Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Keino, Iiris (2013)
    Tarkastelen työssäni kysymystä siitä, millä perusteella henkilötietojen siirtäminen on sallittua Euroopan unionin ja Euroopan talousalueen ulkopuolelle (kolmansiin maihin) ja miten eri siirtoperusteet eroavat toisistaan. Viittaan tällaisiin siirtoihin työssäni henkilötietojen kansainvälisinä siirtoina. Suomessa henkilötietojen kansainvälisistä siirroista säädetään henkilötietolain (523/1999) 5 luvussa, johon on implementoitu unionin tietosuojadirektiivin säännökset. Työni metodina on argumentaatiota kehittelevä dogmatiikka. Kyseinen argumentaatiotapa keskittyy selvittämään oikeudenalan eri argumentaatiotapojen sisältöä, rakenteita ja niiden suhdetta toisiinsa. En näin ollen pyri muodostamaan käsittelemieni siirtoperusteiden välistä hierarkiaa, vaan tarkastelen kunkin siirtoperusteen ominaisuuksia ja käytettävyyttä. Näiden pohjalta voidaan tarvittaessa tehdä tapauskohtainen siirtoperusteen valinta. Käytän työssäni oikeustaloustieteen periaatteita havainnollistaessani eri siirtoperusteiden ominaisuuksia. Henkilötietojen käsitteleminen tulee aloittaa sovellettavan lain arvioimisesta. Sovellettava lainsäädäntö vaikuttaa merkittävästi siihen, miten henkilötietoja tulee siirtää kolmansiin maihin. Tarkastelen työni aluksi sovellettavan lainsäädännön valintaa sekä henkilötietojen käsittelyn sääntelyä Suomessa. Jotta henkilötietojen siirrettävyyden arvioiminen olisi tämän jälkeen mahdollista, tarkastelen työssäni sitä, millainen tieto katsotaan henkilötietolain mukaiseksi henkilötiedoksi. Tämä on tarpeen, sillä mikäli tieto ei ole henkilötieto, ei siihen myöskään sovelleta henkilötietolakia, eikä lain kansainvälisiä siirtoja koskevaa lukua. Henkilötietojen kansainvälisiä siirtoja arvioitaessa tulee ennen itse siirrettävyyden arviointia kiinnittää huomiota siirtoa edeltävään käsittelyyn. Henkilötietojen siirtäminen, myös kansainvälinen siirtäminen, luetaan nimittäin henkilötietojen käsittelyyn. Jotta siirto olisi sallittu, tulee siirrettäessä huomioida henkilötietolain sisältämät käsit-telyä sääntelevät yleiset periaatteet, rekisteröidyn oikeudet ja muu lainsäädäntö. Mikäli henkilötietojen käsittely on ollut lainvastaista ennen siirtämistä, ei myöskään itse henkilötietojen siirto ole lainmukainen. Henkilötietojen siirtämisenä voidaan pitää kaikkia niitä tilanteita, joissa rekisterinpitäjä ryhtyy toimenpiteisiin saattaakseen henkilötietoja sivullisen saataville. Siirto katsotaan kansainväliseksi siirroksi, mikäli siirto kohdistuu kolmannessa maassa sijaitsevalle siirronsaajalle. Kansainvälisten siirtojen siirtoperusteet on lueteltu henkilötieto-lain 5 luvussa ja käsittelen niitä työni luvuissa 3-5. Siirtoperusteiden sääntelyn avulla voidaan varmistaa, että henkilötiedot nauttivat riittävää suojaa siirron jälkeen tai että siirrolle on muu peruste, jonka vuoksi siirron toteuttamista pidetään poikkeuksellisesti sallittuna. Jotta siirtoperusteiden yksityiskohtainen tarkastelu ja niiden välinen vertailu olisi mahdollista, olen jakanut siirtoperusteet työssäni niiden tarjoaman tietosuojan tason kattavuuden perusteella kolmeen kategoriaan. Käyttämäni jaottelu ei pohjaudu lain systematiikkaan, vaan perusteena on tietyn kategorian mukaisten siirtoperusteiden yhteiset piirteet, joita pyrin havainnollistamaan valitsemani jaottelun avulla. Tämä systematisointi toimii myös työni rakenteen pohjana. Tarkastelussani etenen laajimman tietosuojan tason tarjoavista siirtoperusteista aina niihin siirtoperusteisiin saakka, jotka eivät kiinnitä huomiota tietosuojan tason riittävyyteen, vaan siirron oikeuttavaan muuhun perusteeseen. Työni lopuksi käsittelen esittämiäni näkökohtia johtopäätösten muodossa. Korostan johtopäätöksissäni siirtope-rusteiden välisten erojen merkitystä. Mielestäni siirtoperusteen käyttö tulee aina olla tapauskohtaisen valinnan tulos, eikä siirtoperusteita ole siten mahdollista asettaa hierarkkiseen soveltamisjärjestykseen. Siirtoperusteiden käytettävyyden haasteena nykyään on globalisaation ja teknisen kehityksen merkityksen kasvu. Nämä asettavat vaatimuksia lainsäädännölle, edellyttäen muun muassa teknologianeutraaliutta ja laajaa sovellettavuutta. Näistä haasteista huolimatta, käsitykseni mukaan oikein toteutettuna uudet henkilötietojen siirtoon perustuvat palvelut voivat parhaimmillaan hyödyttää kaikkia osapuolia: lainsäätäjä pystyy turvaamaan yksilöiden henkilötietojen suojan ja rekisterinpitäjä saa kilpailuetua lainsäädännön kannalta oikein toteutetun palvelunsa kautta.
  • Miettinen, Niina (2020)
    Vielä henkilötietolain aikana korvausvelvollisuus henkilötietojen käsittelyssä tapahtuneesta vahingosta oli rekisterinpitäjällä (HetiL 47 §). Henkilötietodirektiivi jätti jäsenvaltioille mahdollisuuden ulottaa korvausvastuu kansallisessa sääntelyssä myös käsittelijään, mutta tätä mahdollisuutta käytti harva. Teknologian kehittyminen, lisääntynyt alihankkija-asemassa olevien henkilötietojen käsittelijöiden käyttö, sekä ennen kaikkea huomio siitä, miten tietojenkäsittelystä on nopeasti kehittynyt yhdessäkäsittelyä, ovat kuitenkin jatkuvasti kasvattaneet painetta saada henkilötietojen käsittelyyn liittyvää vastuuta jaettua useammille toimijoille. Tietosuoja-asetuksen 82 artiklassa (Vastuu ja oikeus korvauksen saamiseen) henkilötietojen käsittelijä on nyt tuotu näkyväksi vastuunkantajaksi. Artiklan mukaan henkilötietojen käsittelijä on vastuussa käsittelystä aiheutuneesta vahingosta, jos se on toiminut rekisterinpitäjän lainmukaisen ohjeistuksen ulkopuolella tai sen vastaisesti, ja vapautuminen edellyttää näyttöä siitä, ettei käsittelijä ole millään tavoin vastuussa vahingon aiheuttaneesta tapahtumasta. Lisäksi on huomioitava, että käsittelijä voi joutua edellä mainitut edellytykset täyttäessään vahingonkärsijää kohtaan yhteisvastuuseen, jos se on osallistunut samaan tietojenkäsittelyyn kuin missä vahinko on aiheutunut. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkilötietojen käsittelijän tietosuoja-asetuksen mukaista vahingonkorvausvastuuta. Työn ensimmäisessä osiossa tarkastellaan, millaisten tietosuoja-asetuksesta tulevien edellytysten täyttyessä käsittelijä on lähtökohtaisesti vastuussa vahingosta. Työn toinen osio keskittyy puolestaan siihen, milloin käsittelijä tosiasiallisesti päätyy maksamaan vahingonkärsijälle korvauksen. Tämä on eri kysymys kuin ensimmäisessä osiossa esitetty johtuen etenkin saman käsittelyn käsitteen ulottuvuudesta, rekisterinpitäjien ja käsittelijöiden solidaarisesta vahingonkorvausvastuusta suhteessa vahingonkärsijään, sekä elinkeinonharjoittajien välisestä sopimusvapaudesta. Saman käsittelyn käsitteen määritelmän puuttuminen nähdään työssä yhtenä keskeisenä asetuksen ongelmakohtana, ja käsitteelle annetaan vaihtoehtoisia määritelmiä, jotka johtavat erilaisiin lopputulemiin yhteisvelallisten piiriä määritettäessä. Yhteisvastuun osalta nostetaan myös esille muita siihen liittyviä tulkinnallisia ongelmakohtia, jotka tuovat epävarmuutta siihen, millaisissa tilanteissa käsittelijä on lopulta vastuussa. Tutkimuksessa on erityisesti pyritty löytämään sääntelyn jättämiä ongelmakohtia, jotka mahdollistavat erilaisten tulkintojen myötä erilaisia lopputuloksia. Tällä kun on erityisen merkittäviä seurauksia käsittelijän vastuun hahmottamisessa. Tällaisiksi auki jääviksi tai jätetyiksi elementeiksi on työssä katsottu edellisessä kappaleessa mainittujen ohella esimerkiksi roolituksen epävarmuus, lainvastaisen ohjeistuksen seuraukset, hyvin pienessä roolissa käsittelyyn osallistuneiden vastuu, sekä käsiteltävien tietojen luonteen virhearvioinnista seuraava vastuu. Kaikille näille on pyritty muodostamaan perusteltuja tulkintoja. Huomiota on kiinnitetty myös siihen, miten käsittelijä edelleen jää helposti piiloon korvausvaatimuksen kohdetta valittaessa, ja miten tällainen saattaa mahdollistaa välinpitämättömän asenteen asetuksen noudattamista kohtaan. Sama vaikutus voi olla myös sillä, jos käsittelijä on sijoittautunut EU:n ulkopuolelle ja seuraamusten täytäntöönpano on epävarmaa. Työssä on lisäksi päädytty siihen, etteivät toimijat voi keskenään sopia siitä, keneen vahingonkärsijä voi kohdistaa vahingonkorvausvaatimuksen, mutta sopimusvapauden myötä viimekätisestä maksajatahosta ja lopullisista vastuuosuuksista on mahdollista päättää. Vastuuosuuksista sopiminen taas tarkoittaa käytännössä myös artiklan 82(5) regressioikeudesta sopimista, ja regressioikeudestakin sopiminen on näin katsottu mahdolliseksi. Kaikilla näillä on merkittävä vaikutus siihen, päätyykö henkilötietojen käsittelijä vahingonkorvauksen maksajaksi.
