevia säännöksiä. Tutkielma keskittyy julkisesti noteeraamattomista osakeyhtiöistä tehtäviin varojenjakoihin osakkeenomistajina oleville luonnollisille henkilöille sekä osakeyhtiöille. Tutkielman painopiste on hallituksen esityksen rajauksessa, jonka mukaan yritysjärjestelyssä syntynyttä SVOP-rahastosijoitusta ei tulisi verottaa luovutuksena. Hallituksen esityksessä ei avata yritysjärjestelyn käsitettä, joten ei ole täysin selvää, mitä rajauksen katsotaan kattavan. Yritysjärjestelyissä syntyneitä sijoituksia koskeva rajaus nojaa ainoastaan hallituksen esitykseen ilman lain tasoista sääntelyä. Lain sanamuoto ja hallituksen esityksen rajaus ovat näin ollen ristiriidassa keskenään. Kysymyksenä onkin, miten rajaus vaikuttaa SVOP-rahastosta jaettavien varojen verotukseen käytännössä, ja voidaanko hallituksen esityksen rajauksen katsoa toimivan tulkintaohjeena vai onko se ristiriitainen lainsäädäntöön verrattuna.
  • Redsven, Mona (2012)
    Tutkielman tavoitteena on käsitellä osingonjaon ja pääomanpalautuksen rajanvetoa osakeyhtiöiden verotuksessa. Sääntely aiheesta on hyvin hajanaista, ja oikeudellisia ilmiöitä kohdellaan osittain eri tavalla riippuen siitä, minkä oikeudenalan näkökulmasta asiaa katsotaan. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on eri oikeudenalojen, erityisesti yhtiöoikeuden ja vero-oikeuden välisten tavoitteiden ristiriitaisuus ja sen ilmentymät lainsäädännössä. Tavoitteiden välinen ristiriitaisuus luo eri oikeudenalojen välille jännitteitä, minkä seurauksena sääntelylle asetetut tavoitteet jäävät osittain toteutumatta. Tutkielman alussa käsitellään osakeyhtiön pääomarakennetta ja rahoitusta sekä erityisesti pääomapanosten kohtelua yhtiön verotuksessa. Tämän jälkeen tarkastellaan osakeyhtiön varojenjakosäännöksiä ja varojenjaon verotusta yhtiön sekä osakkeenomistajan näkökulmasta. Seuraavaan lukuun on koottu SVOP-rahaston jakoon liittyviä osingonjaon ja pääomanpalautuksen rajanvetoa koskevia tilanteita, joissa verokohtelu ei tällä hetkellä ole selvästi säännelty. Rajanveto-ongelmia on käsitelty myös liittyen peitellyn osingon säännöksiin. Verolainsäädäntö on ollut aukollista osakeyhtiölain säätämisestä asti, ja lainsäädännön uudistamiseksi on ehditty tehdä jo useita hankkeita. Tutkielman lopussa käsitellään sitä, miten aukollista lainsäädäntöä on pyritty kehittämään ja miten nämä muutosehdotukset ovat vastanneet verolainsäädännön ongelmakohtiin. Tässä yhteydessä on käsitelty lainsäädännön aukollisuutta myös vero-oikeudellisen laillisuusperiaatteen ja oikeusturvan kannalta. Osakeyhtiölakiuudistuksessa lähdettiin siitä, että lain vaikutukset verotukseen ratkaistaan muussa lainsäädännössä. Verojärjestelmää ei ole kuitenkaan saatu sopeutettua osakeyhtiöiden muuttuneisiin toimintaolosuhteisiin. Tutkielman johtopäätöksissä esitetään näkemyksiä verolainsäädännön uudistustarpeesta.
  • Popov, Jan (2014)
    Yritykselle kerran valittu rakenne ei välttämättä ole toimiva koko yrityksen elinkaaren ajan. Rakenteen muuttamiselle voi olla monia syitä kuten esimerkiksi kilpailukyvyn parantaminen, synergiaetujen tavoitteleminen, toimintojen eriyttäminen sekä yrityskauppaan tai sukupolvenvaihdokseen valmistautuminen. Elinkeinotulon verottamisesta annetun lain tunnistamien yritysjärjestelyiden avulla yrityksen toiminnan ja omistuksen rakennetta voidaan muokata veroneutraalisti ilman välittömiä tuloveroseuraamuksia. Vuoden 2007 alussa osittaisjakautumisesta tuli veroneutraali yritysjärjestelymuoto. Taustalla oli muutosdirektiivin 2005/19/EY implementointi, jolla muutettiin yritysjärjestelydirektiiviä 90/434/ETY. Osittaisjakautuminen on joustava keino yrityksen rakenteen muutokseen. Osittaisjakautumisessa osakeyhtiö ei purkaudu, vaan se siirtää selvitysmenettelyttä yhden tai useamman liiketoimintakokonaisuutensa sellaisenaan yhdelle tai useammalle osakeyhtiölle ja jättää vähintään yhden liiketoimintakokonaisuuden siirtävään yhtiöön. EVL 52c §:n mukaiselle osittaisjakautumiselle on asetettu EVL:ssa tiukat kriteerit. Oikeuskäytännössä ongelmalliseksi on muodostunut erityisesti liiketoiminnan käsite sekä jakautumisvastikkeeseen liittyvät tulkintakysymykset. Tutkielmassa käydään läpi EVL 52c §:ssä asetettuja edellytyksiä ja tulkintalinjoja tuodaan esiin KHO:n ja KVL:n ratkaisuihin nojaten. Jakautumistilanteissa nousee esiin myös mahdollisuus veron kiertämiseen. Mikäli järjestelylle ei ole liiketaloudellisia perusteita, sinänsä EVL 52c §:n vaatimukset täyttävän osittaisjakautumisen veroedut voidaan jättää myöntämättä tai ne voidaan evätä. Lisäksi ongelmallisia ovat sarjatoimet, joissa jakautuminen on osa laajempaa toimenpiteiden kokonaisuutta. Tutkielmassa käydään läpi laajasti oikeuskäytäntöä sekä selvitetään sallitun verosuunnittelun ja veron kiertämisen häilyvää rajaa.
