Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Huttunen, Anu (2013)
    Tutkielman pääkysymyksenä on ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten nauttima suoja lesken ottamien henkivakuutuksien ja niihin liitettyjen edunsaajamääräyksiä varalta. Tutkielmassa pohjustetaan ongelman tarkastelua henkivakuutukseen liittyvien yleisten kysymysten käsittelyllä. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan tutkielman aiherajauksen mukaisesti vapaaehtoisia henkivakuutuksia sijoitus- ja säästämisinstrumenttina sekä niihin liittyvän edunsaajamääräyksen oikeustoimiluonnetta ja suhdetta testamenttiin. Lisäksi luvussa luodaan katsaus henkivakuutuksien verottamiseen ja niiden merkitykseen jäämistösuunnittelukeinona. Lopuksi ensimmäisessä luvussa käsitellään vielä henkivakuutusten aiheuttamia ongelmia perhe- ja jäämistöoikeuden alalla ja erityisesti tutkielman näkökulman mukaisesti PK 3 luvun järjestelmässä. Vastaavanlainen valmisteleva rooli on myös tutkielman toisella pääluvulla, jossa kuvataan PK 3 luvun mukaista jakoa koskevaa säännöstöä, erityisesti toissijaisia perillisiä suojaavia säännöksiä. Luvussa käsitellään lesken perintöoikeutta ja toisaalta toissijaisten perillisten oikeutta lesken disponointeja vastaan. PK 3 luvun pääsäännön mukaan eloonjääneen puolison kuoltua lesken pesä tulee jakaa puoliksi ensiksi kuolleen puolison perillisten ja lesken perillisten kesken. Leski saattaa kuitenkin lahjoittaa omaisuuttaan elinaikanaan, tai esimerkiksi sijoittaa sitä vapaaehtoiseen henkivakuutukseen ja siten olennaisesti vähentää omaisuuttaan. Omille perillisilleen kuuluvasta omaisuudestaan leski saa disponoida haluamallaan tavalla, mutta toissijaisille perillisille kuuluvaa osuutta koskee testamenttauskielto. PK 3 luvussa säädetään vastikkeesta ja lahjansaajan palautusvastuusta toissijaisien perillisten oikeussuojakeinoina. Vastike on oikeussuojakeinoista ensisijainen, ja lesken disponoinnin tulee täyttää vastikeperusteen tunnusmerkit, jotta toissijaiset perilliset voisivat onnistuneesti vedota vastikkeen antamiseen. Kyseessä tulee lain mukaan olla lahja tai siihen rinnastuva oikeustoimi, jolla leski on olennaisesti huonontanut omaisuuttaan ottamatta asianmukaisesti huomioon toissijaisten perillisten oikeutta. Mikäli vastikkeen nojalla laskennallisesti huomioon otetusta lahjasta seuraa, että lesken pesä on riittämätön toteuttamaan toissijaisten perillisten oikeutta, voi kyseeseen tulla lahjansaajan palautusvastuu. Kyseessä siis tulee olla vastikeperusteen edellytykset täyttävä oikeustoimi, jonka huomioon ottaminen johtaa pesän riittämättömyyteen. Palautusvastuuseen ei voida vedota ennen kuin vastikkeen antamista on vaadittu. Lain mukaan palautusvastuu edellyttää toteutuakseen, että kyseessä on vilpillisessä mielessä ollut lahjan saaja. Lahjan saaja on siten joko tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että lesken antama lahja loukkaa toissijaisten perillisten oikeutta. Tutkielman viimeisessä pääluvussa tarkastellaan päätutkimuskysymystä eli sitä, millä tavalla PK 3:3:een otettuja vastiketta ja lahjansaajan palautusvastuuta koskevia säännöksiä voidaan soveltaa lesken ottamiin henkivakuutuksiin. Ensinnäkin luvussa tarkastellaan vastikeperusteen edellytyksien täyttymistä henkivakuutuksien kohdalla. Lain sanamuodon perusteella henkivakuutus ei oikeustoimiluonteensa puolesta aiheuta soveltamisongelmia. Olennaisuus-kriteerin suhteen tarkastelu on tapauskohtaista arviointia, johon vaikuttavat sekä lesken pesän koko että annettu henkivakuutussumma. Mikäli henkivakuutus täyttää vastikkeen tunnusmerkistön ja pesä on riittämätön, ajankohtaistuu mahdollinen henkivakuutuksen edunsaajan palautusvastuu saamastaan vakuutussummasta. Palautusvastuu ei kuitenkaan ole yhtä yksiselitteinen verrattuna vastikkeen antamiseen, sillä kyseessä tulisi lain sanamuodon mukaisesti olla lahja. Henkivakuutuksien oikeustoimiluonnetta tulee siis tarkastella ja tutkia sen mahdollista rinnastumista lahjaan. Lisäkysymyksenä tulee myös pohtia, edellyttääkö PK 3:3.2 toteutuakseen välittömän lahjoituksen tapahtumista. Edunsaaja ei ole välitön lahjansaaja, sillä henkivakuutusjärjestelyissä on kyse kolmannen välityksellä annetusta lahjasta. Edunsaajalta edellytetään vielä tämän lisäksi vilpillistä mieltä. Vilpillisessä mielessä on sekä henkilöllinen että ajallinen ulottuvuus, joista erityisesti vilpillisen mielen määräytymisen ajankohta muodostaa mielenkiintoisen kysymyksen. Vilpillisen mielen määräytymisen tutkimisessa haetaan apua muiden oikeudenalojen vilpillistä mieltä koskevista opeista. Näiden oppien pohjalta ajallinen määräytyminen voi tapahtua joko takaisinsaantinormiston mukaisesti lahjoitustahdonimaisun antamisen hetkellä tai esineoikeudellisen saantosuojan mukaisesti vilpillisen mielen arviointiajankohdaksi voidaan määrätä tradition tapahtuminen. PK 3 luvun järjestelmässä perustellulta vaikuttaisi kallistua määrittämään lahjansaajan vilpillinen mieli tradition hetkellä. Henkivakuutusten kohdalla tradition määräytyminen on oma kysymyksensä. Henkivakuutus on kuolemanvarainen oikeustoimi siten, että edunsaajan oikeus alkaa vasta vakuutuksenottajan kuollessa. Tradition tapahtuminen ei kuitenkaan vielä tapahdu tällöin. Loppuluvussa tutkitaan mahdollisuutta soveltaa maksupalvelulain mukaan tapahtuvaa rahan siirtymistä edunsaajan haltuun keinona ajoittaa vilpittömän mielen suojan ulottuvuus ja voidaanko edunsaajan vilpittömälle mielelle antaa suojaa ennen tätä.
  • Malmi, Veera (2016)
    Henkivakuutus on vakuutusoikeudellinen instrumentti, jota voidaan ominaisuuksiensa puolesta käyttää myös jäämistösuunnittelun välineenä. Henkivakuutusta on oikeuskirjallisuudessa luonnehdittu jopa jäämistösuunnittelun keinoista tehokkaimmaksi perustuen sen tarjoamaan mahdollisuuteen siirtää perinnönjättäjän varallisuutta jäämistöoikeudellisen sääntelyn estämättä varsinaisen jäämistön ohi suoraan perinnönjättäjän haluamalle taholle. Myös verotuksen kannalta henkivakuutus on edullinen tapa järjestellä jäämistöä, sillä vakuutetun lähiomaiselle henkivakuutuskorvaus on perintöverosta vapaa aina 35.000 euroon asti. Henkivakuutuksen käyttämiseen jäämistösuunnittelussa liittyy merkittävien etujen lisäksi myös tiettyjä riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka oikeustieteellisessä tutkimuksessa ovat toistaiseksi jääneet suhteellisen vähäiselle huomiolle. Tyypillisinä henkivakuutuksen haittapuolina voidaan nostaa esille esimerkiksi likvidin varallisuuden väistämätön sitominen vakuutukseen, vakuutussäästämiseen liittyvä sijoitusriski, vakuutuksen korkeat kustannukset, hankala vertailtavuus sekä edunsaajamääräykseen liittyvät epävarmuustekijät. Käsillä oleva tutkielma pyrkii antamaan kokonaisvaltaisen kuvan siitä, millainen oikeudellinen instrumentti henkivakuutus on, miten ja miksi sitä voidaan jäämistön suunnittelussa hyödyntää, ja millaisia epävarmuustekijöitä sen käyttämiseen jäämistösuunnittelussa liittyy. Kysymys henkivakuutuksesta jäämistösuunnittelun välineenä asettuu haastavalla tavalla useiden eri oikeudenalojen rajapintaan, ja tutkielmassa käsitellään näin ollen paitsi henkivakuutusta koskevaa vakuutusoikeudellista sääntelyä myös henkivakuutuksen suhdetta perhe- ja jäämistöoikeuteen. Omina oikeudellisina kysymyksinään käsitellään henkivakuutuksen verokohtelua sekä vakuutuksenantajan tai tämän edustajan tiedonantoa koskevia velvollisuuksia sekä markkinointivastuuta suhteessa vakuutuksenottajaan.