  • Sahimaa, Suvi (2013)
    Kuluttajat käyttävät nykyisin monia erilaisia pilvipalveluja ja teknologian kehittymisen myötä palveluissa pystytään käsittelemään entistä enemmän myös käyttäjien henkilötietoja. Pilvipalveluja tarjoavien yritysten tyypillisesti hyvin kansainvälinen toimintaympäristö saattaa aiheuttaa monia lainsäädännöllisiä haasteita erityisesti tietosuojan kannalta ja henkilötietojen käsittelyyn sovellettavan lainsäädännön määrittäminen voi olla ongelmallista. Tutkielmassa käsitellään sitä, miten sovellettava laki (lex causae) määritetään, kun kyse on henkilötietojen käsittelystä pilvipalveluissa. Tutkielmassa tarkastellaan kansainvälisiä, kuluttajille tarjottavia Software as a Service (SaaS) -tyyppisiä pilvipalveluja, joissa on liittymiä eri maihin. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Suomen lain soveltamisen kannalta. Siksi tutkielmassa selvitetään, millä edellytyksillä Suomen voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä voidaan soveltaa, kun tapaus koskee kuluttajille tarjottavia pilvipalveluja ja niissä käsiteltäviä henkilötietoja. Lainvalintasäännöt erityisesti tietosuojan alalla ovat hyvin fragmentaarisia. Henkilötietolain (523/1999) 4 § sisältää Suomen lain soveltamista koskevat säännökset, jotka perustuvat EU:n tietosuojadirektiivin (95/46/EY) 4 artiklaan. Henkilötietolain 4 §:n edellytykset koskevat 1) Suomessa sijaitsevaa toimipaikkaa, 2) kansainvälistä julkisoikeutta ja 3) Suomessa sijaitsevien laitteiden käyttämistä. Käytännössä nämä edellytykset ovat kuitenkin hyvin monitulkintaisia. EU:n muita yhtenäistettyjä lainvalintasääntöjä, kuten Rooma I- ja Rooma II -asetuksia, ei kuitenkaan henkilötietojen käsittelyä koskevaan lainvalintaan voida soveltaa, koska tietosuojadirektiivin 4 artikla toimii itsessään kollisionormina, joka syrjäyttää yhtenäistetyt lainvalintasäännöt. Lisäksi tutkielmassa käsitellään sitä, millä tavalla ehdotetun yleisen tietosuoja-asetuksen (COM(2012) 11 final) soveltamisalaa koskevat muutokset tulisivat vaikuttamaan pilvipalveluissa tapahtuvaan henkilötietojen käsittelyyn ja sitä koskevaan lainvalintaan. Tietosuoja-asetusehdotus voisi helpottaa lainvalintaa, mutta se voisi myös lisätä entisestään aihetta koskevan säädännäisen oikeuden fragmentaarisuutta.
  • Kuisma, Julia (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan henkilötietojen käsittelyä kliinisissä lääketutkimuksissa. Kliinisellä lääketutkimuksella tarkoitetaan ihmiseen kohdistuvaa interventiotutkimusta, jolla selvitetään lääkkeen vaikutuksia ihmisessä sekä muun muassa lääkkeen imeytymistä, jakautumista, aineenvaihduntaa tai erittymistä ihmiselimistössä. Kliinisissä lääketutkimuksissa kehitetään sekä täysin uusia lääkeaineita että kartoitetaan uusia käyttömahdollisuuksia jo myynnissä oleville lääkkeille. Lääkkeiden onnistunut tutkimus- ja kehitystyö edistää laaja-alaisesti terveyttä, hyvinvointia ja työllisyyttä, ja lääkeinnovaatioilla on näin ollen merkittäviä positiivisia vaikutuksia niin yksilöiden kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Kliinisten lääketutkimusten laadukkaan ja turvallisen toteuttamisen keskiössä ja edellytyksenä on luotettava sekä eheä tutkimusdata. Tutkimuksissa kerätyt tiedot ovat lähtökohtaisesti yhdistettävissä yksilöitävissä oleviin tutkittaviin ja näin ollen kyse on henkilötietojen käsittelystä. Lisäksi varsin merkittävä osa tutkimuksissa käsiteltävistä henkilötiedoista on erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia potilas- ja terveystietoja. Kliinisiä lääketutkimuksia koskeva sääntely on ollut viime vuosina huomattavan muutoksen alaisena. Vuonna 2014 tuli voimaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 536/2014, ihmisille tarkoitettujen lääkkeiden kliinisistä lääketutkimuksista ja direktiivin 2001/20/EY kumoamisesta (niin kutsuttu lääketutkimusasetus). Asetuksen soveltamisen on kuitenkin arvioitu alkavan vasta vuoden 2021 loppupuolella. Lääketutkimusasetuksen voimaantulo on saanut aikaan myös kansallisen lainsäädännön muutostarpeen, ja tutkielman palautushetkellä eduskunnassa on käsiteltävänä hallituksen esitys laiksi kliinisestä lääketutkimuksesta. Tutkielmassa syvennytään henkilötietojen käsittelyyn kliinisissä lääketutkimuksissa tämän uuden sääntelyn luomassa kehyksessä. Oman kysymyksensä tutkielmassa asettaa myös lääketutkimusasetuksen ja tätä myöhemmin voimaan tulleen tietosuoja-asetuksen välisen rajapinnan arviointi. Olen asettanut tutkimukselle kaksi päälinjaa: 1) henkilötietojen suojan lainsäädännöllinen kehys kliinisten lääketutkimusten kontekstissa, ja 2) yleisen tietosuoja-asetuksen sekä lääketutkimusasetuksen välisen rajapinnan hahmottaminen. Varsinaisia tutkimuskysymyksiä on kolme. Näistä ensimmäinen koskee henkilötietojen suojan lainsäädännöllistä kehystä, johon syvennyn tutkielman kolmannessa luvussa. Tutkin henkilötietojen suojaa ihmis- ja perusoikeutena sekä EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön tasolla. Toisena tutkimuskysymyksenä on, mitkä tietosuoja-asetuksen mukaiset henkilötietojen käsittelyperusteet voivat tulla sovellettaviksi kliinisissä lääketutkimuksissa. Kysymystä on pidetty käytännössä haastavana, sillä kliinisiä lääketutkimuksia voivat suorittaa hyvin monenlaiset tahot, kuten yksityiset lääkeyhtiöt, akateemiset tutkijat sekä esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. Syvennyn ensin tutkielman neljännessä luvussa suostumuksen käyttömahdollisuuksiin henkilötietojen käsittelyperusteena. Suostumus on ollut varsin vakiintunut käsittelyperuste kliinisissä lääketutkimuksissa ja sitä on myös pidetty ensisijaisena käsittelyperusteena tutkimuksissa. Tietosuoja-asetuksen voimaantulo on kuitenkin nostanut esiin suostumuksen käyttöön liittyviä ongelmia. Esimerkiksi tietosuoja-asetuksessa turvattu rekisteröidyn oikeus peruuttaa suostumuksensa voi kliinisissä lääketutkimuksissa johtaa olennaisen tutkimusdatan häviämiseen ja vaarantaa täten tutkimustulosten eheyden ja luotettavuuden, mikä saattaa olla myös tutkimuseettinen riski. Muiden henkilötietojen käsittelyperusteiden kuin suostumuksen käyttömahdollisuuksia kliinisissä lääketutkimuksissa tutkin luvussa viisi. Luvun yhteydessä käsitellään myös tutkielman kolmatta tutkimuskysymystä siitä, millaisia vaikutuksia valmisteilla olevalla kliinisestä lääketutkimuksesta annetulla lailla tulee olemaan henkilötietojen käsittelylle Suomessa. Tutkielmassa selvitetään muun muassa Euroopan tietosuojaneuvoston antamaan ohjeistukseen nojaten, että kliinisten lääketutkimusten kontekstissa mahdollisia tietosuoja-asetuksen 6 artiklan mukaisia käsittelyperusteita voivat olla suostumus, rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattaminen, oikeutetun edun turvaaminen tai yleistä etua koskevan tehtävän suorittaminen, ja arvioidaan näiden käsittelyperusteiden käyttömahdollisuuksia. Koska kliinisissä lääketutkimuksissa käsitellään myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, on käsittelylle löydettävä myös tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukainen käsittelyperuste. Kliinisissä lääketutkimuksissa tällainen käsittelyperuste voi olla lähinnä kansanterveyteen liittyvä yleinen etu tai tieteellinen tutkimustarkoitus. Tämä herättää kysymyksen muun muassa yksityisten lääkeyhtiöiden tekemän tutkimuksen tieteellisyydestä sekä yleisen edun mukaisuudesta, johon niin ikään perehdytään tutkielman luvussa viisi.
  • Lintunen, Jussi (2023)
    Vakuutusalalle on luonteensa vuoksi ominaista, että vakuutustoiminnassa käsitellään runsaasti henkilötietoja. Henkilötietojen käsittelyn sääntely rakentuu Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (”tietosuoja-asetus”) varaan, kansallisen tietosuojalain sitä täydentäessä. Tutkielma koostuu kahdesta ydinkysymyksestä, joita tarkastellaan oikeusdogmaattisella metodilla. Ensinnäkin tarkasteluun otetaan tietosuoja-asetuksen 6 artiklan mukainen henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, ja asian käsitteleminen voidaan tiivistää kysymykseen ”millä tietosuoja-asetuksen lainmukaisuuden perusteella henkilötietojen käsitteleminen vakuutustoiminnassa on lainmukaista?” Toisena kysymyksenä tarkastellaan sitä, kuinka laajasti vakuutustoiminnassa voidaan käsitellä henkilötietoja, kun otetaan huomioon tietosuoja-asetuksen 5 (1) (c) artiklassa säädetty tietojen minimoinnin periaate suhteessa vakuutusalan sääntelyyn. On otettava huomioon, että henkilötietojen suoja on tunnustettu perusoikeutena niin kotimaisessa, kuin kansainvälisessä sääntelyssä. Lisäksi henkilötiedon käsite ja henkilötietojen käsittelyn käsite on ymmärrettävä laajasti. Myös vakuutusalalla on runsaasti olemassa vakuutussuhteen osapuolia velvoittavaa sääntelyä. Vakuutussopimuslain mukaan sekä vakuutuksen-, että korvauksenhakijalla on velvollisuus antaa määrättyjä tietoja vakuutuksenantajalle. Alalla on vakiintunut myös hyvän vakuutustavan käsite, ja osansa on myös hallinto-oikeudellisilla ja perusoikeudellisilla näkökulmilla. Suostumusta henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena arvioitaessa tulee huomiota kiinnittää niihin edellytyksiin, joiden mukaan suostumus on pätevä. Sen tulee esimerkiksi olla yksilöity, nimenomaista tarkoitusta varten annettu, ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja käsitellessä nimenomainen. Suostumusta voidaan käyttää henkilötietojen lainmukaisen käsittelyn perusteena, mutta vakuutustoiminnassa lainmukaisuuden perusteena voi olla myös sopimus, rekisterinpitäjän lakisääteinen velvoite, tai rekisterinpitäjän taikka kolmannen oikeutettu etu. Tietosuojalain 6.1 §:n 1 kohta sallii erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien henkilötietojen käsittelyn korvausta hakiessa, mutta laajemmin erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja voidaan käsitellä nimenomaisen suostumuksen perusteella. Vakuutus- tai korvausasian ratkaisemisen kannalta olennaisia ja näin ollen käsittelyssä tarvittavia tietoja on arvioitava siten, että minimointiperiaatteen soveltaminen ei saa johtaa korvauskäsittelyn sattumanvaraisuuteen eikä rekisteröidyn oikeusturvan vaarantumiseen. Korvauslinjan on säilyttävä johdonmukaisena ja yhdenvertaisena. Lakisääteisen vakuutuksen osalta merkitystä on myös hyvän hallinnon vaatimuksilla. Hyvä vakuutustapa tarkastelee vakuutusalaa suhteessa laajemminkin yhteiskuntaan ja se asettaa vakuutusyhtiöille myös omat velvoitteensa. Vakuutusyhtiön tulee tehdä itsenäinen harkinta siitä, mitä henkilötietoja on pidettävä tarpeellisena vakuutus- tai korvausasian ratkaisemissa. Henkilötietojen käsittelyyn liittyviä riskejä voidaan torjua myös toteuttamalla tehokkaasti sisäänrakennetun ja oletusarvoisen tietosuojan vaatimuksia.