  • Blåfield, Eero (2012)
    Tässä työssä tarkastellaan osuustoimintainstituution, osuuskunta-yritysmuodon ja osuuskuntaverotuksen historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta. Mielenkiinto kohdistuu osuuskuntien verokohtelun erityispiirteisiin. Miksi osuuskuntia verotetaan kuten niitä tällä hetkellä verotetaan, miten verokohtelu sopii suomalaiseen verojärjestelmään ja miten osuuskuntia verotetaan kansainvälisesti. Tutkielmassa käydään läpi osuustoiminnan historiaa, jotta voidaan selvit-tää miten osuuskuntien periaatteet ja yhteiskunnallinen asema ovat vaikuttaneet verokohtelun kehitykseen. Tut-kielmassa esitetään myös vaihtoehtoisia malleja osuuskuntien verokohtelulle tulevaisuudessa. Osuuskuntien synnyn taustalla on vaikuttanut maatalous- ja muiden pienyrittäjien sekä pienituloisten kuluttajien halu päästä riippumattomaksi tuotteitaan voitolla myyvistä yrityksistä. Osuuskuntien arvot ja periaatteet pohjautu-vat näihin syntyolosuhteisiin. Arvoilla on perusteltu myös osuuskunnan erityistä verokohtelua. Kuitenkin osuus-kuntien nykyinen, ja monilta osin varsin edullinen, verokohtelu on peräisin elinkeinoverolain syntymisen jälkeisel-tä ajalta. Vaikka osuuskunnat ovat ajautuneet kauemmaksi alkuperäisistä periaatteistaan, on osuuskuntien verokoh-telu muuttunut yhä edullisemmaksi. Tutkimuksen pääkohteina ovat ylijäämänpalautuksen ja osuuspääoman koron verokohtelu. Osuuskunta voi osake-yhtiöstä poiketen jakaa voittoaan monella tavoin. Ylijäämänpalautuksella tarkoitetaan yleensä voitonjakoa osuus-kunnan jäsenille siinä suhteessa, kun he ovat käyttäneet osuuskunnan palveluita. Tämän voitonjaon muoto on osuuskunnalle tietyin edellytyksin vähennyskelpoista sen omassa verotuksessaan. Osuuskunnan pääomalle jaetta-vaa korkoa verotetaan sen saajan verotuksessa eri tavalla kuin osakeyhtiön pääomalleen maksamaa voittoa. Koska osuuskuntien verotuksen tutkimus on jäänyt lähes täysin Lauri Mannion teoksen Osuuskunnat ja verotus varaan, käydään tutkielmassa vuoropuhelua kyseisen teoksen kanssa. Päätelmät osuuskuntien verokohtelun ongel-makohdista ja niiden ratkaisuista poikkeavat Mannion omista. Koska osuuskuntien tosiasiallinen yritystoiminta on nykyisin varsin lähellä osakeyhtiömuotoista toimintaa, tulisi näiden yritysmuotojen verotuksenkin olla lähempänä toisiaan. Verojärjestelmään sopimattomasta ylijäämänpalautusten täydestä vähennyskelpoisuudesta tulisi luopua.
  • Simola, Leevi (2015)
    Osuuskunnat ovat olleet suuressa merkityksessä Suomen taloudellisessa kehityksessä ja osuuskunnilla on edelleen suuri merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa. Osuuskuntien samoin kuin osakeyhtiöiden taloudelliseen toimintakykyyn vaikuttaa keskeisiltä osin se, kuinka näistä yhteisöistä ulosjaettuja voittoja/ylijäämiä verotetaan. Osuuskunnat ja osakeyhtiöt ovat verotuksessa molemmat yhteisöjä ja niihin kohdistuu yhteisöverotus. Kun yhteisöistä jaetaan ylijäämää/voittoa, saaja maksaa vielä erikseen veroa ulosjaetusta voitosta. Kysymyksessä on siten yhteisöstä ulosjaetun ylijäämän/voiton kahdenkertaisen verotuksen ongelma. Kataisen hallituksen hallitusohjelman eräänä tavoitteena oli siirtää verotuksen painopistettä yhteisöjen verotuksesta voitonsaajien verotukseen. Vuoden 2014 alussa yhteisöveroaste alenikin 20 %:iin ja samalla tehtiin korjaukset osinkoverotukseen, minkä myötä osinkoverotus muodostuu rakenteellisesti aina kahdenkertaiseksi. Osuuskuntien ylijäämien verotuksen muutoksia ei tässä yhteydessä vielä hyväksytty, vaan eduskunta edellytti hallitusta valmistelemaan uudet osuuskuntien ylijäämän verotusta koskevat säännökset siten, että niitä voidaan soveltaa ensi kertaa vuoden 2015 verotuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kriittisesti tätä osuuskuntien uudistuvaa ylijäämän verotusta. Tutkimus ei kuitenkaan rajoitu pelkkään osuuskuntien verotukseen, vaan tutkimuksessa tarkastellaan myös osinkoverotusta. Näin ollen tutkimuksesta muodostuu vertaileva tutkimus osuuskuntien ja osakeyhtiöiden verotuksen välillä. Osuuskuntia on perustettu alun perin vastapainoksi pääomaperusteisille osakeyhtiöille. Osuuskunnan toiminnan tarkoitus sekä periaatteet eroavat osakeyhtiön periaatteista ja tarkoituksesta. Osuuskuntien ideana on osuuskunnan jäsenten talouden tukeminen ja palveluetujen tuottaminen jäsenille, kun taas osakeyhtiön lähtökohtaisena tarkoituksena on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Osuuskunnat tuottavat jäsenille etua tyypillisimmin omakustannushinnoittelun, ylijäämänpalautuksen tai osuuskoron muodossa. Osuuskunnan ylijäämänjakoa näistä ovat osuuskorko ja ylijäämänpalautus, joiden verottamisesta säädetään verolaeissa niitä koskevissa säännöksissä. Ylijäämänpalautuksella tarkoitetaan osuuskunnan ylijäämänjakoa, joka toteutetaan sen mukaan, kuinka paljon jäsen on käyttänyt hyväkseen osuuskunnan palveluita. Taloudelliselta luonteeltaan ylijäämänpalautuksen voidaan katsoa muistuttavan hinnanoikaisua, mutta oikeudellisesti se on osuuskunnan ylijäämänjakoa. Osuuskuntien ylijäämänjako on kuitenkin melko joustavaa osakeyhtiöiden voitonjakoon verraten, sillä osakeyhtiöt voivat jakaa voittoa ainoastaan osinkoina toisin kuin osuuskunnat, jotka jakavat ylijäämää sääntöihin kirjatun perusteen mukaisesti. Osuuskuntien ja osakeyhtiöiden erilaisista tarkoituksista sekä voitonjakotavoista johtuen myös näiden yhteisöjen jakamien voittojen verotukseen on sovellettu erilaisia säännöksiä. Osuuskuntien verotuksessa keskeisen poikkeuksen on tehnyt ylijäämänpalautuksen vähennysoikeus osuuskuntien verotuksessa. Tällöin ylijäämänpalautuksena jaettuun ylijäämään on kohdistunut vain yhdenkertainen verotus, minkä on katsottu joissakin tapauksissa muodostavan neutraalisuuspoikkeaman osuuskuntien ja osakeyhtiöiden välisessä verotuksen tarkastelussa. Osuuskorkoja on periaatteellisella tasolla verotettu samoin kuin osinkoja. Tutkimuksessa keskeisessä asemassa on osuuskuntien ja osakeyhtiöiden välisen verotuksen vertailu yritysmuoto- ja rahoitusmuotoneutraliteetin valossa. Tarkoituksena on selvittää, onko osuuskuntien ja osakeyhtiöiden erilaisten voitonjakojen verotuksen vuoksi muodostunut neutraliteettipoikkeama ja mikä merkitys näillä erilaisilla verotussäännöksillä on yhteisöjen toiminnan kannalta. Tätä tarkastelua tehdään ennen osuuskuntien verouudistusta koskevien verosäännösten valossa, minkä jälkeen tutkitaan millaisia muutoksia uudistuvat verosäännökset aiheuttavat osuuskuntien ylijäämän verotukseen. Tutkimuksen viimeisessä luvussa on myös oikeusvertaileva osio, joka selventää, kuinka osuuskuntia verotetaan neljässä muussa eurooppalaisessa valtiossa. Tutkimus osoittaa, että muutokset osuuskuntien ylijäämän verotuksessa kiristävät joiltain osin osuuskuntien verotusta. Osuuskuntien voidaan myös nähdä asettuvan tietyin osin verotuksellisessa tarkastelussa osakeyhtiöitä huonompaan asemaan. Merkityksellistä on huomata, että nykyinen osinkoverotus ei toimi hyvänä pohjana osuuskuntien ylijäämän verotuksen uudistamiselle. Verouudistus monimutkaistaa osaltaan verojärjestelmää, minkä lisäksi uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen on kyseenalaista.