  • Hettula, Hanna (2021)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, millaisia tuomioistuimiin päätyvät, hevosiin kohdistuvat eläinsuojelurikokset ovat ja miten eläinsuojelurikospykäliä tulisi hevosiin kohdistuvissa eläinsuojelurikostapauksissa soveltaa. Lisäksi tarkastelin sitä, millainen rangaistuskäytäntö on ollut hevosiin kohdistuvissa eläinsuojelurikoksissa. Aineistona tutkielmassani oli lainsäädännön ja muiden perinteisten oikeuslähteiden lisäksi 173 käräjä- ja hovioikeuden tuomiota sekä kolme esitutkintapöytäkirjaa, joissa hevonen oli ollut rikoksen kohteena. Aineiston analysoinnissa käytin sekä oikeusdogmatiikkaa että empiirisiä metodeja. Aineiston perusteella muodostui varsin selvä kuva siitä, millaisia tuomioistuimiin asti päätyvät hevosiin kohdistuvat eläinsuojelurikokset ovat. Aineistoni perusteella noin 97 prosenttia hevosiin kohdistuvista eläinsuojelurikoksista koski hevosten hoidon tai pitopaikkojen ylläpidon laiminlyöntiä. Yleisimpiä hevosten hoitoon liittyviä ongelmia olivat puutteet hevosten ruokinnassa ja vedensaannissa, kavioiden hoidossa, puhtaudessa, sairauksien hoidossa sekä riittävässä ulkoilutuksessa ja liikunnantarpeen tyydyttämisessä. Yleisimpiä pitopaikkoihin liittyviä ongelmia olivat liian likaiset, vaaralliset ja pienet pitopaikat sekä puutteelliset säänsuojat. Vain muutamissa aineistoni tuomioissa oli kyse jostain muusta kuin hevosten hoidon tai pitopaikkojen ylläpidon laiminlyömisestä. Nämä muutamat tuomiot koskivat jollain tavalla hevosten väkivaltaista tai liian kovakouraista kohtelua. Aineistoni tuomioista ei löytynyt minkään edellä mainitun kategorian kohdalla kovin yhtenäistä linjaa siitä, millaiset teot oli katsottu rangaistaviksi ja millaiset ei. Harkinta oli hyvin tapauskohtaista ja tuomioiden lopputulokset olivat varsinkin rangaistuksen määrässä mitattuna varsin vaihtelevia samankaltaisissakin tapauksissa.
  • Pursiainen, Artti (2024)
    Kansainvälisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää syviä, nopeita ja pysyviä vähennyksiä kasvihuonekaasupäästöihin. Ilmastonmuutoksen torjunnassa päästövähennykset ovat ensisijaisia, mutta myös hiilenpoistoilla on olennainen rooli. Euroopan unionin pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa nettonegatiiviset päästöt, mikä ei ole mahdollista ilman hiilenpoistoja. Helmikuussa 2024 Euroopan parlamentti ja neuvosto saavuttivat alustavan sovun komission ehdottamasta hiilenpoistojen sertifiointikehyksestä. Asetuksen voimaantulo on tutkielman palautushetkellä vielä epävarmaa, mutta hiilenpoistojen sääntelytarve huomioon ottaen voidaan pitää selvänä, että hiilenpoistoja koskevaa lainsäädäntöä on luvassa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa analysoidaan hiilenpoistojen sertifiointikehykseen liittyviä taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristönsuojeluun liittyviä intressejä vertaamalla toisiinsa komission alkuperäistä asetusehdotusta, siitä annettua järjestöpalautetta sekä trilogineuvottelujen tulosta. Järjestöpalaute on analysoitu käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysiä. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan asetusehdotusta kansainvälisillä kompensaatiomarkkinoilla kehitettyihin hillintätointen ilmastohyödyn arviointikriteereihin. Sekä kansalaisjärjestöt että yritysten etujärjestöt pitivät asetusta perusajatukseltaan tervetulleena. Eniten kritiikkiä esitettiin asetusehdotuksessa omaksutusta hiilenpoiston määritelmästä sekä hiilenpoistomenetelmiä täsmentävien, komission delegoitujen säädösten asemasta. Tutkimuksen perusteella delegoiduilla säädöksillä tullaan ratkaisemaan perusoikeusliitännäisiä kysymyksiä, mikä ei ole demokratian näkökulmasta täysin ongelmatonta, sillä komissiolta puuttuu vaaleihin perustuva äänestäjien mandaatti. Suurimmat erot sidosryhmien näkemyksissä liittyivät siihen, minkälaisia ympäristövaikutuksia hankkeilta tulisi edellyttää sekä hiilenpoistosertifikaattien kaupattavuuteen yksityisillä kompensaatiomarkkinoilla. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että trilogineuvotteluissa etujärjestöjen esittämille näkökannoille annettiin ympäristönsuojelunäkökohtiin verrattuna hieman enemmän painoarvoa.
  • Leinonen, Tiina (2021)
    Tiivistelmä: Itsemääräämisoikeus on perustuslain 7 §:än sisältyvä perusoikeus, jonka rajoittaminen on sallittu vain laissa säädetyin perustein. Kemiallinen rajoittaminen on dementoituvien henki-löiden hoidossa tunnistettu ilmiö, millä tarkoitetaan psyykenlääkkeiden käyttöä, jonka ainoana tarkoituksena on hillitä potilaan liikkumista, käyttäytymistä tai muuta toimintaa. Tutkielman tarkoitus on selvittää dementoituvan henkilön itsemääräämisoikeuden kemiallista rajoittamista oikeudellises-ta näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: miten itsemääräämisoikeus ulottuu dementoituvan henkilön lääkehoitoon, miten oikeudellisessa sääntelyssä ja oikeuskäytännössä tulkitaan kemiallisen rajoittamisen ilmiötä ja mitä oikeussuojakeinoja dementoituvalla henkilöllä on käytössään perusteettomaan kemialliseen rajoittamiseen liittyen. Tutkimusmenetelmänä on ongelmakeskeinen lainoppi, minkä avulla voidaan esimerkiksi tuottaa tietoa voimassaolevan oikeuden sisällöstä, osoittaa lainsäädännön puutteellisuus ja antaa tulkintakannanottoja. Tutkielman keskeisinä lähteinä ovat lait ja asetukset, Suomea sitovat kansainväliset sopimukset, lain esityöt, eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut, oikeuskirjallisuus ja sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvät soft law -asiakirjat. Tutkielman johtopäätöksenä on, että dementoituvan henkilön itsemääräämiskyvyn ollessa alentunut, lääkehoitoa koskevissa hoitopäätöksissä korostuu itsemääräämiskyvyn arviointi, sijaispäättäjän rooli ja aikaisemmin ilmaistu hoitotahto. Dementoituvan henkilön yhtäaikainen oikeus erityiseen suojaan aiheuttaa tasapainoilua itsemääräämisoikeuden ja suojaamisen periaatteiden välillä. Dementoituviin kohdistuvassa kemiallisen rajoittamisen ilmiössä on oikeudellisen arvioinnin perus-teella kysymys sosiaalihuoltolain mukaisesta kemiallisesta kaltoinkohtelusta tai tahdosta riippumattomasta lääkitsemisestä, jota koskeva lainsäädäntö on puutteellinen. Dementoituvien henkilöiden kemiallinen kaltoinkohtelu hoidossa on ihmisarvon vastaista, mutta ei täytä lähtökohtaisen hoidollisen luonteensa vuoksi ihmisoikeussopimuksen 3 artiklalle asetettua loukkauskynnystä. Keskeisimmät jälkikäteiset oikeussuojakeinot dementoituvan henkilön kemiallisen kaltoinkohtelun ja tahdonvastaisen lääkitsemisen tilanteissa ovat hoivayksikön johdolle osoitettu muistutus sekä valvontaviranomaisille tai laillisuusvalvojille osoitettu kantelu.