  • Nyberg, Onni (2022)
    Työssäni tutkin, miten hyvin tietosuojalainsäädäntö suojaa yksilöä verkkopalveluissa esiintyvältä tungettelevalta markkinoinnilta, joka hyödyntää henkilötietoja. Keskityn nimenomaisesti kahteen lainmukaisen käsittelyn oikeusperusteeseen: rekisteröidyn suostumukseen ja rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun, jotka ovat myös tärkeimmät käsittelyperusteet, kun henkilötietoa käsitellään markkinointitarkoituksiin. Lisäksi tutkin, miten viimeaikainen lainsäädäntö saattaa mahdollistaa myös kuluttajalle kuuluvien oikeuksien soveltamisen tungettelevan markkinoinnin estämisessä, kun markkinointia esitetään henkilötietoja keräävässä ja liiketoiminnassaan hyödyntävässä verkkopalvelussa, jota tarjotaan yksilölle ilman rahallista vastiketta. Verkkopalvelut keräävät käyttäjistään paljon tietoa, jota ne hyödyntävät markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Tiedon kerääntyminen ja uusien päätelmien tekeminen yksilöstä ja tämän toiminnasta tekevät mahdolliseksi vaikuttamisen yksilöön tavalla, joka ei muutoin olisi mahdollista. Yksilölle voidaan esittää materiaalia, joka liittyy hänen elämänsä yksilöllisiin stressitekijöihin tai henkilökohtaiseen tilanteeseen. Kun materiaali on markkinointia, voidaan yksilöä näillä keinon painostaa tuotteiden ostamiseen. Toisaalta tietoa kerätään ja analysoidaan niin paljon, että siitä voidaan johtaa ja päätellä asioita, joita yksilö pitää yksityisenä, eikä uskoisi verkkopalvelun käytön paljastavan ja mainostajan tietävän. Markkinointi verkossa voidaankin kokea tungettelevana. Yksilöön liittyvien henkilötietojen hyödyntäminen markkinoinnissa verkkopalvelussa vaatii EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyn oikeusperusteen olemassaoloa. Rekisteröidyn suostumus on käytetyin oikeusperuste, mutta lainsäädäntöön ja sen käytännön soveltamiseen liittyy ongelmia, jotka edesauttavat häiritsevän markkinoinnin esittämistä verkkopalvelun käyttäjille. Toisaalta rekisterinpitäjät, kuten verkkopalvelut, voivat pyrkiä perustelemaan tällaista henkilötietojen käsittelyä sillä saavuttamallaan oikeutetulla edulla, mihin liittyy omat ongelmansa. Rekisterinpitäjän suorittamaan monimutkaiseen punnintaan, sekä rekisteröidyn informointiin ja rationaaliseen valintaan luottava tietosuojalainsäädäntö ei onnistukaan suojaamaan yksilöitä markkinoinnin tungettelevuudelta verkkopalveluissa. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu lainsäädännöstä, oikeuskirjallisuudesta ja verkkopalveluiden tietosuojaan liittyvistä käytänteistä. Tutkimus keskittyy erityisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetukseen (2016/679) ja kuluttajansuojadirektiiveihin
  • Lappalainen, Satu (2013)
    IT-ulkoistukset ovat tavanomainen osa liiketoiminnan kehittämistä. Parhaimmillaan IT-ulkoistus karsii kustannuksia ja mahdollistaa keskittymisen yrityksen ydinosaamiseen. IT-ulkoistukset ovat saaneet uuden muodon pilvipalveluissa, jotka ovat tuoneet merkittäviä tehokkuusetuja sekä palveluntarjoajille että palveluiden käyttäjille. Pilvipalveluissa käytetty teknologia on kuitenkin edelleen kehitysvaiheessa, eikä tarvittavaa avoimuutta ole pystytty saavuttamaan. Tietojenkäsittelyn entistä verkottuneempi ympäristö luo haasteita tietosuojasääntelyn täytäntöönpanoon. Verkottumisen myötä myös kansainväliset tiedonsiirrot ovat yleistyneet. IT-ulkoistuksiin liittyy lähes poikkeuksetta henkilötietojen käsittelyä. Suomessa henkilötietolaki 22.4.1999/523 on henkilötietojen käsittelyä koskeva yleislaki. Henkilötietolaki perustuu rekisterinpitäjän vastuulle henkilötietojen käsittelystä. Lähtökohtaisesti IT-palvelun ostaja on ulkoistuksen kohteena olevien henkilötietojen rekisterinpitäjä ja ITpalveluntarjoaja henkilötietojen käsittelijä. Rekisterinpitäjän korostunut vastuuasema huomioiden on ensisijaisen tärkeää, että molemmat osapuolet tiedostavat omat tietosuojavelvoitteensa ulkoistushankkeen aikana. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän roolit eivät kuitenkaan ole automaattisesti sopimustekstiin sidotut, jos sopimusteksti ei vastaa tosiasiallisia olosuhteita. IT-ulkoistuksen kannalta tärkeimmät henkilötietolain asettamat vastuut liittyvät rekisteröityjen oikeuksiin, osapuolten ilmoitusvelvollisuuksiin, henkilötietojen siirtoihin Euroopan talousalueen ulkopuolelle sekä tietoturvakysymyksiin. Rekisterinpitäjänä toimivan IT-palvelun ostajan on tärkeää tuntea henkilötietojen käsittelyyn liittyvät velvoitteet, jotta se voi pyrkiä varmistumaan niiden toteutumisesta myös käsittelyä ulkoistettaessa. Vastuu henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta jää rekisterinpitäjän kannettavaksi ex parte, vaikka sen kontrolli tietojenkäsittelyyn heikkenee väistämättä ulkoistushankkeen aikana. Henkilötietolain seuraamusjärjestelmä voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: tietosuojavaltuutetun ja tietosuojalautakunnan määräämiin hallinnollisiin seuraamuksiin, rekisterinpitäjän vahingonkorvausvastuuseen sekä rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Rekisterinpitäjän vastuu on ankaraa vastuuta. Henkilötietolain seuraamusjärjestelmän rinnalla vaikuttaa henkilötietojen käsittelyyn osallistuvien toimijoiden sopimusperusteiset seuraamukset inter partes. Hyvin laadittu IT-ulkoistussopimus on apuväline rekisterinpitäjän sopimusperusteiseen riskinhallintaan. Rekisterinpitäjään kohdistuvan pakottavan lainsäädännön vuoksi IT-palvelun ostajan näkökulmasta on tärkeää, että vastuuta jaetaan sopimusperusteisesti osapuolten kesken. Hankintasopimuksen huolellinen laadinta on yksi avain onnistuneeseen ulkoistushankkeeseen. EU:ssa on tällä hetkellä käynnissä tietosuojasääntelyn kokonaisvaltainen uudistus, jossa tavoitteena on lainsäädännön yhtenäistäminen jäsenvaltioissa suoraan sovellettavalla asetuksella. IT-ulkoistuksen näkökulmasta keskeisin muutos nykytilaan olisi asetusehdotuksessa henkilötietojen käsittelijälle asetetut itsenäiset velvoitteet ja vastuut, joiden noudattaminen on myös sanktioitu. Toteutuessaan uudistus muuttaisi merkittävästi IT-ulkoistuksen osapuolten dynamiikkaa.