  • Salonen, Heini (2013)
    Tutkielmassa selvitetään pakkausten verotusta ja muuta pakkauksiin ja pakkausjätteisiin kohdistuvaa sääntelyä Suomessa ja Euroopan unionissa. Suomen lisäksi tarkastellaan yksityiskohtaisemmin EU-maista Tanskaa ja Hollantia. Lähtökohdan muodostaa Suomen juomapakkauksiin kohdistuva kansallinen valmistevero, joka on määriteltävissä ohjaavaksi ympäristöveroksi. Suomessa ei ole voimassa muihin pakkauksiin kohdistuen veroja, ja kantavana tutkimusteemana onkin Suomen juomapakkausverotuksen kehittäminen edelleen. Muita tutkielman keskeisiä teemoja ovat ympäristöverotus sekä pakkausverotuksen uudistamiseen liittyvien lainsäädäntömuutoksen kansallisten ja EU-oikeudellisten reunaehtojen selvittely. Suomen juomapakkausverotus on nähtävissä osana laajempaa kokonaisuutta, johon kytkeytyvät pakkaus- ja jätelainsäädäntö sekä muun muassa Suomen ja EU:n ympäristö- ja jätepolitiikan tavoitteet kaikenlaisen jätteen määrän vähentämisestä. Tutkielmassa ensiksi käsitellään Suomen juomapakkausverotusta ja muuta pakkauksiin kohdistuvaa kansallista sääntelyä. Juomapakkausveroon liittyy läheisesti pakkausten ympäristöohjausjärjestelmä, so. kierrätysjärjestelmä ja sen alaisten pantillisten pakkausten verottomuussäännökset. Seuraavassa pääkappaleessa siirrytään tarkastelemaan Euroopan unionin oikeuden reunaehtoja pakkausten kansalliselle sääntelylle. Selvittelyn kohteena olevia teemoja ovat muun ohella unionin perussopimusten ja eurooppaoikeuden rajoitukset kansalliselle sääntelylle ja verolakien säätämiselle, kuten myös EU:n ympäristöpolitiikka ja sekundaarinen pakkaussääntely: viimeksi mainitusta keskeinen tutkielman kannalta on kaikkia pakkauksia ja pakkausjätteitä sääntelevä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (94/62/EY). Seuraavassa pääkappaleessa tarkastellaan EU-maista erityisesti Tanskan ja Hollannin pakkauksiin kohdistuvaa verotusta sekä aihetta sivuavaa muuta sääntelyä. Kyseiset maat ovat valikoituneet käsittelyn kohteiksi, sillä ne ovat harvoja Eu-roopan maita, joissa on ollut tutkielman teon aikaan voimassa pakkauksiin kohdistuvia veroja: tarkoituksena onkin selvittää näiden pakkausverotuksessa edistyneiden maiden oikeusjärjestelmien hyödynnettävyyttä kansallista pakkausverotusta uudistettaessa. Yhtenä tutkimuskysymyksenä on myös maiden verojen ja järjestelmien vaikuttavuuden arviointi. Viimeisessä pääkappaleessa huomion kohteena on se, miten Suomen juomapakkausten valmisteverotusta tulisi uudistaa. Kappaleessa pohditaan säädösmuutoksen yhteydessä huomioon otettavia seikkoja ja ympäristöveron asettamista muun ohella verolle asetettavien tavoitteiden ja verotuottojen näkökulmasta, kuten myös veron määräytymisperusteen ja sääntelyteorian sääntelystandardien näkökulmasta. Tutkielma päätetään vaihtoehtojen punnintaan ja pohdintaan ehdotukseksi uudesta laajemmasta ympäristöperusteisesta pakkausverosta.