  • Ala-Mettälä, Anni (2016)
    Tässä tutkielmassa selvitetään, miten YVL 7.1 §:n säännöstä ympäristövahingosta korvausvelvollisesta toiminnanharjoittajasta ja siihen rinnastettavasta tahosta on tulkittava osakeyhtiöiden osalta ja minkälaisten olosuhteiden vallitessa vastuulliseksi tahoksi voidaan katsoa toimintaa harjoittaneen yhtiön sijasta tai sen rinnalla osakeyhtiön osakkeenomistaja. YVL 7.1 §:n mukaan korvausvelvollisuus ympäristövahingosta on sillä, jonka harjoittamasta toiminnasta ympäristövahinko johtuu sekä sillä, joka on rinnastettavissa tällaiseen toiminnan harjoittajaan tai sillä, jolle ympäristövahingon aiheuttanut toiminta on luovutettu. Toiminnan luovutuksensaajan vastuukysymykset on rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. YVL:n sanamuodon, esitöiden sekä oikeuskäytännön perusteella vaikuttaa siltä, että osakkeenomistaja voi olla vastuussa ympäristövahingosta YVL 7.1 §:n 1 kohdan mukaan toiminnanharjoittajana, mikäli osakkeenomistaja on toiminut yhtiössä niin, että ulkopuolisen on vaikea arvioida, onko kysymyksessä ollut omistajan vai yhtiön liiketoimet. Yhtiöoikeudellinen osakeyhtiön erillisyys osakkeenomistajistaan, osakkeenomistajan rajoitettu vastuu sekä ympäristövahinkolain säännös ja esityöt huomioiden, osakkeenomistajan vastuu kuitenkin todennäköisemmin syntyy YVL:n 7.1 §:n 2 kohdan rinnastamissäännöksen perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella osakkeenomistajan rinnastamisen mahdollistavat kriteerit ovat yhtiöoikeudellisen vastuun samastuksen kaltaisesti, että osakkeenomistaja on käyttänyt tosiasiallista määräysvaltaa yhtiössä ympäristövahinkoon johtaneiden liiketoimintapäätösten suhteen tai emoyhtiö tai yhtiön ainut osakkeenomistaja on harjoittanut liiketoimintaansa olennaisilta osiltaan tytäryhtiö- tai omistamansa osakeyhtiön muodossa. Toisin kuin osakeyhtiöoikeudellisessa vastuun samastuksessa, mitään määrättyä omistusosuutta yhtiöstä ei edellytetä, eikä myöskään osakkeenomistajan nimenomaista tarkoitusta osallistua vahinkoa aiheuttaneeseen toimintaan. YVL:n vastuu on luonteeltaan ankaraa ja siten tuottamuksesta ja näin myös erityisestä väärinkäyttötarkoituksesta riippumatonta. Tämä on merkittävin ero vastuun samastuksen ja YVL:n rinnastamissäännöksen välillä. Tutkimuksen teoreettisen tarkastelun perusteella YVL 7.1 §:n 2 kohdan rinnastamissäännöksen ja vastuun samastuksen vertailu konstruktiona johti johtopäätökseen, jonka mukaan YVL:ssa on kysymys vastuun samastuksen erityissääntelyn sijaan vahingonkorvausoikeudellisesta erityissääntelystä. YVL:n sääntely laajentaa vahingonkorvausvelvollisten piiriä ja vastuuperustetta tärkeän oikeushyvän suojaamiseksi. Opissa vastuun samastuksesta ei sen sijaan ole kysymys vahingonkorvausoikeudellisesta normista. Edelleen tutkimuksen toinen keskeinen teoreettinen johtopäätös on, että vaikka Suomessa ei olisi säädetty ympäristövahinkolakia, ympäristönsuojeluintressin käsillä ollessa osakkeenomistajan rajoitetusta vastuusta voitaisiin poiketa myös ilman kirjoitetun lain tukea maksukykyisen korvausvelvollisen löytämiseksi. Tämä johtuu siitä, että ympäristönsuojelu on niin tärkeä yhteiskunnallinen intressi, että niiden suojaamiseksi osakkeenomistajan rajoitetusta vastuusta voidaan poiketa, jos sillä tavalla saadaan maksukykyinen taho vastaamaan aiheutetuista vahingoista. Tähän johtopäätökseen tiivistyy samalla myös YVL:n säätämisen taustatavoite, joka on ollut suojata ympäristöä ja huolehtia maksukykyisen tahon saamisesta vastuuseen, vaikka se tarkoittaisi poikkeamista OYL:n periaatteista.
  • Markkanen, Kalle (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan hinnoittelualgoritmien kilpailuoikeudelliseen valvontaan liittyviä haasteita erityisesti kartellikiellon soveltumisen ja siihen liittyvän todistelun näkökulmasta. Kartellikiellon soveltaminen on yleisesti edellyttänyt yritysten välisen yhteisen tahdon muodostamista suoralla kommunikaatiolla. Vertaamalla kartellikiellon tunnusmerkistöä oikeuskirjallisuudessa esille nousseisiin algoritmisten kolluusioiden eri skenaarioihin tutkielmassa huomataan, että kartellikielto soveltuu varsin hyvin eksplisiittisiin algoritmisiin kolluusioihin, mikä ei taas päde hiljaisten algoritmisten kolluusioiden kohdalla. Kilpailuoikeudellisessa keskustelussa kyseistä huomiota on pidetty uhkana kilpailupolitiikan tehokkaalle toteutumiselle, sillä algoritmien on pelätty tekevän hiljaisista kolluusioista aikaisempaa yleisempiä. Tutkielmassa argumentoidaan kuitenkin, että nykytiedon valossa toimivan kilpailuvalvonnan kannalta ongelmallisimpia eivät kuitenkaan ole uhkakuvat hiljaisista algoritmisista kolluusioista, vaan eksplisiittisiin algoritmisiin kolluusioihin liittyvä kilpailuoikeudellinen todistelu. Ilman riittävää todistusaineistoa kielletystä yhteistyöstä myös eksplisiittiset algoritmiset kolluusiot voivat näyttää hiljaisilta kolluusioilta. Tutkielmassa todisteluproblematiikan huomataan kohdistuvan erityisesti yritysten tarkoituksen ja tietoisuuden osoittamiseen muusta kuin osapuolten suorasta kommunikaatiosta kertovasta materiaalista. Todisteluun liittyvän problematiikan vuoksi tutkielmassa tarkastellaan myös kartellien näyttökynnystä ja kilpailuoikeudellista todistusharkintaa. Riittävän näytön taso linkittyy kartelliasioissa käytännössä tuomarin vakuuttamiseen uskottavimmalla selityksellä. Lisäksi näyttökynnyksellä on myös keskeinen yhteys kartelleista saatavan näytön vähäisyyteen, minkä vuoksi kartelleihin liittyvässä todistelussa onkin sallittua käyttää pitkälle menevää aihetodistelua. Tilanteissa, joissa näyttöä on äärimmäisen vaikea saavuttaa, kartelliasioissa hyödynnetään myös niin sanottuja faktillisia presumptioita. Vertailtaessa tavallisten kartellien todistelua algoritmisten kolluusioiden todisteluun, tutkielmassa havaitaan, että algoritmisiin kolluusioihin liittyy mahdollisesti enemmän käytettävissä olevaa näyttöä. Käytettävissä oleva näyttö olisi todennäköisesti kuitenkin varsin teknisluontoista, minkä vuoksi näytön suurempaa määrää ei voida pitää yksinomaan kilpailuvalvontaa helpottavana asiana niin sanotun algoritmisen läpinäkymättömyysongelman vuoksi. Hinnoittelualgoritmien tarkastelu voi olla tapauskohtaisesti joko erittäin työlästä tai kenties jopa mahdotonta. Kyse on todistusharkinnallisesta haasteesta, sillä yleisesti ottaen vain näytön vähäinen määrä – eikä siis sen kompleksisuus – on voinut madaltaa näyttökynnystä. Läpinäkymättömyysongelman vuoksi tutkielmassa tunnistetaan tarve ennakolliselle ja hallitulle ratkaisulle, joka pystyisi tasapainoilemaan kilpailupolitiikan tehokkaan toteutumisen sekä kartellitapauksissa sovellettavan syyttomyysolettaman välillä. Ratkaisuksi tutkielmassa esitetään kahta uutta kilpailuoikeudellista presumptiota, joiden nojalla kilpailuviranomaiset voisivat tiettyjen edellytysten täyttyessä olettaa hinnoittelualgoritmien toimivan kilpailunvastaisesti, minkä lisäksi viranomaiset voisivat myös olettaa algoritmeja käyttävien yritysten olevan tietoisia niiden kilpailunvastaisesta toiminnasta. Käytännössä tutkielmassa päädytään johtopäätökseen, että yrityksillä tulisi olla aiempaa suurempi vastuu sen huolehtimisesta, että ne noudattavat kilpailuoikeudellista sääntelyä toimiessaan digitalisoituvilla markkinoilla.