  • Lillomäki, Heli (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten vakuutusyhtiö saa käsitellä vakuutuksenottajan ja vakuutetun henkilötietoa yksityistapaturmavakuutusta solmittaessa ja sen voimassa olon aikana. Vakuutuksenottajalla tarkoitetaan tässä kuluttajaa, joka on solminut vakuutuksenantajan kanssa vakuutussopimuksen. Vakuutettu on tässä vakuutuksen kohteena oleva luonnollinen henkilö. Keskeinen henkilötietojen suojaa koskeva säädös on yleinen tietosuoja-asetus, jonka mukaiset vaatimukset vakuutusyhtiön on huomioitava tämän käsitellessä henkilötietoa. Henkilötietojen suojaa koskevasta yleisestä tietosuoja-asetuksesta seuraa ensinnäkin, että vakuutusyhtiö ei saa käsitellä luonnollisena henkilönä olevan vakuutuksenottajan tai vakuutetun henkilötietoa, ellei sille ole yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista lainmukaista käsittelyperustetta. Lainmukainen käsittelyperuste on yksityistapaturmavakuutuksen osalta käsillä silloin, kun vakuutettu tai vakuutuksenottaja antaa henkilötietojen käsittelyyn suostumuksen, käsittely on tarpeen vakuutussopimuksen täytäntöönpanemiseksi tai sitä edeltävien toimien vuoksi, vakuutusyhtiön lakisääteinen velvollisuus edellyttää henkilötietojen käsittelyä tai kun vakuutusyhtiön oikeutettu etu puoltaa henkilötietojen käsittelyä. Näiden käsittelyperusteiden nojalla vakuutusyhtiö voi käsitellä esimerkiksi vakuutettua koskevaa terveydentilatietoa, yhteystietoja ja henkilötunnusta. Lainmukaisen käsittelyperusteen lisäksi vakuutusyhtiön tulee noudattaa henkilötietojen käsittelyssä myös muita yleisessä tietosuoja-asetuksessa asetettuja edellytyksiä henkilötietojen käsittelylle. Vakuutusyhtiön tulee esimerkiksi noudattaa tietojen minimoinnin periaatetta, eikä tämä näin ollen saa kerätä vakuutetusta tai vakuutuksenottajasta muita kuin ainoastaan ennalta määriteltyyn käsittelytarkoitukseen nähden välttämättömiä tietoja. Samoin vakuutusyhtiön tulee huolehtia teknisillä ja organisatorisilla toimenpiteillä, ettei esimerkiksi vakuutettua koskevaan terveydentilatietoon ole pääsyä muilla tahoilla kuin henkilöillä, jotka tietoa tarvitsevat työtehtävissään. Vakuutusyhtiön tulee myös huolehtia muun muassa siitä, että tällä on käytössä vakuutettua ja vakuutuksenottajaa koskevat ajantasaiset yhteystiedot. Tutkielmassa on varsinaisen henkilötietojen käsittelyn lisäksi tarkasteltu sitä, mitä vakuutuksenottaja tai vakuutettu voi tehdä havaittuaan, että vakuutusyhtiö on käsitellyt tämän henkilötietoa lainvastaisesti. Vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi ensinnäkin selvittää tapahtunutta vakuutuksenantajan kanssa, minkä lisäksi vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi tällöin rajoittaa vakuutusyhtiön oikeutta käsitellä tämän henkilötietoa. Lisäksi vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi valittaa vakuutusyhtiöstä tietosuojalainsäädännön toteutumista Suomessa valvovalle viranomaiselle, tietosuojavaltuutetulle. Vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi tarvittaessa myös nostaa kanteen tietosuojavaltuutettua vastaan, mikäli vakuutettu tai vakuutuksenottaja on tyytymätön tietosuojavaltuutetun toimintaan tai päätökseen. Vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi myös nostaa kanteen vakuutusyhtiötä vastaan tuomioistuimessa. Vakuutetulla ja vakuutuksenottajalla on oikeus yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti myös korvaukseen henkilötietojen lainvastaisesta käsittelystä aiheutuneesta aineettomasta ja aineellisesta vahingosta. Vakuutettu tai vakuutuksenottaja voi vaatia tätä korvausta joko esittämällä vaateensa suoraan vakuutusyhtiölle tai nostamalla asiaa koskevan kanteen vakuutusyhtiötä vastaan tuomioistuimessa.
  • Salonen, Anna (2018)
    Due diligence -tarkastuksella tarkoitetaan yritysjärjestelyn kohteen tarkastusta, jonka tavoitteena on antaa tarkastuksen suorittavalle osapuolelle riittävän selkeä kuva yritysjärjestelyn kohteesta ja arvosta sekä vähentää yrityskaupan tuntemattomiin vastuisiin liittyvää riskiä. Tarkastuksen suorittamista varten yrityskauppaprosessin myyjä antaa ostajaehdokkaiden tutustua myytävän yrityksen tai organisaation asiakirjajäljennöksiin, jotka käytännössä aina sisältävät henkilötietoja. Tutkimuksessa selvitetään yrityskaupan kohdeyrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden henkilötietojen luovuttamista Euroopan unionissa ja Euroopan talousalueella sekä erityisesti Suomessa tapahtuvissa yrityskaupoissa toukokuussa 2018 sovellettavaksi tulevan EU:n uuden yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) ja Suomessa asetusta täydentämään ehdotetun tietosuojalain valossa. Tutkimuskysymyksiä lähestytään ensin tarkastelemalla henkilötietojen suojan ja omaisuuden suojan kollisiotilannetta, minkä jälkeen tarkastellaan henkilötietojen luovuttamisen perusteita ja henkilötietojen käsittelyä koskevia vaatimuksia. Henkilötietojen luovuttamisen kannalta keskiöön nousevat erityisesti käyttötarkoitussidonnaisuus ja tietojen minimointi, jotka yhdessä edellyttävät, että henkilötietoja ei luovuteta alkuperäisen käsittelytarkoituksen kanssa yhteen sopimattomalla tavalla ja että henkilötietojen luovuttaminen on tarpeellista yrityskaupan toteuttamiseksi. Yrityskaupoissa käytetään usein signing–closing -rakennetta, jolloin ensin tehdään yrityskauppasopimus (signing), jonka jälkeen omistusoikeus kaupan kohteeseen siirretään ja kauppa tulee varsinaisesti voimaan myöhemmin (closing). Tutkimuksessa osoitetaan, että käytettäessä signing–closing -rakennetta yrityskauppa toteutuu henkilötietolainsäädännön näkökulmasta closingissa. Kohdeyrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden henkilötietoja sisältäviä kokonaisia asiakasrekistereitä voidaan luovuttaa vasta tämän jälkeen. Lisäksi tutkimuksessa katsotaan, että ennen closingia voidaan luovuttaa sellaisia työntekijöiden välittömästi tarpeellisia tietoja kuten pätevyystietoja, jotka ovat tarpeellisia yrityskaupan toteutumiseksi esimerkiksi kohdeyrityksen toimialan takia. Tutkimuksessa erotetaan kohdeyrityksen johtoryhmä ja muut avainhenkilöt muista työntekijöistä. Johtuen avainhenkilöiden merkittävyydestä kohdeyrityksen liiketoiminnalle ja siten yrityskaupan toteutumiselle, heistä voidaan luovuttaa yksityiskohtaisempia tietoja kuin muista työntekijöistä. Tutkimuksessa tällaisiksi yksityiskohtaisemmiksi tiedoiksi katsottiin esimerkiksi työsopimus. Asiakkaiden henkilötietojen osalta tutkimuksessa katsotaan, että merkittävien henkilöasiakkaiden sellaisia henkilötietoja, kuten nimi ja asiakassopimuksen sisältö, voidaan henkilötietolainsäädännön näkökulmasta luovuttaa ennen yrityskaupan toteutumista closingissa. Tavallisten henkilöasiakkaiden tietoja ei voida luovuttaa ennen closingia, koska nämä eivät ole välttämättömiä yrityskaupan toteuttamiseksi. Tutkimuksessa osoitetaan, että rekisteröityjen oikeussuoja edellyttäisi sitä, että rekisterinpitäjän informointivelvollisuudesta olisi säädetty tietosuoja-asetuksessa yksityiskohtaisemmin. Tietosuoja-asetuksen 13 ja 14 artiklan informointivelvollisuus ei edellytä, että yrityskaupan myyjä kertoo rekisteröidylle mitä henkilötietoja yrityskaupassa ollaan luovuttamassa tai kenelle tietoja luovutetaan. Ostajaehdokkaiden puolestaan ei tarvitse kertoa rekisteröidylle, koska henkilötiedot on luovutettu niille. Lisäksi yrityskaupan myyjä ja ostajaehdokkaat voivat myös laiminlyödä informointivelvollisuutensa ja velvollisuutensa ilmoittaa tietoturvaloukkauksesta tietosuoja-asetuksen 33 artiklan nojalla ilman varteenotettavaa riskiä kiinnijäämisestä. Rekisteröidyllä ei tällöin ole realistisia mahdollisuuksia käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiaan. Tutkimuksessa nähdään pilliinpuhaltaminen (englanniksi whistleblowing) keskeisenä kanavana henkilötietojen lainvastaisen luovuttamisen ilmi käymiseksi yrityskauppaprojekteissa ja katsotaan, että johdon henkilökohtainen vastuu edistäisi yritysten tietosuojavelvoitteiden noudattamista.
  • Ranin, Elina (2016)
    Tutkielman aiheena on henkilötietojen siirtäminen EU- ja ETA -maiden ulkopuolelle, erityisesti Yhdysvaltoihin, ja sitä koskevan sääntelyn muuttuminen Euroopan unionin tuomioistuimen 6.10.2015 antaman tuomion asiassa C-362/14 Schrems jälkeen. Komissio oli vuonna 2000 tehdyllä päätöksellään 2000/520/EY katsonut, että EU:n ja Yhdysvaltojen välinen niin sanottu Safe Harbor -järjestely, jota on kutsuttu myös turvasatamajärjestelyksi, takaisi riittävän tietosuojan tason sen nojalla Yhdysvaltoihin siirretyille henkilötiedoille. EUTI totesi Schrems -tuomiossa Safe Harbor -järjestelyä koskevan komission päätöksen pätemättömäksi perusoikeuksien vastaisena muun muassa sen perusteella, että se mahdollisti Yhdysvaltojen tiedusteluviranomaisten laajamittaisen ja rajaamattoman pääsyn EU-kansalaisten henkilötietoihin. Tämän seurauksena henkilötietojen siirtäminen EU- ja ETA -maista Yhdysvaltoihin Safe Harbor -järjestelyn puitteissa ei ollut enää lainmukaista. Helmikuussa 2016 Euroopan komissio ja Yhdysvallat sopivat uudesta Safe Harbor -järjestelyn korvaavasta järjestelystä, jota kutsutaan nimellä EU-US Privacy Shield. Tutkielman metodinen perusta on lainopissa. Tutkielmassa on viitteitä myös vertailevasta oikeustieteen tutkimuksesta, käsittelyn kohdistuessa paikoin Yhdysvaltojen oikeuteen. Sen lisäksi, että tutkielmassa pyritään selvittämään voimassaolevan oikeuden (lex lata) sisältöä, yhdistyy siinä piirteitä tutkimuksesta, jossa voimassa olevaa oikeutta pyritään kehittämään ja jonka tarkoituksena on esittää, mitä voimassaolevan oikeuden pitäisi olla (lex ferenda). Tämä johtuu siitä, että tutkielmassa käsitellään osaksi vielä voimaan astumatonta oikeutta. Tutkielmassa käsitellään niitä säännöksiä, jotka sääntelevät nykytilanteessa henkilötietojen siirtoa EU- ja ETA -maiden ulkopuolelle, erityisesti Yhdysvaltoihin ja henkilötietolainsäädännön tarjoamia eri vaihtoehtoja henkilötietojen kansainväliseen siirtoon. Tutkielmassa keskitytään erityisesti henkilötietojen siirtämiseen nimenomaan Yhdysvaltoihin, sillä tähän liittyvien lainsäädännöllisten muutosten seurauksena näkökulma on erittäin ajankohtainen. Jotta henkilötietojen kansainvälistä siirtämistä voidaan käsitellä, käydään tutkielmassa ensin läpi henkilötietolain keskeistä käsitteistöä, henkilötietojen käsittelyn edellytyksiä, käsittelyn yleisiä periaatteita sekä rekisteröidyn oikeuksia, niiden ollessa seikkoja, jotka tulee huomioida myös henkilötietoja siirrettäessä EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle. Tutkielmassa käsitellään lisäksi EUTI:n Schrems -tuomiota ja sen vaikutuksia Yhdysvaltoihin henkilötietoja siirtäville rekisterinpitäjille. Tämä edellyttää kumotun Safe Harbor -järjestelyn sekä vaihtoehtoisten tiedonsiirtomenetelmien käsittelyä. Tässä yhteydessä tutkitaan myös, voidaanko henkilötietojen siirtoa Yhdysvaltoihin kumotun Safe Harbor -järjestelyä koskevan päätöksen nojalla katsoa henkilörekisteririkokseksi. Lisäksi eri siirtomenetelmiä verrataan toisiinsa lyhyesti erityisesti rekisterinpitäjän valintamahdollisuuksien näkökulmasta. Lopuksi tutkielmassa käsitellään Privacy Shield -järjestelyä erityisesti Schrems -tuomiossa esitettyjen näkökohtien valossa ja tutkitaan, täyttääkö se EUTI:n Schrems -tuomiossa esittämät vaatimukset erityisesti koskien viranomaisten pääsyä henkilötietoihin sekä tehokkaita oikeussuojakeinoja. Johtopäätöksenä tutkielmassa päädyttiin siihen, että Privacy Shield -järjestely kaipaa vielä muutoksia, ennen kuin sen voidaan katsoa täyttävän EU-oikeuden edellytykset riittävästä perusoikeuksien suojaamisesta mannertenvälisessä tiedonsiirrossa. Järjestelyn tuomien oikeussuojakeinojen tehokkuutta ja niiden moninaisuutta tulee arvioida uudelleen, mukaan lukien kysymystä Yhdysvaltoihin perustettavasta oikeusasiamiehestä, sen toimivaltuuksista ja itsenäisyydestä. Samoin Yhdysvaltojen viranomaisten massavalvonnan rajoituksia tulee tarkistaa ja pitää huoli, ettei Privacy Shield -järjestely mahdollista rajoittamatonta pääsyä EU-kansalaisten henkilötietoihin, minkä voidaan katsoa olevan yksityiselämän kunnioittamista koskevan perusoikeuden keskeisen sisällön vastaista.