  • Erkomaa, Barbro (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan tulonhankkimiskustannusten korvausten verotusta erilaisissa kansainvälisissä työskentelytilanteissa. Verotusta tarkastellaan Suomen sisäisen verolainsäädännön näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten kustannusten korvauksia verotetaan lainsäädännön sekä vallitsevan oikeus- ja verotuskäytännön mukaan. Tutkielmassa tarkastellaan myös verosopimusten vaikutusta Suomen verotusoikeuden syntymiseen. TVL 77 §:n soveltuessa Suomesta ulkomaille suuntautuvissa työskentelytilanteissa, myös kaikki ulkomaantyöskentelyyn liittyvät kustannusten korvaukset ovat verovapaita työntekijälle. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisiin työskentelytilanteisiin TVL 77 § soveltuu ja vastaavasti pykälän soveltumattomuutta tiettyihin yleistyviin ulkomaantyöskentelyn muotoihin, kuten toistuvat työmatkat ja etätyö. Tutkielmassani olen jaotellut eri tyyppiset kustannusten korvaukset soveltuvien verosäännösten perusteella TVL 76.1 § 5 kohdan mukaisiin kustannusten korvauksiin, matkakustannusten korvauksiin sekä muihin kansainvälisissä työskentelytilanteissa yleisesti korvattaviin tulonhankkimiskustannuksiin. Tutkielmassa selvitetään milloin TVL 76.1 § 5 kohdan mukaisia verovapaita kustannusten korvauksia voidaan maksaa ja minkälaisia kustannusten korvauksia tämän säännöksen piiriin kuuluu vallitsevan oikeus- ja verotuskäytännön perusteella. Etenkin muutto- ja matkakustannusten osalta oikeus- ja verotuskäytäntö ei ole kaikilta osin täysin vakiintunutta. Suurimmat verotuskäytännön epäselvyydet kansainvälisten työskentelytilanteiden kustannusten korvausten osalta liittyvät verovapaisiin matkakustannusten korvauksiin. Oikeus- ja verotuskäytäntö näyttäisi tiukentuneen sen suhteen, milloin työntekijälle syntyy toiseen maahan uusi varsinainen työpaikka. Viime aikaisissa oikeustapauksissa on yhä useammin katsottu, että työntekijän tosiasiallinen työnantaja vaihtuu ulkomaankomennuksen aikana, jolloin hänelle muodostuu työskentelymaahan uusi varsinainen työpaikka. Tutkielmassa on selvitetty, mitkä seikat näyttäisivät nykyisen oikeuskäytännön valossa vaikuttavan varsinaisen työpaikan määräytymiseen kansainvälisissä työskentelytilanteissa. Tutkielmassa selvitetään myös, miten kansainvälisissä työskentelytilanteissa tyypillisesti korvattavien tulonhankkimiskustannusten korvauksia verotetaan silloin, kun 76.1 § 5 kohta ei sovellu, eikä kyse ole myöskään verovapaista matkakustannusten korvauksista. Tällaisia kustannusten korvauksia ovat esimerkiksi kielikurssit ja kulttuurivalmennus, matkustusasiakirjat ja kotilomamatkat. Komennusmatkavakuutukseen ei verotuskäytännön mukaan aina sovellu TVL 76.1 § 5 kohta. Tätäkin on tutkielmassa pohdittu.
  • Hietanen, Tero (2013)
    Tutkielman tavoitteena on tuoda esille lukijalleen suomalaisen sekä eurooppalaisen lainsäädännön eri verolajeissa ilmeneviä pienyrityksille suunnattuja veronhuojennuksia. Historiallisesti verotuksella on ollut eri aikakausina erilaisia tavoitteita. Lähtökohtaisesti verotuksella on katsottu olleen aina fiskaalisia tavoitteita, eli sen avulla on pyritty kerryttämään varoja valtiolle, ilman että muihin verotuksen vaikutuksiin on kiinnitetty varsinaista huomiota. Verotuksella on kuitenkin havaittu olevan myös muita käyttötarkoituksia kuin pelkästään valtion varantojen kerryttäminen. Neutraalisuusperiaatteesta poikkeaminen on todettu käyttökelpoiseksi menettelyksi myös yritysten verotuksen osalta. Tällöin verotuksen fiskaaliset tavoitteet sivuutetaan jonkin muun, tärkeämmän tavoitteen takia. Suomen yritysrakenne on painottunut pieniin ja keskisuuriin yrityksiin ja pienyritykset muodostavatkin Suomen talouden perustan ja myös keskeisen talouskasvun ja työllistymisen lähteen. Nykyisillä globaaleilla markkinoilla pienet yritykset kokevat usein kuitenkin vaikeuksia toimia suurten, kansainvälisten yritysten kanssa. Verotusta voidaankin käyttää juuri pienten yritysten tukemiseen erilaisilla veronhuojennuksilla ja -helpotuksilla. Tällä mahdollistetaan yritysten kannattavuus ja siten työllistävä vaikutus valtakunnallisesti. Oikein laaditut ja osuvat veronhuojennukset ovat mitä oivallisin työväline pyrittäessä tukemaan pienyrittäjiä sekä kannustamaan yrittäjyyteen. Lainsäätäjien on kuitenkin tärkeää punnita, halutaanko huojennuksilla ainoastaan taata pienyritysten toimikyky markkinoilla, vai kannustetaanko yrityksiä kasvamaan. On mahdollista, että liian tuntuvat veronhuojennukset saattavat aiheuttaa yrittäjissä pelkoa kasvattaa toimintaansa, jolloin he menettäisivät mahdolliset tuet. Toisaalta liian suuret tuet voivat myös aiheuttaa epäsuotuisaa vääristymistä kilpailussa, joka ei myöskään ole hyvän verojärjestelmän tarkoitus. Pienyrityksille suunnatut veronhuojennukset tulo- ja kulutusverotuksessa ovat pysyvä osa verojärjestelmäämme, pidimme me siitä tai emme. Pienyrityksiä on mahdollista tukea myös muilla tavoilla kuin huojentamalla niiden verotusta, mutta veronhuojennusten tehtävä on tutkimuksen perusteella tärkeä ja lainsäätäjä on onnistunut myös saavuttamaan huojennuksille asetettuja tavoitteita. Veronhuojennusten tulevaisuuden kannalta tärkeimpänä voidaan pitää niiden tavoiteasetantaa. Riippumatta siitä, kuinka suuren tuen poliittinen päätöksenteko pienyrityksille antaa, ovat veronhuojennukset joka tapauksessa tämän tuen jakamiseen erittäin käyttökelpoisia. Yritykselle suoraan suunnattujen veronhuojennusten lisäksi tulevaisuudessa tulee myös panostaa sekä itse yrittäjälle suunnattuihin veronhuojennuksiin, että yritystoimintaan sijoittavien ja tukevien ”bisnesenkeleiden” veronhuojennuksiin. Yrittäjille suunnatut veronhuojennukset heidän henkilökohtaisessa verotuksessaan muodostavat yrittäjyydestä houkuttelevampaa ja verovuonna 2013 käyttöönotettava ”bisnesenkelivähennyksen” luulisi houkuttelevan sijoittajia sijoittamaan juuri pienyrityksiin. Takaamalla verohuojennuksin yrittäjyyden houkuttavuuden ja yritystoiminnan rahoittamisen sijoittajien varoin, on mahdollista ylläpitää monipuolista suomalaista pienyrittäjyyttä.