  • Kalkasmaa, Tuulia (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Teknologian kehitys aiheuttaa erilaisia haasteita toimivan kilpailun kannalta. Viimeaikaisena kehityssuuntana on ollut kilpailurikkomusten siirtyminen verkkoympäristöön hinnoittelualgoritmien laajamittaisen käyttöönoton myötä. Hinnoittelualgoritmien haittavaikutuksien on katsottu olevan erityisen suuria, sillä ne voivat edesauttaa sekä nimenomaisen että myös hiljaisen kolluusion syntyä. Hinnoittelualgoritmien lisääntynyt käyttö yritystoiminnassa voikin muuttaa kilpailuympäristöä suuntaan, jossa kilpailu voi olla heikentynyttä. Tutkielma tarkastelee, milloin ja millä edellytyksillä hinnoittelualgoritmien käyttö johtaa yritysten väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen ja on näin kiellettyä. Tutkielmassa arvioidaan hinnoittelualgoritmien suhdetta kilpailuoikeuteen sellaisessa digitaalisessa ympäristössä, jonka ominaispiirteitä ovat algoritmitoimijuus ja miltei täydellinen läpinäkyvyys hinnoissa. Algoritmisessa toimintaympäristössä tapahtuvien kilpailurikkomusten osalta tutkielma jakaa algoritmisessa toimintaympäristössä käytettyjen hinnoittelualgoritmien osalta tilanteet voidaan jakaa kolmeen kategoriaan: 1. Klassinen digitaalinen kartelli 2. Harmaaseen alueeseen kuuluvat kolmikantaiset kartellit eli hub-and-spoke-järjestelyt 3. Oligopoliongelman laajentuminen markkinoita seuraavien algoritmien myötä Hinnoittelualgoritmien kiellettävyyttä kussakin kategoriassa arvioidaan SEUT 101 artiklan 1 kohdan kartellikiellon näkökulmasta. Erityisen keskeisessä roolissa on yhdenmukaistetun menettelytavan käsite, jonka avulla arvioidaan, pidetäänkö yritysten markkinakäyttäytymistä hiljaisena kolluusiona eli sallittuna toimintana vai nimenomaisena kolluusiona eli kiellettynä kartellina. Yhdenmukaistetun menettelytavan olemassaolon osalta tutkielmassa keskitytään menettelytavan tunnusmerkistön täyttymiseen hinnoittelualgoritmeissa sekä siihen, milloin riittävän näytön vaatimus täyttyy. Tutkielma päätyy lopputulemaan, jonka mukaan ensimmäisen ja toisen kategorian tapauksissa puuttuminen SEUT 101 artiklan 1 kohdan nojalla onnistuu. Tuomioistuimella on nykysääntelyn nojalla riittävät keinot soveltaa yhdenmukaistetun menettelytavan käsitettä hinnoittelualgoritmeihin. Ensimmäisen ja toisen kategorian osalta voidaan kuitenkin päätellä, että kartellin toteuttamistapa on muuttunut. Kartelli toteutuu yhä useammin löyhempien järjestelyjen ja yhdenmukaistettujen menettelytapojen kautta verkkoympäristössä. Kolmannen kategorian osalta kuitenkin huomataan, että samansuuntaisten ja markkinoita seuraavien algoritmien avulla voidaan saavuttaa hiljaisen kolluusion tasapaino ilman yhteydenpitoa kilpailijoiden välillä. Ongelmallista tämän kysymyksen osalta on, että vaikka hiljainen kolluusio on juridisesti sallittu ja jää kilpailurikkomuksia koskevan sääntelyn ulkopuolelle, se vaikuttaa markkinoilla usein vahingollisesti ja voi vahingollisilta vaikutuksiltaan vastata jopa nimenomaista kolluusiota hintojen noustessa yli kilpailukykyisen hintatason. Hiljaista kolluusiota edesauttavat hinnoittelualgoritmit ovatkin ilmiönä uusi ja haastavat voimassaolevaa lainsäädäntöä. Vastakkain ovat kartellikiellon tehokkuus ja yritysten oikeusturva.
  • Iisakka, Johanna (2022)
    Tutkielman tavoitteena on ollut selvittää muun kuin koronapotilaan hoitoon pääsyyn liittyviä oikeudellisia näkökohtia koronapandemian aikana Suomessa. Ennen varsinaista hoitoon pääsyyn ja hoitotakuuseen liittyvien seikkojen käsittelyä tutkielmassa on terveydenhuollon ja potilaan oikeuksien historiaa koskeva osio. Hoitoon pääsy on yksi potilaan oikeuksista. Tutkielmassa kerrotaan lyhyesti muistakin potilaan oikeuksista laajemman kokonaisuuden hahmottamiseksi. Edellä mainittujen lisäksi käsitellään esimerkiksi hoidon priorisointia ja hoidon tarpeen arviointia. Lasten ja nuorten tilanteesta korona-aikoina tutkielmassa on oma osionsa. Tutkimusmetodi on pääosin lainopillinen, sillä tutkielmassa syvennytään potilaan oikeuksia ja hoitoon pääsyä koskevaan lainsäädäntöön ja lain esitöihin, kuten myös Suomea velvoittaviin ihmisoikeussopimuksiin. Jossain määrin hyödynnetään myös empiiristä metodia, koska tutkielmassa on koronapandemian uutuuden ja ajankohtaisuuden vuoksi käytetty paljon uutislähteitä. Muuta käytettyä aineistoa ovat kirjallisuus, artikkelit, erilaiset verkkosivut ja terveydenhuoltoa koskevat ohjeet. Tutkielman tekemisen yhteydessä on käynyt selväksi, että terveydenhuollossa on ollut monin paikoin vaikeuksia pysyä niin kutsutun hoitotakuun määräaikojen raameissa jo ennen koronapandemiaa. Tilanne on kuitenkin selvästi heikentynyt, kun kiireettömiksi katsottuja toimenpiteitä on voitu samankin potilaan kohdalla siirtää useitakin kertoja. Monia toimintoja on myös määräajaksi keskeytetty ja henkilökuntaa on ohjattu muihin tehtäviin. Siten varsinkin erikoissairaanhoidon jonot ovat kasvaneet. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että terveydenhuollossa ei ole aina toimittu lain tai kansainvälisten ihmisoikeussopimuksien mukaan.