  • Ojala, Perttu (2018)
    Tämän tutkielman aiheena on henkilötietojen suoja Euroopan unionissa. Henkilötietojen suojan sääntelyä tarkastellaan EU-oikeudellisessa kontekstissa niin unionin primaari- kuin sekundaarilainsäädännössäkin. Unionin tietosuojalainsäädäntöä tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: perusoikeusnäkökulmasta ja sisämarkkinanäkökulmasta. Euroopan unionissa meneillään oleva tietosuojauudistus yhdessä useiden merkittävien EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisujen kanssa on nostanut henkilötietojen suojan perusoikeuden näkyvälle paikalle. Samalla kyseisen perusoikeuden suhde toiseen läheiseen perusoikeuteen – yksityisyyden suojaan – on saanut huomiota osakseen. Tutkielmassani pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten henkilötietojen suojan asema Euroopan unionin oikeusjärjestyksessä ilmentää perusoikeuksien ja sisämarkkinoiden välistä vuorovaikutusta? Miten perusoikeuksien ja sisämarkkinoiden vuorovaikutus ilmenee Euroopan unionin tietosuojalainsäädännössä? Mikä on henkilötietojen suojan perusoikeuden suhde yksityiselämän suojan perusoikeuteen Euroopan unionissa? Kuinka henkilötietojen suojasta tuli perusoikeus EU-oikeuteen? Euroopan unionin perusoikeuskirjassa henkilötietojen suojalle on omistettu oma artiklansa, ja perusoikeuskirjan tulo osaksi unionin primaarioikeutta on ollut omiaan kasvattamaan niin perusoikeuksien merkitystä yleensä kuin henkilötietojen suojan perusoikeutta unionissa. Henkilötietojen suoja ei kuitenkaan ole EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä saanut itsenäistä merkitystä, vaan on edelleen pitkälti osa yksityisyyden perusoikeutta. EU:n tietosuojalainsäädännöllä on kaksi pääasiallista tarkoitusta: yhtäältä turvata ihmisyksilöille henkilötietojen ja yksityisyyden suojan perusoikeudet ja toisaalta harmonisoida jäsenvaltioiden kansalliset tietosuojalait, jotta henkilötietojen vapaa liikkuvuus jäsenmaasta toiseen helpottuu, mikä tehostaa sisämarkkinoiden toimintaa. EU-tuomioistuin on ennakkoratkaisuissaan painottanut vuoroin ensimmäistä, vuoroin jälkimmäistä funktiota. Toisaalta henkilötietojen suojan perusoikeuden joutuessa konfliktiin muiden perusoikeuksien ja yhteiskunnallisten intressien kanssa on EU-tuomioistuin antanut huomattavan suurta painoarvoa henkilötietojen suojalle – joskin yhdessä yksityisyyttä turvaavan perusoikeuden kanssa.
  • Raitala, Essi (2014)
    Nykyinen informaatioteknologia mahdollistaa henkilötietojen nopean ja vaivattoman käsittelyn. Henkilötietoja on helppo kerätä, käsitellä ja jalostaa ja ne voidaan nähdä kauppatavarana. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käyttää kaupalliseen profilointiin ja miten henkilötietojen suoja toteutuu kaupallisessa profiloinnissa voimassa olevan lainsäädännön valossa. Tutkielman lopuksi käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutuksia ja mahdollisia muita kehityskulkuja henkilötietojen suojan toteutumisen kannalta. Kaupallisella profiloinnilla tarkoitetaan tutkielmassa henkilötietojen keräämistä, käsittelyä ja analysointia ja henkilöä kuvaavan profiilin muodostamista analysoinnin perusteella. Kaupallista profilointia voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa, erityisesti käyttötottumuksia seuraavassa markkinoinnissa, sekä uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Henkilötietojen käsittelystä säädetään henkilötietolaissa 22.4.1999/523. Evästeiden käyttöä koskevaa sääntelyä on sähköisen viestinnän tietosuojalaissa 16.6.2004/516, joka on erityislaki henkilötietolakiin nähden. Kaupallisessa profiloinnissa keskeiset henkilötietojen käsittelyn perusteet ovat henkilön eli rekisteröidyn suostumus sekä asiallinen yhteys rekisteröidyn ja henkilötietojen käsittelijän, eli rekisterinpitäjän välillä. Henkilötietolain ja henkilötietodirektiivin mukaan suostumuksen on oltava yksiselitteinen eli yksilöity, tietoinen ja vapaaehtoinen. Tutkielmassa todetaan, että käytännössä tällaisen suostumuksen saaminen ei aina toteudu. Etenkin rekisteröidyn tietoisen suostumuksen saaminen on haastavaa. Rekisteröidyt eivät aina ymmärrä suostumuksensa sisältöä, mikä johtuu esimerkiksi tietosuojaselosteiden vaikeaselkoisuudesta. Käyttötottumuksia seuraavaa mainontaa toteutetaan usein evästeiden avulla. Eväste voidaan laskea henkilötiedoksi, jolloin on luonnollisesti noudatettava henkilötietolakia. Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan evästeen käytölle on saatava internetin käyttäjän suostumus. Suostumusta arvioitaessa on otettava huomioon, mitä suostumuksesta on säädetty henkilötietolaissa. Näin ollen suostumusta koskeva problematiikka aktualisoituu myös evästeen kohdalla. Asiallisen yhteyden perusteella (ns. yhteysvaatimus) henkilötietoja voidaan käsitellä ilman rekisteröidyn suostumusta. Jotta yhteysvaatimus toteutuu, vaaditaan molemminpuolista suhdetta rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän välillä. Tällaisen ei voida katsoa syntyvän esimerkiksi yksittäisen ostotapahtuman perusteella. Siitä, voidaanko rekisteröityjä myös profiloida pelkän asiallisen yhteyden nojalla , ei ole tällä hetkellä selkeää käsitystä. On huomattava, että evästeiden käyttöön profilointia varten vaaditaan suostumus. Näin ollen evästeiden avulla toteutettavaa käyttötottumuksia seuraavaa mainontaa ei voida perustaa pelkästään asialliseen yhteyteen, vaan siihen vaaditaan suostumus. EU:n yleinen tietosuoja-asetus vastaa voimaan tullessaan edellä esitettyihin ongelmiin. Tietosuoja-asetus tiukentaa henkilötietojen käsittelyyn vaadittavan suostumuksen määritelmää: suostumuksen on oltava nimenomainen. Lisäksi tietosuoja-asetus sisältää profilointia koskevan artiklan, jossa säädetään profiloinnin edellytyksistä. Profilointiin vaaditaan artiklan mukaan rekisteröidyn suostumus eikä profilointi ole enää sallittua asiallisen yhteyden perusteella. Tietosuoja-asetus on kuitenkin kohdannut kritiikkiä erityisesti kaupallisten toimijoiden taholta, sillä liian yksityiskohtaisen sääntelyn katsotaan vaikeuttavan yritysten toimintaa.