  • Kaira, Atte (2015)
    Tax neutrality and material tax uniformity (or in other words, horizontal equity) are both considered as elements of a good taxation system. The latter suggests that economically equivalent financial instruments should be taxed under similar rules. Tax neutrality, in turn, is concerned with efficiency of the tax system by implying that taxation should not distort the optimal allocation of resources in society. The private law part of this study presents how securitization, or securitization-like techniques have been applied to private equity fund interests, in order to turn the equity-based interest into a debt instrument. An observation is made that in some situations, the essential objective of the securitization transaction is to create an economically equivalent, debt-based counterpart to a normal private equity fund interest. One of the underlying purposes behind this kind of transaction might be to make it possible for small private investors to allocate some of their investment capital in private equity, and at the same time, widen the private equity fund’s sources of funding beyond the conventional institutional and other large-scale investors. Similarly, due to tax issues related to normal private equity fund interests, securitization structures have been used to allow public benefit organizations to invest in private equity. The theoretical part of this study presents the concepts of tax neutrality and tax uniformity, and their meaning within the context of taxation of financial instruments. Furthermore, it deals with the question in what circumstances could the Finnish General Anti-Avoidance Rule (the GAAR) come to be applied to economically equivalent financial instruments that produce different post-tax returns, i.e. differ in their tax treatment. Finally, it puts the aforesaid concepts in the context and substance of this study by specifying the questions that should be asked in the tax law part of the study. On the basis of the observations made in the private law part, the essential research question is whether returns on normal private equity fund interests and their securitized counterparts result in similar tax burden in situations, where the holder of such instruments is a public benefit organization or a natural person (private investor). In the tax law part of this study, the income tax treatment of both normal and securitized private equity fund interests is analyzed. In addition to producing answers to the questions presented in the theoretical part, the tax law part covers some of the current issues regarding income taxation of private equity funds and investors thereof. The method used in this part is mainly dogmatic, since the attention is in the contents and interpretation of existing law. Also some practical viewpoints will be presented with regard to the interplay between taxation of financial instruments and corporate finance. The study ends in conclusions, in which the research question is evaluated against the findings made in the tax law part. The study is able to conclude that the tax treatment of normal private equity fund interests and securitized private equity fund interests is not entirely consistent, and thus implies that the ideal of material tax uniformity does not realize between these two instruments. However, it is noticed that material tax uniformity should not necessarily be understood as an absolute requirement of a good tax system. Pursuing for material tax uniformity in the field of finance and investments may not lead to any overall improvements of the tax system, if the instrument considered as normal is actually non-tax neutral compared to other financial instruments. It is further discussed, whether there is any room for the GAAR to be applied to the securitization structures within the context of this study. Based on the observations made in the private law part, the suggestion is that the GAAR should not applied, because the structures – at least in this context – are usually based on commercial reasons, and should not be viewed as artificial.
  • Hilli, Max (2018)
    Private equity fonder är fonder som placerar i olistade bolag. De är i de flesta fall i kommanditbolagsform. Investerarna i fonderna är oftast tysta bolagsmän i dessa kommanditbolagsformade private equity fonder. Private equity fonderna är inte själva skattskyldiga, utan de är bara beräkningssubjekt och bolagsmännen betalar skatten på inkomsterna. För de flesta placerarna fungerar beskattningen på önskat sätt. Dock finns det några grupper av investerare som har problem med hur deras placeringar i private equity fonder beskattas. Allmännyttiga samfunds inkomst från private equity fonder klassas som inkomst från näringsverksamhet då de är tysta bolagsmän i private equity fonder och leder till att de är skattskyldiga för inkomsten. Detta är ett problem då allmännyttiga samfund inte betalar skatt på övrig inkomst från placeringar. Genom att placera i private equity fonder via matarfonder och vinstandelslån kan allmännyttiga samfund undvika att beskattas för inkomster från private equity fonder. Matarfonden är ett kommanditbolag som är en tyst bolagsman i den kommanditbolagsformade private equity fonden. Matarfonden ger ett vinstandelslån, det vill säga ett lån vars ränta är beroende av vinsten som bolaget gör. Då matarfonden är en tyst bolagsman i private equity fonden och inte har någon annan inkomst så blir vinsten, som betalas som ränta till det allmännyttiga samfundet, i praktiken nästan den samma som ifall det allmännyttiga samfundet varit en tyst bolagsman i private equity fonden. Eftersom det är ränteinkomster så betalar det allmännyttiga samfundet inte skatt på inkomsten. Ny lagstiftning kommer dock troligen att göra att de här strukturerna inom en nära framtid inte kommer att längre fungera i praktiken. Tidigare hade utländska investerare i finska private equity fonder en stor risk för dubbelbeskattning. Detta rättades dock till när ISL 9.5 § stiftades under 2000-talet. ISL 9.5 § tillämpas dock inte på utländska fond i fonder. Dessa, eller investerarna i dessa, riskerar dubbelbeskattning då de placerar i finska private equity fonder. Det går troligen att undvika dessa problem genom att mellan fond i fonden och den finska private equity fonden finns ett utländskt bolag som ISL 9.5 § tillämpas på. Detta bolag är den tysta bolagsmannen i den finska private equity fonden. För att rätta till dessa problem har gjorts förslag på hurdana lagändringar som kunde göras. Bland annat har en arbetsgrupp från finansministeriet behandlat dessa problem. De anser att en ändring för att rätta till problemen med utländska fond i fonder skulle gå att göra med en mindre lagändring medan för att rätta till problemen med allmännyttiga samfund krävs en omfattande lagändring. Jag anser att det ännu borde undersökas vidare ifall det vore möjligt att rätta till båda problemen med en mindre lagändring.