  • Koski, Hanna (2013)
    Suomessa on toteutettu viime vuosikymmeninä uusklassista kriminaalipolitiikkaa, jonka keskeisiä periaatteita ovat seuraamusjärjestelmän rakentuminen suhteellisuusperiaatteen, yhdenvertaisuusperiaatteen ja yleisprevention varaan. Uusklassismin mukaan rangaistuksen tulee määräytyä vain teon moitittavuuden ja tekijän syyllisyyden mukaan eikä huomiota tule kiinnittää rikoksentekijän yksilöllisiin piirteisiin. Rangaistus tulee myös pitää selkeästi erillään hoidosta. 1990-luvulta alkaen näkökulma alkoi kuitenkin muuttua. Yleisprevention ohella myös erityispreventioon alettiin kiinnittää huomiota ja seuraamusjärjestelmämme osaksi alettiin kehittää vankeudelle vaihtoehtoisia seuraamuksia, yhdyskuntaseuraamuksia. Yhdyskuntaseuraamusten käytöllä vältettiin laitosrangaistuksille tyypilliset negatiiviset seuraukset, kuten laitostuminen ja sosiaalisten siteiden katkeamien. Myös rangaistusten osana toteutettavat erilaiset hoito- ja kuntoutusohjelmat alkoivat yleistyä ja pelkän rankaisemisen sijaan vahvistui tavoite integroida rikoksentekijä rangaistuksen suorittamisen jälkeen takaisin yhteiskuntaan. Tutkielman tavoitteena on tuoda esille hoitoideologian eräänlainen kaksijakoisuus. Hoitomyönteinen kriminaalipolitiikka ottaa huomioon aiempaa paremmin myös rikoksentekijän perusoikeudet ja tavoitteena on yhteiskunnasta eristämisen sijaan integroida rikoksentekijä takaisin yhteiskuntaan hoito-ohjelmien ja tukitoimien avulla. Kuitenkin hoitoideologiaa toteutetaan myös esimerkiksi velvoitteellisen lääkehoidon kautta, ja hoitotoimenpiteitä voidaan toteuttaa myös vastoin niiden kohteen suostumusta. Näillä eri näkökulmasta toteutettavilla hoitotoimenpiteillä on kuitenkin sama tausta-ajatus ja tavoite: rikoksentekijän hoitaminen niin, että hän ei syyllistyisi tulevaisuudessa enää uusiin rikoksiin. Tämä tavoite toteuttaa sekä rikoksentekijän että yhteiskunnan etua. Tutkielmassa osoitetaan hoitoideologian palanneen kriminaalipolitiikkaamme. Kriminaalipolitiikan muutos ja hoitoideologian vakiintunut asema osoitetaan tarkasteltujen yhdyskuntaseuraamusten ja rangaistuksiin liitettävien hoito-ohjelmien (esim. päihdeohjelmat ja seksuaalirikollisille suunnattu STOP-ohjelma) kautta. Seuraamuksia ja hoito-ohjelmia tarkastellaan niiden erityispreventiivisten tavoitteiden ja vaikuttavuuden kautta osoittaen niiden tarpeellisuus kriminaalipolitiikkamme keskeisen ja ajankohtaisen tavoitteen, uusintarikollisuuden vähentämisen, keinona. Tutkielmassa todetaan hoitoideologian vakiinnuttaneen paikkansa kriminaalipolitiikassamme niin, että keskustelu hoidollisten elementtien liittämisestä rangaistuksiin on vaihtunut keskusteluun siitä, millaisia uusia hoitoideologiaa toteuttavia rangaistuksia seuraamusjärjestelmäämme tarvitaan.
  • Tahvanainen, Tanja (2020)
    The purpose of this Master’s thesis is to analyse state-sponsored terrorism from the perspective of the doctrine of state responsibility. The aim of this work is to assess whether it is possible to hold a state responsible for the acts of non-state terrorist actors which originate from its territory. The term “state-sponsored terrorism” is used in this work to refer to situations where a state provides support to a terrorist organisation for the purpose of carrying out acts of international terrorism. State terrorism, which can be understood as terrorism practiced by states, falls outside the scope of this study. The methodology followed in this thesis is doctrinal research. As such, this thesis utilises international conventions, custom, academic literature and case law as sources. Particular attention is given to the International Law Commission’s 2001 Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts which are utilised to conceptualise international responsibility and highlight some of the shortcomings of the existing state responsibility rules in the context of state-sponsored terrorism. The starting point of this research has been the view expressed in academic literature that the rules of state responsibility are unable to respond to challenges posed by state-sponsored terrorism. Thus, this thesis also considers the customary obligation of states to refrain from activities that may cause harm to the territory of other states as an alternative to state responsibility. The use of terrorist organisations as proxies has become more attractive for states seeking to avoid the increasing costs of traditional warfare and the risk of nuclear war. States support terrorist groups to evade international responsibility and deny their role in terrorist activities. Attributing responsibility for terrorist acts is imperative if states are to prevent international terrorism. State sponsorship of terrorism therefore poses a significant challenge to the international community. This study finds that establishing responsibility for state sponsorship of international terrorist organisations is often difficult, if not impossible, because the evidence linking the wrongful act to the actions or omissions of the state is lacking. Even if an injured state can show that another state has provided some logistical support, financing or sanctuary to the terrorist organisation that committed a terrorist act this is not enough to hold the state sponsor responsible for the consequences of wrongful private conduct that it has helped bring about in many cases.
  • Margarjan, Samvel (2024)
    Pk-yrittäjän kannalta holding-yhtiö tarjoaa useita vaihtoehtoja verosuunnitteluun. Hodling-yhtiöjärjestely voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla, joista tässä tutkielmassa perehdytään erityisesti osakevaihtoon. Osakevaihdolla saavutettava veroetu perustuu siihen, että vastaanottavan yhtiön taseessa sen vastaanottamat osakkeet arvostetaan niiden käypään arvoon. Käypä arvo voi monessa tapauksessa, etenkin asiantuntijayritysten kohdalla, olla huomattavasti kohdeyhtiön osakkeiden matemaattista arvoa suurempi. Kohdeyhtiön osakkeiden arvostaminen käypään arvoon johtaa kahteen merkittävään veroetuun: ensinnäkin holding-yhtiön jakaessa osinkoa, osingon pääomatulo-osuuden perusteena oleva osakkeen matemaattinen arvo kasvaa paljon korkeammaksi, mitä se oli ennen yritysjärjestelyn toteuttamista. Toiseksi osakkeen arvostaminen käypään arvoon johtaa jatkoluovutuksen yhteydessä pienempään luovutusvoittoon. Tämä johtuu siitä, että osakkeen hankintamenoksi katsotaan sen käypä arvo. Mikäli kohdeyhtiön osakkeiden katsotaan kuuluvan holdling-yhtiön käyttöomaisuu-teen, niiden luovutus on laissa tarkemmin säädettyjen edellytysten täyttyessä kokonaan verovapaa-ta. Osakevaihdon veroneutraaliutta ja sillä saavutettavia veroetuja rajaa elinkeinoverolain veronkier-tosäännös 52 h §. Se kieltää verojärjestelmälle vieraiden veroetujen saavuttamisen ja asettaa osake-vaihtoa koskevan EVL 52 f §:n soveltamisen vaatimukseksi liiketoiminnallisen perusteen osoitta-misen. EVL 52 h § on kirjoitettu yleisluontoisesti ja ymmärtäminen vaatii oikeuskäytäntöön ja -kirjallisuuteen perehtymistä. Veronkiertoa ehkäisee lisäksi verotusmenettelylain 28 §, jonka sovel-tamisalaa EVL 52 h § ei kavenna. Kokonaan oman näkökulmansa holding-yhtiön avulla tuo vuonna 2020 poistunut tulolähdejako. Osakeyhtiön tulo jaettiin ennen uudistusta henkilökohtaiseen tuloverolain mukaan verotettavaan tuloon ja elinkeinoverolain mukaan verotettavaan elinkeinotuloon. Moni tulolähteen rajanvetoa koskenut kysymys on muuttunut tulon perustana olevan omaisuuden omaisuuslajia koskevaksi kysymykseksi. Uudistuksessa osakeyhtiölle lisättiin uusi omaisuus nimeltä ”muu omaisuus”. Tutkielma käy läpi runsaasti oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta selkeyttääkseen holding-yhtiöjärjestelyllä toteuttavan verosuunnittelun oikeudellista tilaa. Se on kirjoitettu yrittäjän näkö-kulmaa silmällä pitäen eikä se ota kantaa oikeus- ja veropoliittiseen keskusteluun. Tutkimustulok-sena onnistutaan löytämään sekä turvallisia tyyppitapauksia, joissa verosuunnittelu yritysjärjestelyä hyödyntämällä näyttäytyy täysin sallittuna toimenpiteenä, että epäselviä ja toisinaan myös epäloogi-sia ratkaisuja, joissa verosuunnittelu on kompastunut EVL 52 h tai VML 28 §:ään.