  • Järvilehto, Juulia (2019)
    Viime vuosina yhteiskunta on voimakkaasti digitalisoitunut ja palvelut ovat siirtyneet internet-ympäristöön. Digitalisoitumisen myötä esille on noussut uusia liiketoimintamalleja. Yritykset keräävät verkosta huomattavia määriä tietoja ja hyödyntävät niitä toiminnassaan. Myös yrityskauppojen rakenne on digitalisoitumisen myötä muuttunut ja yhä useampi yrityskauppa painottuu big dataan ja siten henkilötietojen suojaan. Tutkielmassa selvitetään onko henkilötietojen suojan arvioinnille sijaa Euroopan unionin komission yrityskauppavalvonnassa. Tutkielma alkaa yleisellä osalla, jossa tarkastellaan yrityskauppavalvontaa ja henkilötietojen suojaa erikseen. Molemmista osa-alueista on oltava tarpeeksi kattava kokonaiskuva, jotta niiden yhdistämiseen liittyviin ongelmiin ja kysymyksiin voidaan perehtyä tarkemmin. Yleisen osan jälkeen siirrytään oikeustapausanalyysiin, jonka avulla tutkitaan, miten komissio on ottanut oikeuskäytännössään huomioon henkilötietojen suojan. Tutkielmassa käsitellään laajemmin viittä komission yrityskaupparatkaisua ja sitä, miten niissä on huomioitu henkilötietojen suoja. Oikeustapausanalyysin jälkeen siirrytään käsittelemään kysymystä siitä, tulisiko henkilötietojen suojaa koskevat näkökulmat ottaa huomioon yrityskauppavalvonnassa. Tässä yhteydessä vertaillaan yrityskauppavalvonnan ja henkilötietojen suojan tavoitteiden välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä ja voidaan huomata, että näiden kahden osa-alueen tavoitteet ovat pohjimmiltaan hyvin samanlaiset. Tavoitteiden lisäksi luvussa käsitellään viranomaisten välisiä toimivaltakonflikteja ja sitä, onko tietosuojalainsäädäntö yksistään riittävä vastaamaan digitalisoituvan yhteiskunnan tuomiin haasteisiin. Viimeisessä pääluvussa tarkastellaan, miten henkilötietojen suoja voidaan ottaa huomioon keskittymien kilpailuoikeudellisessa arvioinnissa jo olemassa olevien vahinkoteorioiden valossa. Henkilötietojen suojan voidaan katsoa olevan hintaan perustumaton kilpailuparametri, joten aihetta lähestytään laatua, innovointia ja kuluttajien valinnanvaraa koskevien vahinkoteorioiden kautta. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että komissio on laajemmin alkanut ottamaan henkilötietojen suojan huomioon arvioinnissaan. Komissiolta kuitenkin puuttuvat vielä keinot ja osaaminen henkilötietojen suojan integroimiseksi yrityskauppavalvonnan arviointiperusteisiin. Komission ja Euroopan tietosuojaviranomaisen tulisikin toimia keskenään yhteistyössä, jotta oikeat työkalut ja arviointiperusteet saadaan luotua tulevaisuutta varten, sillä big dataan ja henkilötietojen suojaan painottuvien yrityskauppojen määrä tulee todennäköisesti tulevaisuudessa lisääntymään merkittävästi.
  • Majamaa, Eerika (2018)
    Informaatio- ja viestintäteknologian kehitys on johtanut yhä kriittisempään tarpeeseen suojata yksilöitä henkilötietojen käsittelyyn liittyviltä riskeiltä. Vilkasta keskustelua aiheen tiimoilta on herättänyt myös EU:n yleinen tietosuoja-asetus, jonka on tarkoitus yhtenäistää ja parantaa eurooppalaista henkilötietojen suojan tasoa. Henkilötietojen suoja muodostaa kuitenkin jo entuudestaan monitasoisen ja osin päällekkäisen sääntelyverkoston, jossa niin eurooppaoikeudella, kansallisen tason sääntelyllä kuin kansainvälisillä ihmisoikeusvelvoitteilla on oma roolinsa. Perus- ja ihmisoikeustasolla henkilötietojen suoja sisältyy osaksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen yksityis- ja perhe-elämän, kodin ja kirjeenvaihdon suojaa koskevaa 8 artiklaa. Lisäksi henkilötietojen suoja on tunnustettu itsenäisenä perusoikeutena Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa, ja johdettu EU- oikeus täsmentää henkilötietojen suojan sisältöä Euroopan unionin oikeusjärjestyksessä. Tutkielmassa tarkastellaan henkilötietojen suojan aineellista soveltamisalaa, rajoitusedellytyksiä ja oikeushyviä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöjen valossa ja tuodaan soveltuvin osin esiin myös tietosuoja-asetuksen vaikutuksia. Mainittujen tuomioistuinten vertaileminen on haastavaa, koska ne kuuluvat keskenään varsin erilaisiin oikeusjärjestyksiin. Tutkimuksen metodiksi soveltuukin käytännöllinen lainoppi, koska se pystyy ylittämään oikeusjärjestysten väliset rajat. Henkilötietojen suojan ja yksityiselämän suojan oikeuksilla on joka tapauksessa kyseisten tuomioistuinten oikeuskäytännön valossa laaja yhteinen alue. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklasta poiketen EU-oikeudellinen henkilötietojen suoja on kuitenkin niin sisältönsä kuin soveltamisalansa puolesta nimenomaisesti suunniteltu yksilöiden suojaksi automaattiseen tietojenkäsittelyyn liittyviä uhkia vastaan. Tämän seurauksena EU-oikeudellinen henkilötietojen suoja kattaa laajemman joukon henkilötietojen käsittelytilanteita ja tarjoaa yksilölle muitakin lisäetuja suhteessa Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklaan. Henkilötietojen suojaa voidaan rajoittaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8(2) artiklan ja EU:n perusoikeuskirjan 52(1) artiklan nojalla hyväksyttävästi useilla eri perusteilla. Julkisen vallan tarve rajoittaa kansalaisten henkilötietojen suojaa näyttäytyy tutkielmassa molempien tuomioistuinten osalta muun muassa rikollisuuden torjunnan tarkoituksessa liittyen salaisiin valvontakeinoihin, massavalvontaan ja biometrisiin tietoihin. Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja EU:n perusoikeuskirjan mukaiset henkilötietojen suojan rajoitusedellytykset ovat keskeisiltä osin samat, mutta niiden soveltamisessa on esiintynyt tiettyjä eroja. Molemmat tuomioistuimet ovat pitäneet perus- ja ihmisoikeussuojan kannalta tärkeänä henkilötietojen käsittelyn rajoittamista siihen mikä on välttämätöntä, mutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on laillisuusperiaatteen osalta painottanut usein rule of law -periaatteeseen kytkeytyviä lain laatua koskevia lisävaatimuksia. Ongelmana molempien tuomioistuinten osalta on, että julkisen vallan käytön oikeutusta arvioivan välttämättömyyskriteerin soveltamisesta on saatu vain suhteellisen vähän tietoa. Tutkielman keskeinen havainto on, että henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja muodostavat kokonaisuuden, joka suojaa juridisesti yksilöä yksilönä, osana sosiaalisia rakenteita ja vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan toimijana. Henkilötietojen suojan ja yksityiselämän suojan eurooppalaiset sääntelyinstrumentit suojaavat yksilöitä muun muassa erilaisilta sosiaalisilta ja taloudellisilta vahingoilta, syrjinnältä sekä jatkuvan tarkkailun kohteeksi joutumiselta. Lisäksi kyseiset oikeudet tasoittavat henkilötietojen käsittelyssä vallitsevia valta-asetelmia ja tiedollista epätasapainoa sekä turvaavat yksilön mahdollisuuksia muodostaa ihmissuhteita ja rakentaa omaa identiteettiä.
  • Lehtonen, Aura (2018)
    Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen EU:n perusoikeuskirjan 8 artiklaan ja SEUT 16 artiklaan kirjattua henkilötietojen suojan suhdetta digitaalisten sisämarkkinoiden taloudellisiin tavoitteisiin. Tutkielmani päämenetelmä on lainopillinen, mutta digitaalisten sisämarkkinoiden strategiaan kuuluvaa valmisteilla olevaa EU-lainsäädäntöä tarkastelen de lege ferenda -näkökulmasta. Tutkielmani vastaa kahteen tutkimuskysymykseen: Miten EU-oikeudessa tasapainotetaan perusoikeutena turvattua henkilötietojen suojaa suhteessa henkilötietojen vapaaseen liikkuvuuteen? Miten EU-oikeudessa mahdollistetaan ja rajoitetaan henkilötietojen taloudellista hyödyntämistä? Henkilötietojen suojasta säädetään EU:ssa primäärioikeuden tasolla unionin perusoikeuskirjassa ja SEUT:ssa. Perusoikeuskirjan 8 artikla turvaa jokaisen yksilön oikeuden henkilötietojen suojaan. SEUT 16 artikla turvaa sekä henkilötietojen suojan että henkilötietojen vapaan liikkuvuuden. SEUT 16 artiklaan sisäänrakennetun dualismin vuoksi henkilötietojen suoja sijoittuu oikeudellisena instrumenttina rekisterinpitäjien taloudellisten intressien ja rekisteröityjen yksityisyyttä suojaavien intressien väliin. SEUT 16 artikla velvoittaa kehittämään sisämarkkinoita tavalla, jossa huomioidaan molemmat intressit. EU:n tietosuojasääntelyssä on valittu henkilötietojen käsittelyn kieltäminen ilman yksilön suostumusta tai muuta oikeutettua perustetta. Yleinen tietosuoja-asetus vahvistaa rekisteröidyn oikeuksia ja määrittelee tietosuojaperiaatteet, jotka rajoittavat henkilötietojen käsittelyä rekisteröidyn suojaamiseksi. EUT on henkilötietojen suojaa koskevissa ratkaisuissaan laajentanut henkilötiedon, rekisterinpitäjän toimipaikan, ja rekisterinpitäjän käsitteitä tavalla, joka on vahvistanut henkilötietojen suojaa EU:ssa. EUT on ratkaisuissaan jättänyt vähemmälle huomiolle sisämarkkinoiden kehittämisen sekä henkilötietojen vapaan liikkuvuuden. EUT on henkilötietojen suojaa koskevissa ratkaisuissa tasapainottanut eri intressejä suhteellisuusperiaatteen avulla. Henkilötietojen suoja ei ole kuitenkaan ehdoton oikeus, vaan se on suhteutettava siihen tehtävään, joka sillä on yhteiskunnassa. Henkilötiedon vapaa liikkuvuus luo uutta liiketoimintaa hyödyttäen sekä yksilöitä että yhteiskuntaa. Henkilötietojen hyödyntämisen taustalla on henkilötietojen kehittyminen itsenäiseksi tuotannontekijäksi sekä komission tahto luoda kilpailukykyä ja vaurautta EU:n sisämarkkinoille. Vahva henkilötietojen suoja lisää kuluttajien luottamusta ja turvaa EU:n kilpailukykyä sekä taloudellista toimintaa. Henkilötietojen suojalla on siten merkittävä asema EU:n digitaalisilla sisämarkkinoilla, sillä sen on suojattava sekä yksilöä että yhteisöä. Henkilötietojen suoja ja sisämarkkinoiden tavoittelema talouskasvu eivät ole siten toisiaan poissulkevia, vaan ne voivat olla oikein suhteutettuina toisiaan tukevia.