  • Väre, Roosa (2018)
    Kolmikantasuhteeseen perustuva rahoitusleasingjärjestely muodostuu tavarantoimittajan ja leasingantajan välillä tehtävästä kauppasopimuksesta sekä leasingantajan ja leasingottajan välillä tehtävästä vuokrasopimuksesta, jota kutsutaan tässä tutkielmassa rahoitusleasingsopimukseksi. Rahoitusleasingsopimuksen ominaispiirteiden vuoksi leasingottajan oikeusasema voi muistuttaa leasingkohteen omistajan oikeusasemaa. Tämän seurauksena voidaan kysyä, onko rahoitusleasingsopimuksessa tosiasiassa kyse vuokrasta vai kaupasta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten rahoitusleasingsopimuksen vuokran- ja kaupanluonteisuuden väliseen rajanvetoon suhtaudutaan ensinnäkin Suomen ja toiseksi Yhdysvaltojen vero-oikeudessa. Tähän liittyen tutkielmassa selvitetään, mitä eroja ja yhteneväisyyksiä kyseisten valtioiden oikeuskäytännössä ilmenee rahoitusleasingsopimuksen tulkintaan liittyen. Toiseksi tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten leasingantajaa ja leasingottajaa verotetaan Suomessa rahoitusleasingjärjestelyyn liittyen silloin, kun rahoitusleasingsopimusta pidetään toisaalta vuokranluonteisena, toisaalta kaupanluonteisena. Tutkielmassa tarkastellaan myös rahoitusleasingsopimuksen kirjanpitokäsittelyä, mikä on tutkimuskysymyksen kannalta olennaista etenkin Suomessa vallitsevan verotuksen ja kirjanpidon vahvan sidonnaisuuden vuoksi. Tutkielmassa havaittiin, että rahoitusleasingsopimuksen luokittelu vaikuttaa osapuolten verotukseen etenkin menon ja tulon jaksotuksen osalta. Leasingantajalla on oikeus tehdä leasingkohteen hankintamenosta verotuksessa poistoja vain vuokranluonteisessa leasingissa, kun taas kaupanluonteisessa leasingissa oikeus hankintamenon poistoihin on leasingottajalla. EVL 54.2 §:n sisältämä poistojen kirjanpitosidonnaisuutta koskeva vaatimus voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, mikäli rahoitusleasingsopimuksen vero-oikeudellinen tulkinta eroaa osapuolten noudattamasta kirjanpitokäytännöstä, eikä poistoihin verotuksessa oikeutettu osapuoli ole tehnyt leasingkohteen hankintamenosta poistoja kirjanpidossaan. Leasingsopimuksen vuokran- ja kaupanluonteisuuden välisen rajanvedon osalta tutkielmassa havaittiin, että Suomen oikeuskäytännössä painotetaan osapuolten liiketoimelle antamaa oikeudellista muotoa, ja vuokrasopimukseksi muotoiltu rahoitusleasingsopimus katsotaan lähtökohtaisesti vuokrasopimukseksi myös verotuksessa. VML 28 §:n veronkiertosäännös on tullut leasingjärjestelyjen osalta sovellettavaksi toistaiseksi harvoin. Yhdysvaltojen vero-oikeudessa sen sijaan painotetaan liiketoimen taloudellista sisältöä, ja liiketoimelle annettu oikeudellinen muoto on substance over form -periaatteen mukaisesti toissijaista. Yhdysvalloissa leasingsopimusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota ensinnäkin siihen, kumpi osapuoli saa hyväkseen leasingkohteen omistamiseen liittyvät hyödyt ja kantaa siitä koituvat riskit. Toisaalta arvioidaan, onko osapuolilla ollut verotuksesta riippumaton liiketaloudellinen peruste leasingjärjestelyyn ryhtymiselle, jolloin tarkastellaan etenkin järjestelyn voittopotentiaalia sekä sen suhdetta saataviin verohyötyihin. Suomen oikeuskäytännössä leasingsopimuksen ehdoista ainoastaan leasingkohteen automaattinen siirtyminen leasingottajan omistukseen leasingkauden päätyttyä sekä leasingottajalla oleva leasingkohteen lunastusvelvollisuus vaikuttavat voivan johtaa leasingsopimuksen kaupanluonteisuuteen verotuksessa. Lunastusvelvollisuutta koskevan ehdon osalta oikeuskäytäntö on kuitenkin ollut vakiintumatonta. Yhdysvaltojen oikeuskäytännön valossa selvin osoitus leasingsopimuksen kaupanluonteisuudesta on leasingkohteen omistusoikeuden siirtyminen leasingottajalle joko automaattisesti, lunastusvelvollisuuden myötä tai osto-option nojalla silloin, kun osto-option toteutuminen on leasingsopimuksen tekohetkellä vähintään kohtuullisen varmaa. Suomessa taas leasingsopimukseen sisältyvä osto-optio ei pääsääntöisesti johda leasingsopimuksen kaupanluonteisuuteen verotuksessa. Leasingantajan ja leasingottajan verotusta tarkastellaan tässä tutkielmassa vain tuloverotuksen osalta, eli arvonlisäverotusta koskevia kysymyksiä ei tutkielmassa käsitellä. Tutkielma keskittyy lisäksi vain yhden valtion verotusoikeuden sisällä toteutettaviin rahoitusleasingjärjestelyihin, ja rajat ylittävien järjestelyjen tarkastelu on rajattu tutkielman ulkopuolelle. Tutkielmassa käytetään lainopillista eli oikeusdogmaattista metodia sekä soveltuvin osin oikeusvertailevaa menetelmää.
  • Fagerlund, Victor (2012)
    Bolag får, enligt bolagsrätten, fritt välja på vilket sätt de ordnar sin finansiering, vilket innebär ett val mellan eget och främmande kapital. Utgångspunkten för dividend, som utgör kompensation för investeringar i eget kapital, är att den utbetalas efter skatt och att den ofta inte beskattas hos mottagaren, åtminstone ifall mottagaren är ett koncernbolag. Den ersättning som betalas för investeringar i form av eget kapital är inte avdragbar i beskattningen, medan utgångspunkten för den kompensation som betalas för finansiering med främmande kapital, d.v.s. räntor, i den mån de hänför sig till företagets näringsverksamhet, är avdragbara i beskattningen för den som betalar dessa. I lika led är ränteinkomster skattepliktig inkomst för dess mottagare. Detta skall i teorin medföra en symmetrisk beskattning, i och med att den totala mängden skatt som betalas inte skiljer sig beroende på vilken metod av finansiering ett företag väljer. I praktiken erbjuder finansiering med främmande kapital ett flertal skattefördelar i jämförelse med finansiering med eget kapital. Detta spelar en särskilt stor roll i transaktioner närliggande företag (koncernbolag) emellan, och kan utnyttjas av koncernbolag vars hemvist finns i olika länder. Eftersom räntebetalningarna är avdragbara i det betalande bolagets beskattning och ränteinkomsten sedan beskattas hos mottagaren, kan en skattemässigt effektiv struktur se ut så, att räntebetalningarna styrs från ett högskatteland till ett land där de beskattas med en mindre skattesats, alternativt inte beskattas alls. Temat anknyter starkt till gränsdragningen mellan skatteplanering och skattekringgående. För att förhindra att skattebasen eroderas har flertalet länder valt att i sin skattelagstiftning inkorporera specialbestämmelser som inskränker eller förhindrar räntors avdragbarhet i företagsbeskattningen. Även för Finlands del har ett förslag till lagstiftningsåtgärd lagts fram. Syftet med denna avhandling är att presentera och jämföra de lagstiftningsåtgärder som vissa länder valt att genomföra avseende ränteavdragsbegränsningar. De länder som valts är Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Stor-Britannien och Förenta Staterna. Orsaken till att just dessa länder valts som studieobjekt är att de antingen representerar de viktigaste industriländerna, att deras rättläge tidigare påmint eller för tillfället påminner om Finlands, eller för att de geografiskt och rättssystematiskt sett ligger nära Finland. Enligt de iakttagelser som gjorts i denna avhandling, används två huvudsakliga metoder för att undvika att räntor dras av i otillbörlig mån. Variationerna på dessa metoder är dock många, och skillnaderna kan ofta förklaras med att olikheterna i ländernas ekonomier tagits i beaktande. I avhandlingen lyfts fram vilka av de alternativa regleringsmetoder som använts i de granskade länderna som kunde komma på fråga för Finlands del. Mot denna bakgrund kommenteras även det förslag som lagts fram för Finlands del. Såsom slutsats läggs i avhandlingen fram behovet av en reglering för Finlands del, dock i en i viss mån olik form ifrån det framlagda förslaget.