  • Alanen, Hannele (2019)
    Tutkimuksessa käsitellään holhoustoimesta annetun lain (442/1999, HolhTL) 39.2 §:n mukaista edunvalvojan sijoittamisvelvollisuutta ja siihen liittyviä ongelmakohtia. Edunvalvojan sijoittamisvelvollisuutta tutkitaan selvittämällä, mitä omaisuutta edunvalvoja voi ylipäätään käyttää sijoittamiseen, millaisella toiminnalla edunvalvoja täyttää sijoittamisvelvollisuutensa ja mitä seikkoja edunvalvojan tulee ottaa huomioon valitessaan sijoituskohteita. Ongelmien suhteen tutkimuksessa keskitytään pitkälti HolhTL 34.1 §:n 13 kohdan sallittuihin ja luvanvaraisiin sijoitustuotteisiin sekä edunvalvojan sijoittamisvelvollisuuden vähäiseen sääntelyyn. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa näihin liittyvät ongelmat ja etsiä niihin ratkaisuja (de lege ferenda). Edunvalvontaoikeutta on tutkittu runsaasti, mutta vähemmälle huomiolle on jäänyt edunvalvojan sijoittamisvelvollisuuteen (HolhTL 39.2 §) ja sijoitustuotteiden luvanvaraisuuteen (HolhTL 34 §) liittyvät kysymykset. Nämä ovat kuitenkin mielenkiintoisia aiheita, sillä niihin liittyy useita ongelmia. Ongelmat johtuvat pitkälti siitä, että sijoittamista ja sijoitustuotteiden luvanvaraisuutta koskevat säännökset ovat pysyneet lähes ennallaan viimeisen 20 vuoden ajan. Samaan aikaan sijoitustuotteet ovat muuttuneet, monimutkaistuneet ja lisääntyneet. Holhoustoimilain sääntely on jäänyt jälkeen tästä muutoksesta, sillä uudistamisen sijaan lakia on vain pyritty paikkailemaan muun lainsäädännön muuttuessa. Tämä on johtanut epäselvään sääntelyyn, joka ei vastaa nykyajan vaatimuksia. Tutkimuksen ensimmäinen tutkimuskysymys koskee edunvalvojan sijoittamisvelvollisuutta. Sijoitettavaksi käytettävissä oleva omaisuus määritellään HolhTL 38 §:n 1 momentissa ja 39 §:n 1–2 momenteissa. Tutkimuksen johtopäätökset ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta voitaisiin tiivistää seuraavaan kolmen virkkeeseen. Edunvalvojalla on HolhTL 39.2 §:n mukainen sijoittamisvelvollisuus silloin, kun sijoitettavaksi kelpaavaa omaisuutta on päämiehellä enemmän kuin vain vähän ja tätä omaisuutta ei ole jo sijoitettu HolhTL 39.2 §:n edellyttämällä tavalla turvaavasti ja tuottavasti sekä päämiehen edun mukaisesti. Sijoituskohteiden tulisi olla turvaavia ja tuottavia kuitenkin niin, että turvaavuus on ensisijaista. Turvaavuuden ja tuottavuuden lisäksi sijoituskohteen tulisi olla päämiehen edun mukainen. Sijoittamisvelvollisuuteen ja sijoittamisen sääntelyyn liittyvät ongelmat voidaan jakaa kolmeen kategoriaan. Ensinnäkin luvanvaraisuuden määräytymiseen ja sen sääntelyyn liittyy ongelmia. Luvanvaraiset oikeustoimet on määritelty oikeustoimityypeittäin ja sen mukaan, millaisia riskejä niihin keskimäärin liittyy. Ongelmana on se, että esimerkiksi jotkut ei-luvanvaraiset sijoitusrahastot sisältävät enemmän riskejä kuin jotkut luvanvaraiset rahastot. Samaan kategoriaan kuuluvat oikeustoimet eivät siis ole välttämättä keskenään yhtä riskipitoisia, mitä voidaan pitää päämiehen edun vastaisena. Lisäksi sijoitustuotteiden luvanvaraisuutta määrittelevä HolhTL 34 §:n 13 kohta on monimutkainen ja epäselvä, mikä aiheuttaa edunvalvojille haasteita ja vaikeuksia. Toinen kategoria on luvan hakemiseen liittyvät ongelmat. Merkittävimpinä voidaan mainita se, että vain edunvalvoja voi hakea lupaa luvanvaraisiin oikeustoimiin ja se, että lupa voidaan kerralla myöntää vain yhteen oikeustoimeen. Säännöllinen sijoittaminen, esimerkiksi luvanvaraiseen rahastoon, ei siis tule varsinaisesti kysymykseen. Kolmantena ongelmien kategoriana voidaan mainita sijoittamisen sääntelyyn liittyvät ongelmat. Edunvalvojan sijoitustoimintaa ohjaa lähinnä vain HolhTL 39.2 §, jonka mukaan edunvalvojan tulisi sijoittaa päämiehensä omaisuus turvaavasti ja tuottavasti. Vähäisestä sääntelystä seuraa se, että edunvalvojat eivät välttämättä osaa sijoittaa päämiestensä omaisuutta heidän etunsa mukaisesti sekä turvaavasti ja tuottavasti. Seurauksena on myös se, että edunvalvojat sijoittavat päämiestensä omaisuutta erilaisin periaattein ja tavoin, mikä saattaa johtaa päämiesten keskinäiseen eriarvoisuuteen. Tutkielmassa esitetään ratkaisuehdotuksia näihin edellä mainittuihin ongelmiin. Luvanvaraisuuteen ja sen sääntelyyn liittyviin ongelmiin ehdotetaan ratkaisuksi sääntelyn selkiyttämistä. Tämän tulisi tapahtua etenkin vähentämällä lakiviittauksia ja poikkeuksia. Ratkaisuksi siihen, että lupa voidaan kerralla myöntää vain yhteen oikeustoimeen, esitetään ensisijaisesti HolhTL 40 §:n mukaisen omaisuuden hoitosuunnitelman käyttöalan laajentamista siten, että edunvalvojan ei tarvitsisi hakea lupaa niihin sijoittamiseen liittyviin luvanvaraisiin oikeustoimiin, jotka toteutetaan hoitosuunnitelman mukaisesti. Hoitosuunnitelman käyttöalan laajentaminen edistäisi myös edunvalvojien sijoittamisen suunnitelmallisuutta. Ratkaisuna sijoittamisen sääntelyyn liittyviin ongelmiin esitetään sääntelyn tarkentamista niin, että sääntely ohjaisi tarkemmin edunvalvojien sijoittamista esimerkiksi hajauttamista koskevilla säännöksillä. Mallina sääntelyn tarkentamisessa voitaisiin käyttää Tanskan holhouslainsäädäntöä sekä vuonna 1971 esitettyä ehdotusta holhouslainsäädännön uudistamiseksi (komiteamietintö 1971: A 22). Yhdessä nämä edellä mainitut muutokset mahdollistaisivat päämiehen edun paremman toteutumisen omaisuuden hoitamisessa ja sijoittamisessa.