  • Seitz, Nina (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkilötietojen suojan asettamia rajoituksia sille, millaisia tietoja luotonantajan on mahdollista hyödyntää täyttäessään kuluttajansuojalain 7 luvun 14 §:ssä asetettua velvollisuutta arvioida kuluttajan luottokelpoisuus ennen luottosopimuksen tekemistä. Kuluttajan luottokelpoisuuden arvioinnin velvollisuus pohjautuu kulutusluottodirektiiviin 2008/48/EY, ja sen taustalla on vaikuttanut toisaalta tarve ehkäistä kuluttajien ylivelkaantumista, mutta toisaalta myös vaikuttaa luotonantajien luottoriskeihin. Tutkielmassa tarkastellaan näiden sääntelyn taustalla vaikuttavien tavoitteiden merkitystä säännöksen tulkinnalle. Kyseessä on lainopillinen tutkimus, jossa vastataan kysymykseen siitä, millaisia edellytyksiä henkilötietojen suoja asettaa kuluttajan luottokelpoisuuden arvioinnille. Tutkielmassa käsitellään erityisesti sitä, millaisia tietoja luotonantajan on mahdollista käyttää kuluttajan luottokelpoisuuden selvittämisessä. Kysymystä tarkastellessa otetaan kantaa myös siihen, mikä asema henkilötietojen suojalla on Suomen oikeusjärjestyksessä. Aihetta lähestytään kuluttajansuojan näkökulmasta ja tutkielmassa pyritäänkin huomioimaan luottotietojen sääntelykokonaisuus, joka muodostuu henkilötietojen suojaa, kuluttajansuojaa sekä luottolaitoksia koskevasta sääntelystä. Tutkielmassa otetaan kantaa vastuullisiin menettelytapoihin kuluttajaluotonannossa ja tuodaan esiin niitä ongelmia, joita luottomarkkinoilla esiintyy kuluttajaluotonannon osalta. Tutkielmassa tuodaan myös esiin erilaisia näkökulmia kuluttajansuojaan luottomarkkinoilla ja otetaan kantaa myös siihen, olisiko luottosopimus katsottava sellaiseksi sopimukseksi johon kuluttajalla voitaisiin katsoa olevan oikeus nykyisessä luottoyhteiskunnassa. Tätä tarkastellaan erityisesti ottaen huomioon kuluttajansuojalakiin asuntoluottodirektiivin pohjalta esitetyt muutokset. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan myös kuluttajaluottoja ja henkilötietojen suojaa koskevaa valvontaa sekä seuraamuksia luottokelpoisuuden arvioinnin laiminlyönnistä.
  • Kivi, Anna-Sofia (2016)
    Henkilötietojen suoja on tunnustettu omana perusoikeutenaan Euroopan unionissa vasta varsin lyhyen aikaa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan henkilötietojen suoja muodostaa vain yhden osa-alueen yksityisyyttä suojaavaan yksityiselämän kunnioittamista koskevasta oikeudesta. Tulkinta on luonteva, sillä henkilötietojen suojasta ei ole erikseen säädetty Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Myös EU-tuomioistuin on noudattanut vastaavaa tulkintaa henkilötietojen suojan perusoikeudesta aina EU:n perusoikeuskirjan antamiseen saakka. EU:n perusoikeuskirjassa oikeudesta henkilötietojen suojaan on säädetty omassa erillisessä artiklassaan 8. Kun perusoikeuskirja muuttui vuonna 2010 juridisesti sitovaksi Lissabonin sopimuksen voimaanastumisen myötä, ja henkilötietojen suoja sisällytettiin Sopimukseen Euroopan unionin toiminnasta, alkoi Euroopassa uudenlainen keskustelu henkilötietojen suojan perusoikeuden mahdollisesta itsenäisestä asemasta ja omasta, yksityisyyden ja yksityiselämän suojasta erillisestä sisällöstä. Henkilötietojen suojan perusoikeuden asema ja merkitys osana EU:n perusoikeusjärjestelmää on tällä hetkellä ajankohtaisempi kuin koskaan. Edward Snowdenin paljastukset vuonna 2013 Yhdysvaltain ja useiden eurooppalaisten valtioiden laajamittaisista tiedustelutoimista herättivät vaatimuksia yhä korkeammasta tietosuojan tasosta Euroopan unionissa. Toisaalta Euroopassa vuosina 2015 ja 2016 tapahtuneet terrori-iskut ovat luoneet paineita myös tiedustelutoiminnan tehostamiseksi. Kumpaankin vaatimukseen ja tietosuojan vaihtelevasta tasosta sisämarkkinoiden toiminnalle aiheutuviin ongelmiin pyritään vastaamaan EU:n tietosuojasääntelyn uudistuspaketin avulla, jonka odotetaan astuvan voimaan kevään 2016 aikana. Uudistus tarkoittaa myös henkilötietojen suojan perusoikeuden merkityksen kasvamista, kun aiemmat EU:n tietosuojasääntelyn viittaukset sääntelyn merkityksestä erityisesti yksityisyyden suojan perusoikeuden turvaamisessa on korvattu suoralla viittauksella henkilötietojen suojan perusoikeuteen. Uudistuksilla EU:n tietosuojasääntely myös ulotetaan kattamaan koko EU-oikeuden ala, mukaan lukien poliisi- ja sisäasiat ja yleisen turvallisuuden alalla tapahtuva henkilötietojen käsittely. Jäsenvaltioiden näkökulmasta katsottuna tämä tarkoittaa samalla henkilötietojen suojan EU:n tasoisen perusoikeuden soveltamisalan laajentumista. Tässä tutkielmassa selvitetään ensinnäkin, mikä on henkilötietojen suojan perusoikeuden sisältö Euroopan unionissa. Toisekseen tutkielmassa selvitetään voidaanko henkilötietojen suojaa pitää itsenäisenä perusoikeutena suhteessa muihin EU:ssa tunnustettuihin perusoikeuksiin, erityisesti yksityiselämän suojaan. Tutkielmassa noudatetaan EU-oikeuden tulkintaperiaatteita. Henkilötietojen suojan perusoikeutta lähestytään ensin sen sanamuodon mukaisen tulkinnan kautta, ja asetetaan se samalla myös systemaattiseen ja historialliseen kontekstiinsa osana EU:n perusoikeusjärjestelmää. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään tarkastelemaan henkilötietojen suojaa niiden tavoitteiden ja päämäärien valossa, joita sillä Euroopan unionissa on pyritty toteuttamaan. Lopuksi tarkastellaan, miten EU-tuomioistuin on tulkinnut henkilötietojen suojan perusoikeutta ratkaisukäytännössään. Koska EU:n perusoikeusjärjestelmä pohjaa paljolti Euroopan ihmisoikeussopimukseen, tutkielmassa on analysoitu myös varsin laajasti henkilötietojen suojan asemaa osana Euroopan neuvoston ihmisoikeusjärjestelmää ja verrattu toisiinsa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja EU-tuomioistuimen tulkintoja henkilötietojen suojasta. Tutkielmassa osoitetaan, että teoriassa henkilötietojen suojan perusoikeudella on nähtävissä itsenäinen sisältö ja itseisarvoinen asema osana EU:n perusoikeusjärjestelmää. Menettelyllisenä perusoikeutena sen tehtävänä on kuitenkin viimekädessä turvata peittävämpien ja substantiivisempien perusoikeuksien toteutuminen, eikä se näin ollen voi koskaan toimia täysin itsenäisesti, muista perusoikeuksista erillään. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännössä henkilötietojen suojan perusoikeudelle ei kuitenkaan ole tunnustettu täysin itseisarvoista asemaa, eikä sen itsenäinen sisältökään vaikuta aivan selkeältä. Vaikka EU-tuomioistuin on ainakin osittain erkaantunut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tavasta mieltää henkilötietojen suoja vain yhdeksi yksityiselämän osa-alueeksi, näyttää henkilötietojen suojan perusoikeuden merkitys jääneen EU:ssa tähän mennessä lähinnä periaatteelliseksi ja yksityiselämän kunnioittamista koskevaa perusoikeutta täydentäväksi. Se, mihin suuntaan EU-tuomioistuin tulkintaansa tulevaisuudessa kehittää, jää nähtäväksi. EU:n lainsäätäjän toimet kuitenkin osoittavat, että henkilötietojen suojan perusoikeuden tulkinnan kehittämiselle on olemassa selvä yhteiskunnallinen tilaus.
  • Haaja, Tommi (2014)
    Henkilötiedoille annetaan oikeudellista suojaa. Osana henkilötietojen suojaa tietojen poistamiselle annetaan ja aiotaan antaa oikeudellista suojaa. Kysymys on sekä kansallisella että eurooppaoikeudellisella soveltamisalalla olevasta tulkinnasta, mutta jolla on myös kansainvälisoikeudellisia reaalisia vaikutuksia. Euroopan unionissa valmistellaan yleistä tietosuoja-asetusta (asetusehdotus). Asetuksessa säädettäisiin komission ehdotuksen mukaan osaltaan oikeudesta tulla unohdetuksi ja poistaa tiedot. Euroopan parlamentti on keväällä 2014 hyväksynyt asetusehdotuksen 17 artiklan otsikolla Oikeus poistaa tiedot (poisto-oikeus). Asetusehdotuksella on tarkoitus säätää myös henkilötietojen vapaasta liikkuvuudesta, jossa on kyse pohjimmiltaan elinkeinovapaudesta. Valmistellun poisto-oikeuden taustalla on henkilötietojen laajentunut käsittely rekisterinpitäjien toimesta. Samalla luonnollisten henkilöiden eli rekisteröityjen halu hallita henkilötietojaan on laajaa. Poisto-oikeudessa on kyse vapaudesta ja itsemääräämisoikeudesta. Poisto-oikeus tarkoittaisi pääsäännön mukaisesti, että rekisteröidyllä on oikeus vaatia rekisterinpitäjää poistamaan rekisteröityä koskevat henkilötiedot ja pidättäytymään tietojen edelleen luovuttamisesta. Artiklaehdotuksessa on kaikkiaan 10 kohtaa eli esimerkiksi poikkeuksia pääsäännöstä. Tutkielmassa argumentoidaan materiaalisen persoonallisuusoikeuskäsityksen puolesta. Henkilötiedot ovat persoonavarallisuutta, koska ne ovat arvokkaita sekä luonnollisen henkilön että oikeushenkilön hallussa. Henkilötiedot on perustelluinta nähdä persoonavarallisuutena, jonka lähin liittymä on luonnollisen henkilön varallisuusoikeudellinen asema. Jos henkilötiedot nähdään ensisijaisesti yhteisöjen varallisuudeksi, niin ollaan kauempana ajatuksesta, että henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on palvella ihmistä. Mahdollisia henkilötietojen suojan ja poisto-oikeuden ongelmia piilee tulkinnassa. Suomessa perustuslain henkilötietojen suojan sääntelyvarausta/lakiviittausta on tulkittu liian laajan lainsäädäntövallan antavana. Toiseksi henkilötietolain tarkoitus poikkeaa henkilötietodirektiivin tarkoituksesta. Näiden perusteella jo voi kysyä, että voidaanko Suomessa tulkita henkilötietojen suojaa ja poisto-oikeutta rationaalisesti? Mahdollisia ongelmia on myös oikeuksissa. Euroopan talous- ja sosiaalikomitea katsoo, että yksilöiltä puuttuu ryhmäkannemahdollisuus. On ajateltavissa, että luonnollisilla henkilöillä ei ole tehokasta tapaa tarvittaessa kysyä oikeuksiensa perään, koska yksityinen ryhmäkanne ei ole mahdollinen. Lisäksi asetusehdotus mahdollistaa poisto-oikeuden rajoittamisen asetusehdotuksen 21 artiklan perusteella sekä unioni- että kansallisessa lainsäädännössä, ja lisäksi komissiolla on asetusehdotuksen mukaan valta delegoiduilla säännöksillä tarkemmin määritellä poisto-oikeuden sisältöä. Poisto-oikeuden mahdollisesta sisällöstä ei siis voi vielä sanoa riittävällä tarkkuudella. Asetusehdotuksen poisto-oikeuden voidaan katsoa olevan epämääräinen. Asetusehdotuksen 17(1) artiklassa säädettäisiin oikeus vaatia tietojen poistamista, mutta 17(8) artiklassa kirjoitettaisiin, että jos henkilötiedot on poistettu, rekisterinpitäjä ei saa enää muutoin käsitellä kyseisiä henkilötietoja. Miten tietoja voi käsitellä, jos ne on poistettu? Oikeus poistaa tiedot voisi tarkoittaa, että tiedot kätkettäisiin näkyvistä eli esimerkiksi poistettaisiin julkisuudesta tai piilotettaisiin. Lainsäädännössä pitäisi kenties käyttää täsmällisempää käsitettä, jotta tiedetään mistä on kysymys. Toisaalta asetusehdotuksen 23(1) artiklan mukainen elinkaari antaisi ymmärtää, että poistaminen on päätepiste käsittelylle. Muuten ei olisi rationaalista puhua henkilötietojen elinkaaresta. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota myös lukuisiin muihin valmistelun ja tulkinnan ongelmakohtiin.