  • Bussman, Andreas (2014)
    The main purpose of transfer pricing provisions is to ensure that associated enterprises, when conducting intra-group business, transact at arm´s length. Traditionally this has been considered implying that the pricing of transactions between associated enterprises must be at arm´s length. However, lately tax authorities´ focus has shifted from the pricing of transactions to the transaction structures. It is evident that also the transaction structure affects the division of profits between the associated enterprises. The purpose of this study is to look into the arm´s length provisions, as they are formulated in both tax treaty context and domestic law, in order to conclude whether the current wordings of the provisions allow the tax authorities to question the transaction structures chosen by the taxpayer, i.e. to restructure transactions. In Finnish domestic law the arm´s length principle is expressed in VML § 31. In tax treaty context, the arm´s length principle is expressed in Art. 9(1) of the OECD Model Tax Convention. The wordings of the provisions are not identical but both are said to replicate the arm´s length principle, as expressed in the OECD Transfer Pricing Guidelines. The Guidelines state that the recognition of the actual transaction is the principal rule, but that restructuring of transactions is allowed in exceptional circumstances. However, neither the wording of Art. 9(1) nor VML § 31 seem to directly support such possibility. Even in a tax treaty context, the taxation must be based on domestic law. The tax liability can never be based solely on the tax treaty provisions. It follows that tax treaties can restrict the application of domestic law, but can never broaden the taxing rights under domestic law. This has been called the golden rule of tax treaty law. It follows that even if Art. 9(1) would be interpreted as to allow the restructuring of transactions, also VML § 31 must be able to be interpreted in such a way. The application and interpretation of tax rules is subject to the principle of legality, as expressed in Section 81 of the Constitution of Finland. It follows that taxes must be governed by law. The taxpayer must be able to recognize the basic factors affecting the tax liability and the amount of payable tax straight out of the wording of the provision. These factors cannot be regulated or specified on a subordinate level. Due to the strict principle of legality, the interpretation of tax rules is governed by the wording of the provision. The interpretation cannot result in an outcome that is contrary to the wording of the provision, not even in cases where the purpose of the provision would support such outcome. But when the wording of the provision leaves the interpretation open, other sources of interpretation must be used to support the wording. Due to the general formulation of VML § 31, the accurate scope of the provision is determined in case law. Hence, case law has an emphasized influence on the interpretation of the provision.
  • Yliselä, Samu (2014)
    Verolain tarkoittamat menetykset liittyvät usein tilanteeseen, jossa yrityksen asiakas tai velallinen jättää suorittamatta velvollisuutensa, kuten kauppahinnan tai velanmaksun, yritykselle. Menetysten verokohtelusta on vuosien kuluessa puhuttu ja kirjoitettu paljon, ja aihetta kohtaan esitetty kiinnostus seuraa tavallisesti talouden suhdanteita. Talouden ollessa taantumassa kiinnostus yleensä lisääntyy. Kansainvälisestä kehityksestä johtuen vuoden 2005 verouudistuksessa elinkeinoverolakiin otettiin uudet säännökset koskien käyttöomaisuusosakkeiden verovapaita luovutuksia. Symmetriasyistä ja veronkierron ehkäisemiseksi verovapaisiin osakeluovutuksiin liittyen elinkeinoverolakiin otettiin myös uusi säännös, joka rajoittaa konserniyhtiöiden välisten muiden saamisten kuin myyntisaamisten vähennyskelpoisuutta. Rajoituksista säädetään EVL:n 16 §:n 7 kohdassa. Säännös rajoittaa muiden saamisten kuin myyntisaamisten vähennyskelpoisuutta tilanteessa, jossa velkojayhtiö omistaa velallisyhtiöstä yksin tai yhdessä konserniyhtiöidensä kanssa vähintään 10 prosenttia. Säännökseen liittyen voi syntyä monia erilaisia tilanteita, joihin ei säännöksen sanamuodosta saada suoraa vastausta siihen, kuinka näihin tilanteisiin tulisi tuloverotuksessa suhtautua. Tutkielman tavoitteena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin saamisten menetyksiin on suhtauduttu elinkeinoverolaissa lain säätämisestä lähtien aina tähän päivään saakka. Varsinaisena tutkimusongelmana on kuitenkin vuoden 2005 verouudistuksessa säädetty EVL 16 §:n 7 kohta. Tarkoituksena on selvittää mainitun lainkohdan soveltamisalaan kuuluvat tilanteet sekä se, minkälaiset saamiset kuuluvat vähennyskelvottomuuden piiriin sekä määritellä saamiset, jotka ovat vähennyskelpoisia etuyhteydestä huolimatta.
  • Pitkänen, Pauliina (2014)
    Sähköiset palvelut ovat uusi palvelutyyppi, johon yhteisön arvonlisäverojärjestelmän palvelukauppaa koskevat säännöt ovat soveltuneet huonosti. Tällaisten palvelujen tuominen yhteisön arvonlisäverotuksen piiriin on vaatinut lukuisia muutoksia arvonlisäverodirektiiviin. Erityisesti muille kuin verovelvollisille asiakkaille suoritettujen sähköisten palvelujen arvonlisäverotus poikkeaa merkittävästi muunlaisten palvelujen arvonlisäverotuksesta. Vuoden 2015 alusta lähtien tulee voimaan uudistus, jonka jälkeen kuluttaja-asiakkaille suoritettujen sähköisten palvelujen arvonlisäverotus tapahtuu aina asiakkaan sijaintivaltiossa. Koska sähköisesti suoritettujen palvelujen suorituspaikka määräytyy omien erityissääntöjen mukaan, on olennaista pystyä määrittämään, onko kyse sähköisesti suoritetusta palvelusta vai jostakin muusta palvelutyypistä. Pelkkä sähköinen toimitustapa ei välttämättä merkitse sitä, että kyse olisi sähköisesti suoritetusta palvelusta arvonlisäverodirektiivin näkökulmasta. Jotta palvelu voitaisiin katsoa sähköisesti suoritetuksi palveluksi, tulisi sen olla luonteeltaan automatisoitu ja vaatia vain vähän ihmisen osallistumista