  • Kupela, Pihla (2024)
    Tutkielman aiheena on horisontaaliset yhteistyösopimukset Euroopan unionin toiminnasta annetun sopimuksen (SEUT) 101 artiklassa. Tutkielmassa tarkastellaan, mikä merkitys horisontaalisilla suuntaviivoilla on arvioitaessa tutkimus- ja kehityssopimuksia eli T&K-sopimuksia sekä kestävän kehityksen sopimuksia. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan, mikä merkitys suuntaviivojen soft law - luonteella on. Aihe on kilpailuoikeudessa ajankohtainen, sillä horisontaalisia yhteistyösopimuksia koskevaa päivitettyä sääntelyä astui voimaan kesällä 2023. Sääntelyä on ollut tarpeen päivittää vastaamaan paremmin tämänhetkistä yhteiskunnallista ja taloudellista kehitystä sekä huomioimaan kestävyys- ja ympäristötavoitteet, joihin EU on sitoutunut. Tutkielmassa tarkastellaan T&K-sopimusten sekä kestävän kehityksen sopimusten sääntelyn kohdalla havaittuja ongelmakohtia sekä arvioidaan, miten tällaisille sopimuksille asetetut tavoitteet toteutuvat horisontaalisissa suuntaviivoissa. Tähän liittyen on myös tarpeellista arvioida oikeuskirjallisuudessakin mielipiteitä jakavaa aihetta kestävän kehityksen tavoitteiden yhteensovittamisesta kilpailuoikeuteen ja SEUT 101 artiklaan. Päivitettyjen suuntaviivojen perusteella komissio on muuttanut aiempaa linjaansa kohti vahvempaa kestävyyshyötyjen huomioimista SEUT 101 artiklassa. Suuntaviivojen merkityksen selvittämiseksi keskeistä on myös selvittää, miten suuntaviivojen soft law -luonne vaikuttaa oikeusvarmuuteen. Kestävän kehityksen sopimukset eroavat tässä asiassa T&K- sopimuksista, joita koskee suuntaviivojen lisäksi EU-asetus unionin jäsenvaltioita sitovana sekundaarioikeutena. Tutkielmassa arvioidaan tarvetta ja keinoja kestävän kehityksen sopimuksia koskevan sääntelyn oikeusvarmuuden parantamiselle. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi sitä, miten T&K- ja kestävän kehityksen sopimusten sääntely suuntaviivoissa sisällöllisesti toimii ja mahdollistaa sen, että yritykset voivat tosiasiassa hyödyntää näitä yhteistyösopimustyyppejä. Olennaisena kysymyksenä on, mahdollistaako sääntely sen, että yritykset voivat yhteistyösopimuksillaan saada aikaan muutosta innovaation ja kestävän kehityksen osalta. Vaikka komissio onkin ottanut suuntaviivoissa merkittäviä askelia kestävyyshyötyjen huomioimisessa, mahdollista on, että muutokset ovat tällaisenaan liian maltillisia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Kovero, Tommi (2019)
    Horisontaalisten sulautumien aiheuttamat innovaatiovaikutukset ovat olleet taloustieteellisen tutkimuksen kohteena jo pitkään. Sulautumien myötä muuttuvan markkinoiden kilpailuasetelman on tiedetty vaikuttavan sulautuvien yritysten ja niiden kilpailijoiden innovointikannustimiin ja –kykyyn, mikä heijastuu viime kädessä uusien innovaatioiden määrään ja laatuun. Innovaatiovaikutuksia on arvioitu osana sulautumien kilpailuvaikutusharkintaa EU:n yrityskeskittymävalvonnassa, jossa niiden merkitys on kasvanut 2010-luvulla voimakkaasti. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten innovaatiovaikutusten oikeudellinen ja taloudellinen arviointi on kehittynyt Euroopan komission sulautumapäätöskäytännössä sekä mitä ongelmia kehitykseen liittyy. Komissio on vakiintuneesti arvioitunut sulautumien innovaatiovaikutuksia sen perusteella, tulisivatko sulautuvat yritykset lakkauttamaan sellaisia päällekkäisiä kehityksessä olevia tuotteita, jotka kilpailisivat valmistuttuaan samoilla tuotemarkkinoilla. Tällöin innovaatiovaikutusten merkityksen arviointi on ollut epäitsenäistä, sillä varsinainen tehokasta kilpailua olennaisesti estävä kilpailuhaitta on ollut hintatason nousu ja tuotevalikoiman vähentyminen kyseisillä tuotemarkkinoilla. Komissio on kuitenkin 2010-luvun alusta lähtien alkanut huomioida sulautumapäätöksissään myös niin sanottuja laajempia innovaatiovaikutuksia, joilta ei ole enää edellytetty yhtä selvää linkkiä varsinaisiin tuotemarkkinoihin. Laajemmat innovaatiovaikutukset ovatkin olleet kilpailuvaikutuksina luonteeltaan itsenäisempiä ja niiden on katsottu kykenevän aiempaa paremmin huomioimaan innovaatiovaikutusten todellinen dynaaminen luonne. Arviointikäytännön evoluutio on kulminoitunut komission vuoden 2017 päätökseen M.7932 Dow / DuPont, jossa komissio arvioi innovaatiovaikutuksia ensimmäistä kertaa omana itsenäisenä kilpailuvaikutuksenaan vakiintuneesta arviointimallista poikkeavalla tavalla. Komission on tällä tavoin katsottu jopa luoneen kokonaan uusi niin sanottu innovaatiovaikutusten haittateoria. Komission tekemää innovaatiovaikutusten arviointia on kuitenkin kritisoitu siitä, ettei arvioinnin lähtökohtana ole ollut neutraali ennakko-oletus sulautumien innovaatiovaikutuksiin, vaan komission on katsottu olettaneen markkinoiden keskittymisen lähtökohtaisesti vähentävän innovointia. Tämä lähtökohta on ollut ristiriidassa vakiintuneen taloustieteellisen tutkimuksen kanssa, jonka mukaan markkinoita keskittävät sulautumat voivat tapauskohtaisesti sekä lisätä että vähentää yritysten innovointia. Innovaatiovaikutuksia tutkineet taloustieteilijät eivät ole kyenneet yhteen sovittamaan tällaisia päinvastaisia vaikutustyyppejä yleispäteväksi innovaatiovaikutusten arviointimalliksi, vaan ovat korostaneet tapauskohtaisen harkinnan merkitystä sulautumien kokonaisinnovaatiovaikutusten arvioinnissa. Tutkielman tärkeimpänä argumenttina onkin, että vaikka komissio on teoriassa kyennyt innovaatiovaikutusten uudella arviointitavallaan huomioimaan sulautumien dynaamiset innovaatiovaikutukset aiempaa paremmin, se ei ole noudattanut innovaatiovaikutusten arvioinnissa taloustieteellisen tutkimuksen suosituksia. Tämän voidaan katsoa vaarantaneen EUT:n tuomiossa C-413/06 Bertelsmann vahvistaman niin sanotun symmetriaoletuksen toteutumisen, jonka mukaan komission on sulautuman laillisuutta arvioidessaan omaksuttava neutraali ennakkoasenne. Symmetriaoletus on vaarantunut ensinnäkin siten, että komissio on edellyttänyt haitallisilta innovaatiokilpailuvaikutuksilta matalampaa syy-yhteyttä tarkasteltavaan sulautumaan kuin innovaatiotehokkuuseduilta. Toiseksi, Dow / DuPont –päätöksessä muotoillun innovaatiovaikutusten uuden arviointimallin taloustieteellisten perusteiden voidaan myös argumentoida presumoivan tehokkaalle kilpailulle haitallisia innovaatiovaikutuksia. Kehityksen voidaan katsoa viime kädessä vaarantavan unionin oikeusperiaatteiden sekä tosiasiallisen kuluttajien hyvinvoinnin toteutuminen. Toisaalta komission linjaa voidaan pitää yllätyksettömänä EU:n kilpailuoikeudessa vallitsevan taloustieteellisemmän lähestymistavan sekä unionin vakiintuneiden kilpailupoliittisten tavoitteiden näkökulmasta.
  • Lehti, Isabella (2014)
    I denna undersökning betraktas gränsöverskridande bortförandena av barn i situationer där årets 1980 Haagkonvention blir tillämplig. Närmare betraktas det fördröjningsproblematiken i återlämnandeärendena enligt årets 1980 Haagkonvention som uppstår av möjligheten att få en ytterligare inhibition beviljats när ärendet efter ett slutligt nationellt beslut skickas till Europadomstolen. Syftet av årets 1980 Haagkonvention är att trygga börtförda barnets skyndsamt återförande till barnets hemvist där de nationella domstolarna har den allmänna behörigheten att behandla frågor rörande barnet, om vårdnad exempelvis. Återlämnandeprocessen börjar med en begäran om att få barnet återlämnats. Ifall ett frivilligt återlämnande inte kommer i fråga behandlas ärendet i nationella domstolar i barnets vistelseland. Efter ett slutligt beslut i återförandeärendet fattats borde inhibering inte längre vara möjligt. Europadomstolen har dock i tillväxande mån beviljat inhibering av det slutliga nationella beslutet i ärendena om återlämnande av barn enligt årets 1980 Haagkonvention och erbjudit således kaparen ett ytterligare sätt att fördröja återlämnandeprocessen. Europadomstolens agerande hotar således att omintetgöra samarbetet enligt årets 1980 Haagkonvention som bygger på ett skyndsamt återförande. Europeiska unionens synpunkter om skyndsamhet kommer också att presenteras.