  • Aittoniemi, Eeva (2017)
    Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa vahvistetaan jokaisen oikeus henkilötietojensa suojaan. Artiklalle ei löydy suoraa vastinparia Euroopan ihmisoikeussopimuksesta eikä myöskään Suomen perustuslaista. Perusoikeuskirjan laatijat eivät kuitenkaan kovin selkeästi ilmaisseet, oliko artiklalla tarkoitus luoda uusi ja itsenäinen EU-perusoikeus, vai oliko tarkoituksena vain kodifioida olemassa oleva henkilötietojen suojaan liittyvä EU-tuomioistuimen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö. Tutkielmassa etsitään vastausta tähän kysymykseen tarkastelemalla unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä perusoikeuskirjan tulkinnasta. Unionin tuomioistuin on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti henkilötietojen perusoikeussuojaa EU-oikeudessa. Se sovelsi perusoikeuskirjan 8 artiklaa ensimmäisen kerran vuonna 2010. Tuomioistuin on tulkinnut henkilötietoja suojaavaa perusoikeutta useimmiten yhdessä perusoikeuskirjan 7 artiklan suojaaman yksityiselämän kunnioittamisen kanssa ja nojautuu vahvasti myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöön. Samalla unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä annetaan POK 8 artiklalle myös itsenäistä merkitystä, jonka suojan nähdään ulottuvan Euroopan ihmisoikeussopimusta laajemmalle. Unionin tuomioistuin on tulkinnut henkilötietojen suojaa koskevaa sääntelyä, siihen sisältyviä keskeisiä käsitteitä ja sääntelyn soveltamisalaa hyvin laajasti. Tästä seuraa, että kynnys henkilötietojen suojaa koskevaan perusoikeusloukkaukseen ei ole kovin korkealla. Oikeuskäytännössä keskeiseksi kysymykseksi on noussut se, voidaanko tapahtunut loukkaus oikeuttaa niillä perusoikeuskirjan sallimilla perusteilla, jotka mahdollistavat perusoikeuksien rajoittamisen. Unionin tuomioistuimen vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön kuuluu ensinnäkin se, että henkilötietojen suojaan puuttuvassa unionin lainsäädännössä on säädettävä selvistä ja täsmällisistä toimenpiteen laajuutta ja soveltamista koskevista säännöistä. Toiseksi unionin tuomioistuimen vakiintunut oikeuskäytäntö edellyttää, että unionisäädös ei ylitä niitä rajoja, jotka johtuvat siitä, mikä on tarpeellista säädöksen tavoitteiden toteuttamiseksi ja tähän soveltuvaa. Henkilötietojen suojaa koskevat poikkeukset ja rajoitukset on toteutettava niissä rajoissa, mikä on ehdottomasti tarpeen. Suhteellisuusperiaatteen noudattamiseen kuuluu lainsäätäjän velvollisuus tarkastaa, onko sen mahdollista toteuttaa henkilötietojen suojaa vähemmän loukkaavia toimenpiteitä ja varmistua suojatoimenpiteistä, joilla kerättyjä henkilötietoja pyritään tehokkaasti suojaamaan sopimattomalta käsittelyltä ja väärinkäytöltä. Lainsäätäjän harkintamarginaaliin voi kutistavasti vaikuttaa perusoikeuskirjassa suojatun oikeuden luonne, perusoikeuteen puuttumisen luonne ja vakavuus sekä puuttumisen päämäärä. Unionin tuomioistuin on jo joutunut toteamaan, että unionin lainsäätäjä on hyväksynyt toimenpiteitä, joissa on puututtu yksityiselämän ja henkilötietojen suojaan ”erityisen vakavasti ja laajasti”. Perusoikeuskirjan 8 artiklan loukkaus johtaa annetun säädöksen pätemättömyyteen, elleivät perusoikeuden rajoittamiseen oikeuttavat kriteerit täyty. Unionin lainsäätäjä on saanut tuomioistuimelta runsaasti yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten EU-lainsäädännössä on huolehdittava perusoikeuskirjan 8 artiklan noudattamisesta. Joulukuussa 2016 unionin tuomioistuin vahvisti, että perusoikeuskirjan 8 artikla koskee eri perusoikeutta kuin yksityisyyttä suojaava 7 artikla eikä sille ole vastinetta Euroopan ihmisoikeussopimuksessa
  • Männistö, Hannes (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkivakuutuksen edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä kokonaisuutena. Näin ollen tarkastelen pätemättömyyden aineellisten edellytysten lisäksi myös edunsaajamääräyksen muotovaatimuksia ja pätemättömyyteen vetoamista. Pyrin tutkielmassa vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten lainsäädännössä on pyritty ehkäisemään pätemättömien oikeustoimien syntyminen? 2) Millä edellytyksillä oikeustoimi on pätemätön? 3) Miten pätemättömyys voidaan saattaa voimaan? Työn johtoajatuksena on, että edunsaajamääräys on eräänlainen vakuutusoikeudellinen testamentti, minkä johdosta tarkastelu on kohdistettu nimenomaisesti tilanteisiin, jossa vakuutuksenottaja ja vakuutettu ovat yksi ja sama henkilö. Edunsaajamääräystä käsitellään nimenomaan jäämistöoikeudellisena ongelmana. Tästä näkökulmasta katsottuna edunsaajamääräys rinnastuu testamenttiin ja tarkemmin sanottuna rahalegaattiin. Testamentin muotomääräykset ovat poikkeuksellisen tiukat. Testamentin pätemättömyysperusteet on säädetty nimenomaisesti suojaamaan testamentin tekijän tahtoa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että testamentti on julistettavissa muita oikeustoimia helpommin pätemättömäksi. Testamentin selvitysprosessi on myös toimiva ja se suojaa sekä testamentin saajia että lakimääräisiä perillisiä tehokkaasti. Testamentin pätemättömyys on muodostanut oivallisen vertailukohdan edunsaajamääräyksen pätemättömyydelle. Edunsaajamääräyksen muodon pitäisi suojata sen tehneen henkilön tahtoa. Edunsaajamääräys on muodon puolesta pätevä, jos se on kirjallisesta ilmoitettu vakuutuksenantajalle. Edunsaajamääräys on mahdollista tehdä myös sähköisesti. Ongelmallisen kyseisestä muotomääräyksestä tekee sen väljä muotoilu "kirjallinen". Kirjallinen muoto ei nykypäivänä enää välttämättä tarkoita ainoastaan allekirjoitettua paperia, vaan se voi pitää sisällään jo esimerkiksi sähköpostiviestin. Muotoa tulisi lähestyä sen tehtävistä käsin, koska oikeustieteeseen perehtymättömän henkilön ei voida olettaa tietävän, että kirjallisen muotovaatimuksen täyttyminen edellyttää allekirjoitettua asiakirjaa. Oma kysymyksensä on se, että tosiasiassa pelkkä kirjallinen muoto on riittämätön suojaamaan sen taustalla olevia oikeushyviä, mutta tiukemmat muotovaatimukset tulisi toteuttaa lainsäädännön eikä tulkinnan keinoin. Testamentin pätemättömyysperusteet suojaavat nimenomaan testaattorin tahdonmuodostusta. Edunsaajamääräys on yksipuolinen, vastikkeeton ja kuolemanvarainen oikeustoimi kuten testamenttikin. Edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä arvioidaan kuitenkin lähtökohtaisesti oikeustoimilain valossa, joka suojaa oikeustoimen tekijän tahdon sijaan erityisesti itse oikeustoimea. Tämän johdosta edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä pitäisi arvioida joko suoraan testamentin pätemättömyysperusteiden mukaan tai tulkita oikeustoimilakia niiden valossa. Vakuutuskorvauksen maksaminen ei normaalitilanteessa edellytä muuta kuin pintapuolisen selvityksen. Vakuutuksenantaja saa maksusuojan varsin helposti. Ainoastaan jossain määrin poikkeukselliset olosuhteet aiheuttavat sen, että vakuutusyhtiö joutuu tutkimaan asiaa tarkemmin. Näin ollen riski siitä, että vakuutuskorvaus suoritetaan pätemättömän edunsaajamääräyksen perusteella, on todellinen. Jos pätemättömyys havaitaan ennen kuin vakuutuksenantaja on ehtinyt suorittaa vakuutuskorvauksen, on edunsaajien ja vakuutetun perillisten asema turvattu. Tilanne on toinen, jos vakuutuskorvaus on ehditty jo suorittaa. Tässä tilanteessa on epäselvää, miten pätemättömyyteen tulisi vedota. Mitään takeita ei ole myöskään sille, että edunsaajamääräyksen myös tosiasiallisesti saisi takaisin siltä, kuka sen on pätemättömän edunsaajamääräyksen perusteella saanut haltuunsa.