palvelun suoritukseen. Ongelmia voivat aiheuttaa myös erilaiset suoritekokonaisuudet, joissa sähköisesti suoritettuun palveluun liittyy jokin muu suorite, jonka arvonlisäverokohtelu määräytyisi eri sääntöjen mukaan. Sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotus määräytyy eri tavoin riippuen siitä, onko palvelun ostaja verovelvollinen yritys vai kuluttaja-asiakas. Sähköisiä palveluja myyvän toimijan on siten pystyttävä määrittämään, myykö hän palvelun verovelvolliselle asiakkaalle vai kuluttaja-asiakkaalle. Tämä voi olla haasteellista ottaen huomioon, että palvelu suoritetaan sähköistä tietoverkkoa pitkin ja myyjän tiedot ostajasta ovat rajalliset ja niiden luotettavuutta voi olla vaikea varmistaa. Toisaalta sähköisiä palveluja myyvän toimijan on usein pystyttävä määrittämään myös se, mihin valtioon palvelu suoritetaan. Verovelvollisten välisessä kaupassa myyjän on tiedettävä ostajan sijaintivaltio voidakseen selvittää, voidaanko palvelun suoritukseen soveltaa käännettyä verovelvollisuutta. Kuluttajakaupassa ostajan sijainnin määrittäminen on välttämätöntä erityisesti vuoden 2015 alussa voimaan tulevan uudistuksen myötä, sillä tämän jälkeen myyjän tulee aina suorittaa arvonlisävero sähköisesti suoritetusta palvelusta ostajan sijaintivaltioon ja sijaintivaltion verokantaa soveltaen. EU:ta voidaan pitää edelläkävijänä sähköisten palvelujen arvonlisäverotuksessa. Yhteisön arvonlisäverojärjestelmän sääntöjen soveltaminen voi kuitenkin osoittautua hyvin haastavaksi sähköisiä palveluja myyvälle yritykselle. Suurimmaksi ongelmaksi sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotuksessa muodostuu asiakkaan sijaintipaikan määrittäminen luotettavalla tavalla. Sähköisen palvelun arvonlisäverokohtelun määrittämiseksi tarvittavien tietojen hankkiminen, arvioiminen, tarkistaminen ja säilyttäminen voivat muodostaa kohtuuttoman rasitteen palvelujen myyjälle. Arvonlisäverotukseen liittyvät haasteet voivat jopa vähentää yritysten halukkuutta toimia EU:n sisämarkkinoilla. Sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotus tulisi pyrkiä toteuttamaan yhteisössä tavalla, joka ei aiheuta myyjille kohtuuttomia velvoitteita.
  • Lassila, Fanny (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan sähkön verotusta Suomessa ja Euroopan unionissa ja arvioidaan systemaattisesti, kuinka tehokkaasti sähköverojärjestelmä toimii kannustimena kasvihuonepäästöjen vähentämiseen. Toimilla ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on kiire, ja siksi verotuksen tarkoituksenmukaisuutta ja tehokkuutta ohjausinstrumenttina tarkasteltu viime aikoina niin kaupallisen kuin teknisen alan tutkijoiden piirissä. Sen sijaan oikeustieteellisessä tutkimuksessa energiaverotus on saanut hyvin vähän huomiota. Sähkön verotuksesta säädetään Suomessa laissa sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (sähköverolaki, 1260/1996). Sähköverolaki sisältää määräykset veron määrästä, sähköverovelvollisista, verovelvollisuuden syntymisen ajankohdasta, veronalennuksista ja verovapauksista sekä verovelvollisia koskevista ilmoitus- ja rekisteröintivelvoitteista. Sääntelysystematiikka on jo ennestään ollut melko monimutkainen useiden niin kutsuttujen epävarsinaisten poikkeusten vuoksi. Epävarsinaisella poikkeuksella tarkoitan poikkeusta verovelvollisuuden pääsääntöihin, joilla vältetään kahdenkertainen verotus, mutta ei aikaansaada varsinaista verovapautta. Huhtikuun 2019 alusta voimaan tullut muutos, jolla mahdollistettiin sähkön veroton varastointi, on monimutkaistanut lakia entisestään. Lain tarkoituksena on verottaa sähköä silloin, kun se päätyy kulutukseen. Sähkön verotuksesta säädetään EU:n tasolla direktiivissä 2003/96/EY energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan yhteisön kehyksen uudistamisesta (energiaverodirektiivi). Direktiivissä säädetään vähimmäisverotasoista sähkön ja energiatuotteiden verotukselle. Enimmäisverotasoa direktiivi ei sen sijaan aseta, joten jäsenvaltiot ovat voineet ottaa ympäristönsuojelun nimissä käyttöön huomattavasti vähimmäisverotasoa korkeampia sähköverokantoja. Energiaverodirektiivin lisäksi EU:n valtiontukisääntely asettaa rajoja jäsenvaltioiden verolainsäädäntöjen muotoilulle. EU-oikeudellisesta näkökulmasta kiinnostava kysymys on energiaverodirektiivin 21 artiklan 5 kohdassa esiintyvän jakelijan käsitteen ja verovelvollisuuden syntyajankohdan määrittely. Artiklan mukaan sähkö katsotaan luovutetuksi kulutukseen silloin, kun jakelija tai jälleenjakelija toimittaa sähkön. Koska valmisteverotuksessa korostuu verovalvonnan tärkeys, verovelvollisuuden synty on yleensä sidottu valmisteveron alaisen tuotteen siirtoon viranomaisten valvomalta taholta valvonnan ulkopuoliselle taholle. Tämän vuoksi verovelvollisuuden syntyä ei voisi sitoa suoraan abstraktiin kulutuksen luovutuksen käsitteeseen. Jakelijan käsitteellä on kuitenkin vaikutusta siihen, mihin tapahtumaan verovelvollisuuden synty voidaan kansallisessa lainsäädännössä sitoa, huomioiden myös tehokkaan verovalvonnan vaatimukset. Verotus on yksi ympäristöpolitiikan käytettävissä olevista ohjausinstrumenteista. Sähköntuotannon alalla muita merkittäviä ohjauskeinoja ovat päästökauppa sekä erilaiset uusiutuvan energian tuotantotuet ja vihreät sertifikaatit. Optimaalisen sähköverojärjestelmän luomisen haasteena on veropoliittisesta näkökulmasta hallinnollisen tehokkuuden sekä yksinkertaisuuden vaatimusten yhteensovittaminen tehokkaan ja kohdistetun ulkoisvaikutusten huomioimisen kanssa. Energiaverotuksen tavoitteet ovat muuttuneet korostetun fiskaalisista ympäristöohjauksen suuntaan, ja tämä vaikuttaa myös periaatteiden punnintaan. Vuonna 2019 voimaan tullut lakimuutos, jolla sähkövarastot tunnistetaan osana sähköverolainsäädäntöä, on uusiutuvan energiantuotannon lisäämisen kannalta hyvä uudistus. Lisäksi päästöjen vähentämisen kannalta tervetulleita ehdotuksia on pientuotannon verovapauden ulottaminen myös asunto-osakeyhtiöille. Kyseinen ehdotus ei tosin vaatisi muutosta verolainsäädäntöön, vaan uudistuksen kohteena olisi sähkömarkkinalainsäädäntö.