  • Oivo, Katariina (2023)
    Mounting environmental challenges including climate change call for accelerated global action, but the response provided within international frameworks has thus far remained inadequate. In this context, can the perspectives of human rights law and climate change be usefully combined? This thesis studies the prospects of the UN Convention on the Rights of the Child (UNCRC) as the most widely ratified global human rights treaty. It explores whether it can be argued that obligations in relation to environmental and climate action follow from the Convention and examines how current discourses on children’s rights and climate change are intersecting. These questions are approached by assessing the wording and aim of the UNCRC text and its interpretation by the Committee on the Rights of the Child (CRC) through the case Sacchi et al v Argentina et al and a draft of the upcoming General comment on children's rights, the environment and climate change. The analysis is complemented by an overview of practitioner discourses on the topic, including policy and advocacy documents, climate litigation and multilateral resolutions. In this study, law as a concept is understood as a living institution, consisting not only of the specific legislation but also its application in legal and social contexts. The results show that although the UNCRC includes strikingly few references to the environment, several of the rights enshrined in the Convention are directly affected by environmental threats, notably the impacts of climate change. Considering this, the CRC has indicated that state parties have environmental and climate-related obligations in order to comply with the UNCRC. A holistic reading of human rights instruments and obligations under international environmental law comes across as a key point. Furthermore, it seems that the UNCRC is being deployed in expert narratives to urge climate action to respect, protect and fulfil the rights of children, despite the Convention’s substantive limitations in this regard and its interpretation by the CRC being ‘work in progress’. It is concluded that the UNCRC has potential to foster actions to protect children and humanity from harm related to climate change. A holistic interpretation of the Convention is required to safeguard child rights in the context of the escalating planetary crisis. Acknowledging these interlinkages can serve both the child rights and the environmental and climate policy fields.
  • Saranpää, Jose (2018)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella muutoksehakualttiutta ja valittamista asunto- ja kiinteistökauppariidoissa. Arvioinnin kohteena pyritään selvittämään sitä, kuinka hyvin nykylainsäädäntö on onnistunut pitämään myös laajoissa yksityishenkilöiden välisissä riidoissa riitaprosessin etupäässä alioikeudessa vai jääkö käräjäoikeus lopulta ainoastaan “hovioikeuden valmisteluistunnoksi”. Toimivuusanalyysin tarkoituksena on ongelmakohtien löytämisen ohella etsiä ja arvioida kehitysehdotuksia käräjäoikeuspainotteisuuden parantamiseksi. Tutkielmassa todetaan, että riitelykustannukset asunto- ja kiinteistökauppariidoissa kohoavat helposti useimpiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Tähän katsotaan vaikuttavan riidan selvittämistä ja näyttöä varten koottava aineisto, joka paisuu parhaimmillaan useampaan suullisesti kuultavaan todistajaan ja laajaan kirjalliseen aineistoon. Tämän ohella riitatyypin lopputuloksen ennustaminen osoittautuu useimmiten jopa kokeneille asiamiehille haastavaksi tuomioistuimen laajan harkintavallan ja epäyhdenmukaisen lainkäytön takia. Näin ollen käräjäoikeuden tuomion oikeellisuus on helppo kyseenalaistaa valitusperusteissa ja hakea ratkaisun muuttamista hovioikeudelta. Samalla epäselvä tilanne korkeiden kustannusten pelotteineen antaa ristiriitaista viestiä laajemmin yhteiskuntaan, kannustaen osapuolia myös vilpilliseen menettelyyn. Yleisimmin asianosaisen valitusperusteena on katsoa käräjäoikeuden päätyneen ratkaisussa virheelliseen johtopäätökseen näytön arvioinnin osalta. Muutoin valituksissa tuodaan esiin havaintoihin ja ristiriitaiseen todisteluun sekä prosessijohtoon liittyviä virheellisyyksiä. Hovioikeusprosessissa vaikuttaa tyypillisesti vastakkaisiin suuntiin vetävät oikeudenkäynnin tehokkuuden ja asianosaisen oikeussuojan tavoitteet. Viimeisinä vuosikymmeninä ovat kotimaisessa oikeusperinteessä nämä yhdistyneet hovioikeuden tavoitteenasettelussa niin sanottuun överprövning-ajatukseen, jonka mukaan prosessissa tulisi arvioida lähtökohtaisesti vain käräjäoikeuden virheellisyyttä. Siten hovioikeusvaiheen tarkoituksena ei olisi siis käsitellä jo kertaalleen ratkaistua asiaa uudelleen uudessa ylioikeuden menettelyssä. Tutkielmassa katsotaan, että asunto- ja kiinteistökauppariitojen riitelyhalukkuutta puoltavien seikkojen lisäksi muutoksenhaussa vaikuttaisi olevan parannettavaa siinä miten rajoittamismenettelyjä lainkäytössä sovelletaan jos käräjäoikeuspainotteisuuteen halutaan tosissaan pyrkiä. Tutkielma kiinnittää erityishuomion asianosaisten puutteellisuuksiin valituskirjelmien analyysissä ja valitusperusteiden muodostamisessa, jotka eivät pahimmillaan keskustele lainkaan käräjäoikeuden tuomion kanssa taikka osoita sen virheellisyyksiä.
  • Suominen, Emmi-Maria (2024)
    The study compares and contrasts loyalty principles that affect copyright and trademark licensing agreements in Finland and the United States of America, respectively. In doing so, it establishes how and to what extent the principles affect said agreements. The study also provides a stance on which system better ensures the parties' rights. The thesis covers this viewpoint as principles of loyalty have as one of their objectives to ensure that the parties' rights are not frustrated. First, the study defines the principles governing loyalty within the framework of general contract law, applying these findings to the more specific framework of copyright and trademark licensing agreements. The study examines and evaluates these principles' effects on the agreements while simultaneously comparing the two systems, establishing their main similarities and differences. The study also investigates franchising agreements in more detail due to their high relationality and abundance in business. After this, the study evaluates these findings and utilizes them to extract an answer to the question of which system better ensures the rights of the parties.
  • ZHOU, PANPAN (2022)
    This thesis investigates the intersection of personalized advertising and real-time bidding (RTB) within the European data protection framework, with a focus on evaluating the effectiveness of existing data protection laws. Utilizing a combination of doctrinal research, case studies, and interdisciplinary methodologies, the study explores the mechanisms of personalized advertising and the RTB ecosystems, including the utilization of personal data and the involvement of various stakeholders. The study investigates the interests, roles, and compliance work of key participants in RTB. It identifies the complex nature of RTB ecosystems and the absence of coherent guidelines for clarifying the roles of participants under EU data protection law. This lack of clarity has created legal uncertainty for them in complying with the law. Additionally, this research highlights that the current RTB system falls short of meeting consent criteria, compounded by the unclear legal status of the widely used Transparency and Consent Framework (TCF), leading to uncertainties in ensuring consent within RTB. Moreover, the study finds that current practices heavily rely on partners to collect and transfer data, often based on contractual obligations and shared within the whole ecosystems which are usually inaccessible to users. This lack of transparency hinders users' ability to control their data and exceeds their expectations of data processing. In summary, this thesis adopts a practical perspective, highlighting the inadequacies of the data protection framework in personalized advertising via RTB, emphasizing the need for clear guidelines in the field to ensure compliance. It advocates leveraging industry organizations to bridge the gap between regulations and implementation, as well as fully utilizing technological tools to detect and enhance data protection levels. Although this thesis offers some insights, more comprehensive research is still required for future compliance with data protection laws in the RTB ecosystems.